eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
576 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆 با عرض سلام این جلسات رو موسسه مردمی غدیر ضبط کرده اند و تا کنون همین ۵قسمت به دستم رسیده. انشالله اگر به دستم برسد، تقدیم خواهم کرد. @fater290
المرسلات
🎥 #ببینید 💢وجود رابط از دیدگاه امام خمینی و علامه طباطبایی 🔰استاد علی فرحانی 📌بخشی از ۴مین جلسه
💠برهان علامه طباطبایی بر اثبات وجود رابط 🔰استاد علی فرحانی 🔸علامه طباطبایی برهانی را بر اثبات وجود ربطی بیان می کنند که وجود ربطی را در خارج از صقع نفس انسان اثبات می کند. پس از بیان برهان، باید بررسی کنیم که حدوسط ایشان، وجود ربطی را در چه مراتبی از وجود ثابت می کند. از برهانی که علامه طباطبایی اقامه کرده اند، می توان ملاک وجود رابط را هم از آن بدست آورد و هر کجا که این ملاک وجود داشته باشد، وجود ربطی هم در آنجا می تواند محقق شود. 🔸علامه می فرماید که ما در عالم خارج وجود فی نفسه داریم. اگر وجود فی نفسه و مستقلاتی در عالم داریم و از طرف دیگر اگر اثری به نام ترکیب و اتحاد هم در عالم داریم، باید یک موجود دیگری برای ایجاد ترکیب و اتحاد دخالت داشته باشد. پس هر جایی که ترکیب و اتحاد داریم (که لازمه آن این است که دو مستقل داشته باشیم و یک ارتباط بین آن دو) لازم داریم که موجود سومی غیر از طرفین داشته باشیم. 🔸دلیل این مطلب این است که ذهن مطابق با واقع است و ذهن می گوید که مثلا یک ماهیت انسان دارم و یک ماهیت ضحک. هنگام تعقل ماهیت انسان و ضحک، هیچ گونه ربطی در آن ها وجود ندارد. هر کدام یک ذات مستقل هستند. بله، اگر کسی بگوید که ماهیت ضحک مستقلا تصور نمی شود، استدلال خراب می شود ولی وجدانا ماهیت ضحک مستقلا و بدون هیچ گونه ربط و تفرع بر دیگری تصور می شود. یا اینکه اگر کسی بگوید که ماهیت ضحک در ذهن مستقل است اما در خارج مستقل نیست، باز هم استدلال خراب می شود، ولی این مطلب هم ناصحیح است چون در محل خود ثابت شده است که ذهن مطابق با خارج است و ماهیات کما فی الذهن کذلک فی الخارج. از طرف دیگر، در خارج اتحاد بین ضحک و انسان وجود دارد. پس اتحاد یک اثر واقعی در خارج است که این اثر را ذات و ذاتیات هیچکدام از طرفین نمی تواند، تأمین کند. پس باید موجود دیگری باشد که اثر اتحاد را ایجاد کند. 🔸باید توجه داشت که در اینجا کاری به حیث قضیه و این همانی بین موضوع و محمول نداریم. چون در سیر منطقی بحث ما نیست. این مطلب مطلبی است که آقا ضیاء عراقی در مباحث اصول این مطلب را بیان و آثاری را بر آن مترتب کرده است. 🔸حال اگر آن امر سوم که می خواهد اثر اتحاد را ایجاد کند از جنس طرفین اتحاد باشد (مستقل باشد) لازم می آید که سه شئ مستقل داریم که دوباره باید دو موجود دیگری باشد که بین آنها ربط ایجاد کنند و اگر آنها هم مستقل باشند آنگاه پنج موجود مستقل داریم که سه موجود دیگر باید بین آنها ربط ایجاد کنند و این مسئله بداهتا باطل است. 🔸علامه در اینجا نمی گوید که تسلسل ایجاد می شود. چون که بطلان تسلسل خودش برهان می خواهد و یک مسئله اختلافی است. علامه می گوید بدیهی است که در اینجا فقط یک انسان و یک ضحک است و ربطی بین آن دو وجود دارد. 🔸پس موجود سومی در خارج داریم که ربط بین مستقلات را در خارج ایجاد می کند و خودش هم از جنس طرفین نیست و وجودش فی غیره است و به تعبیر مرحوم مظفر وجودها متقومه بطرفیها. 🔸حال در هر کجا که این ملاک (اتحاد) وجود داشته باشد، یا باید یکی از آن دو، خودش ربط به دیگری باشد و استقلال نداشته باشد، یا اینکه اگر طرفین مستقل هستند، نیاز به ربط وجود دارد. حال چه در ذهن باشد و چه در هر کدام از مراتب واقعیت هستی. 