🏴🌴🏴🌴🏴
🌻فـــصـــل دوّم : در بــيـان بـرخـى اسـامـى والقـاب شـريـفـه حضرت فاطمه (ع ) وبرخى ازفضائل آن جناب
#قسمت دوم
🍁ودر احاديث متواتره از طريق خاصّه وعامّه روايت شده است كه آن حضرت را براى اين
🍂 فاطمه ناميده اند كه حق تعالى اورا وشيعيان اورا از آتش جهنم بريده است .
🍁 وروايت شـده كـه از حـضرت رسول صلى اللّه عليه وآله وسلّم پرسيدند كه به چه سبب فاطمه را بتول مى نامى ؟ فرمود: براى آنكه خونى كه زنان ديگر مى بينند اونمى بيند، ديدن خون در دختران پيغمبران ناخوش است .
🍂شـيـخ صـدوق رحـمـه اللّه بـه سـنـد مـعـتـبـر روايـت كـرده اسـت كـه چـون حـضـرت رسـول صـلى اللّه عـليـه وآله وسـلم از سـفـرى مـراجـعـت مـى فـرمـود اوّل به خانه حضرت فاطمه عليهاالسّلام تشريف مى بردند ومدتى مى ماندند وبعد از آن بـه خـانـه زنـان خـود مـى رفـتـنـد؛
🍂پـس در بـعـضـى از سـفرهاى آن حضرت جناب فاطمه عـليـهـاالسـّلام دو دسـتـبند وگلوبند وگوشواره از نقره ساخت وپرده بر دَرِ خانه آويخت ،
🍁چـون آن جـنـاب مراجعت فرمود به خانه فاطمه عليهاالسّلام تشريف برد واصحاب بر در خـانـه تـوقـف نـمـودنـد چـون حـضـرت داخـل خـانـه شـد وآن حـال را در خانه فاطمه مشاهده فرمود، غضبناك بيرون رفت وبه مسجد درآمد وبه نزد منبر نـشـست ،
🍂حضرت فاطمه دانست كه حضرت براى زينتها چنين به غضب آمدند، پس گردنبند ودست برنجها وگوشواره ها را كند وپرده ها را گشوده وهمه را به نزد آن جناب فرستاد وبـه آن شـخص كه آنها را مى برد گفت به حضرت بگوكه دخترت سلام مى رساند ومى گويد اينها را در راه خدا بده . 🍁چون آنها را به نزد آن حضرت آوردند سه مرتبه فرمود: كـرد فـاطـمـه آنـچـه را كـه مـى خـواسـتـم پـدرش فـداى اوبـاد! 🍂دنـيـا از بـراى مـحـمـّد وآل مـحـمـّد نـيـست اگر دنيا در خوبى نزد خدا برابر پشه اى بود خدا در دنيا كافران را شـربـتـى آب نـمـى داد؛ پـس بـرخـاسـت وبـه خـانـه فـاطـمـه عـليـهـاالسـّلام داخل شد.
🍁شـيـخ مـفـيـد وشـيـخ طـوسـى از طـريـق عـامـه روايـت كـرده انـد كـه حـضـرت رسـول خـدا صـلى اللّه عليه وآله وسلّم فرمود كه فاطمه پاره تن من است هركه اورا شاد گـردانـد مرا شاد گردانيده است وهركه اورا آزرده كند مرا آزرده است ، فاطمه عليهاالسّلام عزيزترين مردم است نزدمن .
🍂وشـيـخ طوسى از عايشه روايت كرده است كه مى گفت : نديدم احدى را كه در گفتار وسخن شـبـيـه تـر بـاشـد از فاطمه به رسول خدا صلى اللّه عليه وآله وسلّم چون فاطمه به نزد آن حضرت مى آمد اورا مرحبا مى گفت ودستهاى اورا مى بوسيد ودر جاى خود مى نشاند،
🍁چـون حـضـرت بـه خـانـه فـاطـمـه مـى رفـت بـرمـى خـاسـت واسـتـقـبـال آن حـضـرت مـى كـرد ومـرحـبـا مـى گـفـت ودسـتـهـاى آن حـضـرت را مـى بوسيد.
🍂قـطـب راونـدى مـُرسـلاً روايت كرده است كه چون حضرت فاطمه عليهاالسّلام از دنيا رحلت فـرمـود اُمّ اَيْمَن سوگند ياد كرد كه ديگر در مدينه نماند؛ زيرا كه نمى توانست جاى آن حـضـرت را خـالى بـبـيـنـد پـس ، از مـديـنـه مـتـوجـه مـكـه شـد در بـعـضـى از منازل او را تشنگى عظيمى روى داد چون از آب ماءيوس شد دست به سوى آسمان دراز كرد وگـفـت :
🍁خـداونـدا! مـن خادمه حضرت فاطمه عليهاالسّلام ام ، آيا مرا از تشنگى هلاك خواهى كرد؟ پس به اعجاز فاطمه عليهاالسّلام دَلْوآبى از آسمان براى اوبه زير آمد چون از آن آب بـيـاشـامـيـد تـا هفت سال محتاج به خوردن وآشاميدن نگرديد، مردم او را روزهاى بسيار گرم براى كارها مى فرستادند تشنه نمى شد.
🖤🌼🖤🌼🖤
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
#نکات_حفظ
#موفقیت در حفظ قرآن کریم
⭕️راههای جلوگیری از خطا در ایات مشابه⭕️
برای جلوگیری از اشتباه چند راه وجود دارد که هر یک می توانند درصد خطا و اشتباه حافظ قرآن را کاهش دهند .
راه اول : توجه به معنای ایات
حافظ قرآن ، باید با توجه به معنای ایات الهی به سرّ اختلاف این ایات پی ببرد. اگر کسی با توجه به معنا ، ایات را حفظ کند ، به طور طبیعی اشتباهات او بسیار کاهش می یابد . یکی از دانشمندان علوم قرآنی نقل می کند که در بیابانی به عرب بادیه نشینی رسیدم و ایه 38 از سورة مبارک مائده را برای او تلاوت کردم : »وَ السّارِقُ وَ السّارِقَةُ فَاقْطَعُوا ایدِیهُما جَزاءً بِما کَسَبا نَکالاً مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ«؛ یعنی دستهای مرد وزن سارق را قطع کنید . این دانشمند می گوید : انتهای ایه را من به اشتباه این گونه تلاوت کردم : و الله غفور الرحیم . عرب بادیه نشین گفت : من با قرآن آشنا نیستم ، اما فکر می کنم این قسمت از ایه را اشتباه خواندید ؛ چون این دستور الهی ، یعنی دستور به قطع دست دزد ، با صفت و رحمت الهی سازگاری ندارد . مرد دانشمند می گوید : وقتی که دقت کردم متوجه شدم که ایه این گونه پایان یافته : و الله عزیز حکیم ؛ یعنی خدای متعال حکمت فوق العاده ای دارد و شکست ناپذیر است .
از این قصه نتیجه می گیریم که با دقت در مضمون ایات می توانیم پی ببریم که مثلاً در انتهای ایه چه جمله ای مناسبت تر است و می تواند بین بخشهای مختلف ایه پیوند برقرار کند و ایه راحت تر در ذهن ما باقی بماند .
مثالی را برای جلوگیری از تشابه ایات با توجه به معانی ذکر می کنم : در سورة مبارک انعام در انتهای ایات 151، 152، 153 سه جمله وجود دارد که کاملاً به یکدیگر شبیه هستند . در ایه 151 این جمله است : « ... ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ « در ایه آمده : « ... ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ » و ایه 153 نیز چنین است : « ... ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ » . این سه ایه فقط در یک کلمه با یکدیگر متفاوت اند و آنها کلمه های : «تعقلون» ، « تتقون» ، و «تذکّرون» هستند. اگر به معنای این سه ایه دقت کنیم، می بینیم ارتباطی معنوی ، معقول و منطقی بین این سه ایه برقرار است : ایه اول از تعقل سخن به میان می آورد : «لعلکم تتقون». ایه دوم از تذکّر و یاد آوری سخن می گوید : « لعلکم تذکّرون» و ایه سوم دربارة تقواست : «لعلکم تتقون» . این سه ایه ، سه مرحله از مراحل رشد انسان را بیان می کنند : مرحله اول تعقل است که انسان باید ذهن و فکر خود را به کار بیندازد و در حقایق عالم هستی اندیشه کند . مرحله دوم مرحله تذکّر است ؛ یعنی بعد از اینکه به واقعیتهایی دست پیدا کرد ، این واقعیتها را برای خود بازگو کند ، به یاد خود آورد و به خود تلقین کند . و مرحله سوم ، که نتیجه این سه مرحله است ، رسیدن به آن صفت عالی و نورانی تقواست . می بینیم که با توجه به معنای این سه ایه ارتباط بسیار روشنی بین آنها وجود دارد که از اشتباه جلوگیری خواهد کرد .
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔️#کانال_نکات_مهم_حفظ_قرآن_کریم
https://eitaa.com/nokathefz
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
💠🌀💠🌀
🌀💠🌀
💠🌀
🌀
#انگیزشی
#راههای_تقویت_اراده
چند راهکار ساده برای تقویت اراده:
دوم:
مشخص بودن هدف
هدفهای درازمدت خود را مشخص کنید؛ از خود بپرسید: میخواهم چه نوع زندگی داشته باشم؟ دوست دارید زندگی شما در ده سال آینده چگونه باشد؟ زندگی خانوادگی، اجتماعی، هدفهای شغلی و علاقهمندیهای خود را مورد توجه قرار دهید.
هدفهای فرعی و کوتاهمدت را نیز تعیین کنید؛ اگر هدف درازمدت را بدون هدفهای فرعی یا جزییتر انتخاب کنید، نمیتوانید تصمیم بگیرید و لذا ناامید میشوید. وقتی اهداف جزیی و فرعی شما مشخص شد، به ترتیب اولویت به آنها بپردازید، پس از مدتی وقتی شاهد پیشرفت خود بودید، انگیزه در شما ایجاد میشود که برنامه خویش را ادامه دهید، و با این روش میتوانید هم اراده قوی داشته باشید و هم اراده خویش را تقویت کنید. اگر اهداف جزیی را در نظر نگیرید، نمیدانید که کار را از کجا شروع کنید، لذا هیچوقت نمیتوانید تصمیم بگیرید که آن کار را شروع کنید و به مرور زمان اراده شما نسبت به آن کار از بین میرود.
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔️#کانال_نکات_مهم_حفظ_قرآن_کریم
https://eitaa.com/nokathefz
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
18-sabk-10.mp3
8.82M
سبک شناسی هنر تلاوت قرآن کریم ( #جلسه_10)/ استاد غلامرضا شاه میوه
🎼♦️🎼♦️🎼♦️🎼♦️🎼♦️🎼
👇👇جلسه #نهم استاد_
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
🔵⚪🔵⚪🔵⚪🔵⚪🔵
#ابتدا *بدیع السموات والارض*
🔵 *بدیع السموات والارض* 👈 واذا قضی امرا ........
#۱۱۷_بقره
🔵 *بدیع السموات والارض* 👈 انی یکون له ولد ........
#۱۰۱_انعام
🔵⚪🔵⚪🔵⚪🔵⚪🔵
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
#کانال_مشابهات_قرآنی
https://eitaa.com/joinchat/3061318112C70257ca4eb
🆔اکنون شما هم به کانال
✨« #آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن» ✨
بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_ترجمه
#هر_روز_یک_کلمه_از_قرآن_کریم
#کَلِمَةُ_الیَوم
#رقم_36
🍒 خَرَّاص 🍒
خَرَّاص :الکَذَّاب.
خَرَّاص :دروغگو.تخمین زن.
خَرَّاص ازماده ی خَرص دراصل به معنی هرسخنی که از روی گمان وتخمین گفته شود.و از آنجاکه چنین سخنانی غالباََ دروغ از آب درمی آید این واژه به معنی دروغ نیزبه کاررفته است.
📖 قُتِلَ الخَرَّاصُون /ذاریات:۱۰
کشته باد دروغگویان.
خَرَّاصُون کسانی هستندکه حرف های بی پایه و بی سر وته می زنند.آنهایی که درباره ی قیامت باسخنان بی پایه ودورازمنطق قضاوت کنند.
#استاد_عبدالکاظم_چلداوی
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
#حکمت_تفاوت_تعابیر_آیات_مشابه
⭕️به عبارت قرآنی زیر توجه کنید.
🔹فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبا...كهف/۹۷
❓سؤال چرا در این آیه فعل «استَطَاعُوا»
یک بار با #حذفتاء و یک بار با ذکر آن به
کار رفته است؟
♡
✅پاسخ: این آیه در مورد ســـدی است که
#ذوالقرنین بـــرای جلوگیری از فســاد یاجوج
و مأجوج ساخت.#قرآنکریم در مورد کیفیت
ساخت این سد می فرماید:اتونی زبر الْحَدِيدِ
حَتَّى إِذَاسَاوَى بَيْنَالصَّدَفَيْن قَالَانفُخُوا حَتَّى
إِذَا جَعَلَهُ نَاراً قَالَ أَتُونِي أُفرِغ عَلَيْهِ قطراً
🔹بر اساس این آیه ذوالقرنین سد محکمی
از آهن و مس ساخت.این سد به قدری بلند
بود که یأجوج و مأجوج نتوانستند از آن بالا
روند و به حدی مستحکم بود که نتوانستند
در آن سوراخی ایجاد کنند:فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ
يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقبا
🔹از آنجا که سوراخ کردن سد آهنین از بالا
رفتن آن دشوارتر و سنگین تر است ،با فعل
#ثقیلتر 👈 #استطاعوا همراه شده و بالا
رفتن از آن که امر آسان تری است ،با فعل
# مخفف 👈 #استطاعوابیان شده است.
💢علاوه بر این طبق قاعـده مشهور👇
«زيادة المبانى تدل على زيادة المعاني»
فعل #مااستطاعوا بر ناتوانی بیشتر آنان
دلالت دارد.لذا برای سوراخکردن دیوار که
امر دشوارتری است، استفاده شده و فعل
#مااسطاعوا برای امر آسانتر بهکار رفتهاست.
. ر.ک: ثقفی غرناطی، احمد بن ابراهیم ملاک التأويل، ج ۲، ص۷۹۱؛ سامرایی فاضل صالح التمير،التعبیرالقراني، ص ۷۵
حکمت تفاوت تعابیر در آیات مشابه قرآن زهره اهوارکی
آموزش تجوید و حفظ قرآن
@amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 قَالُوا بَشَّرْنَاكَ بِالْحَقِّ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْقَانِطِينَ ﴿۵۵﴾
🔸 گفتند: ما تو را به حق و حقیقت بشارت دادیم و تو هرگز نومید مباش.
🔅 قَالَ وَمَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ ﴿۵۶﴾
🔸 ابراهیم گفت: به جز مردم گمراه چه کسی از لطف خدای خود نومید میشود؟
💭 سوره: حِجر
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔اکنون شما هم به کانال
✨«#آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن»
✨بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_اعراف
آیه ی 164
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
164.mp3
86.6K
وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ۙ اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿١٦٤﴾
و گروهی از بنی اسرائیل [که در برابر بد کاری های دیگران ساکت بودند، به پند دهندگان خیرخواه و دلسوز] گفتند: چرا گروهی را که خداهلاک کننده آنان یا عذاب کننده آنان به عذابی سخت است، پند می دهید؟ [پند دادن شما کاری نابجاست.] گفتند: برای اینکه در پیشگاه پروردگارمان [نسبت به رفع مسؤولیت خود] حجت و عذر داشته باشیم و شاید آنان [از گناهانشان] بپرهیزند. (۱۶۴)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ۙ اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿١٦٤﴾
و گروهی از بنی اسرائیل [که در برابر بد کاری های دیگران ساکت بودند، به پند دهندگان خیرخواه و دلسوز] گفتند: چرا گروهی را که خداهلاک کننده آنان یا عذاب کننده آنان به عذابی سخت است، پند می دهید؟ [پند دادن شما کاری نابجاست.] گفتند: برای اینکه در پیشگاه پروردگارمان [نسبت به رفع مسؤولیت خود] حجت و عذر داشته باشیم و شاید آنان [از گناهانشان] بپرهیزند. (۱۶۴)
وَإِذْ قَالَتْ = و زمانی که گفت ( گفتند )
أُمَّةٌ مِنْهُمْ = گروهی از ایشان
لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا = برای چه موعظه می کنید گروهی را که
اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ = خدا هلاک کننده ایشان است
أَوْ مُعَذِّبُهُمْ = یا عذاب کننده ایشان است
عَذَابًا شَدِيدًا = عذابی سخت
قَالُوا مَعْذِرَةً = گفتند معذرت خواهی
إِلَىٰ رَبِّكُمْ = بسوی پرودگارمان است
وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ = و شاید ایشان پرهیزکاری کنند
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٦٤) -اين جمعيت از بنى اسرائيل در برابر اين آزمايش بزرگ كه با زندگى آنان كاملا آميخته بود به سه گروه تقسيم شدند: «گروه اول» كه اكثريت را تشكيل مىدادند، به مخالفت با اين فرمان الهى برخاستند. «گروه دوم» كه قاعدتا اقليت كوچكى بودند و در برابر گروه اول به وظيفۀ امر به معروف و نهى از منكر قيام كردند. «گروه سوم» ، ساكتان و بىطرفان بودند، كه نه همگامى با گناهكاران داشتند و نه وظيفۀ نهى از منكر را انجام مىدادند. در آيۀ مورد بحث، گفتگوى اين گروه را با نهى كنندگان شرح مىدهد، مىگويد: «و (به خاطر بياور) هنگامى كه جمعى از آنها به جمع ديگرى گفتند: چرا قومى را اندرز مىدهيد كه خداوند سر انجام آنها را هلاك مىكند و يا به عذاب دردناكى كيفر خواهد داد» (وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً) . «گفتند: (اين اندرزها) براى اعتذار و رفع مسؤوليت در پيشگاه پروردگار شماست؛ به علاوه شايد آنها بپذيرند و از گناه باز ايستند، و تقوا پيشه كنند» ! (قالُوا مَعْذِرَةً إِلى رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ) . از جملۀ بالا چنين استفاده مىشود كه: گاهى بيان حقايق و وظايف الهى بدون احتمال تأثير نيز واجب مىشود و آن در موردى است كه اگر حكم خدا گفته نشود و از گناه انتقاد نگردد كمكم به دست فراموشى سپرده مىشود و بدعتها جان مىگيرند و سكوت دليل بر رضايت و موافقت محسوب مىشود، در اين گونه موارد لازم است حكم پروردگار آشكارا و در همه جا گفته شود هر چند اثرى در گنهكاران نگذارد.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