ایمان به سخنان اهل بیت علیهم السلام؛ رمز نجات
صیحه آسمانی تنها نشانه شناخت ظهور امام مهدی علیه السلام است که در روایات معتبر به آن تصریح شده است. ایمان به همین سخن و پذیرش آن، راه شناخت صیحه حق از صیحه باطل خواهد بود و مومنان را از مسیر گمراهی نجات خواهد داد. در روایتی آمده است:
عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مَسْلَمَةَ الْجَرِيرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) يُوَبِّخُونَّا وَ يُكَذِّبُونَّا أَنَّا نَقُولُ إِنَّ صَيْحَتَيْنِ تَكُونَانِ يَقُولُونَ مِنْ أَيْنَ تُعْرَفُ الْمُحِقَّةُ مِنَ الْمُبْطِلَةِ إِذَا كَانَتَا قَالَ فَمَا ذَا تَرُدُّونَ عَلَيْهِمْ قُلْتُ مَا نَرُدُّ عَلَيْهِمْ شَيْئاً قَالَ قُولُوا يُصَدِّقُ بِهَا إِذَا كَانَ مَنْ يُؤْمِنُ بِهَا مِنْ قَبْلُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ
عبد الرحمن بن مسلمة جريرى گويد: بامام صادق عليه السّلام عرضكردم: دشمنان (و مخالفين شيعه) ما را سرزنش كرده دروغگو پندارند، ما ميگوئيم: دو صیحه آسمانى خواهد بود، گويند: وقتى دو صیحه هر دو از آسمان باشد چگونه فرياد حق از باطل شناخته شود؟ حضرت فرمود: شما چه پاسخى بآنها دهيد؟ عرض كردم: ما پاسخى نداريم كه بآنها بگوئيم، فرمود: بآنها بگوئيد: هنگامى كه آن صیحه بلند شود هر كس پيش از آن صیحه ايمان بدان آورده آن را باور و تصديق كند خداى عز و جل فرمايد «آيا كسى كه بسوى حق هدايت ميكند شايستهتر است كه پيرويش كنند يا آن كس كه هدايت نميكند جز آنكه خود هدايت شود، پس شما را چه شده، آيا چگونه قضاوت ميكنيد؟» (سوره يونس آيه ۳۵).
الكافي، ج۸، ص۲۰۸
@ali_m_hoshyar
📔 روشنا منتشر شد
در این شماره؛ یادداشتی با عنوان «انجمن حجتیه و استراتژی عادی سازی روابط» نوشته ام.
@ali_m_hoshyar
الهیات جنگ
✍علی محمدی هوشیار
در دستگاه فقهی و کلامی شیعه؛ جنگ با کفار و ظالمین در مقوله ارزشهای دینی تعریف شده و کشته شده در معرکه را #شهید دانسته و ابعاد الهیاتی آن را مورد بررسی قرار داده است. یکی از مسائل مهم در این میان، باور به امدادهای غیبی و عنایات خداوند میباشد که شامل رزمندگان اسلام شده و آنان را در پیش برد اهداف مقدس خود یاری می نماید.
آنچه در این یادداشت مورد توجه من قرار گرفته؛ افراط گرایی در این خصوص است که گاه تدبیر و #عقلاینت جنگی را تحت الشاع خود قرار داده و منجر به صدمات و خسارات جبران ناپذیری در جبهه حق علیه باطل می شود.
باید توجه داشت که باور به امداد و عنایات خداوند، به معنای دوری از تدابیر جنگی نمی تواند باشد، بلکه این دو در طول یکدیگر تعریف شده اند. بدین معنا که شاید با کنار گذاشتن تدابیر جنگی و عقلانیت، مشمول امداد الهی نشده و جزو کسانی باشیم که در مصاف با دشمن شکست قطعی خواهند داشت.
شاید #تاریخ گواه این مطلب باشد که بسیاری از شکست ها در جبهه های شیعی، پررنگ کردن امدادهای غیبی و کمرنگ نمودن تدابیر جنگی در بین لشگریان بوده است. منشاء برخی از این باورها، آموزه های #صوفیانه یا اهداف شهادت طلبانه(همانند توابین) بوده است که به جای پیروزی بر دشمن، تنها به شهادت در راه خدا فکر کرده و بر اساس آن، تدابیر جنگی را معطل نموده اند.
امروز در جبهه نبرد حق علیه باطل، آنچه بسیار ضروری به نظر می رسد؛ عقلانیت جنگی و ایمان به یاری خداوند است. این پیامی است که باید #فرماندهان جنگ را متوجه خود نموده و سربازان خود را ملتزم بر آن نمایند.
@ali_m_hoshyar
مطالعه این دو کتاب به دوستان حدیث پژوهش سفارش می شود
@ali_m_hoshyar
جریان ضدفقاهت
✍علی محمدی هوشیار
از جمله فتنه هایی که در سالهای اخیر دامنگیر جامعه شیعی ایران و عراق و ترکیه و... شده، فعالیت جریان ضد فقاهت (نواخباریگری) است.