🔸علامه در توضیح این برهان اینجا مثال از «الانسان ضاحک» می زند که از مفاهیم ماهوی هستند و در مورد آنها می گوییم که ذهن در این مفاهیم، مطابق با واقع است. اما ایشان مثلا به «الانسان ممکن» مثال نمی زند. چون در آن مفاهیم انطباق را همانند مفاهیم ماهوی نمی توان به راحتی تبیین کرد. 🔸البته باید توجه داشت که نمی خواهیم بگوییم که همه مفاهیم در ذهن این ویژگی را دارند که مستقل باشند، بلکه می توان مفاهیم دیگری داشت که از جنس ضحک و انسان، نیستند. 🔸آیت الله مصباح در بحث اثبات وحدت خارجی وجود از طریق اشتراک معنوی به علامه اشکال کرد که در مفاهیم فلسفی نمی توان از اشتراک مفهومی، وحدت خارجی را بدست آورد. به خلاف مفاهیم ماهوی. اما در اینجا که علامه با مفاهیم ماهوی کار می کنند باز هم ایشان اشکال می کنند که مثلا «ضحک» آنگونه که در ذهن است در خارج نیست. ریشه اشکال آقای مصباح خلط بحث اینجا با مباحث منطقی حمل هوهو و ذوهو است. 🔸این تفسیر از علامه را آقای ابراهیمی دینانی نیز بیان کرده است. و از شاگردان علامه فقط حضرت آیت الله حسن زاده آملی این برهان را بیان کرده اند. این مطلب را که بحث در مورد دو مستقل است که با هم ربط دارند، بیان کرده اند. 📚صوت تدریس بدایه سال89 @almorsalaat
♨️ اعتبار و نظام عقلا 🔰استاد علی فرحانی 🔸استاد علی فرحانی در جلسات ابتدایی تدریس بخش «استصحاب» کتاب رسائل به مناسب بررسی «اماره یا اصل» بودن استصحاب، در شانزده جلسه نکات مهمی درباره مسئله «نظام عقلا» و «اعتبار» مطرح نمودند. ایشان در این جلسات با شروع از مسئله «انواع حجیت» و تحقیق مسئله «حجیت لغوی» به بررسی محیط تشریع و جایگاه آن در نظام عقلا پرداختند. با توجه به اینکه محیط تشریع زیر مجموعه نظام عقلا است، ابتدا باید قوانین حاکم بر نظام عقلا و ملاک «تحصّص» و حصّه بندی های عقلایی را مشخص نماییم و با رعایت قوانین حاکم، قوانین اختصاصی هر یک از حصه را تعیین کنیم. 🔸استاد علی فرحانی توجه به احکامی که «تطابقت علیه آراء العقلاء کافةً» هستند را در بررسی نظام عقلا ضروری می دانند. «عقلاء بما هم عقلاء» با توجه به اغراض عقلایی محیط خود را «حصّه بندی» می کنند. در هر حصه ای عقلا برای افراد خاصی «اهلیّت و شأنیّت جعل و اعتبار» قائل هستند و آن ها را زعیم سایر افراد می دانند. پس از اینکه عقلا حصه ای را معتبر دانسته و برای شخصی شأنیت اعتبار در آن حصه را پذیرفتند، در این هنگام می توانیم احکام آن حصه را بررسی نماییم و «شرع» هم یکی از این حصّه های عقلایی است. 🔸با توجّه به اینکه در هر یک از حصّه ها مسئله «جعل و اعتبار» مطرح است، استاد به بررسی مسئله «حقیقت اعتبار» می پردازند. ایشان با توضیح مسئله «فعل اختیاری» و مراتب آن، نسبت «فعل اختیاری» با «اعتبار» را توضیح می دهند. ایشان در بررسی «فعل اختیاری»، مسئله «غرض» و نقش آن در «فاعلیّت بالقصد» را مطرح می نمایند و پس از آن وارد بحث «حقیقت اعتبار» و «اعطاء حد شیء إلی شیء آخر» می شوند. 🔸ایشان با بررسی تقریر شهید مطهری و آیت الله مصباح از فرمایش علامه طباطبائی و بررسی نظر مختار این دو بزرگوار نشان می دهند که آنچه به عنوان «اعتبار» مطرح نموده اند، همان «ضرورت بالقیاس» است و اگرچه تقریر شهید مطهری از دیدگاه علامه به فرمایشات ایشان نزدیک تر است ولی باز هم اشکالات متعددی به این تقریر وارد است. 🔸با بررسی کلام علامه در اعتبار مشخص می شود که ایشان این بحث را از مسئله «فاعل بالقصد» شروع کرده است و با توجه به اینکه در فعل اختیاری «نفس» دخالت دارد، برای شناخت صحیح حقیقت اعتبار ابتدا باید «نفس» و ویژگی ها و احکام آن را بررسی نماییم. 🔰معرفی از: حجت الاسلام مقدسی 📌همینطور که بیان شد، استاد در این جلسات بحث را از موضوع حجیت، شروع می کنند و پس از بیان مسئله"تحصص"های عقلایی بحث را ادامه می دهند. استاد، بحث تحصص های عقلایی را در ابتدای کتاب قطع و ظن بیان کرده اند. لذا برای تسهیل در یادگیری این بحث، بحث تحصص های عقلایی را که جلسات 3 تا 6 (4جلسه) قطع و ظن است، در ابتدای این جلسات قرار داده ایم که در مجموع این جلسات، 20 جلسه می باشد. ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/etebar-v-oghala/ @fater290
