s.mp3
41.24M
🎞 گزارش صوتی 🎞
مراسم شب شهادت امام رضا علیه السلام
▪️ بیست و نهم صفر ۱۴۴۳▪️
🔸 چهاردهم مهرماه هزار و چهارصد🔸
.
سخنرانی : حجت الاسلام والمسلمین اخوان
.
#فلأندبنك_صباحا_و_مساء_ولابکین_علیک_بدل_الدموع_دماء
#هيئت_الزهرا_سلام_الله_عليها
#هيئت_الزهرا #خونه_مادري
آیت الله شیخ عباس اخوان
🎞 گزارش صوتی 🎞 مراسم شب شهادت امام رضا علیه السلام ▪️ بیست و نهم صفر ۱۴۴۳▪️ 🔸 چهاردهم مهرماه هزار
شهادت #امام_رضا علیهالسلام
يَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَيَحْيَى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ #الأنفال :۴۲
دوران خاص امام رضا علیهالسلام/ چهار خلیفه ممتاز و برجسته مذکور در تاریخ اسلام: #منصوردوانیقی #هارون_الرشید #مأمون #متوکل /مقایسه هارون و مأمون با #ناپلئون در علوم سیاسی/ذلت مأمون در برابر امام رضا علیهالسلام و استفاده از سیاست #ماکیاول برای مقابله با حضرت و پیادهسازی سیاست (دستی را که نمیشود برید باید بوسید) با اهرم #ولایتعهدی و #ضرب_سکه برای امام و در مخمصه سخت افتادن امام به رفتن امام از #مدینه به #طوس /اذیت و آزار مأمون و برخی از مردم نسبت به امام رضا علیهالسلام/عدم ضرب سکه به نام مأمون و ضرب تمام سکهها به نام امام رضا علیهالسلام و ادامه ضرب سکه تا هشت سال بعد به نام حضرت رضا علیهالسلام و رواج آن سکهها تا زمان #امام_عسکری علیهالسلام/ معنای لقب #ابن_الرضا در زمان خلافت بنیالعباس به معنای پسر کسیکه که سکه به نام پدرش ضرب شده و لقب سلطنتی رضا دادن به حسب ظاهر به امام رضا علیهالسلام که در روایت لعن شدهاند بهخاطر این مسأله که لقب رضا را بنیالعباس به حضرت دادهاند بلکه این لقبی است که خدا به حضرت داده است؛ البزنطي قال: قلت لابى جعفر محمد بن علي بن موسى: إن قوما من مخالفيكم يزعمون أن أباك إنما سماه المأمون الرضا لما رضيه لولاية عهده؟ فقال علیهالسلام: كذبوا والله وفجروا بل الله تبارك وتعالى سماه بالرضا علیهالسلام لانه كان رضي لله عزوجل في سمائه ورضي لرسوله والائمة بعده صلوات الله عليهم في أرضه، قال: فقلت له: ألم يكن كل واحد من آبائك الماضين: رضي لله عزوجل ولرسوله والائمة بعده؟ فقال بلى، فقلت: فلم سمي أبوك علیهالسلام من بينهم الرضا؟ قال: لانه رضي به المخالفون من أعدائه كما رضي به الموافقون من أوليائه، ولم يكن ذلك لاحد من آبائه: فلذلك سمي من بينهم الرضا علیهالسلام #بحارالأنوار ج۴۹ص۴
جریان ازدحام مردم در #نیشابور با رویکرد دقیق #تاریخ_تحلیلی/ تفاخر به نوشتن در دوره امام رضا علیهالسلام/شهر نیشابور به عنوان شهر #سنی نشین در زمان امام رضا علیهالسلام و اقبالشان به امام رضا علیهالسلام به عنوان ولیعهد/ کلونی شیعه در زمان امام رضا علیهالسلام در شهرهای #قم #کاشان #آوج #ری و مقداری در #ساری #شیراز #اصفهان / #حوزه سنی در نیشابور و ذکر علمای ایشان در آن دوران در کتاب #السیاق تألیف #ابوالحسن_الفارسی و #المنتخب_السیاق_لتاریخ_نیسابور /ایجاد فضای #تحدیث در آن دوران برای #مفاخره /برخورد امام رضا علیهالسلام با مردم نیشابور به سردی و فرمایش به حدیث #سلسلة_الذهب و ضربۀ مهلک به مأمون با این سلسله سند حدیث
