بسم الله الرحمن الرحیم
#مسجد_طراز_انقلاب_اسلامی
مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی):
یک نکتهای که بنده بارها این را عرض کردهام، این است که مسجد بایستی برقرار باشد؛ که حالا خب [با توجّه به] آمارهایی که بیان کردند، بحمدالله تا حدودی گویا اینجور شده، تحقّق پیدا کرده لکن باید کامل بشود. وقت نماز، مسجد باید باز باشد. هرسه وقت در مسجد باید نماز جماعت برگزار بشود؛ بنا را بر این باید گذاشت. حالا ممکن است بنده مثلاً فرض کنید توانایی ندارم که هرسه وقت بروم، خب یک نفر دیگر را حتماً آنجا بگذارم که سه وقت در این مسجد نماز اقامه بشود. و درِ مسجد از پیش از ظهر که باز میکنند برای نماز ظهروعصر، تا شب بعد از نماز عشا باز باشد؛ اینجور نباشد که درِ #مسجد را ببندند. بنده شنیدم بعضیها میگفتند «عصری وارد تهران شدیم، نماز ظهروعصر میخواستیم بخوانیم، درِ هر مسجدی رفتیم بسته بود»؛ البتّه مال چند سال پیش است؛ نه، مسجد باید باز باشد.
تاریخ: ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
پن:
امید است از ماه مبارک رمضان امسال و فرصت تقارن این ماه پر خیر و برکت با عید نوروز، حسن استفاده گردد و طرح حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) اجرایی گردد. از اصحاب کانونهای فرهنگی مساجد کشور توقع میرود در اجرای پیشنهاد فوق تسریع به عمل آورند.
#کانون_فرهنگی_مساجد
🆔https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
28.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پیشنهاد_مشاهده
🛑🎥هنرمندی تماشایی با سبکهای مختلف تلاوت قرآن
#قرآن
#مهارتورم_رشدتولید
🆔https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
17.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
✍توصیه اکید مرحوم آیتالله حاجآقا مرتضی تهرانی (ره) به مطالعه زندگی اهل بیت (سلاماللهعلیهماجمعین)
🔺یک کتاب #منتهی_الآمال بخرید و هر شب به همراه خانواده مطالعه کنید.
تازیخ: ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
💢به محضر ارزشمند ارواح علما خصوصاً مرحوم آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی صلواتی هدیه کنیم.
#اخلاق
#بدان_ایدک_الله 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
بسم الله الرحمن الرحیم
✍ آیا نوشتن، هنگام کلاس درس مفید است؟
🔰آیت الله شهید مطهری (ره)
◽️آقايانی که درس را مینويسند توجه دارند که نوشتن اين عيب را دارد که مجال تفکر را از انسان میگيرد، يعنی در حالی که انسان مشغول نوشتن است مثل يک ضبط صوت میشود و نمیتواند مطلب را جذب کند.
◽️در حالی که دارد بحث میشود اگر گوش کنيد و فکر کنيد مفيدتر است، همان رسمی که #طلبههای_قديم داشتند و خيلی رسم خوبی بود.
◽️نوشتن در هنگام درس در #قم هيچ معمول نبود. ابتدا در #مشهد معمول شد و بعد، از مشهد به قم سرايت کرد. اين، فکر انسان را ضعيف میکند و نمیگذارد که فکر قوی شود.
◽️طلاب قديم کوشش میکردند که در پای درس، آن را جذب کنند و #فکر کنند و به ذهن بسپارند؛ بعد که میرفتند، شب درس را مینوشتند. گو اينکه ممکن بود مقداری از مطالب از آنها فوت شود ولی همان مقدار که میماند خيلی بهتر بود، حتی اگر دو ثلث مطلب يا نصف مطلب میماند. اين ارزشش بيشتر بود از اينکه همه را پای درس بنويسند. خصوصاً حالا که ضبط صوت هست اگر کسی بخواهد میتواند بعد از درس از آن استخراج کند.
◽️حال نه اینکه اگر کسی بنويسد من ناراحت میشوم، از نظر من فرقی ندارد؛ برای راهنمایی عرض کردم.
◽️اينها مسائلی است که انسان تا درباره آنها فکر نکند و فکرش ورزيده نشود آنها را درک نمیکند.
📚مجموعه آثار، ج۱۱، ص۱۹۲
#شهید_مطهری
#اندیشه_مطهر
#مهارت_های_تحصیلی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
کتابچه ساده رمضان.pdf
2.21M
📚 کتابچه ادعیه ماه مبارک رمضان مشتمل بر:
🔸 ادعیه مشترک ماه مبارک رمضان
🔹 دعای مخصوص هر روز
🔸 نمازهای شبهای ماه رمضان
🔹 دعای سحر و ابوحمزه ثمالی
#اخلاق
#بدان_ایدک_الله 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🎥 #ببینید
📝 با انگشت سبابه روی پیشانیام نوشتم «وقف»
📅 ۴ رمضان ۱۴۲۹؛ سالروز ارتحال عالم ربانی #علامه_سیدمرتضی_عسکری (ره)، سیرهنگار و مورّخ شهیر شیعه
بدان ایدک الله | عضو شوید
پرسش_و_پاسخ_در_مورد_نماز_و_روزه_-_جوانان).Mp3
435.2K
بسم الله الرحمن الرحیم
✍ پرسش و پاسخ در مورد نماز و روزه - جوانان
پرسش: در مدرسه دخترم همكلاسیهای دبیرستانیش روزه نمیگیرند، چه كنم كه دخترم از روزه دلسرد نشود؟
🖌پاسخ حجت الاسلام و المسلمین محمد كاظمی از اساتید ستاد اقامه نماز
#تعلیم_و_تربیت
#بدان_ایدک_الله 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
#ببینید
#شهید_مطهری
مسیحیِ مسلمان
نقل قولی از شهید مطهری (ره) در خصوص دانشمندی مسیحی که شهید مطهری (ره) معتقد بوده است آن دانشمند در روز قیامت «مسلمان» محشور میشود.
۱۳۸۵/۰۳/۲۵
#اخلاق
#بدان_ایدک_الله 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
28.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
❓چرا دشمنان نسبت به امیر المؤمنین (علیهالسلام) و حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) این قدر خشونت آشکار نشان دادند؟
📝 پاسخ استاد حجتالاسلام والمسلمین غلامعباس هاشمی همدانی را به پیوست مشاهده نمایید.
#شهید_صدر
#استاد_هاشمی_همدانی
#مباحث_کلامی
بدان ایدک الله | از اینجا میتوانید عضو کانال شوید.
@tafsirmoqaran
ترتیب مراجعه به منابع اصولی متاخر.pdf
333.4K
بسم الله الرحمن الرحیم
#تاریخ_اصول
💢 ترتیب مراجعه به منابع اصولی معاصر در بیان استاد حسینی نسب
✍ #استاد_حسینی_نسب در پاسخ به پرسشهایی در خصوص ترتیب مراجعه به منابع اصولی معاصر پاسخی [کتبی] را ارائه نمودهاند که متن آن تقدیم گردیده است.
آن پرسشها عبارتند از:
1️⃣ استاد با چه نظم و ترتیب باید به منابع مراجعه کرد؟
2️⃣ استاد در این صورت کلام بعضی از علما مثل میرزا حبیبالله رشتی (ره) و #صاحب_هدایة_المسترشدین (ره) و مرحوم میرزای قمی (ره) دیده نمیشود؟
3️⃣ بعضی از اساتید نظرشان این است که تتبع زیاد باعث میشود نتوانید فکر کنید در نتیجه #فقیه قویای نمیشوید، لذا به جای تتبع فکر کنید نظر شما در این رابطه چیست؟
💢نکته مهم:
مدارس خمسه اصولیون پس از محقق خراسانی (ره) در بیان استاد حسینی نسب
استاد حسینی نسب بر این باورند که اصولیون پس از آخوند خراسانی (ره) به پنج مدرسه تقسیم میشوند. دو مدرسه در قم و سه مدرسه در نجف قرار گرفته است. این پنج مدرسه بدین قرار است:
۱- مدرسه #حاج_شیخ_عبدالکریم_حائری (ره) در قم مقدسه
۲- مدرسه مرحوم #محقق_بروجردی (ره) در قم مقدسه
۳- مدرسه #آقاضیاءالدین_عراقی (ره) در نجف اشرف
۴- مدرسه #محقق_اصفهانی (ره) در نجف اشرف
۵- مدرسه #محقق_نائینی (ره) در نجف اشرف
استاد بر این باورند امام خمینی (ره) متأثر از مدرسه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (ره) هستند و مرحوم آیت الله خوئی (ره) نیز تاثیر یافته از هر سه مدرسه نجف خصوصاً مدرسه محقق نائینی (ره) هستند.
#فقه_و_اصول
#بدان_ایدک_الله 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
بسم الله الرحمن الرحیم
✍ پرونده ویژه؛ رسالت حوزه علمیه
🏷️ حوزه علمیه در بیان مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) تاریخ ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
🏷 صفحه ۱ از ۲
____________ بدان ایدک الله __________
حوزههای علمیّه، مرکز تعلیم اسلامند. اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما #اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، #سبک_زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزه علمیه یاد بگیریم. لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزههای علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است؛ بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است.
مگر شما نمیگویید: «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء»؟ علمای دین، ورثهی انبیائند دیگر؛ اینجا مراد از علما، علمای دین هستند و اینها ورثهی انبیائند.
انبیا چه کاره بودند؟ [آیا] انبیا آمدند تا معارف دین را فقط بیان کنند یا نه، #معارف_دین را در جامعه محقّق کنند؟ حتماً این دوّمی است: «لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط.» این «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط» نشان میدهد که حضور انبیا برای «قیام به قسط» لازم است، یعنی رابطه هست بین حرکت انبیا و «قیام به قسط» در جامعه؛ حالا این «لام» در «لِیَقومَ» چه «لامِ» علّیّت باشد، چه «لامِ» عاقبت و نتیجه باشد، فرقی نمیکند؛ یعنی نبیّ باید #اقامه_قسط کند در جامعه و چون اقامهی قسط میخواهد بکند، مبارزه میکند؛ وَالّا اگر نبی نمیخواست اقامهی قسط بکند، توحید را نمیخواست عملی بکند، انداد الله را نمیخواست به کنار بزند، جهاد لازم نبود. این «وَ کَاَیِّن مِن نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَه رِبِّیّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنوا لِمآ اَصابَهُم فی سَبیلِ الله» برای چیست؟ چرا مجاهدت کردند؟ همهی انبیا مجاهدت کردند، حالا بعضیها توانستند، دستشان رسید، مقاتله کردند: «قاتَلَ مَعَه رِبِّیّونَ کَثیر» [بعضی هم نتوانستند.]
ما خب خبر انبیا را نداریم امّا در بعضی از روایات اشارهای هست: «اَوَّلُ مَن قاتَلَ فی سَبیلِ اللَهِ اِبراهیم»؛ حالا ما در حالات حضرت ابراهیم [در قرآن] این را نداریم امّا در روایت این را داریم؛ و بقیّهی انبیا [هم] مقاتله کردند، مجاهده کردند فیسبیلالله. در اسلام [هم که داریم] «قاتِلُوا الَّذینَ یَلونَکُم مِنَ الکُفّار» یا «اَلَّذینَ ءامَنوا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الله»، این قتال و جهاد برای چیست؟
#پیغمبر_اکرم قبل از اینکه بیاید مدینه، از مردم مدینه که آمده بودند، از نمایندگان اوس و خزرج بیعت گرفت؛ گفت با جانتان، با مالتان باید همراه من باشید، آنها هم قبول کردند، پیغمبر [هم] تشریف آورد مدینه. وقتی هم وارد #مدینه شد، هیچ سؤال نکرد که حالا مثلاً حاکمیّت هم به عهدهی ما است یا نه؛ نه، معلوم بود، همه میدانستند آمده و حاکمیّت و حکمرانی و ادارهی حکومت به عهدهی او است. دین برای این است: «ما اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله»؛ معنای «لِیُطاعَ» فقط این نیست که اگر گفت نماز بخوانید، نماز بخوانید؛ نه، [معنایش] اطاعت در همهی امور زندگی [است]، یعنی #حکمرانی.
خب پس این بخشی از اسلام است، یعنی بخشی از اسلام عبارت است از معارف اسلامی که این معارف شامل عقلیّات و نقلیّات و ارزشهای اخلاقی و بیان سبک زندگی و شیوهی #حکومت است؛ و همهی اینها جزو معارف اسلامی است که دانستن اینها لازم است. این بخشی از اسلام است؛ بخشی از اسلام هم عبارت است از تحقّق اینها در خارج؛ یعنی توحید محقّق بشود در خارج، نبوّت به معنای در رأس جامعه بودن تحقّق پیدا کند.
#حوزه_علمیه
#بدان_ایدک_الله 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008
✍ پرونده ویژه؛ رسالت حوزه علمیه
🏷️ حوزه علمیه در بیان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاریخ ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
🏷 صفحه ۲ از ۲
____________ بدان ایدک الله ___________
خب «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء» را باید شما محقّق کنید. نمیگویم حتماً باید شما در رأس جامعه باشید -خب شکل حکومت ممکن است انواع و اقسامی داشته باشد- امّا شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفهی ما است. این کاری است که #امام بزرگوار کرد. یکی از دوستان بدرستی اشاره کردند به منشور روحانیّت و آن نامهی مفصّل امام. #منشور_روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید.
امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد.
پس این کاری که حوزهی علمیّه در زمان مبارزات اخیر -یعنی مبارزات منتهی به [تشکیل] جمهوری اسلامی- با رهبری امام انجام داد، این درست همان وظیفهای است که حوزه بایستی انجام میداد.
این جور نیست که ما بگوییم حوزه کاری خارج از وظایف خود در دوران مبارزات انجام داد؛ نخیر. امام در رأس بود، طلّاب و فضلا و خیلی از بزرگان حوزه همراهی کردند، پشت سر امام راه افتادند و حرکت کردند.
بنده یک وقتی تشبیه کردم این حرکت طلّاب را در آن روز در سطح عظیم کشور به آنچه در این آیهی شریفه آمده است: «وَ اَوحیٰ رَبُّکَ اِلَی النَّحلِ اَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعرِشونَ»، «ثُمَّ کُلی مِن کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسلُکی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخرُجُ مِن بُطونِها شَراب مُختَلِفٌ اَلوانُه فیه» گفتم هم عسل داشتند، هم نیش داشتند؛ مثل زنبور عسل.
طلبهی آن روز، هم میرفت مردم را هشیار میکرد، بیدار میکرد و جوان را سیراب میکرد از معارف انقلاب و مبارزهی در راه خدا و در راه اسلام، هم نیش خودش را به آن که باید بزند میزد؛ این واقعیّت قضیّه است. این وظیفهی حوزه بود، و کاری بود که انجام داد. آن روز آن کار را باید میکرد،
امروز هم که بحمدالله #نظام_اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که #دولت_اسلامی به معنای واقعی و سپس #جامعه_اسلامی به معنای واقعی و سپس #تمدّن_اسلامی به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزهی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است.
#حوزه_علمیه
#بدان_ایدک_الله 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3120300295Cb9d3b02008