💠ویژگی های انسانِ در میدان
#استاد_عربیان حفظه الله:
✨ آخرین جمله و توصیه یَا اباذر! أَ لَا أُخْبِرُکَ بِأَهْلِ الْجَنَّةِ ای ابوذر، آیا تو را خبر ندهم به اهل بهشت؟ به کسانی که بهشتی هستند؟ ابوذر جواب دادند قُلْتُ بَلَی یَا رَسُولَ اللَّهِ تقاضا کردند که حضرت خبر بدهند. قَالَ حضرت اینجا اسم نمی برند. ویژگی می دهد. شاخص می دهد. قَالَ کُلُّ أَشْعَثَ أَغْبَرَ ذِی طِمْرَیْنِ اشعث یعنی ژولیده موی. موی او ژولیده است. اغبر گرد آلوده. خب این متناسب با آن شرایطی که در شبه جزیره عربستان است و محل زندگی امثال ابوذر بوده و خود ابوذر هم مبتلا شده به همین مطلب است. او را تبعید کردند به ربذه. مثلا در مدینه، مکه، آن جا جایی است که باد می آید، گرد و خاک فراوانی می آید. جایی نیست که پوشش گیاهی باشد و خیلی گرد و خاک نباشد. طبیعی است این اغبر. گرد آلودگی. اینکه نرود در خانه بخورد و بخوابد. یا مثلا گرد و خاک به او نخورد. یا موهایش را هر چند بار در روز هی بیاید جلوی آینه شانه کند و تر و تمیز کند و این جوری بخواهد زندگی کند. اشعث است. اغبر است. به نظر می رسد همه این ویژگی ها، نشان دهنده مجاهد بودن است . در میدان است. دارد تلاش می کند. دارد کوشش می کند. این ها ویژگی های انسان در میدان است. مشغول به مجاهدت است. یک چنین انسانی، ذِی طِمْرَیْنِ این ذِی طِمْرَیْنِ کنایه از نهایت ساده پوشی است. طمر یعنی جامه کهنه. دوتا جامه کهنه دارد. یکی پیراهن. یکی شلوار. آن جا همین دوتا کفایت می کرد.
🔹می توانیم بگوییم یکی از مصادیق این روایت، مولا امیرالمومنین علیه السلام است و هم چنین شیعیان حضرت از جمله ابوذر. این ها اهل بهشت بوده اند. حضرت طوری بوده اند که گاهی موقع اصلا روی خاک می خوابیده است و یکی از کنیه های حضرت ابوتراب شده است. البته ابوتراب یک اسراری در آن است. اب یعنی اصل. ابوتراب یعنی اصل زمین. اصل خاک. که در حقیقت اشاره دارد به آن حقیقت عالم طبیعت. که مولا علی علیه السلام حقیقت عالم طبیعت است و در حقیقت، عالم طبیعت از ولایت حضرت ظهور و بروز پیدا کرده است ولی در ظاهر، حضرت را می دیدند که گاهی موقع روی خاک می خوابیدند. اشعث بودند. اغبر بودند. اصحاب حضرت هم همین طور. مثل او همه در میدان، همه مشغول به مجاهدت. اشعث، اغبر. اینکه هی موهایشان را شانه بزنند. هی تند تند لباس هایشان را عوض کنند. این زندگی نبود.
🌺اگر بخواهیم در زمان خودمان بگوییم، مثل #شهید_قاسم_سلیمانی. اکثر اوقات شاید می بینید همین در میدان بودن، یک چنین چهره ای از او درست می کرد. این فیلم هایی که از ایشان است. اشعث و اغبر. جامه و لباس هم بسیار بسیار ساده، حداقلی. دیگر نمی شود. کمتر و ساده تر از این دیگر نمی شود. لَا یُؤْبَهُ بِهِ . که اصلا اعتنایی به او نمی شود. این شخص، این کل اشعث، کل اغبر، اصلا اعتنا نمی کند. به حساب نمی آید. در چشم نمی آید. عادی می گیرند. امثال ابوذر ها را عادی می گرفتند. شیعیان مولا علی علیه السلام که این ویژگی ها را داشته اند، در ظاهر این ها را عادی می گیرند و به حساب نمی آورند. لَوْ أَقْسَمَ عَلَی اللَّهِ لَأَبَرَّهُ اما اگر خدا را قسم بدهد در یک حاجتی، خدا قسم او را قبول می کند و حاجتش را رد نمی کند. ویژگی های اهل بهشت.
