🖊حضرت فاطمةُ(س) ـ لِلإِمامِ عَلِی(ع) ـ : إنّی اُوصیک فی نَفسی وهِی أحَبُّ الأَنفُسِ إلَیّ بَعدَ رَسولِ اللّهِ(ص)، إذا أنا مِتُّ فَغَسِّلنی بِیدِک، وحَنِّطنی، وکفِّنّی، وَادفِنّی لَیلاً، ولا یشهَدنی فُلانٌ وفُلانٌ، وَاستَودَعتُک اللّه تَعالی حَتّی ألقاک، جَمَعَ اللّهُ بَینی وبَینَک فی دارِهِ وقُربَ جِوارِهِ .
📌حضرت فاطمةُ(س)ـ خطاب به امام علی(ع) ـ: من درباره خودم که محبوب ترین افراد برای من پس از رسول خدا(ص) است به تو وصیت می کنم. وقتی من از دنیا رفتم، با دست خودت مرا غسل بده و حنوط و کفن کن و مرا شبانه دفن کن و فلانی و فلانی در تشییع من حاضر نشوند. تو را به خدا می سپارم تا وقتی که ملاقاتت کنم. خداوند من و تو را در خانه خود و در نزدیک جوار خودش گرد آورد.
📚بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۳۹۰ ح ۵۶
🏴#ایام_فاطمیه تسلیت باد.
#فاطمیه
@almohkamat
المحکمات
📙ترانه سفسطه و برهان صدیقین ✍️نوشتاری از استاد موالی زاده 📚گفتار 7️⃣ از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد
📙قهرمان اسفار اربعه
✍نوشتاری از #استاد_موالی_زاده
8⃣گفتار هشت از مقاله(فقه و فلسفه : تضاد و تضایف؟)
♦️دیدگاه امتداد حکمت۴
🔹عموم اندیشمندان مسلمان از امتداد بخشیدن به توحید در عرصه های گوناگون زندگی انسان غفلت کرده اند . نه عرفان ، نه فلسفه و نه کلام به امتداد توحید نپرداختند، و نه فقه و نه اخلاق به پایه ی توحید نگاهی نیفکندند . همه این علوم شریف ، جزیره هایی از هم جدا بودند که هر یک سر در گریبان خود فرو برده و کاری به کار دیگری نداشتند . این شد که توحید ، امتداد نیافت و در متن زندگی مهجور ماند . « و قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورا »
👈نخست از عرفان آغاز کنیم .
🔹عرفا با آنکه موضوع علم عرفان ، توحید است و با آنکه محور سفر سوم و چهارم در سلوک ، رسیدگی به مردم و اجتماع می باشد ، اما عرفان ما در حوزه اداره اجتماع ، بالفعل نشده است .
عارف در سفر سومِ سیر و سلوک ، یعنی سیر من الحق الی الخلق بالحق ، و در سفر چهارم یعنی سیر فی الخلق بالحق ، باید در اجتماع ظاهر شود و از غیب به شهادت بازگردد ، تا سلوک او کامل گردد .
نبوت که مظهر اتمّ هدایت تشریعی و ارائه طریق است و وظیفه برانگیختن مردم بر علیه طاغوت و حرکت به سوی توحید را دارد ، تجلی سفر سوم سلوک است .
در سفر چهارم هم ، سالک هدایت تکوینی و ایصال الی المطلوب خلق خدا را بر دوش دارد تا امامت و ولایت تجلی یابد که با استقرار حکومت الهی ، زمینه تربیت نفوس خلق مهیا شود .
تدوین کنندگان علم عرفان چنین افقی را برای آن علم در نظر گرفته بودند اما نشد .
🔹عرفان ما بیشتر از خلق و جامعه به فرد پرداخت . به سیر «من الخلق» بسنده کرده و پای در سیر «الی الخلق» و «فی الخلق» نگذاشت . به «فناء» توجه کرد و از «محو» و «محق» گذشت و به «فناء الفناء» رسید اما از «بقاء بعد الفناء» باز ماند و به مرتبه «صحو» نایل نشد . در عالم «غیب» رفت و عالم «شهادت» را ندید . «وحدت شهودی» است بیشتر تا «وحدت وجودی» .
