eitaa logo
چله نشین ظهورامام زمان عج الله
311 دنبال‌کننده
775 عکس
298 ویدیو
59 فایل
#تبادل_نداریم↔🚫 #شرح_نامه_های_حضرت_علی_علیه_السلام سلامتی و فرج آقا صاحب الزمان صلوات🔶️ کانالهای دیگر #سلامتکده_بانو_عضو_شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3348693003Cc0c8f29263 @namebepedar @bazybay
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸پاسخ تکمیلی: مى دانيم در عصر رسول خدا(صلى الله عليه وآله) و همچنين در اعصار معصومان(عليهم السلام) نمازها غالباً به صورت جداگانه و در پنج وقت فضيلت انجام مى شده و امروز هم اگر در پنج وقت بخوانيم بهتر است; ولى با اين حال پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در سفرها و در مواقع گرماى شديد و سرماى شديد و باران اجازه جمع ميان نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را بى آنکه عذر خاصى در ميان باشد (مانند گرماى شديد و سرماى شديد و باران) مى داد. افزون بر اين بارها در زندگى پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) اتفاق افتاد که بدون هيچ عذرى جمع ميان دو نماز کرد و فرمود: مى خواهم رخصتى براى امت من باشد تا اگر مايل به جمع باشند بتوانند از اين رخصت استفاده کنند. ولى متأسفانه جمع عظيمى از اهل سنّت اصرار دارند که نمازها همچنان جدا خوانده شود و اين مسأله مشکلات زيادى مخصوصاً در عصر ما ايجاد کرده است. زيرا زندگى مردم دگرگون شده، وضع بسيارى از کارگران در کارخانه ها و کارمندان در ادارات مخصوصاً محصلان و دانشجويان در کلاس درس به گونه اى است که نمى توانند به آسانى نمازها را در پنج وقت بجا آورند و همين امر سبب شده که بسيارى از آنها نماز را ترک کنند.🚫 به يقين اسلام دين رحمت است و به مقتضاى حديث معروف نبوى: «بُعِثْتُ إلَى الشَّريعَةِ السَّمْحَةِ السَّهْلَةِ; من به شريعت سهل و آسانى مبعوث شدم» براى اين اشخاص راه حلى باز گذارده است تا نه گرفتار ترک نماز شوند و نه گرفتار دشوارى و مشقت فراوان. ❗️تعجب اين است که در منابع معروف اهل سنّت مانند صحيح مسلم، صحيح بخارى، سنن ترمذى، موطأ مالک، مسند احمد، سنن نسائى، مصنف عبدالرزاق و کتب ديگر که همه از منابع مشهور و شناخته شده آنهاست حدود سى روايت درباره جمع ميان نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا بدون سفر و مطر (باران) و خوف ضرر نقل شده که اين برادران همه آنها را ناديده گرفته و کار را بر خود و مخصوصاً بر جوانان بسيار سخت و مشکل کرده اند. اين روايات عمدتا به پنج راوى معروف بر مى گردد: 1. ابن عباس 2. جابر بن عبدالله انصارى 3. ابوايوب انصارى 4. عبدالله بن عمر 5. ابو هريره البته همان گونه که گفتيم روايات، بيش از اينهاست و عصاره همه اين است که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در بعضى از مواضع نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا را با هم مى خواند در حالى که مشکل خاصى مانند باران 💦يا سفر يا ترس از دشمن وجود نداشت و هدف آن حضرت توسعه بر امت و رفع عسر و حرج بود. آيا با اين حال سزاوار است بعضى اشکال تراشى کنند و بگويند اينها مربوط به موارد اضطرارى بوده است؟ چرا چشم خود را به روى حقايق ببنيديم و پيش داورى هاى خود را بر گفتار صريح رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مقدم بشمريم و کار را بر امّت مشکل کنيم؟ آنجا که خدا و رسولش بخشيده اند چرا متعصبان امّت نمى بخشند؟ چرا نمى خواهند جوانان مسلمان در هر حال و در همه جا در داخل کشورهاى اسلامى و خارج آن در دانشگاه ها و ادارات و کارخانه ها و بازارها به مهم ترين وظيفه اسلامى; يعنى نمازهاى يوميّه عمل کنند؟ ما عقيده داريم اسلام براى هر زمان و هر مکان تا پايان دنياست. به يقين پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) با نظر وسيعش همه مسلمانان جهان را در تمام اعصار و قرون مى ديده و مى دانسته است که اگر همه را مقيد به نماز در پنج وقت معين کنند کار بر امّت مشکل مى شود و گروهى تارک الصلاة خواهند شد، لذا از طرف خداوند مأموريت پيدا کرد بر امّت خود منّت نهد و کار را وسعت بخشد. 🔰قابل توجّه اينکه فخر رازى در تفسير آيه (أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً) با صراحت مى گويد: آنچه در اين آيه آمده است براى نماز سه وقت بيان کرده: وقت زوال، وقت اوّل مغرب و وقت فجر و اين اقتضا مى کند که زوال وقت ظهر و عصر باشد، بنابراين وقت مشترک بين دو نماز مى شود و اوّل مغرب وقت نماز مغرب و عشا باشد و وقت مشترک بين اين دو نماز گردد و لازمه آن جواز جمع ميان ظهر و عصر و ميان مغرب و عشاست. فخر رازى تفسير آيه را به خوبى بيان مى کند; ولى بعد مى گويد: چون دليل داريم جمع ميان دو نماز بدون عذر و بدون سفر جايز نيست، بنابراين آيه را محدود به حال عذر مى کنيم❗️.( اين را مى گويند اجتهاد در مقابل نص.❌ البته همان گونه که در آغاز اين بحث گفتيم رعايت وقت فضيلت و جدا ساختن نمازها در اين اوقات سنّت است و اَولى، هرچند جمع ميان اين دو نيز رخصت است و به همين دليل امام(عليه السلام) اوقات نمازهاى پنجگانه را به صورت جداگانه از يکديگر بيان فرموده است.
توسل خانوادگی در شب سال نو را جدی بگیریم و به دیگران توصیه کنیم(۲۸اسفند۹۸) 🌄 به امید رهایی مردم جهان از ابتلا به بیماری کرونا قرائت در شب شهادت باب الحوائج امام کاظم(ع) 🔻امشب، ساعت ۲۰، خانه هر ایرانی
و به نیت سلامتی و ظهور حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداء 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 پویش همگانی 👥 لحظه تحویل سال همه دعای فرج (الهی عظم البلاء) را به نیت تعجیل در فرج و رفع گرفتاری از مردم قرائت میکنیم. ♻️ لطفا کنید
نماز استغاثه به امام زمان علیه السلام نمازی دورکعتی همراه با یک دعای پایانی ست که خواندن آن را به همه بزرگواران توصیه میکنم. با این امید که سال جدید را با توسل به قطب عالم امکان آغاز کرده و سالی باشد سرشار از عافیت و سلامت. به امید ظهور استغاثه به امام مهدی (علیه السلام) و نماز آن ( برای دانستن چگونگی این نماز کلیک👇 کنید. ) http://ahlolbait.com/doa/1480/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D8%AB%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D8%AC-%D9%88-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%AA%D9%86%D8%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B5%D9%88%D8%AA
▪️🔹▪️🔹▪️🔹▪️🔹 حضرت باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام در مورد منتظران حضرت مهدی علیه السلام میفرمایند : ✅خوشا به حال شیعیان ما که در زمان غیبت قائم ما، به رشته ولایت ما چنگ می‌زنند و بر ولایت ما ثابت و استوار می‌مانند و در برائت و بیزاری از دشمنان ما پا برجا و محکم می‌مانند. 💫✨آنها از ما هستند و ما از آنهاییم. آنها ما را به امامت برگزیده اند و به رهبری ما راضی هستند و ما آنها را به عنوان شیعه خود برگزیده ایم و پسندیده ایم. خوشا به حال آنها. به خداوند سوگند آنها در روز قیامت با ما و در کنار ما هستند. (اثباه الهدایه ج3 ص477) ◾️🔹◾️🔹◾️🔹 بارالها به حق موسی بن جعفر علیه السلام در ظهور مولایمان تعجیل بفرما🙏🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ببینید| شب و روز مبعث، قله ماه رجب و از شب‌های قدر است. توصیه‌هایی درباره اعمال شب و روز مبعث عضوشوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برنامه مطالعه امروز: ترجمه نامه۵۳(بخش۱) رو مطالعه بفرمایید. یاعلی ۵۳ ۱ 🔹🔹🔹 🔹🔹 🔹 بسم الله الرحمن الرحيم. اين دستورى است كه بنده خدا على عليه السلام به “مالك بن حارث اشتر” در فرمانش باو صادر فرموده است. و اين فرمان را هنگامى نوشت كه وى را زمامدار و والى كشور مصر قرار داد تا: مالياتهاى آن سرزمين را جمع آورى كند، با دشمنان آن كشور بجنگد، باصلاح اهل آن همت گمارد و به عمران و آبادى شهرها قصبات و روستاها و قريه هاى آن بپردازد. (نخست) او را بتقوا و ترس از خداوند، ايثار و فداكارى در راه اطاعتش و متابعت از آنچه در كتاب خدا قرآن بآن امر شده است فرمان مى دهد: به متابعت اوامرى كه در كتاب اللّه آمده، فرائض و واجبات و سنتها، همان دستوراتى كه هيچكس جز با متابعت آنها روى سعادت نمى بيند و جز با انكار و ضايع ساختن آنها در شقاوت و بدبختى واقع نمى شود. باو فرمان مى دهد كه (آئين) خدا را با قلب دست و زبان يارى كند، چرا كه خداوند متكفل يارى كسى شده كه او را يارى نمايد و عزت كسى كه او را عزيز دارد و نيز او فرمان مى دهد كه خواسته هاى نابجاى خود را درهم بشكند. و به هنگام وسوسه هاى نفس خويشتن دارى را پيش گيرد، زيرا كه “نفس اماره” هم- واره انسان را به بدى وادار مى كند، مگر آنكه رحمت الهى شامل حال او شود. اى مالك بدان من تو را بسوى كشورى فرستادم كه پيش از تو دولتهاى عادل و ستمگرى بر آن حكومت داشتند. و مردم بكارهاى تو همان گونه نظر مى كنند كه تو در امور زمامداران پيش از خود، و همان را در باره تو خواهند گفت كه تو در باره آنها مى گفتى. بدان افراد شايسته را با آنچه خداوند بر زبان بندگانش جارى مى سازد مى توان شناخت، بنا براين بايد محبوبترين ذخيره در پيش تو عمل صالح باشد، زمام هوا و هوس را در دست گير. و آنچه برايت حلال نيست، نسبت بخود بخل روا دار، زيرا بخل نسبت بخويشتن اين است كه راه انصاف را در آنچه محبوب و مكروه تو است پيش گيرى. 🔹 🔹🔹 🔹🔹🔹
۵۳ ۱ 📜این از نامه هاى امام(عليه السلام) براى مالک اشتر نخعى است هنگامى که او را فرماندار مصر و بخش هاى مختلف آن قرار داد و اين در زمانى بود که وضع زمامدار مصر، محمّدبن ابى بکر متزلزل شده بود. اين فرمان (فرمان معروف مالک اشتر) طولانى ترين و جامع ترين فرمانى است که امام(عليه السلام) مرقوم داشته است. 📨نامه در یک نگاه: براى پى بردن به اهمّيّت اين عهدنامه ـ پيش از آنکه محتواى آن در يک نگاه بررسى شود ـ توجّه به نکات زير لازم است: 🔰اين نامه طولانى ترين و پرمحتواترين نامه هاى نهج البلاغه است که آيين کشوردارى را از تمام جهات بررسى کرده و اصولى پايدار که هرگز کهنه نمى شود در آن ترسيم شده است. 1. قابل توجّه اينکه ابن ابى الحديد در ذيل خطبه کوتاه 68 (در شرح خود، خطبه 67) از ابراهيم ثقفى نويسنده الغارات نامه اى نسبتاً مفصل و طولانى نقل مى کند که على(عليه السلام) به عنوان برنامه اى اخلاقى جهت تهذيب نفوس و پرورش روح و تقوا براى محمد بن ابى بکر نوشته است و در ذيل آن از همان مورخ (صاحب الغارات) نقل مى کند که محمّدبن ابى بکر اين نامه را در مصر پيوسته با خود داشت و در آن نگاه مى کرد و به آداب آن متأدّب مى شد. هنگامى که عمرو عاص بر او مسلط شد و او را شهيد کرد تمام نامه هاى محمّد را گرفت و براى معاويه فرستاد. معاويه در اين نامه پيوسته نگاه مى کرد و شگفت زده مى شد. سپس مى گويد: وليد بن عقبه (برادر مادرى عثمان همان کسى که قرآن، در آيه «إن جاءکم فاسق...» او را فاسق ناميده است) در آنجا نزد معاويه حاضر بود. هنگامى که شگفتى او را از اين نامه ملاحظه کرد به معاويه گفت دستور ده تا اين احاديث را بسوزانند. معاويه گفت: چقدر اشتباه مى کنى. وليد گفت: آيا اين صحيح است که مردم بدانند احاديث ابو تراب (على بن ابى طالب) نزد توست و از آن درس مى آموزى؟ معاويه گفت: واى بر تو به من مى گويى علم و دانشى مثل اين را بسوزانم؟ به خدا سوگند مطالب علمى جامع تر و استوارتر از اين تا کنون نشنيده ام. 👈اين عهدنامه سرانجام در خزائن بنى اميّه باقى ماند ولى هيچ کس آن را افشا نمى کرد تا زمانى که عمربن عبدالعزيز به حکومت رسيد و آن را منتشر ساخت و جامعه اسلامى از آن بهره مند شدند.👌 گفتنى است که ابن ابى الحديد پس از ذکر اين سخن از نويسنده الغارات مى گويد: سزوارتر اين است که بگوييم نامه اى که معاويه پيوسته به آن نگاه مى کرد و تعجّب مى نمود و بر طبق آن حکم مى کرد همان عهدنامه اى است که على(عليه السلام) به مالک اشتر نوشته بود، زيرا مردم آداب و قضايا و احکام و سياست را از آن آموختند (ولى نامه محمد بن ابى بکر تنها متضمّن بحث هايى اخلاقى بود) و بايد گفت اين عهدنامه هنگامى که معاويه مالک اشتر را مسموم ساخت و پيش از رسيدن به مصر شهيد شد به وسيله ايادى او به معاويه منتقل گشت. وى پيوسته در آن مى نگريست و شگفت زده مى شد و مثل چنين عهدنامه اى است که بايد در خزائن سلاطين نگاه دارى شود. به اين ترتيب ابن ابى الحديد بر اين اعتقاد است که آن نامه تاريخى فوق العاده که معاويه پيوسته از آن بهره مى گرفت ولى افشا نمى کرد و سرانجام به وسيله عمربن عبدالعزيز کشف و افشا شد همين عهدنامه مالک بوده است. ما هم نظريه ابن ابى الحديد را کاملا تأييد مى کنيم، زيرا قراين و شواهد مختلف بر آن گواهى مى دهد.👌 2. نويسنده معروف مسيحى جورج جرداق در کتاب خود به نام الامام على صوت العدالة الانسانية مى نويسد: بسيار مشکل است که انسان اختلافى در ميان اين عهدنامه و اعلاميّه جهانى حقوق بشر بيابد، بلکه تمام نکات اساسى موجود در اين اعلاميه در عهدنامه امام(عليه السلام) ديده مى شود. ⚜ اضافه بر اين در عهدنامه امام چيزى است که در اعلاميه جهانى حقوق بشر نيست و آن عواطف عميق انسانى است که بر تمام اين نامه سايه افکنده است. بايد توجّه داشت که اعلاميه جهانى حقوق بشر بيش از هزار و سيصد سال بعد از اين عهدنامه، آن هم به کمک گروهى از متفکران از سراسر جهان تدوين شده ولى در عين حال هنوز نقايصى دارد و نقيصه مهم آن خالى بودن از مسائل معنوى و ارزش هاى والاى انسانى است.😏 3. براى پى بردن به اهمّيّت اين نامه لازم است اشاره اى به موقعيّت محل مأموريت مالک اشتر; يعنى سرزمين مصر داشته باشيم. مورخان تقريباً اتفاق دارند که خاستگاه تمدن بشرى، منطقه مشرق زمين و از جمله سرزمين مصر بوده است که در چندين هزار سال قبل، پيش از آنکه ديگر نقاط وارد تمدن شوند آنها پايه هاى تمدن بشرى را گذاردند تا آنجا که «ويل دورانت» اين منطقه را گهواره تمدن بشرى نام مى گذارد و در واقع چنين است و به همين دليل پيامبران بزرگ الهى که پايه گذاران تمدن مادى و معنوى بوده اند نيز همگى از اين منطقه برخاستند سپس پيام دعوت آنها به ديگر نقاط عالم منتقل شد. مورخ مزبور در جلد اوّل تاريخ تمدّن معروف خود ده ها صفحه درباره تمدن مصر باستان سخن مى گويد. آثار مهمى که از آن زمان