eitaa logo
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
1.9هزار دنبال‌کننده
90 عکس
31 ویدیو
88 فایل
ادمین @Alhamd_leallah کانال شرح الجامی @sharholjami کانال شرح ریاض السالکین @RiazAlsalekin کانال مختصرالمعانی @MOKHTASAR_ALMANI
مشاهده در ایتا
دانلود
ورودی مدرسه ^نجم الأئمه رضی الدین الأستر آبادی^ که آن را آیت الله سیستانی دام ظله بنا کرده اند. @alnokat
🏴سالروز شهادت مظلومانه باب الحوائج حضرت أباالحسن موسی بن جعفر الکاظم علیه‌السلام را محضر حضرت ولی‌عصر «عجل الله فرجه» و همه موالیان و دلدادگان حریمش تسلیت می‌گوییم. ▪️از کلمات نورانی آن حضرت: «هرکس به رأى و سلیقه خود تکیه کند (و در مسائل دین به آن عمل نماید) هلاک مى‌شود، و هرکه اهل‌بیت پیامبر "صلى‌الله‌علیه و آله" را رها کند، گمراه مى‌گردد.» کافی، ج1، ص56،ح10 @zanjani_net
📃مرحوم دکتر مهدی شهیدی در خاطراتش می گوید: ⚡️وقتی من در فرانسه موضوعی را به شکل مقارنه بین حقوق موضوعه ی فرانسه و فقه امامیه ارائه دادم، نکاتی که از مکاسب نقل کردم مایع تعجب اساتید راهنما، داور و مشاور قرار گرفت به طوری که از من سوال می کردند: این نکات لطیف و ریز از کیست و از کدامین کتاب است؟ یعنی کتاب شیخ و عظمت تحقیق شیخ، یک تحقیق مذهبی، اسلامی و دینی نیست بلکه یک تحقیق فرادینی و فرامذهبی است، که حتی برای خارج از اسلام هم مفید فایده است. 📌 آیت‌الله علیدوست در همایش ملی شیخ اعظم انصاری/ 1393/ شهر دزفول. @alnokat
سیمای دانشوران ۲.علامه حسنزاده.امید محمدی سروش.mp3
20.8M
🔸زندگانی علامه حسن زاده آملی حفظه الله ✏️📣باپژوهش و گویندگی امید محمدی سروش 📲ارتباط با گوینده و پژوهشگرِ سیمای دانشوران👇👇👇 @omidsoroush @kashkoolfn
💥ال هو هویت از ابتکارات شیخ عبد القاهر جرجانی ♨️ٱولئك هم المفلحون 💠اینکه ال در المفلحون چه گونه معنا شود،تأثیر بسزایی در بلاغت این آیه شریفه دارد! ❓برای فهم این کلام بیانی از تفتازانی لازم است: ❌ال در المفلحون قطعا عهد به جمیع اقسامه نیست،زیرا قبلا نه مذکور بوده نه معهود و نه حضور دارند. ❌جنس هم نیست زیرا: ♻️ماهیت نیست، چرا که آیه ناظر به افراد خارجی است. ♻️استغراق جمیع نیست، زیرا در صدد بیان حصر تعدادافراد نیست‌،زیرا با صدر آیه نمی سازد! ❌استغراق بعض هم نیست چون نه قرینه بر آن هست و نه مفید معنایی خاص است! ❗️ممکن است گفته شود ال جنس است که برای مبالغه آمده است مثل : زید الرجل 🔰مبالغه در صفات زید. ❌این تقدیر هم مشکلی دارد،که در این مقام ها چون مقام مبالغه است مخاطب از ابتدا می داند با مبالغه و زیاده گویی مواجه است! ✅اینجا شیخ عبد القاهر و به تبع او زمخشری ال را در خبر معرفه، ال هو هویت می دانند! 💠مثل مثال زیر: 🌀هل سمعت بالاسد؟و هل تعرف حقیقته؟ 🌀زید هو الاسد! 🔻اینجا بحث عینیت بین شجاعت اسد و زید است نه به صورت مبالغه! بلکه عینیت!یعنی بین شجاعت اسد و زید واقعا عینیت است. ▪️زمخشری ذیل آیه شریفه گفته است: ▫️معنای تعریف در آیه برای دلالت بر این است که متقین کسانی هستند که اگر صفت مفلحین برای انها حاصل شود و محقق شود که چه چیزی هست فلاح و تصور کنند حقیقت را، پس آن متقین عین مفلحین هستند و تجاوز از این حقیقت نمی کنند.(یعنی مفلحین راشنیده ای؟حقیقت آن را می دانی؟ متقین عین آن ها هستند.مثل مثال بالا هل سمعت بالاسد....). مطول ص ۲۳۸ @alnokat
🌸🌸 ولادت با سر سعادت حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)و روز پاسدار، و ولادت حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس(علیه السلام) و روز جانباز، و ولادت حضرت سیدالساجدین (علیه السلام) بر تمام شیعیان جهان مبارک باد🌸🌸
♨️شیخ عبد القاهر جرجانی اصل در جمله را، جمله فعلیه می داند،و جمله اسمیه را تابع و یک جمله مقلوب شده فعلیه می داند. ♻️یکی از متفرعات این مبنا آن است که در جملاتی مثل : زید قام ،مقدم شدن زید را مفید تخصیص مسند الیه یا تقوّی حکمّ(بنا بر مقتضای حال) می داند زیرا زید از اصل خود عدول کرده و مقدم بر فعل شده است. ✅ظاهرا بنا بر همین مبناست که زمخشری نیز در آیاتی مثل: الله یستهزء بهم الله یبسط الرزق ♻️تقدیم مسندالیه را مفید حصر می دانند، که شارح تفتازانی نیز به همین مبنا میل دارد. ♨️طرف مقابل مبنای سکاکی وجود دارد: که هر دو جمله اسمیه و فعلیه را در عرض هم اصل می داند،(نه یکی فرع و تابع دیگری) لذا در جملاتی که مسند الیه اسم ظاهر معرفه است، مثل زید قام حصری را قائل نیست، چرا که این جمله طبق اصل خود وارد شده است و خلاف اصلی رخ نداده که این عدول از اصل، دلیل بر تخصیص یا تقوی محسوب شود. ♨️خطیب قزوینی هم مبنای مشخص و قابل اعتمادی ندارد، چرا که احکامی در باب تخصیص گفته است که برخی با مبنای اول و برخی با مبنای دوم سازگار است،در حالی که جمع بین این دو مبنا به قول شارح تفتازانی موجب تعسف است. ⁉️سوال این است آیا برای تفسیر آیات قرآن کریم، مفسر، بی نیاز از اخذ مبنا در ادبیات است؟ ❗️نکته ای هم که شایان توجه است مفسرینی مثل علامه طباطبایی یا آیت الله جوادی آملی اگر در تفسیرشان مطالبی دارند که ظاهرا مخالف با نحو و بلاغتی است که مدرسین محترم ادبیات خوانده اند و درس داده اند،زود نباید اشکال کرد که چرا ایشان چنین نظر داده اند!بلکه باید دید مبنای ایشان چیست! 📔مطول ص۲۵۴ ❌نشر بدون ذکر منبع جایز نیست❌ @alnokat
🤔 تأمل کنید ببینید یعنی چه این جمله؟ ❇️ در همچین حدیثی بیان امام این است: هیچ ملک مقربی نیست: «ما من ملک مقرب»، بدون استثنا؛ بعد کلمه‌ی دوم: «ما من نبی مرسل»، هیچ پیغمبر مرسلی نیست؛ یعنی #آدم با مقام صفی اللهی، #نوح با منصب نجی اللهی، #ابراهیم با مقام خلیل اللهی، #موسی با مقام کلیم اللهی، #عیسی با آن موهبت و عنایت روح اللهی، همه‌ی #ملائکه‌ی_مقربین و همه‌ی #انبیاء_مرسلین، مسألتشان از خدا این است که خدا به آنها اجازه بدهد به زیارت #حسین_بن_علی علیهماالسلام بروند. 🌀 این کلمه است که عقل هر حکیمی را متحیر می کند. 🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۷/ دی/ ۱۳۸۶ 📚 کامل الزیارات ص۲۲۲ ◻️ #کلام_فقیه #امام_حسین ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr  
