علی مع الحق (حجت الاسلام دکتر عصیری)
👇👇👇👇👇👇👇
#پرسش_شماره 10
واکنش به سخنان تفرقهانگیز مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی
❕مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی خواهان برگزاری رفراندوم در ایران اسلامی شده تا معلوم شود مردم جمهوری اسلامی را می خواهند یا خیر !
❕خطاب به او باید گفت که همراهی اکثریت غالب مردم با نظام اسلامی ایران مسالهای نیست که نیازی به بیان و توضیح باشد تا چه رسد به برگزاری رفراندوم !
👌همین راهپیمایی ده میلیونی امروز مردم ایران به مناسبات ١٣ آبان نیز شاهد روشن دیگری بر این همراهی است .
❕عبدالحمید , در همراهی با صحبتهای اخیر ارباب آمریکاییش مبنی بر آزادی ایران , جمعیتهای چند ده نفره اغتشاشگران داعشی صفت را اکثریت مردم ایران معرفی میکند و حضور میلیونی مردم در همراهی با نظام اسلامی را نادیده میگیرد و با طرح صحبتهایی چون رفراندوم همان خط غربی , عبری , عربی , در براندازی نظام اسلامی را دنبال میکند !
▫️از این مولوی سوال میکنیم : حکومت مورد حمایت تو یعنی طالبان در افغانستان تن به رفراندوم داد ؟! چرا آنان را دعوت به رفراندوم نمیکنی ؟!
❕آیا عربستان که تو را عضو مجمع فقهی مکه کرده است , رفراندوم در مورد حکومت خود برگزار کرده است ؟! چرا این دولتهای مورد حمایت خود را دعوت به رفراندوم نمیکنی ؟!
❓اساسا مگر رفراندوم در جهانبینی حکومتی اهلسنت جایگاهی دارد ؟!
❕کدام خلیفه شما با رفراندم و رای مردمی روی کار آمده ؟! خلفای سهگانه که با جبر و اجبار و دسیسه چینی زمام امور را به دست گرفتند !
❗️پس از خلفای نخستین هم حکومت موروثی بنیامیه و بنیالعباس در جهان اسلام حاکم شد !
❕اساسا طبق مبانی اهلسنت , هرکس که حاکم مسلمین شود حتی اگر ظالم باشد , همه اهلسنت مامور به اطاعت او هستند , حتی اگر آن حاکم به اهلسنت ظلم کند !
▫️گویی اربابان آمریکایی و اسرائیلی عبدالحمید , برای ادامه دار کردن اغتشاشات , حاضر شدهاند این مهره قدیمی خود را نیز سوزانده و او را مامور کردهاند تا حتی خلاف مبانی اهلسنت در ضدیت با حکومت اسلامی سخن بگوید , تا شاید بتوانند اغشاشات را ادامه دار کنند !
▫️این مولوی نیز جان مردمش برایش اهمیت ندارد . آنچه برایش مهم است , اطاعت امر اربابانش است , حتی اگر عوام بلوچ با سخنانش تحریک شوند و به مراکز نظامی حمله کنند و کشته شوند !
❕خطاب به ائمه جمعه شیعه سیستان و بلوچستان میگوییم حال که جریان مخاصم انقلاب اسلامی , مهرههای خود از مولویهای خود فروخته را به خط کرده تا در خطبههای نماز جمعه با دروغگویی و بدعت آوری , سبب تحریک عوام بلوچ شوند , شما نیز روشنگری کنید و سخنان این مولویها و ضدیت این سخنان با مبانی اهلسنت را در خطبههای نماز جمعه فریاد بزنید تا اهلسنت بیشتر از این فریب این مولوی های خود فروخته را نخورند , چنان که در حدیث این وظیفه بر عهده شما گزارده شده و فرموده اند : " «هر گاه بدعتها آشكار شوند، بر عالِم است كه دانش خويش را آشكار نمايد، و اگر چنين نكند، نور ايمان از او گرفته مىشود» " إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ فَعَلَى العالِمِ أن يُظهِرَ عِلمَهُ، فَإِن لَم يَفعَل سُلِبَ نورَ الإِيمان "
📚الغيبة للطوسي: ص 64 ح 66، علل الشرائع: ص 235 ح 1، عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 113 ح 2
❕حال که نیروهای امنیتی بنابر ملاحظات امنیتی با جبر و زور دهان این مولویها را نمیبندند , حداقل ائمه جمعه و صاحبان تربیون خصوصا در منطقه سیستان و بلوچستان باید در خطبههای خود با صراحت تمام سخنان این مولویها در ضدیت با نظام اسلامی ایران را به نقد کشیده و پاسخ دهند و از نظر علمی اینان را خلع سلاح کنند , این امر بی شک سبب بیداری بیشتر عوام اهلسنت خواهد شد .
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
✅ جهت طرح پرسش و ارتباط با مدیر کانال به این آیدی پیام دهید👇
🆔 @aabaad_iran
📞 09395956464
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
#پرسش_شماره 11
برگزاری رفراندم برای مشروعیت جمهوری اسلامی ایران !
🤔#پرسش :
❓آیت الله خمینی میگوید :
اینکه پنجاه سال پیش پدران ما کسی را حاکم کردند برای خودشان بوده الان ما باید خودمان تصمیم بگیریم زیرا سرنوشت ما بدست خودمان است. وی افزود مردم پنجاه سال پیش نمیتوانند در مورد سرنوشت ما تصمیم بگیرند. 12\بهمن \1357 ❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌سخنان امام خمینی سخن حقی است که ناظر به نظامهای سیاسی است که مشروعیت خود را بر پایه رأی مردم می دانند!
❕چرا در آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای غربی رفراندوم برگزار نمیشود تا معلوم شود آیا مردم کنونی آن کشورهای هم انتخاب مردمی که در صدها سال قبل یک نظام سیاسی را برگزیدهاند , میپذیرند یا خیر !
👌بنابراین اشکال امام خمینی در مورد نظامهای سیاسی غربی که مدعیند بر پایه رای مردم شکل گرفتهاند کاملا به جاست !
▫️ اگر قرار بر رفراندم است در درجه اول باید کشورهای غربی این رفراندوم را برگزار کنند و افراد مخالف با ایران اسلامی و طرفداران نظام های سیاسی غربی که طالب برگزاری رفراندوم در ایران هستند , باید نخست به این اشکال پاسخ دهند که چرا کشورهای غربی برای نظام سیاسی حاکم در کشورشان رفراندوم برگزار نمیکنند !
❕اما در مورد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران , سخن از برگزاری رفراندوم کاملا بیپایه و اساس است , زیرا مشروعیت نظام اسلامی بر پایه رأی مردم نیست تا بخواهیم بعد از هر چند سالی رفراندوم برقرار کنیم که آیا مردم این نظام را میخواهند یا خیر !
👌مشروعیت نظام اسلامی ایران بر پایه حکم و تنفیذ خداوند است , زیرا تنها خداوندی که خالق همگان است , حق حکومت و حکمرانی بر مردم را دارد , چنان که در آیات متعددی فرمود :
{وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ}، "«و آنها كه به آنچه خدا نازل كرده حكم نمى كنند، كافرند»_ «و هر كس به آنچه خدا نازل كرده حكم نكند، ستمكار است» _ «و كسانى كه بر طبق آنچه خدا نازل كرده حكم نمى كنند، فاسقاند»_ «حكم و فرمان، تنها ازآن خداست " (مائده٤٤ _ ٤٥ _ ٤٧ _ انعام٥٧ _ یوسف٤٠ _ ٦٧)
❕بر همین اساس برخی می،نویسند :
" در اسلام و بينش توحيدى حكومت از طرف بالا تعيين مىشود، نه از سوى پايين، از سوى خداوند است و نه از سوى مردم ....
👌يكى از تفاوتهاى روشن ميان بينش توحيدى و شركآلود در امر حكومت اين است كه انسان موحّد حكومت را در تمام ابعادش (بعد قانونى، اجرايى و قضايى) از خدا مىداند كه به پيامبران الهى و اوصياى آنها و سپس صالحان و آگاهان امتها رسيده است. "
📚پيام قرآن، ج3، ص435
❕بنابراین حق حکومت برای خداوند است که خداوند این حق را به پیامبر اسلام و امامان علیهم السلام واگذار کرده و امامان ع هم در عصر غیبت این حق را به فقهاء شیعه واگذار کرده اند .
👌بر این اساس مشروعیت نظام اسلامی ایران به تنفیذ الهی بازگشت می،کند نه به رای مردم , چنان که مشروعیت ولایت امامان علیهم هم به تنفیذ الهی است نه جعل مردم .
▫️لذا نیازی به رفراندوم و رای مردم نیست تا بخواهیم مشروعیت نظامی اسلامی را بر پایه آن ثابت کنیم , به خلاف کشورهای غربی که مدعیند مشروعیت نظام سیاسیشان وابسته به رای مردم است , آنان باید برای اصل موجودیت نظام سیاسیشان رفراندوم برگزار کنند تا ببینند مردم نسلهای مختلف طرفدار نظام سیاسی حاکم هستند یا خیر !
👌بله همراهی مردم در نظام اسلامی اگر چه مشروعیت زا نیست , اما موجب میشود حکومت اسلامی مستقر شده و بهتر بتواند حکمرانی داشته و دستورات خداوند را در جامعه پیاده کند , لذا امام خمینی در سال ٥٨ رفراندوم عمومی برگزار کرد تا همراهی مردم با نظام را به همگان نشان دهد .
▫️ ما در نظام اسلامی ایران در طول سالیان متمادی همراهی مردم را داشته،ایم , شاهد آن هم حضور میلیونی مردم در راهپیماییها و مراسمهای مذهبی و تشییع جنازه شخصیتهایی به مانند شهید سلیمانی و .... است .
👌یا شاهد دیگر حضور میلیونی مردم در پایه صندوقهای رای است که در انتخابات ریاست جمهوری در دوره های مختلف این حضور به مشارکت بیش از هفتاد و هشتاد درصدی رسیده است , چنان که در ذیل می توانید این آمار را مشاهده فرمایید :
https://b2n.ir/p78417
👌رهبری در این رابطه میگوید :
" هركس پاى صندوق رأى مىآيد، در واقع رأى به جمهورى اسلامى، رأى به قانون اساسى و رأى به مواد غير قابل تغيير قانون اساسى - يعنى اسلام و ارزشهاى اسلامى - ميدهد. "
📚بیانات در 25/03/1384
▫️بنابراین همراهی اکثریت مردم با نظام اسلامی اظهر من الشمس است و از جنبه مشروعیت هم چون مشروعیت الهی به همراه نظام مقدس ایران اسلامی است , لذا سخن از رفراندوم و این قضایا , موجه نیست .
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
واکنش یک خبرنگار زن به اظهارات عبدالحمید مولوی:
آیا می دانید تو استان سیستان و بلوچستان مساجد اهل سنت زنانه ندارن و منی که به عنوان خبرنگار از سر کنجکاوی وارد یکی از مساجد شدم رو نزدیک بود قیمه قرمه کنن
حالا عبدالحمید برای ما از آزادی زنان حرف میزنه!
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
#پرسش_شماره 12
🤔#پرسش :
❓جایگاه زن در مذهب اهلسنت چیست؟
💠#پاسخ💠
▪️جایگاه زن در دین و مذهب مولوی عبدالحمید (امام جمعه اهلسنت زاهدان و امام جماعت مسجد مکّی)
🔺وسَمِعَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ امْرَأَةً تَقُولُ هَذَا الْبَيْتَ : إنَّ النِّسَاءَ رَيَاحِينُ خُلِقْنَ لَكُمْ وَكُلُّكُمْ يَشْتَهِي شَمَّ الرَّيَاحِينِ فَقَالَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : إنَّ النِّسَاءَ شَيَاطِينُ خُلِقْنَ لَنَا نَعُوذُ بِاَللَّهِ مِنْ شَرِّ الشَّيَاطِينِ.
▫️عمر شنيد كه زني اين شعر را ميخواند : زنان گل و ريحان اند كه براي شما مردان خلق شده اند ، در حاليكه شما مردان همه عاشق بوي گل و ريحان هستيد . عمر در جواب آن زن گفت: زنان شيطان هايي هستند كه براي ما مردان خلق شده اند ، خدايا ما از شر شياطين به تو پناه مي بريم.
📚 الماوردي البصري الشافعي، أبو الحسن علي بن محمد بن حبيب (۴۵۰هـ)، أدب الدنيا والدين ج۱، ص۱۹۳📚الأنصاري القرطبي، ابوعبدالله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح (۶۷۱هـ)، الجامع لأحكام القرآن ج۷ ص ۶۸، ناشر: دار الشعب – القاهرة📚 العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (۸۵۲ هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج۲ ص۲۲۳، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة – بيروت📚 المناوي، محمد عبد الرؤوف بن علي بن زين العابدين (متوفاي ۱۰۳۱هـ)، فيض القدير شرح الجامع الصغير، ج۲، ص۱۷۷، ناشر: المكتبة التجارية الكبري – مصر، الطبعة: الأولي، ۱۳۵۶هـ.
👈 عُمَر بن خطاب میگه زنها شیطانند بعد دم از حقوق زنان میزنند!
🤥 عبدالحمید خان رفراندوم دوست داره؟! اونوقت خلیفهی اول با رفراندوم انتخاب شد یا خلیفهی دوم یا خلیفهی سوم؟!
حالا عربستان و طالبان به کنار...
بزارید از ریشه شروع کنیم!!!
#توئیت | @ahaadis12🕊
یه سوال از آقای مولوی عبدالحمید:
رفراندوم روز غدیر یادتان هست؟!
١٢٠ هزار نفر زن و مرد تک به تک آمدند و به علی علیه السلام رأی دادند با نظارت پیغمبر خدا
آن رفراندوم را قبول کردید؟!
چطور الان دنبال برگزاری #رفراندوم برای جمهوری اسلامی هستید، چه تضمینی برای پذیرش نتیجهی آن دارید؟!
#توئیت | @ahaadis12🕊
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
✅ جهت طرح پرسش و ارتباط با مدیر کانال به این آیدی پیام دهید👇
🆔 @aabaad_iran
📞 09395956464
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
#پرسش_شماره 13
پاسخی به وهابی پیرامون رفراندم مهاجرین و انصار با ابوبکر در سقیفه❗️
🤔#پرسش
👨🏻 #شیعه : چرا شما ابوبکر را بهعنوان خلیفه اول میدانید؟
👳🏻♂️ #اهلسنت : به دلیل قرآن.
👨🏻🦱 #شیعه : عجب! کدام آیه؟
👳🏻♂️ #اهلسنت : ابتدا یک سؤال ! مهاجرین و انصار، با چه کسی بیعت کردند؟
👨🏻 #شیعه : متأسفانه با ابوبکر.
👳🏻♂️ #اهلسنت : بسیارخوب. قرآن کریم صراحتاً دستور داده که اگر دنبال خشنودی پروردگار هستید، باید پیرو مهاجرین و انصار باشید.
👨🏻🦱 #شیعه : در کدام آیه؟
👳🏻♂️ #اهلسنت : آیه 100 سوره توبه :
﴿وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رضي الله عنهم ورضوا عنه وأعدّ لهم جناتٍ تجري تحتها الأنهار خالدين فيها أبداً ذلك الْفَوْزُ الْعَظِيم﴾
✍🏻 سبقتگیرانِ نخستین از مهاجرین و انصار، و هرکس که بهخوبی از آنان پیروی کند؛ خدا از آنها راضیست و آنان نیز از خدا. و خدا برایشان بهشتهایی را که نهرها از زیرشان جاریست آماده ساخته که تا ابد، جاودان در آن بمانند.
این (توفیقی که نصیب صحابه شده) رستگاریِ بسیار باعظمتی است.
📚 توبه ١٠٠ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌وهابی برای فریب عوام الناس اهلسنت روی به جعل تاریخ آورده است و مدعی شده است مهاجرین و انصار خلافت ابوبکر را در سقیفه به رفراندم گذارندند , در حالی که بزرگان مهاجرین و انصار از بیعت با ابوبکر امتناع کردند و عمر بود که با زور و اجبار به خلافت ابوبکر تحقق ورزید .
❕ابن ابی الحدید مینویسد ؛
« عمر، همان كسى است كه بيعت ابوبكر را محكم كرد و مخالفان آن را خوار و ذليل نمود و شمشير آخته زبير را شكست و بر سينه مقداد زد و سعد بن عباده را در سقيفه لگدمال نمود و گفت: سعد را بكشيد. خداوند، سعد را بكشد!». و بينى حُباب بن منذر را كه روز سقيفه گفت: «من دواى درد و چاره كارم»، به خاك ماليد و هر كس از بنى هاشم را كه به خانه فاطمه عليها السلام پناه بُرد، تهديد نمود و آنان را از آن جا خارج ساخت. اگر عمر نبود، حكمرانى ابو بكر، استوار و برپا نمى شد. » " عُمَرُ هُوَ الَّذي شَدَّ بَيعَةَ أبي بَكرٍ، ووَقَمَ المُخالِفينَ فيها؛ فَكَسَرَ سَيفَ الزُّبَيرِ لَمّا جَرَّدَهُ، ودَفَعَ في صَدرِ المِقدادِ، ووَطِئَ فِي السَّقيفَةِ سَعدَ بنَ عُبادَةَ، وقالَ: اقتُلوا سَعدا، قَتَلَ اللّهُ سَعدا! وحَطَّمَ أنفَ الحُبابِ بنِ المُنذِرِ الَّذي قالَ يَومَ السَّقيفَةِ: أنَا جُذَيلُهَا المُحَكَّكُ، وعُذَيقُهَا المُرَجَّبُ. وتَوَعَّدَ مَن لَجَأَ إلى دارِ فاطِمَةَ عليها السلام مِنَ الهاشِمِيّينَ، و أخرَجَهُم مِنها. ولَولاهُ لَم يَثبُت لِأَبي بَكرٍ أمرٌ، ولا قامَت لَهُ قائِمَةٌ. "
📚شرح نهج البلاغه ، ج1 ص174
❕بخاری نقل میکند :
«انصار، در سقيفه بنى ساعده، گرد سعد بن عباده جمع شدند و گفتند: اميرى از ما باشد و اميرى از شما. پس، ابو بكر و عمر بن خطّاب و ابو عبيدة بن جرّاح به سوى آنان [در سقيفه] رفتند. ... حُباب بن منذر گفت: نه، به خدا سوگند چنين نخواهيم كرد! اميرى از ما و اميرى از شما. ... [در اين هنگام] كسى گفت: سعد را كشتيد. عمر [نيز در پاسخ] گفت: خدا او را بكشد » " اجتَمَعَتِ الأَنصارُ إلى سَعدِ بن عُبادَةَ في سَقيفَةِ بَني ساعِدَةَ، فَقالوا: مِنّا أميرٌ ومِنكُم أميرٌ،... "
📚صحيح البخاری ، ج3 ص1341 ح3467، الطبقات الكبرى: ج2 ص269
❕طبری نقل می کند ؛
«چون حُباب بن منذر برخاست، شمشيرش را از نيام بيرون كشيد و گفت: من دواى درد و چاره كارم. من پدر شيربچگان در كُنام شيرانم و شيران را به من نسبت مى دهند. عمر به او حمله كرد و چون بر دستش زد، شمشيرش افتاد و عمر، آن را گرفت. سپس او و بقيّه [مهاجران] بر سعد پريدند ... پيشامدى غيرمنتظره بود، همانند پيشامدهاى دوران جاهليّت كه ابو بكر بدان قيام كرد. » " لَمّا قامَ الحُبابُ بنُ المُنذِرِ انتَضى سَيفَهُ؛ وقالَ أنَا جُذَيلُهَا المُحَكَّك ... "
📚تاریخ طبری ج3 ص223
❕نهایتا نیز این قوم نابکار سعد بن عباده بزرگ انصار را به جرم عدم بیعت با ابوبکر ترور کردند , چنان که بلاذری نقل میکند :
" سعد بن عُباده با ابو بكر بيعت نكرد و به سوى شام بيرون رفت. پس عمر، مردى را فرستاد و به او گفت: وى را به بيعت فرا خوان و برايش چارهاى بينديش و اگر خوددارى ورزيد، بر ضدّ او از خدا يارى بجوى. آن مرد به شام آمد و سعد را در بوستانى در [منطقه] حوران ديد و او را به بيعت فرا خواند. سعد گفت: هرگز با يك قريشى بيعت نمىكنم. گفت: پس با تو مىجنگم. گفت: حتّى اگر با من بجنگى.
گفت: آيا تو از آنچه امّت در آن داخل شدهاند، خارج مىمانى؟ گفت: از بيعت، خارج مىمانم. پس، او را با تير زد و كشت. "
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
" ....فَوَجَدَ سَعدا في حائِطٍ بِحَوارين، فَدَعاهُ إلَى البَيعَةِ، فَقالَ: لا ابايِعُ قُرَشِيّا أبَدا. قالَ: فَإِنّي اقاتِلُكَ. قالَ: وإن قاتَلتَني. قالَ: أفَخارِجٌ أنتَ مِمّا دَخَلَت فيهِ الامَّةُ؟ قالَ: أمّا مِنَ البَيعَةِ فَإِنّي خارِجٌ، فَرَماهُ بِسَهمٍ فَقَتَلَهُ. "
📚أنساب الأشراف: ج2 ص 272
👌فاطمه صدیقه از بزرگان مهاجرین بود که طبق نقل بخاری تا زمان مرگ که شش ماه بعد از پیامبر بود با ابوبکر بیعت نکرد و بر او غضبناک بود و علی ع نیز از بیعت با ابوبکر در طول این مدت امتناع کرده بود : " فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ، فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ، وَ عَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ، سِتَّةَ أَشْهُر ...وَ لَمْ يَكُنْ يُبَايِعُ تِلْكَ الْأَشْهُرَ "
📚صحیح بخاری ج ٤ ص ١٥٤٩
❕مورخین مینویسند :
" گروهى از مهاجران و انصار از بيعت با ابو بكر، سر باز زدند و به على بن ابى طالب عليه السلام متمايل شدند، از جمله: عبّاس بن عبد المطّلب، فضل بن عبّاس، زبير بن عوّام بن عاص، خالد بن سعيد، مقداد بن عمرو، سلمان فارسى، ابو ذر غِفارى، عمّار بن ياسر، بَراء بن عازب و ابىّ بن كعب. "
" تَخَلَّفَ عَن بَيعَةِ أبي بَكرٍ قَومٌ مِنَ المُهاجِرينَ وَالأَنصارِ، ومالوا مَعَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ، مِنهُمُ: العَبّاسُ بنُ عَبدِ المُطَّلِبِ، وَالفَضلُ بنُ العَبّاسِ، وَالزُّبَيرُ بنُ العَوّامِ بنِ العاصِ، وخالِدُ بنُ سَعيدٍ، وَالمِقدادُ بنُ عَمرٍو، وسَلمانُ الفارِسِيُّ، و أبو ذَرٍّ الغِفارِيُّ، وعَمّارُ بنُ ياسِرٍ، وَالبَراءُ بنُ عازِبٍ، وابَيُّ بنُ كَعبٍ. "
📚تاريخ اليعقوبي: ج2 ص124📚الإمامة والسياسة: ج1 ص32
❕علمای اهلسنت نقل می کنند که فردی از زهری راوی بزرگ اهلسنت سوال کرد آیا درست است علی ع در طول شش ماه بیعت نکرد؟ " زهری پاسخ داد که نه علی و نه هیچ یک از بنی هاشم در این مدت بیعت نکردند " " لا و لا احد من بنی هاشم "
📚مصنف عبد الرزاق ج٥ ص٤٧٢📚سنن الکبری , بیهقی , ج٦ ص٣٠٠📚تاریخ طبری ج ٢ ص ٢٣٦
❕و چه زیبا گفت ابن حزم عالم بزرگ اهلسنت :
" لعنت خداوند بر اجماعی که علی و همراهانش در آن نباشند " " ولعنة الله على كل اجماع يخرج عنه على ابن أبي طالب ومن بحضرته من الصحابة "
📚المحلی ج٩ ص٣٤٥
❕چنان که اشاره شد , زبیر نیز که از بزرگان مهاجرین بود با ابوبکر بیعت نکرد و گفت شمشیرم را غلاف نمی کنم تا زمانی که مردم با علی بیعت کنند و عمر دستور داد شمشیرش را بگیرند و او را سنگباران کنند :
" قال الزبير : لا أغمد سيفاً حتى يُبايع علي . فقال عمر : خذوا سيفه واضربوا به الحجر "
📚الکامل فی التاریخ ج٢ ص١٨٩
❕و خود عمر تصریح میکرد انصار با ابوبکر مخالفت کرد و با زور و فشار قبیله اسلم بود که مردم تحت جبر قرار گرفتند و خلافت ابوبکر را پذیرفتند ؛
«داستان [بيعت ابو بكر]، چنين بود كه چون خداوندْ پيامبرش را قبض روح كرد، انصار با ما مخالفت كردند و همگى در سقيفه بنى ساعده گرد آمدند و علی و زبیر و همراهان آن دو با ما مخالفت کردند » " أنَّ الأَنصارَ خالَفونا، واجتَمَعوا بِأَسْرِهِم في سَقيفَةِ بَني ساعِدَةَ، وخالَفَ عَنّا عَليٌّ والزُّبَيرُ ومَن مَعَهُما "
📚صحيح البخاري: ج6 ص2505📚مسند ابنحنبل: ج1 ص123📚صحيح ابنحبّان: ج2 ص148
❕عمر ادامه میداد ؛
« آن [بيعت]، استوار نبود، تا آن كه اسلم را ديدم. پس يقين كردم كه پيروزيم »
" ما هُوَ إلّا أن رَأَيتُ أسلَمَ، فَأَيقَنتُ بِالنَّصرِ. "
📚تاریخ طبری ، ج3 ص222
❕لذا می بینیم عمر خلافت ابوبکر را مشروع نمی دانست و می گفت ؛
« به خدا سوگند بیعت با ابوبکر امری ناگهانی و بدون تدبیر بود که اتفاق افتاد و گذشت ، ... همانا بیعت با ابوبکر لغزشی بود که خداوند شر آن را دفع نمود ... هرکس بدون مشورت با مسلمانان ، با کسی بیعت کند ، بیعت کننده و بیعت شوند پیروی نمی شوند ، چرا که آن دو خود را به کشتن داده اند » " فَوَاللّهِ ما كانَت بَيعَةُ أبي بَكرٍ إلّا فَلتَةً فَتَمَّت ... "
📚صحیح بخاری ج6 ص2503
👌و میگفت :
«بیعت با ابوبکر ، ناگهانی بود و خداوند شرش را حفظ نمود ، پس اگر کسی دوباره آنگونه کرد ، او را بکشید» " كانَت بَيعَةُ أبي بَكرٍ فَلتَةً، وَقَى اللّهُ شَرَّها، فَمَن عادَ لِمِثلِها فَاقتُلوهُ. "
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص158
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
✅ جهت طرح پرسش و ارتباط با مدیر کانال به این آیدی پیام دهید👇
🆔 @aabaad_iran
📞 09395956464
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
#پرسش_شماره 14
جایگاه زنان در جمهوری اسلامی و مذهب مولوی عبد الحمید !!!!
🤔#پرسش :
❓مولوی عبدالحمید در سخنرانی نماز جمعه ١٣ آبان ١٤٠١ مدعی شد انقلاب اسلامی در مورد زنان تبعیض و نابرابری زیادی قائل شده و همین امر موجب شده زنان از انقلاب خشمگین باشند , او در صحبتهایش چنین گفت :
" در هر فرهنگ و تمدنی در دنیا، زن جایگاه بالایی دارد و در اسلام، بالاترین جایگاه را دارد. زنان، اقوام، مذاهب و اقلیتها در کشور مورد تبعیض قرار گرفتهاند. همیشه علیه این تبعیضها فریاد زده شده و گفته شده که تبعیض در اسلام و قانون اساسی کشور، جایی ندارد. بهکارگیری زنان و اقوام و مذاهب در هیئت دولت شما را خوشنام میکند و به نفع حاکمیت و نظام است. فریاد زنان نتیجه تبعیض و نابرابری نسبت به آنهاست. علت تنفر زنان از حجاب، عملکرد ماهاست؛ اگر این عملکرد نبود، این تنفر پیدا نمیشد. نگذارید این نفرت و بغض نسبت به دین بیشتر شود. بگذارید زنان شما (پلیس) را بزنند. حتی اگر شما را کتک بزنند، شما نباید آنها را بزنید. اینها دختران، خواهران و مادران شما هستند. "
💠#پاسخ💠
❕متاسفانه این سخنان نیز به مانند سایر سخنان این مولوی پر سر و صدا کذب و دروغی بیش نیست , زنان در ایران اسلامی همپای مردان در میادین مختلف حاضر شده و پیشرفت کرده و امروزه نیز در مناصب مختلف به ایفای نقش می پردازد و در طول انقلاب هم زنان وزیر بوده اند و هم رییس نهادها و ارگانهای مختلف و هم به عنوان سفیر ایران در کشورهای مختلف حاضر بوده اند و این مساله ای نیست که نیاز به توضیح داشته باشد .
❕اخیرا معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، طی گزارشی پژوهشی و آماری دستاوردهای بسیار زنان پس از انقلاب در 7 حوزه شامل آموزش، بهداشت، اشتغال و کارآفرینی، رسانه، ورزش، حضور در عرصه قدرت و تصمیمگیری، محیط زیست، اقلیم و بحرانها را گردآوری و منتشر کرد که می توانید با خواندن این گزارش , با پیشرفتهای چشمگیر زنان پس از انقلاب اسلامی آشناتر شوید , در ذیل بخوانید :
https://b2n.ir/y96721
❕حال خطاب به مولوی عبد الحمید میگوییم تو چگونه مدعی حمایت از حقوق و جایگاه زنان شده ای در حالی که از مذهب اهلسنت و نیز از عمر بن خطاب به خاطر دیدگاههای افراطی در مورد زنان برائت نمیجویی و بالعکس خودت نیز در عمل , دیدگاههای افراطی در مورد زنان داری و اساسا شان و جایگاهی برای زنان قائل نیستی و تنها برای دشمنی کردن با نظام اسلامی , مدعی دفاع از حقوق زنان شدهای !
❕طبق روایات جعلی اهلسنت که متاسفانه در کتابهای معتبرشان نقل شده است , پیامبر اسلام زنان را موجودات شوم و نامبارک می دانست : " انما الشوم فی ثلاثه فی الفرس و المراه و الدار "
📚صحیح بخاری ج٣ ص٢١٧📚صحیح مسلم ج٧ ص٣٤
❕عمر بن خطاب زنان را یک وسیله بازی مردان می دانست که پس از پایان بازی , مردان زنان را ترک و رها می کنند : "انما أنت لعبة يلعب بك ثم تتركين "
📚تاریخ المدینه , ابنشبه , ج٣ ص٨١٨
❕عمر بن خطاب زنان را شیاطینی میدانست که برای استفاده مردان آفریده شده اند و از شر آنان به خدا پناه می برد : " إن النساء شياطين خلقن لنا * نعوذ بالله من شر الشياطين "
📚فیض القدیر ج٢ ص٢٢٣
❕شافعی امام مذهب شافعیه نیز همین سخن و دیدگاه در مورد زنان را داشت :
📚طبقات الشافعیه الکبری ج ١ ص ٢٩٨
❕عمر بن خطاب معتقد بود که نباید برای زنان لباس گرفت و آنان را باید بی لباس نگه داشت تا هوس بیرون رفتن نکنند : " « استعينوا على النساء بالعري ، إن إحداهن إن كثرت ثيابها وحسنت زينتها أعجبها الخروج » . "
📚المصنف ابنابیشیبه ج٣ ص٤٦٧📚کنزالعمال ج١٦ ص٥٧١ و ٥٧٤
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕مولوی عبدالحمید میگوید حتی اگر زنان شما را زدند , شما نباید آنان را بزنید , در حالی که عمر بن خطاب اولین نفری بود که تازیانه زدن زنان را باب کرد .
👌او یک مرتبه زنانی که بر میتی گریه می کردند را با تازیانه زد که پیامبر او را از زدن بازداشت : " بكت النساء فجعل عمر يضربهن بسوطه ، فقال النبي لعمر : دعهن "
📚مسند احمد ج١ ص٣٣٥ _٢٣٨📚مجمع الزوائد ج٣ ص١٧
❕مرتبه دیگر ام فروه خواهر ابوبکر را با تازیانه زد چون بر میتی گریه می کرد : " فأخرج أم فروة أخت أبي بكر إلى عمر ، فعلاها الدرة فضربها ضربات ، فتفرق النوح حين سمعوا ذلك » .
📚تاريخ الطبري ج٢ ص٦١٤
❕در مرحله دیگری زنی را با تازیانه چنان زد که مقنعه اش از سرش افتاد و موهایش برهنه شد , عمر گفت چنین زنی حرمتی ندارد : "يضربهن بالدرة ، فسقط خمار امرأة منهن فقالوا : يا أمير المؤمنين خمارها ! فقال : دعوها ، فلا حرمة لها ! "
📚کنزالعمال ج١٥ ص٧٣٠
❕زهری نیز میگفت : " عمر زنان را تازیانه می زد " أن عمر كان يضرب النساء "
📚كنزالعمال : ج٩ ص٢٠٤
👌و طبق روایات اهلسنت زنان از عمر ترس شدیدی داشتند :" قلن : نعم أنت أفظ وأغلظ من رسول الله "
📚صحیح بخاری ج٤ ص٩٦
❕عمر بن خطاب نیمه شبی زنش را می زد , وقتی به او اعتراض کردند , پاسخ داد که مرد به خاطر زدن زنش مواخذه نمی شود : " لا يسأل الرجل فيم يضرب امرأته "
📚سنن ابنماجه ج١ ص٦٣٩📚المستدرک علی الصحیحین ج٤ ص١٧٥
❕همینطور عمر به کنیزان دستور می داد که برهنه در جامعه حاضر شوند و اگر می دید که آنان حجاب گرفته اند , آنان را می زد : " أنه كان إذا رأى جارية متقنعة علاها بالدرة وقال ألقى عنك الخمار يا دفار أتتشبهين بالحرائر "
📚المبسوط سرخسی ج١ ص٢١٢ _ ج١٠ ص١٥١
❕عمر بن خطاب به قدری زنان را پست میدانست که وقتی میرفت کنیزی بخرد , قبل از خریدن , سینه های زن کنیز را مورد نوازش قرار میداد: " فضرب بیده علی صدرها "
📚بدائع الصنائع : ج٥ ص١٢١
❕همینطور در روایات اهلسنت , زنان ریسمان شیطان معرفی شده اند و پیامبر فتنه زنان را بزرگترین فتنه می دانست :" النساء حبائل الشيطان بهن يصيد الرجال وقال صلى الله عليه وسلم ما تركت بعدي فتنة أضر على الرجال من النساء "
📚المبسوط سرخسی ج١٠ ص١٥٢ _ عمدة القاری ج٢ ص٨٤
❕و همینطور در روایات اهلسنت آمده اگر زن و الاغ و سگ مقابل نماز گزار باشند , نماز باطل می شود , عایشه از این سخن پیامبر ناراحت شده بود که ما زنان را با الاغ و سگان برابر دانسته اید !!!!! " قال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: «يَقْطَعُ الصَّلَاةَ الْمَرْأَةُ وَ الْحِمَارُ وَ الْكَلْبُ. " عِنْدَهَا مَا يَقْطَعُ الصَّلَاةَ. الْكَلْبُ وَ الْحِمَارُ وَ الْمَرْأَةُ. فَقَالَتْ عَائِشَةُ: قَدْ شَبَّهْتُمُونَا بِالْحَمِيرِ وَ الْكِلَابِ. "
📚صحيح مسلم، ج 1، ص366
❕می بینیم که مذهب اهلسنتی که مولوی عبدالحمید مبلغ آن است , چه نگاه پست و حقیرانه ای در مورد زنان دارد !
❕همینطور در فتاوای عبد الحمید و اساتید او چون محمد عمر سربازی , به زن با نگاه پست و حقیرانه نگاه شده و مولوی عبدالحمید در مورد حجاب و حضور زن در جامعه , یک نگاه کاملا افراطی دارد .
👌مثلا در فتوای عبدالحمید آمده است :
"صدای زن که به وسیله رادیو و تلویزیون و یا ضبط صوت پخش می شود چونکه دارای خوش آوازی و باریک نمودن صدا .... و دارای جذابیت است و از نظر شرع نیازی به گوش فرا دادن به صدای تلاوت و قرائت زن نیست , لذا گوش کردن تلاوت , قرائت و سخنرانی زن بدون ضرورت برای مردان جایز نیست و باید اجتناب ورزید "
📚محمود الفتاوی , فتاوای دارالعلوم زاهدان , زیر نظر مولوی عبدالحمید , ج١ ص١٧٧
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕یا در جای دیگر , شاهد دیدگاه افراطی عبدالحمید در مورد زنان به این نحو هستیم :
" برای آموزش زنان ( توسط مردان ) علماء گفته اند که با پرده و حجاب باشد و زن هم از کشف وجه منع شده است "
📚محمود الفتاوی , فتاوای دار العلوم زاهدان , زیر نظر مولوی عبد الحمید ج١ ص١٧٨
❕و یا باز در مورد حضور زنان درجامعه و در مسجد میخوانیم :
"بسیاری از علماء و فقهاء درباره ممنوعیت رفتن زنان به مساجد و مجالس وعظ و تبلیغ از گفتار عایشه استدلال می کنند که فرمودند چنانچه رسول اکرم حیات داشت و زنان این زمان ( یعنی زمان عایشه ) را مشاهده می کرد حتما آنها را از رفتن به مساجد منع می کرد بدون تردید عمل اکثر صحابه حجت است بهمین دلیل فقهای بعدی نیز رفتن زنان را به مساجد ممنوع کردند "
📚محمود الفتاوی , فتاوای دار العلوم زاهدان , زیر نظر مولوی عبد الحمید ج ٢ ص ٧٤
❕عبد الحمید در فتاوایش صراحتا می گوید که زن برای فعالیت و کار در جامعه مناسب نیست و تنها باید در خانه باشد و به خانواده اش برسد !
❕او چنین میگوید :
"مجبور کردن زنان به کار در خارج از خانه کار پسندیده ای نیست زیرا زن شایستگی و توانایی مشارکت با مردان را در تمام امور و کارها را ندارد زیرا دارای جسمی ضعیف و بنیه ای اثر پذیرند ....
❕دلائل درست نبودن کار زن در خارج از منزل :
ممکن است عجله شود و اسلام را متهم به نظری کنند ولی دلائل آن را بخواند و آن به قرار ذیل است ....زن عورت بوده و در گرانبهایی است که مراقبت آن الزامی است "
📚محمود الفتاوی , فتاوای دار العلوم زاهدان , زیر نظر مولوی عبد الحمید ج ٤ ص ٢٤٦ _ ٢٤٧
❕و می گوید :
"دایره و محدوده کار زن در خانه است و او کد بانوی خانه و مربی خانواده است "
📚همان منبع ج٤ ص ٢٤٨
❕عبد الحمید معتقد است حتی زن حق ندارد با پسر عمو و پسر خالهاش هم کلام شود و میگوید :
" چونکه پسر عمو و پسر خاله و ... نامحرم هستند لذا با آنها روبرو شدن و نشستن و با آنها صحبت کردن درست نیست "
📚همان منبع ج٤ ص٢٧٨
❕و معتقد است اگر زنان بخواهند در جامعه حاضر شوند باید چهره خود را هم بپوشانند :
"زنان می توانند با رعایت حجاب جهت تامین نیازمندیهای خود از خانه بیرون بروند بشرطیکه مامون از فتنه و بدور از کشف چهره باشد "
📚همان منبع ج٤ ص٣٥١
❕میبینیم عبدالحمید چه نگاه افراطی و طالبانی در مورد زنان دارد , حال مدعی میشود جمهوری اسلام با زنان بد برخورد میکند !!!!
👌همنطور محمد عمر سربازی , استاد عبد الحمید , اصلا اجازه حضور زنان حتی در مساجد را نمی دهد و می گوید :
"به نظر بنده در هیچ یک از مذاهب چهارگانه چنان شرایطی که رفتن زن به مسجد جایز باشد وجود ندارد ....احناف در این دور پر فتنه به هیچ عنوان و دلیلی و به هیچ روش و طریقی به زنان اجازه رفتن به مسجد نمی دهند "
📚مجالس قطب الارشاد ج٢ ص١١٩
❕و میگوید :
" خروج غیر ضروری دختر بالغه بدون برقعه حرام است "
📚فتاوی منبع العلوم , محمد عمر سربازی , ج٢ ص٢١
❕و حتی اجازه صحبت کردن زن با مرد به عنوان شاگرد و استاد هم نمیدهد و میگوید :
"اگر برای زنان سوال و جوابی لازم بود یا استاد خواست از آنان بپرسد و سوال کند با زبان سوال و جواب نکند بلکه به صورت کتبی از آنان سوال کند .... گفت و گو و جر و بحث زبانی بین استاد مرد و شاگرد زن به هیچ صورت جایز نیست "
📚مجالس قطب الارشاد ج ١ ص ١٠٨
❕بر همین اساس , علمای مذهب عبدالحمید یعنی حنفیان می گویند :
" مذهب امام اعظم : برای زنان جوان اصلا جایز نیست برای نماز به مسجد بروند "
📚دیدگاههای ائمه اربعه در مسائل مختلف فقهی ص ١٦١
❕بنابراین جناب عبد الحمید به دروغ مدعی دفاع از زنان نشوید در وقتی که چنین دیدگاههای افراطی در مورد حضور زنان در جامعه و حجاب آنان دارید و اساسا زنان را موجودات شوم و شیطانی و پر فتنه ای می دانید که باید مردان آنان را بزنند و تنها برای استفاده جنسی مردان خلق شده اند و وسیله بازی مرد هستند , و هم پایه سگ و الاغ قلمداد می شوند که فقط برای خدمت خانه قابلیت دارند نه در جامعه و به دست گرفتن مناصب اجتماعی و حتی حق یک کلمه سخن گفتن با مردان را ندارند و باید از روپوش و برقعه برای حضور در جامعه استفاده کنند و حتی حق حضور در مسجد و شرکت در نماز جماعت هم ندارند !
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
✅ جهت طرح پرسش و ارتباط با مدیر کانال به این آیدی پیام دهید👇
🆔 @aabaad_iran
📞 09395956464
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
#پرسش_شماره 15
آدامس جویدن قوم لوط !
🤔#پرسش :
❓ خصلتۍ از خصلتهاۍ قوم لوط در امام پنجم شیعیان ‼️
امام صادق شیعیان میگوید :
- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَا مُحَمَّدُ إِيَّاكَ أَنْ تَمْضَغَ عِلْكاً 👈🏻فإِنِّي مَضَغْتُ الْيَوْمَ عِلْكاً👉🏻و أَنَا صَائِمٌ فَوَجَدْتُ فِي نَفْسِي مِنْهُ شَيْئاً
محمّد بن مسلم گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود:
اى محمّد! بپرهيز از اينكه سقز بجوى، زيراكه من روزى درحال روزه 👈🏻#سقز_جويدم👉🏻 و در وجود خود از آن چيزى (تغيير ذائقه و آب دهان) يافتم.
📚الكافي- ط الاسلامية_ الشيخ الكليني_ج٤ ص١١٤
در حالۍ ڪه سقزجويدن از خصائص قوم لوط ڪه مشهور و معروف به أعمال و خصائص رذیلہاۍ بودهاند ، میباشد .
✍🏻امام علۍ (در ڪتب شیعه) میگوید :
ومن رواية أبي القاسم بن قولويه، عن الأصبغ قال: سمعت عليا (ع) يقول: ستة من أخلاق قوم لوط: الجلاهق وهو البندق، والخذف، 👈🏻#ومضغ_العلك👉🏻، و إرخاء الإزار خيلاء، والصفير، وحل الأزرار.
اصبغ روايت نموده اميرمومنان على عليه السّلام فرمودهاند: شش خصلت از قوم لوط در ميان امت مسلمانان رواج يافته است: گلوله گلى يا گلولهاى كه با كمان رها مىشود، پرتاب سنگريزه به وسيله ناخن انگشت سبابه، 👈🏻#جويدن_سقز👉🏻، بالا كشيدن پيراهن هنگام تخلى و باز گذاشتن دكمههاى قبا و پيراهن .
📚وسائل الشيعة - ط الإسلامية _ الشيخ حرّ العاملي_ج۵ ص۴۴
آیا ڪسۍ ڪه خصلتۍ از خصائص #قوم_لوط را داشتہ باشد ، شایستہ امامت است ؟؟ ‼️
💠#پاسخ💠
🔸١ _ روایتی که وهابی به آن استناد کرد تا اثبات کند که آدامس و سقز جویدن از ویژگیهای قوم لوط است از نظر سندی ضعیف است و برای وهابی نمی تواند مستند موجهی باشد .
👌در سند آن ابو جمیله قرار دارد که علامه حلی می گوید که او ضعیف بوده و روایات را جعل می کرده است : "ضعيف كذاب يضع الحديث "
📚رجال العلامة الحلي، ص258
👌همینطور در سند روایت , سعید بن طریف وجود دارد که نجاشی می گوید احادیث منکر را نقل می کرده است : " ينكر "
📚رجال النجاشي، ص178
👌و ابن الغضائری گوید که او ضعیف الحدیث است : "ضعيف "
📚الرجال ابن الغضائرى ص64
🔸٢ _ ما اگر بپذیریم که روایت مربوط به آدامس جویدن قوم لوط صحیح هم باشد , روایات دیگری داریم که مفسر و شرح دهنده روایت مذکور است و آن این که قوم لوط آدامس و جویدنی ها را در مجالس عمومی و در راه ها میجویدند : " مَضْغُ الْكُنْدُرِ فِي الْمَجَالِسِ وَ عَلَى ظَهْرِ الطَّرِيقِ مِنْ عَمَلِ قَوْمِ لُوطٍ. "
📚الفقیه ج١ ص٢٦٠📚تهذیب الاحکام ج٢ ص٣٧١
👌علمای اهلسنت هم این مضمون را نقل کردهاند که قوم لوط در مجالس عمومی آدامس و سقز می جویدند : " مضغوا العلک فی المجالس "
📚کنزالعمال ج٩ ص١٤٦📚المعجم الکبیر ج١٢ ص١٢١
👌بنابراین آدامس جویدنی شباهت به قوم لوط دارد که در ملاعام و راهها و مجالس باشد نه آنکه لزوما هرکسی که آدامس و سقز مثلا جوید , خودش را شبیه قوم لوط کرده باشد , بنابراین اشکال وهابی به روایت سقز جویدن امام علیه السلام موجه نمیباشد .
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
✅ جهت طرح پرسش و ارتباط با مدیر کانال به این آیدی پیام دهید👇
🆔 @aabaad_iran
📞 09395956464
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
#پرسش_شماره 16
#جویدن_آدامس_در_هنگام_روزه
#پرسش
❔کانالها و شبکههای وهابی میگویند : از دید شیعه آدامس جویدن روزه را باطل نمیکند حتی امامان هم #آدامس در حال روزه میجویدند ❗️آیا چنین مطلبی حقیقت دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌آدامس اگر هیچ طعمی نداشته باشد که به حلق برسد ، جویدن آن در هنگام روزه بی اشکال است اما اگر طعم و مزه داشته باشد که به حلق برسد ، بی شک باید از جویدن آن امساک کرد .
❕امام باقر علیه السلام خطاب به محمد بن مسلم عرضه داشتند ؛
« بپرهیز از این که در زمان روزه #آدامس بجوی ، چرا که من روزه دار بودم و آدامس جویدم ، طعم آن را در دهانم #احساس کردم ( و پس از آن از جویدن آن امساک کردم ) »
📚الکافی ج4 ص114
❕در این روایت امام علیه السلام به محمد بن مسلم آموزش می دهد که از جویدن آدامس هایی که در بازار است و دارای طعم و #مزه است ، در حال روزه امتناع و امساک کند ، چرا که خود امام علیه السلام از آن آدامس ها در حال روزه استفاده کرده و متوجه طعم و مزه داشتن آن می کند ، پس از آن ، از جویدنش امتناع کرده و محمد بن مسلم را نیز از جویدن آن نهی می کند .
❕حماد بن حلبی می گوید از امام #صادق علیه السلام پرسیدم که آیا روزه دار می تواند آدامس ( دارای طعم و مزه ) را بجود❕ امام علیه السلام پاسخ داد #خیر .
📚الکافی ج4 ص114
👌بله اگر آدامس طعم و مزهای نداشته باشد که وارد دهان و حلق شود ، جویدن آن بی اشکال است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«روزهدار اگر بخواهد میتواند آدامس ( بدون طعم و مزه ) را بجود»
📚التهذیب ج4 ص324
💠از فقهای کنونی آیت الله #صافی چنین فتوا می دهد ؛
❔« س 8. جويدن آدامس در حال روزه چه حكمى دارد؟
❕ پاسخ : چنانچه هيچ #طعمى نداشته باشد كه به حلق برود روزه صحيح است لكن اين عمل براى روزه دار پسنديده نيست .»
📚ضیافت رحمت ، صافی ، ص2
👌سایر مراجع نیز همگان جویدن آدامسی که طعم و مزه آن وارد #حلق میشود را ممنوع دانسته اند ؛
📚احکام روزه ، مطابق با نظر ده تن از مراجع ، سید مجتبی حسینی ، ص 49 پرسش 45
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
✅ جهت طرح پرسش و ارتباط با مدیر کانال به این آیدی پیام دهید👇
🆔 @aabaad_iran
📞 09395956464
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/alimaalhagh110 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