eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
491 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
95 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
| دعای بندگان امیدوار 🌷 «یا مَن اَرجوُه لِکُلّ خَیر وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِندَ کُلِّ شَرّ» 👈 ای کسی که اگر کار خیری از من سر بزند، به او امید دارم! یعنی به ثواب او امیدوارم... کار شرّی که از شما سر میزند، خودتان را از خشم خدا ایمن می‌بینید... از بس کار بد کرده‌ایم و به ما خشم نگرفته، ما دیگر خاطرمان جمع است که [اگر] کار بدی میکنیم، از خشم او ایمنیم. نسبت ما و خدا، نسبت بخشندگیِ فراوان و لطف فراوان خدا در حقّ ما است. 📝 بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در شرح دعای ماه رجب 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://khl.ink/f/51809
💠 تفکر فلسفه‌ی اسلامی ✨در مورد مسائل روحانیت و حوزه‌های علمیه، هیچ چیزی برای بنده خوشحال‌کننده‌تر از این نیست که ببینم جمعی از فضلا پر مغز حرف میزنند، دقیق فکر میکنند، مسائل گوناگونِ مورد نیاز را درک میکنند و دنبال آنها میروند؛ این برای من واقعاً خیلی لذتبخش است؛.. 📌خیلی خوب است که شما به فکر چشم‌انداز ده ساله و بیست ساله و پنجاه ساله باشید. به نظر من آن چشم‌انداز بلند مدت - حالا چه فرض کنیم که این بلند مدت، به قول شما پنجاه سال است، یا سی سال است، یا بیست سال است - باید گسترش گفتمان فلسفه‌ی اسلامی در دنیا باشد؛ این را هدف قرار دهید. امروز مطلقاً اینجور نیست، بلکه بعکس است. یعنی امروز در ایران مثلاً در محیطهای دانشگاهی و علمی ما فلسفه‌ی کانت بمراتب رائج‌تر و شناخته شده‌تر است از فلسفه‌ی بوعلی سینا. یعنی ابن‌سینای با این عظمت که همه‌ی تاریخ بشر، از هزار سال پیش به این طرف، با اسم او درگیر است، در مجامع دانشگاهی ما حکمت و فکر فلسفی‌اش شناخته شده نیست به آن اندازه‌ای که کتاب فکر فلسفىِ مثلاً کانت شناخته شده است. این یک مسئله‌ی مهمی است. 🔹ما باید عکس این را عمل کنیم. یعنی باید هدف را این قرار بدهیم که تفکر فلسفه‌ی اسلامی - حالا با همان مشخصاتی که دارد؛ که خود این، جای بحث و گفتگو دارد که فلسفه‌ی اسلامی چیست - در دنیا به عنوان گفتمان فلسفی شناخته شود، در دانشگاه‌ها رواج پیدا کند، متفکرین عالم از آنها مطلع باشند، روی آنها بحث کنند، نقد و انتقاد کنند، در مجلات علمی‌شان منعکس شود. خب، این کار طبعاً متوقف به این است که شما کارهای بین‌المللی داشته باشید 📚بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨ بازیافتن مقام قرب از دست رفته 🎙 رحمه الله : 🌺توبه ...بمعناى برگشتن است، و برگشتن نيز مانند آن سه كلمه ديگر، در موارد مختلف معانى مختلفى بخود مى‏ گيرد، 🔹همانطور كه يك بنده سركش و متمرد، از اوامر مولا، و اراده او، مي تواند بسوى مولايش برگردد، و مولايش هم او را، به مقام قربى كه داشت، و از دست داده بود، برگرداند، 🔻همچنين يك مريضى كه طبيبش او را از خوردن چيزى از ميوه ‏ها، و يا خوردنى ديگر نهى كرده، و بخاطر حفظ سلامتى او نهى كرده، و بيمار، دستور وى را مخالفت نموده، و در نتيجه بيماريش شدت يافته، و خطر مرگ تهديدش نموده، او هم مي تواند توبه كند، و دوباره بطبيب مراجعه نمايد، تا او به رژيمى دستور دهد، تا دوباره بحال اول برگردد، و عافيت از دست رفته خود را باز يابد، كه در اين مورد طبيب بوى مي گويد: باز يافتن عافيت، محتاج به تحمل مشقت و دشوارى، و رياضت در فلان مقدار از زمان است، بايد در اين مدت اين رژيم دشوار را عملى كنى، تا سلامتى مزاجت كه داشتى بتو برگردد، و بلكه از اول هم بهتر شوى‏. 📚ترجمه تفسیر المیزان - ج 1، ص 210 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❓این فضل و زیادی، کاسه ای است که دو کیلو است، سه کیلو اگر دارد به دیگران بدهد. این فضل یعنی مقداری جمع کند و بعد اضافی را بدهد؟ یا اینکه نه از همانی که دارد می تواند بدهد؟ حفظه الله: 🔹چقدر ادبیات دینی ما فاخر است. خیلی فاخر است. خیلی حکیمانه است. باید دقت کنیم. اینجا می گوید وَ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ دیگر اصلا یک شاخص کمی خاص و این ها ارائه نمی کند چون افراد فرق می کند. یکی که ده سر عائله دارد، آن بنده خدا فضل مالش را، آن مال مورد نیاز فضل مالش، متفاوت است با کسی است که مجرد است و تنهاست. یا عیالش یک نفر و دو نفر اند. 📌ببینید فضل مال، هر کسی متناسب با آن نیازش، زیادی مالش است. باید حساب خودش را ببیند چقدر نیاز دارد. در نیاز هم فقط آن ضروریات نیست که بخور و نمیر باشد. به بچه هایش بخور و نمیر بدهد. نه. حتی آن رفاهش را هم در نظر بگیرد. هم آن ضروریات و هم رفاه را در نظر گرفته است. رفاه خانواده مستحب است. توسعه بر اهل بیت و خانواده استحباب دارد. ثواب است. خانواده در راحتی باشند. اما اضافه آمد، می بینید ضروریات تامین شده است، رفاه هم مورد توجه قرار داده است، باز هم اضافه است، این را انفاق کند. برای چه بخواهد نگه دارد. چون انفاق باعث برکت بیشتر می شود. انفاق شکر عملی است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/23 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله #انفاق
هدایت شده از KHAMENEI.IR
| «یا مَن یُعطِی الکَثیرَ بِالقَلیل» 👈 ای کسی که به یک کار کوچک، یک پاداش بزرگ میدهی! فرض کنید که آنچه ما در راه خدا انجام میدهیم، می‌بخشیم، تلاش میکنیم، خب اینها اهمّیّتی ندارد؛ در مقابل نعمتهای الهی چه اهمّیّتی دارد، امّا خدا در مقابل آن به ما چه میدهد؟ بهشت، رضایت خودش، نعمتها‌ی اخروی که اینها خب خیلی بزرگ است، خیلی اهمّیّت دارد. 📝 بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در شرح دعای ماه رجب 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://khl.ink/f/51809
💎حضور در عبادت از دو جنبه 🎙 رحمه الله : 🌺حق عبادت خدا این است که از هر دو جانب حضور باشد. 1️⃣اما از جانب پروردگار عز و جل، به اینکه بنده او وقتی او را عبادت می‌کند، او را بعنوان معبودی حاضر و روبرو عبادت کند، و همین باعث شده که در سوره حمد در جمله (إِیَّاکَ نَعْبُدُ) ناگهان از سیاق غیبت به سیاق حضور و خطاب التفات شود، با اینکه تا کنون می‌گفت حمد خدایی را که چنین و چنانست، ناگهان بگوید: (تو را می‌پرستیم)، چون گفتیم حق پرستش او این است که او را حاضر و روبرو بدانیم. 2️⃣و اما از ناحیه بنده، حق عبادت این است که خود را حاضر و روبروی خدا بداند، و آنی از اینکه دارد عبادت می‌کند. غایب و غافل نشود، و عبادتش تنها صورت عبادت و جسدی بی روح نباشد، و نیز عبادت خود را قسمت نکند، که در یک قسمت آن مشغول پروردگارش شود، و در قسمت دیگر آن، مشغول و بیاد غیر او باشد. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱، صفحه ۴۰ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌خدا نکند آدم ندید بدید بشود. حفظه الله: 🌺توصیه بعدی یَا اباذر! باز اینجا توصیه ای است در راستای نجات پیدا کردن از فخر و کبر و غرور و این دست آسیب ها و رزائل. الْبَسِ الْخَشِنَ مِنَ اللِّبَاسِ وَ الصَّفِیقَ مِنَ الثِّیَابِ لِئَلَّا یَجِدَ الْفَخْرُ فِیکَ مَسْلَکاً . لباس خشن بپوش. لباس خشن اینی است که نخ هایش درشت است. نرم و لطیف نیست. الصَّفِیقَ یعنی اینکه بافتش کثیف است. یعنی نرم نیست. لباس ها از جهت آن نوع بافته شدن، نسج، از جهت نسج و بافته شدن با همدیگر فرق می کند. بعضی خیلی نرم و لطیف بافته شده اند و بعضی نه، بافتشان ضخیم است و به تعبیر، کثیف است. جرم دارد. 