eitaa logo
البیان
11.4هزار دنبال‌کننده
849 عکس
192 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
💠تاثیر علامه طباطبایی(ره) در انقلاب امام خمینی(ره) 📚درسهاي استاد علاّمهِ در علوم عقلي در آن زمان از درسهاي كم نظير حوزه علميه قم بود. ♻️ بسياري از شخصيتهاي نامدار امروز كه كرسيهاي درسهاي غني حوزه قم را در اختيار دارند، افتخارشان اين است كه از شاگردان علاّمهِ بوده و در درسهاي ايشان شركت كرده اند. ♨️اين شخصيتها در محضر حضرت استاد به گونه اي رشد و تربيت يافتند كه افزون بر تلاشهاي علمي، در زمينه مبارزات سياسي و عملي نيز به خوبي درخشيدند. 🔅اين بزرگواران را كه هم در پيدايش و هم در استمرار انقلاب اسلامي سهم بسزايي داشتند، مي توان بازوان انقلاب اسلامي دانست. 👈🏻شهيد مطهري، شهيد دكتر بهشتي، شهيد مفتح و شهيد قدوسي از اين بزرگان بودند كه تا پاي جان در راه اعتلاي اسلام و انقلاب ايستادند. 🔰تربيت چنين شخصيتهايي در محضر علاّمه بيانگر آن است كه ايشان عهده دار بُعد فرهنگي انقلاب بودند. 🔺 البته علاّمهِ در زمينه هاي عملي نيز فعاليتهاي ارزشمندي داشتند، به طوري كه در جلساتي كه درباره مسائل سياسي تشكيل مي شد و مراجع، به ويژه حضرت امامِ در آن حضور داشتند، شركت مي كردند و اعلاميه هايي را در اوايل انقلاب به صورت مشترك صادر و امضا مي كردند تا اينكه رهبري امام راحلِ تثبيت شد و قائد مطلق نهضت اسلامي گشت. 🔸آیت الله جوادی آملی 📝شمس الوحي تبريزي، صفحه 222 @albayann
11.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞ببینید 💠شایعه سازی مجدد رسانه های ضدانقلاب پیرامون سلامتی رهبر معظم انقلاب @albayann
البیان
🔰تفکیک ماهیت حکمی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول 🔹مجموعه پیش رو سلسله ای از مطالب است که امتیاز ش
آیت الله فرحانی -تفکیک ماهیت اصولی از فلسفی 3.mp3
1.07M
♻️تفکیک ماهیت اصولی از ماهیت فلسفی و پیامدهای آن در علم اصول 3️⃣ 🔰بخش سوم: بررسی و تطبیق نظریه شهید صدر (ره) نسبت به آراء مشهور 💠قبل از آن که به بررسی صحت ایراد شهید صدر(ره) بر حضرت امام بپردازیم، لازم است نکته ای را مورد تامل قرار دهیم و آن اینکه: ❓آیا شهید صدر که در مقام دفاع از مشهور این ایراد را مطرح می کنند، دفاعشان از مشهور منطبق بر مبانی مشهور هم هست؟ ❓اساسا مبانی مشهور اجازه چنین دفاعی از آن ها را می دهد؟ ❓یا اینکه خیر؛ نه تنها چنین مضمونی معتقد مشهور نبوده، بلکه اضافه کردن چنین ضلعی به نظام مشهور اصولیون، سایر اضلاع این هندسه را نیز ناهمگون می کند؟ 🔺به عنوان مثال، آیا می شود به آخوند خراسانی(ره) چنین نسبتی داد که ماهیت مد نظر ایشان، ماهیت به اصطلاح فلسفی نبوده،بلکه ماهیت مصطلح شهید صدر(ره) مورد نظر بوده است؟ ❓آیا عبارات آخوند این چنین نسبتی را بر می تاید؟ ❓از این گذشته این نسبت بر فرض صحت چه تاثیری در سازمان اصولی محقق خراسانی می گذارد؟ 👈🏻پاسخ این همه را در صوت ارائه شده دنبال نمایید @albayann
