eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
110 عکس
14 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
نسبت طب اسلامی با فقه.mp3
823.5K
🎙 🔺نسبت طب اسلامی با فقه ⁉️آیا می توان برای جدا کردن روایات فقهی از روایات باب طب و علوم حقیقی ملاکی ارائه داد ؟ ⁉️آیا بر این جداسازی ثمره عملی مترتب می شود ؟ پاسخ میدهند @almohkamat
19.mp3
13.17M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره ⁉️آیا متعلق ملکیت می تواند کلی باشد ؟(ملکیت مشاع ، کلی در معین و کلی در ذمه) ⁉️ تعریف ذمه چیست ؟ تفاوت ذمه با عهده از نگاه محقق نایینی و شهید صدر ⁉️مالکیت شخص بر ما فی الذمه خود امکان پذیر است ؟ 🔰 📅جلسه نوزدهم/سه شنبه 1402.11.10 🆔@mavalyzade_ir
🎙امام خامنه ای: 📌دهه‌ی فجر، در حقیقت مقطع رهایی ملت ایران و آن بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است.  📌 دهه‌ی فجر، آن آیینه‌یی است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد. اگر این آیینه نبود، باز هم مثل همان دوره‌های تاریک و قرون خالیه، بایستی ما مینشستیم و اسمی از اسلام میآوردیم.  📌 برگزاری دهه‌ی فجر، باید مثل برگزاری جشن نیمه‌ی شعبان باشد.  📆۱۳۶۹/۱۰/۱۱ 🇮🇷 مبارک باد🇮🇷 @almohkamat
فقه العقود ج 20.mp3
12.61M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔺بیان ادله عدم صدق ملکیت شخص بر ما فی الذمه خود از نگاه فقها 🔺بررسی ایراد اتحاد من له الملک و من علیه الملک در بیع الدین علی من هو علیه 🔺بررسی راه حل صاحب جواهر و شیخ انصاری در توجیه بیع الدین به مدیون 🔰 📅جلسه بیستم/چهارشنبه 1402.11.11 🆔@mavalyzade_ir
🖊دشمنی با مردم از نگاه قرآن ✍🏻به قلم «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاَ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعا یسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ »(قصص/4) خداوند متعال عامل استکبار و سرکشی فرعون بر روی زمین را تنها ظلم به گروهی از مردم مصر (بنی اسرائیل) نمی داند بلکه عامل اصلی طغیانگری فرعون ، دشمنی با همه مردم مصر است . حضرت موسی هنگامی که از فرعون خواست تا بنی اسرائیل را با خود به همراه برد ، «أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبادَ اللَّهِ»(دخان/ ) ، بنی اسرائیل را با تعبیر «عباد الله» یاد می کند که به استناد تفسیر علامه ،به استکبار فرعون در برابر خدا به دلیل ظلم به گروهی از مردم اشاره دارد ؛ زیرا آنها عباد الله هستند . 🔺قرآن دشمنی فرعون با مردم مصر را در ضمن به کارگیری دو سیاست خبیثانه نشان می دهد : 1️⃣سیاست تفرقه میان مردم مصر : فرعون پیش از آنکه ظلم و ستم به بنی اسرائیل را آغاز کند ، نخست به تفرقه میان مردم مصر و ایجاد چند دستگی و دو قطبی های دروغین پرداخت «وَ جَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعا» پس از آن به آزار و اذیت بنی اسرائیل روی آورد «یسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ» . 📌علامه طباطبایی معتقد است که فرعون با ایجاد اختلاف ، مردم مصر را در برابر همدیگر قرار می داد تا با وحدت و همگرایی ، قدرت نیابند و بر علیه ظلم پادشاه قیام نکنند. فرعون در راستای تحقیر بنی اسرائیل و تحریک مردم مصر ، آنها را اقلیتی معرفی می کند که با همه مردم مصر دشمنی دارند . « إِنَّ هٰؤُلاَءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ * وَ إِنَّا لَجَمِيعٌ حَاذِرُونَ »(شعراء/56) 2️⃣سیاست استخفاف فکری مردم : قرآن در تشریح سیاست فریبکارانه فرعون در برابر مردم ، ابتدا از روش تبلیغاتی او گزارش می دهد : « وَ نَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَ فَلاَ تُبْصِرُونَ»(زخرف/52) 🔹فرعون توانست با تبلیغات فرهنگی فراوان (متناسب با آن زمان) در باره شخصیت خود و جاه و جلال ظاهری و پیشرفت های شگفت آور مصر در عرصه معماری ، صنعت ، کشاورزی ، هنر و سائر عرصه های تمدنی ، فکر مردم مصر را تسخیر کند و عقل و اراده آنها را برباید و بدانها بقبولاند که مقام خدایی دارد : « َقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» . قرآن از این روش فرعون به «سیاست استخفاف فکری» تعبیر می کند که نتیجه آن فرمانبرداری و پیروی کورکورانه و گوسفند وار مردم از فرعون بود :« فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ‏ » (زخرف/54).امروزه حکومت های غربی نیز برای همراه کردن مردم از سیاست فریب افکار عمومی بهره می برند 🔸اما در اسلام ، همراهی همدلانه مردم با حکومت اسلامی مورد تاکید است . «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ»(ابراهیم/37) . رابطه محبت آمیز رهبر با مردم و تاکید وی بر حفظ وحدت داخلی به همراه مشارکت دادن مردم در اداره امور از ویژگی های حکومت اسلامی است که امروزه در بیان و بنان و سیره عملی رهبر انقلاب بارز است . @almohkamat
🏴شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام تسلیت باد. 🏴الإمام الكاظم(ع : وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فی أرْبَعٍ: أوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَالثّانِیةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْكَ، وَالرّابِعَةُ أنْ تَعْرِفَ ما یخْرِجُكَ عَنْ دینِكَ. 📌امام كاظم(ع):تمام علوم جامعه را در چهار مورد شناسائی كرده ام: اوّلین آن ها این كه پروردگار و آفریدگار خود را بشناسی و نسبت به او شناخت پیدا كنی. دوّم، این كه بفهمی كه از برای وجود تو و نیز برای بقاء حیات تو چه كارها و تلاش هائی صورت گرفته است. سوّم، بدانی كه برای چه آفریده شده ای و منظور چه بوده است. چهارم، معرفت پیدا كنی به آن چیزهائی كه سبب می شود از دین و اعتقادات خود منحرف شوی یعنی راه خوشبختی و بدبختی خود را بشناسی و در جامعه چشم و گوش بسته حركت نكنی. 📚كافی: ج ۱، ص ۵۰، ح ۱۱ @almohkamat
🖊بُخوع نفس پیامبر در راه بعثت ✍به قلم ـ «طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى »(طه/2) 💠پرده اول ـ مشقت فردی : برخی این آیه را ناظر به مشقت کشیدن پیامبر در عبادات شخصی دانسته اند . در روایات آمده پیامبر در هنگام نماز بر یک پا تکیه می داد یا آنکه بر انگشتان پا می ایستاد تا نفس خود را به رنج و زحمت بیشتری بیاندازد و پس از آن این آیه نازل شد . 💠پرده دوم ـ مشقت اجتماعی و سیاسی : این آیه را می توان به سختی ها و رنج هایی تفسیر کنیم که پیامبر در راه تبلیغ دین و هدایت مردم در مواجه با کفار و مشرکین و منافقین به جان خریدند به گونه ای که پیامبر فرمود : « مَا أُوذِيَ‏ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيتُ» .  💠پرده سوم ـ مشقت تربیتی : این آیه می تواند ناظر به مشقت پیامبر در راه همراه کردن همراهان خود در استقامت و پایداری بر دین اسلام و عدم طغیانگری در برابر خداوند است « فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ وَ لا تَطغَوا»(هود/112) به گونه ای که پیامبر در خصوص این آیه فرمود :«شیبتنی سورة هود» . 💠پرده چهارم ـ مشقت ملکوتی : امام خمینی در نامه عرفانی خود به فرزندش ، احتمال می دهد که این آیه شریفه به سفر چهارم پیامبر «اشاره ای لطیفه» دارد . 📌درجه وجودی پیامبر اسلام تا بدانجا است که همه مراتب جهان غیب را درنوردیده است . « الفاتح لما انغلق» امام علی در توصیف پیامبر می فرماید که ایشان تمام درب های جهان غیب را گشود و درب بسته ای نماند و به مقام «قاب قوسین او ادنی» یعنی واحدیت و احدیت نائل شد .  🔹بعثت پیامبر تنها به معنای تبلیغ کلامی معارف و احکام الهی نیست بلکه پیامبر در درون مخاطب خود هم «بعثت» و برانگیختگی و انقلاب ایجاد می کند تا آنگاه با ولایت تکوینی خود ، او را به سوی مقامات معنوی توحید و اسماء الهی برساند . 🔺پیامبر برای رساندن همه انسان ها به درجه والای قُرب غیبی که خود بدان رسیده ، تلاش می کند و از آنجا که شاهد نرسیدن انسان ها به آن درجه است ، رنج می کشد و از این رو خداوند متعال تسلی می دهد : « مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى» . 🔶 در آیه دیگر آمده است :«لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ»(شعراء/3) . یعنی ای پیامبر ،گویی می خواهی جان خود را از شدّت اندوه از دست دهى به خاطر اينكه آنها ايمان نمى‌آورند . 🌱عید مبارک باد. @almohkamat
🖊مقام معظم رهبری 📌 بیست و دوم بهمن، در حکم عید غدیر است؛ زیرا در آن روز بود که نعمت ولایت، اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهی، برای ملت ایران صورت عملی و تحقق خارجی گرفت. ۱۳۶۸/۱۱/۰۴ 💠 هر گاه و هر جا که از پیروزی ۲۲ بهمن یادی و نامی آورده می شود، چهره ی شهید و نقش خونین شهادت، در برابر چشم ها پدیدار می گردد. ۱۳۶۸/۱۱/۱۹ 🇮🇷پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد 🇮🇷 @almohkamat
21.mp3
13.74M
🎙 درس فقه العقود مبحث احکام الملک بر اساس کتاب البیع امام خمینی ره 🔺نقد شیخ انصاری نسبت به صاحب جواهر در نقض قانون بیع در مساله بیع الدین 🔺دفاع امام خمینی از شیخ انصاری در دو طرف بودن نسبت ملکیت حتی در ملکیت ما فی الذمه 🔺پاسخ به ایراد شهیدی و سید یزدی به ملکیت آنا ما در بیع الدین 🔰 📅جلسه بیست و یکم/سه شنبه 1402.11.25 🆔@mavalyzade_ir
🖊 شعبان : ماه «صَعْق» ✍به قلم «الٰهِي وَ اجْعَلْنِي مِمَّنْ نادَيْتَهُ فَاجابَكَ وَ لٰا حَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلٰالِكَ» 🔹امام خمینی به استناد این فقره از مناجات شعبانیه که بیان کننده مقامات اولیاء الهی است ، ماه شعبان را ماه «صعق» و فناء در ذات الهی به سبب تجلی جلال الهی معرفی می کند . 💠ایشان بشر را با توجه به نسبت او با ذات حق ، به 4 گروه تقسیم می کند : 1⃣گروه محجوبان که در حُجُب ظلمانی جهان مادی فرو رفته اند و غافل از سیر الی الله هستند . 2⃣گروه سالکان که مسافر الی الله و مهاجر به سوی بارگاه قدس هستند و سفر نخست خود را که سیر من الخلق الی الحق می باشد ، آغاز کرده اند . 3⃣گروه واصلان که از حجاب کثرت خارج شده اند و تنها به ذات حق مشغولند و از خلق ، غافل و محجوبند . اینان به مقام «صعق کلی» و «فنای مطلق» رسیده اند . همان مقام «قاب قوسین» که حضرت موسی هم بدان رسید « وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً» اگر چه مقام پیامبر اسلام بالاتر است و به «أو أدنَی» نائل شد . 4⃣گروه راجعان الی الخلق که در جایگاه هدایت قرار می گیرند مانند انبیاء عظام و اوصیای ایشان ـ علیهم السلام ـ . این گروه با آنکه به کثرت التفات دارند و به ارشاد خلق مشغولند اما کثرت ، سبب حجاب آنها نیست . 📌مناجات شعبانیه اشاره به مقامات و ویژگی های گروه سوم دارد . ماه شعبان ظرف سلوک سالکانی است که به درجه «کمال الانقطاع» می رسند و حجب نورانی را در نوردیده ، به «معدن عظمت» حق تعالی نائل می شوند و پذیرای تجلی الهی می شوند و به مقام «صَعق» و فناء فی الله می رسند . 🖊مقام «صَعق» حضرت موسی 🔸حضرت موسی پس از اتمام چله موسویه ، از ربّ خود تقاضا کرد :«رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ» و پاسخ شنید:« لَنْ تَرَانِي» و سپس خداوند متعال بر کوه تجلی کرد و سبب نابودی آن کوه شد «فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكّاً » ، و موسی هم از هوش رفت :«وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً». ⁉️آیا موسی از اتفاق وحشتناک با خاک یکسان شدن کوه ترسید و از هوش رفت ؟ علامه طباطبایی سبب را ترس و وحشت مادی نمی داند بلکه حضرت موسی جلال الهی را با واسطه جبل شهود کرد و فناء خود را در ذات حق دید و از هوش رفت اگر چه از شهود مستقیم ذات حق منع شد . 🖊معنای «صَعِقَ لِجَلٰالِكَ» در مناجات شعبانیه 💢همه انسان ها در واقع فانی در ذات حق هستند و از هویت مستقل و کثرت بی بهره اند اما به سبب انس با طبیعت مادی، در حجب ظلمانی گرفتارند و از فناء خود غافلند تا زمان مرگ فرا رسد که متوجه فناء می شوند « لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ»(ق /22) 🔹اما اگر کسی در این دنیا به فناء خود التفات یافت و تجلیات جلالی خداوند متعال را با چشم دل مشاهده کرد ، همانند حضرت موسی دچار «صعق» می شود . @almohkamat
🖊ماه شعبان : عید اولیاء الله 🔹« ماه شعبان از اوّل تا آخرش عيد است . عيدِ اولياء الله .. ماه شعبان، ماهِ فرصتها است؛ از روز اوّل تا روز آخر. 📌استغفارِ در اين ماه، دعاى در اين ماه، زيارتِ در اين ماه، تضرّعِ در اين ماه، قرآن خواندنِ در اين ماه، نماز خواندنِ در اين ماه، اينها همه فرصت است.» ✏️گزیده ای از سخنان   @almohkamat