eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
319 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
💥حجة الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا 🔺دانشیار گروه معرفت شناسی‌ پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔺حوزه تمحض: فلسفه معرفت دینی حوزه تمحض دوم: بررسی معرفت‌شناختی فلسفه سایبر با رویکرد اسلامی @alfigh_alosul
هدایت شده از الفقه و الاصول
استماع صوت این جلسه برای کسانی که اهل تحقیق و پژوهش در مبادی فقه و اصول هستند، مفید و بلکه ضروری می‌نماید. 🌹
کتاب المضاربة ✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه) ▫ ملکیة آناًمّایی، به عنوان یک راه حل ✅ برخی از فقها (مانند شیخ انصاری) بسیاری از مسائل فقهی را با تصویر کرده‌اند که در زیر به سه مورد اشاره می‌شود؛ 1⃣ مورد اول: در باب خمس عده‌ای از فقها مانند آقای خویی از یک طرف، قائل به شراکت مالک مال و ارباب خمس در متعلق خمس (مانند کنز، غوص و غنائم جنگی) می‌باشند؛ هم‌چنانکه ظاهر آیه (وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ) شراکت است. از طرفی دیگر موضوع قضیه در آیه، مالکیت کل می‌باشد. بنابراین در غیر از ارباح مکاسب -که در آنها سال معتبر نیست- متعلق خمس، مالی است که خمس‌دهنده نسبت به کل آن، مالک می‌باشد؛ از سوی دیگر یک پنجم آن برای ارباب خمس است. در جمع بین این دو گفته شده که ابتدا آناًمّا مالک کل مال می‌شود؛ ولی این ملکیت استقرار نمی‌یابد و تنها چهار پنجم مال در ملک او باقی می‌ماند. 2⃣ مورد دوم: مالکیت فرزند نسبت به والدین اگر انسان عبد یا کنیزی را بخرد، مالک آن می‌شود؛ از طرفی دیگر فرزند نمی‌تواند مالک عمودین (پدر و مادر) شود؛ لذا در جمع بین صحت بیع و انتقال ملکیت به مشتری که در اینجا فرزند است و بین عدم مالکیت فرزند نسبت به عمودین، گفته شده که به موجب بیع، آناًما مالک عمودین می‌شود اما این ملکیت استقرار نیافته و بلافاصله از ملک او خارج می‌شود. 3⃣ مورد سوم: تهاتر ثمن با دین اگر زید از عمرو یک میلیون طلب داشته باشد و عمرو کالایی را به این قیمت به او بفروشد، تهاتر محقق می‌شود؛ یعنی آناًما نسبت به یک میلیون ثمن کالا که در ذمه زید است، مالک می‌شود ولی این ملکیت استقرار نیافته و از باب تهاتر بین ثمن فی ذمه زید و بین بدهی در ذمه عمرو از بین می‌رود. 🔹جلسه ششم درس‌خارج مضاربه؛ ۹۴/۱۰/۳ @alfigh_alosul
🔅 سلسله جلسات رجال در ۱۸ جلسه در کانال بارگذاری شده است. 👇👇👇👇 🔉 🔸 موضوع؛ ➖ضرورت بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال https://eitaa.com/alfigh_alosul/10 🔉 🔸موضوع؛ ➖ بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال. https://eitaa.com/alfigh_alosul/14 🔉 🔸موضوع؛ ➖ چرا شیعه "کتاب محور" شد؟ ➖بررسی نکات مقدمه "الفهرست شیخ طوسی" https://eitaa.com/alfigh_alosul/16 🔉 🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه «الفهرست شیخ طوسی» https://eitaa.com/alfigh_alosul/19 🔉 🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه فهرست شیخ طوسی https://eitaa.com/alfigh_alosul/24 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی مقدمه رجال النجاشی ➖اشاره ای کوتاه به مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/26 🔉 🔸موضوع؛ ➖ادامه بررسی کتاب رجال نجاشی https://eitaa.com/alfigh_alosul/46 🔉 🔸موضوع؛ ➖انواع وثاقت ➖«طریق به کتاب» و فوائد آن ➖مفهوم استثناء و انواع آن https://eitaa.com/alfigh_alosul/47 🔉 🔸موضوع؛ ➖بسط مفهوم استثناء وانواع آن. https://eitaa.com/alfigh_alosul/49 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی عوامل تضعیف و توثیق در رجال ➖«غلو» مهمترین عامل تضعیف روات ➖«گسترش دامنه فقه»دستور کار اصلی نهاد امامت https://eitaa.com/alfigh_alosul/51 🔉 🔸موضوع؛ ➖سیاست اول ائمه؛ طرد و لعن غلات ➖سیاست دوم ائمه؛ معرفی فقهای جامع به جامعه شیعه https://eitaa.com/alfigh_alosul/52 🔉 🔸موضوع؛ ➖مفهوم ضعف؛ عدم اعتبار روایات منفرده راوی ضعیف ➖بررسی مبانی اعتبار قول رجالی https://eitaa.com/alfigh_alosul/54 🔉 🔸موضوع؛ ➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو https://eitaa.com/alfigh_alosul/58 🔉 🔸موضوع؛ ➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو https://eitaa.com/alfigh_alosul/60 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی عناصر مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/63 🔉 🔸موضوع؛ ➖ادامه بررسی عناصر مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/64 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی نظریه آیت الله خویی درباره اعتبار توثیقات رجالیون https://eitaa.com/alfigh_alosul/65 🔉 ➖حجیت مطلق توثیقات بلامعارض https://eitaa.com/alfigh_alosul/66
الفقه و الاصول
🔅 سلسله جلسات رجال #استاد_سید_علیرضا_حسینی_شیرازی در ۱۸ جلسه در کانال #الفقه_الاصول بارگذاری شده است
💥 عرض سلام و ادب محضر دوستان گرامی؛ با توجه به عدم پشتیبانی ایتا از فایلهای صوتی گذشته، چنانچه دوستان علاقمند به دریافت بودند، در خصوصی به بنده اطلاع بدهند. یاعلی.
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین. ▪️یابقیةالله آجرک‌الله فی مصيبة جدک الحسین ▪️ ▪صدای‌زنگ‌قافله ازتوبیابونامیاد کی‌بودمنوصدامیزد کیه‌که‌ازسفرمیاد ▪ @alfigh_alosul
وضعیت شناسی مردم کوفه در زمان امام حسین.docx
39.6K
🔺 تحقیق مناسب و جامعی پیرامون در زمان امام حسین(سلام الله علیه) یافتم و دریغم آمد که آن را خدمت دوستان تقدیم نکنم. پژوهشی که صورت گرفته، مستند به منابع معتبر تاریخی است و به ترکیب جمعیتی، ترکیب اعتقادی، ترکیب نژادی و اوصاف کوفیان اشاره می‌کند. هم به کمیت مردم کوفه می پردازد هم روحیات و ویژگی‌های آنها را بررسی می‌کند. پیشنهاد می‌کنم حتماً مطالعه کنید.🌹 @alfigh_alosul
الفقه و الاصول
#مقاله 🔺 تحقیق مناسب و جامعی پیرامون #وضعیت‌مردم‌کوفه در زمان امام حسین(سلام الله علیه) یافتم و دری
برخی دوستان تذکر دادند که فایل مقاله باز نمیشود، دوباره بارگذاری کردم ان‌شاءالله مفید واقع شود. التماس دعا.