🍀ببینید همین جمله چقدر کاربردی. اینکه انسان ساده زیست باشد و در میدان مجاهدت باشد. هر کسی البته میدان مجاهدتش فرق می کند. یک وقت فردا به خودتان نگویید خب این شد اشعث و اغبر و دیگر در حجره نشستن و درس خواندن که اشعث و اغبر درست نمی کند. ما هم درس را ول کنیم و بگذاریم کنار و برویم اشعث و اغبر بشویم. نه. ما وظایف خودمان را نباید کنار بگذاریم. یعنی این روحیه باید در ما باشد که اگر لازم بود. ما الان وظیفه مان علمی است. باید یک جا بنشینیم. اگر باد بزند که نمی توانیم درس بخوانیم. هم سر و صدا و هم اینکه باد هی این ورق ها را می زند نمی گذارد درس بخوانیم. نه . در حجره بنشین. درست را بخوان. اگر لازم شد در موقعیت هایی قرار بگیریم که اشعث باشیم و اغبر باشیم و ذی طمرین باشیم، ابائی نداشته باشیم. اگر قسم بدهد خدا را، خدا قسمش را می پذیرد و حاجتش را رد نمی کند.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، #جلسه_سی_و_هفت در تاریخ یکشنبه 1400/12/23
#قسمت_چهارصد_و_سی_و_هفت
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله #وصیت #حدیث #اخلاقی #حق #آخر_الزمان #سادگی
#حدیث_روز
#آداب_دیدار
🌺امام رضا (علیه السلام) : تزاوَرُوا تَحـابـُوا وُ تَصـافحُـوا وَ لَا تَحـاشمـوا
🍀به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.
📚بحارالانوار،ج ۷۸،ص ۳۴۷
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#روایت #حدیث #اخلاقی #سبک_زندگی_اسلامی #دیدار_مومنین #خشم #محبت
❓در ایاک نعبد و ایاک نستعین، چرا بعد از جمله (نعبد) بلا فاصله فرمود: (نستعین) ؟
🎙#علامه_طباطبایی رحمه الله :
✍️... تنها چیزی که بنظر میرسد نقص است، این است که بنده عبادت را بخودش نسبت میدهد و بملازمه برای خود دعوی استقلال در وجود و در قدرت و اراده میکند، با اینکه مملوک هیچگونه استقلالی در هیچ جهتی از جهاتش ندارد، چون مملوک است.
📌و گویا برای تدارک و جبران همین نقص که در بدو نظر بنظر میرسد، اضافه کرد: که (وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ)، یعنی همین عبادتمان نیز باستقلال خود ما نیست، بلکه از تو نیرو میگیریم، و استعانت میجوئیم.
پس بر رویهم دو جمله: (إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ) یک معنا را میرسانند، و آن عبادت خالصانه است که هیچگونه شایبه ای در آن نیست.
📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱، صفحه ۴۲
📌انتشار نکاتی از #معارف_قرآنی در کلام #علامه_طباطبایی رحمه الله
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#قرآن_کریم #معارف_قرآنی #از_قرآن_بیاموزیم #پیام_قرآنی #قرآنی #ارتباط_با_قرآن #خداشناسی #توحید
50.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پيشنهاد_دانلود
این فیلم رو ببینید...
خیلی خیلی عجیبه
خاطره حاج اصغر خدادادی خادم #فیضیه قم در اتاق اساتید...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#بازنشر #امام_زمان عليه السلام
18.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
💠زمانی که شیاطین کف می زنند و خوشحالی می کنند
🎙 #استاد_عاملی حفظه الله
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#اخلاقی #نکته #سبک_زندگی