🍀البته چیزی که هست اینجا هم تعبیر به لباس است و هم ثیاب . به نظر می رسد انواع پوشش ها را می گوید. بعضی از پوشش ها را ما روی لباس ها داریم، مثل عبا و قبا. بعضی مثلا یک کمی زیرین است، مثلا پیراهن، شلوار، زیرجامه، زیرپیراهن، این ها. این ها می بینید که متفاوت است. همه این ها را می خواهد بگوید. به نظر می رسد منظور از ثیاب، مثل پیراهن و زیرجامه و این جور چیزها می شود و آن لباس، عبا و قبا و .. این که می گوید خشن و صفیق یعنی چه؟ همیشه خشن و صفیق ارزان قیمت تراند. ساده تر اند. این ها را بپوش. اگر این ها را بپوشی، اصلا فخر در تو راه پیدا نمی کند. 🔹وقتی لباس های آدم ساده باشد، فخر در او راه پیدا نمی کند. اما وقتی لباس ها قیمتی باشد، از کجا آورده اند.. همه وارد مجلس می شود، این لباسش را دست می زنند. سوال می کنند. جستجو می کنند این از کجا آمده؟ از ایتالیا آمده. از فلان جا آمده. این از مثلا پاریس آمده. این از کجا مثلا ترکیه آمده. این موجب فخر می شود دیگر. آدم ضعیف است دیگر. جنبه ندارد. ببخشید به عبارت دیگر، ندید بدید هستیم. خدا نکند آدم ندید بدید بشود. تازه به دوران رسیده باشد. بعضی در علم ندید بدید اند. بعضی در ثروت ندید بدید اند. خدا نکند آدم ندید بدید باشد. بعضی در جایگاه، موقعیت این طور هستند و خودشان را گم می کنند. هیج جا ندید بدید نباشیم. ولی خب ضعیفیم از نظر نفس و روحیه. لذا با یک مختصر تفاوتی که با دیگران در خودمان می بینیم ، خودمان را گم می کنیم. مبتلا به فخر می شویم. احساس می کنیم برتر از دیگران هستیم. ضعف است دیگر. باید شکاف هایی که از جهت روحی به ما صدمه می زند را ببندیم. اینکه ساده بپوشیم، یک راهی است برای اینکه این شکاف ها بسته شود و این ضعف ها تعمیر بشود تا از نظر معنوی و معرفتی صدمه نبینیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/23 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله #انفاق
📌واى بر آن بدبختى كه 🔹مستفاد از روايات و آيات آن است كه: «مؤمن اگر نيّت عبادت كند، يك حسنه برايش ثبت مى‌شود و اگر آن را انجام داد، ده حسنه؛ امّا در گناه، بر نيّت شر، عقوبتى نمى‌فرمايد و اگر مرتكب شد، تنها يك گناه در نامۀ عملش ثبت مى‌فرمايد». ♦️واى بر آن بدبختى كه گناهانش بر حسناتش بچربد! با اين همه سعۀ رحمت كه گناه يكى و ثواب ده برابر است. 📚سرای دیگر، رحمه الله، صفحه 69 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💎ثواب هر نگاه محبت آمیز به والدین 🌺رسول الله صلی الله علیه و اله : ما ولد بار نظر الی ابویه برحمة الا کان له بکل نظرة حجة مبرورة. فقالوا: یا رسول الله و ان نظر فی کل یوم مائة نظرة؟قال: نعم، الله اکبر و اطیب. 🍀پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر فرزند نیکو کاری که با مهربانی به پدر و مادرش نگاه کند در مقابل هر نگاه، ثواب یک حج کامل مقبول باو داده می شود، سؤال کردند، حتی اگر روزی صد مرتبه به آنها نگاه کند؟فرمود: آری خداوند بزرگتر و پاکتر است. 📚بحار الانوار، ج 74، ص 73. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌عبادتی حقیقتا عبادت است که... 🎙 رحمه الله : 🔹عبادت وقتی حقیقتا عبادت است که عبد عابد در عبادتش خلوص داشته باشد، و خلوص، همان حضوری است که قبلا بیان کردیم، و روشن شد که 💠عبادت وقتی تمام و کامل میشود که به غیر خدا بکسی دیگر مشغول نباشد، و در عملش شریکی برای سبحان نتراشد، و دلش در حال عبادت بسته و متعلق بجایی نباشد، نه به امیدی، و نه ترسی، حتی نه امید به بهشتی، و نه ترس از دوزخی، که در این صورت عبادتش خالص، و برای خدا است، بخلاف اینکه عبادتش بمنظور کسب بهشت و دفع عذاب باشد، که در اینصورت خودش را پرستیده، نه خدا را. 🍀و همچنین عبادت وقتی تمام و کامل می شود که بخودش هم مشغول نباشد که اشتغال به نفس، منافی با مقام عبودیت است، عبودیت کجا و منم زدن و استکبار کجا؟ 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱، صفحه ۴۱ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom