الفقه و الاصول
#مقاله 🔺 تحقیق مناسب و جامعی پیرامون #وضعیتمردمکوفه در زمان امام حسین(سلام الله علیه) یافتم و دری
برخی دوستان تذکر دادند که فایل مقاله باز نمیشود، دوباره بارگذاری کردم انشاءالله مفید واقع شود.
التماس دعا.
💥همواره ولی فقیه، پاسدار #عقلانیتدینی جامعه شیعه در طول تاریخ بوده است.
@alfigh_alosul
#نکاتفقهی_7
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
▫ ایجاب و قبول در مضاربه
1⃣ عده ای بر اشتراط ایجاب و قبول در مضاربه، ادعای اجماع کرده اند. اما در این بحث، اجماعی که تعبدی و کاشف از نص معتبر یا اصول فتاوا (اصول متلقاة) باشد وجود ندارد. در برخی از منابع قدیمی، عنوان ایجاب و قبول وجود ندارد. مستند این اشتراط - هم چنانکه آقای حکیم فرموده - بنا و قانون عقلا است.
2⃣ در توضیح مطلب باید گفت که طبق بناء عقلا، در متعارف امور این گونه است که دو طرف قرارداد، هر کدام تنها نسبت به خود و اموال خود سلطنت و ولایت دارد، لذا قرارداد به ایجاب از یک طرف و قبول از طرف دیگر نیاز دارد. اما این قاعده، کلیت ندارد. در مواردی که شخصی از طرف هر دو، ولایت یا وکالت داشته باشد، نیازی به ایجاب و قبول جداگانه نیست. برای مثال اگر مالک و عامل، صغیر یا سفیه هستند و ولیّ آن ها واحد است در عقد مضاربه، نیازی به دو جعل و گفتن ایجاب از طرف مالک و گفتن قبلتُ از طرف عامل نیست؛ همین که بگوید عقد مضاربه بین مالک و عامل را ایجاد نمودم، مضاربه محقق می شود.
3⃣ بنابراین قانون عقلا این است که اگر دو سلطنت یا ولایت یا وکالت جداگانه وجود داشته باشد (یعنی مالک یا ولیّ او فقط نسبت به مال ولایت داشته و عامل یا ولیّ او فقط بر عمل ولایت داشته باشد) در این صورت، تحقق قرارداد منوط به دو صیغه ی ایجاب و قبول است اما اگر شخصی ولایت یا وکالت بر هر دو (مال و عمل) داشته باشد، با یک صیغه می تواند هر دو کار را انجام دهد. طبق بناء عقلا در باب مضاربه نیز حصه ای از ربح مشترک به مالک و حصه ای به عامل داده می شود که این امر به رضایت طرفین و انشاء ایجاب و قبول نیاز دارد. در اینجا نیز اگر یک شخص هم از طرف مالک و هم از طرف عامل ولایت یا وکالت داشته باشد دیگر نیاز به دو صیغه نیست و با یک صیغه هر دو محقق می شود.
🔹 جلسه هفتم درسخارج مضاربه ۹۴/۱۰/۶
@alfigh_alosul
✅ با توجه به درخواست برخی از بزرگواران؛
🔊 بازنشر صوت جلسات رجالی #استادحسینیشیرازی در سال 95- 96 به مناسبت شروع سال جدید تحصیلی.
👇 👇👇
https://eitaa.com/alfigh_alosul/704
رجال 1.mp3
29.74M
🔉 #صوت_جلسه_اول_رجال
🔸 موضوع؛
➖ضرورت بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال
رجال 2.mp3
28.37M
#صوت_جلسه_دوم_رجال
🔸موضوع؛
➖ بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال.
رجال 3.mp3
29.88M
#صوت_جلسه_سوم_رجال
🔸موضوع؛
➖ چرا شیعه "کتاب محور" شد؟
➖بررسی نکات مقدمه "الفهرست شیخ طوسی"
رجال 4.mp3
23.71M
#صوت_جلسه_چهارم_رجال
🔸موضوع؛
➖ ادامه بررسی مقدمه «الفهرست شیخ طوسی»
رجال 5.mp3
28.35M
#صوت_جلسه_پنجم_رجال
🔸موضوع؛
➖ ادامه بررسی مقدمه فهرست شیخ طوسی
رجال 6.mp3
31.48M
🔉 #صوت_جلسه_ششم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی مقدمه رجال النجاشی
➖اشاره ای کوتاه به مفهوم وثاقت
رجال 7.mp3
30.74M
🔊 #صوت_جلسه_هفتم_رجال
🔸موضوع؛
➖ادامه بررسی کتاب رجال نجاشی
رجال 8.mp3
28.84M
🔊 #صوت_جلسه_هشتم_رجال
🔸موضوع؛
➖انواع وثاقت
➖«طریق به کتاب» و فوائد آن
➖مفهوم استثناء و انواع آن
رجال 9.mp3
30.71M
🔉 #صوت_جلسه_نهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بسط مفهوم استثناء وانواع آن.
رجال 10.mp3
32.5M
🔊 #صوت_جلسه_دهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی عوامل تضعیف و توثیق در رجال
➖«غلو» مهمترین عامل تضعیف روات
➖«گسترش دامنه فقه»دستور کار اصلی نهاد امامت
رجال 11.mp3
27.59M
🔊 #صوت_جلسه_یازدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖سیاست اول ائمه؛ طرد و لعن غلات
➖سیاست دوم ائمه؛ معرفی فقهای جامع به جامعه شیعه
رجال 12.mp3
28M
🔊 #صوت_جلسه_دوازدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖مفهوم ضعف؛ عدم اعتبار روایات منفرده راوی ضعیف
➖بررسی مبانی اعتبار قول رجالی
رجال 13.mp3
29.57M
🔊 #صوت_جلسه_سیزدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
رجال 14 الف.mp3
9.04M
🔉 #صوت_جلسه_چهاردهم_رجال
🔸موضوع؛
➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
رجال 14 ب.mp3
21.3M
🔉 #صوت_جلسه_چهاردهم_رجال
🔸موضوع؛
➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
رجال 15.mp3
30.95M
🔊 #صوت_جلسه_پانزدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی عناصر مفهوم وثاقت
رجال 16.mp3
27.8M
🔊 #صوت_جلسه_شانزدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖ادامه بررسی عناصر مفهوم وثاقت
رجال 17.mp3
23.39M
🔊 #صوت_جلسه_هفدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی نظریه آیت الله خویی درباره اعتبار توثیقات رجالیون