از این رو ، از واژه عرفان و عرفا ، انزوا و ترک اجتماع و گونه ای از رهبانیت به ذهن عوام تبادر می شود .
🔹کسی باور نداشت که عرفان ، حماسه آفریند . عَلَم قیام و جهاد را بتواند بر دوش کشد . توحید را در سایه عدالت بیند . حکومت تشکیل دهد و به رتق و فتق امور بپردازد .
کسی باور نداشت عرفان نظری با فقه عملی آشتی کند . عارف ، فقیه گردد . سالک الی الله ، ولی و حاکم شود .
🔹تا آنکه «قهرمان اسفار اربعه» پای در میدان مبارزه با طاغوت نهاد و انقلابی پیامبرگونه و حکومتی امام گونه بنا نهاد و سفر سوم و چهارم را به منصه ظهور درآورد .
حضرت امام خمینی عارفی و فقیهی بود که در سن 27 سالگی ، «مصباح الهدایه» نوشت و در تبعید ، «تحریر الوسیله» نگاشت تا «فقه اکبر» را میزبان «فقه اصغر» کند و ولایت فقیه را بر پایه عرفان بنا نهد .
💠 بله ، نخست باید عرفان دست از تقلید در فقه بردارد و عارف خود فقیه جامع الشرایط گردد تا در ابتدای راه امتداد دادن به توحید در متن زندگی خلق در ظرف فقه اصغر جای گیرد .
📌 ادامه دارد ...
#امتداد_حکمت
#تولید_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_منظومه_ای
@almohkamat
🗂#فهرست
📝#مجموعه_آثار_نوشتاری با موضوع سلسله بحث های «مکتب اصولی امام خمینی»
🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده
💢تخلیه و تحلیه علم اصول
https://eitaa.com/almohkamat/158
💢«تورم علم اصول» از دیدگاه امام خمینی
https://eitaa.com/almohkamat/148
💢ابطال نگاه ارسطویی به تمایز علوم
https://eitaa.com/almohkamat/220
💢دیدگاه «سنخیت» در تمایز علوم
https://eitaa.com/almohkamat/262
💢نگاه تقنینی به متعلق احکام
https://eitaa.com/almohkamat/316
📌ادامه دارد...
#امام_خمینی
#مکتب_اصولی_امام
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
📚جمهوریت نظام ، سفر چهارم انقلاب اسلامی
✍ به قلم #استاد_موالی_زاده
🔷جمهوریت در نظام اسلامی دارای اثرات و برکات فراوانی است که اقتدار حکومت اسلامی ، عمده آن می باشد . دلیل دیگر ضرورت جمهوریت از دیدگاه حقوقی و فلسفه سیاسی به حق مردم و اختیار ذاتی ایشان در پذیرش حکومت الهی باز می گردد .
اما جمهوریت نظام را می توان از زاویه ای ژرف تر و دقیق تر در حوزه انسان شناسی ارزیابی کرد که تنها برای خواص قابل بازگویی است و در این نوشتار بسیار خلاصه بدان اشاره خواهد شد .
🔷 در جهان بینی توحیدی بر اساس آیه شریفه «انا لله و انا الیه راجعون» ، کمال انسان در زندگی دنیوی خود ، با تلاش برای سیر الی الله صورت می پذیرد .
سفر معنوی انسان در همه مکاتب الهی در چهار مرحله تعریف شده است :
- «سیر من الخلق الی الحق »
ـ «سیر فی الحق بالحق»
ـ « سیر من الحق الی الخلق بالحق»
ـ « سیر فی الخلق بالحق»
🔹از میان اسفار اربعه ، سالک در سفر چهارم باید به سوی مردم و جامعه بازگردد و با راهبری مردم به سوی توحید در سایه مبارزه با طاغوت و گسترش عدالت ، سیر ملکوتی خود را کامل کند . از این رو ، سفر چهارم برخلاف سفرهای سه گانه پیشین ، جمعی است . پرده پایانی سفر سالک توسط مردم و جامعه به نمایش گذاشته می شود . سفر معنوی سالک بدون همراه کردن مردم نه تنها به کمال نمی رسد بلکه ناقص باقی می ماند .
🔶 در دوره معاصر ، امام خمینی نشان داد که سفر چهارم عرفانی با تشکیل حکومت اسلامی و ولایت تشریعی به اوج می رسد ؛ زیرا بسیج مردم با هدف مبارزه با طاغوت برای نیل به توحید تنها در ظرف حکومت الهی امکان پذیر خواهد بود .
🔸مردم در کنار ولی معصوم و یا ولی فقیه دچار چالش های فراوان از سوی طاغوت و منافقان خواهند شد که تنها راه نجات از ترفندهای طاغوت و فتنه ی منافقان ، استقامت آگاهانه مردم است که با راهبری ولیّ یا نائب ولیّ ، امکان پذیر می باشد .
🔸در آیه «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ» در سوره هود ، به پیامبر دستور استقامت به همراه مومنان داده شده است . از این رو ، سفر چهارم سخت ترین سفر است و پیامبر به جهت ذیل آیه ،فرمود : « شیبتنی سوره هود لمکان هذه الآیه » .
↔️ سه نکته :
نکته 1⃣ ـ هر کسی هر میزان از ولایت تشریعی و مسئولیت اجتماعی را بر عهده داشته باشد ، باید بتواند عموم مردم مخاطب خود را در نیل به اهداف تعریف شده نیز همراه کند . جدا شدن از مردم در اداره اجتماع و تک روی در مدیریت ، سبب ناتمام ماندن سفر معنوی است .
نکته 2⃣ ـ جنس حضور مردم در نظام اسلامی از سنخ استقامت است . بنابراین ، بسنده کردن به حضور هیجانی و احساسی مردم ، برگرفته از آموزه های دموکراسی غربی می باشد
نکته 3⃣ ـ جمهوریت در نظام اسلامی تنها به معنای حضور مردم در عرصه سیاسی نیست بلکه باید در عرصه های اجتماعی و اقتصادی نیز جمهوریت نظام نمود یابد .
#امام_خمینی
#امتداد_حکمت
#انسان_شناسی_سیاسی
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
📣اطلاعیه
🔹احتراما به اطلاع طلاب محترم دوره مقدمات می رساند سلسله جلسات «متمم الموجز» توسط استاد موالی زاده ارائه می شود .
🔸این جلسات با هدف ارائه منظومه ای از علم اصول بر اساس دیدگاه های خاص امام خمینی در کتاب الموجز ، صورت گرفته است .
📌آن دسته از عزیزان طلبه که مشغول کتاب اصول فقه علامه مظفر یا حلقات شهید صدر یا الوسیط آیت اله سبحانی می باشند ، می توانند هندسه ارائه شده را بر اساس آن کتاب ها، پژوهش کنند .
#الموجز
#روش_تحصیل
#استاد_موالی_زاده
@mavalyzade_ir
اجتماع و حکومت..mp3
4.06M
🎙#بشنوید
🔹خوانش علامه طباطبایی در رابطه با حکومت و اجتماع نسبت به حضرت امام خمینی
🔸یکی از شاخص های فقه و اندیشه علامه طباطبایی نگاه اجتماعی به دین است
⁉️آیا اجتماع مقدم بر حکومت است یا حکومت مقدم بر اجتماع؟
🔰در کلام #استاد_موالی_زاده
#حکومت
#اجتماع
#علامه_طباطبایی
#امام_خمینی
@almohkamat
شخصیت علامه طباطبایی..mp3
632.8K
🔊#فایل_صوتی
🔺دو راه شناخت علامه طباطبایی
1️⃣تاریخ
2️⃣بررسی افکار و اندیشه های علامه
🔰#استاد_موالی_زاده توضیح میدهند.
#علامه_طباطبایی
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 11.mp3
13.26M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔹بیان دیدگاه امام خمینی در ماهیت ملکیت اعتباری
🔹ضرورت نگاه تمدنی به مقوله ملکیت اعتباری در بیان امام خمینی
⁉️با توجه به دیدگاه آبت اله خویی ،ملکیت اعتباری کدام یک از احتیاجات بشری را رفع می کند ؟
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه یازدهم/دوشنبه 1402.09.13
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
حکومت اسلامی.mp3
537.7K
🎙#فایل_صوتی
⁉️در بحث حکومت آیا ابتدا باید اجتماع را تقویت کنیم و بعد سراغ سیاست و حکومت برویم؟؟
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#اجتماع
#حکومت
@almohkamat
💠تمدن نوین اسلامی؛ از آرمان تا واقعیت
✍️نویسنده: سید فرید موالی زاده
📚منبع: پژوهش های گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی سال اول پاییز و زمستان ۱۴۰۰ شماره ۲ 277 - 291
🔹مقوله تمدن بالاترین مرحله اجتماع بشری است که نقطه اوج تلاش انسان برای دستیابی به زندگی بهتر و پیشرفت همه جانبه را نشان می دهد.
🔸تمدن ها دو جنبه دارند: جنبه زیربنایی که عرصه فکر و جهان بینی و اندیشه حاکم بر تمدن است؛ جنبه روبنایی که شامل حوزه سخت افزار مانند صنعت، اقتصاد، سیاست و هنر و معماری است، و حوزه نرم افزار که دربرگیرنده نحوه سبک زندگی و روابط انسانی می باشد. همچنین ازآنجاکه جنبه روبنایی تابع جنبه زیربنایی است، می توان تمدن ها را بر اساس جنبه زیربنا، یعنی جهان بینی، بر دو گونه قسمت کرد: تمدن توحیدی و تمدن الحادی.
📌البته اندیشمندان غربی در تلاش اند مفهوم تمدن توحیدی را به بهانه ناکارآمدی دین و معنویت، امری تخیلی و دور از واقعیت نشان دهند. آنان برای اثبات مدعای خود، به دوره حاکمیت کلیسا بر اروپا استناد کرده اند. درمقابل دیدگاه «تمدن نوین اسلامی» درصدد است با به تصویر کشیدن دین واقعی که بر پایه توحید است، نگاه غربی ها را به چالش کشاند. برتری تمدن توحیدی در امتداد دادن توحید در همه عرصه های زندگی بشری است. توحید در تمدن توحیدی تنها اندیشه و باور قلبی فرد نیست که در مرحله نظر و انتزاع باقی بماند، بلکه باور توحیدی مسئولیت آور است و تکلیف روابط اجتماعی و سبک زندگی، حکومت، اقتصاد، سیاست، هنر و معماری، و حتی علم را مشخص می کند. نگاه به انسان در تمدن توحیدی، بر اساس فطرت پاک توحیدی است، نه معیارهای محدود نژاد و زبان و اقلیم.
🖇اما با وجود این نگاه وسیع به انسان، موضع تمدن توحیدی در برابر طاغوت ها و سردمداران جبهه استکبار که اندیشه انسان ها را به اسارت کشانده اند، مبارزه همه جانبه است.
⬅️مخاطبین محترک کانال #المحکمات میتوانند جهت دانلود این مقاله به سایت جامع پرتال علوم انسانی مراجعه کنند.
🌐http://ensani.ir/fa/article/author/248734
@almohkamat
هدایت شده از دروس استاد موالی زاده
فقه العقود ج 12.mp3
12.35M
🎙#فایل_صوتی درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره
🔸تقسیم امور اعتباری به قبل الاجتماع و بعد الاجتماع در بیان علامه طباطبایی
🔸التفات آیت الله خویی به غرض عقلا در اعتبار ملکیت
🔸عقلایی بودن ملکیت و امکان بحث از غرض عقلا در فرآیند اعتبار
🔰#استاد_موالی_زاده
📅جلسه دوازدهم/سه شنبه 1402.09.14
#فقه
#فقه_العقود
#مکتب_فقهی_امام
🆔@mavalyzade_ir
تبیین آیه کان الناس امه واحده.mp3
1.06M
🎙#فایل_صوتی
⁉️آیا در امم اولیه شریعت وجود داشته است؟
⁉️تعدد امم از کی شروع شد؟
💠تبیین آیه کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ...
🔰#استاد_موالی_زاده پاسخ میدهند.
#امت
#شریعت
@almohkamat