eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️عصر نیرنگ و نفاق 🔰استاد شهید مطهری 🔺ملکه يا پادشاه انگلستان در چند سال پيش در سفري که به هندوستان رفته بود وقتي که مي‌‌‌‌‌خواست به تماشاي يک بتخانه برود، مردم وقتي مي‌‌‌‌‌خواستند داخل صحن آن بتخانه شوند کفشهايشان را مي‌‌‌‌‌کندند، او هنوز به صحن نرسيده کفشهايش را به کند و بعد، از همه آن بت‌‌‌‌‌پرستها مؤدب‌‌‌‌‌تر در مقابل بتها ايستاد. يک عده هم گفتند ببينيد! ملت چقدر به عقايد مردم احترام مي‌‌‌‌‌گزارد! نمي‌‌‌‌‌دانند که اين استعمار است. (آینده انقلاب اسلامی ص۴۰) 🔺يک وقتي من با خودم فکر مي‌‌‌‌‌کردم که اساساً اگر عصر ما را از نظر انساني بخواهند ارزيابي کنند نه از نظر صنعتي، اگر يک جنبه انساني را بخواهند ملاک و مشخِص عصر و زمان ما قرار بدهند، بايد بگويند . (پانزده گفتار ص۱۲۳) 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔹ترجمه توییت: اکنون که دوستان و همسایگانِ مسلمان ما دارند آغاز سال جدید اسلامی و همینطور فداکاری بزرگی که درماه مقدس محرم انجام شده را گرامی می دارند بیایید همه ما نیز با هم متحد شویم در مبارزه برای مهربانی، برابری و عدالت. 📌پ.ن: انشالله همین اندیشه و همینطور که حکومت پهلوی را از بین برد، ریشه این جنایتکاران کت و شلواری را خواهد کند. @fater290
❄️شهرت، ملاک حجیت است یا مرجّح؟؟ 🔰استاد علی فرحانی ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 🌀1.87مگ ⏰8:11دقیقه 🆔 https://b2n.ir/shohrat 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 📝 👇 🔅شهرت یا عمل اصحاب، نزد عده ای از فقها ملاکِ حجیت است نه مرجّح. مرجّح در جایی بود که ما دو تا حجت داریم و واجد شرایط حجیت هستند به صورتی که اگر هر کدام به تنهایی بود و معارضی نداشت، به آن عمل می کردیم. لکن تنها مانع از عمل به آن حجت، وجود معارض است. آنگاه رفع تعارض به معنای اسقاط یکی از آنها از حجیت نیست. بلکه فقط یکی از آنها را ترجیح می دهیم و به آن عمل می کنیم. 🔅لذا اگر در آینده همین روایتی که الآن در تعارض با روایت دیگری، مرجوح واقع شد و به آن عمل نکردیم، مناسب برای یک موضوع دیگری قرار گرفت و در آن موضوع، معارض نداشت، می توان به آن عمل کرد. لذا روایت مرجوح را از کتب روایی حذف نمی کنند بلکه فقط عند التعارض، به آن عمل نمی کنیم. این مبنایی است که در مرجّحات داریم. این توضیح، مطلب مای مرجّح را تبیین می کند. 🔅در اصول فقه داشتیم که مرحوم مظفر فرمود که شهرت فتوایی حجت نیست اما شهرت عملی (در مقابل شهرت روایی) را مرجّح می دانند. پس شهرت را فقط عندالتعارض استفاده می کردیم. لذا در اصول فقه، می گفت که وقتی سند معتبر است می توان به آن فتوا داد. غایت الامر اگر با روایت دیگری تعارض کرد، یکی از مرحجات، عمل الاصحاب است و اگر هم معارض نداشت، می توانستیم به خاطر اعتبار سند به آن روایت فتوا دهیم و کاری هم به عمل الاصحاب نداریم. این می شود، مدل اصولی بزرگانی همچون محقق خوئی. 🔅اما الآن در ضمن این اقوال، یک قول این است که برای حجیت یک روایت (کاری هم به تعارض نداریم)، باید ببینیم که اصحاب عمل کرده اند یا نه؟ اگر مناط، عمل اصحاب باشد (به معنای اینکه حداقل یک نفر از فقها عمل کرده باشد) باید در کتب فقهی جستجو کنیم و یک نفر را پیدا کنیم که به این روایت عمل کرده باشد. اگر مناط، عمل مشهور باشد، باید ببینیم که آیا عمل به این روایت، شهرت دارد یا نه؟ پس طبق این مبنا اگر یک روایتی مورد عمل اصحاب نباشد، از حجیت ساقط می شود. 🔅حال باید بفهمیم که اگر ما علم اصول را از بین ببریم و حذف کنیم، بدبخت و پشیمان می شویم. همین الان در فقه این جمله بین فقها معروف است که می گویند: فلان روایت سندش صحیح است اما حجت نیست چون مورد اعراض مشهور است. این حرف به این معناست که شهرت را مناط حجیت می دانند. در حالی که گاهی فقیهی این حرف را می زند که خودش مناط حجیت را خبر ثقه می داند. متاسفانه این فقیه در فقه که آمده است، مبنای اصولی اش را فراموش می کند. 🔅لذا می بینیم که محقق خوئی بر اساس مبنایی که دارد، وقتی که سند روایت را معتبر می بیند، آن را حجت می داند و بر اساس آن فتوا می دهد و هیچ کاری هم به عمل اصحاب و شهرت ندارد. اما مشهور فقهای معاصر را می بینید که در علم اصول در بحث حجیت خبرواحد، مبنای نقش داشتن شهرت در حجیت را ابطال می کنند اما در درس خارج فقه، می گوید که این روایت چون مورد اعراض اصحاب است به آن فتوا نمی دهم و احتیاط می کنم. در حالی که وقتی در علم اصول، شهرت را در حجیت بخشی، معتبر نمی داند در فقه باید همان را اعمال کند. 🔅این مطالبی را که در مورد شهرت و غلظت نقش آن در حجیت روایت بیان کردم، شیخ در پایان تعادل و تراجیح به آنها اعتراف می کند. شیخ در پایان تعادل و تراجیح، شهرت را بر همه چیز حاکم می کند. 📌تدریس رسائل، حجیت خبرواحد @fater290
♨️ مجموعه جلسات دهه اول محرم ✅موضوع: ابتلائات مومن 🔰استاد علی فرحانی 👈 جلسه ، شب دوم محرم، جمعه 99/5/31 ⬇️لینک دانلود صوت + روضه 🌀9.30مگ ⏰40:39دقیقه 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ebtelaate-moamen-moharram99-booeenzahra/02-ebtelaate-moamen-99.5.31.mp3 @fater290
مراسم عزاداری دهه اول محرم با سخنرانی استاد علی فرحانی بوئین زهرا، هیئت انصارالمهدی (عج) @fater290 @h_ansaralmahdi
▪️مراسم عزاداری مجازی دهه اول محرم ▪️سخنران: حضرت آیت الله مصباح یزدی با مداحی مداحان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) ▪️زمان: از جمعه اول محرم 1442 هر روز،پس از نماز ظهر و عصر به مدت ده روز 📌آدرس اینستاگرام 👇 👇 https://instagram.com/mesbahyazdi_ir?igshid=q8fty19rn5fs ▪️مکان: 🏴 @mesbahyazdi_ir @fater290
🌐 برای حیات اسلامی جامعه 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۳/۱۱/۲۷ ✅امروز ۱۳۰۰ سال یا بیشتر از شهادت حضرت اباعبدالله (علیه‌السّلام) میگذرد و روزبه‌روز این داستان برجسته‌تر و زنده‌تر شده. این داستان در بطن خود دارای یک مضامینی است که این مضامین برای حیات اسلامی جامعه ضروری است. اگر این مضامین گسترش پیدا نمیکرد، از اسلام و از قرآن و از حقایق معارف اسلامی هم امروز خبری نبود. @fater290
❄️استفاده از نظر دیگران در خودشناسی 👈راهکاری عملی برای مراقبه 🔰استاد علی فرحانی 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅گاهی اوقات انسان در مورد خودش قاطع می شود که فلان حالت خوب نفسانی را دارد. اما اگر خودش را به محاکمه عرف بگذارد و نظرات آنها را بپرسد، جهل مرکبش از بین می رود و واقع بین می شود. مثلا بچه گاهی در مورد پدرش چنین نظر می دهد که پدرم همیشه عصبانی است و یا همیشه توی خودش است. از این جملات می توان به خود، شناخت بیشتری پیدا کرد. بعد می بیند که علاوه بر بچه، پدر، مادر، رفقا و ... همین مطلب را می گویند. این سبب می شود که قطع او و جهل مرکب او از بین برود و واقع بینی ایجاد شود. ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 🌀0.5مگ ⏰2:19دقیقه 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/akhlagh/estafade-az-orf-dar-khodshenasi.mp3 @fater290
💢برنامه زندگی 👈قیام همگانی در هر روز و در هر سرزمین 🔰امام خمینی (ره) 🔺مگر نه آن است که دستور آموزنده «کُلُّ یَومٍ عاشُورا و کُلُّ اَرضٍ کَربَلاء» باید سرمشق امت اسلامی باشد. قیام همگانی در هر روز و در هر سرزمین، عاشورا قیام عدالت‌خواهان، با عددی قلیل و ایمانی و عشقی بزرگ، در مقابل ستمگران کاخ‌نشین و مستکبران غارتگر بود و دستور آن است که این برنامه است در هر روز و در هر سرزمین.... این دستور آموزنده، تکلیفی است و مژده‌ای. تکلیف از آن جهت که مستضعفان، اگر چه با عده‌ای قلیل، علیه مستکبران، گرچه با سازوبرگ مجهز و قدرت شیطانی عظیم، مامورند چونان سرور شهیدان قیام کنند. و مژده که شهیدان ما را در شمار شهیدان کربلا قرار داده است؛ و مژده که شهادت رمز پیروزی است. ۱۷شهریور، مکرر عاشورا و میدان شهدا، مکررِ کربلا و شهدای ما، مکررِ شهدای کربلا و مخالفان ملت ما، مکررِ یزید و وابستگان او هستند. کربلا کاخ ستمگری را با خون درهم کوبید؛ و کربلای ما کاخ سلطنت شیطانی‌ را فرو ریخت. اکنون وقت آن است که ما که وارثان این خونها هستیم و بازماندگان جوانان و شهدای به خون خفته هستیم از پای ننشینیم تا فداکاری آنان را به ثمر برسانیم. 📚صحیفه ج۹ص۴۴۵ 📌پ.ن: ما در مجالس عزای اباعبدالله تبیین می کنیم که عاشورا در کربلا تمام نشد، بلکه هر روز و هر لحظه یا در صف یزیدیم و یا در صف اباعبدالله. اما باید این نکته را هم اضافه کنیم که تنها ، است و هر جریان دیگری چه حوزوی و چه غیرحوزوی که همراه با انقلاب نیست، در صف اباعبدالله نیست. @fater290