🌐تراکم ظنون در مکتب شیخ انصاری 🔰استاد علی فرحانی 🔸یکی از شاخصه های اصلی نظام استنباطی شیخ انصاری (ره)، مبنای است. استاد علی فرحانی در ضمن تدریس رسائل و مکاسب، این مبنا را تبیین و بر مواردی تطبیق کرده اند. 🔸قابل توجه است که موضع اصلی بحث از این مبنا، علم اصول است و شیخ انصاری در کتاب رسائل خود ادله آن را بیان و نسبت آن را با قول به انسداد و حجیت قول موثوق به، مشخص کرده اند. 🔸در ادامه برخی از صوت های استاد در این موضوع را می شنوید. این مجموعه در حال تکمیل است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔹بحثی سندی در ادله خیار مجلس و توضیح مبنای تراکم ظنون http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarakome-zonoom/bahsi-sanadi-dar-adelle-khiare-majles-v-mabnaye-tarakome-zonoon.mp3 🔹توضیحی پیرامون مبنای تراکم ظنون http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarakome-zonoom/tarakomezonoonesheikh@almorsalat.mp3 🔹توثیق روایات بر اساس مبنای تراکم ظنون و توثیق روایت "الناس مسلطون" http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarakome-zonoom/tosighe-revayat-bar-asase-mabnaye-tarakome-zonnon-v-%20tosighe-revayate-saltanat@almorsalat.mp3 🔹توثیق روایت "انما یحلل الکلام" بر اساس مبنای تراکم ظنون http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarakome-zonoom/tosighe-revayte-ennama-yohallel-bar-asase-tarakome-zonoon@almorsalat.mp3 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
💢 صوت الموجز و اصول الفقه 🔰استاد علی فرحانی ✅✅✅ 💠تدریس کتاب الموجز آیت الله سبحانی 🔸قم، مدرسه حقانی، 86-87 🔹محدوده: کل کتاب 👈 تعداد:133 👇👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/almoojaz/almoojaz-haghani-86-87-kamel/ ✅✅✅ 💠 تدریس کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر 🔸قم، مدرسه حقانی، 87-88 🔹محدوده:از ابتدای کتاب تا ابتدای اجتماع امر و نهی 👈 تعداد: 137 👇👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/osulefiqh-mozafar/osul2-haghani-87-88/ ✅✅✅ 💠 تدریس کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر 🔸 قم، مدرسه حقانی، 88-89 🔹 محدوده: از اجتماع امر و نهی تا پایان کتاب 👈 تعداد:121 👇👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/osulefiqh-mozafar/osul3-haghani-88-89/ @fater290
المرسلات
💢 صوت #مجموعه_دروس الموجز و اصول الفقه 🔰استاد علی فرحانی ✅✅✅ 💠تدریس کتاب الموجز آیت الله سبحانی 🔸
با سلام اگر دوره الموجز و اصول فقه استاد فرحانی به خوبی استماع شود و تقریر نوشته شود و مراجعات انجام شود، بخش زیادی از مسیر تحصیل علم اصول طی می شود. البته سعی کنید که در گوش دادن آن عجله نکنید و تلاش کنید که همه مطالب را جذب کنید. در غیر اینصورت علاوه بر اتلاف وقت، موجب دوباره کاری و یا خستگی می شود. در این مجموعه علاوه بر آموزش اصول فقه، به حمل شایع، روش صحیح تحصیل نیز آموزش داده شده است و اگر استقامت بورزید و تا پایان جلسات را کار کنید، عادت تحصیل شما هم تغییر خواهد کرد و بعد از آن به روش صحیح ادامه تحصیل می دهید. همچنین از سردرگمی تحصیلی خارج می شوید و ادامه مسیر تحصیل برایتان واضح و مشخص خواهد شد. @fater290
🔅 🔹کانال طلبه خارجی (تاملات و تجربیات یک طلبه خارجی) 🔸این کانال متعلق به یکی از برادرهای طلبه است که در یکی از کشورهای اروپایی زندگی کرده و چندسالی است که برای تحصیل علوم حوزوی به ایران آمده است. 🔸یادداشتهای بسیار خوبی خصوصا در مورد می نویسند. لینک برخی از یادداشت های ایشان که به نظرم مفید بود رو در ادامه👇 می گذارم. 📌توهم آزادی eitaa.com/talabekhariji/187 📌بعضی افق دیدها eitaa.com/talabekhariji/180 📌توهم و غرب زدگی eitaa.com/talabekhariji/179 🌐لینک عضویت در کانال👇 https://eitaa.com/talabekhariji https://eitaa.com/talabekhariji
👆👆 🔸استاد در این فایل، چیستی و چرایی استنباط را به تفصیل بیان کردند. اما در مورد چگونگی تحصیل ملکه استنباط، چون وقت جلسه به پایان رسید و این جلسات ادامه پیدا نکرد، توضیح مختصری بیان کردند. جهت تفصیل این مطلب به بخش سوم از مجموعه خصوصا مباحث مربوط به روش کسب دارایی علمی و سیر محتوایی مراجعه فرمایید. @fater290
👆👆 ⚡️آنچه که در برنامه ریزی مهم است این است که اولا کلی مدیریت و برنامه ریزی را یادبگیریم و سپس با رعایت 1- نسبت به خودمان و پیرامون 2- ، قواعد را در مورد خودمان کنیم. ⚡️خوب است که صوت های بخش اول و دوم از مجموعه را با دقت گوش کنید. @fater290
المرسلات
🎥 #ببینید 💢وجود رابط از دیدگاه امام خمینی و علامه طباطبایی 🔰استاد علی فرحانی 📌بخشی از ۴مین جلسه
📚 العمل الضابط فی الرابطی و الرابط 🔰علامه حسن زاده آملی 🔸این کتاب یکی از کتب مناسب جهت مراجعه در بحث وجود رابط است. ایشان در این کتاب، همان برهان علامه طباطبایی بر اثبات وجود رابط را تقریر کرده اند. ⬇️لینک دانلود👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/hasanzadeh/jaal-v-vojoode-rabet.pdf @fater290
المرسلات
🎥 #ببینید 💠آشنایی با کتب و آثار عرفا 🔰استاد علی فرحانی #عرفان #پای_درس_استاد @fater290
📚 شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم 🔰مرحوم سید جلال آشتیانی 🔹فصوص الحکم، معروف ترین اثر محیی الدین عربی در موضوع عرفان نظری است. شرح قیصری بر این کتاب از مهمترین کتب درسی این رشته است. قیصری مقدمه مهمی بر این شرح نگاشته اند که در واقع الفبای عرفان است. استاد در فیلم فوق👆، در ضمن معرفی برخی کتب عرفانی بیان کردند که شرح مرحوم آشتیانی بر مقدمه قیصری برای شروع در یادگیری عرفان نظری، کتاب خوبی است. ⬇️لینک دانلود کتاب👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/s.jalal/sharhe-moghaddame-gheisari.pdf @fater290
💢در حوزه علمیه باید همه ابعاد اسلام تعلیم داده شود 🔰امام خمینی (ره) ✅اسلام همان طورى كه ابعاد مختلفه دارد به حَسَب ابعادى كه انسان دارد اسلام براى‏ انسان آمده است، براى انسان‏ سازى آمده است، قرآن كتاب انسان‏ سازى است- همان طورى كه قرآن ابعاد مختلفه دارد حَسَب ابعادى كه انسان دارد، علما هم بايد ابعاد مختلفه داشته باشند در تعليم، حَسَب ابعادى كه اسلام دارد و حَسَب ابعادى كه انسان دارد. البته يك نفر نمى ‏تواند همه اين ابعاد را جوابگو باشد؛ لكن يك حوزه مركب از ده هزار نفر يا حوزه‏ هاى مركب از- مثلًا- سى هزار نفر، اينها مى‏ توانند دسته دسته باشند و هر دسته‏ اى يك بُعدى را اداره بكند: يكى جهات عقلى را، يكى جهات سياسى را، يكى جهات اينهايى كه همه در اسلام است؛ همه اين جهات در اسلام هست و بايد حوزه‏ ها آن طور باشند، مجهز بشوند و همان طورى كه [در] اسلام ابعاد مختلفه هست، حوزه‏ ها هم ابعاد مختلفه داشته باشد: اشخاص مختلف براى هدايت مردم. و اگر چنانچه از اين حوزه‏ ها اشخاص صحيح و اشخاص به درد بخور، از اين حوزه‏ ها بلند نشود، جاى ديگر ما توقع بايد نداشته باشيم. بايد اينها همين طورى كه فقه را و انحاى فقه را تعلم و تعليم مى ‏كنند، ساير موارد اسلام را، ساير ابعاد اسلام را هم بايد تحصيل بكنند و بايد تدريس بكنند، و اشخاص ارزنده را بار بياورند تا مردم را ارشاد و هدايت بكنند. 📚 صحیفه ج۶ص۴۰۱ @fater290