eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
491 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
95 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
10.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کليپ_تصويري 🌺 برتري نماز اول وقت 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💢 شاخص و ملاک در سخن گفتن، حکمت است حفظه الله: 🔹وَ أَمْسَکَ الْفَضْلَ مِنْ قَوْلِهِ. زیادی مالش را هم بدهد، زیادی قولش را امساک بکند. زیاد حرف نزند. یعنی صمت. ما سکوت مطلق نداریم. سکوت مطلق درست نیست. سوال: فضیلت کلام بیشتر است یا سکوت؟ سکوت بهتر است یا کلام؟ خداوند پیامبری را با سکوت مبعوث کرده است؟ نه. همه پیامبران با کلام مبعوث شدند. همه پیامبران مبعوث شدند که حرف بزنند. هیچ پیغمبری مبعوث نشده است که سکوت کند و حرف نزند. 🌺چیزی که مهم است، ملاک اصلی این است، شاخص و ملاک در سخن گفتن، حکمت است. حکیمانه باشد. وقتی صحبت از حکمت شد، کم و زیادی ندارد. شما می خواهید حکیمانه حرف بزنید، هر چه می توانید حرف بزنید. هر چه بیشتر حرف بزنید، بیشتر نتیجه می گیرید. پس شاخص و ملاک در سخن گفتن، کمّی نیست. کیفی است. چه دارید حرف می زنید؟ حرفتان چیست؟ اگر بیهوده باشد، یک کلمه اش هم زیادی است. اگر حکیمانه است، چند ساعت هم صحبت کنید کم است. همه اش از قران بگویید. صبح تا شب هی جلسات مختلف باشد و شما از قرآن هی بگویید. از معارف اهل بیت بگویید. کسی نمی گوید بابا این پنج ساعت است دارد حرف می زند. پنج ساعت دارد حرف حسابی می زند. حرف حکیمانه می زند. پنج ساعت ندارد. کم است. ده ساعت باشد. اگر توانش را داشته باشد. 🍀 وَ أَمْسَکَ الْفَضْلَ مِنْ قَوْلِهِ. این فضل، به این معناست. منظور از فضل، فضل کمّی نیست. فضل با شاخص حکمت است. بیهوده است. حکیمانه نیست. اضافی است. این فایده ای ندارد. این باید حذف بشود که از این مطلب در ادبیات دینی تعبیر می شود به صمت. صمت یعنی ترک ما لایعنی. هم برای متکلم، هم برای سامع. فایده ندارد. نه برای دنیا نه برای آخرتشان. این جور حرفها زدن ندارد. مطرح کردن ندارد. خوب است که آدم سکوت کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/23 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها: اللهم استعملنی لما خلقتنی له 🍀خـدایا مرا در راهـی به کار گير کـه مـرا برای آن آفریـدی. 📚مهج الدعوات، ج۱، ص۱۳۹ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨🌺مقام هايي به شما مي دهند رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
هدایت شده از KHAMENEI.IR
| دعای بندگان امیدوار 🌷 «یا مَن اَرجوُه لِکُلّ خَیر وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِندَ کُلِّ شَرّ» 👈 ای کسی که اگر کار خیری از من سر بزند، به او امید دارم! یعنی به ثواب او امیدوارم... کار شرّی که از شما سر میزند، خودتان را از خشم خدا ایمن می‌بینید... از بس کار بد کرده‌ایم و به ما خشم نگرفته، ما دیگر خاطرمان جمع است که [اگر] کار بدی میکنیم، از خشم او ایمنیم. نسبت ما و خدا، نسبت بخشندگیِ فراوان و لطف فراوان خدا در حقّ ما است. 📝 بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در شرح دعای ماه رجب 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://khl.ink/f/51809
💠 تفکر فلسفه‌ی اسلامی ✨در مورد مسائل روحانیت و حوزه‌های علمیه، هیچ چیزی برای بنده خوشحال‌کننده‌تر از این نیست که ببینم جمعی از فضلا پر مغز حرف میزنند، دقیق فکر میکنند، مسائل گوناگونِ مورد نیاز را درک میکنند و دنبال آنها میروند؛ این برای من واقعاً خیلی لذتبخش است؛.. 📌خیلی خوب است که شما به فکر چشم‌انداز ده ساله و بیست ساله و پنجاه ساله باشید. به نظر من آن چشم‌انداز بلند مدت - حالا چه فرض کنیم که این بلند مدت، به قول شما پنجاه سال است، یا سی سال است، یا بیست سال است - باید گسترش گفتمان فلسفه‌ی اسلامی در دنیا باشد؛ این را هدف قرار دهید. امروز مطلقاً اینجور نیست، بلکه بعکس است. یعنی امروز در ایران مثلاً در محیطهای دانشگاهی و علمی ما فلسفه‌ی کانت بمراتب رائج‌تر و شناخته شده‌تر است از فلسفه‌ی بوعلی سینا. یعنی ابن‌سینای با این عظمت که همه‌ی تاریخ بشر، از هزار سال پیش به این طرف، با اسم او درگیر است، در مجامع دانشگاهی ما حکمت و فکر فلسفی‌اش شناخته شده نیست به آن اندازه‌ای که کتاب فکر فلسفىِ مثلاً کانت شناخته شده است. این یک مسئله‌ی مهمی است. 🔹ما باید عکس این را عمل کنیم. یعنی باید هدف را این قرار بدهیم که تفکر فلسفه‌ی اسلامی - حالا با همان مشخصاتی که دارد؛ که خود این، جای بحث و گفتگو دارد که فلسفه‌ی اسلامی چیست - در دنیا به عنوان گفتمان فلسفی شناخته شود، در دانشگاه‌ها رواج پیدا کند، متفکرین عالم از آنها مطلع باشند، روی آنها بحث کنند، نقد و انتقاد کنند، در مجلات علمی‌شان منعکس شود. خب، این کار طبعاً متوقف به این است که شما کارهای بین‌المللی داشته باشید 📚بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨ بازیافتن مقام قرب از دست رفته 🎙 رحمه الله : 🌺توبه ...بمعناى برگشتن است، و برگشتن نيز مانند آن سه كلمه ديگر، در موارد مختلف معانى مختلفى بخود مى‏ گيرد، 🔹همانطور كه يك بنده سركش و متمرد، از اوامر مولا، و اراده او، مي تواند بسوى مولايش برگردد، و مولايش هم او را، به مقام قربى كه داشت، و از دست داده بود، برگرداند، 🔻همچنين يك مريضى كه طبيبش او را از خوردن چيزى از ميوه ‏ها، و يا خوردنى ديگر نهى كرده، و بخاطر حفظ سلامتى او نهى كرده، و بيمار، دستور وى را مخالفت نموده، و در نتيجه بيماريش شدت يافته، و خطر مرگ تهديدش نموده، او هم مي تواند توبه كند، و دوباره بطبيب مراجعه نمايد، تا او به رژيمى دستور دهد، تا دوباره بحال اول برگردد، و عافيت از دست رفته خود را باز يابد، كه در اين مورد طبيب بوى مي گويد: باز يافتن عافيت، محتاج به تحمل مشقت و دشوارى، و رياضت در فلان مقدار از زمان است، بايد در اين مدت اين رژيم دشوار را عملى كنى، تا سلامتى مزاجت كه داشتى بتو برگردد، و بلكه از اول هم بهتر شوى‏. 📚ترجمه تفسیر المیزان - ج 1، ص 210 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❓این فضل و زیادی، کاسه ای است که دو کیلو است، سه کیلو اگر دارد به دیگران بدهد. این فضل یعنی مقداری جمع کند و بعد اضافی را بدهد؟ یا اینکه نه از همانی که دارد می تواند بدهد؟ حفظه الله: 🔹چقدر ادبیات دینی ما فاخر است. خیلی فاخر است. خیلی حکیمانه است. باید دقت کنیم. اینجا می گوید وَ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ دیگر اصلا یک شاخص کمی خاص و این ها ارائه نمی کند چون افراد فرق می کند. یکی که ده سر عائله دارد، آن بنده خدا فضل مالش را، آن مال مورد نیاز فضل مالش، متفاوت است با کسی است که مجرد است و تنهاست. یا عیالش یک نفر و دو نفر اند. 📌ببینید فضل مال، هر کسی متناسب با آن نیازش، زیادی مالش است. باید حساب خودش را ببیند چقدر نیاز دارد. در نیاز هم فقط آن ضروریات نیست که بخور و نمیر باشد. به بچه هایش بخور و نمیر بدهد. نه. حتی آن رفاهش را هم در نظر بگیرد. هم آن ضروریات و هم رفاه را در نظر گرفته است. رفاه خانواده مستحب است. توسعه بر اهل بیت و خانواده استحباب دارد. ثواب است. خانواده در راحتی باشند. اما اضافه آمد، می بینید ضروریات تامین شده است، رفاه هم مورد توجه قرار داده است، باز هم اضافه است، این را انفاق کند. برای چه بخواهد نگه دارد. چون انفاق باعث برکت بیشتر می شود. انفاق شکر عملی است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/23 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله #انفاق
هدایت شده از KHAMENEI.IR
| «یا مَن یُعطِی الکَثیرَ بِالقَلیل» 👈 ای کسی که به یک کار کوچک، یک پاداش بزرگ میدهی! فرض کنید که آنچه ما در راه خدا انجام میدهیم، می‌بخشیم، تلاش میکنیم، خب اینها اهمّیّتی ندارد؛ در مقابل نعمتهای الهی چه اهمّیّتی دارد، امّا خدا در مقابل آن به ما چه میدهد؟ بهشت، رضایت خودش، نعمتها‌ی اخروی که اینها خب خیلی بزرگ است، خیلی اهمّیّت دارد. 📝 بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در شرح دعای ماه رجب 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://khl.ink/f/51809
💎حضور در عبادت از دو جنبه 🎙 رحمه الله : 🌺حق عبادت خدا این است که از هر دو جانب حضور باشد. 1️⃣اما از جانب پروردگار عز و جل، به اینکه بنده او وقتی او را عبادت می‌کند، او را بعنوان معبودی حاضر و روبرو عبادت کند، و همین باعث شده که در سوره حمد در جمله (إِیَّاکَ نَعْبُدُ) ناگهان از سیاق غیبت به سیاق حضور و خطاب التفات شود، با اینکه تا کنون می‌گفت حمد خدایی را که چنین و چنانست، ناگهان بگوید: (تو را می‌پرستیم)، چون گفتیم حق پرستش او این است که او را حاضر و روبرو بدانیم. 2️⃣و اما از ناحیه بنده، حق عبادت این است که خود را حاضر و روبروی خدا بداند، و آنی از اینکه دارد عبادت می‌کند. غایب و غافل نشود، و عبادتش تنها صورت عبادت و جسدی بی روح نباشد، و نیز عبادت خود را قسمت نکند، که در یک قسمت آن مشغول پروردگارش شود، و در قسمت دیگر آن، مشغول و بیاد غیر او باشد. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱، صفحه ۴۰ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom