عقل یشمی خالخال پشمی
بله؛ راست میگوید استاد #فاطمی_نیا ره... اگر لباسی از حضرت بود، افتخار بود که کسی عمرش را به کلیددا
آیا #طلبه کسی است که متولی #نهج_البلاغه است و مسئولیت حفظ و پاسداری از معارف برجای مانده از #امیرالمومنین و فرزندان او را به صورت رسمی بر عهده دارد؟
#معنای_زندگی
#هدف_زندگی
#معنای_طلبگی
#هویت_طلبگی
@my_sajjadieh
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۶
عقل یشمی خالخال پشمی
بله؛ راست میگوید استاد #فاطمی_نیا ره... اگر لباسی از حضرت بود، افتخار بود که کسی عمرش را به کلیددا
آیا #طلبه کسی است که متولی #صحیفه_کامله_سجادیه است و مسئولیت حفظ و پاسداری از معارف برجای مانده از آقا #سیدالساجدین را به صورت رسمی بر عهده دارد؟
#معنای_زندگی
#هدف_زندگی
#معنای_طلبگی
#هویت_طلبگی
@my_sajjadieh
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۶
عقل یشمی خالخال پشمی
آیا #طلبه کسی است که متولی #صحیفه_کامله_سجادیه است و مسئولیت حفظ و پاسداری از معارف برجای مانده از آ
میفرماید: اگر عین آدم، مشغول به فقه و اصول -و حتی حداقل فلسفه- بودی و حداکثر توان و همتت، صرف فهم و تحلیل و نقض و ابرام مسائل علم بود، اینطور به چپوراست نمیزدی و شعر نمیبافتی و خودت را به صحیفه و نهج و قرآن نمیچسباندی و هی عکس یادگاری نمیگرفتی!!
آیا جواب روشن است؟
آیا ایمان به جواب وجود دارد؟
آیا علم، مخدری برای فکرنکردن به پاسخ این سوالات نیست؟
آیا در مسیری که طی میکنیم، واقعا #نور وجود دارد؟
@my_sajjadieh
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۶
خطبه ۲۱۶ #نهج_البلاغه #فیض_الاسلام، در متن و مضمون، همچون بند۲۶ #دعای_بیست #صحیفه_سجادیه است:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ، وَ لاَ تَبْتَذِلْ جَاهِي بِالْإِقْتَارِ فَأَسْتَرْزِقَ أَهْلَ رِزْقِكَ، وَ أَسْتَعْطِيَ شِرَارَ خَلْقِكَ، فَأَفْتَتِنَ بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي، و أُبْتَلَى بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ دُونِهِمْ وَلِيُّ اَلْإِعْطَاءِ وَ اَلْمَنْعِ. (دعای۲۰: ۲۶)
@my_sajjadieh
#صحیفه_شناسی
یکی از نظریات من درباره #صحیفه_کامله_سجادیه این است که این کتاب، میراثدار و حامل اصل و اساس و منبع دعایی اسلام است. یعنی این جایگاه نصیب #سیدالساجدین شد که اثری بیافریند که بنیان ادعیه را پایه گذارد.
این یعنی ما میتوانیم بسیاری از ادعیه را به صحیفه برگردانیم.
از نتایج این نظریه این است که:
۱.فرازمانیبودن و درزماننبودن صحیفه بیشازپیش اثبات میشود.
۲.سیدالساجدین، انشاءکننده کتاب نیست؛ او میراثدار علم دعاست. او منبع وحی دعاست. صحیفه، قرآن صاعد است. صحیفه کتاب #وحی_تبیینی مقام دعاست.
۳.صحیفه، معیار سنجش سایر ادعیه است؛ همچون نقشی که قرآن در سنجش روایات دارد. چون این کتاب تالیفی ویژه اهلبیت در این موضوع است.
شاهد مهم این ادعای مهم، این است که از دعاهای منسوب به امیرالمومنین در این کتاب، مشابهاتی یافت میشود و همچنین حضرات بعد از سیدالساجدین، برای توصیه دعا، عباراتی از این کتاب یا مشابه آن را توصیه میکردند. مثلا حضرت صحیفه را باز میکرده و میگفته این دعا را بنویس و برای مشکلت بخوان.