💥همواره ولی فقیه، پاسدار جامعه شیعه در طول تاریخ بوده است. @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب المضاربة ✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه) ▫ ایجاب و قبول در مضاربه 1⃣ عده ای بر اشتراط ایجاب و قبول در مضاربه، ادعای اجماع کرده اند. اما در این بحث، اجماعی که تعبدی و کاشف از نص معتبر یا اصول فتاوا (اصول متلقاة) باشد وجود ندارد. در برخی از منابع قدیمی، عنوان ایجاب و قبول وجود ندارد. مستند این اشتراط - هم چنانکه آقای حکیم فرموده - بنا و قانون عقلا است. 2⃣ در توضیح مطلب باید گفت که طبق بناء عقلا، در متعارف امور این گونه است که دو طرف قرارداد، هر کدام تنها نسبت به خود و اموال خود سلطنت و ولایت دارد، لذا قرارداد به ایجاب از یک طرف و قبول از طرف دیگر نیاز دارد. اما این قاعده، کلیت ندارد. در مواردی که شخصی از طرف هر دو، ولایت یا وکالت داشته باشد، نیازی به ایجاب و قبول جداگانه نیست. برای مثال اگر مالک و عامل، صغیر یا سفیه هستند و ولیّ آن ها واحد است در عقد مضاربه، نیازی به دو جعل و گفتن ایجاب از طرف مالک و گفتن قبلتُ از طرف عامل نیست؛ همین که بگوید عقد مضاربه بین مالک و عامل را ایجاد نمودم، مضاربه محقق می شود. 3⃣ بنابراین قانون عقلا این است که اگر دو سلطنت یا ولایت یا وکالت جداگانه وجود داشته باشد (یعنی مالک یا ولیّ او فقط نسبت به مال ولایت داشته و عامل یا ولیّ او فقط بر عمل ولایت داشته باشد) در این صورت، تحقق قرارداد منوط به دو صیغه ی ایجاب و قبول است اما اگر شخصی ولایت یا وکالت بر هر دو (مال و عمل) داشته باشد، با یک صیغه می تواند هر دو کار را انجام دهد. طبق بناء عقلا در باب مضاربه نیز حصه ای از ربح مشترک به مالک و حصه ای به عامل داده می شود که این امر به رضایت طرفین و انشاء ایجاب و قبول نیاز دارد. در اینجا نیز اگر یک شخص هم از طرف مالک و هم از طرف عامل ولایت یا وکالت داشته باشد دیگر نیاز به دو صیغه نیست و با یک صیغه هر دو محقق می شود. 🔹 جلسه هفتم درس‌خارج مضاربه ۹۴/۱۰/۶ @alfigh_alosul
✅ با توجه به درخواست برخی از بزرگواران؛ 🔊 بازنشر صوت جلسات رجالی در سال 95- 96 به مناسبت شروع سال جدید تحصیلی. 👇 👇👇 https://eitaa.com/alfigh_alosul/704
رجال 1.mp3
29.74M
🔉 🔸 موضوع؛ ➖ضرورت بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال
رجال 2.mp3
28.37M
🔸موضوع؛ ➖ بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال.
رجال 3.mp3
29.88M
🔸موضوع؛ ➖ چرا شیعه "کتاب محور" شد؟ ➖بررسی نکات مقدمه "الفهرست شیخ طوسی"
رجال 4.mp3
23.71M
🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه «الفهرست شیخ طوسی»
رجال 5.mp3
28.35M
🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه فهرست شیخ طوسی
رجال 6.mp3
31.48M
🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی مقدمه رجال النجاشی ➖اشاره ای کوتاه به مفهوم وثاقت
رجال 7.mp3
30.74M
🔊 🔸موضوع؛ ➖ادامه بررسی کتاب رجال نجاشی
رجال 8.mp3
28.84M
🔊 🔸موضوع؛ ➖انواع وثاقت ➖«طریق به کتاب» و فوائد آن ➖مفهوم استثناء و انواع آن
رجال 9.mp3
30.71M
🔉 🔸موضوع؛ ➖بسط مفهوم استثناء وانواع آن.
رجال 10.mp3
32.5M
🔊 🔸موضوع؛ ➖بررسی عوامل تضعیف و توثیق در رجال ➖«غلو» مهمترین عامل تضعیف روات ➖«گسترش دامنه فقه»دستور کار اصلی نهاد امامت
رجال 11.mp3
27.59M
🔊 🔸موضوع؛ ➖سیاست اول ائمه؛ طرد و لعن غلات ➖سیاست دوم ائمه؛ معرفی فقهای جامع به جامعه شیعه
رجال 12.mp3
28M
🔊 🔸موضوع؛ ➖مفهوم ضعف؛ عدم اعتبار روایات منفرده راوی ضعیف ➖بررسی مبانی اعتبار قول رجالی