eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💐 ملت عزيز ایران عيدتان مبارک 💐 🚩 سال۹۹؛ سال #جهش_تولید 🔍 متن کامل پیام را بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=45195
✅آزمونهای سال ۹۸، موجب قدرتمند شدن ملت، شناخت ضعفها و رفتن به در خانه خدا 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۹/۱/۱ 🔺آزمونهای سال ۹۸، آزمونهای دشواری بود امّا غلبه‌ی بر دشواری‌ها و عبور از دشواری‌ها با روحیه، این خود موجب قدرتمند شدن یک ملّت است. یک ملّت با راحت‌طلبی و رفاه‌جوییِ محض نخواهد [توانست] به جایی برسد؛ مواجهه‌ی با مشکلات و حفظ روحیه‌ی خود در مقابله‌ی با مشکلات و غلبه‌ی بر مشکلات است که به ملّتها اقتدار و اعتبار میدهد. 🔺یک نکته‌ی دیگر هم البتّه در این حوادث هست -چه حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و امثال اینها، چه حوادث دست‌ساز بیگانه‌ها مثل تحریم و امثال اینها- که انسان را متوجّه ضعفهای خودش میکند؛ چه ضعفهای طبیعیِ خودمان، که انسان بداند جای مغرور شدن نیست، ما همه ضعیف هستیم، آسیب‌پذیر هستیم، و چه ضعفهایی که در مواجهه‌ی با حوادث، انسان به طور قهری دچار آن ضعفها میشود. ضعفهای خودمان را بشناسیم؛ انسان از غرور و از غفلت خارج بشود، متوجّه خدا بشود، از خدا کمک بخواهد. فقط به درِ خانه‌ی خدا باید رفت؛ درِ خانه‌ی «دیگری» برویم، ناامید برمیگردیم؛ دست به طرف «دیگری» غیر از خدا دراز کنیم، دستمان تُهی برخواهد گشت. همه‌ی ابزارهای عالم وسایل الهی هستند، او مسبّب‌الاسباب است؛ با این اسباب باید کار کنیم، از این اسباب استفاده کنیم، امّا نتیجه و اثر را از خدای متعال بخواهیم. @fater290
♨️قطعاً یُسر در انتظار ملّت ایران است؛ در این تردیدی نیست. 🔰رهبر معظم انقلاب 99.1.1 ✅از خدای متعال میخواهیم که این سال را سال پیروزی‌های بزرگ قرار بدهد ✅و به حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) که ناخدای این کشتی او است، عرض میکنیم که کشورِ خودش را به ساحل نجات برساند، مردم مؤمن ایران را حمایت کند، کمک کند. ✅به ملّت ایران هم عرض میکنم همان طور که در طول این سالهای متمادی -نه فقط سال ۹۸- با حوادث گوناگون شجاعانه برخورد کردند، با روحیه برخورد کردند، بعد از این هم با روحیه و با امید برخورد کنند با همه‌ی حوادث، و مطمئن باشند که تلخی‌ها خواهد گذشت، و «اِنَّ‌ مَعَ العُسرِ یُسرًا». قطعاً یُسر در انتظار ملّت ایران است؛ در این تردیدی نیست. @fater290
💢ليس بينه و بين خلقه حجاب غير خلقه 🔰علامه طباطبایی 🔸في التوحيد، بإسناده عن (ع) في كلام له في التوحيد: ليس بينه و بين خلقه حجاب غير خلقه فقد احتجب بغير حجاب محجوب، و استتر بغير ستر مستور، لا إله إلا هو الكبير المتعال. 🔹أقول: و هذا المعنى مروي عن الرضا (ع) أيضا على ما في العلل، و جوامع التوحيد،. 🔹و الرواية الشريفة تفسر معنى حصول المعرفة به تعالى معرفة لا تقبل الجهالة، و لا يطرأ عليها زوال و لا تغيير و لا خطأ البتة فهي توضح أن الله سبحانه غير محتجب عن شي‏ء إلا بنفس ذلك الشي‏ء فالالتفات إلى الأشياء هو العائق عن الالتفات إلى مشاهدته تعالى. ثم حكم (ع) أن هذا الحاجب الساتر غير مانع حقيقة فهو حجاب غير حاجب و ستر غير ساتر. 🔹و ينتج مجموع الكلامين أنه سبحانه مشهود لخلقه معروف لهم غير غائب عنهم غير أن اشتغالهم بأنفسهم و التفاتهم إلى ذواتهم حجبهم عن التنبه على أنهم يشهدونه دائما فالعلم موجود أبدا، و العلم بالعلم مفقود في بعض الأحيان. 📚المیزان ج۸ ص۲۶۴ @fater290
💠عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین @almorsalaat 👇👇👇👇
erfane-nazari-az-negahe-mohyeddin-v-emam.mp3
15.85M
🔉| عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین 🔰استاد علی فرحانی 🔺استاد بیان می کنند که دو نگاه کلی به عرفان نظری وجود دارد. 1⃣یک نگاه که نگاه مشهور است این است که عرفان یک جهان بینی و یک منظومه هستی شناسی از نگاه یک عارف است. 2⃣نگاه دوم، این است که عرفان نظری، فقط انسان شناسی است و همه مطالب را از حیث انسان شناسی تفسیر می کند. 🔺از نگاه محیی الدین و بر اساس آثار ایشان، عرفان نظری، انسان شناسی است و بزرگانی همچون آیت الله جوادیقائل به نگاه اول هستند و لذا معتقدند که پایان فلسفه، اثبات موضوع عرفان است. 🔺حضرت امام (ره) همان نگاه انسان شناسی محیی الدین را قائل هستند. استاد در این صوت، عباراتی از کتاب مصباح الهدایه را توضیح می دهند. @almorsalaat
♨️نکاتی مهم و کاربردی در برنامه ریزی @fater290 👇👇👇👇
مشاوره و برنامه ریزی.mp3
2.76M
♨️نکاتی مهم و کاربردی در برنامه ریزی 🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀 ❓❓: سلام یه برنامه تحصیلی می خواستم. سال پنجم حوزه م ولی هنوز نمی دونم چطوردرس بخونم. خوزستان. شهرصفی آباد. کلا بلد نیستم درس بخونم. هرهفته مجبور می شم که برنامه رو عوض کنم. جمعه هابرنامه درست می کنم اول هفته خوب شروع می کنم آخر هفته انگار هیچی نخوندم. احتمالا برنامه خوبی برا درس خوندن ندارم. حتی مجبورشدم واحد کم بگیرم که بتونم درست درس بخونم. اتفاقا هر ترمم قبول میشم. ✅ حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده ( @GHILAVI ) را در این فایل صوتی . 📌جهت ارتباط با مشاوران کانال کلیک کنید 👇👇👇👇 🆔 eitaa.com/fater290/248 @fater290
🌐درس های بعثت برای امروز جامعه اسلامی ایران 🔺رهبر معظم انقلاب در بیانات بی نظیر خود، تحلیلی را نسبت به معارف بعثت رسول اکرم بیان داشتند و درس های بعثت برای جامعه امروز ما را تبیین فرمودند. ✅حتما متن کامل و یا صوت کامل بیانات آقا را با دقت بشنوید. مشحون از معارف است. 📌 لینک صوت و متن بیانات 👇👇👇👇👇 🆔 farsi.khamenei.ir/news-content?id=45225 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 💠 پ.ن: با این بیانات و امثال آن است که میتوان قوت و اسلام شناسی یک فقیه را فهمید. از این بیانات است که میتوان ایمان آورد که علمای حال حاضر در جهان اسلام، حضرت آقاست که با توانمندی بی نظیر خود، از معارف ناب ۱۴قرن پیش، جامعه را تبیین میکنند. حفظه الله و ابقاه. @fater290
💠 ذل عبودیت و عز ربوبیت از علم تا ایمان 🔰امام خمینی (ره) @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
💠 ذل عبودیت و عز ربوبیت از علم تا ایمان 🔰امام خمینی (ره) @fater290 👇👇👇👇
💠 ذل عبودیت و عز ربوبیت از علم تا ایمان 🔰امام خمینی (ره) 🔸در علوم عالیه و حکمت متعالیه به وضوح پیوسته که‏‎ ‎‏جمیع دار تحقّق و تمام دایرۀ وجودْ صرف ربط و تعلّق و محض فقر و فاقه‏‎ ‎‏است. و عزّت و ملک و سلطنت مختصّ به ذات مقدّس کبریا است و احدی را‏‎ ‎‏از حظوظ عزّت و کبریا نصیبی نیست، و ذل عبودیّت و فقر در ناصیۀ هر یک‏‎ ‎‏ثبت و در حاقّ حقیقت آنها ثابت است. 🔸و حقیقت عرفان و شهود و نتیجۀ‏‎ ‎‏ریاضت و سلوک، رفع حجاب از وجه حقیقت و رؤیت ذلّ عبودیّت و اصل فقر‏‎ ‎‏و تدلّی است در خود و در همۀ موجودات. و دعای منسوب به سیّد کائنات‏‎ ‎‏صلّی اللّه علیه و آله: ‏‏اَللّهُمَّ اَرِنِی الاَشیٰاءَ کَماٰ هِی.‏‎ شاید اشاره به همین مقام‏‎ ‎‏باشد؛ یعنی، خواهش مشاهدۀ ذلّ عبودیّت که مستلزم شهود عزّ ربوبیّت‏‎ ‎‏است نموده.‏ 🔸پس، اگر سالک راه حقیقت و مسافر طریق عبودیّت با قدم سلوک علمی‏‎ ‎‏و مرکب سیر فکری این منزل را طی کرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام‏‎ ‎‏اوّل انسانیّت نائل شود، و لکن این حجاب از حجب غلیظه است که گفته اند:‏‎ ‎‏العِلْمُ هُوَ الْحِجٰابُ الاْکْبَر. و باید سالک در این حجاب باقی نماند و آن را‏‎ ‎‏خرق کند. و شاید به این مقام اگر قناعت کند و قلب را در این قید محبوس‏‎ ‎‏نماید، در استدراج واقع شود. 🔸و استدراج در این مقام آن است که به تفریعات‏‎ ‎‏کثیرۀ علمیّه پرداخته و به جولان فکر برای این مقصد براهین کثیره اقامه کند و از‏‎ ‎‏منازل دیگر محروم ماند، و قلبش به این مقام علاقه مند شود و از نتیجۀ مطلوبه‏‎ ‎‏که وصول الی فناءاللّه است غافل شود، و صرف عمر خود را در حجاب برهان‏‎ ‎‏و شعب آن نماید؛ و هرچه کثرت فروع بیشتر شود، حجاب بزرگتر و احتجاب‏‎ ‎‏از حقیقت افزون گردد. پس، سالک نباید گول شیطان را در این مقام خورده از‏ ‎‎‏حق و حقیقت به واسطۀ کثرت علم و غزارت آن و قوّت برهان محجوب شود و‏‎ ‎‏از سیر در طلب باز ماند؛ و دامن همّت به کمر زند و از جدّیّت در طلب مطلوب‏‎ ‎‏حقیقی غفلت نورزد و خود را به مقام دیگر که مقام دوم است برساند.‏ 🔸و آن، چنان است که آنچه را عقل با قوّت برهان و سلوک علمی ادراک‏‎ ‎‏کرده با قلم عقل به صفحۀ قلب بنگارد و حقیقت ذلّ عبودیّت و عزّ ربوبیّت را به‏‎ ‎‏قلب برساند و از قیود و حجب علمیّه فارغ گردد. پس نتیجۀ مقام دوم حصول ایمان به حقایق‏‎ ‎‏است.‏ 📚آداب نماز @fater290
🔴 گفتگو با حجت الاسلام هاشمی (2) - بخش اول 🔸چند روز پیش برای قسمت دوم خدمت رسیدم و با اسکایپ یک مباحثه داغ درباره فضای علوم انسانی داشتیم که خیلی مفید بود. صوت بخش اول را در کانال قرار دادم. گفتگوی ما همچنان ادامه دارد و بخش دوم آن هم بزودی منتشر می شود. ✅ ایشان بحث علوم انسانی را در امتداد مواجه تمدن اسلامی با تمدن غرب بررسی کردند و همین زاویه نگاه منجر به حل خیلی از مسائل شد. 🔈 دانلود صوت مباحثه مجازی بخش اول با حجت الاسلام هاشمی 👇👇👇👇👇 🆔 eitaa.com/sm_javaheri/284 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ملاحظات و محاکمات (دست نوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
♨️نکاتی برای اصلاح حوزه ها 🔰امام خمینی (ره) ✅آنچه در راس مفاسد است همان است که حوزه از تهدید می‌شود، باید آن علاج شود و علاجی [نیست‌] جز آنکه شخصیتهایی که مورد قبول باشند و از حیث قابل عرضه باشند در حوزه‌ها باشند و آنها را به دست گیرند. ... اشخاصی را پیدا کنید که- و لو به نحو نوبت- تمام ایام، حوزه را اشغال کنند و بتدریج در روحیه موثر شوند. ... تذکر تنها کافی نیست و باید این انحرافات را جلوگیری کرد و آن به همت شخصیتها، که از آن جمله شما [شهید مطهری] هستید، باید انجام گیرد. 📚صحیفه امام، ج۳، ص۳۲۸ @sahifeh_entezar @fater290
🌀 درخواست بیان تفسیر قرآن کریم از مقام معظم رهبری 🔹 تقاضا داریم در ایام قرنطینه خانگی که دیدارهای مردمی و دروس رهبر معظم انقلاب لغو شده، در صورت صلاحدید معظم‌له، درس تفسیری از طریق رسانه ملی تدریس نمایند و جامعه را با مفاهیم ناب دینی، بیشتر آشنا فرمایند. 🖋 شرکت در کمپین درخواست تفسیر 👇 my.farsnews.ir/c/20506 @fater290
♨️ اخلاقی "علم قبل از تزکیه" 🔰 استاد علی فرحانی ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔹 استاد علی فرحانی در این مجموعه صوتی برای جمعی از طلاب در ضمن تدریس کتاب شریف "منیه المرید" به موضوع "علم قبل از تزکیه" پرداخته اند و تبیین می فرمایند که رتبتا قبل از شروع در تزکیه اخلاقی، لازم است که انسان به مقصد انسانیت و مسیر رسیدن به آن مقصد، علم پیدا کند. هرچند از جهت زمانی همراه علم آموزی باید به انجام مسائل شرعی و اخلاقی اقدام کرد. 🔹پس از یادگیری این علم قبل از تزکیه و انجام مسائل اخلاقی و شرعی، علم دیگری نصیب انسان می شود که در این جلسات از آن به "علم بعد از تزکیه" تعبیر شده است. 🔹 استاد پس از تبیین این مسئله که تاثیر بسزایی در فهم روایات و معنای "علم" در روایات دارد، این موضوع را بر روایات مختلفی از کتاب منیه المرید، تطبیق می دهند. ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 📌 لینک دانلود جلسات (16جلسه) 👇👇👇 eitaa.com/p_fater/1247 @fater290
♨️از پا فتادنی که به منزل برابر است 🔰دیوان صائب تبریزی/ غزل ۱۸۸۸ 🌀🌀🌀🌀🌀🌀 🔅دیوانه خموش به عاقل برابرست 🔅دریای آرمیده به ساحل برابرست 🔅گردی که خیزد از قدم رهروان عشق 🔅با سرمه سیاهی منزل برابرست 🔅دارد به چهره گوهر ما در محیط عشق 🔅گرد یتیمیی که به ساحل برابرست 🔅در وصل و هجر، سوختگان گریه می کنند 🔅از بهر شمع، خلوت و محفل برابرست 🔅رحم است بر کسی که نرست است از خودی 🔅این قید با هزار سلاسل برابرست 🔅دلگیر نیستم که دل از دست داده ام 🔅دلجویی حبیب به صد دل برابرست 🔅در زیر پای سدره و طوبی است مرقدش 🔅هر کشته را که جلوه قاتل برابرست 🔅می رقصی از نشاط می ناب، غافلی 🔅کاین رقص با تپیدن بسمل برابرست 🔅فهم رموز عشق ز ادراک برترست 🔅اینجا شعور عالم و جاهل برابرست 🔅دست از طلب مدار که دارد طریق عشق 🔅از پا فتادنی که به منزل برابرست 🔅آخر به وصل شمع چو پروانه می رسد 🔅هر دیده را که روشنی دل برابرست 🔅در کشوری که عشق گرانمایه، گوهری است 🔅در یتیم و آبله دل برابرست 🔅صائب ز دل به دیده خونبار صلح کن 🔅یک قطره اشک گرم به صد دل برابرست @fater290
♨️مقدمه مهم کتاب الانسان بعد الدنیا در مورد تفسیر آیه به آیه 🔰علامه طباطبایی (ره) 🌀هذه رسالة في المعاد نشرح فيها بعون اللّه سبحانه، حال الإنسان بعد حياته الدنيا على ما يقوم عليه البرهان، و يستخرج من الكتاب، و يكشف عنه السنة. غير أنّا آثرنا فيها الاختصار و الاقتصار على كلّيات المعاني، فإنّ المسلك الذي نستعمله من تفسير الآية بالآية، و الرواية بالرواية، بعيد الغور، منيع الحريم، وسيع المنطقة، لا يتيسّر استيفاء الحظّ منه في رسالة واحدة، يقاس فيها النظير بالنظير، و الشبيه بالشبيه، و الأطراف بالنسب، و يؤخذ بها الجار بالجار، و ستقف إن شاء اللّه العزيز على صحّة قولنا هذا. 🌀و من الإنصاف أن نعترف أنّ سلفنا من المفسّرين و شرّاح الأخبار أهملوا هذا المسلك في استنباط المعاني و استخراج المقاصد، فلم يورثونا فيه و لا يسيرا من خطير، فالهاجم إلى هذه الأهداف و الغايات على صعوبة منالها و دقّة مسلكها، كساع إلى الهيجاء بغير سلاح، و اللّه المستعان. @fater290
💢چه کسانی از فزع روز قیامت و اهوال و شدائد آن در امانند؟ مخلصین چه کسانی هستند؟ چه کسانی دارای مقام ولایت هستند؟ @fater290 👇👇👇👇
💢چه کسانی از فزع روز قیامت و اهوال و شدائد آن در امانند؟ مخلصین چه کسانی هستند؟ چه کسانی دارای مقام ولایت هستند؟ 🔰علامه طباطبایی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🌀فالاستثناء الذي في قوله سبحانه:وَ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ‌ فيفسّره ما بعده من الآيات، و هي: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ* وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ‌. 🌀لكنّ الحسنة أريدت بها المطلقة لمكان الأمن، و قرينة مقابلتها بالسّيئة و الايعاد عليها، فالمختلط عمله منهما لا يأمن الفزع لمكان السيّئة، فالأمن من الفزع طيب ذاته و طيّب عمله من السيّئات، و قد عدّ سبحانه سيّئات الأعمال خبائث، فقال:وَ يَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلى‌ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعاً فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ‌. و قال أيضا: الْخَبِيثاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبِينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ‌. 🌀و قد عدّ من الرجس الكفر و النفاق و الشرك فقال: وَ أَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ ماتُوا وَ هُمْ كافِرُونَ‌. و قال:{إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ‌. و عدّ من الشرك بعض مراتب الإيمان فقال:وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ‌. 🌀فطيب الذات من الشرك أن لا يؤمن بغيره سبحانه، و لا يطمئنّ إلّا إليه، أي لا يرى له سبحانه شريكا في وجوده و أوصافه و أفعاله، و هو الولاية، و إليه يرجع معنى قوله‌ سبحانه: الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ‌، أي من حيث الذات بالولاية: يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ‌، و السلام هو الأمن. 🌀فقد ظهر بما وجّهنا به معنى الآية أنّ الحسنة فيها هي الولاية، و به يشعر قوله سبحانه: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‌ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ. و في تفسير القمّي في قوله تعالى:{مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها. قال عليه السّلام: «الحسنة و اللّه ولاية أمير المؤمنين، و السيّئة و اللّه اتّباع أعدائه». و في الكافي: عن الصادق، عن أبيه، عن أمير المؤمنين عليهم السّلام، قال عليه السّلام: «الحسنة معرفة الولاية و حبّنا أهل البيت، و السيّئة إنكار الولاية و بغضنا أهل البيت»، ثمّ قرأ الآية- الحديث. 🌀و بما مرّ من البيان يتبيّن الحال في الآية الأخرى، و هي قوله سبحانه: وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرى‌ فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ‌. فظاهر الآية أنّ الذين صعقوا من النفخة هم الذين قاموا للّه يوم يقوم النّاس لربّ العالمين، و هم المحضرون لقوله سبحانه: إِنْ كانَتْ إِلَّا صَيْحَةً واحِدَةً فَإِذا هُمْ جَمِيعٌ لَدَيْنا مُحْضَرُونَ‌. 🌀و قد استثنى سبحانه من المحضرين عباده المخصلين إذ قال: فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ* إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ‌. ثمّ عرّفهم سبحانه بقوله حكاية عن إبليس حين رجم: قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ* إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ‌. فبيّن أن لا سبيل للشيطان إليهم، و لا يتحقّق إغواؤه فيهم، و قد ذكر أيضا أنّ إغواءه إنّما هو بالوعد، حيث قال سبحانه: وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ‌. إلى أن قال: فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ‌. 🌀و استنتج من ذلك كما ترى أنّ اللوم راجع إلى أنفسهم، و أنّ الذنب راجع إلى الشرك، و أنّهم بمقتضى شقائهم الذاتي ظالمون. و أنّ الظالمين لهم عذاب أليم، فالمخلصون هم المخلصون عن الشرك بذاتهم لا يرون لغيره سبحانه وجودا، و لا يحسّون لغيره اسما و لا رسما، و لا يملكون لأنفسهم نفعا و لا ضرّا و لا موتا و لا حياة و لا نشورا، و هذا هو مفهوم الولاية. 🌀و بالجملة: فأولياء اللّه سبحانه هم المستثنون من حكم الصعقة و الفزع لا يموتون بالنفخة حين يموت بها من في السموات و الأرض. 🌀و قد قال سبحانه:يَوْمَ نَطْوِي السَّماءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ‌. و قال: وَ السَّماواتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ‌. فبيّن سبحانه طيّها و بلوغها أجلها يومئذ بمن فيها، و بذلك يظهر أنّ المخلصين المستثنين ليسوا فيها، بل مقامهم فيما وراء السموات و الأرض، و هم مع ذلك في الجميع. قال سبحانه: كُلُّ شَيْ‌ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ‌، فهم من الوجه. 🌀و قال سبحانه: فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ‌، فهم المحيطون بالعالم بإحاطته سبحانه، و قد بيّنه سبحانه بوجه آخر بعد ما بيّن أنّ أهل الجنّة في السماء، و أهل النّار في النّار بقوله:وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيماهُمْ‌. و سيأتي كلام فيه في غير هذا المقام. و من هنا يظهر أنّهم في فراغ و أمن من سائر الأمور الجارية و الشدائد و الأهوال الواقعة بين النفختين. 📚الانسان بعد الدنیا، فصل سوم، فی نفخ الصور @fater290
🌙 شب آخر ماه نورانی رجب ☀️ مرحوم در رساله شریف المراقبات مانند تمام ماه های دیگر برای پایان ماه رجب نیز به مراقبه ای توجه داده اند. از نظر ایشان آخرین لحظات ایام شریف در طول ایام سال بسیار مهم و سرنوشت ساز است: 🔰 و المنزل المهمّ الآخر للسّالك من هذا الشهر بعد المبعث يوم آخره فليجتهد و ليتلطّف في عرض الأعمال، و القصور و التقصيرات، مع اعتراف صادق، و حياء خالص، و احتراف و استعلاج كامل من باب فضله العظيم، و التوسّل إليه بأحبّائه و وجوه أوليائه، فإنّه كريم يحبّ الكرامة لأوليائه، و عباده المحترفين على بابه المضطرّين إلى رحمته، و قد أنزل في كتابه: «أ مَّن يُجِيبُ المُضْطَرَّ إذا دَعَاهُ و يَكشِفُ السُّوء »و أنّه كريم العفو، و قد فسّر بأنّه يعفو عن السيّئات، و يبدّلها بأضعافها من الحسنات، فلينظر أن لا يخرج بخروج الشهر عن حمى مولاه، يتضرّع إلى اللّه جلّ جلاله أن يجعله دائما في حماه، و لا يكون ذلك في شهر دون شهر، و حال دون حال، و مكان دون مكان و ليهتمّ بذلك و لا يكن فيه من الغافلين. المراقبات ص : 128 🔺امشب آخرین شب ندای «این الرجبیون» است. التماس دعا @ofoqemobin
‌♨️هجرت و حرکت در مسیر حق طلبی، مقصد است. @fater290👇👇👇👇
hejrat-maghsad-ast.mp3
1.52M
🔊🔊 ♨️هجرت و حرکت در مسیر حق طلبی، مقصد است. 🔰استاد علی فرحانی 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 📌گزیده ای از مجموعه جلسات «سبک زندگی مومنانه»، محرم 98، نیشابور @fater290
♨️سی سال ماموریت نفوذ در حوزه علمیه ✅مرحوم آقا ميرزا محمد صادق اصفهاني از علماي خيلي بزرگ و هم‌‌‌‌‌دوره مرحوم آقا سيد ابوالحسن بودند. ايشان بعد به اصفهان آمد که اگر در نجف مانده بود خودش مرجع تقليد بود. ايشان گفته بود از اصفهان براي سفر حج عازم مکه شدم (در آن وقت بيشتر با کشتي مي‌‌‌‌‌رفتند و از کشورهايي عبور مي‌‌‌‌‌کردند). در يکي از سفارتخانه‌‌‌‌‌هاي خارجي دنبال گذرنامه رفته بودم. يک وقت ديدم مردي با زبان فارسي فصيح صدا زد: آقا ميرزا صادق! آقا ميرزا صادق! بعد مثل يک آدم کاملًا آشنا شروع به صحبت کرد. هرچه فکر کردم ديدم او را نمي‌‌‌‌‌شناسم. آخر گفت: من را نمي‌‌‌‌‌شناسي؟ گفتم: نه. گفت: من در زمان مشروطيت در نجف در فلان حجره بودم، و خودش را معرفي کرد. يادم آمد که او طلبه‌‌‌‌‌اي بود از شاگردهاي مرحوم آخوند که آنچنان زاهد و مقدس و متدين بود و آنچنان درسهايش را هم خوب حاضر مي‌‌‌‌‌کرد که مورد اعتماد همه قرار گرفته بود. معلوم شد کسي بوده که سي سال مأموريت داشته است. بشر اين‌‌‌‌‌قدر قدرت و توانايي دارد که پرده روي چهره خودش بکشد و چهره واقعي خود را پنهان کند. «هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ». قرآن مي‌‌‌‌‌فرمايد از اين‌‌‌‌‌طور دشمنان بپرهيز. 🔰شهید مطهری، تفسیر سوره منافقون @fater290
♨️ اخلاق و عرفان 🔰گزیده بیانات استاد علی فرحانی در موضوعات اخلاقی و عرفانی و تهذیب نفس 🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀 🔸مجموعه جلسات علم قبل از تزکیه 🆔 eitaa.com/fater290/350 🔸اعمال و مراقبات ماه رجب 🆔 eitaa.com/fater290/160 🔸آسیب های عدم تحول در شناخت دین و علم اصول و عدم اجتهاد در مباحث اخلاق و عرفان 🆔 eitaa.com/fater290/162 🔸تزکیه، حرکت بر مدار فطرت است 🆔 eitaa.com/fater290/166 🔸تو خود حجاب خودی/ گفتاری درباره رسیدن به کمال انسانی از طریق معرفت نفس 🆔 eitaa.com/fater290/189 🔸شهادت در عصر مدرنیته 🆔 eitaa.com/fater290/313 🔸عرفان نظری از نگاه محیی الدین و امام خمینی و تفاوت آن با سایرین 🆔 eitaa.com/fater290/335 🔸هجرت و حرکت در مسیر حق طلبی، مقصد است 🆔 eitaa.com/fater290/364 🔸مدل تربیت عرفانی امام خمینی (ره) 🆔 eitaa.com/fater290/382 📌این مجموعه به مرور در حال تکمیل شدن است .... @fater290
✅اجتهاد و تولید علوم انسانی، مهمترین وظیفه طلبگی @fater290 👇👇👇👇