eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
624 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
004 Tahzibe Nafs.mp3
10.88M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسۀ چهارم: مبارزه با رذائل اخلاقی 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ حكم حضرتعالی در مورد وسواسی چیست؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ کار او حرام است و باید اعمال را به طور متعارف و آن طور که عموم مردم انجام می‌دهند، انجام دهد. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
پیامبر اكرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» فرمودند: خداوند به حضرت داوود«سلام‌الله‌علیه» وحى فرمود كه اى داوود همانگونه كه هركس زیر نور خورشید بنشیند جا براى او تنگ نخواهد شد هركس هم در رحمت من بنشیند رحمت من كم نشده و همچنان فراخ خواهد ماند. 📚الأمالی(للصدوق)،‌ صفحۀ 306. 🆔 @almazaheri
175 BAGHAREH-Ayate 161-162.mp3
2.71M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 175: آیات 161و162 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📝پیام تسلیت مرجع عالیقدر حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ◾️حوادث هولناك اخير در غزۀ مظلوم كه به دست رژيم سفاك و غاصب اسراييل انجام پذيرفت، استمرار بيش از هفتاد سال ستم و ظلم آشكار بر فلسطين و پارۀ تن امت اسلامى بود، ولى جنايت بى‌شرمانۀ ديشب در حملۀ ددمنشانه به بيمارستان غزه كه در نتيجۀ آن صدها كودك و زن و مرد مظلوم و بيمار و بى‌پناه و بى‌دفاع، به شهادت رسيدند، را بايد اعلام مرگ انسانيت و وجدان اخلاقى به شمار آورد. ◾️اين مصيبت فاجعه‌بار در طومار مظلوميت فلسطين و قدس و غزه هيچ‌گاه جبران و فراموش نخواهد شد و اگر مجامع جهانى و دولت‌هاى ساكت در قبال اين فجايع بزرگ انسانى به شيوۀ ناپسند خود در حمايت از رژیم اشغال‌گر و جنايت‌كار اسرائیل ادامه دهند قطعاً بحران‌هاى بزرگ‌ترى درپيش رو خواهد بود كه دامان آنان را نيز خواهد گرفت. ◾️از خداوند عزيز و منتقم، عزّت و امنيت مسلمانان و نابودى رژيم غاصب و قصاب صهيونيستى را مسألت مى‌كنيم. وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ. حسين المظاهرى ۲ / ربیع‌الثانی / ۱۴۴۵ ۲۶ / مهرماه / ۱۴۰۲ 🆔 @almazaheri
💠 کنگرۀ بزرگداشت مقام علمی و زعامت حوزۀ علمیۀ اراک توسط مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی
📝پيام مرجع عالیقدر حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى به کنگرۀ بزرگداشت مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، «حوزۀ علمیّۀ اراک» 🔹 متن پیام: 🌐 B2n.ir/e06910 🆔 @almazaheri
175 BAGHAREH-Ayate 161-162.mp3
2.71M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸 جلسۀ 175: آیات 161و162 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📚 فرزندان شایسته، حاصل صفات نیکوی پدر و مادر 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل اوّل: مسأله 1: اثبات وجود خداوند و وحدانیت او 🔸با دلایل فراوانی، می‌توان وجود خداوند و یگانگی او را اثبات کرد که در اینجا به دو برهان برای اثبات وجود خداوند و اثبات توحید اشاره می‌گردد. 🔸الف) برهان فطرت: روح خداجویی و خدایابی در عمق جان انسان حاکم است و در بن بست‌ها یعنی وقتی که دست آدمی از همۀ اسباب ظاهری کوتاه می‌شود، نمایان می‌شود. 