📌#درس_خارج_فقه_طهارت
🎙استاد علی فرحانی
📚فیضیه.مدرس آیت الله حائری.
📚سه شنبه 1402/7/4
@almorsalaat
0002-KharejFeq-14020705.MP3
37.8M
🔊#درس_خارج_فقه| اشاره به سه فرع در مسأله اول در عروه/ عدم ذکر فرع سوم در عبارت مرحوم امام/ فرع اول: تقسیم ماء به مضاف و مطلق/ این تقسیم در نگاه محقق خوئی و نگاه مشهور/ ثمره عملی این تقسیم از جهت فقهی/ سبک تفسیر عناوین مأخوذ در ادله/ تاریخچه عنوان «ماء المضاف و ماء المطلق» در لسان فقهاء/ بررسی نظرات برخی از معاصرین همچون آیت الله فاضل و آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی و آیت الله حکیم در مقابل نظر آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی درباره این تقسیم
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه(طهارت). چهارشنبه. 5/7/1402
#درس_خارج_طهارت #جلسه_دوم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#درس_خارج_فقه| اشاره به سه فرع در مسأله اول در عروه/ عدم ذکر فرع سوم در عبارت مرحوم امام/ فرع اول:
.
💢متن جلسه دوم درس خارج طهارت
🎙استاد علی فرحانی
❇️كتاب الطهارة. فصل: في المياه
❇️الماء: إمّا مطلق، أو مضاف كالمعتصر من الأجسام، كماء الرقّي و الرمّان، والممتزج بغيره ممّا يخرجه عن صدق اسم الماء، كماء السكّر و الملح. والمطلق أقسام: الجاري، والنابع بغير جريان، والبئر، والمطر، والواقف، ويقال له: الراكد.
📚تحریر الوسیله (امام خمینی)
#درس_خارج_طهارت #جلسه_دوم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠 دروس اساتید المرسلات
⭕️ فهرست دروسی که در مقدمات و سطح عالی توسط اساتید المرسلات تدریس می شود
🔵 صوت این تدریس ها در این کانال بارگذاری می شود:
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@almorsalaat
.
#شب_جمعه
#اخلاق_و_عرفان
📌سید ابراهیم کماری و تأثیر مجلس آیت الله قاضی
❇️آقاى سيّد ابراهيم كُمارى طلبهاى بود در نجف اشرف از اهل آذربايجان و بسيار اهل بحث و جدل بود، و تا حيات داشت فقط به درس مرحوم استادنا العلاّمه آيةالله العظمى آقا شيخ حسين حلّى -قدّس الله نفسه- مىآمد؛ هم به درس فقه و هم به درس اصول ايشان مىآمد و به درس شخص ديگرى أبداً نمىرفت. خدايش رحمت كند در همان دورانى كه حقير در نجف اشرف مشرّف بودم مريض شد و در منزل بسترى شد و حقير هم روى سوابق مودّت و آشنائى و همدرسى به ديدنش رفتم؛ ولى چند روزى بيشتر حيات نداشت و به رحمت حقّ پيوست؛ رحمة الله عليه رحمةً واسعة. بسيار مرد غيور و قدرى هم عصبانىُّ المزاج بود؛ و غالباً در درس هم، داد و بيداد راه مىانداخت، امّا استادنا الأجلّ الأكرم شيخ آقا حسين حلّى از ميدان بِدر نمىرفتند و پاسخش را كاملاً مىدادند، ولى او غالباً قبول نمىكرد و بر گفتار خود مُجدّ بود.
❇️ از وى نقل شد كه گفت:
❇️من شنيده بودم كه مرحوم قاضى مجالسى در منزل دارد و شاگردانى به خصوص دارد كه آنها را به عبادت و سجدههاى طويله و رفتن به مسجد كوفه و مسجد سهله و انعزال از عامّۀ مردم مىخواند. با خود گفتم: اين كارها خلاف شرع است و صوفىگرى است. من يك روز مىروم و با او مباحثه مىكنم و براى او اثبات مىكنم كه اين كارها باطل است.
❇️يك روز به منزل ايشان رفتم، ديدم شاگردان دور تا دور اطاق محقّر ايشان نشسته، و ايشان مشغول موعظه مىباشند؛ من درون اطاق دَم در نشستم. آن روز مرحوم قاضى از مرگ سخن مىگفت؛ سه ربع ساعت بيشتر كلامشان به طول نينجاميد كه چنان حالت دهشت و وحشتى مرا فرا گرفت كه فوراً به منزل بازگشتم و اين حالت يك هفته در من باقى بود و در آن هفته از منزل بيرون نرفتم، چرا كه چنين مىپنداشتم عزرائيل در كوچه مرا مىگيرد و قبض روح مىكند.
📚مطلع انوار (علامه طهرانی) ج 2 ص 39
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
. #شب_جمعه #اخلاق_و_عرفان 📌سید ابراهیم کماری و تأثیر مجلس آیت الله قاضی ❇️آقاى سيّد ابراهيم كُم
آیت الله قاضی و ذکر الموت_01.mp3
4.32M
🔊#اخلاق_و_عرفان| آسید ابراهیم کماری و مجلس درس آیت الله قاضی/ نجم الدین کبری و فخر رازی
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب. شروط عوضین. سال 1402
#اخلاق_و_عرفان #شب_جمعه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📸#گزارش_تصویری| از نشست «تفسیر المیزان و مبانی انقلاب اسلامی؛ تضاد یا سازگاری؟» تأملی بر مناسبات مبانی نظری علامه طباطبایی با انقلاب اسلامی
🎙استاد علی فرحانی
🕰چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه
🕌مکان: تهران. حوزه علمیه آیت الله ایروانی(ره)
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
نشست «المیزان و مبانی انقلاب اسلامی»_01.mp3
32.33M
🔊#علامه_طباطبایی| نشست «تفسیر المیزان و مبانی انقلاب اسلامی؛ تضاد یا سازگاری؟» تأملی بر مناسبات مبانی نظری علامه طباطبایی با انقلاب اسلامی
🎙استاد علی فرحانی
🕰چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه
🕌مکان: تهران. حوزه علمیه آیت الله ایروانی(ره)
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#علامه_طباطبایی| نشست «تفسیر المیزان و مبانی انقلاب اسلامی؛ تضاد یا سازگاری؟» تأملی بر مناسبات مبان
.
📝#فقه_اجتماعی| الاسلام اسس علی بنیان المجتمع
📌استاد در جلسه فوق به این بخش از عبارت علامه اشاره میکنند. حتما بخوانید👇
🌀لا ريب أن الإسلام هو الدين الوحيد الذي #أسس_بنيانه_على_الاجتماع صريحا و لم يهمل أمر الاجتماع في شأن من شئونه
🌀فانظر - إن أردت زيادة تبصر في ذلك - إلى سعة الأعمال الإنسانية التي تعجز عن إحصائها الفكرة و إلى تشعبها إلى أجناسها و أنواعها و أصنافها ثم انظر إلى إحصاء هذه الشريعة الإلهية لها و إحاطتها بها و بسط أحكامها عليها ترى عجبا ثم انظر إلى تقليبه ذلك كله في قالب الاجتماع ترى أنه أنفذ روح الاجتماع فيها غاية ما يمكن من الإنفاذ.
🌀ثم خذ في مقايسة ما وجدته بسائر الشرائع الحقة التي يعتني بها القرآن و هي شرائع نوح و إبراهيم و موسى و عيسى حتى تعاين النسبة و تعرف المنزلة. و أما ما لا يعتني به القرآن الكريم من الشرائع كأديان الوثنية و الصابئة و المانوية و الثنوية و غيرها فالأمر فيها أظهر و أجلى.
🌀و أما الأمم المتمدنة و غيرها فالتاريخ لا يذكر من أمرها إلا أنها كانت تتبع ما ورثته من أقدم عهود الإنسانية من استتباع الاجتماع بالاستخدام، و اجتماع الأفراد تحت جامع حكومة الاستبداد و السلطة الملوكية فكان الاجتماع القومي و الوطني و الإقليمي يعيش تحت راية الملك و الرئاسة، و يهتدي بهداية عوامل الوراثة و المكان و غيرهما من غير أن يعتني أمة من هذه الأمم عناية مستقلة بأمره، و تجعله موردا للبحث و العمل،
🌀حتى الأمم المعظمة التي كانت لها سيادة الدنيا حينما شرقت شارقة الدين و أخذت في إشراقها و إنارتها أعني إمبراطورية الروم و الفرس فإنها لم تكن إلا قيصرية و كسروية تجتمع أممها تحت لواء الملك و السلطنة و يتبعها الاجتماع في رشده و نموه و يمكث بمكثها.
🌀نعم يوجد فيما ورثوه أبحاث اجتماعية في مسفورات حكمائهم من أمثال سقراط و أفلاطون و أرسطو و غيرهم إلا أنها كانت أوراقا و صحائف لا ترد مورد العمل، و مثلا ذهنية لا تنزل مرحلة العين و الخارج، و التاريخ الموروث أعدل شاهد على صدق ما ذكرناه.
🌀#فأول_نداء قرع سمع النوع الإنساني و دعي به هذا النوع إلى الاعتناء بأمر الاجتماع بجعله #موضوعا_مستقلا خارجا عن زاوية الإهمال و حكم التبعية هو الذي نادى به #صادع_الإسلام عليه أفضل الصلاة و السلام، فدعا الناس بما نزل عليه من آيات ربه إلى سعادة الحياة و طيب العيش مجتمعين
📚المیزان ؛ جلد 4 ؛ ص 94
#المیزان #علامه_طباطبایی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
8.7.1402.MP3
28.19M
🔊#درس_خارج_اصول| امروز علم اصول از جهاتی فاقد و از جهاتی متورم است/ تورم علم اصول همچون دائره المعارفی از علوم مختلف/ اشاره به تورم علم اصول در مسائل مربوط به امکان تعبد به ظن و جمع حکم ظاهری و واقعی/ اشاره به فقد علم اصول در مبحث بازیابی معانی تصوری الفاظ/ علم اصول باید متمرکز بر غایت استنباط و «فقه محور» باشد نه «کلام محور»/ اشاره به امور پنجگانه در ضابط پیکربندی علم اصول
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. شنبه. 8/7/1402
#درس_خارج_اصول #جلسه_دوم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌#درس_خارج_اصول
🎙استاد علی فرحانی
📚فیضیه. مدرس آیت الله حائری.
📚یکشنبه. 9/7/1402. ساعت 11 صبح
#خارج_اصول
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0003-KharejOsul-14020709_01_01.mp3
23.25M
🔊#درس_خارج_اصول| اشاره ای بر امور چهارگانه در مورد موضوع علم/ تفکیک بین نگاه برهانی و نگاه اعتباری به مساله موضوع علم/ رابطه عرض ذاتی و موضوع علم/ توضیح نظرات میرزای قمی و صاحب فصول و کفایه الاصول و الاصول فی علم الاصول (مرحوم ایروانی) و مرحوم صدر (بحوث) و محقق عراقی ( مقالات الاصول) و محقق خوئی (پاورقی اجود التقریرات) و مرحوم آیت الله فاضل (سیری کامل در اصول فقه و ایضاح الکفایه) / اشاره به تعریف موضوع علم از نگاه محقق ایروانی و آیت الله قائینی و آیت الله شهیدی
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. یکشنبه. 9.7.1402
#درس_خارج_اصول #جلسه_سوم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 من در میان جمع و دلم جای دیگر است
💢 نگاهی به عرفان اجتماعی اسلام
🔰علامه طباطبایی
💠در آيين مقدس اسلام روش زندگى طورى تنظيم شده كه زندگى اجتماعى و مادى انسان به منزله گاهواره اى است كه زندگى معنوى در آن پروريده مى شود.
