eitaa logo
انباز
272 دنبال‌کننده
412 عکس
81 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره جاثیه، آیه 32: «وَ إِذا قيلَ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَيْبَ فيها قُلْتُمْ ما نَدْري مَا السَّاعَةُ إِنْ نَظُنُّ إِلاَّ ظَنًّا وَ ما نَحْنُ بِمُسْتَيْقِنينَ» و چون گفته می‌شد: «همانا وعدۀ خدا حق است و در رستاخیز شکی نیست»، می‌گفتید: «ما نمی‌دانیم رستاخیز چیست، و (به آن) تنها گمان داریم، گمانی که اعتمادی به آن نیست، و ما به یقین نرسیده‌ایم». تفسیر المیزان: کافران می‌گفتند معناى «ساعت» و «زمان رستاخیز» را نمی‌فهمیم، با اينكه اهل فهم و درايت بودند و مطلب واضح بود. پس اين تعبير كنايه از اين است که «عقیده به معاد، معقول نیست، چون اگر معقول بود ما مى‌‏فهميديم». —— https://eitaa.com/anbaz60/1459
انباز
سوره جاثیه، آیه 32: «وَ إِذا قيلَ إِنَّ وَعْدَ اللهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَيْبَ فيها قُلْتُمْ ما
مسئولیت‌گریزی ❗️ اگر نخواهیم مسئولیت رفتار خود را به عهده بگیریم، ممکن است واکنش‌های متفاوتی نشان دهیم؛ از جمله: ❌ شاید بگوییم «اساسا خوبی و بدی وجود ندارد»؛ با اینکه تمام زندگی انسان بر اساس خوبی و بدیِ کارها و تشخیصش می‌چرخد. ❌ گاهی ریشۀ مسئولیت را می‌زنیم و می‌گوییم «مگر باید بابت کارها و سخنانم یا بابت این کار و سخن خاصم بازخواست شوم و پاسخگو باشم؟»؛ در حالی که اولا تمام کارهای اختیاری، نوعی از مسئولیت را پدید می‌آورند و ثانیا دیگران را به‌وفور بابت رفتار و گفتارشان ارزیابی و استیضاح می‌کنیم. ❌ برخی از اوقات هم می‌گوییم «اصلا نمی‌فهمیم چرا فلان کار، خوب یا بد است»، یعنی حاضریم فهم خودمان را (حتی نسبت به امور آشکار) انکار کنیم، اما زیر بار حق نرویم. البته ممکن است کسی واقعا خوبی و زشتی کاری را درنیابد، و اتفاقا ازهمین‌رو چنین سخنی برای بهانه‌آوردن کافی است و بلکه نزد دیگران هم مقبول‌تر به نظر می‌رسد. اگر کسی در فهم معنای یک مدّعا درمانَد، عملا گفتگو دربارۀ درستی و نادرستی آن امکان نخواهد داشت. اما کافی است با بیانی رَسا و یادآوری یا ایجاد نمونه‌ای زنده، معنای مورد نظر را تفهیم کنیم. در این صورت چه‌بسا انکار مدّعا حتی ممکن هم نباشد. آنچه آیه 32 سوره جاثیه از کافران و مستکبران و مجرمان نقل می‌کند ترکیبی از دو واکنش اخیر است: ⬅️ از سویی با انکار معاد، مسئولیت و پاسخگویی خود در قبال کارهای‌شان را منتفی می‌دانند، ⬅️ و از سوی دیگر از ظرفیت روش سوم بهره گرفته، می‌گویند «اصلا معنای زمانی را که محاسبه خواهیم شد، نمی‌فهمیم»، و بدین ترتیب باب گفتگو را می‌بندند. 📌 گویا می‌دانند که اگر در این باب، بیشتر بگویند و بشنوند، ناخواسته به وجود اعتراف خواهند کرد، لذا ترجیح می‌دهند سخنی به میان نیاید و چنین بینگارند که نه شاهی آمده است و نه شاهی رفته. 🔎 انسان بهانه‌جو، را پیدا می‌کند. 🔍 و از دسترس انسان حقیقت‌جو دور نیست؛ 🧮 حتی اگر دلیلی بر این بیابد که «چون حقیقت را در فلان موضوع نمی‌دانم، سکوت پیشه می‌کنم». اللهم ارنا الاشیاء کما هی! خدایا حقائق را آنگونه که هستند به ما بنمایان! 🤲🌺 https://eitaa.com/anbaz60/1460
انباز
پرواضح است که مطلب مربوط به آیت الله طالقانی درباره حجاب را به عنوان حجت شرعی منتشر نکرده‌ام (بلکه ح
01 معنای درست معروف و منکر.mp3
5.53M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم 🎙 سجاد دین‌پرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 قسمت اول: معنای درست و دقیق معروف و منکر 🔹 تفاوت معروف با کار واجب یا خوب 🔹 تفاوت منکر با کار حرام یا بد کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60 https://eitaa.com/anbaz60/1462 و
02 انتساب به خدا و خیرخواهی خدا.mp3
6.98M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم 🎙 سجاد دین‌پرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 قسمت دوم: روش درستِ جامعه‌پذیر کردن آموزه‌های دینی و هنجارسازی 🔹 اصول پردازش مفهوم معروف و منکر در ذهن و دل مخاطب (اعم از فرد و جامعه) مقدمه‌ی امر به معروف و نهی از منکر: ایجاد تفاهم (عقلی و ذهنی و بینشی) و توافق (قلبی و گرایشی) بر سر درستی احکام شرعی، از دو جهت: ✅ وضوح انتساب احکام به خدا ✅ احساس خیرخواهی دین و خدا برای انسان آموزش و تربیت کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60 https://eitaa.com/anbaz60/1463 و
