eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
| نجوا این نرم افزار شامل متن کتب ادعیه و اعمال همچون: اقبال الاعمال، صحیفه سجادیه، مفتاح الفلاح، مفاتیح الجنان، عده الداعی و ... است. 🔰لینک دانلود👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/72 @almorsalaat
ابن ابی عمیر در علم رجال.mp3
2.23M
🔊| ابن ابی عمیر و اعتبار روایات منقول از ایشان 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
♨️مدرسه قرآنی الاعراف ✅برگزاری دوره های و قرآن ✅نکات برگزیده تفسیری ✅برگزاری ختم های قرآنی ✅روایات اخلاقی و تفسیری 🌀🌀لینک عضویت کانال👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f 👆👆
| فوائد گرسنگی 🔸صفاء القلب 🔸الانکسار و الذل 🔸کسر سوره الشهوات و القوی 🔸دفع النوم 🔸تیسر جمیع العبادات 🔸التمکن من بذل المال 📚المراقبات، میرزا جواد آقا ملکی @almorsalaat
🔰شرایط دولت کریمه ♨️معنای «اللّهم انّا نرغب الیک فی دولة کریمة» این است که پروردگارا! ما دستهای خود را بلند و دلهایمان را به سوی تو عرضه میکنیم و از تو دولت کریمه را میخواهیم. این دولت کریمه شرایطی دارد. ... دولت کریمه، دولتی است که عزیز و سربلند و دارای اعتقاد راسخ به آن راهی است که قانون اساسی و وظایف و سیاستهای نظام در مقابل او گذاشته است. نفوذناپذیر است و متاع خودش را به‌خاطر سبک کردن دیگران سبک نمیبیند؛ همان نکته‌ای که امام صادق - قریب به این مضمون - به شیعه خود فرمودند که اگر گوهری در دست تو باشد و همه‌ی دنیا بگویند این خزف است، آیا عقیده‌ی تو برمیگردد و احساس حقارت میکنی؟ گفت نه؛ گفتند پس گوهرت را نگه‌دار. 🎙رهبر معظم انقلاب ۸۰/۶/۵ @almorsalaat
| اگر سرّ «لیله القدر» و سرّ «نزول ملائکه» را در شبهای قدر بدانیم، همه مشکلات ما آسان می‌شود. 🔸ماه مبارک رمضان که ماه مبارک است ممکن است برای این باشد که ماهی است که ولی اعظم؛ یعنی رسول خدا واصل شده است و بعد از وصول، ملائکه را و قرآن را نازل کرده است. به قدرت او ملائکه نازل می‌شوند؛ به قدرت ولی اعظم است که قرآن نازل می‌شود و ملائک نازل می‌شوند. 🔸ولیّ اعظم، به حقیقت قرآن می‌رسد در ماه مبارک و شب قدر، و پس از رسیدن، متنزل می‌کند به وسیله ملائکه- که همه تابع او هستند- قرآن شریف را، تا به حدی که برای مردم بگوید. 🔸قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست. قرآن سرّی است بین حق و ولیّ الله اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل می‌شود تا می‌رسد به اینجایی که به صورت حروف و کتاب در می‌آید که ما هم از آن استفاده ناقص می‌کنیم. 🔸و اگر سرّ «لیله القدر» و سرّ «نزول ملائکه» در شبهای قدر- که الآن هم برای ولیّ الله اعظم حضرت صاحب- سلام الله علیه- این معنا امتداد دارد- سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان می‌شود. 🔸تمام مشکلاتی که ما داریم برای این است که، ما محجوبیم از اینکه واقعیت را آن طور که هست و نظام هستی را به آن طوری که تنظیم شده است، مشاهده کنیم. 🔸ما گمان می‌کنیم که حیاتِ در اینجا چیزی است و نبودن در اینجا نقصی است، در صورتی که حیات در اینجا نازله آن حقیقتی است که از عالم غیب آمده است و موت- اگر چنانچه موت انسانی باشد- رجوع به همان مرتبه‌ای است که در اول بوده است، و البته مراتب مختلف و شئون مختلف است. 🔸و ما امیدواریم که از فیض ماه مبارک و فیض عید ماه مبارک- که عید وصال است- ما هم حظّی ببریم که بتوانیم در این مشکلاتی که بر ما وارد می‌شود، سرفراز بیرون بیاییم. 🔸تمام چیزهایی که انبیا آوردند، مقصود آنها به ذات نبوده است؛ تشکیل حکومت مقصود به ذات نیست برای انبیا. دعوتها هر چه می‌شود مقدمه است برای اینکه انسان را بیدار کنند، انسان را بفهمانند به‌ «او»، ارائه بدهند به «او» که چه بوده است و چه هست و چه خواهد بود و عالم چه جور است وضعش با ذات مقدس حق تعالی. 🔸و ما دستمان از این مسائل کوتاه است و امیدواریم که به برکت اولیای خدا، ما هم یک آشنایی ضعیفی پیدا بکنیم و بعض از حجب، از پیش چشم ما برداشته بشود. خدای تبارک و تعالی که می‌فرماید که: اللهُ نُورُ السَّموات وَ الْاَرْض و هُوَ الاوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظاهِرُ وَ الباطِن، این را ما با قلبمان، با وجودمان ادراک کنیم، نه ادراک علمی، مشاهده، ادراک علمی‌اش آسان است، لکن رسیدن به آنجایی که انسان دریابد این مسائل را، این کار مشکلی است و محتاج به مجاهدت، و انبیا و اولیا با مجاهدات خودشان به این مسائل رسیده‌اند. 📚صحیفه امام ج۱۹ ص۲۸۴ @almorsalaat
📝| نگاهی به دستگاه اصولی حضرت امام 🔰استاد علی فرحانی 🔰تنظیم: احسان چینی پرداز ◽️حقیقت این است که مساله اسلامی سازی علوم انسانی بدون علم اصول امری محال و آرزویی غیر قابل تحقق است. ◽️به عبارت دیگر بدون تسلط بر علم اصول به عنوان علم زبان شناسی ادله و علم توزین بخش حجج الهیه هرگز به تولید نرم افزار اسلامی نخواهیم رسید بلکه نقطه عزیمت در این امر مهم، علم اصول و الگوریتم استنباط می باشد. ◽️حال باید گفت عند المحققین روشن است که هیچ یک از دستگاه های اصولی موجود، توان حل چنین مهمی را ندارد. اگرچه ممکن است بتوانند همچون دارویی مسکن، موقتا مساله ای را حل کرده و در حد معذوریت مکلف، حجتی الهی را نشان دهند اما هرگز به تولید علم ختم نخواهند شد. ◽️اما تنها دستگاهی که از قاعده کلی فوق مستثنی شده و یگانه طریق منتج در حل نیاز های امروزه جامعه آن هم از منبع وحی میباشد، نگاه حضرت امام به ادله و دستگاه اصولی ایشان است. ◽️از ویژگی های خاص دستگاه اصولی حضرت امام، نگاه صحیح به ادله است. همانطور که امام در جایجای عبارات خود از جمله در ابتدای کتاب تعادل و تراجیح تاکید دارند؛ باید نگاه به ادله را منطبق بر محیط شناسی دقیق عقلاء و تشخیص صحیح سنخ خطابات شرعیه بکنیم و الا اگر برای این مهم اهمیتی قائل نشویم اولا به تورم علم اصول و ثانیا به فقه ای خواهیم رسید که تنها به درد کوخ نشینان خواهد خورد. ◽️از دیگر متفردات این دستگاه اصولی، مراتب حکم است. همانطور که امام در کتاب مناهج _در مبحث ضد_ اشاره می کنند، مساله نزد جمیع اصولیین به یک جا ختم می شود و آن هم این است که انشائی و فعلی بودن حکم نسبت به افراد مختلف و نیز نسبت به حالات یک فرد، دفعی و متغیر میباشد. به گونه ای که حکمی واحد برای شخصی _مثلا به خاطر قدرت_ فعلیت دارد و برای شخص دیگر _به خاطر عجز_ از فعلیت ساقط میشود. ◽️جالب اینکه تمام دستگاه های اصولی از جمله مرحوم آخوند و بعد هم محقق نائینی و اصفهانی و عراقی و خوئی و حتی شهید صدر_رضوان الله علیهم_، به این مطلب ختم میشود و تقریبا هیچ اختلافی در این مساله وجود ندارد. ❇️اما حضرت امام این مطلب را در دانسته بلکه لازمه آن را لعب به احکام الله می دانند!!! زیرا اینکه حکمی نسبت به شخصی فعلی باشد و همان حکم نسبت به شخص دیگر انشائی باشد و یا نسبت به شخص واحدی در ساعتی خاص انشائی و در ساعت دیگر فعلی باشد، چیزی جز به معنای بازی و لعب بودن احکام نیست. ◽️به تصریح حضرت امام، هم عقل این مطلب را رد می کند و لازمه آن را به وجود آمدن و از بین رفتن دائمی ارادات متعدده در نفس شارع می داند و هم هیچ یک از عقلاء توان تصدیق چنین چیزی را ندارد زیرا با هیچ یک از قوانین عقلائیه سازگار نیست. ❇️البته آنچه گفته شد غیر از خطابات قانونیه حضرت امام است و مساله خطابات قانونیه اگرچه مرتبط با مراتب حکم است، اما دقائق و مسائلی دارد که مقدمات خاص خود را می طلبد. رزقنا الله انشاءالله. @almorsalaat
