رجال 13.mp3
29.57M
🔊 #صوت_جلسه_سیزدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
رجال 14 الف.mp3
9.04M
🔉 #صوت_جلسه_چهاردهم_رجال
🔸موضوع؛
➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
رجال 14 ب.mp3
21.3M
🔉 #صوت_جلسه_چهاردهم_رجال
🔸موضوع؛
➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
رجال 15.mp3
30.95M
🔊 #صوت_جلسه_پانزدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی عناصر مفهوم وثاقت
رجال 16.mp3
27.8M
🔊 #صوت_جلسه_شانزدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖ادامه بررسی عناصر مفهوم وثاقت
رجال 17.mp3
23.39M
🔊 #صوت_جلسه_هفدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی نظریه آیت الله خویی درباره اعتبار توثیقات رجالیون
✳ بارگذاری صوت جلسات رجال استاد حسینی شیرازی #تمام شد.
از محضر دوستان التماس دعا دارم، هدف این بود که، در این ایام نیمه خاموش و نیمه تعطیل درس و بحث، خدمتی انجام داده باشم.🌹
#نکاتفقهی_8
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
▫ فهم عرفی از قراردادها و مواجهه شارع
1⃣ عرف از آیه «أوفوا بالعقود» و همچنین روایت «المؤمنون عند شروطهم»، یک امر #تاسیسی نمیفهمد بلکه مفاد این دو، تاکید ارتکاز عرف نسبت به الزام ما هو المشروع است. به عبارت دیگر، از نظر ارتکازات عرفی، کسی که اقدام به قرارداد و تعهد مشروعی مینماید باید به آن پایبند باشد، شارع در تایید این امر مرتکز و فطری، فرموده است: اگر اقدام به قرارداد یا هر امر مشروع دیگری کردید، باید بر طبق آن عمل کنید. و امری که قبل از توافق و قراداد لازم نبود، بعد از توافق و قراداد، لازم میشود. بر این اساس نمیتوان گفت با توجه به آیه و روایت مذکور، تمام الزامات و قرادادها را شارع امضا نموده است ولی یک سلسله موارد از باب تخصیص خارج شدهاند.
2⃣ برخی از جمله #صاحبعروة میفرمایند که مفاد «أوفوا بالعقود» و «المؤمنون عند شروطهم»، عبارت است از این که عقد، مادامی که فسخ نشده است، باید برطبق آن عمل کرد بنابراین در عقود جایزه نیز مادامی که عقد باقی است، نباید عملی بر خلاف مقتضای آن صورت گیرد و لذا بین عقود لازمه و عقود جایزه از این حیث اختلافی نیست. تنها فرق بین این دو سنخ عقد، این است که عقود جایزه قابل فسخ هستند اما در عقود لازمه حق فسخ وجود ندارد.»
3⃣ اموری که به عنوان عقود و الزامات و تعهدات صحیح در بین مردم رایج است و مردم حکم به بطلان آن ها نمیکنند، شارع نمیتواند در قبال چنین اموری که در بین عرف جاری است اظهار نظر نکند و تکلیف آنها را مشخص ننماید. بنابراین اگر شروطی را در صحت آنها شرط میداند و مردم به آن ملتفت نیستند باید بیان کند. و لذا اگر عقدی، قراردادی در بین مردم به عنوان قرارداد صحیح انجام می شود، به #اطلاقمقامی برای اثبات صحت شرعی آن میتوان تمسک کرد.
🔹جلسه هشتم درس خارج مضاربه، ۹۴/۱۰/۷
@alfigh_alosul
◾️السلام علیک یا سیدالساجدین یاعلی بن الحسین ◾️
🏴گریه بر آب وضویش میریخت
خون دل بر سر و رویش میریخت
@alfigh_alosul
#نکاتفقهی_9
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
1⃣ آیه «تجارة عن تراض» تنها در مقام #شرطیترضا میباشد و دلالت میکند که یکی از شروط لازم برای صحت معاملات، رضایت است و بدلی در عرض آن نیست. لذا استدلال به آن، برای اسقاط شروط دیگر و کافی بودن رضایت در تحقق صحت، درست نیست. بنابراین این آیه در معاملات، مانند عبارت «لا صلاة الا بطهور»در عبادات میباشد که تنها دلالت بر لزوم طهارت و بی بدل بودن آن میکند نه اینکه طهارت، شرط کافی برای صحت نماز است.
2⃣ حمل عمومات و مطلقات بر مصادیق متعارف، و انصراف آن از مصادیق غیر متعارف، درست نیست زیرا لازمه آن خروج همه مصادیق از تحت عام یا مطلق است چون هر مصداقی از مصادیق دارای خصوصیت یا خصوصیاتی میباشد که مختص به خود اوست و او را از دیگران متمایز میکند و به این اعتبار، جز مصادیق متعارف نخواهد بود. بنابراین حمل مطلق یا عام به مصادیق متعارف به خودی خود درست نمیباشد مگر اینکه جهاتی مانند ارتکازات عرفیه و تناسبات حکم و موضوع ناشی از آن، موجب انصراف و خروج برخی مصادیق غیر متعارف از تحت شمول مطلق یا عام شود. ادعای #انصراف هم، تنها با ارائه دلیل و قرائن، مصداق بحث علمی میباشد و الا مجرد ادعا، خارج از مباحث علمی و بدون فائده است زیرا صرف ادعا را هر شخصی میتواند داشته باشد. مهم ارائه دلیل و قرائن برای اثبات آن است.
🔹جلسه نهم درس خارج مضاربه، ۹۴/۱۰/۹
@alfigh_alosul
🔷سلسله نشست های تخصصی مبانی روش تفقه (#فلسفه_اصول) در #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم برگزار می گردد.
📒 #پرونده_سوم: حجیت
🔻 #حجیت در دیدگاه اصولیین
🔺حجةالاسلام محمد متقیان
🕙زمان: یکشنبه ۳۰\۶\۹۹ ساعت ۱۴
🏢مکان: بلوار الغدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات
@farhangestan1
👇👇
@alfigh_alosul
الفقه و الاصول
🔷سلسله نشست های تخصصی مبانی روش تفقه (#فلسفه_اصول) در #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم برگزار می گردد. 📒
نشست علمی، حجیت.mp3
18.16M
🔊 #نشستعلمی
#فلسفهاصول_4
✳ حجیت، در دیدگاه اصولیین امامیه
🔹ارائهکننده: حجة الاسلام محمد متقیان
🔹یکشنبه 30/6/ 99
https://eitaa.com/alfigh_alosul/729
#نشستعلمی
#فلسفهاصول_4
✳ حجیت، در دیدگاه اصولیین امامیه
🔹 ارائهکننده: حجة الاسلام محمد متقیان
✅فهرست اجمالی مطالب؛
1⃣ معنا و مفهوم حجیت در اندیشه اصولیین
➖ عدم توجه به معنای حجیت در متون اصولی تا زمان ملااحمد نراقی، علیرغم استعمال فراوان آن
➖ وجود اشاراتی مختصر به معنای حجیت در کتب پیش از شیخ انصاری
➖ عطف توجه ویژه به معنای حجیت با ابتکار شیخ انصاری
➖ تقوم معنای حجیت با دو عنصر «تنجیز و تعذیر» به واسطه آخوند خراسانی
➖ تحلیل اندیشه حاکم بر معنای «تنجیز و تعذیر» نزد اصولیین
2⃣ موضوعات حجیت
➖ توجه به حجج مفرده بدون طرح مسئله «حجیت ظن» نزد اصولیین تا زمان وحید بهبهانی
➖ طرح مسئله «حجیت ظن» از زمان وحید بهبهانی در علم اصول
➖ تبویب جدید اصول بر مدار حجیت علم و حجیت ظن با ابتکار شیخ
انصاری
➖ طرح آراء ابتکاری بدیع در میان اصولیین متأخر از شیخ انصاری در مفاد حجیت امارات
➖ نظریه «حق الطاعة» شهید صدر، ابتکار نهایی در ارتقاء ظرفیت حجیت
🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
حضرت رقیه سلام الله علیها.pdf
1.06M
#کتاب
✅ تحقیقی مستند و تاریخی از آیت الله نجم الدین طبسی پیرامون وجود شریف حضرت رقیه(سلام الله علیها) در ضمن پاسخ به اشکالات و شبهات
@alfigh_alosul
#نکاتفقهی_10
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
موضوع: صورشراکت در رأسالمال و سود حاصل از آن.
1⃣ شراکت دو نفر در راسالمال و سود حاصل از آن صوری دارد که به تفکیک باید مورد بررسی قرار بگیرد.
- صورت اول: عدم اشتراط تساوی در سود
طبق قرارداد، طرفین توافق میکنند که یک طرف پنجاه دینار و دیگری صد دینار به عنوان راسالمال قرار بدهند و یک طرف با آن کار کند. اما نسبت به میزان شراکت در سود، قید یا شرطی قرار نمیدهند. در این فرض، طبق قاعده عامه، طرفین به نسبت شراکت در راسالمال از سود سهم دارند.
- صورت دوم: اشتراط تساوی در سود
طبق قرارداد، طرفین توافق میکنند که یک طرف پنجاه دینار و دیگری صد دینار به عنوان راسالمال قرار بدهند و یک طرف با آن کار کند اما نسبت به سود بالسویه، شریک باشند.
2⃣ این مساله دو قسم دارد:
- قسم اول: مال عامل کمتر است
گاهی مال عامل کمتر از مال شخص دیگر است، در این فرض گفتهاند معامله صحیح است و طبق شرط، سود بالسویه تقسیم میشود و این جزء مصادیق مخالف قاعده نیست زیرا شراکت در سود، به نسبت درصد شراکت در راسالمال، مربوط به جایی است که تساوی در سود، در قرارداد شرط نشود اما در صورت اشتراط، مقتضای قاعده، عمل به شروط و تعهدات ضمن قرارداد، میباشد. در مانحنفیه نیز، چون طرفین طبق عقد مضاربه، توافق کردهاند که مثلاً تساوی در سود باشد، سود بالسویه تقسیم میشود و لذا صد دینار به عنوان راسالمال و صد و پنجاه دینار به عنوان شراکت در سود، به مالک تعلق میگیرد و صد و پنجاه دینار باقی مانده، به عنوان شراکت در سود، به عامل میرسد. و هیچ خلاف قاعدهای صورت نمیگیرد.
- قسم دوم: مال عامل بیشتر است
گاهی مال عامل، بیشتر از مال شخص دیگر است، این فرض مورد اختلاف است. آقاسیدابوالحسن در این فرض نیز میفرماید: «معامله صحیح است و سود بالسویه تقسیم میشود چون تساوی طرفین در سود در قرارداد، شرط شده است.»
🔹 جلسه دهم درس خارج مضاربه ۹۴/۱۰/۱۲
@alfigh_alosul
#فقهحکومتی
📝 استاد آیة الله ابوالقاسم علیدوست(دام عزه)
✳ نظام اقتصادی اسلام
▫ چکیده مطالب؛
1⃣ بحث در خصوص #روششناسی استنباط نظام اقتصای اسلام است. در این موضوع ما سه پیش فرض داریم که هر کدام خود جای بحث مستقل دارد، ولیکن ما به عنوان کلیات آنها را مطرح میکنیم؛
➖ پیشفرض اول: نظام اقتصادی در اسلام وجود دارد. وقتی کسی منکر نظام اقتصاد اسلامی باشد، بحث ما بیمحل است.
➖ پیشفرض دوم: این نظام قابل استنباط، یا لازمالاستنباط است.
➖ پیشفرض سوم: استنباط نظام اسلامی روش خاصی دارد. اگر کسی بگوید استنباط نظام اسلامی مانند استنباط صلات مسافر است، بحث ویژهای در روش استنباط نخواهد بود.
2⃣به نظر ما حداقل باید چهار کار صورت گیرد تا روش پاسخگو در استنباط نظام اقتصادی اسلام به دست آید. نمیگویم که این چهار روش منحصر است، ولیکن این روشها بنیادی و اساسی است. این چهار روش عبارتند از: ۱. ظرفیتشناسی اسناد استنباط ۲. توسعه مسائل اصول فقه ۳. توجه به ظرفیت اسناد عام قرادادها و ۴. اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقنگیری.
http://ijtihadnet.ir/
♻ پیشتر در پرونده ای با عنوان «فقه مقاصد» برخی از دیدگاههای حضرت استاد مورد بررسی و نقد قرار گرفت. با این وجود، تلقی ایشان درباره #ضرورتتوسعهروشاستنباط، امری غیرقابل انکار است که توجه اندیشمندان اصولی به این عرصه را میطلبد.
@alfigh_alosul
#نکاتفقهی_۱۱
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
موضوع: اشتراط نقدین در مال مضاربه
1⃣ درهم یا دینار بودن مال مضاربه، به عنوان یکی از شرایط صحت مضاربه، ذکر شده است. بسیاری از فقها برای اثبات این شرط به #اجماع تمسک کردهاند. آیا اصل قرارداد مضاربه (که حصهای از ربح مال عامل باشد) در جایی که درهم و دینار هست، مورد اجماع و اتفاق است؟ یا اصل آن هم مشکوک است؟ وجود اجماع بسیط و مرکب را در این مورد بررسی میکنیم.
2⃣ دو نوع اجماع، ممکن است ادعا شود.
➖ نوع اول: اجماع بسیط
نوع اول عبارت است از اینکه کسی ادعا کند اجماع بسیط بر قبول صحت اصل قرارداد مضاربه، و اشتراط درهم یا دینار بودن راسالمال، وجود دارد. اثبات این ادعا، منوط به این است که اقوال فقها درباره اصل صحت مضاربه، بررسی شود. اگر عدهای، منکر اصل صحت چنین قراردادی باشند، قهراً، ادعای اتفاق فقها بر صحت مضاربه درهم یا دینار، و بطلان مضاربه با غیر این دو، تمام نخواهد بود.
➖ نوع دوم: اجماع مرکب
نوع دوم این است که کسی ادعا کند، اگر چه عدهای از فقهاء، اصل صحت مضاربه را قبول ندارند اما اجماع مرکب وجود دارد و این اجماع مرکب برگشت به اجماع بسیط میکند و در نتیجه ما کشف میکنیم که از نظر معصوم، تفصیل و خرق اجماع مرکب باطل است.
اما غالباً در مواردی که در مسئله قول سوم وجود ندارد، چنین اجماع مرکبی که برگشت به اجماع بسیط کاشف از بطلان تفصیل کند، وجود ندارد.
🔹جلسه یازدهم درس خارج مضاربه، ۹۴/۱۰/۱۴
@alfigh_alosul
14fabecd205845c1598ef1f499e0dca2.jpg
39.3K
#معرفیکتاب
💥کتاب «نظام اقتصادی اسلام»
📝اثر سیدحسین میرمعزی
✅ هدف این کتاب، تبیین مبانی و اصول راهبردی و آموزه های اخلاقی نظام اقتصادی اسلام و اثبات هماهنگی این امور با یکدیگر در جهت هدف های نظام اقتصادی اسلام یعنی عدالت، امنیت و بارور کردن استعدادهای طبیعت است. در این کتاب تلاش شده است تفاوت ها و مزیت های نظام اقتصادی اسلام نسبت به نظام اقتصاد سرمایه داری بیان شود.
@alfigh_alosul
#فقهحکومتی
📝 استاد مهدی هادوی تهرانی(زیدعزه)
✳ نظام اقتصادی اسلام
1⃣وقتی ما سخن از اقتصاد اسلامی میگوییم منظورمان این نیست که روش محاسبه مثلاً نرخ تورم منطبق بر کدام آیه است؟ یا روش محاسبه منحنی فلاکت و روش محاسبه فلان سود، کدام آیه و روایت است؛ #اقتصادِتوصیفی کار قرآن و حدیث نیست؛ کارِ قرآن و حدیث، #اقتصادِدستوری است. دوستان چون فرق میان دانشهای دستوری و توصیفی را نمیدانند و شاید در عمرشان به این اصطلاح هم برخورد نکرده باشند مثالهای نادرستی هم میگویند که اشتباه است.
2⃣مگر اختلاف سوسیالیسم و سرمایهداری بر سر محاسبه نرخ تورم و منحنی فلاکت است؟ این دو مکتب مهم اقتصادی، بحثشان این چیزها نیست؛ سوسیالیسم به اقتصاد دولتی و غیرآزاد معتقد است و نقش بازار را نفی میکند و اقتصاد لیبرال و سرمایهداری هم اقتصاد دولتی را قبول ندارد و به بازار آزاد اعتقاد دارد. اسلام هم در این نوع مباحث نظر دارد؛ مثلاً در بحث مالکیت، نقش دولت و …؛ اسلام میگوید نه این و نه آن، نقش خاصی برای دولت تعریف و وظایفی را بر دوش آن گذاشته است.
3⃣بنده ۳۰ سال قبل در مقالهای به #اقتصاددرقرآن پرداختم و به کنگره بینالمللی قرآن و مسائل روز که در مدرسه آیتالله گلپایگانی برگزار شد، ارائه کردم و سالها بعد در قالب کتابی منتشر شد؛ بنده در این اثر فقط با تکیه بر قرآن، ساختار اقتصادی اسلام را تبیین کردم.
4⃣اسلام ۱۴۰۰ سال قبل این نظر را ارائه کرده است، لذا اینکه بگوییم غرب و شرق اقتصاد دارند و سوسیالیسم و سرمایهداری مکتب اقتصادی هستند، ولی اسلام ندارد، جفا به اسلام است. البته برخی دوستان اینقدر صداقت و صراحت دارند که بگویند اسلام، اقتصاد ندارد(که البته نظر نادرستی است)، ولی برخی همین قدر صداقت و صراحت را هم ندارند، لذا میگویند اسلام اقتصاد دارد، ولی به آن باور قلبی ندارند، میگویند اسلام، اقتصاد دارد، اما گامی در راستای تحقق آن برنمیدارند و هر اندیشهای که بتواند اقتصاد اسلامی را محقق و به نحو جدی مطرح کند نفی میکنند.
http://ijtihadnet.ir
@alfigh_alosul