♨️سه قول در رابطه با التفات در کلام عرب وجو دارد،قول مشهور از جانب جمهور بلغاء: ✅آن است که التفات یعنی تغییر اسلوب کلام از کلام قبلی، بر خلاف مقتضای ظاهر حال( و طبق مقتضای حال). ⁉️اما التفات چه پیامی در پی دارد که موجب شده، متکلم اسلوب کلام را تغییر داده و بر خلاف مقتضای ظاهر سخن براند؟ ❇️شاهدی که تفتازانی و خطیب برای وجه التفات کلام اورده اند در رابطه با سوره حمد،این است: 💯در سوره حمد ،ابتدا مخاطب که الله تعالی است،به صورت غایب مورد خطاب است و صفات برای او به صورت غایب به کار می رود. ♻️پس عبد وقتی با حضور قلب، کسی که شایسته حمد است را متذکر می شود، در نفس و‌جان خود محرّکی برای اقبال و روی اوردن به او می یابد ،لذا هر زمان صفاتی از صفات عظام بر آن محمود جاری می شود،این محرّک درونی عبد برای اقبال و مواجهه با خالق یکتا قوی تر می شود،تا پایان این صفات که(مالک یوم الدین )است. ♨️که این صفتِ مالک، دلالت دارد که آن شایسته ی حمد، مالک همه امور است در روز قیامت. ✅(نکته:اینکه مالک یوم الدین را، به مالک همه امور در روز قیامت ترجمه کردیم، بدان خاطر است که مالک، به به خاطر اتساع کلام عرب در تعلیق، به ظرف اضافه شده است، یعنی می توان گاهی به جای یک معلّق فعل مثل مفعول به ،کما فی ما نحن فیه،مفعول فیه آورد،که مفعول به مالک حذف شده و اضافه به ظرف شده تا دلالت بر تعمیم مالکیت باشد زیرا حذف متعلق دال بر عمومیت است). ♻️و این محرّک که از همه قوی تر است، موجب اقبال به موصوف و خطاب او با تخصیص دادن او به غایت خضوع و تخصیص حق تعالی به استعانت در مهمات است. ❇️یعنی اینکه : فقط اوست که عبادت (که غایت خضوع است) برای اوست نه غیر او،و استعانت در جمیع مهمات از اوست نه غیر او. ❇️خطیب گفته است: اینکه استعانت را تعمیم دادیم به جمیع مهمات، بخاطر اطلاق نستعین است. 💢اما شارح می گوید وجه احسن ان است که مراد فقط استعانت در امر عبادت باشد زیرا : ۱.با صدر و ذیل ایه می سازد، زیرا ایهٔ بعد (اهدنا الصراط المستقیم) بیان برای معونت و مربوط به عبادت است. ۲.موجب میشود عبادت برای ذات حق تعالی باشد نه وسیله ای برای استعانت برای رسیدن به حوائج و... ♨️این ها همه به کنار،آن نکته دقیقی که این التفات برای ان نکته روی داده،تنبیه بر آن است که عبد با چنان حضور قلبی باید اذکار را قرائت کند که این محرّک را به سوی اقبال به حق در نفس خود بیابد، و حال او حین اتمام حمد و ستایش اقتضاء کند اقبال و خطاب را به سوی او. 📔مطول ص ۲۸۰ ❌نشر فقط با ذکر ادرس جایز است ❌ @alnokat
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
#صنعت_التفات #تفسیر ♨️سه قول در رابطه با التفات در کلام عرب وجو دارد،قول مشهور از جانب جمهور بلغاء:
استاد ما می فرمودند: کتبی مثل مغنی اللبیب و مطول ترجمه صحیح قرآن کریم و تفسیر آن را به طلاب یاد می داد،متاسفانه چنین کتبی را حذف کردند و بجای آن برگزیده فلان تفسیر را اوردند که طلبه بعد از چندین سال خواندن و امتحان دادن ،مطلبی از ترجمه و تفسیر یاد نمی گیرد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸توصیه آیت الله العظمی شبیری زنجانی به جوانان: برای رسیدن به موفقیت از همین حالا باید شروع کنید و قدر فرصت ها را بدانید... 🔺 @zanjani_net