03 تقدم آموزش و تربیت بر امر به معروف و نهی از منکر.mp3
8.38M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم 🎙 سجاد دین‌پرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 قسمت سوم: وظیفه اصلی و اول نهادها و افراد متولی امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ و تربیت: 🌅 «تقویت و اصلاح فضای تربیتی و آموزشی» ✅ با تبدیل کار خوبِ شرعی و دینی به اجتماعی ✅ و تبدیل رفتار ناشایست از منظر فقهی به اجتماعی. تقدم آموزش و تربیت بر امر به معروف و نهی از منکر آموزش و تربیت کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60 https://eitaa.com/anbaz60/1464 و
04 معنای امر و نهی و چالش آن.mp3
7.05M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم 🎙 سجاد دین‌پرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 قسمت چهارم: معنای درست امر و نهی ❗️ چالش دستور دادن مردم به همدیگر در مقام عمل به وظیفۀ دینی کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60 https://eitaa.com/anbaz60/1465 و
05 شرط ولایت.mp3
7.39M
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم 🎙 سجاد دین‌پرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 جلسه پنجم: ولایت طبیعی ایمانی ✅ لازمۀ دستور بودن امر و نهی: بالاتر بودن جایگاه آمر و ناهی = ولایت ✅ عامل ولایت: ایمان بالاتر ✅ عدم تأثیر حکم ستاد امر به معروف و نهی از منکر کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60 https://eitaa.com/anbaz60/1466 و
انباز
🔰 امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم 🎙 سجاد دین‌پرستی صالح (چهارده جلسه فشرده) 🔹 قسمت ا
چهار صوت اول امر به معروف و نهی از منکر بر پایه‌ی قرآن کریم را قبلا بارگذاری کرده بودم، اما به دلیل کیفیت پایین آنها، مجددا جلسات را با کیفیت بهتر آپلود، و فایل‌های قبلی را حذف کردم. به شرط توفیق، در روزهای آینده، بقیه صوت‌ها را نیز تقدیم خواهم کرد. آرشیو در کانال تلگرام انباز: https://t.me/anbaz60/1105
فقه رشد ✅ «فقه احکام» نوعی از فقه در قلمرو فعل مکلفان است که به احکام ثابت عمومی می‌پردازد، در مقابلِ «فقه رشد» که احکام را متناسب با رشد انسان استنباط و پیشنهاد می‌کند. اصل این اصطلاح از آثار مرحوم علی صفائی برگرفته شده و به اصطلاحات زیر نزدیک است: 1️⃣ «فقه دین» یا «تربیت دینی» در کاربرد ع.ص، 2️⃣ «فقه مقاصد» در اصطلاح اهل سنت و برخی از فقهای معاصر شیعه است. —— ر.ک: صفائی حائری، علی، درآمدی بر علم اصول، ص 22-32، خصوصا ص 26؛ و غنوی، امیر، درآمدی بر فقه اخلاق، 35-56. https://eitaa.com/anbaz60/1469
اعتراف به کوتاهی در پیشگاه الهی 1- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ قَالَ لِبَعْضِ وُلْدِهِ: يَا بُنَيَّ عَلَيْكَ بِالْجِدِّ لَا تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنَ حَدِّ التَّقْصِيرِ فِي عِبَادَةِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ طَاعَتِهِ فَإِنَّ اللهَ لَا يُعْبَدُ حَقَّ عِبَادَتِهِ. (امام کاظم علیه السلام به برخی از فرزندانش فرمود: دلبندم! همواره در بندگی خدا بکوش و هرگز خود را از مرز کوتاهی در اطاعت از خدای بزرگ، بیرون مپندار؛ چرا که قطعا کسی نمی‌تواند خدا را چنان‌که‌شاید بپرستد.) 2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللهِ عَنْ بَعْضِ الْعِرَاقِيِّينَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُثَنَّى الْحَضْرَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ ع: يَا جَابِرُ لَا أَخْرَجَكَ اللهُ مِنَ النَّقْصِ وَ لَا التَّقْصِيرِ. (امام باقر علیه السلام در مقام دعا برای جابر فرمود: ای جابر! خدا به تو این توفیق را عنایت کند که همواره کوتاهی‌های خودت را ببینی؛ یعنی همواره عباداتت را در پیشگاه خدای متعال، ناقص بیابی و خودت را مقصر ببینی.) 