eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
692 دنبال‌کننده
130 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول جلسه 304-18 مهر 1402.docx
65.6K
📄تقریر درس خارج اصول 📆 سه‌شنبه 18مهرماه 1402 🔰جلسۀ 9 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 9 🔰جلسۀ 304 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#خارج_اصول_ملایر 🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)59 🔰با محوریت تقریرات شیخنا ا
61.mp3
17.87M
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)61 🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته 🆔@andalibhamedani
61.mp3
17.87M
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)62 🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته 🆔@andalibhamedani
232.mp3
12.95M
🎙صوت درس خارج فقه(ملایر) 🔰صلوة المسافر 232 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#کرامت_و_حکمت (فرستۀ چهارم) 🔸لسان آیه ۷۰ إسراء که می فرماید: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» انشا
(فرستۀ پنجم) 🔹جلوه‌ای از کرامت الهی به بنی آدم در و حق انتخاب اوست. ✔️حال که خداوند این حریت را به انسان عطا کرده، هیچ‌ کس حق ندارد آن را از او سلب کند؛ مگر اینکه او به اسم آزادی، سلامت روح و جسم دیگران را مخدوش کند. ✔️تکریم انسان به این است که خداوند رسولی درونی به نام عقل به او عنایت کرده است و نیز رسولان و راهنمایان معصومی را مأمور کرده که آدمیان را در مسیر انتخاب کمک رسانند. ✔️ کسی که آزادانه انتخاب کرد باید توابع و آثار بد یا خوب انتخاب خود را هم بپذیرد. 🔹 روایت معتبره زیر به خوبی کرامت آزادی اندیشه را برای بنی آدم تبیین فرموده و تصریح می کند که اگر او از این حریت در انتخاب درست استفاده کند و شهوت را تابع عقل قرار دهد، از فرشتگان که عقل محضند کرامت بیشتری دارد در حالی که اگر عقل را فدای شهوات حیوانی کرد و انتخابی ناروا داشت از جانداران بی‌بهره از عقل بدتر می‌شود. «أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ اَلْمَلاَئِكَةُ أَفْضَلُ أَمْ بَنُو آدَمَ فَقَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي اَلْمَلاَئِكَةِ عَقْلاً بِلاَ شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي اَلْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلاَ عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَتْ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ اَلْبَهَائِمِ». 📚ابن بابویه، علل الشرائع ، ج ۱ ، ص ۴ و ۵. 🆔@andalibhamedani
(فرستۀ ششم) 💢پرسش‌هایی مهم و راهگشا از کسانی که کرامت ذاتی بنی آدم را نمی پذیرند💢 🔸۱/ آیا می‌پذیرید که قرآن کریم به نبی خاتم (صلی الله علیه و آله) و مؤمنان دستور دعوت حکیمانه، موعظهٔ زیبا و زیباترین شیوهٔ بحث را مطرح فرموده است؟ ﴿ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ﴾ نحل/ ۱۲۵. ✔️حال آیا اگر من برای او هیچ احترامی قائل نبودم و او را دعوت به دین کردم، دعوتم حکیمانه است؟‼️ اگر او را موعظه کردم در حالی که هیچ‌ ارزشی برای او معتقد نبودم موعظهٔ من زیبا است؟‼️اگر او را فقط شبیه به انسان بدانم و فاقد ارزش انسانی بشمرم، بحث و گفتگوی من جدال بالتی هی أحسن است؟‼️ ✔️آیا پیش شرط دعوت حکیمانه و موعظهٔ زیبا و بحث زیبا برای جلب خلق به زیبایی‌های دین این نیست که او را واقعا و نه از روی ظاهر سازی محترم بشمرم؟‼️ ✔️آیا اگر او بفهمد که من او را فاقد ابتدایی‌ترین حقوق اجتماعی می دانم، و او را نجس می‌دانم این دعوت زیبا و حکیمانه است؟‼️ 🔸۲/ آیا قرآن مجید دستور زیباترین شیوهٔ گفتگو را با اهل کتاب نداده است؟ ﴿وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَأُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ﴾عنکبوت/ ۴۶. ✔️حال آیا این آیه با تحقیر، تصغیر و توهین آنان هماهنگ است؟‼️ 🔸۳/آیا کتاب کریم صراحتا اهل کتاب را دعوت به همکاری بر محور توحید نداده است؟ ﴿قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ﴾آل‌عمران/ ۶۴. ✔️آیا همکاری انسان با انسان‌نما آن هم بر محور توحید و یگانه پرستی معنا دارد؟‼️ 🔸۴/آیا این کریمه در قرآن نسبت به کفار و مشرکین بی‌آزار آمده است یا نه؟ ﴿لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ﴾ممتحنه/۸. ✔️آیا برخورد زیبانما و تصنعی و منافقانه را می‌توان مصداق بر و قسط قرآنی دانست؟‼️ ✔️آیا اگر او مرا فاقد ارزش انسانیت بشمرد و آن‌گاه ظاهرا با من رفتار نیکویی داشته باشد، به او نمی‌گویم احترام تصنعی و منافقانه چه فائده‌ای دارد؟‼️ باور کنیم که بدون باور به نمی‌توانیم خود را داعی الی الله بشمریم. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#تحلیل_دعوت_حسینی 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 171 📆چهارشنبه 12 مهر 1402 🔰53- بررسی مختصری
172.mp3
21.27M
🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 172 📆چهارشنبه 19 مهر 1402 🔰53- بررسی مختصری دربارهٔ عقیلة النساء حضرت سلام الله علیها [جلسۀ چهارم] 🆔@andalibhamedani
تحلیل دعوت حسینی جلسه 172- 19مهر 1402.docx
60.7K
📄تقریر درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 172 📆چهارشنبه 19 مهر 1402 🔰53- بررسی مختصری دربارهٔ عقیلة النساء حضرت سلام الله علیها [جلسۀ چهارم] 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#کرامت_و_دعوت (فرستۀ ششم) 💢پرسش‌هایی مهم و راهگشا از کسانی که کرامت ذاتی بنی آدم را نمی پذیرند💢 🔸۱
(فرستۀ هفتم) ⭕️ از رهنمود اخلاقی زیر وظیفهٔ نامدران و صاحب منصبان در حفظ کرامت انسان‌ها و لزوم‌ مراقبت از نفس سرکش استفاده می‌شود و نیز از این روایت معتبره می‌توان وظیفهٔ مردم نسبت به پرهیز از هرگونه احساس و ابراز خواری و زیر پاگذاشتن کرامت را برداشت کرد: 🔷«عَنْهُ(علی بن ابراهیم) عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: خَرَجَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ص عَلَى أَصْحَابِهِ وَ هُوَ رَاكِبٌ فَمَشَوْا مَعَهُ فَالْتَفَتَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ لَكُمْ حَاجَةٌ فَقَالُوا لَا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ لَكِنَّا نُحِبُّ أَنْ نَمْشِيَ مَعَكَ فَقَالَ لَهُمُ انْصَرِفُوا فَإِنْ مَشَى الْمَاشِي مَعَ الرَّاكِبِ مَفْسَدَةٌ لِلرَّاكِبِ وَ مَذَلَّةٌ لِلْمَاشِي قَالَ وَ رَكِبَ مَرَّةً أُخْرَى فَمَشَوْا خَلْفَهُ فَقَالَ انْصَرِفُوا فَإِنَّ خَفْقَ النِّعَالِ خَلْفَ أَعْقَابِ الرِّجَالِ مَفْسَدَةٌ لِقُلُوبِ النَّوْكَى‌» 📚البرقی، المحاسن، ج۲، ص ۶۲۹ و نیز ر،ک: کلینی، کافی، ج ۶، ص۵۴۰. 🔸روزی امیرالمؤمنین (علیه السّلام) سوار بر مرکب نزد اصحابش رفت آن ها پیاده دنبال ایشان حرکت کردند. علی (علیه السلام ) روی به آنان کرد و فرمود: آیا خواسته‌ای از من دارید؟ گفتند: نه ای امیرالمؤمنین، فقط دوست داریم همراهت حرکت کنیم. 🔸امام فرمود: برگردید! این پیاده رفتن شما به دنبال سواره موجب مفسده(= احساس تکبر و ...) برای سواره و باعث ذلت خود شماست. 🔸بار دیگری همین کار توسط گروهی انجام شد حضرت به آنها فرمود: برگردید چه اینکه صدای کفش پیادگان موجب تباهی و فساد دل‌های کم ظرفیت است. 🔹ملاحظه می‌کنید که چگونه مولا به افراد صاحب منصب و مشهور اعلام خطر می‌کند و آن‌ها را از انجام هر کاری که نشانگر علو و برتری آنان و تحقیر و تذلیل خلق است منع می‌کند و نیز چگونه برای حفظ کرامت انسان ها آنان را از هرگونه عملی که علامت ذلت و خواری است، برحذر می دارد. 🆔@andalibhamedani
💢💢 در کلام (فرستهٔ اول) [مستندات] آن چه در متن دروس سالیان گذشته و یا به صورت پیام و یا مصاحبه به آیت الله سیستانی (دامت برکاته) انتساب داده‌ام از این قرار است: 🔸۱/ سید سیستانی در ادلهٔ قاعدهٔ الزام مناقشه دارند و در عوض قاعده‌ای به نام دارند که خود در تعریفش می فرماید: الف) «هو قانون الاحترام المتبادل فیما اذا کان بناء المجتمع المتشکل من الادیان و المذاهب المختلفة علی التعایش السلمی، فان ذلک یستدعی احترام کل من الاطراف قانون الاخر» (رسالۀ قاعده الزام، ص ۷۲.) ب)«إن عدم الاحترام ینافی التعایش السلمی المشترک الذی هو اساس الذمة و الهدنة و التعاون» (همان، ص۷۳) ج)«إن التعایش السلمی لایمکن الا مع احترام کل قوم الروابط المالیة المحترمة عند الاخرین و لیس معنی ذلک، قانون الالزام، بل معنی ذلک: قانون الإقرار أو قانون الذمام..» (همان، ص۱۱۲.) (البته در اینجا بحث قاعدهٔ مقاصهٔ نوعیه نیز مطرح شده است ....) 🔸۲/ایشان در در رسالهٔ خبر واحد(ص ۲۳ به بعد) وارد بحث لزوم مقایسهٔ مضمونی و روحی روایات با کتاب و سنت می‌شوند و صریحا سخن از اهداف رئیسه دین به میان می‌آورند و بین اهداف و احکام شریعت فرق می‌گذارند و می‌فرمایند: «إن تلک الأهداف لا یکون قانونا» و اهداف عالیه را در شریعت اسلامیه اینگونه معرفی می‌کنند: «فالاهداف علی درجات و الاصول في شریعتنا الاسلامیة المتعلقة بالانسان و المبدأ و المعاد و العلاقات الاصلیة بین البشر التی یشیر الیه قوله تعالی ان الله یأمر بالعدل و الاحسان أو العلاقات الاخری و الحکم بالقسط و العدل ... و و و غیر ذلک فهذه بعض الاهداف الرئیسة و المبادی العامة للدین الاسلامی فالاسلام مبین لذلک الدین الفطری الذی یعبر عنه الیوم بالقانون الطبیعی المرتکز في النفوس. وعن تلک الاصول تتفرع مجموعة من القوانین التي بینها القرآن بشکل تفصیلی و من بعده سنن النبی الاعظم و الائمة الهدی بتفصیل اکثر ... فاذا قیل لابد ان یکون الخبر موافقا فیقصد بذلک‌ الموافقة مع تلک ....» (رساله خبر واحد، ص ۲۴ و ۲۵) پس ایشان صریحا عدالت و کرامت انسان ( = بدون قید = انسان بماهو انسان) و ... را مصداق همان اهداف عالیه می‌شمرند و در پایان( ص ۲۵ و آغاز ص ۲۶) تصریح دارند: «فالمراد من التوافق من حیث الروح و الهدف و هو امر واضح و لیس المراد التوافق مع الاطلاق و العموم و المراد من التخالف لیس التخالف بنحو التباین أو الجزئی و الکلی» نتیجهٔ مبنای ایشان: «و الحاصل : ان الخبر لابد أن یتوافق و ینسجم مع تلک الامور (= اهداف رئیسه و روح شریعت مثل عدالت و کرامت انسان ) لا أن تکون کلمة من هنا و کلمة من هناک، بل لابد أن یکون علی اساس واحد» (همان، ص ۲۵) 🆔@andalibhamedani 👇👇👇👇👇
👆👆👆👆👆 (فرستهٔ دوم) 🔸۳/ در رسالهٔ تعادل و تراجیح(ص ۴۸۱ .) مجددا بحث لزوم موافقت مضمونیه و روحیه را مطرح می‌فرمایند و تصریح می‌کنند که: اگر روایتی در باب مسائل اجتماعی بود باید با این امور اساسی سنجیده شود: الف) العدالةالاجتماعیة ب) تکریم البشر ج) بطلان نژاد پرستی و این‌ که ملاک فضیلت در برابر خداوند تقوی است ..... «فلو کانت الروایة فی مجال العلاقات الإجتماعیة فلابد أن تتلائم مع العدل و الإحسان و تکریم البشر و العدالة الاجتماعیة ( ان الله یأمر بالعدل و الإحسان ) و الناس سواسیة أمام الله تعالی و لا فضل الا بالتقوی فالطعن ببعض الشعوب مثلا لا یتلائم معها و اذا کانت الروایة فی مجال العبادة و العلاقة مع الرب فلابد من أن تدل علی تقدیسه و حصر العبادة فیه، اذن فلابد ان تکون الروایة امتدادا للأهداف العلیا المنصوصة فی الکتاب و السنة و لابد من وجود تناسب و شباهة بین مفاد الروایات و المبادئ و الأحکام المسلمة فی الکتاب و السنة ....» ✅مشاهده می‌فرمایید ایشان در اینجا کرامت بشر (بماهو بشر ) و در جای دیگر کرامت انسان را (بماهو انسان ) به عنوان یکی از اهداف عالیهٔ شریعت مطرح کرده‌اند. علاوه بر این که در عبارت فوق از اصل اساسی و بنیادی دیگری که ارزش و فضیلت در برابر خداوند است یاد می‌کنند و به تبع قرآن مجید آن را به تقوی می‌دانند و اگر روایتی فضیلت را به قومیت گرفت، کنار می‌گذارند. طلبهٔ ناچیز حوزه محمد عندلیب همدانی 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقه جلسه 10-22 مهر 1402.docx
63.5K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆شنبه 22 مهرماه 1402 🔰جلسۀ 10 سال تحصیلی 1402-1403 🔰 جلسۀ 10 🔰جلسۀ 801 🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 305-19 مهر 1402.docx
64.9K
📄تقریر درس خارج اصول 📆 شنبه 22مهرماه 1402 🔰جلسۀ 10 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 10 🔰جلسۀ 305 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا