eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
577 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/20 @majazi_almorsalaat
در این جلسه ادامه بحث اجزای اصول عملیه، بحث شد. نکات مهمی در مورد اصالت الطهاره و اصاله الحلیه، بیان شد. نکته اصلی که سبب خلط محقق نائینی شده است و از همین جهت امام به ایشان اشکال می کند این است که: امام می فرماید، اصالت الطهاره و حلیه، حاکم بر ادله اجزاء و شرائط است و سبب توسعه در یکی از شروط صلاه می شود. نه اینکه طهارت و حلیت واقعی را توسعه می دهد. محقق نائینی گمان کرده اند که قائلین به اجزاء می گویند که اصلت الطهاره و الحلیه، حاکم بر ادله نجاسات و طهارات است. @almorsalaat
003-99.11.17.mp3
6.86M
🔉فقه نظام روابط اجتماعی 👈جلسه سوم ۹۹/۱۱/۱۶ 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح @almorsalaat
026-taadol-99.11.16.mp3
5.84M
🔉تعادل و تراجیح امام خمینی 👈پنجشنبه ۹۹/۱۱/۱۶ 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح @almorsalaat
المرسلات
🔉تعادل و تراجیح امام خمینی 👈پنجشنبه ۹۹/۱۱/۱۶ 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح #پای_درس_استاد #اصول
در این جلسه، نکات مهمی در مورد مکتب شناسی فقهی و روش شناسی اجتهاد بیان شد. @almorsalaat
osule-tarbiate-eslami-99.11.16-1.mp3
15.58M
🔊|اصول تربیت اسلامی (جلسه اول) 🎙استاد علی فرحانی 📌برگزار شده در پنجشنبه 99/11/16 در دوره برهان، موسسه میقات @almorsalaat
osule-tarbiate-eslami-99.11.16-2.mp3
15.99M
🔊|اصول تربیت اسلامی (جلسه دوم) 🎙استاد علی فرحانی 📌برگزار شده در پنجشنبه 99/11/16 در دوره برهان، موسسه میقات @almorsalaat
recording-20210208-103200.mp3
13.81M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۰ @majazi_almorsalaat
المرسلات
#لاضرر استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۲۰ @majazi_almorsalaat
💠مختار منحصر بفرد امام در تفسیر روایت 📌در جلسه درس امروز استاد فرحانی، متن مختار امام در تفسیر روایت لاضرر، شرح شد. 📌حضرت امام (ره) پس از بیان مقدمه بسیار مهم در تقسیم احکام به تبلیغی(ارشادی)، حکومتی و قضایی و سپس تبیین الفاظ دال و ظاهر در هر کدام از احکام، مختار خود را تفسیر روایت بیان می کنند. 📌ایشان معتقدند که روایت لاضرر، از دسته احکام حکومتی پیامبر است و حکم الهی نیست. در ادامه متن نظریه ایشان را میخوانیم. 👈قابل توجه است که لازم است قبل از خواندن نظر ایشان حتما مقدماتی را که بیان کردن، مطالعه شود و بدون آنها نظریه ایشان فهم نمی شود. 👇👇👇👇 ‏‏‏▫️فاعلم: أنّ حدیث نفی الضرر والضِّرار قد نُقل عن مسند‏‎ ‎‏أحمد بن حنبل بروایة عبادة بن الصامت فی ضمن قضایا رسول اللّٰه ص و لفظه: (وقضی أنْ لا ضرَرَ ولا ضِرار) وقد اتّضح أنّ لفظة‏‎ ‎‏«قضی» أو «حکم» أو «أمر» ظاهرة فیکون المقضیّ به من أحکام رسول اللّٰه بما‏‎ ‎‏أنّه سلطان أو قاض؛ ولیس من قبیل تبلیغ أحکام اللّٰه وکشف مراده تعالی ▫️و المقام‎‏ لیس من قبیل القضاء و فصل الخصومة، کما هو واضح، فیکون قولُه:‏‎ ‎‏(قضی أن لا ضرَرَ ولا ضِرار) ظاهراً فی أنّه من أحکامه بما أنّه سلطان، وأنه نهی‏‎ ‎‏عن الضرر والضِّرار بما أنّه سائس الأُمة و رئیس الملّة و سلطانهم و أمیرهم؛‏‎ ▫️فیکون مفاده أنّه حکم رسول اللّٰه و أمر بأن لایضرَّ أحد أحداً، و لا یجعله فی‏‎ ‎‏‏ضیق و حرج و مشقّة، فیجب علی الأُمّة طاعة هذا النهی المولوی السلطانی بما‏‎ ‎‏أنها طاعة السلطان المفترض الطاعة.‏ ▫️‏‏و بالجملة: کون النهی إلهیّاً خلاف ظاهر قوله: (قضی بذلک)، کما أنّ نفی‏‎ ‎‏الحکم الشرعی الضرری بقوله: (قضی أنّه لا ضرَرَ ولا ضِرار) خلاف الظاهر؛‏‎ ‎‏لعدم التناسب بین قضائه وبین نفی الحکم الضرری. هذا حال ما ورد من‏‎ ‎‏طرقهم.‏ ▫️‏‏و أما ما ثبت وروده من طُرقنا فهو قضیّة سَمُرة بن جُندَب، و ورود الحدیث‏‎ ‎‏‏فی ذیلها من غیر تصدیره بلفظ «قضی» أو «أمر» أو «حکم»، بل ورد بلفظ‏‎ ‎‏«قال»‏‎ لکن التامّل فی صدر القضیة وذیلها وشأن صدور الحدیث، ممّا یکاد أن‏‎ ‎‏یُشرف بالفقیه علی بان (لا ضرَرَ ولا ضِرار) حکم صادر منه ص بنحو الآمریة و الحاکمیّة بما أنّه سلطان و دافع للظلم عن الرعیّة، فإنّ‏‎ ‎‏الأنصاری لمّا ظلم و وَقع فی الحرج و الضِّیقة بورود سَمُرة بن جُندَب ـ هذا الفاسق‏‎ ‎‏الفاجر ـ علی أهله من غیر استئذان منه، و فی حالة یکره وروده علیه و هو فیها،‏‎ ‎‏شکا إلی رسول اللّٰه ص بما أنّه سلطان و رئیس علی الملّة؛‏‎ ‎‏حتی یدفع الظلم عنه، فأرسل رسول اللّٰه إلیه فأحضره، وکلّمه بما‏‎ ‎‏هو فی الأخبار، فلمّا تابّی حکم بالقلع ودفع الفساد، و حکم بأنه‏‎ ‎‏لایضر أحد أخاه فی حمی سلطانی و حوزة حکومتی، ▫️فلیس المقام‏‎ ‎‏بیان حکم اللّٰه، و أنّ الأحکام الواقعیّة ممّا لا ضرر فیها، و أنّه ـ تعالی ـ‏‎ ‎‏لم یشرّع حکماً ضرریّاً، أو أخبر أنّه ـ تعالی ـ نهی عن الضرر، فإنّ کلّ ذلک‏‎ ‎‏أجنبی عن المقام، فلیس فیهما شبهة حکمیّة و لاموضوعیّة، بل لم یکن شیء إلاّ‏‎ ‎‏تعدّی ظالم علی مظلوم وتخْلُف طاغٍ عن حکم السلطان بعد أمره بالاستئذان،‏‎ ‎‏فلمّا تخلّف حکَمَ بقلع الشجرة، و أمر بأ نّه لا ضرَرَ ولا ضِرار ـ أی الرعیّة ممنوعون‏‎ ‎‏عن الضرر و الضرار دفاعاً عن المظلوم و سیاسة لحوزة سلطانه وحمی‏‎ ‎‏حکومته.‏ @almorsalaat
🍀من خَسی بی سروپایم که به سیل‌ افتادم او که می‌رفت مرا هم به دلِ دریا بُرد🍀 ✔ کانالِ شخصی حجت الاسلام خلیل صادقی ▫️طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم 📚نکاتی از معارف قرآن و عترت علیهم السلام 🎤آثار صوتی و تصویری 📣اعلام مراسمات ✏دست نوشته ها 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7
المرسلات
🍀من خَسی بی سروپایم که به سیل‌ افتادم او که می‌رفت مرا هم به دلِ دریا بُرد🍀 ✔ کانالِ شخصی حجت الاس
👆👆👆 این کانال متعلق به برادر ارجمند و فاضل گرامی، حجت الاسلام صادقی است. پیشنهاد میکنم که در کانال ایشان عضو شوید و از محتوای آن خصوصا ایشان در مداحی و مراثی اهل بیت (ع) بهره مند شوید. https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7 @almorsalaat
242-99.11.21.mp3
32.94M
استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/21 @majazi_almorsalaat
المرسلات
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/21 @majazi_almorsalaat
🔰دلالت حدیث رفع (دلیل برائت شرعی) بر اجزاء در جلسه درس مناهج امروز بحث به بررسی دلالت حدیث رفع بر اجزاء رسید. گفته اند اشکالی که در این حدیث وجود دارد این است که لسان آن رفع نجاست است و با لسان اصالت الحل و الطهاره که اثبات است، تفاوت دارد. لذا در آصالت الحل و الطهاره، اجزاء قابل تصویر است، اما در این جا جعل جزئیت و شرطیت وجود ندارد که بخواهیم همانند آنجا حکومت و توسعه اجزاء و شرایط را ایجاد کنیم. استاد قبل از بیان پاسخ امام در این جلسه دو نکته را به عنوان مقدمه بیان کردند. 1- شاید کسانی که این اشکال را بیان کرده اند، نگاهشان این بوده است که چون جزئیت و شرطیت از احکام وضعی است و در احکام وضعی طبق مبنای شیخ جعل مستقیم نداریم، بلکه باید بتوانیم یک حکم تکلیفی داشته باشیم و سپس از حکم تکلیفی حکم وضعی را انتزاع کنیم، در اینجا چون لسان آن نفی است، نمی توانیم حکم تکلیفی و سپس حکم وضعی داشته باشیم. 2- در بحث اجزاء و شرایط (که در عین حال که درصد بالایی از مباحث فقه و اصول را شامل می شود، اما مظلوم است و بای مستقلی برای آن در اصول نداریم) همینطور که امام (ره) در کتاب الاستصحاب در بحث مقتضی و مانع و ... تبیین کرده اند، عقلا بین لسان نفی و اثبات تفاوتی قائل نمی شوند و این ها را به هم بر می گردانند. برای آنها جعل طهارت و نفی نجاست، یک معنا و مفهوم را دارد. با این مقدمه انشالله در جلسه آینده وارد در پاسخ به اشکال خواهیم شد. @almorsalaat