قال: لما وافى أبو الحسن الرضا (عليه السلام) نيسابور، وأراد أن يرحل منها إلى المأمون، اجتمع إليه أصحاب الحديث، فقالوا له: يا بن رسول الله، ترحل عنا ولا تحدثنا بحديث فنستفيده منك، وقد كان قعد في العمارية فأطلع رأسه، وقال: سمعت أبي موسى بن جعفر يقول: سمعت أبي جعفر بن محمد يقول: سمعت أبي محمد بن علي يقول: سمعت أبي علي بن الحسين يقول: سمعت أبي الحسين بن علي يقول: سمعت أبي أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (عليهم السلام) يقول: سمعت رسول الله (صلى الله عليه وآله) يقول: سمعت جبرئيل (عليه السلام) يقول: سمعت الله عز وجل يقول: لا إله إلا الله حصني، فمن دخل حصني أمن عذابي. فلما مرت الراحلة نادانا: بشروطها، وأنا من شروطها. #الأمالی تألیف #شیخ_صدوق ص۳۰۶.
حرکت مأمون به سمت طوس از جهتی دیگر و برخورد به #صابئین (صبیها) و ساخت و پرداخت این جماعت که در فن #جادوگری و #سحر تبحر داشتند/ اعتراض صابئین در اول #انقلاب و رد درخواست برای رسمیت به ایشان بهعنوان دینی ذکر شده در #قرآن به علت عدم حمل صابئین بر ایشان و از بین رفتن صابئین در مذکور قرآن إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ #البقرة :۶۲/إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا #المائدة :۶۹/إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ #الحج :۱۷/همراه کردن یکی از جادوگران توسط مأمون برای مقابله با حضرت رضا علیهالسلام و جریان استفاده از او در مقابل حضرت و شیر واقعی شدن تصویر شیر در پرده #عیون_اخبارالرضا (علیهالسلام) ج۲صص۱۶۹-۱۷۲/سلسله مجالس ولایتعهدی از سوی مأمون برای تضعیف امام رضا علیهالسلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
شهادت #امام_رضا علیهالسلام يَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَيَحْيَى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ
خطبه بینظیر امام رضا علیهالسلام در مرو پیرامون امر #امامت «فَمَنْ ذَا الَّذِی یَبْلُغُ مَعْرِفَةَ الْإِمَامِ أَوْ یُمْکِنُهُ اخْتِیَارُهُ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ ضَلَّتِ الْعُقُولُ وَ تَاهَتِ الْحُلُومُ وَ حَارَتِ الْأَلْبَابُ وَ خَسَأَتِ الْعُیُونُ وَ تَصَاغَرَتِ الْعُظَمَاءُ وَ تَحَیَّرَتِ الْحُکَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ الْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ الْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ الْأَلِبَّاءُ وَ کَلَّتِ الشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ الْأُدَبَاءُ وَ عَیِیَتِ الْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِیلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ وَ أَقَرَّتْ بِالْعَجْزِ وَ التَّقْصِیرِ وَ کَیْفَ یُوصَفُ بِکُلِّهِ أَوْ یُنْعَتُ بِکُنْهِهِ أَوْ یُفْهَمُ شَیْ ءٌ مِنْ أَمْرِهِ أَوْ یُوجَدُ مَنْ یَقُومُ مَقَامَهُ وَ یُغْنِی غِنَاهُ لَا کَیْفَ وَ أَنَّی وَ هُوَ بِحَیْثُ النَّجْمُ مِنْ یَدِ الْمُتَنَاوِلِینَ» #الکافی ج۱صص۱۹۸-۲۰۳/توصیه به #فیلمسازان سریال امام رضا علیهالسلام و دیگر مجموعهها/ماجرای مشکل #محمدرضاپهلوی با مادرش به سند اسناد سفارت آمریکا/ماجرای مجلسی از مأمون و ایذاء امام رضا علیهالسلام و آوردن کشتی در مجلس بهعنوان هدیه از سوی امپراتوری #روم /خصوصیات #شاعر در بیان مقام معظم #رهبری /شعرخوانی #دعبل در محضر امام رضا علیهالسلام/جریان سفر #میرفندرسکی به #هند و برخورد با یک #مرتاض
توسل به امام رضا علیهالسلام
به جون فرزندت جواد یا ثامنالائمه
دلم تو رو خیلی میخواد یا ثامنالائمه
جدای روسیاه تو یا ثامنالائمه
آمده در پناه تو یا ثامنالائمه
جان جواد و مادرت یا ثامنالائمه
ما را مرانی از درت یا ثامنالائمه
اندر دم جان دادنم یا ثامنالائمه
یکدم بیا به دیدنم یا ثامنالائمه
رضا جان رضا جان
۲۹صفر۱۴۴۳
۱۴۰۰/۷/۱۵
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
16.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی (9)_1.mp3
44.49M
🔉سخنرانی
🎤حجتالاسلام والمسلمین شیخ عباس اخوان
✅️۳۰ صفر الاحزان۱۴۴۴ هجری قمری (جلسه عصر)
🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔉سخنرانی 🎤حجتالاسلام والمسلمین شیخ عباس اخوان ✅️۳۰ صفر الاحزان۱۴۴۴ هجری قمری (جلسه عصر) 🎪هیئت عزیز
شهادت #امام_رضا علیهالسلام
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ #الصف :۸
برخورد حکیمانه ذوات #اهلبیت علیهمالسلام با مواقف مختلف/شرایط ویژه و بینظیر امام رضا علیهالسلام به علت مسأله #ولایتعهدی /تشبیه مسأله با نقل جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #حسین_لنکرانی /سبک سخنرانی و شخصیت مرحوم آیتالله شیخ حسین لنکرانی/اهرم #ولایتعهدی و #ضرب_سکه علیه امام/رواج آن سکهها تا زمان #امام_عسکری علیهالسلام/ معنای لقب #ابن_الرضا در زمان خلافت بنیالعباس به معنای پسر کسیکه که سکه به نام پدرش ضرب شده و لقب سلطنتی رضا دادن به حسب ظاهر به امام رضا علیهالسلام که در روایت لعن شدهاند بهخاطر این مسأله که لقب رضا را بنیالعباس به حضرت دادهاند بلکه این لقبی است که خدا به حضرت داده است/تاریخ ضرب سکه به نام امام رضا علیهالسلام در شهرهای #مرو #بلخ #بخارا #اصفهان #شیراز #عمان/تبریک تؤام با تعریض مردم به امام رضا علیهالسلام برای مسأله ولایتعهدی!
