eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
246 دنبال‌کننده
702 عکس
33 ویدیو
75 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
عقل یشمی خال‌خال پشمی
آیا #طلبه کسی است که متولی #صحیفه_کامله_سجادیه است و مسئولیت حفظ و پاسداری از معارف برجای مانده از آ
می‌فرماید: اگر عین آدم، مشغول به فقه و اصول -و حتی حداقل فلسفه- بودی و حداکثر توان و همتت، صرف فهم و تحلیل و نقض و ابرام مسائل علم بود، اینطور به چپ‌وراست نمی‌زدی و شعر نمی‌بافتی و خودت را به صحیفه و نهج و قرآن نمی‌چسباندی و هی عکس یادگاری نمی‌گرفتی!! آیا جواب روشن است؟ آیا ایمان به جواب وجود دارد؟ آیا علم، مخدری برای فکرنکردن به پاسخ این سوالات نیست؟ آیا در مسیری که طی می‌کنیم، واقعا وجود دارد؟ @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۶
خطبه ۲۱۶ ، در متن و مضمون، همچون بند۲۶ است: اَللَّهُمَّ‌ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ، وَ لاَ تَبْتَذِلْ جَاهِي بِالْإِقْتَارِ فَأَسْتَرْزِقَ أَهْلَ رِزْقِكَ‌، وَ أَسْتَعْطِيَ شِرَارَ خَلْقِكَ‌، فَأَفْتَتِنَ بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي، و أُبْتَلَى بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ دُونِهِمْ وَلِيُّ اَلْإِعْطَاءِ‌ وَ اَلْمَنْعِ‌. (دعای۲۰: ۲۶) @my_sajjadieh
یکی از نظریات من درباره این است که این کتاب، میراث‌دار و حامل اصل و اساس و منبع دعایی اسلام است. یعنی این جایگاه نصیب شد که اثری بیافریند که بنیان ادعیه را پایه گذارد. این یعنی ما می‌توانیم بسیاری از ادعیه را به صحیفه برگردانیم. از نتایج این نظریه این است که: ۱.فرازمانی‌بودن و درزمان‌نبودن صحیفه بیش‌ازپیش اثبات می‌شود. ۲.سیدالساجدین، انشاءکننده کتاب نیست؛ او میراث‌دار علم دعاست. او منبع وحی دعاست. صحیفه، قرآن صاعد است. صحیفه کتاب مقام دعاست. ۳.صحیفه، معیار سنجش سایر ادعیه است؛ همچون نقشی که قرآن در سنجش روایات دارد. چون این کتاب تالیفی ویژه اهل‌بیت در این موضوع است. شاهد مهم این ادعای مهم، این است که از دعاهای منسوب به امیرالمومنین در این کتاب، مشابهاتی یافت می‌شود و همچنین حضرات بعد از سیدالساجدین، برای توصیه دعا، عباراتی از این کتاب یا مشابه آن را توصیه می‌کردند. مثلا حضرت صحیفه را باز می‌کرده و می‌گفته این دعا را بنویس و برای مشکلت بخوان. این مسئله، سر درازی دارد و من هنوز عبارت رسایی برای بیان آن پیدا نکردم. حتی نمی‌دانم برایش چه عنوانی بزنم. خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه فیض الاسلام، شاهدی برای این ادعاست. این خطبه، در متن و مضمون، همچون بند۲۶ است: اَللَّهُمَّ‌ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ، وَ لاَ تَبْتَذِلْ جَاهِي بِالْإِقْتَارِ فَأَسْتَرْزِقَ أَهْلَ رِزْقِكَ‌، وَ أَسْتَعْطِيَ شِرَارَ خَلْقِكَ‌، فَأَفْتَتِنَ بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي، و أُبْتَلَى بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ دُونِهِمْ وَلِيُّ اَلْإِعْطَاءِ‌ وَ اَلْمَنْعِ‌. (دعای۲۰: ۲۶) @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
امروز پیش کردم با این نیت که آیا وقتش رسیده که را پهن کنم یا نه. بد آمد. ظاهرا هنوز توفیقش نیست. 🥺 @my_sajjadieh ۱۴۰۳.۰۷.۲۸ @aliebrahimpour_ir
- شاید گفتنش قشنگ نباشد ولی: شاید به مخیّله شریف رضی خطور هم نمی‌کرد که کتابش این‌قدر بگیرد!! 👤 استاد سبط طباطبایی یزدی؛ درس جلسه۲۱، مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۲۳ 📎 eitaa.com/mtiforg/339 (39:55) @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
به سیدمحمدرضا -هم‌بحث قدیمی- می‌گم: چون شما طباطبایی هستین، کیک می‌دین؟ میگه: نه، چون ارزونه... 😁 @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۷.۲۳
در ساختمانی که زندگی می‌کنیم، تجربیات نابی دارم پیدا می‌کنم که به مخیله‌ام نمی‌رسید یک‌روز با این‌چنین مسائلی روبه‌رو بشم! ان‌شاءالله توفیق موافق شود، عرض می‌کنم. امضاء: @aliebrahimpour_ir
📌 فقط یک احمق، با یک علم، می‌جنگد! یه‌بنده‌ی خدایی بود -که البته برای عده‌ای مراد بود-، تمام هویت خودش را در رد و انکار و نقض و تعریض عرفان و عرفا تعریف کرده بود. اینطوری می‌خواست مثلا مکتب اهل‌بیت را اثبات کند. حتی به گمانم، بیشتر از آنکه به صورت اثباتی از موضع خودش حرف بزند و برتری اش را نشان بدهد، با نفی مقابل، خودش را اثبات می‌کند. اما به نظر من، فقط یک احمق با یک دیسیپلین دانشی در می‌افتد! عاقل، از علم استفاده می‌کند. فقط یک احمق با های توهمی، زمینه جنگ و تضاد ایجاد می‌کند. هر علمی، بشری است و هر کار بشری دارای حجم بالایی آثار مفید و حجم کمی اشتباه. استفاده کن! دعوا نساز. از کنارش رد شو؛ گلاویز نشو. علم مثل گلِ قهر است. گلاویز شوی، قهر می‌کند. محروم می‌شوی. بدبخت می‌مانی. خصوصا آثار جان‌دار و حیات‌بخشی مثل حافظ و مثنوی و علوم عرفانی و شهودی. @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌 فقط یک احمق، با یک علم، می‌جنگد! یه‌بنده‌ی خدایی بود -که البته برای عده‌ای مراد بود-، تمام هویت خ
وَتَجعَلُونَ رِزقَكُم أَنَّكُم تُكَذِّبُونَ ( :٨٢‮) این آیه را چطور ترجمه کنیم؟ برخی مفسرین، تاکید دارند که باید اینجا "شکر" در تقدیر گرفت. بر همین اساس هم مثلا اینطور می‌کند: و شكر و سپاس رزق و روزى خودتان را تكذيب كردنتان را قرار مى‌دهيد. اما من فکر می‌کنم، اتفاقا اصلا نباید چنین چیزی در تقدیر گرفت. به نظرم آیه می‌گوید: تمام هویت خودتان را این قرار داده اید که تکذیبش کنید. یعنی از تکذیبش، روزی می‌خورید و امرار معاش می‌کنید! مثل این بنگاه‌های خبری که از راه دروغ‌سازی، امرار معاش می‌کنند؛ بعضی‌ها هم اصلا شغلشان تکذیب است و از این راه، هویت‌شان را شکل داده‌اند و بقیه آن‌ها را به این می‌شناسند و از این راه، پول در می‌آورند. این هم، پیوست "فقط احمق با علم می‌جنگد". @aliebrahimpour_ir