eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6.2هزار دنبال‌کننده
19.9هزار عکس
7.2هزار ویدیو
419 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
🍒 خَرَّاص 🍒 خَرَّاص :الکَذَّاب. خَرَّاص :دروغگو.تخمین زن. خَرَّاص ازماده ی خَرص دراصل به معنی هرسخنی که از روی گمان وتخمین گفته شود.و از آنجاکه چنین سخنانی غالباََ دروغ از آب درمی آید این واژه به معنی دروغ نیزبه کاررفته است. 📖 قُتِلَ الخَرَّاصُون /ذاریات:۱۰ کشته باد دروغگویان. خَرَّاصُون کسانی هستندکه حرف های بی پایه و بی سر وته می زنند.آنهایی که درباره ی قیامت باسخنان بی پایه ودورازمنطق قضاوت کنند. ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️به عبارت قرآنی زیر توجه کنید. 🔹فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبا...كهف/۹۷ ❓سؤال چرا در این آیه فعل «استَطَاعُوا» یک بار با و یک بار با ذکر آن به کار رفته است؟ ♡⁠ ✅پاسخ: این آیه در مورد ســـدی است که بـــرای جلوگیری از فســاد یاجوج و مأجوج ساخت. در مورد کیفیت ساخت این سد می فرماید:اتونی زبر الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَاسَاوَى بَيْنَ‌الصَّدَفَيْن قَالَ‌انفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَاراً قَالَ أَتُونِي أُفرِغ عَلَيْهِ قطراً 🔹بر اساس این آیه ذوالقرنین سد محکمی از آهن و مس ساخت.این سد به قدری بلند بود که یأجوج و مأجوج نتوانستند از آن بالا روند و به حدی مستحکم بود که نتوانستند در آن سوراخی ایجاد کنند:فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقبا 🔹از آنجا که سوراخ کردن سد آهنین از بالا رفتن آن دشوارتر و سنگین تر است ،با فعل 👈 همراه شده و بالا رفتن از آن که امر آسان تری است ،با فعل # مخفف 👈 شده است. 💢علاوه بر این طبق قاعـده مشهور👇 «زيادة المبانى‌ تدل‌ على‌ زيادة المعاني» فعل بر ناتوانی بیشتر آنان دلالت دارد.لذا برای سوراخ‌کردن دیوار که امر دشوارتری است، استفاده شده و فعل برای امر آسانتر به‌کار رفته‌است. . ر.ک: ثقفی غرناطی، احمد بن ابراهیم ملاک التأويل، ج ۲، ص۷۹۱؛ سامرایی فاضل صالح التمير،التعبیرالقراني، ص ۷۵ حکمت تفاوت تعابیر در آیات مشابه قرآن زهره اهوارکی آموزش تجوید و حفظ قرآن @amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 قَالُوا بَشَّرْنَاكَ بِالْحَقِّ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْقَانِطِينَ ﴿۵۵﴾ 🔸 گفتند: ما تو را به حق و حقیقت بشارت دادیم و تو هرگز نومید مباش. 🔅 قَالَ وَمَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ ﴿۵۶﴾ 🔸 ابراهیم گفت: به جز مردم گمراه چه کسی از لطف خدای خود نومید می‌شود؟ 💭 سوره: حِجر ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 164 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈‌
164.mp3
86.6K
وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ۙ اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿١٦٤﴾ و گروهی از بنی اسرائیل [که در برابر بد کاری های دیگران ساکت بودند، به پند دهندگان خیرخواه و دلسوز] گفتند: چرا گروهی را که خداهلاک کننده آنان یا عذاب کننده آنان به عذابی سخت است، پند می دهید؟ [پند دادن شما کاری نابجاست.] گفتند: برای اینکه در پیشگاه پروردگارمان [نسبت به رفع مسؤولیت خود] حجت و عذر داشته باشیم و شاید آنان [از گناهانشان] بپرهیزند. (۱۶۴) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ۙ اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿١٦٤﴾ و گروهی از بنی اسرائیل [که در برابر بد کاری های دیگران ساکت بودند، به پند دهندگان خیرخواه و دلسوز] گفتند: چرا گروهی را که خداهلاک کننده آنان یا عذاب کننده آنان به عذابی سخت است، پند می دهید؟ [پند دادن شما کاری نابجاست.] گفتند: برای اینکه در پیشگاه پروردگارمان [نسبت به رفع مسؤولیت خود] حجت و عذر داشته باشیم و شاید آنان [از گناهانشان] بپرهیزند. (۱۶۴) وَإِذْ قَالَتْ = و زمانی که گفت (‌ گفتند ) أُمَّةٌ مِنْهُمْ = گروهی از ایشان لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا = برای چه موعظه می کنید گروهی را که اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ = خدا هلاک کننده ایشان است أَوْ مُعَذِّبُهُمْ = یا عذاب کننده ایشان است عَذَابًا شَدِيدًا = عذابی سخت قَالُوا مَعْذِرَةً = گفتند معذرت خواهی إِلَىٰ رَبِّكُمْ = بسوی پرودگارمان است وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ = و شاید ایشان پرهیزکاری کنند 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٦٤) -اين جمعيت از بنى اسرائيل در برابر اين آزمايش بزرگ كه با زندگى آنان كاملا آميخته بود به سه گروه تقسيم شدند: «گروه اول» كه اكثريت را تشكيل مى‌دادند، به مخالفت با اين فرمان الهى برخاستند. «گروه دوم» كه قاعدتا اقليت كوچكى بودند و در برابر گروه اول به وظيفۀ امر به معروف و نهى از منكر قيام كردند. «گروه سوم» ، ساكتان و بى‌طرفان بودند، كه نه همگامى با گناهكاران داشتند و نه وظيفۀ نهى از منكر را انجام مى‌دادند. در آيۀ مورد بحث، گفتگوى اين گروه را با نهى كنندگان شرح مى‌دهد، مى‌گويد: «و (به خاطر بياور) هنگامى كه جمعى از آنها به جمع ديگرى گفتند: چرا قومى را اندرز مى‌دهيد كه خداوند سر انجام آنها را هلاك مى‌كند و يا به عذاب دردناكى كيفر خواهد داد» (وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً) . «گفتند: (اين اندرزها) براى اعتذار و رفع مسؤوليت در پيشگاه پروردگار شماست؛ به علاوه شايد آنها بپذيرند و از گناه باز ايستند، و تقوا پيشه كنند» ! (قالُوا مَعْذِرَةً إِلى رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ) . از جملۀ بالا چنين استفاده مى‌شود كه: گاهى بيان حقايق و وظايف الهى بدون احتمال تأثير نيز واجب مى‌شود و آن در موردى است كه اگر حكم خدا گفته نشود و از گناه انتقاد نگردد كم‌كم به دست فراموشى سپرده مى‌شود و بدعتها جان مى‌گيرند و سكوت دليل بر رضايت و موافقت محسوب مى‌شود، در اين گونه موارد لازم است حكم پروردگار آشكارا و در همه جا گفته شود هر چند اثرى در گنهكاران نگذارد. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