eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
16.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨📢 | انتشار نخستین‌بار 📹 رهبر انقلاب: این آقای حاج قاسم هم از آن‌هایی است که شفاعت می‌کند ان‌شاءالله 💻 @Khamenei_ir
🔰 کیست که در فکر اصلاح دروس حوزه باشد! ✔️آیت الله بهجت(ره): 🔸ترتیب دروس حوزه به‌گونه‌‏ای نیست که کسی به آن ترتیب داده باشد! کتاب «معالم» در زمان خودش آخرین کتاب اصولی بوده؛ «قوانین» و «رسائل» هم همین‌طور، کتاب رسائل آخرین نظریه‌‏ی شیخ [انصاری] رحمه‏‌الله‏ در اصول بوده، بااین‌حال رسائل از دروس سطح ماست! جلد دوم «کفایه» نیز مثل حاشیه بر رسائل شیخ است؛ لذا با حاشیه‏‌ی مرحوم آخوند بر رسائل موافق است و تقریرات «کلانتر» هم در واقع تقریرات اصول شیخ است، همچنین تقریرات مرحوم نائینی به‌عنوان حاشیه بر رسائل است، و اصول مرحوم آخوند خراسانی خیلی موافق اصول شیخ رحمه‌‏الله‏ و اصول صاحب بدایع رحمه‏‌الله‏ که شاگرد شیخ بوده، می‌‏باشد. 🔹خلاصه این شیوه‏‌ی تدریس صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته می‏‌شوند و در راه فهم آن در می‏‌مانند! ترتیب درستی نیست؛ فهمیدن و حاضر کردن آن برای طلاب خیلی مشکل است. این را نمی‏‌شود قبول کرد که طلاب، رسائل را هم در سطح بخوانند و هم نظریات شیخ رحمه‏‌الله‏ را دوباره در درس خارج بررسی کنند. اگر کسی ترتیب دروس را تشخیص می‏‌داد و امر و حُکم او انفاذ داشت، خیلی لازم و مناسب بود که این ترتیب را عوض می‏‌کرد. هرچند آخوند رحمه‌‏الله‏ در کفایه برای تلخیص اصول خیلی زحمت کشیده، به‌حدی که حتی حاشیه‏‌ی رسائلش به این اختصار نیست و نظر داشته است که اصول را تلخیص کند، ولی درعین‌حال باز زیادتی دارد؛ زیرا بحث دلیل انسداد را ذکر کرده، با اینکه هیچ فایده‏‌ای بر آن مترتب نمی‏‌شود، هرچند ابواب استصحاب را اسقاط و مختصر کرده است. 🔸کسی که سطح می‌‏خواند، باید کتابش محتاج به شرح و ترجمه باشد، نه بررسی نظرات و آراء. طلبه اگر اهل نظر باشد، باید اظهار نظرش را برای دوره‌‏ی درس خارج بگذارد. مرحوم آخوند بالای منبر فرموده بود: کاری کردم که زحمت سی ساله‌‏ی شما را به شش ماه تقلیل کنم! شخصی از پای منبر گفت: آقا، فهمیدن شش ماه شما، سی سال وقت لازم دارد! «مکاسب» شیخ هم که همان کتاب متاجر است، همه‏‌ی مباحث متاجر را ندارد، مانند مباحث صرف و معامله‏‌ی ربوی و... لذا برای درس و بحث در حوزه بهتر از «ریاض» نداریم، 👈اما کیست که در فکر اصلاح دروس حوزه باشد و آنها را ترتیب بدهد و نافذالکلمة باشد و پیش هم ببرد؟! 📚در محضر بهجت، ج۳، ص۴۸ @rahjoo_213 @almorsalaat
📣| سومین دوره ⭕️ کارگاه و ترجمه 🎙استاد محمدمهدی مقدسی 📆زمان برگزاری دوره: روزهای یکشنبه و سه شنبه (19، 21، 26، 28 دی و 3، 5 بهمن) ساعت 7 شب 📍کلاس ها در به صورت آنلاین و از طریق فضای برگزار خواهد شد. 🗒زمان ثبت نام : 11 الی 19 دی ماه (❌ظرفیت محدود) ⬇️لینک ثبت نام👇👇👇 http://soda96.ir/adabiat-kargah/ 🌐جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از سایر برنامه ها در کانال عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19 @majazi_almorsalaat
jame-mokassar-nazariate-emam-dar-oloome-mokhtalef.mp3
9.69M
🔰| گفتاری در باب آسیب های نظریات امام (ره) در علوم مختلف 🎙استاد علی فرحانی ♦️استاد در این صوت تبیین می کنند که متاسفانه به دلیل تبیین های ناقصی که از نظریات امام (ره) صورت می گیرد، یک نظام فکری واحد از حضرت امام (ره) که بتواند همه نظرات ایشان در علوم مختلف (عرفان، فلسفه، اصول، فقه و ...) را در کنار هم بنشاند، ارائه نمی شود. ♦️یکی از آسیب های این اتفاق این است که در تولید علوم انسانی و تهیه نرم افزار حکومت اسلامی، کمتر به سراغ اندیشه های امام می روند و بیشتر از نظریات سایر اندیشمندان استفاده می شود. ♦️در پایان تبیین می کنند که در بین آثار مختلف حضرت امام (ره)، نظام اصولی ایشان از جایگاه ویژه و محوری برخوردار است. 📌تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره)، 1400/10/09 @almorsalaat
▪️السلام علیک یا فاطمه‌الزهراء ▫️یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً 🌀استاد علی فرحانی امشب در جلسه هیئت بیت فاطمه (س) قم در تفسیر این فقره از زیارت حضرت (س) با تاکید بر بودن حضرت بر اساس تفسیر المیزان نکات ارزشمندی را در تفسیر مقام بیان کردند. 🎥فیلم بیانات ایشان را از پیچ اینستاگرام المرسلات مشاهده فرمائید. @almorsalaat
aghle-vadi-emtesal-v-aghle-vadi-jaal.mp3
8.62M
| توضیحی کوتاه پیرامون عقل وادی امتثال و عقل وادی جعل و برخی احکام آنها 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس رسائل ۱۴۰۰/۲ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
| لزوم احیای منابع دست اول و اصیل صدر اسلام برای جلوگیری از اجتهاد سلیقه ای و ایجاد محور اصلی در اجتهاد 🔺در این شرایط تاریخی، که با صدر اسلام تقریبا ۱۴۰۰ سال فاصله داریم، دست اول و اصیل اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که با طول زمان میل به تأویل و برداشتهای تأویل‌گونه افزایش پیدا میکند و این یکی از آفات تفکرات الهی است. 🔺وقتی زمان از منبع جوشش دین قدری فاصله پیدا میکند، ذهنها، خلاقیتها، و ابتکارات و جوشش‌های درونی انسانهای هوشمند آنها را به استنباط‌هایی که بیشتر متکی به سلیقه‌هاست سوق میدهد، و همین امر به صورت نامرئی ادیان را منحرف میکند. ادیان گذشته که منحرف شده‌اند، یکی از اصیل‌ترین آفات آنها این بوده که متون اولی و اصلیشان به طور کامل و سالم باقی نمانده است. 🔺ما البته قرآن را دست نخورده داریم، همین خود امتیاز بسیار بزرگی است و همین موجب شده که محوری برای استنباطهای گوناگون اسلامی، با همه آفاق وسیع اختلاف سلیقه‌ها، وجود داشته باشد. یعنی بالأخره نقطه‌ای هست که آراء و عقاید مختلف به‌ آن نقطه متکی باشند و آن قرآن است، لکن این کافی نیست، کافی نیست برای این که جلوی تأویل و اظهار نظرها و سلیقه‌گراییها و احیانا هوی و هوس‌گراییها را بگیرد. 🔺خود امیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس فرمود: «لا تخاصمهم بالقرآن فانّ القرآن حمّال ذو وجوه». راستی کسانی که «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَهِ» را که درباره امیرالمؤمنین علی نازل شده، تطبیق میکنند با ابن ملجم، و این قدر ذهنشان از راه حق منحرف است، با اینها میشود به قرآن استناد کرد اما در زمان خودمان هم این حقیقت را دیدیم، کسانی بودند که به آیات قرآن استناد میکردند اما با ابزاری از تأویل. 🔺در چنین شرایطی، هرچه متون اسلامی و آثار رسیده از صدر اسلام بیشتر باشد، امکان محققان برای استنباط صحیح دین بیشتر است. در گذشته خود ما شاهد بودیم که مؤوّله، یا به تعبیر دیگر التقاطیون، به روایات و احادیث هیچ کاری نداشتند. تا ما میگفتیم حدیث میگفتند: مگر شما قرآن را قبول ندارید، مثل این که بین اعتقاد به قرآن و استناد به حدیث تعارضی وجود دارد. اوایل ما تعجب میکردیم و خیلی حساس نبودیم، بعد که دیدیم اینها با قرآن چگونه معامله میکنند و چگونه حدیث صحیح صریح را رد میکنند، آن وقت فهمیدیم که علت مخالفتشان با حدیث چه بوده است. در آنجا هم امیرالمؤمنین به ابن عباس میفرماید: که با خوارج به سنّت احتجاج کن، زیرا که قابل تأویل نیست، روشن است. 