عید غدیر از نگاه امام خمینی .mp3
5.26M
🎙#بشنوید
⁉️ برای آگاهی از نگاه متعالی امام خمینی به غدیر ، به کدام منبع مراجعه کنیم ؟
💠تحلیل غدیر در منظومه فکری امام خمینی از بعد فقهی ، اخلاقی و حکمی
🔰#استاد_موالی_زاده تبیین میکنند.
#عید_غدیر
#غدیر
@almohkamat
🔹تفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة، وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا، و فَضلُ الفَقیه علی العابد کَفَضلِ الشمسِ علی الکواکب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً
📌در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، کلید بصیرت و کمال عبادت و سبب تحصیل مقامهای والا و مراتب شکوهمند در امور دین و دنیاست؛ و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر کواکب، و کسی که در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد.
📚تحف العقول، ص ۴۱۰
🌹ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر علیه السلام مبارک باد.
#میلاد_امام_کاظم
@almohkamat
📚تخلیه و تحلیه علم اصول
✍به قلم استاد موالی زاده
📙بخش1⃣ از مقاله(مکتب اصولی امام خمینی)
🔷(تخلیه از فضای خلط حقیقت و اعتبار ، و تحلیه به فضای تقنین عقلایی)
#امام_خمینی
#مکتب_اصولی_امام
#علم_التقنین
@almohkamat
المحکمات
📚تخلیه و تحلیه علم اصول ✍به قلم استاد موالی زاده 📙بخش1⃣ از مقاله(مکتب اصولی امام خمینی) 🔷(تخلیه
📚تخلیه و تحلیه علم اصول
✍به قلم #استاد_موالی_زاده
📙بخش1⃣ از مقاله(مکتب اصولی امام خمینی)
🔷اگر بخواهیم دیدگاه امام خمینی نسبت به کلان علم اصول فقه را بررسی کنیم ، باید گفت علم اصول به جهت محتوایی نیازمند یک تخلیه و پیراستگی و در پی آن یک تحلیه و آراستگی می باشد .
🔹از سویی علم اصول از سوی اصولیون متاخر دچار آسیبی جدی شده است که باید آن را زدود . و از سوی دیگر ، علم اصول دارای استعدادی است که در صورت شکوفا شدن و به فعلیت رسیدن ، می تواند به اوج خود در انجام وظیفه استباط در فقه و کارآمدتر کردن فقه برسد .
(تخلیه از فضای خلط حقیقت و اعتبار ، و تحلیه به فضای تقنین عقلایی)
💠از نگاه امام خمینی خلط حقیقت و اعتبار آسیب اصلی علم اصول با توجه به جنس مسائل آن است که به واسطه بکارگیری نادرست قواعد فلسفی در مباحث اصولی توسط اصولیون رخ داده است . جنس مسائل اصولی با توجه به غرض آن ، از ادراکات اعتباری و قراردادی می باشد که تابع نگاه عرفی و عقلایی است و راه را بر قواعد فلسفی و تکوینی و اظهار نظر عقل نظری می بندد .
🔸از این رو ، استناد به
1⃣ محذورهای فلسفی مانند استحاله اجتماع نقیضین ، دور و تسلسل
2⃣ جریان قواعد فلسفی ابواب فلسفه مانند باب علیت ، حرکت، علم و احکام ماهیت و نفس
3⃣ بیان مسائل فلسفی مانند اصالت وجود ، تشکیک و تطابق عوالم ،
در ذیل مباحث اصولی از نمونه های آشکار این خلط می باشد .
🔸امام خمینی تلاش فراوان کرد تا مرز میان ادراکات حقیقی و اعتباری را نشان دهد تا اصول را به فضای عرفی و عقلایی متناسب با ادراکات اعتباری بازگرداند .
💠اما مزیت اصلی علم اصول در نگاه امام خمینی که باید بدان تحلیه و آراسته گردد ، فضای تقنینی حاکم بر غرض علم اصول است .
🔶امام خمینی به معرفی دو فضای گفتگوی بشری پرداختند که یکی محیط ارتباطات متداول روزمره در میان مردم است و دیگری محیط قانونی است که بر اساس روابط مدیریتی شکل می گیرد .
🔸اصولیون در پی قواعد استنباط قانون می باشند . علم اصول تنها با نگاه به محیط تقنین و تشریع ، مسائل خود را می چیند و کاری به محیط گفتگوهای روزمره ندارد . علم اصول وظیفه ی بیان روش قانون گذاری و ابلاغ و اجراء آن در نزد عقلا را بر عهده دارد تا فقیه با به کارگیری آن ، قوانین شرعی را استنباط کند . اگر در علم اصول به ظواهر الفاظ می پردازند ، از باب بیان قواعد ظواهر الفاظ در محیط تقنینی می باشد نه مطلق ظواهر الفاظ . حق اینست که پرداختن به قواعد ظهور الفاظ محیط محاورات روزمره بر عهده علم نحو و معانی بیان باشد .
🔸توجه به فضای قانونی و اقتضائات آن به نظام مند شدن استنباط فقهی کمک شایانی می کند به گونه ای که می توان فقه را از روند مساله محور به برنامه محور ارتقاء داد تا کارآمدی آن بیش از پیش شود .
#امام_خمینی
#مکتب_اصولی_امام
#علم_التقنین
@almohkamat
مقدمه واجب10.mp3
10.01M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه دهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
جهاد تبیین در آیه مباهله.mp3
4.83M
🎙#بشنوید
🔸جهاد تبیین در آیه مباهله
📌جهاد تبیین در عرصه معارف دینی ، نخستین گام مبارزه
🔹تفاوت لعن عالمانه و لعن جاهلانه در قرآن
🔰استاد موالی زاده تبیین می کنند.
#مباهله
@almohkamat
مقدمه واجب11.mp3
10.47M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه یازدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب12.mp3
7.6M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه دوازدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب13.mp3
11.71M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه سیزدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
مقدمه واجب14.mp3
7.92M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه چهاردهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
🖊سرزمین کربلا در ملکوت
✍به قلم #استاد_موالی_زاده
🔹حکایت مُلکی «وادی طُوی» :
« فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ مِنْ شَاطِئِ الْوَادِي الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يَا مُوسَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(قصص / 30)
📌 آن هنگام که حضرت موسی به همراه همسرش از مدین به سوی مصر در حرکت بود ، در میان راه ، آتشی از دور در آن سوی کوه طور مشاهده کرد «آنَسَ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ نَاراً» (قصص / 29) و پس از آن ، روانه آن کوه شد « فَلَمَّا أَتَاهَا» و هنگامی که به نزدیکی کوه طور در دشتی به نام «طُوَی» رسید «إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» ، و مامور به خلع نعلین شد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ» ، وحی الهی از میان درختی بر موسی نازل گردید .
🔸با آنکه «بقعه مبارکه» در آیه شریفه ، در کنار کوه طور در سرزمین مصر یا اردن می باشد ، اما ابن قولویه در کامل الزیارات روایتی از امام صادق علیه السلام به روایت خاندان مهزیار اهوازی نقل می کند که آن بقعه مبارکه یعنی محل بعثت موسی به پیامبری را «کربلا» معرفی می کند :
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ :« شَاطِئُ الْوَادِي الْأَيْمَنِ الَّذِي ذَكَرُهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ هُوَ الْفُرَاتُ ، وَ الْبُقْعَةُ الْمُبَارَكَةُ هِيَ كَرْبَلَاءُ ، وَ الشَّجَرَةُ هِيَ مُحَمَّدٌ»
❓با توجه به ارزش سندی روایات کامل الزیارات ، توضیح این روایت چه خواهد بود ؟
🖇حکایت ملکوتی «وادی طُوی» :
به استناد آموزه های قرآنی ، هر شئ مادی در جهان طبیعت ، تجلی یافته حقیقتی برتر و مجرد در عالم ملکوت می باشد «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (حجر /21) و شهود ملکوت اشیاء تنها برای همانند حضرت ابراهیم رخ می دهد «وَ كَذٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ» (انعام/75)
💠بر این اساس ، امام صادق نیز درصدد تفسیر ملکوتی و باطنی آیه شریفه می باشد . قرینه بر این مدعا ، تفسیر «شجره» در روایت به حضرت محمد است که قطعا ناظر به وجود مُلکی و طبیعی شجره نمی باشد بلکه نشان از ملکوت و باطن وحی نازل شده بر حضرت موسی است که به ظاهر از پس پرده و حجاب «شجره» آمده است .
🔺بنابراین امام در صدد این نیست که سرزمین کربلا در عراق را به عنوان محل بعثت موسی به پیامبری معرفی کند بلکه امام می خواهد به ما بگوید «وادی طوی» نیز با آنکه در دنیا ، قطعه زمینی مقدس در سرزمین مصر در کنار کوه است اما ملکوتی دارد . حال ملکوت آن چیست ؟ امام در پاسخ می فرماید ، ملکوت آن «کربلا» است . لذا تقدس دارد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ» .
✔️حال با توجه به این روایت ارزشمند و مجموع روایات برتری سرزمین کربلا بر سائر بقاع متبرکه مانند کعبه ، می توان گفت : در ملکوت ، حقیقتی است به نام کربلا که رقیقه و تجلی آن در جهان مادی ، همه مکان های مقدس را در طول تاریخ در بر گرفته است .
و هر مکانی که بخواهیم آن را مقدس و نورانی کنیم باید به نام نهضت امام حسین مزین گردد تا به حقیقت ملکوتی کربلا التفات یابد و مقدس شود و باطنی نورانی پیدا کند که تنها اهل شهود و ملائکه آن را می بینند . لذا ملائکه خود را به مکان برگزاری عزای امام حسین متبرک می کنند .
#محرم
#امام_حسین
#کربلا
@almohkamat
مقدمه واجب15.mp3
6.99M
🎙#بشنوید
🔊فایل صوتی کتاب مناهج الوصول
📌مبحث مقدمه واجب جلسه پانزدهم
🔰استاد موالی زاده
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat