eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
494 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
95 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️مواظب باشیم این علاقه اگر دنبال بشود، می تواند آدم را جهنمی بکند. حفظه الله: ✨چقدر این حدیث برای ما الهام بخش است. درس آموز و سازنده و تربیت کننده است. به ویژه با توجه به جامعیتی که دارد، در همه ابعادی که انسان باید مواظب باشد تا ان شاالله از جهات گوناگون تعالی پیدا کند. ارتقا وجودی پیدا کند. رسیدیم به بخش های پایانی. تقریبا چهارده توصیه دیگر باقی مانده است. عمده این چهارده تا، مربوط می شود به کبر و استکبار. مذمت و بیان نتایج سوء کبرورزیدن و استکبار ورزیدن. و هم چنین راهکارهای مناسبی که انسان ها را از آن کبر و خودپسندی و گردن کشی و خودخواهی نجات می دهد. چه بحث بسیار مهمی. یکی از این مباحث اساسی است چون ابتلای به کبر طبیعی است. انسان یک جوری هست که مبتلا می شود. به کبر مبتلا می شود. کبر در ماها هست. استکبار می ورزیم. باید به فکر درمان باشیم. 🔹خب برای اینکه درمان بکنیم، باید در این زمینه انگیزه قوی پیدا کنیم. یکی از چیزهایی که انگیزه ما را تقویت می کند این است که ببینیم چه بلایی سر ما می آورد. کبر یک امر عادی نیست، ما را بیچاره می کند. این خودش انگیزه انسان را تقویت می کند. به فکر درمان باشیم و در گام بعدی چه جوری خودمان را درمان کنیم؟ چه کار کنیم؟ راهکارهایش چیست؟ این دو مرحله را ما در فرمایشات حضرت مشاهده می کنیم. 📌اولین توصیه در این زمینه، با شماره گذاری ای که اینجا دارم، می شود توصیه صد و چهل و نهم. یَا اباذر! مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَتَمَثَّلَ لَهُ الرِّجَالُ قِیَاماً، فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ. این مربوط به همان کبر و غرور و خودپسندی است. خودمان دقت کنیم آیا این در ما هست یا نه. اینکه انسان دوست داشته باشد دیگران به احترام جلوی او بایستند. این علاقه در او باشد. خوشش بیاید. دوست داشته باشد. ✅ شاید کسی بگوید این علاقه که دست خودم نیست. می توانیم اینجور توجیهش کنیم که در حقیقت این روایت در صدد این است مواظب باشیم این علاقه اگر دنبال بشود، می تواند آدم را جهنمی بکند. کار انسان به جهنم ختم می شود. دست از سر آدم برنمی دارد. آدم دنبال علاقه هاست. علاقه هایش حرکت می کنند. دنبال آن تمایلاتش حرکت می کند. اگر یک علاقه ای سازنده نباشد، ممنوع باشد، در حقیقت متعلقش ممنوع باشد، آدم مواظب نباشد، آن علاقه می تواند آدم را منحرف بکند. آدم را جهنمی بکند. باعث سقوط انسان بکند. این جوری معنا بکنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/12/21 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💠می خواهی یا نه؟ 🎙 رحمه الله: 📌هر موجودی رسیدن به کمال مناسبش، نزد فراهم شدن اسباب حتمی است و در انسان، سبب عمده آن خواست خود او است و غالبا به حد حیوانی قانع می شود و انسانیت را نمی خواهد تا به آن برسد و تمام مواعظ و تذکرات الهی و بزرگان دین و بشارت های ثواب و ترساندن های از عقاب برای پیدا شدن خواست و اراده انسان است که به کمال برسد. 🌸از این بیان دانسته می شود جواب از این پرسش که اگر ایمان به خدا فطری بشری است، پس چرا بیشتر افراد بشر ایمان به خدا ندارند؟ و خلاصه اش این شد که در انسان، ظهور فطرت، بسته به اراده او است ، ج1، ص 151 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺«پيامبر گرامي اسلام صلي‌ الله علیه»: اَلتّائِبُ مِنَ الذّنبِ كَمَن لاذَنْبَ لَهُ. 🍀کسي که از گناه توبه کرده مانند کسي است که گناهي نکرده است. (الشهاب في‌ الحِکم و لآداب، ص ۱۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🎙 رحمه الله : 🍀هر عاشقى به طور طبیعى دوست دارد با معشوق خویش ارتباطى برقرار کند؛ انسى بگیرد؛ به لقایش برسد و از دیدار و همنشینى با او لذّت ببرد. در چنین عشقى، خودخواهى وجود دارد؛ امّا عاشق پاکباخته، در اندیشه التذاذ خودش هم نیست؛ بلکه فقط محبوب را مى‌بیند و همواره در پى آن است تا کارى را انجام دهد که معشوقش دوست مى‌دارد. ✨در تمام عالم، فقط یک خورشید حقیقت و یک مظهر کامل صفات جمال و جلال الاهى وجود دارد که هر کس به او توجّه یابد، به اندازه ظرفیتش از آن خورشید رخشان بهره مى‌برد و نور مى‌گیرد. همه دوستداران وجود مقدّس ولىّ عصر ‌عجل اللّه تعالى فرجه الشریف، به اندازه معرفت خودشان دوست دارند چشمشان به جمال حضرت روشن شود و روزى بیاید که بتوانند از وجود آن مقدّسش فیض گیرند و بهره برند؛ امّا پاکباختگان حضرت، هماره در اندیشه آنند که محبوبشان چه چیزى را دوست دارد تا آن را انجام دهند. دیگر با خود محبوب است که هرگونه صلاح بداند، با عاشقانش رفتار کند. 🌸چنین عاشقانى، دیگر در این اندیشه نیستند که از او چیزى دریافت کنند و بهره‌اى ببرند؛ چرا که ایشان از تمام خودخواهى‌ها رسته، و فقط به رضایت محبوب دل بسته اند 📚آفتاب ولایت، ص 18 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
9.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ میشه برگردم دنیا⁉️ 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌نکته ای باریک تر از مو.. 🎙 رحمه الله: 👈 هرگاه ميل به ثواب داعى بر اطاعت امر خدا نشود بلكه داعى بر نفس عمل شود البتّه باطل است و به آن ثواب و غرض كه بر اطاعت امر است نخواهد رسيد؛ 🔹مثلًا هرگاه كسى ميل به توسعه رزق داعى او شود بر خواندن نماز شب نه بر اطاعت امر خدا به نماز شب؛ يعنى نمازى مى ‏خواند كه در برابرش به توسعه رزق برسد و نماز را از قبيل معاوضه و معامله ‏هاى دنيويش قرار دهد البتّه باطل و بى ‏نتيجه خواهد بود؛ زيرا اطاعت امر خدا را نكرده بلكه اطاعت نفس خود كرده و عبادت خدا را نكرده بلكه نفسش را پرستيده و رضايت خدا را نطلبيده بلكه رضايت نفس خود را خواسته است و فهم اين مطلب، دقت زيادى لازم دارد. 📚قلب سلیم، رحمه الله، ج 1، 377 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌انسان فطرتا خودش را دوست دارد و سعادت خودش را می خواهد. حفظه الله: 🔹توجه داشته باشیم متعلق حرام باید مقدور انسان باشد. یک وقتی هست یک ویژگی هست من اصلا دوست ندارم کبر بورزم. ولی دست خودم نیست. این علاقه، این ویژگی هست باید به تدریج برطرف بکند. پس اگر می گوییم حرام است، باید متعلقش مقدور باشد من بتوانم تندی ترکش کنم. می گویند شراب خوردن حرام است. خب آدم نمی خورد. اما اینکه بگویند این میل را نداشته باش، این علاقه را نداشته باشد. نه الان نمی توانم تندی این میل و علاقه را در خودم از بین ببرم. مگر اینکه روی خودم کار کنم. خودم را اصلاح کنم، درست کنم تا بی علاقه بشوم نسبت به این امر. این علاقه ای که ناپسند است و به سقوط کشاننده است، برطرف بشود. از این منظر، که یک حکم فقهی را ثابت کنیم و بگوییم حرمت فقهی دارد جای تامل است. باید به این صورت توجیه کنیم که مواظب باشیم. حسد، کبر، آدم را می تواند جهنمی بکند. آدم را می تواند بی دین کند. موجب سقوط انسان بشود. پس همه جوره مواظب باشیم. 🔘یک مطلب دیگر بگوییم آن دسته از روایات در صدد بیان این است که کبر یا مثلا در بعضی از روایات که حسد مذمت شده، آن کبر و حسدی که در عرصه عمل، آشکار بشود است. آدم ترتیب اثر بدهد. دنبال بکند. بر اساس این ویژگی ها عمل کند. این آدم را جهنمی می کند. البته این بیان دوم، تقریبا مرتبط با آن بیان اول هم هست منتهی یک تفاوتی داشت. 🌺انسان فطرتا خودش را دوست دارد و سعادت خودش را می خواهد. انسان فطرتا سعادت طلب است. وقتی بفهمد این ویژگی موجب بدبختی و شقاوتش می شود بله. به تدریج زده می شود. اگر این را باور کند. امثال ابوذر چون اعتقاد داشتند به پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم و ارادت داشتند، این اعتقاد و ارادت، این تاثیرات را دارد. همینکه از پیامبر این مطلب را می شنیده است، یک دفعه ای اصلا متنفر می شده است نسبت به کبر. زده می شده است. در مسائل تربیتی، اعتماد و ارادت اینجوری به انسان کمک می کند. مثلا به آن مربی تربیتی، استاد تربیتی، انسان اعتماد دارد. ارادت دارد. وقتی می گوید این ضرر دارد، این اعتماد طوری می شود که اثر می گذارد. انسان اصلا متنفر می شود. منزجر می شود. راحت فاصله می گیرد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/12/21 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه): أکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِک فَرَجُکم. 🍀 برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید، که فرج من فرج شما نیز هست. 📚 کمال الدّین، ص ۴۸۵ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
@dars_akhlaq.mp3
5.89M
آثار عجیب مردی نزد حضرت امیرالمومنین علیه السلام آمد، گفت گناه بسیار کردم.. دومی آمد، گفت فقیرم.. از بی چیزی، بی طاقت شدم.. سومی آمد.. چهارمی آمد.. پنجمی آمد.. 🎙 رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌آیا برقرارى عدل جهانى هدف نهایى از ظهور حضرت است؟ 🎙 رحمه الله : 🔹مرتبه معرفت ما به امام زمانمان ‌ارواحنا فداه تا چه حدّ است و ولىِّ امرمان را به چه اوصافى (ظلم‌ستیزى، عدالت‌گسترى، آبادسازى، دانش‌گسترى، یا...) مى‌شناسیم. 🌸همه، حضرت را در جایگاه برپا کننده عدل و داد و مبارزه کننده با ظلم و ظالمان مى‌شناسند؛ امّا آیا برقرارى عدل جهانى هدف نهایى از ظهور حضرت است یا برقرارى عدل، خود مقدّمه‌اى براى یک هدف والاتر است؟ 📌بدون شک مشخّصه خاصّى که در روایات براى حضرت ذکر شده، این است که يَمَلأُ اللّهُ بِهِ الأَرضَ قِسطاً وَ عَدلا بَعدَمَا مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً ؛ خداوند به دست او زمین را از عدل و داد پر کند؛ پس از آن که از ظلم و بیداد پر شده باشد. علاقه بسیارى از مردم نیز به امام زمان‌(علیه السلام) بدین جهت است که حضرت، بساط ظلم و بیداد را از روى زمین برمى اندازد و بساط عدل و داد را در آن مى‌گستراند؛ ولى این، هدف نهایى نیست... 🔹امام راحل ‌رضوان اللّه تعالى علیه 1 در بیان هدف از برقرارى نظام اسلامى فرمود: هدف از برقرارى حکومت اسلامى، تنها برقرارى عدل نیست. هدف نهایى چیز دیگرى است؛ هدف، معرفت اللّه است. 1. چهل حدیث، ص 660 📚آفتاب ولایت، ص 18 و 19 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌حوصله‌ی انقلابی و صبر انقلابی، مثل خشم انقلابی (لازم)است. وقتی‌که حضرت موسیٰ بعد از پیغمبری آمدند به مصر و آن معجزه را نشان دادند و دعوت و این حرفها -خب، بنی‌اسرائیل منتظر بودند دیگر؛ از گذشته خبر داده شده بود که یک منجی‌ای خواهد آمد و آن منجی هم موسیٰ است؛ حالا موسیٰ آمده، منتظر بودند بمجرّدی‌که موسیٰ آمد، دستگاه فرعون کن‌فیکون بشود؛ نشده بود- قرآن میگوید آمدند پیش حضرت موسیٰ و گفتند که «اوذینا مِن قَبلِ اَن تَأتِیَنا وَ مِن بَعدِ ما جِئتَنا»؛تو که آمدی چه فرقی کرد؟ چه تفاوتی کرد؟ قبل از اینکه بیایی هم ما را آزار میکردند، زیر فشار بودیم، حالا هم که آمدی باز زیر فشاریم. 🔷ببینید! این آن حالت بی‌صبریِ بنی‌اسرائیلی است؛ بی‌صبری. حضرت موسیٰ گفت خب صبر کنید: اِنَّ الاَرضَ لله یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِه وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین؛ تقوا اگر داشته باشید، عاقبت مال شما است؛ ✨صبر لازم است. این حالت را نباید داشته باشید؛ اینکه ما بگوییم چرا نشد، چه‌جوری شد، پا به زمین بزنیم، درست نیست 📚بیانات مقام معظم رهبري دامت برکاته در تاريخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom