📌 #ارتکاز
▫️ممکنه کسی رفتاری از خودش بروز بده -درست یا غلط- که وقتی ازش بپرسی چرا، چیزی نتونه بگه یا جوابش خیلی واضح نباشه.
▫️معیار آکادمیک نداشتن، یا بهتر بگم: " #زبان و #ادبیات برای بیان نداشتن"، دلیل بر بیمعیاری نیست.
▫️بخش اعظمی از رفتارها و کارهای آدمها بر اساس #فطرت و #فرهنگ جلو میره که هر دو نانوشتهاند. بخش وسیعی از #علوم_انسانی ، اساسا تمام تلاششون این هست که این #فطرت و #فرهنگ رو بازخوانی و بازیابی کنند. اتفاقا اینطور دانشها، متدولوژی پیچیدهای هم دارند. کار راحتی نیست زبان و ادبیات دادن به امور #ارتکازی و #فطری و #فرهنگی.
▫️خصوصا با توجه به مبانی انسانشناختی ما؛ ما معتقدیم خدا به انسان فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا کرده.
[ #یادداشتک #تحلیل ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🔶 ریشهشناسی #انتقادات و بیمهری بر #جریان_شناسی
🔸 اختلاف در مبادی #معرفت_شناختی و #فلسفی
✅ اساسیترین اشکالات بر جریانشناسی، نقدهایی است که در اصل بر مبانی فلسفی و معرفتشناختیای وارد میشوند که جریانشناسی به عنوان یک دانش بر آن مبانی فلسفی و معرفتشناختی تکیه دارد. لذا این اشکالات امتدادیافتهی اختلافات فلسفی و معرفتشناختی است که در بسیاری از #علوم_انسانی از جمله جریانشناسی قابل طرح است. پاسخ به چنین اشکالاتی، پاسخ درون علمی نیست. اختلاف در مبانی است که خارج از محدوده و مسائل درون یک #علم است. مبانی فلسفی و معرفتشناختی به عنوان اصول موضوعه و مبانی مقدماتی یک علم، قبل از ورود به علم مفروضالثبوت در نظر گرفته میشوند و علم بر مبنای آن بنا میشود. (ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، 1375: 299؛ ساوی، 1386: 404) ابن سینا دراینباره میآورد:
♦️ «كل واحد من العلوم الجزئية- و هى المتعلقة ببعض الأمور و الموجودات- يقتصر المتعلّم فيه أن يسلّم أصولا و مبادئ تتبرهن فى غير علمه و تكون فى علمه مستعملة على سبيل الأصول الموضوعة. و الطبيعى علم جزئى، فله أصول موضوعة فنعدّها عدّا و نبرهن عليها فى الحكمة الأولى.» (ابن سینا، 1400: 31 ؛ همو، 1980: 17)
✳️ استدلال ابنسینا –که خود برای علوم طبیعی آن را پیاده کرده است- بدین صورت است که: 1.مخاطب هر کدام از علوم جزئی –یعنی آن علومی که امور و موجودات جزئی را به عنوان موضوع خود برگزیدهاند- بعضی از اصول و مبادی را که در علوم دیگر اثبات میشوند، به عنوان اصول موضوعه میپذیرد و مسلّم میانگارد. (کبری) 2.علم طبیعی هم، علمی جزئی است. (صغری) 3. در نتیجه در علم طبیعی، اصول موضوعهای هستند که در خودِ این علم بررسی نمیشوند، بلکه مسلم انگاشته میشوند و فلسفه مسئولیت اثبات آنها را برعهده دارد.
❎ در اینجا، مسئله را با تغییر صغرای استدلال ابنسینا میتوانیم نتیجه بگیریم؛ بدین بیان که جریانشناسی نیز چنین است و علمی جزئی محسوب میشود که یکی از حقایق خاص و جزئی (یعنی #جریان ) را بهعنوان موضوع خود برگزیده است؛ ازاینرو مبادی و اصول موضوعهای دارد که مسئولیت اثبات آنها برعهدهی #فلسفه است، نه خودِ این دانش. لذا اشکالات مبنایی، باید با نگاهی کلان –و نه درون علمی- و در جایگاه و مقام خود طرحوبررسی و حلو فصل شوند، نه در خود علم جریانشناسی.
🔖 بخشی از #مقاله «بررسی تحلیلی نقدها و آسیبشناسی «جریانشناسی» و ریشهشناسی انتقادات وارده بر آن» ؛ نگارش علی ابراهیمپور؛ نگارش سال 1394 ؛ بازبینی و ویرایش سال 1396.
#گزارش_مقاله #نویسندگی
🌐 @aliebrahimpour_ir
💘💔❤️
💔💝
❤️
بندهی طالعِ خویشم که دَرین قحط وَفا /
غمِ دیرینهی من، یارِ وفادارِ من است
[نسخهبدل مصرع دوم:
عشق آن لولی¹ سرمست خریدار من است]
- #حافظ ؛ غزل 51.
¹. لولی سرمست: دلبر زیبا
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #جریان_شناسی ، نقطه ورود به عرصهی #فکر، #فهم و #دانش
🌼 برای ورود به عرصههای فکری و علمی، استفاده از سطحی از سطوح جریانشناسی مفید و ضروری است. زیرا به نوعی دستهبندیهای کلی و نمای بیرونی از رویکردها و فضای آن رشته دانشی به فرد منتقل شده و #نقشه_ذهنی مخاطب در مواجه با آن دانش و تفکر، راحتتر و بهتر شکل میگیرد. (سوزنچی، 1392 ؛ پیغامی، 1393)
🌼 اگر کسی که جویای یافتن پاسخ پرسشی است، از ابتدا بداند که مثلاً پنج جواب برای آن وجود دارد، فرآیند تفکر و فهم را بهتر طی میکند و این #افق_دید، موهبت جریانشناسی است. زیرا جریانشناسی، فضایی که فرد میخواهد در آن قدم گذارد را روشن کرده و مخاطب قبل از ورود عمیق به مسائل، #آشنایی_اجمالی با آنها پیدا میکند و زمین بازی را راحتتر میشناسد.
🌼 نداشتن چنین شناختی، میتواند چالشی مهم در فهم ایجاد کند. نقطهی مقابل این شناخت و افق دید، #حیرت و کانالیزهشدن ذهن است که هر دو مانع تفکر و فهم است. اگر فرد نداند که در برابر سوالش چند پاسخ وجود دارد، هنگام تحقیق و آشنایی با پاسخ اول، همان پاسخ و مجموعه ادلهی آن بر ذهنش حاکم میشود و هنگام مواجه با نظریات بعدی با نوعی گنگی و #ابهام روبهرو خواهد شد. (پایگاه علمی تحلیلی گذار، 1392)
🔖 بخشی از #مقاله «بررسی تحلیلی ضرورت، فوائد و مزایای نظری و عملی دانش «جریانشناسی»» ؛ نگارش علی ابراهیمپور؛ نگارش سال 1394 ؛ بازبینی و ویرایش سال 1396.
#گزارش_مقاله
🌐 @aliebrahimpour_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔 مصاحبه با عارف واصل حضرت آیت الله #عبدالکریم_کشمیری رحمةالله
☑️ درباره #انقلاب_اسلامی
🔖 « #امام گفت من میمیرم در نجف دفن میشم. گفتم نه شما میآیید ایران آنجا میمیری...»
[ #کلیپ #فیلم #تصویری ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🔔 مصاحبه با عارف واصل حضرت آیت الله #عبدالکریم_کشمیری رحمةالله ☑️ درباره #انقلاب_اسلامی 🔖 « #امام
🔔 مصاحبه با عارف واصل حضرت آیت الله #عبدالکریم_کشمیری رحمةالله
☑️ درباره #انقلاب اسلامی و #امام 👇
آقای #خمینی فرمودند: من میمیرم در نجف دفن میشم.
گفتم: نه؛ شما میآیید ایران آنجا میمیری؛ دفن میشی در ایران.
گفت: چی میگی؟! گفتم همین که من میگم!
- #پیش_بینی تشکیل #حکومت رو حضرتعالی به ایشون فرمودید؟
گفتم: حکومت اسلام میشه.
- آقا مصطفی از حضرتعالی سوال کرده بود که حکومت برپا بشه من بهرهای دارم؟ چه فرمودید؟
گفتم: نداری.
- به خودشون فرمودید که مرحوم میشن؟
گفتم: نیستی.
🎞 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/313 [مشاهده فیلم]
[ #انقلاب_اسلامی #حاج_آقا_مصطفی #امام_خمینی ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 «والله من #به_عمرم نترسیدهام» 😳
🔰در سال 43 #امام بعد از آزادیشان كه در مسجد اعظم سخنرانی كردند، فرمودند:
«والله من به عمرم #نترسیدم؛
آن شبی هم كه آنها مرا میبردند آنها میترسیدند و من آنها را دلداری میدادم.»
#جرئت ؛ #جگر 💪
#حرف_سنگین 🗯 ؛ #قسم_خدا
#شجاعت ؛ #انقلاب ؛ #انقلاب_اسلامی
🌐 @aliebrahimpour_ir
#توییت
💠 انصافا #سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد رو باید بدن به اسحاق جهانگیری.
#انتخابات96 | #جشنواره_فجر | #فیلم | #فجر_واقعی
🌐 @aliebrahimpour_ir
#توییت
💠 سیمرغ بهترین #نقش_مخرب مرد هم باید برسه به امیر تتلو.
✔️ امیر تتلو، بعد از دریافت سیمرغ: «اصلا نمیدانستم چنین جایزه ای وجود دارد. از همه سپاسگزارم و کلیشهترین جملهای که وجود دارد را میگویم: من جایزهام را از مردم گرفتم.»
🔗 t.me/rooznamehsaba/8394
#انتخابات96 | #جشنواره_فجر | #فیلم | #فجر_واقعی
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #گزارش #یادداشت
🍀 اوایل دههی فجر بود، مشغول تورق کتاب شریف #بارقه_ها اثر شهید آیتالله سیدمحمدباقر #صدر بودم. البته کتاب تالیفی نیست؛ مجموعهی مقالات و نامهها و نوشتهجات پراکندهی ایشان است.
🍀 در قسمت سیاسی-اجتماعی کتاب، چند نامه از #شهیدصدر دربارهی #انقلاب_اسلامی یافتم. مدتها پیش هم دیده بودمشان؛ اما اینبار با دقت دوباره خواندم.
🍀 متاسفانه حیف است که بسیاری از ابعاد علمی و روحیهی انقلابی این شهید سعید مغفول مانده. خصوصا برای ما ایرانیها و خصوصا برای ما داعیهداران انقلاب! #شهید_صدر اساسا، شهیدِ #جمهوری_اسلامی ایران است! در این هیچ شکی نیست. زحمات و کمکهای ایشان به انقلاب اسلامی غیرقابل انکار است. حداقل وظیفهماست که بشناسیم این بزرگان را.
🍀 دیدم واقعا حیف است که این نامههای مهم و دقیق، در معرض دید عموم نیست. در کتابها مانده. در اینترنت یافت نمیشوند. به دوستان #خبرگزاری #رسا پیشنهاد دادم یکیدوتا از این نامههای مهم را در قالب #یادداشت منتشر کنند تا حداقل در فضای مجازی این نامه قابل دسترسی باشد. متن پیشرو، یکی از این نامههای دقیق و خواندنی است.
🍀 کاری که در این یادداشت انجام شده: مقدمهای کوتاه و موخرهای کوتاهتر به ابتدا و انتهای نامه اضافه شده. متن نامه ویراستاری صوری و ویراستاری زبانی شده و اغلاقهای ترجمهای برطرف شده. تیترهای محتوایی هم به متن نامه اضافه شده تا متن خوشخوانتر شود.
🌺 صلواتی برای شادی روح این شهیدِ سعیدِ مظلوم بفرستیم.
🗓 نگارش در: 20 بهمن 1396 [ #گزارش_یادداشت ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 #گزارش #یادداشت 🍀 اوایل دههی فجر بود، مشغول تورق کتاب شریف #بارقه_ها اثر شهید آیتالله سیدمحمدبا
شهید صدر - هویت جهادی مومنانه ملت ایران، بزرگترین ذخیره اسلام در تاریخ جدید است.pdf
151.7K
📌 #نامه راهبردی #شهید_صدر به ملت ایران در روزهای منتهی به پیروزی #انقلاب
🔖انتشار در خبرگزاری #رسا 👇
🔗 mobile.rasanews.ir/data?id=554874
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #شهید_صدر: هویت جهادی مومنانه ملت #ایران، بزرگترین ذخیره اسلام در #تاریخ_جدید است
📍نامه #راهبردی شهید صدر به ملت ایران در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب
🔖(سلسله نامههای انقلابی آیتاللّه شهید سیدمحمدباقر صدر)
👤علی ابراهیمپور
🔶 سوتیترهای متن نامه:
🔸سوتیتر 1: این شخصیت سلحشور [امام خمینی] در گذر تجربههای جهادی مستمر ملت مسلمان ایران، به حقایقی اشاره میکند که بسیار روشن و آشکار است و باید چارچوبی اساسی و ثابت برای دیدگاه این ملت نسبت به #راه_پیش_رو یش باشد.
🔸سوتیتر 2: یکی از حقایق ثابت [پیروزی در انقلاب] این است که ملت مسلمان #ایران، به میزان #پیوند و #ارتباط با رهبر معنوی و مرجعیت دینی حکیمانه، در مبارزه به پیروزی دست یافته است و هر بار که با آگاهی از این حقیقت و پیوند و ارتباط کامل با رهبران و مرجعیت دینی حکیمانه به میدان آمده است، شعارهای خود را به واقعیت بدل کرده است.
🔸سوتیتر 3: قدرت تغییر و تحقق اهداف اسلامی انقلاب، در گرو دستیابی به #برنامه روشن و جامع اسلامی و تقویت بنیان فکری و پشتوانههای اعتقادی است.
🔸سوتیتر4: اسلام رسالت و اصالت خاص خود را در مبارزه دارد و منحصر در مبارزه با جریان خاصی نیست. همان اسلامی که بر ضد مارکسیسم قیام میکند، در برابر همه انواع ظلم و استبداد میایستد.
🔸سوتیتر5: ساخت اسلامی ایران، تنها با تغییر ظواهر و نامها انجام نمیشود، بلکه افزون بر این، باید #محتوا نیز از همه ریشههای فاسد پاک گردد و با مضامین نو و زندهای پر شود که ارزشهای #قرآنی و #اسلامی مربوط به عرصههای مختلف زندگی، در آن جریان داشته باشد.
✅ لینکهای مطلب:
🌀 t.me/RasaNewsAgency/18552 [لینک در کانال #رسا]
🗂 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/320 [گزارش یادداشت]
📥 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/321 [دانلود متن کامل]
🔗 mobile.rasanews.ir/data?id=554874 [لینک مطلب در رسا]
🌐 @aliebrahimpour_ir
Khanesh Ketab MehmanEmamReza.mp3
9.85M
🎙 #خوانش کتاب « #مهمان_امام »🌹
📙 3داستان (ص8الی14)
🗓 7شهریور 1396
👥 ح.ر.نوری؛ م.اسدی؛ ع.ابراهیمپور (سرپرست)
#صوتی #کلیپ #کلیپ_صوتی
▪️توضیحات تکمیلی:
🌐 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/325
عقل یشمی خالخال پشمی
🎙 #خوانش کتاب « #مهمان_امام »🌹 📙 3داستان (ص8الی14) 🗓 7شهریور 1396 👥 ح.ر.نوری؛ م.اسدی؛ ع.ابراهیمپور
🔅باسمه🔅
🔲توضیح اثر:
▪️#معرفی_فایل_صوتی:
اجرای صوتی-نمایشی سه داستان از کتاب #مهمان_امام ، اثر مرتضی دانشمند، انتشارات آستان قدس رضوی
▪️#هدف:
شرکت در #مسابقه #کتاب_خوانی مهمان امام.
▪️ #روند کار:
روند کار سادهتر از آن چیزی بود که قابل گفتن باشد!😃 بعد از ضبطهای مربوط به ترجمه خواندنی، محمد پیشنهاد داد که یک فایل هم برای این مسابقه پُر کنیم. تمرینی کوتاه داشتیم و به صورت همزمان شروع کردیم به ضبط. نتیجه را که 4 فایل (یک تیتراژ معرفی و سه عدد فایل داستان) بود، به حمیدرضا جان دادیم و زحمتش را کشید. فایل را فرستادیم و تمام. 😇🌹
▪️#همکاران:
➖گویندگان: آقایان محمد اسدی؛ علی ابراهیمپور.
➖تدوین: آقای حمیدرضا نوری مطلق 💝
➖کارگردان: علی ابراهیمپور
▪️#صحبت_پایانی:
مسابقه هرچند زیر نظر آستان قدس برگزار شد، اما شدیدا ضعیف بود. نتایج قرار بود آبان اعلام شود؛ اسفند اعلام شد! مدیریت افتضاح. 😒😐🏻♂️
🎧 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/324 (شنیدن اجرای صوتی-نمایشی)
( #پادکست #کتاب_صوتی #نمایش_صوتی #امام_رضا #کودک_و_نوجوان #داستان #داستان_صوتی #مسابقه #رزومه #صوتی #کلیپ #کلیپ_صوتی #محصول #اثر #خوانش )
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌺 [ #حرفای_خدا ] 🌺
📌 گدایی عزت از دشمنان!؟
به #منافقان مژده بده که عذاب زجرآوری چشمبهراهشان است! 🔥 (138)
همانهایی که با دشمنانِ بیدین 👽 طرح #دوستی میریزند، نه با مسلمانان😇.
که چه بشود؟ 😠
که #عزت و #آبرو از آنها گدایی کنند!؟! 😡
نخیر! #عزت و #آبرو یکسره دست خداست👑✋. (139 #نساء)
(ترجمه #علی_ملکی )
♦️بشِّرِ الْمُنافِقينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَليماً (138)
♦️الَّذينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ. أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ!؟ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً (139)
[ #قرآن | #تامل | #حرف_خدا ]
[ #ترجمه_خواندنی #پیام_رسان #باقرآن ]
[ #صاد #ذی_الذکر #بی_واسطه_با_خدا ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #تصمیم
💠 از حضرت علی بن موسی الرضا خواستم عنایتی کنند و دوباره روحیه و توفیق و انگیزه #قلم زنی و یادداشت نویسی را در من احیا کنند.
بی شک یکی از دلایل #یبوست_قلم، محدودیت ها و مرزهای ذهنی خودساخته است که به تعبیر مرحوم صفایی، مثل #اغلال قلم را در بند می کشند. مرزهایی مثل نکند مخاطب خوشش نیاید یا نکند به فلانی بربخورد یا نکند حرفم در نگاه دیگران سطحی و یا غلط باشد و نکند مخاطبین بروند و امثال اینها. یا مرزهایی که از کمیت های خاص یا زمان های خاص در ذهن می کشیم. مثلا حتما فلان مقدار حجم داشته باشد یا... .
تصمیم دارم با کم کردن تکلف ها و زدودن بخشی از این مرزهای وهمی، #زیست_نگارشی و #سلوک_قلم را در خودم احیا کنم. شده با متن های کوتاه و یا واکنش نسبت به خبر یا نظری. ان شاء الله که قابل استفاده برای شما و زمینه رشد خودم و شما را فراهم کند.
در پایان باز هم مثل همیشه از شنیدن نظرات و پیشنهادات شما همراهان خوشحال میشم؛ اما سعی میکنم کمتر به خاطر تعداد ممبرها، از نوشتن دست بکشم.
#بت_ذهنی
🗓 1397.5.15
🌐 @aliebrahimpour_ir
سرنوشت هر ملتى به دست خودش است - (فهم کلام امام) - علی ابراهیم پور.pdf
134.4K
📌پاسخ به شبههای از کلام #امام دربارهی «سرنوشت هر ملتى به دست خودش است»
🔖انتشار در خبرگزاری #رسا 👇
🔗 mobile.rasanews.ir/data?id=554153
[ #یادداشت - #دهه_فجر ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌پاسخ به شبههای از کلام #امام دربارهی «سرنوشت هر ملتى به دست خودش است» 🔖انتشار در خبرگزاری #رسا 👇
📌 #گزارش #یادداشت
[ #گزارش_یادداشت ]
🍀 در دهه فجر سال گذشته، به تناسب زمان گفتوگویی در جمعی از دوستان دربارهی یکی از سخنرانیهای امام داشتیم حول محور #رفراندوم و #تعیین_سرنوشت. ماحَصَل اون جلسه رو تبدیل به یادداشتی کردم و برای دوستان عزیزم در سرویس فرهنگی #خبرگزاری_رسا فرستادم. همان موقع منتشر شد.
🍀 مدتی فایل یادداشت رو گم کرده بودم. امروز پیدایش کردم. هرچند زمانش گذشته، برای تکمیل آرشیو در کانال منتشر کردم.
✅ لینکهای مطلب:
🔗 mobile.rasanews.ir/data?id=554153 [لینک مطلب درخبرگزاری #رسا]
📥 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/334 [دانلود متن کامل]
🌐 @aliebrahimpour_ir
#توییت
📌 نتیجهی کمپین #فرزندت_کجاست :
این مسئولین [احتمالاً بیغیرت] که دلشون برای بچههای بیکار خودشون نسوخته، برای ما میسوزه؟!
اینا که واسه بچههای خودشون چهارتا کار جور نمیکنن، برای ما اشتغالزایی میکنن!؟
🌐 @aliebrahimpour_ir
. باسمه
. 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬
. « #خجالت_نکش »
✳️عنوان: «خجالت بکش از خجالتکشیدن!»
. [نسخه #کامل و #نهایی ]
. ▫️علی ابراهیمپور▫️
. ( #بخش_اول از سه)
💠 «خجالت نکش»، اولین محصول کارگردانیِ فیلمنامهنویس خوشسابقه، خوشفکر و کاربلد سینمای ایران، #رضا_مقصودی و دهمین اثر بلند سینمایی او، به عنوان فیلمنامهنویس است و یکی از دو فیلم #ژانر #کمدی در سیوششمین #جشنواره_فیلم_فجر بود که توانست از میان سه اثر کارگردان فیلماولی این دوره از جشنواره، #سیمرغ بلورین #نگاه_نو (بهترین فیلم اول) را برای کارگردانش به ارمغان آورد. فیلم درباره زنوشوهر (صنم و قنبر) پابهسنگذاشتهای است که بچهدار میشوند ولی از ترس آبرو، تلاش میکنند تا این موضوع را از اهالی روستای محل زندگی خود پنهان کنند.
💠 #فیلم_نامه ی خجالتنکش برخلاف بسیاری از فیلمنماهای خودکمدیپندار، از داستانی ساختارمند، اصولی و مشخص بهرهمند است و با رعایت قواعد #داستان خطی، از نقطهای مشخص آغاز شده و با فرازونشیبهای دراماتیک نقطه اوج را میسازد و در نهایت به نقطهای مشخص و منطقی میرساند. این حداقل توقعی است که از داستان یک فیلم باید انتظار داشت. این الگوی مشخص هرچند میتواند دارای نقاط ضعفی جزئی باشد، اما زیربنای یک اثر جذاب و سرگرمکننده را برای مخاطب فراهم میآورد. در این میان، آنچه بیش از ساختارهای فُرمی و فنی، توجه نگاههای راهبردی و فرهنگی را به خجالتنکش جلب میکند، سوژهای است که این فیلم حول محور آن میچرخد.
💠خجالتنکش، بیانی توصیفی-توصیهای از یکی از راهبردیترین سیاستهای دو دهه نظام #جمهوری_اسلامی است. سیاست #کنترل_جمعیت. سیاستی که مقاممعظمرهبری در مهرماه91 به صراحت به مسیر غلط آن و لزوم طلب عفو الهی اشاره کردند و فرمودند: «یکی از خطاهائی که در اواسط دهه هفتاد انجام شد، ادامه سیاست کنترل جمعیت بود که این اشتباه باید جبران شود؛ زیرا نسل جوان عامل اصلی پیش روندگی کشور است. البته اجرای سیاست کنترل جمعیت در اوائل دهه هفتاد کار صحیحی بود، اما ادامه آن از اواسط دهه هفتاد اشتباه بود و مسئولین کشور و از جمله رهبری در این اشتباه سهیم هستند و باید از خداوند طلب عفو کنند.»
💠 در دورانی که سینمای #کمدی پر است از فیلمفارسیهای زرد و سرمایهگذاران سود خود را در حمایت از فیلمهای زیرشانهتخممرغی میبینند و قدرت ریسک سرمایهگذاری روی محصولات #فرهنگی اصیل را ندارند، اینکه فیلمی این موضوع حساس را دستمایهی یک اثر کمدی قرار دهد، نشان از جسارت بالا و دغدغهی سازندگان دارد. خصوصا هنگامیکه فیلم -مانند خجالتنکش- در ورطهی هزل نمیافتد و بیانی شیوا، منطقی و سازنده از مسئله ارائه میدهد.
(ادامه...)
🗓📝 تاریخ نگارش: 97/5/24
[ #فیلم #نقد #سینما #نقد_فیلم_سینمایی #رزومه #یادداشت #نقدفیلم #نقدسینما]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
. باسمه . 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬 . « #خجا
. باسمه
. 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬
. « #خجالت_نکش »
✳️عنوان: «خجالت بکش از خجالتکشیدن!»
. [نسخه #کامل و #نهایی ]
. ▫️علی ابراهیمپور▫️
. ( #بخش_دوم از سه)
💠 خجالتنکش در مرحلهی اول، بیانی #توصیفی از مسئلهی سیاست کنترل جمعیت دارد. در این مرحله، فیلم به زیبایی اثر سیاستهای کلان مملکتی را در بدنهی مردم نشان میدهد و بیان میکند که سیاستهای مسئولین، چه اثراتی روی تصمیمات و زندگی مردم میتواند داشته باشد. قنبر (با بازی و گریم زیبا و قابلتوجه احمدمهرانفر) و همسرش صنم (با بازی تحسینبرانگیز شنبم مقدمی) در روستایی زندگی میکنند و سه پسر دارند ولی عاشق این هستند دختری هم داشته باشند تا گریهکن تابوتشان باشد. قنبر در اوایل دهههفتاد در قهوهخانه نشسته که اخبار اعلام میکند برای کمک به مملکت باید از فرزندآوری جلوگیری کرد. همانجاست که قنبر به فکر فرو میرود و تصمیم میگیرد به مملکت کمک کند! او بدون مشورت با صنم، به درمانگاه میرود و با جعبهای شیرینی خبر کارش را به صنم میدهد. صنم ناراحت و گریان میشود. قنبر در برابر ناراحتی صنم تاکید میکند که تو چرا به فکر مملکت نیستی و فقط به خودت فکر میکنی؟ صنم اما آرزوی دختر داشتنش را در دل میخشکاند.
💠 فیلم به دهه هشتاد میپرد. اینبار قنبر سخنرانی رئیسجمهور وقت را از تلویزیون میشنود که بیواسطه از مردم یک منطقه میخواهد برای شهرشدنشان باید جمعیتشان را افزایش دهند و از آنها زمان میخواهد که تا کی فلان تعداد نفر را تامین میکنید!؟ و در نهایت با شعار «ما میتوانیم» رویکرد جدید را تثبیت میکند. قنبر باز به فکر فرو میرود. او و صنم الان سنوسالی دارند و از بزرگان روستایشان محسوب میشوند. قنبر مامیتوانیمگویان، باز هم بدون مشورت با صنم زمینش را میفروشد تا خودش را عمل کند. اینبار صنم بعد از بارداری تعجببرانگیزش، خبر را از قنبر میشنود. او که اینبار هم شدیدا ناراحت است و آبروی خود را در خطر میبیند، باز هم از قنبر میشنود که چرا به فکر مملکت نیستی و اینکه «مامیتوانیم»! در آخرین سکانس فیلم نیز که به اوایل دهه نود میرسد، اهالی به قنبر خبر میدهند که رئیسجمهور جدید آمده برای سخنرانی. او با صنم خداحافظی میکند تا در سخنرانی رئیسجمهور حاضر شود و بهقولخودش «کسب تکلیف کند»!
💠 ویژگی خجالتنکش آن است که صرفا در مرحلهی #توصیف و #روایت توقف نمیکند، بلکه #توصیه و #حرف برای گفتن دارد. مزیت مهم خجالتنکش آن است که در عقیده خود #مستحکم است و با اعتقاد حرف میزند. خجالتنکش برخلاف بسیاری از فیلمهایی که موضوعات فرهنگی را دستمایهی خود قرار میدهند، نسبت به سوژهی خود (فرزندآوری) #منفعل نیست و از خارجگود به مسئله نمینگرد. بلکه پیام و حرفی #شفاف دربارهی مسئله دارد و این پیام را در تاروپود گرههای فیلم و افتوخیزها منتقل کرده و درعینحال در مرداب شعاریبودن نمیافتد.
(ادامه...)
🗓📝 تاریخ نگارش: 97/5/24
[ #فیلم #نقد #سینما #نقد_فیلم_سینمایی #رزومه #یادداشت #نقدفیلم #نقدسینما]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
. باسمه . 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬 . « #خجا
. باسمه
. 🎬 #نقد_فیلم سینمایی🎬
. « #خجالت_نکش »
✳️عنوان: «خجالت بکش از خجالتکشیدن!»
. [نسخه #کامل و #نهایی ]
. ▫️علی ابراهیمپور▫️
. ( #بخش_سوم از سه)
💠 صنم از اینکه مردم بفهمند بچهدار شده خجالت میکشد. با قنبر تصمیم میگیرند داستانی سر هم کنند و بچه را سر راهی جلوه دهند. صنم که ابتدا بچه را دردسر میداند و روی خوشی نشان نمیدهد، بعد از تولد مخفیانهاش، نگاهی به او میاندازد و با این نگاه، محبت مادری در قلبش موج میزد، اما موقعیت بغل کردن او را پیدا نمیکند. دقیقا از همین لحظه است که حوادث دومینووار یکیپسازدیگری رخ میدهند و بچه از صنم دور میافتد. هرچه صنم یکقدم به نوزاد نزدیک میشود، حادثهای جدید، فاصلهای جدید میسازد و او دلواپسی و نگرانی مادرانهاش بیشتر میشود. این حوادث هرچند کنشهایی در اندازهی یک اثرفاخر منتقدپسند سینمایی نیستند، اما #ریتم فیلم را حفظ میکنند و برای مخاطب مردمی جذاباند.
💠 فیلم بهزیبایی، پیام خودش را به عنوان راهحل بازشدن کلاف پیچیدهشده مسئله ارائه میدهد. صنم که لحظهبهلحظه از نوزادش دورتر میشود، به صرافت میافتد و در واگویهای با خدا، به اشتباهش اعتراف میکند که نعمت خدا را #کفران کرده و پس زده و اینکه نه از این نعمت، بلکه از خجالتکشیدنش باید #خجالت_بکشد. دقیقا گره فیلم زمانی باز میشود که صنم در جمع اهالی به این اشتباهش #اعتراف میکند و با افتخار میگوید که فرزند برای اوست. بلافاصله بعد از این اعتراف است که نوزادش را -که یکی از اهالی پیدا کرده و به پلیس سپرده- به دستش میدهند و او مادرانه در آغوشش میگیرد.
💠 در کنار این پیام طلایی، خجالتنکش درد خانوادههای نسل جدید را هم بیان میکند. فیلم با روایت موازی و مقایسهای از زندگی صنم و قنبر (بهعنوان خانوادهای از نسل قبل) و زندگی بهرام و احمد، فرزندان قنبر و صنم که تشکیل خانواده دادهاند و در شهر زندگی خوب و مناسبی دارند، به نسل جدید تشر میزند. نسل جدید مشکلات نسل قبل را ندارد، اما زیر بار مسئولیت فرزند نمیرود و ابراز بیحوصلگی میکند. خجالتنکش، این بیحوصلگی و بیفرزندی را نه فقط بهعنوان #محرومیت_اختیاری از یکنعمت الهی، بلکه نوعی #کفران_نعمت معرفی میکند که در واقع خداوند به خاطر این بیحوصلگی آنها را محروم کرده و #لذت_واقعی را نخواهند چشید.
💠 خجالتنکش کمدی اجتماعی موفق مردمی است و با فروش 4.5 میلیاردی توانست و توانسته مخاطبان را به خود جلب کند. این نشان میدهد میتوان هم #کمدی ساخت و هم #فروش مناسب به دست آورد و هم #محصول خوب فرهنگی تولید کرد و زیبا، شفاف، مستحکم و بااعتقاد #حرف خود را زد؛ ساده و صریح، حتی در عنوان فیلم: «خجالت نکش»!
//پایان//
🗓📝 تاریخ نگارش: 97/5/24
[ #فیلم #نقد #سینما #نقد_فیلم_سینمایی #رزومه #یادداشت #نقدفیلم #نقدسینما]
🌐 @aliebrahimpour_ir