نفوذ این جریان در برخی مدارس #علمیه، #هیئات مذهبی و... در استان های کشور غیر قابل انکار است.
البته چند سال گذشته نیز متذکر این فتنه شدم اما حرکتی از سوی مراکز تصمیم گیر مشاهده نشد!
این جریان به طور کاملا سازمان یافته؛ ضمن تخریب مفاهیم فقاهتی و مبانی ولایت فقیه، در پی تحریک افراد برای مقابله با نظام #مرجعیت و #نظام جمهوری اسلامی است.
پیشنهاد: تربیت نیروی پاسخگو در حوزه های علمیه و اعزام سازمان یافته به مناطق هدف
@ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بگو که در به دریم و بگو که مشتاقیم
بگو که در گذر از یار خویش استادیم
بگو که عشق بلد بوده ایم و باخته ایم
بگو که درس نخواندیم و باز افتادیم
@ali_m_hoshyar
🔸زینت پدر، از زبان پدر سخن میگوید..
حذلم بن ستير گويد: در محرم سال 61 هجرى وارد کوفه شدم و اين مصادف بود با زمانى كه على بن الحسين (علیهالسلام) با زنان خانواده از كربلا باز مىگشتند و مأموران دور آنان حلقه زده، مردم براى تماشاى آنان از خانهها بيرون ريخته بودند.
وَ رَأَيْتُ زَيْنَبَ بِنْتَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَمْ أَرَ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا كَأَنَّهَا تُفْرِغُ عَنْ لِسَانِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ وَ قَدْ أَوْمَأَتْ إِلَى النَّاسِ أَنِ اسْكُتُوا - فَارْتَدَّتِ الْأَنْفَاسُ وَ سَكَتَتِ الْأَصْوَاتُ ...
و زينب دخت گرامى على (عليه السّلام) را دیدم و بهراستى كه هرگز زنى در نهایت شرم و حیا، سخنورتر از او نديده بودم. گویی از زبان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) سخن مىگفت. به سوى مردم اشاره فرمود كه ساكت شويد. در حال، تمام نفسها خاموش و همۀ صداها فرو نشست...
▫️آنگاه پس از حمد و ثنای خداوند و صلوات بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) خطبه کوتاهی خواند و آنچنان ظالمان را رسوا و مردمان سست عنصر را سرزنش نمود که راوی میگوید:
با سکوت آن حضرت دیدم مردم همه متحيّر مانده، انگشت تحيّر به دهان بردهاند، و ديدم پيرمردى بقدرى گريست كه ريش او از اشك چشمش تر شد و اين شعر را گفت:
كُهُولُهُمْ خَيْرُ اَلْكُهُولِ وَ نَسْلُهُمْ
إِذَا عُدَّ نَسْلٌ لاَ يَخِيبُ وَ لاَ يَخْزَى
(پيرانشان بهترينِ پيراناند، و نسل آنان بهگونهاى است كه هرگز به پستى و خوارى نمىگرايد)
📘أمالی مفید؛ ص۳۲۱.
@ali_m_hoshyar
اخباریگری در غیر فقه
اخباریگر معاصر، فقط در عرصه فقه حضور ندارد، بلکه در غیر فقه هم وجود دارد. الان یک سری مبلغ، منبری و نویسنده داریم که هر خبری را ببینند بالای منبر، در تلویزیون و... میگویند. نه اقتضائات زمان و مکان را لحاظ میکنند و نه اقتضائات عقل را میبینند، و نه این روایت را در یک نظام حلقوی و هرمی سایر نصوص دینی مورد فهم قرار میدهند! اصولا توان چنین کاری در آنها وجود ندارد! بنده اسم این را اخباریگری در غیر فقه میگذارم.
به نظر ما باید یک خانه تکانی صورت بگیرد. فکر نکنیم جریان اخباریگری یک دوره داشت، آن هم با تلاش وحید بهبهانی به محاق رفت و با تلاش شیخ اعظم دیگر امکان تولد دوباره ندارد! بله! به محاق رفت، اما مجدداً به نوعی دیگر متولد شده است.
استاد ابوالقاسم علیدوست
@ali_m_hoshyar
گروه کلام و فلسفه دین/ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
نشست علمی با موضوع: مهدیون بعد از مهدی(ع)
✅ارائه دهنده: دکتر محمد حسین فاریاب عضو گروه کلام و فلسفه دین
✅ناقد: دکتر علی محمدی هوشیار
عضو گروه جریان شناسی مهدویت
دبیر نشست: حجتالاسلام گودرزی
مکان: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) - ساختمان جمهوری - سالن اندیشه
زمان: ۲۱ آبان ساعت ۱۸
@ali_m_hoshyar