فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رمضان_الکریم
دستوری برای شب قدر از مرحوم آیت الله فاطمی نیا برای حاجت خواستن در شب قدر ؛
🌱 شب قدر شبی که تکرار شدنی نیست .
#صوتی
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_جن
🌱● گفتارى پيرامون جنّ (آنچه درباره جنّ در آيات قرآن آمده است )
كلمه ((جن )) به معناى نوعى از مخلوقات خداست كه از حواس ما مستورند، و قرآن كريم وجود چنين موجوداتى را تصديق كرده ، و در آن باره مطالبى بيان كرده :
🔹اول اينكه : اين نوع از مخلوقات قبل از نوع بشر خلق شده اند.
🔹دوم اينكه : اين نوع مخلوق از جنس آتش خلق شده اند، همچنان كه نوع بشر از جنس خاك خلق شده اند، و در اين باب فرموده : ((و الجان خلقناهم من قبل من نار السموم )).
🔹سوم اينكه : اين نوع از مخلوقات مانند انسان زندگى و مرگ و قيامت دارند، و در اين باب فرموده : ((اولئك الذين حق عليهم القول فى امم قد خلت من قبلهم من الجن و الانس ))
🔹و چهارم اينكه : اين نوع از جانداران مانند ساير جانداران نر و ماده و ازدواج و توالد و تكاثر دارند، و در اين باره فرموده : ((و انه كان رجال من الانس يعوذون برجال من الجن )).
🔹پنجم اينكه : اين نوع مانند نوع بشر داراى شعور و اراده است ، و علاوه بر اين ، كارهايى سريع و اعمالى شاقه را مى توانند انجام دهند، كه از نوع بشر ساخته نيست ، همچنان كه در آيات مربوطه به قصص سليمان (عليه السلام ) و اينكه جن مسخر آن جناب بودند، و نيز در قصه شهر سبا آمده است .
🔹ششم اينكه : جن هم مانند انس مؤ من و كافر دارند، بعضى صالح و بعضى ديگر فاسدند، و در اين باره آيات زير را مى خوانيم ((و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون ، انا سمعنا قرانا عجبا يهدى الى الرشد فامنا به ))، ((و انا منا المسلمون و منا القاسطون ))، و ((انا منا الصالحون ، و قالوا يا قومنا انا سمعنا كتابا انزل من بعد موسى مصدقا لما بين يديه يهدى الى الحق و الى طريق مستقيم يا قومنا اجيبوا داعى الله ))، و آيات ديگرى كه به ساير خصوصيات جنيان اشاره مى كند.
از كلام خداى تعالى استفاده مى شود كه ابليس از طايفه جن بوده ، و داراى فرزندان و قبيله اى است ، چون در قرآن مى خوانيم : ((كان من الجن ففسق عن امر ربه ))، و نيز مى خوانيم : ((افتتخذونه و ذريته اولياء من دونى ))، و نيز مى خوانيم : ((انه يريكم هو و قبيله من حيث لا ترونهم )).
🔹 فَئَامَنَّا بِهِ وَ لَن نُّشرِك بِرَبِّنَا أَحَداً
اين جمله از ايمان جنيان به قرآن و تصديق آن به اينكه حق است خبر مى دهد، و جمله ((و لن نشرك بربنا احدا))، ايمانشان به قرآن را تأكيد مى كند و مى فهماند كه ايمان جنيان به قرآن همان ايمان به خدايى است كه قرآن را نازل كرده ، در نتيجه رب ايشان هم همان خداست ، و ايمانشان به خداى تعالى ايمان توحيدى است ، يعنى احدى را ابدا شريك خدا نمى گيرند.
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 61
#گفتارى_پيرامون_جنّ_آنچه_درباره_جنّ_در_آيات_قرآن_آمده_است
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رمضان_الکریم
غیر از علی(علیه السلام) کسی را در تمام دنیا سراغ دارید که بگوید «هرچه میخواهید از من بپرسید تا پاسخ بدهم»
#صوتی
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
19.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رمضان_الکریم
🎧 توصیهها و برنامه منظم عملی برای شب قدر
حجتالاسلام والمسلمین شیخ جعفرناصری
⏱ ۵ دقیقه
#صوتی
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
محبّت اهلبیت«ع» و متابعت از ایشان، راه نجات و رستگاری
#صوتی
#رمضان_الکریم
آیت الله العظمی مظاهری
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
◾️السلام علیک یا امیرالمومنین علی بن ابی طالب◾️
قسم به وعده شیرین من یموت یرنی
که ایستاده بمیرم به احترام علـــــی
به حال سجده بیفتم به احترام علـــــی
خوشا دمی که بمیرم به زیر گام علـــی
به گنبد و به ضریح و به حرمت نجفش
علی امام من است و منم غلام علــــــی
🔹حارث همدانى
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
8.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تصویری
#رمضان_الکریم
🌱 تدریجی بودن درک شب قدر
🌱حجتالاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری
⏱ زمان: ۲ دقیقه
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_جن
🌱● مراد از پناهنده شدن مردانى از انس به مردانى از جنّ در آيه : "و انّه كان رجال من النس يعوذون برجال من الجنّ"
🌱وَ أَنَّهُ كانَ رِجَالٌ مِّنَ الانسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِّنَ الجِْنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقاً
🔹راغب مى گويد: كلمه (عوذ) به معناى ملتجى شدن به غير است و جمله (رهقه الامر) معنايش اين است كه قهر فلان امر بر او احاطه كرد كلمه (رهق ) به گناه و طغيان هم تفسير شده .
🔹 بعضى هم آن را به ترس و شر معنا كرده اند. بعضى ديگر گفته اند: به معناى ذلت و ضعف است . و همه اين معانى لازمه معناى اصلى كلمه است .
🔹و مراد از پناه بردن انس به جن - بطورى كه گفته اند اين است كه در عرب رسم بوده كه وقتى در مسافرت در شب به بيابانى بر مى خوردند از شر جانوران و شر سفيهان جنى به عزيز آن بيابان كه سرپرست جنيان است پناه مى بردند و مى گفتند: من پناه مى برم به عزيز اين وادى از شر سفهاى قومش .
🔹 و از مقاتل نقل شده كه گفته : اولين كسى كه به جن پناهنده شد طايفه اى از يمن ، و سپس قبيله بنى حنيفه بودند، و آنگاه در همه عرب شايع گرديد.
🔹و بعيد نيست مراد از (پناهنده شدن به جن ) اين باشد كه براى رسيدن به مقاصدشان به كاهنى مراجعه نموده ، از او بخواهند جن را به كمك دعوت كند، و اينكه گفته اند:
رسم بوده هر گاه از اذيت و مضرت جن مى ترسيدند، به مردانى از انس مراجعه مى كردند، به همين معنا برگشت مى كند.
🔹بنابر اين ، ضمير اولى از دو ضمير در(فزادوهم ) به رجالى از انس ،
و دومى به رجالى از جن بر مى گردد،
و معناى جمله اين است كه رجال جن گناه رجال انس و طغيان و يا ذلت و ترس آنان را زيادتر كردند.
🌱وَ أَنهُمْ ظنُّوا كَمَا ظنَنتُمْ أَن لَّن يَبْعَث اللَّهُ أَحَداً
🔹ضمير (انهم ) به رجالى از انس بر مى گردد و خطاب در ظننتم متوجه قوم جنى ايشان است ، و مراد از بعث ، بعث رسول به رسالت است ، كه مشركين منكر آنند. بعضى گفته اند:
مراد از بعث زنده كردن مردگان است ، ولى سياق آيات معناى اول را تأييد مى كند. و از بعضى نقل شده كه گفته اند: اين آيه و آيه قبلش اصلا جزو كلام جنى ها نيست ، بلكه كلام خداى تعالى است كه در وسط آيات حاكى كلام جنيان به عنوان جمله معترضه قرار گرفته ، بنابر اين نظريه ، ضمير (انهم ) به جنيان بر مى گردد، و خطاب در (ظننتم ) به مردم است ، ولى اين نظريه از سياق آيات به دور است .
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 65
#مراد_از_پناهنده_شدن_مردانى_از_انس_به_مردانى_از_جنّ
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t