این مسئله، سر درازی دارد و من هنوز عبارت رسایی برای بیان آن پیدا نکردم. حتی نمیدانم برایش چه عنوانی بزنم.
خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه فیض الاسلام، شاهدی برای این ادعاست. این خطبه، در متن و مضمون، همچون بند۲۶ #دعای_بیست #صحیفه_سجادیه است:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ، وَ لاَ تَبْتَذِلْ جَاهِي بِالْإِقْتَارِ فَأَسْتَرْزِقَ أَهْلَ رِزْقِكَ، وَ أَسْتَعْطِيَ شِرَارَ خَلْقِكَ، فَأَفْتَتِنَ بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي، و أُبْتَلَى بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ دُونِهِمْ وَلِيُّ اَلْإِعْطَاءِ وَ اَلْمَنْعِ. (دعای۲۰: ۲۶)
@my_sajjadieh
@aliebrahimpour_ir
امروز پیش استاد مفیدی #استخاره کردم با این نیت که آیا وقتش رسیده که #بساط_سجادیه_من را پهن کنم یا نه.
بد آمد.
ظاهرا هنوز توفیقش نیست. 🥺
@my_sajjadieh ۱۴۰۳.۰۷.۲۸
@aliebrahimpour_ir
- شاید گفتنش قشنگ نباشد ولی:
شاید به مخیّله شریف رضی خطور هم نمیکرد که کتابش اینقدر بگیرد!!
👤 استاد سبط طباطبایی یزدی؛ درس #نهج_البلاغه جلسه۲۱، مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
📎 eitaa.com/mtiforg/339 (39:55)
@my_sajjadieh
@aliebrahimpour_ir
به سیدمحمدرضا -همبحث قدیمی- میگم: چون شما طباطبایی #یزدی هستین، کیک #یزدی میدین؟
میگه: نه، چون ارزونه... 😁
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۳
در ساختمانی که زندگی میکنیم، تجربیات نابی دارم پیدا میکنم که به مخیلهام نمیرسید یکروز با اینچنین مسائلی روبهرو بشم!
انشاءالله توفیق موافق شود، عرض میکنم.
امضاء: #عقل_یشمی_خال_خال_پشمی
@aliebrahimpour_ir
📌 فقط یک احمق، با یک علم، میجنگد!
یهبندهی خدایی بود -که البته برای عدهای مراد بود-، تمام هویت خودش را در رد و انکار و نقض و تعریض عرفان و عرفا تعریف کرده بود. اینطوری میخواست مثلا مکتب اهلبیت را اثبات کند. حتی به گمانم، بیشتر از آنکه به صورت اثباتی از موضع خودش حرف بزند و برتری اش را نشان بدهد، با نفی مقابل، خودش را اثبات میکند.
اما به نظر من، فقط یک احمق با یک دیسیپلین دانشی در میافتد! عاقل، از علم استفاده میکند. فقط یک احمق با #دوگانه_سازی های توهمی، زمینه جنگ و تضاد ایجاد میکند.
هر علمی، بشری است و هر کار بشری دارای حجم بالایی آثار مفید و حجم کمی اشتباه. استفاده کن! دعوا نساز. از کنارش رد شو؛ گلاویز نشو.
علم مثل گلِ قهر است. گلاویز شوی، قهر میکند. محروم میشوی. بدبخت میمانی.
خصوصا آثار جاندار و حیاتبخشی مثل حافظ و مثنوی و علوم عرفانی و شهودی.
@aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 فقط یک احمق، با یک علم، میجنگد! یهبندهی خدایی بود -که البته برای عدهای مراد بود-، تمام هویت خ
وَتَجعَلُونَ رِزقَكُم أَنَّكُم تُكَذِّبُونَ (#سوره_واقعه :٨٢)
این آیه را چطور ترجمه کنیم؟
برخی مفسرین، تاکید دارند که باید اینجا "شکر" در تقدیر گرفت. بر همین اساس هم مثلا #فیض_الاسلام اینطور #ترجمه میکند: و شكر و سپاس رزق و روزى خودتان را تكذيب كردنتان را قرار مىدهيد.
اما من فکر میکنم، اتفاقا اصلا نباید چنین چیزی در تقدیر گرفت.
به نظرم آیه میگوید: تمام هویت خودتان را این قرار داده اید که تکذیبش کنید.
یعنی از تکذیبش، روزی میخورید و امرار معاش میکنید!
مثل این بنگاههای خبری که از راه دروغسازی، امرار معاش میکنند؛ بعضیها هم اصلا شغلشان تکذیب است و از این راه، هویتشان را شکل دادهاند و بقیه آنها را به این میشناسند و از این راه، پول در میآورند.
این هم، پیوست "فقط احمق با علم میجنگد".
@aliebrahimpour_ir
بهبه
نوش جانت شهادت
چه افتخاری!!
در راه دفاع از میهن و مردم؛ در مقابل سگیونیسم که شقیترین افراد روزگارند.
بهبه به این اقتدار!
درود و رحمت خدا بر علمای بزرگ شیعه؛
درود و رحمت خدا بر امام خمینی؛
درود و رحمت خدا بر حضرت آقا؛
درود و رحمت خدا بر نصرالله و سلیمانی و رییسی و همه خادمان مخلصی که برای کشور شیعه اقتدار آفریناند.
پن: امروز این به ذهنم اومد که چقدر حس آرامش خوبی دارم که یک رهبر حکیم داریم. خیال آدم راحته. بهبه.
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۸.۰۵ صبح حمله
پژو پارس!
برو خجالت بکش!!
این چه رنگیه آخه؟
هم سن و سالای تو دارن شخصیت جابهجا میکنن!
این قرتی بازیا چیه؟
@aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۸.۰۵
#استعاره #گوگوریو
سازمانها در برابر هرگونه تغییر و خصوصا تحول، اینرسی دارند. حالا اگر بخواهی تغییری ایجاد کنی، بعد از اینکه به وظیفهای #مبعوث شدی و دغدغهای پیدا کردی (پدرت هموسو را پیدا کردی و از بچهبازیها فاصله گرفتی و آرمان و #هدف_والا او را شناختی)، ابتدا نیروهای اخوتیات را جمع میکنی (مثل #جومونگ که اویی و ماری و هیوبو را پیدا کرد). بعد زورت را در سیستم موجود میزنی. که البته معمولا جواب نمیدهد. 🙃
وقتی جواب نداد، برمیداری میری در یک زمین بایر، سیستم خودت را تاسیس میکنی و آرامآرام بویو سابق را کنار میزنی و در راستای احیای چوسانقدیم آرمانی سابق، گوگوریو ات را تاسیس میکنی!
#استعاره_گوگوریو برای تاسیس هر مملکتی، مفید است؛ مثل #مملکت_درون !
پ.ن: بنده اینقدر جومونگ دیدم، میتونم از جومونگ، نظریه تولید کنم. 😎🥶
@aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 #تقوا - بخش اول ✨ واژه تقوا در قرآن، متون دینی و سخنان بزرگان خیلیخیلی پرتکرار است؛ تا جایی که
اولین قدم برای تاسیس #گوگوریو_درون، این است که:
یک شخصیت #آرام و با طمانینه که خوب #گوش بدهد (اُذُن خیر باشد) را از درونت #منحاز کنی، #تشخص بدهی، #هویت بدهی.
او قرار است مدیر مملکت شود.
او نباید میلها و عواطف و حبّ و بغضهای خودش را زمانی که پشت میز نشسته، دخیل کند. این خیلی مهم است.
در قدم بعدی، باید او #صادق باشد و همگان را به #صدق و #صداقت دعوت کند.
@aliebrahimpour_ir
#طلبگی ترین کار زندگیم این است که به برکت #حضرت_معصومه توفیق یافتهام هر روز میآیم حرم و دو خط #ریاض_السالکین مباحثه میکنیم و بعد کتاب را میبندم و میبوسم و میآیم خانه.
@my_sajjadieh ١٤٠٣.٠٨٠٨
@aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#حالت_چطوره؟
#حالت_چطوره؟
در پرتلاطم و پرآشوب و ناامیدترین حالت ممکن.
عمر رفت و داره میره؛
عمر رفت و داره میره؛
عمر رفت و داره میره؛
۳۰ سال رفت؛
#نور ی به دست نیاوردم،
#بینه ای به دست نیاوردم،
راهی پیدا نکردم،
یقینی کسب نکردم،
ایمانی به دست نیاوردم،
در اوج حیرانی
و در اوج طلب
شک روی شک
توهم روی توهم
حماقت روی حماقت
بیشعوری روی بیشعوری
آشوب روی آشوب
بازی روی بازی
نقش روی نقش
کفر روی کفر
انبار میکنم.
یاالله
یاالله
یاالله
عمر رفت،
بیچاره شدم و بیچاره ماندم،
توهم و حماقت بیچارهام کرده،
بههمریختگی به اوج خودش رسیده،
از من بر نمیآید.
یاالله
یا صاحبالزمان
ادرکنی و لاتهلکنی
@aliebrahimpour_ir
نشست مدل های فرهنگی - استاد قائمی نیا - تقریر علی ابراهیم پور.pdf
466.8K
گزارش محتوای سمینار
📌 #مدل_های_فرهنگی و کاربردهای آن در مطالعات دینی و #سیاست_گذاری: از انسانشناسی شناختی تا تفسیر فرهنگی #قرآن
👤 استاد معظم حضرت حجتالاسلام دکتر علیرضا #قائمی_نیا
📝 تقریر: علی ابراهیمپور (دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم ع)
🗓 ارائه شده در اسفند 1401
@aliebrahimpour_ir
#صحیفه_پژوهی
بعضی از قسمتهای #صحیفه_سجادیه آنقدر بکر و دستنخورده است که گاهی حس میکنم تنهایی وارد یک غار کشفنشده شدهام!!
@my_sajjadieh
@aliebrahimpour_ir
#روش_شناسی #صحیفه_پژوهی
یکی از الزامات #تفسیر_ساختاری #صحیفه_سجادیه این است که حتما نسبت هر دعا در خانوادهی دعایی مورد بررسی قرار بگیرد. مثلا دعای 7 و 21 و 22 و 54 همگی به مشکلات و سختی اشاره دارند و در پرتوی مقایسه پیدرپی میان مضامین آنهاست که میتوان به جایگاه هر کدام پی برد. مگرنه نظرا و عملا ثابت شده که #عناوین موجود، ناکارآمدند.
@my_sajjadieh #اصول_فقاهت_صحیفه
@aliebrahimpour_ir #عناوین_دعا #عنوان_دعا
#روش_شناسی #صحیفه_پژوهی
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد دعای 22 #صحیفه_سجادیه ، «حتی»های مکرر است. یعنی هر فراز این دعا که درخواستی را مطرح میکند، با یک یا چند «حتی» به اتمام میرسد.
هر فراز از این دعا، غیر از آنکه در کنار فرازهای دیگر، ساختار این دعا در راستای غرض و حال و موقعیت خاص را شکل میدهند، بهصورت تکتک نیز میتوانند محور تامل باشند.
اهمیت این «حتی»ها در این است که معیار و ضابطه #روشن و #ملموس از اصل مذکور در آن فراز را بیان میکنند.
مثلا در فراز نهم میفرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِي خَوْفَ غَمِّ الْوَعِيدِ، وَ شَوْقَ ثَوَابِ الْمَوْعُودِ #حتی أَجِدَ لَذَّةَ مَا أَدْعُوكَ لَهُ، وَ كَأْبَةَ مَا أَسْتَجِيرُ بِكَ مِنْه»
این عبارت نشان میدهد معیار خوف و شوق مطلوب، چشیدن لذت و ترس موردنظر است.
یا مثلا در فراز هشتم میفرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِي الرَّغْبَةَ فِي الْعَمَلِ لَكَ لِآخِرَتِي #حتی أَعْرِفَ صِدْقَ ذَلِكَ مِنْ قَلْبِي، وَ #حتی يَكُونَ الْغَالِبُ عَلَيَّ الزُّهْدَ فِي دُنْيَايَ، وَ #حتی أَعْمَلَ الْحَسَنَاتِ شَوْقاً، وَ آمَنَ مِنَ السَّيِّئَاتِ فَرَقاً وَ خَوْفاً،»
این عبارت هم رغبت عمل برای خدا را با سه معیار دقیق و ملموس، مشخص میکند.
@my_sajjadieh #اصول_فقاهت_صحیفه
@aliebrahimpour_ir