aghle-vadi-emtesal-v-aghle-vadi-jaal.mp3
8.62M
✅#اصول_فقه| توضیحی کوتاه پیرامون عقل وادی امتثال و عقل وادی جعل و برخی احکام آنها
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس رسائل ۱۴۰۰/۲
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
#اجتهاد| لزوم احیای منابع دست اول و اصیل صدر اسلام برای جلوگیری از اجتهاد سلیقه ای و ایجاد محور اصلی در اجتهاد
🔺در این شرایط تاریخی، که با صدر اسلام تقریبا ۱۴۰۰ سال فاصله داریم، #منابع دست اول و اصیل اهمیت ویژهای دارد، چرا که با طول زمان میل به تأویل و برداشتهای تأویلگونه افزایش پیدا میکند و این یکی از آفات تفکرات الهی است.
🔺وقتی زمان از منبع جوشش دین قدری فاصله پیدا میکند، ذهنها، خلاقیتها، و ابتکارات و جوششهای درونی انسانهای هوشمند آنها را به استنباطهایی که بیشتر متکی به سلیقههاست سوق میدهد، و همین امر به صورت نامرئی ادیان را منحرف میکند. ادیان گذشته که منحرف شدهاند، یکی از اصیلترین آفات آنها این بوده که متون اولی و اصلیشان به طور کامل و سالم باقی نمانده است.
🔺ما البته قرآن را دست نخورده داریم، همین خود امتیاز بسیار بزرگی است و همین موجب شده که محوری برای استنباطهای گوناگون اسلامی، با همه آفاق وسیع اختلاف سلیقهها، وجود داشته باشد. یعنی بالأخره نقطهای هست که آراء و عقاید مختلف به آن نقطه متکی باشند و آن قرآن است، لکن این کافی نیست، کافی نیست برای این که جلوی تأویل و اظهار نظرها و سلیقهگراییها و احیانا هوی و هوسگراییها را بگیرد.
🔺خود امیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس فرمود: «لا تخاصمهم بالقرآن فانّ القرآن حمّال ذو وجوه». راستی کسانی که «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَهِ» را که درباره امیرالمؤمنین علی نازل شده، تطبیق میکنند با ابن ملجم، و این قدر ذهنشان از راه حق منحرف است، با اینها میشود به قرآن استناد کرد اما در زمان خودمان هم این حقیقت را دیدیم، کسانی بودند که به آیات قرآن استناد میکردند اما با ابزاری از تأویل.
🔺در چنین شرایطی، هرچه متون اسلامی و آثار رسیده از صدر اسلام بیشتر باشد، امکان محققان برای استنباط صحیح دین بیشتر است. در گذشته خود ما شاهد بودیم که مؤوّله، یا به تعبیر دیگر التقاطیون، به روایات و احادیث هیچ کاری نداشتند. تا ما میگفتیم حدیث میگفتند: مگر شما قرآن را قبول ندارید، مثل این که بین اعتقاد به قرآن و استناد به حدیث تعارضی وجود دارد. اوایل ما تعجب میکردیم و خیلی حساس نبودیم، بعد که دیدیم اینها با قرآن چگونه معامله میکنند و چگونه حدیث صحیح صریح را رد میکنند، آن وقت فهمیدیم که علت مخالفتشان با حدیث چه بوده است. در آنجا هم امیرالمؤمنین به ابن عباس میفرماید: که با خوارج به سنّت احتجاج کن، زیرا که قابل تأویل نیست، روشن است.
🔺اگر ما در شرایط کنونی جهان اسلام که عدد مسلمانها عدد کثیری است و اقطار وسیعی از جغرافیای عالم را گرفتهاند و آراء و عقاید و نظرات، اجتهادها و مکتبهای گوناگون بر ذهن و روحشان حاکم است، اگر بتوانیم متون صدر اسلام را احیاء کنیم کمک زیادی به ایجاد یک محور اصلی برای این اجتهادها کردهایم.
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۴/۱/۱۹
#احادیث #فقه #کلام_ولی
@almorsalaat
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #اهل_بیت| زهرا مرو
▪️ای نور قلب عاشقم، شمع این خانه تویی
▪️زهرا زهرا مرو مرو، لطف كاشانه تویی
@almorsalaat
❄️مقام ملکوتی حضرت زهرا (س)
🔸تمام ابعادى كه براى زن متصور است و براى يك انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها- جلوه كرده و بوده است. يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان. او زن معمولى نيست؛ او موجود ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجود الهى جبروتى در صورت يك زن ظاهر شده است. ... تمام هويتهاى كمالى كه در انسان متصور است و در زن تصور دارد- تمام- در اين زن است.
🔸... زنى كه تمام خاصههاى انبيا در اوست. زنى كه اگر مرد بود، نبى بود؛ زنى كه اگر مرد بود، به جاى رسول اللَّه ص بود. ... معنويات، جلوههاى ملكوتى، جلوههاى الهى، جلوههاى جبروتى، جلوههاى مُلكى و ناسوتى- همه- در اين موجود مجتمع است. انسانى است به تمام معنا انسان؛ زنى است به تمام معنا زن. از براى زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه براى مرد، و براى انسان.
🔸اين صورت طبيعى نازلترين مرتبه انسان است و نازلترين مرتبه زن است و نازلترين مرتبه مرد است؛ لكن از همين مرتبه نازل، حركت به سوى كمال است. انسان، موجود متحرك است؛ از مرتبه طبيعت تا مرتبه غيب، تا فنا در الوهيت. براى صديقه طاهره اين مسائل، اين معانى حاصل است. از مرتبه طبيعت شروع كرده است، حركت كرده است؛ حركت معنوى؛ با قدرت الهى، با دست غيبى، با تربيت رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- مراحل را طى كرده است تا رسيده است به مرتبهاى كه دست همه از او كوتاه است.
📚صحیفه امام ج7 ص338
#در_مدرسه_امام_خمینی #اهل_بیت
@almorsalaat
📝پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت تشییع شهدای گمنام در روز شهادت حضرت زهرا (س)
🔻 بسماللهالرحمنالرحیم
🔹سلام بر شهیدان گمنام، گمنام در میان خاکیان و معروف در عرصهی افلاکیان. فداکارانی که پس از گذشت سالیان دراز از لحظهی شهادتشان کشور را با رائحهی معنویت و جهاد، معطّر میسازند و پرچم افتخار به خونهای ریخته شده در راه اسلام و قرآن را، بیش از پیش به اهتزاز در میآورند.
🔹تقارن تشییع پیکر این مسافرانِ به خانه برگشته، با روز شهادت صدیقهی طاهره سلاماللهعلیها مبشّر ابدیّت یاد و خاطرهی آنان و مژدهبخش خیر کثیری است که از ناحیهی آنان برای کشور امام زمان روحیفداه فراهم خواهد آمد انشاءالله.
🔹به ارواح طیبهی این شهیدان و به چشمها و دلهای منتظر پدران و مادران و همسران آنان سلام و درود میفرستم و فضل و رحمت فزایندهی پروردگار را برای همهی آنان مسألت میکنم.
✍رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
#کلام_ولی
@almorsalaat
هدایت شده از فقه روز | محسنابراهیمی
#یادداشت
کتاب رسائل در عین حال که به قصد کتاب آموزشی بودن نوشته نشده است، اما یک ویژگی بسیار مهم دارد که این ویژگی سایر کتب اصولی بعد از رسایل وجود ندارد.
آن ویژگی این است که کتاب رسائل پر است از قواعد و مسائلی که بسیار مهم هستند و در ضمن مسائل کتاب مطرح شده است اما در کتب اصولی بعدی به دلیل ضابطه مند شدن یا تبویب بهتر، ذکر نشده اند.
آنچه که بر اهمیت این ویژگی می افزاید این است که این قواعد به حمل اولی و انتزاعی مطرح نشده اند، بلکه به حمل شایع در یک مسئله فقهی یا اصولی تطبیق شده اند که این اتفاق از زائده بودن آن قاعده جلوگیری میکند.
به عنوان مثال در ج۲ این کتاب در بحث دوران بین محذورین به دلیل فقدان نص، مسائل مهم و قابل توجهی در ضمن بحث مورد بررسی قرار گرفته است که به برخی از آنها اشاره می شود:
- مراد از التزام عملی و قلبی به حکم واقعی و آنچه که حکم شرعی است، التزام بما علم است و حکم شرعی، التزام تفصیلی نیست.
- اجماع مرکب و احداث قول ثالث و اینکه قول به تخییر واقعی، احداث قول ثالث است و قول به اباحه ظاهری اشکال ندارد چرا که آنچه مهم است، مخالفت عملی است
- اینکه لازم نیست که هر واقعه ای دارای حکم ظاهری باشد در صورتی که در مقام عمل احتیاجی به آن نباشد
- در دوران بین وجوب و حرمت، رعایت جانب حرمت اولویت ندارد (وجوب و حرمت، مصداق دفع مفسده اولی از جلب منفعت است، نیست)
- عقل در احکام خود شک ندارد فلذا احکام عقلی استصحاب نمی شود
- مخالفت قطعیه تدریجی، اشکال ندارد
- در تعارض خبرین، هر دو خبر حجت هستند و به تبع وجوب متابعت دارند، اما چون نمیتوان به هر دو عمل کرد، شرع و عقل حکم به تخییر دارند.
تمام این مسائل، غیر از مسئله اصلی محل بحث است و غالبا در سایر مباحث علم اصول، مطرح نمی شوند.
و البته از آنجایی که اکثر اصولیین در این قواعد عملی با هم توافق دارند لذا میتوان گفت که دستگاههای استنباطی تفاوت چندانی با هم ندارند.
کتاب رسائل پر است از این قواعد مهم و کاربردی در فقه. این مزایا انتخاب کتابی که جایگزین رسائل بشود را سخت می کند. هرچند که باید در نهایت این کتب تغییر کنند.
محسن ابراهیمی ۰۰/۱۰/۱۶
#اصول_فقه
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #اهل_بیت| امیرالمومنین (ع) میفرماید: اگر حمزه و جعفر بعد از پیامبر زنده بودند و دستم بسته نمیبود، من هرگز سقیفه را امضا نمیکردم. این مطلب را هر جمعه به شیعیان بگویید.
🎙آیت الله جوادی آملی
@almorsalaat
🌀#پیام_شما درباره مجموعه #طلبه_موفق
▫️اون صوت های "#طلبه_موفق" جنسش با توصیه های معمولی و فرمی که همه جای حوزه پیدا میشه فرق میکنه؛ طلبه به صحبت های قشنگ قشنگِ بیسر و ته نیاز نداره، به این توصیهها و راهکار های عملی نیاز داره. بسیار جای تشکر و قدردانی داره که کسی با مشغلهها و دغدغه های حاجآقا چنین جلساتی رو برگزار میکنن. شخصاً زندگی طلبگیم به قبل از آشنایی با حاجآقا و بعد از اون تقسیم میشه...
💬kashmiri
⬇️دانلود مجموعه صوتی #طلبه_موفق
👇👇👇👇
eitaa.com/almorsalaat/4489
eitaa.com/almorsalaat/4489
♨️شما هم نظرات و سوالاتتان را در مورد پست های کانال در گروه هم اندیشی طلبگی بیان کنید:
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
@almorsalaat
fekr-behtar-ast-ya-motalee.mp3
1.17M
🔰#طلبه_موفق| فکرکردن بهتر است یا مطالعه؟؟
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس رسائل ج2، 00/01/25
#پای_درس_استاد
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
📣سلسله نشست های زنده #مدرسه_مجازی_المرسلات
♦️موضوع: پله های آغازین فلسفه، بر اساس کتاب 《در آستانه حکمت》
🎙با ارائه حجت الاسلام محمدمهدی ستوده
⏰سه شنبه ۲۱دی۱۴۰۰، ساعت۱۹
📡پخش زنده از پیج اینستاگرام المرسلات
#فلسفه #نشست_هفتگی
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1