34.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#فقه_معاصر| در فضای فقه معاصر، نیازمند نظام حکمی اجتهادی هستند/ معنای صحیح امتداد حکمت در بیان مقام معظم رهبری/ می بایست هست هایی که از مبادی علم اند اثبات شوند/ حکمت در این فضا اختصاص به عقل خالص فلسفی ندارد/ اشاره ای به مسائل روان شناسی از این منظر
🎙استاد علی فرحانی
⭕️گزیده ای از دروس خارج فقه فرهنگ (مبحث فقه المرأة). فیضیه. 8/12/1401. #حتما_ببینید
🌐دانلود کلیپ از آپارات
https://aparat.com/v/2ZeWa
🌐 آپارات| المرسلات
https://aparat.com/v/tJGQg
@almorsalaat
💢منظور از تعابیری همچون «عشق» در بیان عرفاء و اشعار عرفانی چیست؟! چرا از این تعابیر استفاده کرده اند؟!
🎙علامه حسن زاده
🔵سعدى يا ساير شعرا كه گفتهاند: «عشق» مقصودشان چيز ديگر بوده غير عشقبازى جوانها، و آن عبارت است از مرتبۀ فوق عقل كه ممكن است از آن به قريحه و ذوق تعبير كرد، و نسبت عشق و عقل نسبت طبع شعر است و عروض: شخصى هيچ عروض نخوانده و اوزان اشعار و بحر مجتث و رمل و خفيف و سريع را ندانسته شعرهاى خوب مىگويد، و يك نفر ديگر بالعكس عروض را به خوبى مىداند و شعر نمىتواند بگويد.
🔵پس قريحه ممكن است در بعضى موجود باشد كه دقايق عروض بلكه دقايق فصاحت و بلاغت را بفهمند ودر كلام خود به كار ببرند، و معانى بيان نخوانده و اصطلاحات آن را نفهميده باشند و كلام او شاهد براى علماى معانى بيان باشد.
🔵و بعيد نيست قوّهاى در بعضى مردم باشد و در بعضى ديگر نباشد، يك نفر وقتى به خط مير نگاه كرد مىفهمد قشنگى و زيبايى آن را، و به قيمت گزاف مىخرد با آنكه كاغذش كهنه است و رنگ مركّب از بين رفته، شخص ديگر كه چشمش پرقوتتر است نگاه مىكند و قشنگى آن را نمىفهمد و گمان مىكند كس ديگر كه روى كاغذ نو با مركّب برّاق نوشته خطّش بهتر است، همچنين قاليچه و قلمكار. بعضى مردم جنس خوب و بد را مىشناسند و بعضى نمىشناسند: الماس و زمرّد و لعل و غيره، همينطور است شناختن شعر خوب و بد؛ در بعضى اين ذوق هست و در بعضى نيست.
🔵بنابراين ممكن است كه در بعضى خداوند قوّهاى قرار داده باشد. كه در خداشناسى چيزهايى بفهمند و بگويند بدون آنكه درس خوانده باشند، يا از كسى شنيده باشند، و ديگران آن قوه را نداشته و نفهميده باشند.
🔵حضرت پيغمبر و امير المؤمنين عليهما السّلام بالاترين مقام و مرتبۀ اين قوه را داشتند؛ زيرا كه: نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت به غمزه مسألهآموز صد مدرّس شد
🔵آنچه از آنها رسيده است در كلمات سابقين از عرب و غير عرب نبوده در هيچ عبارت. پيش از امير المؤمنين عليه السّلام اين گونه سخن كسى به خاطر ندارد كه بفرمايد: «فمن وصف الله (سبحانه) فقد قرنه، و من قرنه فقد ثنّاه، و من ثنّاه فقد جزّأه، و من جزّأه فقد جهله». سر رشته به دست علما دادند كه هزار و سيصد سال درسخواندهها، حكما و متفكّرين اگر به مقامى برسند كه فرمايش آن حضرت را بفهمند از افتخار - به قول شعراى قديم - كلاه گوشه بر عرش مىسايند.
🔵اين قوه غير عقل است؛ زيرا كه فكر و عقل تا اندازهاى در همه مردم هست.اين قوهايست قدسى الهى همانطور كه چشم مدركات سامعه را درك نمىكند، و سامعه مدركات باصره را نمىفهمد، عقل هم مدركات اين قوّه را ملتفت نمىشود.
🔵و عرفا از اين قوّه تعبير به عشق كردهاند. بنابراين شعرا و عرفا يك اسم زشتى را گذاشتهاند براى يك معنى عالى، مىخواهند بگويند: قوّه قدسيه يا الهام ملكوتى، گفتهاند: عشق؛ كه تا جوان بىفكر بشنود گمان كند عشق به زن مردم باعث سعادت است، و هر كه عشق به آنها ندارد انسان نيست؛ و ليكن حقيقت اين است كه هر كسى قوّۀ قدسيه ندارد .... اينها در هلاكت هستند، و با فكر مخالفت با كسانى مىكنند كه به الهام خدايى چيز فهميدهاند، از سعادت دور افتادهاند،
🔵پس مىخواستهاند بگويند: مردم، عقل خود را معارض با الهام ندانيد و متابعت از كسانى كنيد كه داراى قوّۀ قدسيه بودهاند و از سرچشمۀ بىآلايش توحيد آب خوردهاند؛ گفتند: متابعت عشق بكنيد:
💢پيمبر عشق و دين عشق و خدا عشق
💢ز تحت الأرض تا فوق السما عشق
🔵حال بايد ببينيم چرا از اين قوّه به عشق تعبير كردهاند؟ علّتش اين است كه عشق به معنى چسبندگى و جذب است مثل عشقه كه به زمين و ديوار مىچسبد، خداشناسها و عرفا هم چون زياد به معرفت خود مىچسبند مىگويند: عاشق هستند؛ يعنى چسبيدهاند. مقام اعلاى محبّت را هم عشق گفتهاند به اين مناسبت است.
🔵....به هر حال رسم شعرا و عرفاست كه از يك معنى صحيح به لفظى تعبير مىكنند كه در ظاهر الفاظ خوبى نيستند و نوعى بىادبى است. شراب خوردن و شاهدبازى كردن در مقام خداشناسى و معرفت مثل همان شعر است كه مىگفت كه دين در بتپرستى است.
🔵و غرض عرفا از اين گونه تعبيرات اين است كه يك عده مردم دور از حقيقت را به حق نزديك كنند؛ چون همه مردم آن قدر همت ندارند كه بروند تحصيل عربيت و علم كلام و حكمت يا تحصيل علم حديث كنند و از مطالب علمى و مباحثه خسته مىشوند،
🔵امّا شعر را همه مىخوانند و چون منظوم است از آن لذّت مىبرند مخصوصا اگر قصههاى شيرين در ضمن بگنجانند، و بعضى كلمات كه به نظر مردم خوش مىآيد مثل گل و بلبل و عشق و محبوب و ازاينگونه الفاظ بياورند، و در ضمن مطالب معرفت و خداشناسى را ذكر كنند و خواننده را ملتفت نمايند كه غرض از اينها خداشناسى است مثل مثنوى و حافظ و غير اينها. كارى نداريم به اينكه عملشان خوب بوده يا بد ولى غرض صحيحى داشتند و تعبيراتى كردهاند.
📚هزار و یک کلمه. جلد چهارم. ص 251
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#مناجات
#ماه_رمضان
✴️این ادعیهای که وارد شده است در ماه مبارک رمضان و در ماه شعبان اینها راهبر ماست به #مقصد، به تعبیر شیخ ما رحمه الله [آیتالله شاهآبادی] قرآن صاعد است. ظرایفی در این ادعیه مبارکه هست که سابقه ندارد. اینها را توجه به آن بکنید، این ادعیه میتواند انسان را #حرکت بدهد.
📚صحیفه امام، ۹ خرداد ۱۳۶۳
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مجالست با #قرآن ، مجالست با خود #حضرت_رسول صلیاللهعلیه وآلهوسلم است.
🎙آیتالله بهجت (ره)
#شب_جمعه #اخلاق_و_عرفان
#قرآن #ماه_رمضان
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#سیدالشهدا
#شب_جمعه #ماه_رمضان
💢چه کنم دست خودم نیست اگر غم دارم
💢از فراق حرمت قامت بس خم دارم
💢بطلب جان علی اکبر لیلا مُردم
💢شب جمعه ست حسین، باز حرم کم دارم
#شب_جمعه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
008-eghtanemolforas_01.mp3
2.48M
🔊#اخلاق_و_عرفان| اغتنموا الفرص / اشاره ای به ادعیه ماه مبارک رمضان
🎙استاد علی فرحانی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#طلبه_موفق| در مسیر علمی؛ نوشتن، الزامی است / توصیه اکید علامه حسن زاده بر نوشتن 🎙استاد علی فرحانی
.
#پیام_مخاطبین
#تقریر_نویسی
📌پیام یکی از مخاطبین ارجمند (@M_H_ALLAHDIN) در مورد این صوت استاد👇
💢سلام و عرض ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات.
💢بسیار بسیار سنت حسنه ای است فرمایش استاد. بنده الان حدود یک سالی هست به تبعیت از ایشان شروع کرده ام این کار را تاثیراتش را به عینه ملاحظه کرده ام. خداوند خیر دهد ایشان و شما را
📌شما هم با المرسلات در ارتباط باشید👇
@admin_morsalat
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#امیرالمومنین
#شب_قدر
💠کرامات عند ضریح امیرالمومنین
🔰سید بن طاووس
🔅فيما نذكره من آيات رأيتها أنا عند ضريحه الشريف غير ما رويناه و سمعنا به، من آياته التي تحتاج إلى مجلدات و تصانيف:
🔅اعلم ان كلّ نذر يحمل إليه مذ ظهر مقدّس قبره بعد هلاك بني أميّة و إلى الآن، فانّ تصديق اللّه جلّ جلاله لأهل النذر، كالآية و المعجزة و البرهان على انّ قبره الشريف بذلك المكان، و هذه النذور لا يحصيها أحد من أهل الدهور،
🔅و اما انّا فاشهد باللّه و في اللّه جلّ جلاله انّني كنت يوما قد ذكرت تاريخه في كتاب البشارات بين يدي ضريحه المقدس، و أقسمت عليه في شيء و سألت جوابه باقي النهار و انفصلت، فما استقررت بمشهده في الدّار حتّى عرفت في الحال من رآه في المنام بجواب ما فهمته به من الكلام.
🔅أقول: و اعرف انّني كنت يوما وراء ظهر ضريحه الشريف، و أخي الرضي محمد بن محمد بن الآوي حاضر معي، و أنا أقسم على أمير المؤمنين عليه السلام في إذلال بعض من كان يتجرّأ على اللّه و على رسوله و علي مولانا أمير المؤمنين علي عليه السلام و علينا بالأقوال و الأعمال. فقلت للقاضي الآوي محمد بن محمد بن محمد: يا أخي قد وقع في خاطري ان قد حصل ما سألته، و انّ اليوم الثالث من هذا اليوم يصل قاصد من عند القوم المذكورين بالذلّ و السؤال لنا على أضعف سؤال السائلين، فلمّا كان اليوم الثالث من يوم قلت له وصل قاصد من عندهم على فرس عاجل بمثل ما ذكرناه من الذلّ الهائل.
🔅أقول: و اعرف انّني دخلت حضرته الشريفة كم مرّة في أمور هائلة لي و تارة لأولادي و تارة لأهل ودادي، فبعضها زالت و انا بحضرته، و بعضها زالت باقي نهار مخاطبته، و بعضها زالت بعد أيّام في جواب زيارته، و لو ذكرتها احتاجت إلى مجلّد كبير،
🔅و قد صنّف أبو عبد اللّه محمد بن علي بن الحسن بن عبد الرحمن الحسني مصنّفا في ذلك متضمّنا للاسانيد و الروايات، لو أردنا تصنيف مثله و أمثاله كان ذلك أسهل المرادات، و لكنّا وجدنا من الآيات الباهرات ما يغني عن الروايات.
📚الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج2، ص: 272
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
#اهل_بیت
@almorsalaat
امام معصوم در شب قدر_02.mp3
1.93M
🔊#حقیقت_شب_قدر| انسان کامل از باب عدالة الله الکبری، در هر آن حق هر عالمی را اعطاء میکند/ حقیقت شب قدر، مختص به انسان کامل است/ امام معصوم در شب قدر، #رزق_تکوینی ما سوی الله حتی جبرئیل را میگیرد/ این معنای روایت «لی مع الله حالات لا یسعها ملک مقرب و لا نبی مرسل» است!
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس بدایه الحکمه. سال 89
#فلسفه #شب_قدر
#انسان_شناسی_اسلامی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#دوازدهم_فروردین
#جمهوری_اسلامی
📌۱۲فروردین ماه سال۱۳۵۸ ؛ روز رأی به جمهوری اسلامی
🎙رهبر معظم انقلاب
💢این انقلاب حقیقتاً کارآیی خود را نشان داد و مردم همین را میخواستند. آنوقت عدهای بروند بنشینند بگویند که مردم نمیدانستند چه میخواهند! نخیر؛ مردم میدانستند. مردم اسلام را میخواستند. اسلام، فقط نماز خواندن و سجده کردن نیست - آنها هم جزو اسلام است - اسلام یعنی بنای یک نظام اجتماعی و یک زندگی عمومی برای یک ملت، بر پایههای مستحکمی که میتواند سعادت دنیا و آخرت آنها را تأمین کند. میتواند علم و پیشرفت و صنعت و ثروت و رفاه و عزّت بینالمللی و همه چیز را برای آنها فراهم کند. مردم دنبال این بودند. کسانی که خودشان اسلام را نه میشناختند و نه تهِ دلشان چنان اسلامی را میخواستند؛ حداقلش این بود که جرأت نمیکردند به رژیمهای طاغوتی غربی پشت کنند یا بیاعتنایی کنند؛ امروز مینشینند و این طرف آن طرف میگویند که مردم در رفراندوم جمهوری اسلامی نمیدانستند چه میخواهند! چطور نمیدانستند چه میخواهند؟! مردم اگر نمیدانستند، چگونه هشت سال جنگ تحمیلی را با فداکاریهای خودشان پیش بردند؟! چیزی را که نمیدانند، چطور برایش فداکاری میکنند؟! مردم خوب میدانستند چه میخواهند؛ امروز هم خوب میدانند چه میخواهند!
📚بیانات ۷۹/۲/۲۳
#انقلاب_اسلامی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b