🔺اگر ما در شرایط کنونی جهان اسلام که عدد مسلمانها عدد کثیری است و اقطار وسیعی از جغرافیای عالم را گرفته‌اند و آراء و عقاید و نظرات، اجتهادها و مکتبهای گوناگون بر ذهن و روحشان حاکم است، اگر بتوانیم متون صدر اسلام را احیاء کنیم کمک زیادی به ایجاد یک محور اصلی برای این اجتهادها کرده‌ایم. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۴/۱/۱۹ @almorsalaat
14.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️| بالاترین فضیلت حضرت زهرا (س) از منظر امام خمینی (ره) @almorsalaat
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 | زهرا مرو ▪️ای نور قلب عاشقم، شمع این خانه تویی ▪️زهرا زهرا مرو مرو، لطف كاشانه تویی @almorsalaat
❄️مقام ملکوتی حضرت زهرا (س) 🔸تمام ابعادى كه براى زن متصور است و براى يك انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها- جلوه كرده و بوده است. يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان. او زن معمولى نيست؛ او موجود ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجود الهى جبروتى در صورت يك زن ظاهر شده است. ... تمام هويتهاى كمالى كه در انسان متصور است و در زن تصور دارد- تمام- در اين زن است. 🔸... زنى كه تمام خاصه‏‌هاى انبيا در اوست. زنى كه اگر مرد بود، نبى بود؛ زنى كه اگر مرد بود، به جاى رسول اللَّه ص بود. ... معنويات، جلوه‌‏هاى ملكوتى، جلوه‌‏هاى الهى، جلوه‌‏هاى جبروتى، جلوه‌‏هاى مُلكى و ناسوتى- همه- در اين موجود مجتمع است. انسانى است به تمام معنا انسان؛ زنى است به تمام معنا زن. از براى زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه براى مرد، و براى انسان. 🔸اين صورت طبيعى نازلترين مرتبه انسان است و نازلترين مرتبه زن است و نازلترين مرتبه مرد است؛ لكن از همين مرتبه نازل، حركت به سوى كمال است. انسان، موجود متحرك است؛ از مرتبه طبيعت تا مرتبه غيب، تا فنا در الوهيت. براى صديقه طاهره اين مسائل، اين معانى حاصل است. از مرتبه طبيعت شروع كرده است، حركت كرده است؛ حركت معنوى؛ با قدرت الهى، با دست غيبى، با تربيت رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- مراحل را طى كرده است تا رسيده است به مرتبه‌‏اى كه دست همه از او كوتاه است. 📚صحیفه امام ج7 ص338 @almorsalaat
📝پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت تشییع شهدای گمنام در روز شهادت حضرت زهرا (س) 🔻 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔹سلام بر شهیدان گمنام، گمنام در میان خاکیان و معروف در عرصه‌ی افلاکیان. فداکارانی که پس از گذشت سالیان دراز از لحظه‌ی شهادتشان کشور را با رائحه‌ی معنویت و جهاد، معطّر میسازند و پرچم افتخار به خونهای ریخته شده در راه اسلام و قرآن را، بیش از پیش به اهتزاز در می‌آورند. 🔹تقارن تشییع پیکر این مسافرانِ به خانه‌ برگشته، با روز شهادت صدیقه‌ی طاهره سلام‌الله‌علیها مبشّر ابدیّت یاد و خاطره‌ی آنان و مژده‌بخش خیر کثیری است که از ناحیه‌ی آنان برای کشور امام زمان روحی‌فداه فراهم خواهد آمد ان‌شاءالله. 🔹به ارواح طیبه‌ی این شهیدان و به چشمها و دلهای منتظر پدران و مادران و همسران آنان سلام و درود میفرستم و فضل و رحمت فزاینده‌ی پروردگار را برای همه‌ی آنان مسألت میکنم. ✍رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ @almorsalaat