eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
110 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠از جمله برکات ماه مبارک رجب، ادعیه فصیح، بلیغ و عمیق از نظر معنی، به ویژه جملاتی است که درباره اوصاف جلال و جمال خداوند در آنها آمده است، دعاهایی که دل را از رذایل پاک و به فضایل و نور آراسته می گرداند: 📌« این ادعیه در ماه مبارک رجب و خصوصاً در ماه مبارک شعبان اینها مقدمه و آرایشی است که انسان به حسب قلب خودش می کند برای اینکه مهیا بشود برود مهمانی؛ مهمانی خدا، مهمانی ای که در آنجا سفره ای که پهن کرده است قرآن مجید است.» 📚 (صحیفه امام، ج ۱۳، ص: ۳۳) @almohkamat
وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی .mp3
688.8K
🎙استاد موالی زاده 💢وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی ⁉️وسوسه شیطان در بهشت ملکوتی نسب به آدم و حوا چه تفاوتی با وسوسه دنیایی دارد ؟ 📚جلسه 23 از سلسله جلسات انسان شناسی استاد @almohkamat
🖊نکیر و منکر یا بشیر و مبشر ؟ ✍🏻به قلم : 🔹«و ادْرَأْ عَنِّي مُنْكَراً وَ نَكِيراً وَ أَرِ عَيْنِي‏ مُبَشِّراً وَ بَشِيرا » این فقره در یکی از دعاهای ماه رجب آمده است که عبد از خداوند می خواهد آن دو فرشته الهی که در قبر بر او ظاهر می شوند ، «نکیر» و «منکر» نباشند بلکه «بشیر» و «مبشر» را ببیند . 🔸آیت الله شاه آبادی می گوید :« بشیر و مبشر همان نکیر و منکرند و تعدد به اعتبار خواهد بود»(شذرات/ ص217) و علامه مجلسی در بحار توضیح می دهد که ملائکه سئوال کننده از عقائد میت در قبر ،برای مومن با چهره ای نیکو و مهربان ظاهر می شوند که «بشیر» و «مبشّر» هستند ، و بر غیر مومن با چهره ای زشت و ترسناک نمایان می شوند که «نکیر» و «منکر» خواهند بود . ⁉️حال پرسش اینجاست که چگونه یک نوع از فرشتگان دارای دو ماهیت زشت و زیبا خواهند بود ؟ آیا ملائکه می توانند زشت باشند ؟ 🖊رویت ملائکه : با توجه به آیه شریفه « فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً » ، ملائکه وجود مادی ندارند و نمی توانند به وجود مادی آلوده شوند لذا با چشم سر نمی توان آنها را دید بلکه تنها راه ارتباط با وجود مجرد و غیبی فرشتگان ، قلب و روح انسان است که ملائکه در آن تمثل می یابند . در نتیجه : 1️⃣ارتباط با ملائکه انحصاری و شخصی است و برای هر کس جداگانه و مستقل اتفاق می افتد . 2️⃣شکل و شمایل و چهره فرشته ی ظاهر شده بر قلب انسان را روح آن انسان تعیین می کند. 3️⃣رویت ملائکه برای اولیاء الهی در دنیا و پیش از مرگ اتفاق می افتد اما عموم انسان ها ، فرشتگان را در هنگام مرگ و پس از مرگ می بینند . 🖊چهره ملائکه : ذات ملائکه متعلق به عالَم قدس و ملکوت می باشد که از سنخ نور است لذا بر روح انسان مانوس با ملکوت و متنفر از دنیا ، با چهره ای زیبا نمایان می شود مانند مریم مقدس که جبرئیل در قامت جوانی زیبا بر قلبش تمثل یافت . 📌حضرت عزرائیل و اعوانش هم با چهره ای زیبا و مهربان بر او نمایان می شوند مانند شهیدان که با چهره ای آرام و حتی خندان به جهان باقی می شتابند . آن دو فرشته سئوال کننده از عقائدش در شب اول قبر را هم زیبا می بیند و «بشیر» و «مبشر» بر او ظاهر می شوند . 💠اما اگر روح انسان با ظلمات دنیای مادی انس داشت و بدان عشق می ورزید ، از وطن اصلی خود یعنی ملکوت و غیب نفرت می یابد؛ زیرا ملکوت و عالَم غیب ، او را از معشوق ظلمانیش جدا می کند لذا هم از مرگ می ترسد و هم از امور ملکوتی می هراسد و در نتیجه آنها را در صورتی ترسناک و زشت می بیند و تنها امور مادی در نظرش زیبا هستند . 💢این روح آلوده به دنیا و متنفر از ملکوت، ملائکه نورانی و قدسی را در شب اول قبر در صورتی ترسناک و وحشتناک و زشت می بیند و در نظرش «نکیر» و «منکر» خواهند بود . عزرائیل و اعوانش را هم در هنگام مرگ ، با چهره ای دهشتناک می بیند و گرنه ملائکه ذاتا نور هستند . @almohkamat
☘قالَ الامام الجواد(ع ) : خَفْضُ الْجَناحِ زینَةُ الْعِلْمِ، وَ حُسْنُ الاْدَبِ زینَةُ الْعَقْلِ، وَ بَسْطُ الْوَجْهِ زینَةُ الْحِلْمِ . 🍀امام جواد (ع):تواضع و فروتنی زینت بخش علم و دانش است؛ ادب داشتن و اخلاق نیک زینت بخش عقل می باشد؛ خوش رویی با افراد زینت بخش حلم و بردباری است. 📚كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۷ 🌹ولادت با سعادت امام جواد علیه السلام مبارک باد. @albayann
💠 سلسله نشست های علمی «خطابات قانونیه» 🔰موضوع: نسبت خطابات قانونیه با ثابتات و متغیرات 🎙 اساتید ارائه دهنده: حجت‌الاسلام محمد جواد تاکی حجت‌الاسلام سید فرید موالی زاده ⏰ سه شنبه 3 بهمن، ساعت 15:30 🏠مکان: قم، میدان معلم ، مدرسه امام کاظم علیه السلام ، طبقه سوم ، اتاق 310 @almohkamat
018.mp3
13.16M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔹جمع بندی دیدگاه مختار در رابطه با نسبت ملک و مال و منافع مقصوده محلله 🔹نسبت شارع و احکامی مانند وصیت و ضمان و غصب با ملک عقلایی 🔹ضرورت استفاده از قواعد منطق اعتباریات و اجتناب از نگاه فلسفی در تبیین موضوعات فقهی 🔰 📅جلسه هجدهم/سه شنبه 1402.11.03 🆔@mavalyzade_ir
🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ، وَحُجَّتَهُ عَلَىٰ عِبادِهِ، 🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ 🌱قسم به وعده ی شیرین مَن یَمُت یَرنی 🍃که ایستاده بمیرم فقط به احترام علی ولادت حضرت امیر المومنین علیه السلام بر شیعیان و محبین حضرتش مبارک باد. @almohkamat
🖊امام علی و گذر از خندق إنّیّت ✍به قلم : 🔹قَالَ النَّبِيُّ : «لَضَرْبَةُ عَلِيٍّ (یوم الخندق) خَيْرٌ (أو أفضَل) مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَيْنِ» افضلیت ضربت امام علی دو چهره دارد که یکی مُلکی و ظاهری است که در حوزه سیاسی قابل طرح است ،و دیگری ملکوتی و باطنی که چهره مُلکی نمود باطن ملکوتی است.   🖊چهره سیاسی فضیلت : 🔺نقش آفرینی امام علی در غزوه خندق با کشتن پهلوان نام آور لشکر مشرکان ،پیروزی مسلمانان بر کفار را به ارمغان آورد . رهآورد این پیروزی با ارزش ،تثبیت حکومت نوپای پیامبر اسلام بود . از این رو پیامبر در توصیف رویارویی امام علی با عمر بن عبدود فرمود : « بَرَزَ الْإِيمَانُ كُلُّهُ إِلَى الْكُفْرِ كُلِّهِ‏» . بنابراین ، افضلیت یک ضربت شمشیر امیرالمومنین بر همه عبادت ثقلین از جهت تاثیر گذاری سیاسی در تثبیت جریان توحیدی است که عبادت انس و جن فاقد این میزان از تاثیر بود . 🖊چهره ملکوتی فضیلت : 🔶بر اساس جهان بینی الهی ، ارزش هر فعلی از افعال انسان در باطن ملکوتی و غیبی و سرّ آن تجلی می کند و گرنه صورت مادی افعال انسان ها شبیه هم می باشد . روایت داریم که باطن نماز یکی ، هاله ای از نور است و دیگری هاله ای از تاریکی و سیاهی . بر این اساس ، افضلیت و برتری ضربت شمشیر امام علی از جهت باطن ملکوتی و غیبی آن فعل است که بر ملکوت و باطن عبادت انس و جن چیره می گردد . عبادت در اینجا تنها شامل مناسک دینی نیست بلکه در بر گیرنده هر فعل نیکی است . در نتیجه ، اگر تمام افعال نیک جن و انس را با فعل امام مقایسه کنیم ، باطن ملکوتی ضربت امام در اعلی علیین قرار می گیرد .   🖊الفعل فعل الله و هو فعلنا : 💠از نگاه قرآن ، در واقع افعال هر انسانی فعل الله است « فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ » لکن اوحدی از اولیاء الهی این واقعیت را می بینند در حالی که عموم انس و جن از درک آن غافلند. بر این اساس شدت و ضعف باطن ملکوتی هر فعل نیک به اخلاص بستگی دارد . دیگران و خوشایند آنها را ندیدن ، رتبه نازله اخلاص است اما هنر در ندیدن خود در هنگام انجام فعل است «تو خود حجاب خودی از میان برخیز» که این رتبه از اخلاص آن هنگام تحقق یابد که فعل خود را «فعل الله» و دست خود را «ید الله» و چشم خود را «عین الله» ببیند نه آنکه تنها بداند . 📌امیرالمؤمنین در هنگام مبارزه با پهلوان کفار به درجه « وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ رَمَى» رسیده بود و ضربت شمشیر خود را ضربت خداوند می دید .لذا تا خشم ناشی از جسارت آن ملعون فرو ننشست ، از کشتنش خودداری کرد تا انیت و انانیت در میان نباشد . اما انس و جن عبادت های خود را فعل خود می بینند که برای رضایت خداوند انجام می دهند و حقیقت آیه« فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ » را نه تنها در افعال خود بلکه در عبادات خود ندیدند . 🔰تذکر : تاکنون برای عبادات ثقلین در برابر ضربت امام وجودی قائل بودیم اما بنابر تفسیری ادق از افضلیت ، جایی برای عبادت ثقلین باقی نمی ماند زیرا ذات امام تجلی بالاترین رتبه هستی است . @almohkamat
14.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 قیام حسینی، تبیین زینبی 🔰امام خامنه ای 🏴 سالروز کبری سلام‌الله علیها تسلیت باد. @almohkamat
آغاز حرکت از کجاست؟.mp3
1.49M
🎙 ⁉️بحث حرکت از کجا آغاز میشود؟ 🔺علت چاپ نشدن جلد 4 اصول فلسفه و روش رئالیسم شهید مطهری در بیان @almohkamat