آیت الله علیدوست:
انسان عاقل #تعطیلی_ندارد بلکه تبدیل برنامه ای به برنامه دیگر دارد تا چه رسد به عالمان دین و سربازان امام زمان عج که باید خود را قبال وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ ( الصافات : 24) و نگه داريدشان ، بايد بازخواست شوند. پاسخگو باشند.
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
سیمای دانشوران.پژوهش واجرا؛امید محمّدی سُروش.mp3
7.2M
📚سیمای دانشوران۱
📖زندگینامه ی مرحوم علامه مدرس افغانی
📝🎙با تحقیق و اجرای امید محمّدی سروش
@alnokat
#زوائد_علم_اصول
دو نوع نگاه و رویکرد به علم اصول وجود دارد که مبتني بر تعريف هر گروه نسبت به اين علم است ...
1⃣گروهي جزئي نگر هستند و نگاه جزئي و انفرادي به هر مسأله و هر بابي دارند و از سويي ديگر فقاهت و فقه را منحصر در احكام فرعيه مي دانند ، كه اين نوع نگاه سبب مي شود كه حكم بر زائد بودن برخي مسائل يا برخي ابواب كنند.
2⃣گروهي ديكر نگاه كلان و شمولي دارند و علاوه بر اينكه به هر مسألة و هر بابي مستقلا و منفردا نظر دارند ، نگاهي انضمامي و شمولي هم به مسائل علم اصول دارند.
ثانيا فقاهت را منحصر در احكام فرعية نمي دانند بلكه نگاهي منظومه اي به دين به عنوان يك مجموعه مرتبط به هم دارند.
اين دسته تعريفشان از علم اصول عبارت است از ( منطق فهم معارف دين ) و دين هم به معناي وسيع و گسترده اش كه در این نگاه فقه اكبر و عقايد مهيمن و حاكم بر فقه اصغر و احكام فرعيه است.
با اين نگاه كلي و شمولي ، نه تنها علم اصول زوائدي ندارد ( زوائد با مقدمه اي كه گذشت ) بلكه نیازمند بخش دیگری از مباحث علم اصول كه مباحث ( اصول قانون ) است نیز هستیم چرا که در اصول موجود تنها از دليليت دليل بحث شده است و از مباحث ( اصول قانون ) كه نمطي ديكر از استنباط را رقم مي زند و به منزله ي قوانين دستوريه نسبت به قوانين بارلمانيه حكومت و هيمنه دارد کم تر بحث شده.
در اين نگاه استنباط دو نمط دارد : استخراج و استيلاد كه در علم اصول كنوني فقط به جنبه ي استخراج برداخته شده است نه جنبه دوم.
و به عنوان نمونه با همين رويكرد به علم اصول است كه بسياري از شبهات حل خواهد شد.
در بحث ثمرات علم اصول ، نباید ثمره را تنها در يك فرع فقهي جستجو کنیم بلکه باید اصول را ابزاری برای فهم کل دین بدانیم .
شیخ حسین صالح ، نجف اشرف.
@alnokat
🔔اختصاصی کانال النکات
#بلاغت
✅لام تعریف در نحو به عهد و جنس.
♻️عهد هم به ذکری و ذهنی و حضوری.
♻️جنس هم به ماهیت و استغراق افراد و استغراق صفات، تقسیم می شود.
❎اما لام تعریف در بلاغت:
✳️قسم اول
🔅عهد خارجی: به لامی گفته می شود که به واسطه آن اشاره به حصه ای از ماهیت می شود که در خارج معلوم است و معلوم بودن آن به سه نحو است:
۱. صراحتا ذکر شده: اشتریت فرسا ثم بعت الفرس.⬅️ عهد صریحی.
۲.کنایتا ذکر شده: لیس الذکر کالانثی ⬅️عهد کنایی
۳.قبلا ذکر نشده ولی نزد متکلم و مخاطب معلوم است(اعم از انکه حاضر باشد یا خیر) خرج الامیر (زمانی که در بلد فقط یک امیر باشد) ⬅️ عهد علمی.
✳️قسم دوم
🔅لام حقیقت:لامی که بوسیله آن اشاره به ماهیت می شود؛ این اشاره چهار نوع است:
۱.اشاره به ماهیت بدون در نظر داشتن افراد : الانسان حیوان ناطق ⬅️لام جنس
۲.اشاره به ماهیت در ضمن یک فرد مبهم: اخاف ان یأکله الذئب ⬅️عهد ذهنی
۳.اشاره به ماهیت در ضمن جمیع افرادی که لفظ آن افراد را شامل می شود: ان الانسان لفی خسر. ⬅️ استغراق حقیقی
۴.اشاره به ماهیت در ضمن جمیع افرادی که لفظ به حسب عرف شامل ان افراد می شود : جمع الامیر الشعراء.
💥نکته: مباحث دقیقه و شریفه ای حول مبحث لام تعریف در مطول مذکور است که برای احاطه به مبحث تعریف به لام، لازم است دانسته شود.
⚡️تفتازانی پایان این مبحث می گوید:
انما اطنبت الکلام فی هذا المقام لانه من مسارح الأنظار و مطارح الأفکار کم زلت فیه للأفاضل أقدامهم و کلّت دون الوصول الی الحق افهامهم.
📔مطول ص ۲۱۴
💥در فایلی که در پست بعدی است، امثله قرآنی و توضیح مختصری در مورد این اقسام لام،از کتاب اسالیب المعانی آورده شده است.⬇️⬇️⬇️
❌انتشار بدون ذکر منبع جایز نیست❌
@alnokat
#حکایت
الألمعیّ الذی یظن بک الظــ
نّ کأن قد رأی و قد سمعا
💠ذکی و زرنگی که(آنقدر باهوش است)گمان و تصوری که در مورد تو دارد مثل آن است که تورا دیده و شنیده!
✅مقصود شاعر آن است بعضی آنقدر قوی و باهوش هستند که با ذکر خصوصیات یک شیء ان را بعینه و دقیق تصور می کنند.
✳️استاد حجت خراسانی حفظه الله ذیل این شعر می فرمودند:
🛑ابو الاعلاء مَعَرِّی (شاعر معروف عرب) آنقدر تیز هوش بوده، با آنکه نابینا بود وقتی خصوضیات یک شیء را برایش ذکر می کردی با آنکه ان را ندیده او را دقیق تصور می کرد.
🐫مثلا یکبار برای او خصوصیات شتر را از لحاظ شکل ظاهری گفتند اما توضیح نوع گردن آن را فراموش کردند؛ که ابوالاعلاء گفت: چنین حیوانی که شما گفتید باید گردن درازی داشته باشد و الا این بدن با این خصوصیات بی تعادل می شود!
📜بعض المعاصرین
📔مطول ص ۲۲۰
@alnokat
ورودی مدرسه ^نجم الأئمه رضی الدین الأستر آبادی^ که آن را آیت الله سیستانی دام ظله بنا کرده اند.
@alnokat
🏴سالروز شهادت مظلومانه باب الحوائج حضرت أباالحسن موسی بن جعفر الکاظم علیهالسلام را محضر حضرت ولیعصر «عجل الله فرجه» و همه موالیان و دلدادگان حریمش تسلیت میگوییم.
▪️از کلمات نورانی آن حضرت:
«هرکس به رأى و سلیقه خود تکیه کند (و در مسائل دین به آن عمل نماید) هلاک مىشود، و هرکه اهلبیت پیامبر "صلىاللهعلیه و آله" را رها کند، گمراه مىگردد.»
کافی، ج1، ص56،ح10
@zanjani_net
#شیخ_اعظم_انصاری
#مکاسب
📃مرحوم دکتر مهدی شهیدی در خاطراتش می گوید:
⚡️وقتی من در فرانسه موضوعی را به شکل مقارنه بین حقوق موضوعه ی فرانسه و فقه امامیه ارائه دادم، نکاتی که از مکاسب نقل کردم مایع تعجب اساتید راهنما، داور و مشاور قرار گرفت به طوری که از من سوال می کردند: این نکات لطیف و ریز از کیست و از کدامین کتاب است؟ یعنی کتاب شیخ و عظمت تحقیق شیخ، یک تحقیق مذهبی، اسلامی و دینی نیست بلکه یک تحقیق فرادینی و فرامذهبی است، که حتی برای خارج از اسلام هم مفید فایده است.
📌 آیتالله علیدوست در همایش ملی شیخ اعظم انصاری/ 1393/ شهر دزفول.
@alnokat
سیمای دانشوران ۲.علامه حسنزاده.امید محمدی سروش.mp3
20.8M
#سیمای_دانشوران2
🔸زندگانی علامه حسن زاده آملی حفظه الله
✏️📣باپژوهش و گویندگی امید محمدی سروش
📲ارتباط با گوینده و پژوهشگرِ سیمای دانشوران👇👇👇
@omidsoroush
@kashkoolfn
#بلاغت_در_قرآن
💥ال هو هویت از ابتکارات شیخ عبد القاهر جرجانی
♨️ٱولئك هم المفلحون
💠اینکه ال در المفلحون چه گونه معنا شود،تأثیر بسزایی در بلاغت این آیه شریفه دارد!
❓برای فهم این کلام بیانی از تفتازانی لازم است:
❌ال در المفلحون قطعا عهد به جمیع اقسامه نیست،زیرا قبلا نه مذکور بوده نه معهود و نه حضور دارند.
❌جنس هم نیست زیرا:
♻️ماهیت نیست، چرا که آیه ناظر به افراد خارجی است.
♻️استغراق جمیع نیست، زیرا در صدد بیان حصر تعدادافراد نیست،زیرا با صدر آیه نمی سازد!
❌استغراق بعض هم نیست چون نه قرینه بر آن هست و نه مفید معنایی خاص است!
❗️ممکن است گفته شود ال جنس است که برای مبالغه آمده است مثل : زید الرجل
🔰مبالغه در صفات زید.
❌این تقدیر هم مشکلی دارد،که در این مقام ها چون مقام مبالغه است مخاطب از ابتدا می داند با مبالغه و زیاده گویی مواجه است!
✅اینجا شیخ عبد القاهر و به تبع او زمخشری ال را در خبر معرفه، ال هو هویت می دانند!
💠مثل مثال زیر:
🌀هل سمعت بالاسد؟و هل تعرف حقیقته؟
🌀زید هو الاسد!
🔻اینجا بحث عینیت بین شجاعت اسد و زید است نه به صورت مبالغه! بلکه عینیت!یعنی بین شجاعت اسد و زید واقعا عینیت است.
▪️زمخشری ذیل آیه شریفه گفته است:
▫️معنای تعریف در آیه برای دلالت بر این است که متقین کسانی هستند که اگر صفت مفلحین برای انها حاصل شود و محقق شود که چه چیزی هست فلاح و تصور کنند حقیقت را، پس آن متقین عین مفلحین هستند و تجاوز از این حقیقت نمی کنند.(یعنی مفلحین راشنیده ای؟حقیقت آن را می دانی؟ متقین عین آن ها هستند.مثل مثال بالا هل سمعت بالاسد....).
مطول ص ۲۳۸
@alnokat