💠نورانيت معنوى يك فرد مسلمان كه دستورات اسلامى را اجرا مى كند نورانيتى است كه همه اعمال فردى و اجتماعى، وى را نورانى ساخته، پاك مى كند.
💠وى در حالى كه با مردم است، با خداى خود است و در حالى كه در ميان جمع است در خلوتگه راز به سر مى برد و در حالى كه براى مقاصد مادى خود در تكاپو و تلاش مى باشد و گرفتار يك سلسله پيش آمدهاى شيرين و تلخ، گوارا و ناگوارا و زيبا و زشت و پايبند حوادث اين جهان پرآشوب است، دلى دارد آزاد و در جهانى است آرام و به هر سو كه روى مى آورد، جز روى خداى خود نمى بيند. «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ».
💠يك فرد مسلمان متعبّد چنانكه روشن شد زندگى معنوى خود را به هرگوشه و كنار زندگى مادى خود پهن كرده، هرجا باشد و به هر عملى بپردازد به خداى خود راه دارد و هر اشتغال مادى براى وى به منزله آينه اى است كه خداى خود را به وى نشان مى دهد
💠ولى ديگران كه به فكر زندگى معنوى مى افتند زندگى عادى و فطرى را ميان خود و حقيقتى كه مى جويند حجابى فرض مى كنند و در نتيجه ناچار زندگى عادى را ترك گفته، مانند رهبانان نصارا يا برهمنان هندى، و يا مرتاضان جوكى براى زندگى معنوى و تكامل روحى راهى غيرمعتاد در پيش مى گيرند، اين راه هرچه باشد از نظر كسى كه در خط زندگى مادى معمولى به سر مى برد راهى است سخت و استقامت در آن نيازمند اراده اى بس قوى،
💠ولى كسى كه زندگى معنوى را با دستور اسلام از راه زندگى اجتماعى عادى تعقيب مى كند به خوبى مى داند كه روش آنان روشى است آسانتر از روش اسلامى و در حقيقت آنان با ترك زندگى عادى، خود را راحت كرده و از سختى مراقبت و مجاهدت مداوم فرار مى كنند و در حقيقت راه كمالى را كه آفرينش با تجهيزات برايشان هموار كرده بر خود بسته، راه ديگرى با پندار خود پيش مى گيرند. آيا در اين صورت به هدفى كه آفرينش تعيين نموده خواهند رسيد؟
💠علاوه بر اين، چنانكه جهان و آنچه در آن است آفريده خدا مى باشد و هر پديده اى از پديده هاى آن با اختلاف وجودى كه دارند آيتى است از حق و آيينه اى است خدا نما و انسان و احوال گوناگون فطرى وى يكى از آنهاست، بايد در زندگى معنوى (خداشناسى و خودشناسى) در همه احوال خدا را شناخت و از همه اين آيينه ها براى تحصيل معرفت تام به جمال حق تماشا كرد و گرنه انسان از كوشش خود بهره اى جز معرفتى ناقص يا جهالتى كامل نخواهد برد.
📚 بررسي هاي اسلامي، ج1، ص: 41
#عرفان_اسلامی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0003-KharejFeq-14020710_01_01.MP3
27.61M
🔊#درس_خارج_فقه| اشاره به جمع بندی مباحث جلسات قبل/ سبک فقهاء در تبیین «تقسیم ماء به مضاف و مطلق» / بررسی معنای ماء از جهت حقیقت لغویه و عرفیه توسط فقهاء/ علت تمرکز فقهاء بر عنوان «ماء المضاف»/ توضیح عبارت محقق خوئی(تنقیح) و عبارت آیت الله فاضل (تفصیل الشریعه)/ توضیح منهج صحیح در تفسیر عناوین محل بحث(مانند عنوان ماء)/ اشاره به مساله حقیقت شرعیه و ثمرات فقهی آن/ اشاره به ثمره «اطراد» و مساله «تصور در ضمن تصدیق» در بیان مرحوم امام
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه(طهارت). دوشنبه. 10/7/1402
#درس_خارج_طهارت #جلسه_سوم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b