♻️تمثیل فوق العاده برای درک ‏نسبت خدای متعال با سایر مخلوقات 💢مرحوم علامه طباطبائی : فرض کنيد با دلی آسوده و حواسی جمع در فضايی آرام نشسته و اين جهان پر جنب و جوش را در برابر خود گذاشته و به تماشای هر پستی و بلندی، دور و نزديک، گوشه و کنار، بيرون و درون، ريز و درشت وی پرداخته، چشم چرانی مي‏کنيد؛ فضايی است بيکران، کهکشان های دهشت انگيز، انبوه منظومه‏ ها، خورشيدهای متلألئ و درخشان، ستارگان و اقمار فروزان... و بالجمله اين نظام بديع را با همه بند و بارش که از مشاهده آن پای خرد در گل حيرت فرو مي‏رود، تماشا مي‏ کنيد و هر چه می يابيد به دل می سپاريد. ☀️در اين بين، يکباره به خود آمده و منتقل می شويد که اين همه را که می بينيد، داريد در آينه می بينيد نه به نحوی که می پنداشتيد مستقيماً می بينيد... 🎗اکنون در اثر اين پيشامد، مفروض حال شما چگونه خواهد بود؟ 🔹البته همه آنها که می ديديد و به دل می سپرديد عوض خواهد شد، ولی نه اينکه همه معلومات و مشهودات شما و حتی يک واحد از آنها تبديل به دروغ يا اشتباه شود يا معدوم گردد؛ نه، هرگز؛ بلکه با حفظ همه ذوات و فعاليتهای مشهود آنها، انتقال دومی مفروض، تنها استقلال وجودی را از دست مشهودات نخستين شما می گيرد. 🔹هر يک از مشهودات شما، پيش از انتقال نامبرده، استقلال وجودی داشت که در سايه وی، در ميدان عمل خود، به فعاليت می پرداخت و پس از انتقال نامبرده، همه استقلال های پراکنده در يک جا (آئينه) انباشته شده و تمرکز می یابد بی آنکه یکی از آن استقلال ها گم شود یا سر سوزنی از فعالیت مشهوده اش کم شود. 📒اصول فلسفه، ج ۵، مقاله ۱۴، ص۱۰۶ @albayann
البیان
🔰تفکیک ماهیت حکمی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول 🔹مجموعه پیش رو سلسله ای از مطالب است که امتیاز ش
آیت الله فرحانی -تفکیک ماهیت اصولی از فلسفی 4.mp3
2.93M
🔊🔊🔊 💠تفکیک ماهیت اصولی از ماهیت فلسفی و پیامدهای آن در علم اصول4️⃣ 🔰بخش چهارم: تأثیر اصطلاح شهید صدر بر مبانی محقق نائینی (رضوان الله علیهما( 🔹در بخش قبل دانستیم دفاع شهید صدر از مشهور در قبال اشکال حضرت امام مبتنی بر خلق یک مبدا تصوری است. مبدأیی که ماهیت را به دو قسم فلسفی و اصولی تقسیم می کرد. ♻️منطق بحث اقتضا می کرد که قبل از بررسی انتاج دفاع شهید صدر از مشهور انتساب این مبدأ تصوری به مشهور را بررسی کنیم. ♨️نسبت پذیری این مضمون به منظومه فکری آخوند بررسی شد. 👈🏻اکنون در این بخش نوبت به بررسی نسبت پذیری این مضمون بر محقق نائینی به عنوان یکی از اعلام علم اصول رسیده است. ❓باید دید آیا نظام اصولی محقق نائینی امکان پذیرش، چنین نسبتی را دارد؟ ❓آیا عبارات محقق نائینی در مبحث متعلق اوامر و نواهی اجازه چنین دفاعی از ایشان را میدهد؟ ❓اساسا آیا اشکال به محقق نائینی(ره) با خلق این مبدأ تصوری حل میشود؟ 🔊با صوت بخش چهارم با ما همراه باشید. @albayann
🔰تحلیل نظام فقه الخمینی و مدل علمی آن 💠در بیان استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰فقه الخمینی و مدل علمی آن 💠استاد آیت الله فرحانی: 👈🏻ما در تحلیل نظام علمی فقه الخمینی یک فقه کبیر داریم. 🔅این فقه کبیر: 🔺یک فقه اکبر دارد (فلسفه) 🔺یک فقه اوسط (اصول) 🔺و یک فقه اصغر(فقه رایج) 🔹این فلسفه فقه اکبر است،مبنای فهم دین است ؛این را امام خوب جا انداخته است. ♻️اگر این فقه اکبر را در جای خودش یاد بگیریم و بیاییم اثر فقه اکبر را در فقه اوسط که اصول است مسلط شویم . آن وقت یک فقه اکبری داریم به نام فلسفه در حد نقشش در استنباط حکم خدا از کتاب و سنت ، یک فقه اوسطی به نام اصول داریم . ♨️ اصول هم دیگر اصول فقهی که ما الان میگوییم نیست ؛ به تعبیر زیبای آقای جوادی، اصول اخلاق هم میشود به آن گفت ، اصول تفسیر هم میشود گفت ؛ 👈🏻به طور کلی شما از کتاب چیزی بخواهید بفهمید باید این اصول را بلد باشید . 💢اگر کسی بخواهد المیزان هم کار کند مسیرش همین مسیری است که علامه طباطبایی رضوان الله علیه رفت،اکبرش را بلد است که بر اساس آن اوسطی درست شده است که کمک میکند آیه و روایت را خوب بفهمید . 🔴 اگر این فقه اکبر و اوسط درست نشود دلالت آیه و روایت از دستتان میرود . آن موقع دیگر نمیتوانید کار سندی و رجالی رویش انجام دهید. 🔹ما اسم این فقه اکبر را میگذاریم فلسفه ، و اسم فقه اوسط را میگذاریم اصول ، اصول استنباط از متن ؛اگر فقه به معنای احکام شرعیه باشد دیگر اصول فقه نیست ، اگر فقه به همین معنای فقه کبیر باشد اشکال ندارد بگویید اصول فقه . 📌اگر سهم این دو تا را جدا کنید به نظر ما مدت تحصیل به شدت کاهش می یابد و یک تحصیل متوازن مناسب مرتبی از پایه 7 تا درس خارج خواهید داشت که فهم این دو مجموعه در آن دیده شده است . 📌بر اساس این تحصیل متوازن از پایه 7 تا درس خارج که فقه اکبر و اوسطش معلوم است یک دوره مناسبی بوجود میاید که با این سرمایه میتوانید وارد فقه حکم شرعی بشوید. @albayann
💠حوزه و دانشگاه انقلابی ♻️آیت الله فرحانی: 👈🏻وقتی ما می گوییم تمدن و پیشرفت؛ پیشرفت چه می خواهد؟ مشخصا علم و فناوری می خواهد. اما علم و فناوری متأثر از فکر است و فکر متأثر از فلسفه و نگرش انسان است. 🔺 تا وقتی این مبانی را تقویت نکنیم، فکر ایجاد نخواهد شد و تبعا نمی توانید علم و فناوری را مدیریت کنید. 🔅لذا مقام معظم رهبری می فرماید: «ما احتیاج داریم به فکر، احتیاج داریم به فلسفه، تا بتوانیم علم را، فناوری را، مدیریت کشور را، مسائل گوناگون جامعه را به پیش ببریم» 💢پایه علم بر فلسفه است.💢 🔹این یکی از حرف های مهم رهبر معظم انقلاب است. توقع ایشان از جریان انقلابی این است. ✅از نظر ایشان حوزه و دانشگاه انقلابی یعنی یک مجموعه ای از عزیزانی که مبانی را قوی بدانند، نگرششان را بر اساس آن مبانی درست کنند و بر اساس این مبانی و این نگرش بتوانند جامعه را مدیریت کنند. @albayann
💠حوزه موجود و حوزه مطلوب 💢 استاد آیت الله فرحانی: ♻️ حوزه علمیه از زمان ائمه (ع) بصورت خاص تشکیل یافته و همواره وظیفه حفاظت و نشر معارف اهل بیت را داشته و دارد 👈🏻بنابراین تاسیس حوزه ریشه دینی داشته و هدف از آن هم مربوط به رعایت و نشر شئونات دین است. 🔰نهاد حوزه و اساس حوزه بسیار مقدس و جای هیچ شک و شبهه ای نداشته و ندارد لکن ممکن است از آن جهت که یک سیستم و یک مجموعه می‌باشد سبب طرح یک سری ایرادات در بعض جهات آن باشد. 🔸پس حوزه به خودی خود نهاد مقدسی است ولی از این جهت که مجموعه می‌باشد در کیفیت نحوه حرکت آن انتقاداتی مطرح شود. ♨️نقد و انتقادی که سبب رشد و پویایی شود بسیار مفید و تکامل دهنده است و باید مطرح گردد. 🔅برای بهتر شدن و پویایی هرچه بیشتر و بدست آمدن حوزه مطلوب باید چند مطلب را انجام داد: 🔺مطلب اول اینکه باید دروس رائج و دارج حوزه را بصورت عالی و قوی خواند و از آن بهره برد زیرا کتب حوزه شامل یک سری تحقیقات و تدقیقات علمای بزرگی همچو شهیدین (ره) و دیگر اعلام شیعه است و ما دامی که بهتر ،جای موجود، را تکمیل نکرده است اصلا نباید از موجود دست کشید و بهره کامل را نبرد. 🔺مطلب دوم این است که حوزه نیز همانند دیگر سیستم های موجود در دنیا مزایا و معایبی دارد و در این مطلب هیچ شکی نیست لکن برای رسیدن به حوزه مطلوب باید: 🔹اولا:در جهت رشد و تکامل و پیشرفت حوزه لازم است که انتقاد صحیح و بجا و به دور از تخریب و حاشیه سازی به خدمت مسئولین ذی ربط مطرح کرد تا هم اصلاح صورت گیرد هم رشد و ارتقاء. 🔹ثانیا:از نظر علمی باید در رتبه بالایی قرار داشت،باید نظام فکری داشت، لذا من به آقایانی که برای انقلاب کار میکنند گفته ام که باید وضعیت علمی شان بالا برود. همچنین به آنها گفته ام که بروند و مجوز تدریس از حوزه بگیرند. 🔹ثالثا: باید نسبت به کندی تغییر و اصلاح نامید نشویم زیرا در کارهای تغییراتی و اصلاحی باید هم تلاش کرد هم ناامید نشد چون نیازمند گذشت زمان و صبر و تحمل است. @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
♻️رهبر معظم انقلاب در جمع طلاب تهران: 💠شما انتقادهایی به حوزه دارید ،حالا یا حوزه‌ی تهران یا کلّاً حوزه‌ی علمیّه، خیلی خب! این حوزه‌ای که شما میخواهید و به قول شما الان وجود ندارد، این را شما به وجود بیاورید. 🔺 حوزه را اراده‌ی شما و خواست شما به وجود می‌آورد؛ بله، شما آن جایگاه مدیریتّی و پشتیبانی‌های منابع مالی‌ را ندارید که بخواهید مثلاً یک تصمیمی بگیرید و فوراً عمل بکنید؛ 👈🏻امّا تحقّق خواسته‌های مطلوب، صرفاً با داشتن یک مدیریّت و داشتن منابع مالی به دست نمی‌آید، ❗️حتّی گاهی با داشتن آنها [هم] به دست نمی‌آید؛ چیز دیگری لازم است. 🔆آن چیز دیگر همان است که شما دارید: انگیزه، میل، وضوحِ مطلوب و غایت مورد نظر؛ اینها لازم است. 🔹 و باید مبارزه کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمی‌آید، این حوزه‌ی مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد. 🔺البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزه‌ی سیاسی نیست؛ 👈🏻[مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکّل شدن. 💢بنابراین، این حوزه را شما درست کنید. البتّه ما وظیفه داریم کمک کنیم به شما؛ آقایان مدیران حوزه وظیفه دارند تسهیل کنند کارها را؛ 🔸 امّا آنچه باید در آینده به ‌وجود بیاید، سنگینیِ بارِ مسئولیّتِ آن را بر دوش خودتان احساس کنید. 🔸 شما هستید که باید این کارها را انجام بدهید؛ حالا ممکن است ده سال دیگر، پنج ‌سال دیگر، پانزده سال دیگر نوبت شما بشود که نقش ایفا کنید؛ 🔸به‌هرحال این کار خواهد شد و شما هستید که میتوانید اقدام کنید و کار کنید. @albayann
آیت الله فرحانی -وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
9.1M
🔊🔊🔊 🔰سخنرانی استاد آیت الله فرحانی 💠 موضوع: کارکرد وحدت حوزه و دانشگاه در تقابل با روشنفکری بیمار 📝به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه شهید رجایی - ۲۷ آذر ۹۶ @albayann
البیان
🔊🔊🔊 #فایل_صوتی 🔰سخنرانی استاد آیت الله فرحانی 💠 موضوع: کارکرد وحدت حوزه و دانشگاه در تقابل با رو
💠حفظ انقلاب با وحدت حوزه و دانشگاه 💢استادآیت الله فرحانی: ♻️یکی از مشکلاتی که ما در انقلاب داریم«ارتجاع روشنفکری»است که حضرت آقا حدود 20 سال پیش این مطلب را در جمع دانشگاهیان عزیز بیان کردند. 👈🏻مقام معظم رهبری میفرمایند: جریان روشنفکری بیمار متولد شد، و تفکرِ روشنفکری را دلّالان انگلیس وارد کشور کردند. 🔺از ویژگی های این جریان این است که غرب زده هست و با بنیان های وطنی و اسلامی ناآشنا و مخالفِ آن است، 🔺و ویژگی بعدی این است که اینها درس خوانده و تحصیل کرده اند و همچنین با دین آشتی ناپذیراند. 🔹این جریان در زمان انقلاب و بعد از انقلاب منزوی شد و این انزوا به دست توانای دانشجویان درست شد ،و دانشجویان عزیز ما اینها را عقب زدند. ♨️قرار بود در جریان 16 آذر تفکر سکولار توسط نیکسون، در دانشگاه ما نهادینه شود که گفته بود ،جریان قوی ملی مردمی روحانی را سرکوب کرده است،که دانشگاه در مقابل این ایستاد و این حرکت را متوقف کرد. 🔅شکل گیری انقلاب موجب منزوی شدن جریان روشنفکری بیمار شد و در دوران دفاع مقدس یک روشنفکری انقلابی ایجاد شد ،که در عرصه های مختلف هنری وفرهنگی،آثار فاخری به وجود آورده است. 💢رهبری میفرماید تلاش هایی دارد صورت میگیرد که این جریان روشنفکری ارتجاعی به حالت قبل از انقلاب برگردد. 🔸در زمان انقلاب حوزه و دانشگاه با وحدتِ خود توانستند این روشنفکری ارتجاعی را منزوی کرده عقب بزنند،و آن موقع شهید مطهری،شهید مفتح،شهید باهنر،شهید بهشتی و دیگران با ارتباط با دانشگاه و وحدت با دانشجوها این کار را کردند. ❓اما امروز که دوباره تلاش میشود این روشنفکری بیمار ارتجاعی دوباره زنده شود ما چه کرده ایم؟ ❓وحدت حوزه و دانشگاه در این زمینه چه ثمره ای داده است؟ 👈🏻به شهادت حضرت آقا امروز دستگاههای فرهنگی و سیاسی دچار اختلال است و تعطیل میباشد،در این حالت فرمانده ما حضرت آقا به جوانان، به طلاب و دانشجویان ماموریت داده اند،و آن این است که آتش به اختیار عمل کنند و آن را به کار فرهنگیِ تمیز تعریف فرموده اند. 🔅حضرت آقا میفرمایند انقلاب ادامه دارد،اینکه میگویند انقلاب حادثه ای بود تمام شد،برگردیم به زندگی عادی ،خیانت به انقلاب است. ⭐️انقلاب هنجارهای جدیدی به وجود می آورد،حفظ این هنجارهای جدید،نیازمند انقلاب است. الآن هم نیاز به مبارزه است تا جامعه اسلامی شود. ✅بارِ اصلی و سنگین این مسئولیت به دوش دانشجوی انقلابی و طلبه ی انقلابی است که با وحدت خود بتوانند این مسئولیت را انجام دهند. @albayann