رجال 5.mp3
28.35M
#صوت_جلسه_پنجم_رجال
🔸موضوع؛
➖ ادامه بررسی مقدمه فهرست شیخ طوسی
رجال 6.mp3
31.48M
🔉 #صوت_جلسه_ششم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی مقدمه رجال النجاشی
➖اشاره ای کوتاه به مفهوم وثاقت
رجال 7.mp3
30.74M
🔊 #صوت_جلسه_هفتم_رجال
🔸موضوع؛
➖ادامه بررسی کتاب رجال نجاشی
رجال 8.mp3
28.84M
🔊 #صوت_جلسه_هشتم_رجال
🔸موضوع؛
➖انواع وثاقت
➖«طریق به کتاب» و فوائد آن
➖مفهوم استثناء و انواع آن
رجال 9.mp3
30.71M
🔉 #صوت_جلسه_نهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بسط مفهوم استثناء وانواع آن.
رجال 10.mp3
32.5M
🔊 #صوت_جلسه_دهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی عوامل تضعیف و توثیق در رجال
➖«غلو» مهمترین عامل تضعیف روات
➖«گسترش دامنه فقه»دستور کار اصلی نهاد امامت
رجال 11.mp3
27.59M
🔊 #صوت_جلسه_یازدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖سیاست اول ائمه؛ طرد و لعن غلات
➖سیاست دوم ائمه؛ معرفی فقهای جامع به جامعه شیعه
رجال 12.mp3
28M
🔊 #صوت_جلسه_دوازدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖مفهوم ضعف؛ عدم اعتبار روایات منفرده راوی ضعیف
➖بررسی مبانی اعتبار قول رجالی
رجال 13.mp3
29.57M
🔊 #صوت_جلسه_سیزدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
رجال 14 الف.mp3
9.04M
🔉 #صوت_جلسه_چهاردهم_رجال
🔸موضوع؛
➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
رجال 14 ب.mp3
21.3M
🔉 #صوت_جلسه_چهاردهم_رجال
🔸موضوع؛
➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
رجال 15.mp3
30.95M
🔊 #صوت_جلسه_پانزدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی عناصر مفهوم وثاقت
رجال 16.mp3
27.8M
🔊 #صوت_جلسه_شانزدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖ادامه بررسی عناصر مفهوم وثاقت
رجال 17.mp3
23.39M
🔊 #صوت_جلسه_هفدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی نظریه آیت الله خویی درباره اعتبار توثیقات رجالیون
✳ بارگذاری صوت جلسات رجال استاد حسینی شیرازی #تمام شد.
از محضر دوستان التماس دعا دارم، هدف این بود که، در این ایام نیمه خاموش و نیمه تعطیل درس و بحث، خدمتی انجام داده باشم.🌹
#نکاتفقهی_8
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
▫ فهم عرفی از قراردادها و مواجهه شارع
1⃣ عرف از آیه «أوفوا بالعقود» و همچنین روایت «المؤمنون عند شروطهم»، یک امر #تاسیسی نمیفهمد بلکه مفاد این دو، تاکید ارتکاز عرف نسبت به الزام ما هو المشروع است. به عبارت دیگر، از نظر ارتکازات عرفی، کسی که اقدام به قرارداد و تعهد مشروعی مینماید باید به آن پایبند باشد، شارع در تایید این امر مرتکز و فطری، فرموده است: اگر اقدام به قرارداد یا هر امر مشروع دیگری کردید، باید بر طبق آن عمل کنید. و امری که قبل از توافق و قراداد لازم نبود، بعد از توافق و قراداد، لازم میشود. بر این اساس نمیتوان گفت با توجه به آیه و روایت مذکور، تمام الزامات و قرادادها را شارع امضا نموده است ولی یک سلسله موارد از باب تخصیص خارج شدهاند.
2⃣ برخی از جمله #صاحبعروة میفرمایند که مفاد «أوفوا بالعقود» و «المؤمنون عند شروطهم»، عبارت است از این که عقد، مادامی که فسخ نشده است، باید برطبق آن عمل کرد بنابراین در عقود جایزه نیز مادامی که عقد باقی است، نباید عملی بر خلاف مقتضای آن صورت گیرد و لذا بین عقود لازمه و عقود جایزه از این حیث اختلافی نیست. تنها فرق بین این دو سنخ عقد، این است که عقود جایزه قابل فسخ هستند اما در عقود لازمه حق فسخ وجود ندارد.»
3⃣ اموری که به عنوان عقود و الزامات و تعهدات صحیح در بین مردم رایج است و مردم حکم به بطلان آن ها نمیکنند، شارع نمیتواند در قبال چنین اموری که در بین عرف جاری است اظهار نظر نکند و تکلیف آنها را مشخص ننماید. بنابراین اگر شروطی را در صحت آنها شرط میداند و مردم به آن ملتفت نیستند باید بیان کند. و لذا اگر عقدی، قراردادی در بین مردم به عنوان قرارداد صحیح انجام می شود، به #اطلاقمقامی برای اثبات صحت شرعی آن میتوان تمسک کرد.
🔹جلسه هشتم درس خارج مضاربه، ۹۴/۱۰/۷
@alfigh_alosul
◾️السلام علیک یا سیدالساجدین یاعلی بن الحسین ◾️
🏴گریه بر آب وضویش میریخت
خون دل بر سر و رویش میریخت
@alfigh_alosul
#نکاتفقهی_9
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
1⃣ آیه «تجارة عن تراض» تنها در مقام #شرطیترضا میباشد و دلالت میکند که یکی از شروط لازم برای صحت معاملات، رضایت است و بدلی در عرض آن نیست. لذا استدلال به آن، برای اسقاط شروط دیگر و کافی بودن رضایت در تحقق صحت، درست نیست. بنابراین این آیه در معاملات، مانند عبارت «لا صلاة الا بطهور»در عبادات میباشد که تنها دلالت بر لزوم طهارت و بی بدل بودن آن میکند نه اینکه طهارت، شرط کافی برای صحت نماز است.
2⃣ حمل عمومات و مطلقات بر مصادیق متعارف، و انصراف آن از مصادیق غیر متعارف، درست نیست زیرا لازمه آن خروج همه مصادیق از تحت عام یا مطلق است چون هر مصداقی از مصادیق دارای خصوصیت یا خصوصیاتی میباشد که مختص به خود اوست و او را از دیگران متمایز میکند و به این اعتبار، جز مصادیق متعارف نخواهد بود. بنابراین حمل مطلق یا عام به مصادیق متعارف به خودی خود درست نمیباشد مگر اینکه جهاتی مانند ارتکازات عرفیه و تناسبات حکم و موضوع ناشی از آن، موجب انصراف و خروج برخی مصادیق غیر متعارف از تحت شمول مطلق یا عام شود. ادعای #انصراف هم، تنها با ارائه دلیل و قرائن، مصداق بحث علمی میباشد و الا مجرد ادعا، خارج از مباحث علمی و بدون فائده است زیرا صرف ادعا را هر شخصی میتواند داشته باشد. مهم ارائه دلیل و قرائن برای اثبات آن است.
🔹جلسه نهم درس خارج مضاربه، ۹۴/۱۰/۹
@alfigh_alosul
🔷سلسله نشست های تخصصی مبانی روش تفقه (#فلسفه_اصول) در #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم برگزار می گردد.
📒 #پرونده_سوم: حجیت
🔻 #حجیت در دیدگاه اصولیین
🔺حجةالاسلام محمد متقیان
🕙زمان: یکشنبه ۳۰\۶\۹۹ ساعت ۱۴
🏢مکان: بلوار الغدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات
@farhangestan1
👇👇
@alfigh_alosul
الفقه و الاصول
🔷سلسله نشست های تخصصی مبانی روش تفقه (#فلسفه_اصول) در #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم برگزار می گردد. 📒
نشست علمی، حجیت.mp3
18.16M
🔊 #نشستعلمی
#فلسفهاصول_4
✳ حجیت، در دیدگاه اصولیین امامیه
🔹ارائهکننده: حجة الاسلام محمد متقیان
🔹یکشنبه 30/6/ 99
https://eitaa.com/alfigh_alosul/729
#نشستعلمی
#فلسفهاصول_4
✳ حجیت، در دیدگاه اصولیین امامیه
🔹 ارائهکننده: حجة الاسلام محمد متقیان
✅فهرست اجمالی مطالب؛
1⃣ معنا و مفهوم حجیت در اندیشه اصولیین
➖ عدم توجه به معنای حجیت در متون اصولی تا زمان ملااحمد نراقی، علیرغم استعمال فراوان آن
➖ وجود اشاراتی مختصر به معنای حجیت در کتب پیش از شیخ انصاری
➖ عطف توجه ویژه به معنای حجیت با ابتکار شیخ انصاری
➖ تقوم معنای حجیت با دو عنصر «تنجیز و تعذیر» به واسطه آخوند خراسانی
➖ تحلیل اندیشه حاکم بر معنای «تنجیز و تعذیر» نزد اصولیین
2⃣ موضوعات حجیت
➖ توجه به حجج مفرده بدون طرح مسئله «حجیت ظن» نزد اصولیین تا زمان وحید بهبهانی
➖ طرح مسئله «حجیت ظن» از زمان وحید بهبهانی در علم اصول
➖ تبویب جدید اصول بر مدار حجیت علم و حجیت ظن با ابتکار شیخ
انصاری
➖ طرح آراء ابتکاری بدیع در میان اصولیین متأخر از شیخ انصاری در مفاد حجیت امارات
➖ نظریه «حق الطاعة» شهید صدر، ابتکار نهایی در ارتقاء ظرفیت حجیت
🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
حضرت رقیه سلام الله علیها.pdf
1.06M
#کتاب
✅ تحقیقی مستند و تاریخی از آیت الله نجم الدین طبسی پیرامون وجود شریف حضرت رقیه(سلام الله علیها) در ضمن پاسخ به اشکالات و شبهات
@alfigh_alosul