علت حرکت #مأمون عباسی از #مدینه به سمت #طوس سرکوب بلاد شرقی #ایران که با برادر مأمون یعنی #امین_عباسی بیعت کرده بودند و همراه کردن حضرت رضا علیهالسلام با خود/برخورد مأمون با طائفه خورشید پرستان و #ساحران که در علم #کلام به نام #مغسله هستند که امروزه از #بندرماهشهر هستند از کنار #آب تا نواحی کناری رود #دجله در عراق/
عابدانِ آفتاب از دلبرِ ما غافلاند
ای ملامتگو خدا را رو مبین آن رو ببین
#حافظ
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا #المائدة :۶۹
#بابی نبودن منتسبین به #صابئین امروزی/ اعتراض صابئین در اول #انقلاب و رد درخواست برای رسمیت به ایشان بهعنوان دینی ذکر شده در #قرآن به علت عدم حمل صابئین بر ایشان و از بین رفتن صابئین در مذکور قرآن/همراه کردن یکی از جادوگران توسط مأمون برای مقابله با حضرت رضا علیهالسلام و جریان استفاده از او در مقابل حضرت و شیر واقعی شدن تصویر شیر در پرده #عیون_اخبارالرضا (علیهالسلام) ج۲صص۱۶۹-۱۷۲/تلاش مأمون برای شکستن شأن امام رضا علیهالسلام/سلسله مجالس ولایتعهدی از سوی مأمون برای تضعیف امام رضا علیهالسلام در #مرو #بلخ #بخارا #سمرقند /علت رواج پردههای دارای نقش #شیر در #تهران قدیم/توصیه به #فیلمسازان سریال امام رضا علیهالسلام/تلاش مأمون برای شکستن #زی امام رضا علیهالسلام در مجالس ولایتعهدی/ماجرای مجلسی از مأمون و ایذاء امام رضا علیهالسلام و آوردن کشتی از طلا و پر از جواهرات در مجلس بهعنوان هدیه از سوی امپراتوری #روم /شعرخوانی #دعبل نزد حضرت رضا علیهالسلام
مدارس آيات خلت من تلاوة
ومنزل وحي مقفر العرصات
بکیت لرسم الدار من عرفات
وأجریتُ دمع العین بالعبرات
افاطم قومی یابنة الخیر فاندبی
نجوم سموات بارض فلات
افاطم لو خلت الحسین مجدلا
وقدمات عطشاناً بشط فرات
و قبر ببغداد لنفس زكیه
تضمنها الرحمن فی الغرفات
تکمیل شعر دعبل توسط حضرت رضا علیهالسلام
و قبر بطوس یالها من مصیبه
الحت علی الاحشاء بالزفرات
الی الحشر حتی یبعثالله قائماً
یفرج عنا الغم و الكربات
#بحارالأنوار ج۴۵ص۲۵۷
روضه امام رضا علیهالسلام
مسموم کردن حضرت رضا علیهالسلام
۳۰صفر۱۴۴۴
۱۴۰۰/۷/۴
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إنَّ كلّ نعمة عجزت عن شكرها بمنزلة سيّئة تؤاخذ بها» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸
#شکر_نعم
نعمتهای بیشمار پیدا و پنهان الهی/ تبیین #شکر نعمتهای الهی/منّت خدای را عزّ و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو میرود مُمِدّ حیات است و چون بر میآید مُفَرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب #گلستان_سعدی/شکرگزاری #داود علیهالسلام
بنده همان به که ز تقصیر خویش
عذر به درگاه خدای آورد
ور نه سزاوار خداوندیاش
کس نتواند که به جای آورد
#گلستان_سعدی
حکمت شکرگزاری و اعتراف به عجز شکر در راه رسیدن به کمال انسان/ #شکر_فعلی
توسل به #سیدالشهداء علیهالسلام
مقصد من، خواجه، مولای من است
توشه من نیز تقوای من است
در مناجاتم چو موسی با اله
خلوت دل طور سینای من است
می روان مردهام را زنده کرد
آری آری می مسیحای من است
گاهگاهی این رکوع و این سجود
کلمینی یا حمیرای من است
دامن تدبیر را دادم ز دست
رشته تقدیر در پای من است
حسن لیلی جز یکی مجنون نداشت
عالمی مجنون لیلای من است
نفی من شد باعث اثبات من
آنچه در لای من الای من است
نشاۀ ناسوتم اندر خور نبود
عالم لاهوت ماوای من است
نام نیکت ذکر صبح و شام ماست
یاد رویت ذکر شبهای من است
ره به خلوتگاه وحدت یافتم
وحدتم فوق گمان جای من است
#وحدت_کرمانشاهی
روضه #حضرت_زینب سلام الله علیها
خواهرش بر سینه و بر سرزنان
رفت تا گیرد برادر را عنان
سیل اشکش بست بر شه، راه را
دود آهش کرد حیران، شاه را
در قفای شاه رفتی هر زمان
بانگ مهلا مهلنش بر آسمان
کای سوار سر گران کم کن شتاب
جان من لختی سبکتر زن رکاب
تا ببوسم آن رخ دلجوی تو
تا ببویم آن شکنج موی تو
شه سراپا گرم شوق و مست ناز
گوشهی چشمی به آنسو کرد باز
دید مشکین مویی از جنس زنان
بر فلک دستی و دستی بر عنان
زن مگو مرد آفرین روزگار
زن مگو بنت الجلال اخت الوقار
زن مگو خاک درش نقش جبین
زن مگو، دست خدا در آستین
#عمان_سامانی
۲۰محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۲۷
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و قال امیرالمؤمنين صلوات الله عليه: إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته، وأسكتتهم عن النطق وإنّهم لفصحاء عقلاء، يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة ، لا يستكثرون له الكثير ، ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل ، يرون في أنفسهم أنّهم أشرار ، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸-۱۴۹
شباهت این فراز با خطبه #همام امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه در #نهج_البلاغه
حکمت ذکر امام کاظم علیهالسلام از امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه؛ یاد #امیرالمومنین علیهالسلام/ یاد منشأ #علم/استادان دزدی علمی! و قبح بسیار آن/دورهٔ #تحدیث و #حدیث /منع تحدیث از دورهٔ #عمربن_خطاب تا دورهٔ #عمربن_عبدالعزیز/قَالُوا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: حَدِيثِي حَدِيثُ أَبِي وَ حَدِيثُ أَبِي حَدِيثُ جَدِّي وَ حَدِيثُ جَدِّي حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ وَ حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ وَ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ #الکافی ج۱ص۵۳
«إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته»؛ #خشیت به معنای ریزش و #ترس و آن ترسی است که انسان در آن دلش میریزد/بروز جنبهها و شئون مختلف در #قلب انسان
بغال خوب باید پاچلاق دکانش باشد #ضرب_المثل/کسرت قلوبهم یعنی در این مقام مستقرند
لله عبادا حصر دارد/ عامل شکست اینان خشیت الهی است
وأسكتتهم عن النطق؛ نکتهای پیرامون #تربیت_فرزند / یادآوری از سن یک سالگی/قبح #تحقیر دیگران/نقش مهم کنترل #زبان و سخن گفتن در انسان با #تقوا ؛ فروکش کردن نطق #اصحاب پس از نزول آیه: ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ #ق :۱۸/خشیت باعث حرف نزدن اهل تقوا شده است/ضرورت سخن گفتن در جای خود
دو چیز طَیرهٔ عقل است؛ دم فرو بستن
به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی
#گلستان_سعدی
«وإنّهم لفصحاء عقلاء»
آنکس که سخن به کام و لب خاموش است
حرف زدن در جای خود و مسئولیت انسان در قبال آن/تمجید آیتالله #مرتضی_حائری از مرحوم آیتالله #سیداحمدخوانساری در باب کنترل زبان و جریاناتی از ایشان/انسان #مراقب
«يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة»
حرف زیاد جلوی #عمل را میگیرد/ #مسابقه_در_دین سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ #الحدید :۲۱
جواب شبههای پیرامون پذیرایی در مجالس عزای #سیدالشهداء علیهالسلام
توسل به #امام_زمان علیهالسلام
آن سینه که مهر تو مه دارد
روزی چه شبان سیه دارد
قربان وفای دلی گردم
کو جانب عشق نگه دارد
اقلیم ملاحت را نازم
کامروزه بمثل توشه دارد
جانم به فدای زنخدانی
کان یوسف حسن به چه دارد
در حلقۀ زلف خم اندر خم
یک سلسله خیل و سپه دارد
شاها دل غمزده ام گله ها
زان صاحب تاج و کله دارد
هر چند که بنده گنهکارم
گر لطف کنی چه گنه دارد
ای سرو سهی قد، مفتقرت
عمریست که چشم بره دارد
دیوان #کمپانی
مهر تو رسانده به ماه مرا
وز چه به ذروه جاه مرا
افسوس كه طالع تيره من
بنشاند به خاك سياه مرا
جز خرقه فقر و فنا نبود
تشريف عنايت شاه مرا
عمرى به درش برديم پناه
نگرفت دمى به پناه مرا
در رهگذرش چون خاك شدم
بگذشت و نكرد نگاه مرا
چون گرد دويدم در عقبش
بگذشت و گذاشت به راه مرا
سوزاند مرا چندان كه نماند
جز شعله ناله و آه مرا
من سوخته تو و مفتقرم
ديگر مستان به گناه مرا
دیوان #کمپانی
السلام علیک حین تقوم و تقعد
السلام علیک حین ترکع و تسجد
السلام علیک حین تهلل و تکبر
السلام علیک حین تحمد و تستغفر
السلام علیک حین تصبح و تمسی
گریه و ندبه حضرت بر حد غریب خود در هر صبح و شام
۲۱محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۲۸
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و قال امیرالمؤمنين صلوات الله عليه: إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته، وأسكتتهم عن النطق وإنّهم لفصحاء عقلاء، يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة، لا يستكثرون له الكثير، ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل، يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸-۱۴۹
#سکوت و #سخن گفتن مطابق با مقام #خشیت الهی؛ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ #القمر :۵۰
متصور بودن سه شأن برای انسان به نسبت #توحید نزد اهل #عرفان : توحید دانستنی ( #وهم ) و توحید معاینة ( #عقل ) و توحید یافتنی ( #عشق ) / #عشق_مجازی غلیان #شهوت است و عشق نزد عرفا #فنا در بحر توحید است
آنچنان برده یادت از هوشم
که به کلی ز خود فراموشم
«إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته» مقام #متوسطین چون و ود را در #محضر الهی مشاهده میکنند نه اینکه فانی باشند/ تشریفاتی نبودن مقام مشاهده/ عالم محضر خداست #مرحوم_امام /هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ #الحدید :۴/ #معیت خدا با بندگان نه معیت بندگان با خدا/دانایی باعث سکوت میشود و نادانی باعث حرّافی است
کم گوی و گزیده گوی چون دُر
تا ز اندک تو جهان شود پر
#نظامی
جریان تشرف یکی از شاگردان مرحوم #علامه_طباطبایی خدمت ایشان
«وأسكتتهم عن النطق وإنّهم لفصحاء عقلاء، يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة»
اشتفال به #مناسک عبادی/ نقلهایی از مرحوم آقای #حمیدی_تهرانی و مرحوم آیتالله #حق_شناس از حالات #مرحوم_امام
«لا يستكثرون له الكثير»
شأن عاقل و جاهل در مواجهه با عمل برای #دنیا و #آخرت /نقل جریانی از مرحوم #محدث_قمی / لزوم رعایت محضر
هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد #ضرب_المثل
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
بینش اهل حـقیقت چو حقیقت بین است
در تو بینند حقیقت که حقیقت این است
نیست چشم دگران سوی حقیقت نگران
ورنه آن رایت حقیقت که چنین آئینست
من اگر جاهل گمراهم اگر شیخ طریق
قبلهام روی حسین است و همینم دین است
او چو بینا حقیقت بود از دیدهٔ من
به حقیقت که مرا چشم حقیقت بین است
خردلی بار غمت را دل عالم نکشد
آه از این بار امانت که عجب سنگین است
دختری را به که گویم که سر نعش پدر
تسلیت سیلی شمر و سر نی تسکین است
#فؤادکرمانی
روضه #حضرت_سکینه علیهاالسلام
این بدن از کیست که سر ندارد
عزیز زهراست کفن ندارد
میکشد غیرت دینم که بگویم به امم
این جفا بر نبی از امت بی تمکین است
#فؤادکرمانی
۲۲محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۲۹
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110