033- maratebehokm-v-khetabate-ghanooni-dar-tabee-estenbati-emam-khomeini@almorsalat.mp3
3.92M
🔊| نگاهی به دستگاه اصولی حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی ❇️ متن کامل بیان استاد را از اینجا ببینید👇👇👇 https://s19.picofile.com/file/8430966726/3.pdf.html @almorsalaat
📚| رساله نماز و روزه 🔹 "رساله‌ی نماز و روزه" مشتمل بر ۱۰۰۸ مورد از آخرین فتاوای رهبر انقلاب در سه باب فقهی نماز، روزه و اعتکاف است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. 🔸 این رساله عملیه که شامل 1008 مسئله شرعی می‌باشد، انعکاس دهنده‌ی جدیدترین و آخرین فتاوای رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدّظلّه‌العالی) در سه باب مهمّ فقهی نماز، روزه و اعتکاف می باشد. لینک خرید کتاب @almorsalaat
| أن المعصية لا تتحقق من العبد إلا بالغفلة و النسيان 📌و في الدر المنثور، أيضا أخرج سعيد بن منصور و ابن المنذر و البيهقي في شعب الإيمان عن خالد بن أبي عمران، قال: قال: رسول الله:، من أطاع الله فقد ذكر الله، و إن قلّت صلاته و صيامه و تلاوته للقرآن، و من عصى الله فقد نسي الله، و إن كثرت صلاته و صيامه و تلاوته للقرآن. 🔅أقول: في الحديث إشارة إلى أن المعصية لا تتحقق من العبد إلا بالغفلة و النسيان فإن الإنسان لو ذكر ما حقيقة معصيته و ما لها من الأثر لم يقدم على معصيته، حتى أن من يعصي الله و لا يبالي إذا ذكر عند ذلك بالله، و لا يعتني بمقام ربه هو طاغ جاهل بمقام ربه و علو كبريائه و كيفية إحاطته، 📌و إلى ذلك تشير أيضا رواية أخرى، رواها الدر المنثور، عن أبي هند الداري، عن النبي ص: قال الله: اذكروني بطاعتي أذكركم بمغفرتي- و من ذكرني- و هو مطيع- فحق علي أن أذكره بمغفرتي، و من ذكرني- و هو عاص- فحق علي أن أذكره بمقت‏ الحديث، و ما اشتمل عليه هذا الحديث من الذكر عند المعصية هو الذي تسميه الآية و سائر الأخبار بالنسيان لعدم ترتب آثار الذكر عليه. ترجمه عبارت 📚المیزان ج1 ص342 @almorsalaat
🌀| کتب عرفا حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند اما آنها را به قصد فهمیدن یا ذوق کردن قرآن بخوان. 📌یاد روزی که در ایام جوانی کتاب «» و دیگر کتب عرفانی را که بزرگان مشایخ ارباب عرفان به یادگار گذاشته‌اند در خدمت بعض از اهل عرفان - رضوان الله علیه- استفاده نمودم و اکنون که در این سنّ کهولت و از پای درآمدگی دختر عزیزم (فاطی) خانم فاطمه طباطبائی از این بی‌بضاعت خواستند چیزی بنویسم. 📌باید بگویم که کتب مذکور با همه قدر و منزلتی که دارند و کمکهای بسیار ارزنده‌ای به معرفت قرآن کریم- سرچشمه فیّاض معرفه الله و کتب ادعیه ائمه معصومین، صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، که آنها را حقّاً قرآن صاعد باید خواند و احادیث آن بزرگواران- می‌کنند، حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند. 📌فی المثل سوره مبارکه حمد مشتمل جمیع اسرار معارف الهیه است که تحمل آن از عهده این نویسنده دست و پا بسته خارج است، همین قدر بدان ای دختر عزیزم که در بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ معارف و اسرار غیر قابل تحمل برای ما است و اگر عارف صاحب سری در الْحَمْدُ لِلَّهِ با قدم صاحب ولایت غور کند می‌یابد که در عالم هستی غیر از الله چیزی و کسی نیست که اگر بود حمد مختصّ به ذات الوهی نبود (تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل) پس باید قلمها بشکنند اگر گمان شود ورای او هستند. 📌تو نیز ای عزیز کتب عرفا و اولیا را بخوان به قصد فهمیدن یا ذوق کردن همین کلمه شریفه جامعه. 📚صحیفه امام ج۲۱ ص۲۳۷ @almorsalaat