🔸هنگامی که‌ حجاب‌های مادّی از میان برداشته شود و غفلت‌ها زایل گردد و توجّه حاصل شود، انسان می‌تواند خدای سبحان را با چشم فطرت ببیند، مانند تشنه‌ای که پس از نوشیدن آب، رفع عطش را با علم حضوری می‌یابد. همۀ انبیاء الهی‌ آمده‌اند تا این حالتِ توجّه را دائمی کنند. همچنین وقتی انسان به مدد فطرت خود، اصل وجود خداوند را در می‌یابد، وحدت مطلق آن ذات مقدّس را نیز درک می‌کند. چنانچه تا کنون کسی در حال اضطرار، به دو مبدأ فیض دهنده پناه نبرده است، بلکه همه در این حالت، به‌طور فطری یک خدا را خوانده‌اند. 🔸ب) برهان نظم: هیچ عاقلی تردید ندارد که نظمی دقیق بر جهان هستی حکمفرماست. و نیز هیچ عاقلی وجود نظم را زاییدۀ تصادف و اتّفاق نمی‌داند. بنابراین عقل از روی ضرورت حکم می‌کند که عالم وجود، مدبّری حکیم دارد. 🔸همچنین نظم حاکم بر جهان هستی حاکی از وحدانیت نظم دهندۀ آن است؛ زیرا اگر دو خدا وجود داشته باشد، باید هر یک مستقلاً در جهان تأثیر گذارد و نظم واحدی که در عالم وجود حکمفرماست، وجود دو ناظم مستقل را رد می‌کند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ از محضرتان تقاضا دارم برای توجه بیشتر به وجود حق تعالی، یک آیه و روایت بیان بفرمائید. ✍🏻پاسخ: ⬅️ قرآن کریم می‌فرماید: «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى»، یعنی: آیا نمی‌دانی که خدا حتماً تو را می‌بیند و در روایت داریم که: «أخلِصِ العَمَلَ فَإِنَّ الناقِدَ بَصيرٌ»، یعنی: عمل خود را برای خدا خالص کن که صراف روز قیامت بیناست و به اصطلاح، مو را از ماست می‌کشد. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
005 Tahzibe Nafs.mp3
8.22M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسۀ پنجم: تأثیر فضائل و رذائل اخلاقی بر اعمال انسان 🆔 @almazaheri
🔹امام حسن عسکری«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: تقوای الهی را پیشه كنید و برای ما اهل‌بیت«ع» زینت باشید و ننگ برای ما نباشید. مودّت و محبّت مردم را به سوی ما جلب كنید و قبح و زشتی را از ما دفع نمایید. 📚تحف العقول ص 488. 💠ولادت امام حسن عسکری«سلام‌الله‌علیه» مبارک باد 🆔 @almazaheri
🔻آرشیو صوت درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث: 🔹حدیث بیست و سوم: کاربرد رسوخ ایمان، در عقل و قلب انسان ▶️ شنیدن صوت ⬅️ «إِنَّ النَّاسَ‏ عَبِیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیانُونَ» ⬅️ به درستی که مردم بندۀ دنیا هستند و دین برای آنها لقلقۀ زبان است و مادام که برای معیشت آنها مفید باشد، پیرامون آن هستند و وقتی به بلا آزموده شوند، دین‌داران اندک‌اند. 📚 تحف العقول، ص 245. 🆔 @almazaheri
176 BAGHAREH-Ayeh 163.mp3
3.74M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸 جلسۀ 176: آیه 163 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 19: 🔹 اگر چیز پاکی به چیز نجسی برسد و یکی از آنها یا هر دو خیس باشند، آن چیز پاک نجس می‌شود و به آن متنجّس می‌گویند. و متنجّس و واسطه‌های بعدی هر تعدادی که باشند، همچنان نجس‌‌‌‌کننده‌ هستند. ولی اگر یکی از چیزهایی که با هم برخورد می‌کنند یا هر دو به اندازه‌ای نم‌ باشند که رطوبت آن قابل سرایت نباشد، آن چیز پاک نجس نمی‌شود. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شأن و مقام حضرت فاطمۀ معصومه«سلام‌الله‌علیها» ◾️وفات حضرت فاطمۀ معصومه«سلام‌الله‌علیها» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن 🔸 جلسۀ هفتم: هدف از خلقت انسان(1) بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹بحث‌ این جلسه راجع به «هدف از خلقت انسان» است. در واقع می‌خواهیم بدانیم که چرا پروردگار عالم انسان را خلق كرده است؟ معمولاً افرادی كه در مشكل واقع می‌شوند یا در محرومیّت زندگی می‌كنند، این سوال را از خود یا از دیگران می‌‌پرسند. قبل از هر چیز لازم است بدانیم که از منظر قرآن کریم عالم وجود برای انسان خلق شده است. 🔹قرآن می‌فرماید: «أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً». ای انسان! هدف از عالم وجود تو هستی! اگر عالم ناسوت را، یعنی عالم ماده و این دنیا را، عالم طبیعت را از اتم تا كهكشان‌ها خلق كردم، برای توست. اگر عالم ملک را، عالم ملكوت را، عالم جبروت را خلق كردم، برای توست. 🔹ای انسان! آیا فكر نمی‌كنی، آیا نمی‌بینی همۀ جهان را برای تو خلق كردم و همۀ جهان مسخّر توست؟ تو آن كسی هستی كه می‌توانی بر عالم ماده و ملک تسلط پیدا كنی. می‌توانی بر عالم ملكوت تسلط پیدا كنی و بالاخره می‌توانی بر عالم جبروت تسلط پیدا كنی! 🔹پس چرا احترام برای خودت قائل نیستی؟ ای انسان! عزیز هستی، اما چرا خود را ذلیل می‌كنی؟ 🔹اگر ‌امتیازی برای انسان جز همین‌ امتیاز نداشتیم، بس بود برای اینكه انسان به خود ببالد. 🔹قضیۀ معراج به ما می‌فهماند که انسان خلق شده است برای اینكه از آسمان اول به دوم، دوم به سوم، تا آسمان هفتم بالا برود، مثل پیامبر اكرم«ص» که به معراج رفتند. 🔹«آصف ‌بن‌برخیا» در زمان یک چشم بر هم زدن، بلقیس را با تختش در مقابل حضرت سلیمان حاضر ساخت. 🔹 هر بنده‌ای که قطره‌ای از دریای علم قرآن را داشته باشد، قدرت تسخیر عالم وجود را پیدا می‌کند و می‌تواند بر جهان مسلّط گردد، نه فقط بر كهكشان‌ها، بلکه می‌تواند بر عالم ملكوت، بر عالم جبروت و بالاخره بر ما سوی‌الله تسلّط پیدا کند. 🔹این قدرت، مربوط به بندگان عادی است، وگرنه انبیاء و اوصیای ایشان و نیز اولیای الهی از مراتب والاتری از قدرت تسخیر عالم برخوردارند، چراکه مراتب بیشتری از علم کتاب نزد آنهاست. 🔹 امام صادق«ع» دربارۀ این آيۀ شريفه می‌فرمایند: به خدا قسم كه همۀ علم كتاب نزد ماست. 🔹اگر آصف‌ بن‌برخیا با برخورداری از یک قطره‌ از علم کتاب توانست چنین تسلّطی بر یمن بیابد و این چنین تخت بلقیس را از یمن به شام بیاورد، آیا حضرت ولیّ‌عصر«ارواحنافداه» که تمام علم کتاب نزدشان است، تمی‌توانند به یک چشم بر هم زدن، بر جهان مسلّط شوند؟ آری می‌توانند. در زمان ظهور، یاران امام زمان«ارواحنافداه» نیز مانند آصف‌ بن‌برخیا و برتر از او قدرت تسخیر دارند. 🔹خداوند متعال قدرت تسخیر عالم را به بندگان داده و جهان هستی را مسخّر آنها فرموده است، مشروط بر آنکه بندگان استعداد و توانایی خود را دریابند و به‌مقامی که حق تعالی برای آنها مقدّر فرموده، دست یابند. 🔹متن کامل در: 🌐 B2n.ir/n18401 🆔 @almazaheri
177 BAGHAREH-Ayeh 163.mp3
3.69M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸 جلسۀ 177: آیه 163 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📚 اهانت به منزلۀ جنگ با خدا 🆔 @almazaheri