3- عَنْهُ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع يَقُولُ: إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ قَالَ: فَأَوْحَى اللهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً. (امام رضا علیه السلام: همانا مردی از بنی اسرائیل، پس از آنکه 40 سال خدا را پرستید، قربانیی به پیشگاه خدا تقدیم کرد، اما از او پذیرفته نشد. پس به خویش خطاب و عتاب کرد و گفت: «هیچ شر و بدی به من نرسیده جز از جانب تو و گناهی جز بر تو نیست». پس خدای خیررسان و بزرگوار به او چنین وحی کرد: «اینکه خودت را ملامت کردی، بهتر از عبادت 40ساله‌ات است».) 4- أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ عِيسَى بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ قَالَ: أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْمُعَارِينَ وَ لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ» قَالَ قُلْتُ: أَمَّا الْمُعَارُونَ فَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ الرَّجُلَ يُعَارُ الدِّينَ ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهُ؛ فَمَا مَعْنَى لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ؟ فَقَالَ: كُلُّ عَمَلٍ تُرِيدُ بِهِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَإِنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اللهِ مُقَصِّرُونَ إِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ. (امام کاظم علیه السلام به فضل بن یونس فرمود: فراوان چنین دعا کن: «بار الها! مرا از عاریه‌داران قرار مده! و مرا از خودکوتاه‌انگاری خارج مکن!» فضل به آن حضرت عرضه داشت: عاریه‌گیران را می‌شناسم و می‌دانم گاهی به کسی به‌عاریه داده می‌شود، اما پس از مدتی از آن بیرون می‌رود. اما معنای دعای دوم چیست؟ امام به او فرمود: مراد این است که هنگام انجام هر کاری برای خدا، توجه کن که در انجام آن کار مقصّری و آن را به نحو شایسته‌ای انجام نداده‌ای؛ زیرا هیچ کسی نمی‌تواند مناسبِ شایستگی و عظمت خدا کاری کند، جز کسانی که خدای بزرگ آنها را از نقص و کوتاهی در رفتارشان حفظ فرماید.) 🌺 خویش را بیرون ز نقصان جا مکن «عیب را در این و آن پیدا مکن» —— 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 72-73 بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِيرِ https://eitaa.com/anbaz60/1470
چیزی از معارف دینی و دعاها و ... یاد بچه میدیم که معناشو نمیدونه و باهاش ارتباط دلی پیدا نمیکنه بخاطر یادگرفتنشم تشویقهای بیشتر از ظرفیتش انجام میدیم تو مسیر یادگرفتنشم کلی حس منفی و نامطلوب یا حداقل نامرغوب ازش میبینیم اما بازم با اصرار، به مسیرمون ادامه میدیم. اسم کارمون چیه؟
▪️دعوت پیامبر از آغاز آشکار بوده است 🔹در بیشتر کتاب‌های تاریخ اسلام شیعه و سنی دو عنوان «دعوت پنهانی» و «دعوت علنی» به چشم می‌خورد. دیدگاه مشهور مورخان تاریخ اسلام درباره روش دعوت پیامبر چنین است که ایشان پس از بعثت مأمور به دعوت همگان نبود و از این رو تا سه سال دل‌های آمادۀ پذیرش حق را پنهانی و خصوصی به اسلام دعوت می‌کرد. سپس در مرحلۀ دوم رسالت خویش با نزول آیۀ 94 سورۀ حجر مأمور به دعوت عمومی شد. 🔹این نظریۀ مشهور بر اخبار تاریخی و روایات تفسیری استوار است، اما ابهامات فراوانی را در پی دارد و با سیاق آیات، غرض سوره‌های مرتبط و سیر نزول قرآن سازگار نیست. 🔹اگر در واکاوی این نظریه مبتنی بر سه اصل عرضۀ روایات بر قرآن، روش تفسیر تنزیلی و لغت‌شناسی آیات و روایات راه بپیماییم، خواهیم دید پیامبر از ابتدا به تبلیغ توحید پرداخته و بعد از گذشت حدود شش سال از بعثت به تثبیت جایگاه اجتماعی رسالت و اعلام رسمی تشکل مسلمانان مأمور شده است. 🔹این پژوهش نشان می‌دهد دعوت پیامبر از آغاز رسالت ایشان علنی بوده و تقسیم‌بندی دعوت پنهان و آشکار درست نیست. 🔗برای مطالعۀ این مقاله رجوع کنید به: «واکاوی نظر مشهور در خصوص دعوت مخفیانۀ پیامبر (ص) از نگاه قرآن کریم»، نوشتۀ محمدهادی یوسفی غروی و صادقۀ یوسفی، فصل‌نامۀ علمی تخصصی علوم قرآن و حدیث. 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs