استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت//۱۷ نقل معجزه و کرامت//۲ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۱۸
#خرافه_پردازان
#خرافه_پذیران
#خرافه_پنداران
هیئت خرافه ساز یا هیئت خرافه سوز ؟‼️
«وَقَالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ ۗ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»
۱۱۱بقره
🔹قرآن کریم سخن بدون برهان و حجت را نمی پذیرد و از همگان می خواهد به جای ادعای بی دلیل و به جای پرداختن به خرافات اگر مدعای خویش را صحیح می دانند حجت و برهان بر آن اقامه کنند.
✅ پیشینه ی خرافه سازی و خرافه سوزی به گذشته تاریخ فرهنگ و تمدن بشری برمی گردد، همواره کسانی بوده و هستند که حیاتشان بر محور عقل و علم نیست ، بلکه زندگی اینان در زندان جهل و در اسارت بافته های بیهوده و باطل سپری می شود و درخت وجودشان را آفت خرافه بی ثمر کرده است و در برابر آن ها افرادی بوده و هستند که شجره طیبه حیاتشان ریشه در اندیشه های والای انسانی دارد.
✔️ تاریخ نشان می دهد که همیشه یکی از دغدغه های مهم رهبران الهی ،مصلحان و متفکران متعهد زدودن هرگونه مطلب سست و بی بنیان و هرگونه آداب و رسوم بی سامان و تمام سنت های خرافی و غیر عقلانی و باور های جاهلانه و بدون پشتوانه ی عقلایی است ، اینان با پندارها ، گفتار ها و رفتارهای غیر حکیمانه ، و با هرگونه بدعت و باطل و بیهودهگرایی سر ناسازگاری دارند.
✅ گروهی از #خرافه_پردازان ، دروغ پردازان حرفه ای و جاعلان و خناسانی هستند که حیاتشان وابسته به جهالت مردم و زندگی آن ها در گرو غفلت آدمیان است، اینان زباله ی متعفن خرافه را در قالبی زیبا و فریبنده به مردم عرضه می کنند تا متاع اصلی از بدلی تشخیص داده نشود و بتوانند فریب و نیرنگ خود را عملی سازند.
✔️عده ای دیگر از #خرافه_پردازان ، جاهلانه و چه بسا با حسن نیت به جعل خرافه می پردازند، مثلا چون شخصیتی را دوست دارند به این خیال که درپی ترویج و تبلیغ محبوب خود هستند، کرامت تراشی می کنند و افسانه های باطلی و بی اساس می سازند.
.
✅از دو گروه فوق که به جعل خرافه می پردازند ، بگذریم ، به دسته ی سوم از #خرافه_پردازان می رسیم که با نشر و پخش این اباطیل در سخنرانی ها و نوشته ها و....کمک به ترویج باورهای باطل ، سنت های خرافی و پندارهای پوچ می کنند، سوگوارانه اینکه این عده از موقعیت والای منبر دینی برای این منظور استفاده می کنند.
✔️مقصود از #خرافه_پذیران کسانی هستند که با جهالت و یا احیانا لجاجت زمینه ی ترویج خرافات را فراهم می کنند، آن ها که به جای روی آوردن به مبانی عقلانی دین و سیراب شدن از زلال اخلاق و آداب انسانی آیین الهی ، به سراب کرامت تراشی های دروغین و خطابه های مملو از خرافات روی می آورند.
✅وقتی هیئت های حسینی با محوریت علمای فهیم و آگاه به زمان نبود ، وقتی مجالس دینی به دست برخی از مداح نمایان خاطی و غالی و بی سواد بود ، وقتی برخی از واعظ نماهای کم بهره از علم و اخلاق دینی یکه تاز محافل مذهبی شدند ، انتظاری به جز ترویج خرافه و باطل نمی توان داشت‼️
🔹 اما منظور من از #خرافه_پنداران کسانی هستند که تمام یا بیشتر اموری را که مربوط به جهان غیب است و خود نتوانسته اند آن هارا بپذیرند ، خرافه می پندارند ، این گروه به جای بحث و استدلال از نیش زبان و تمسخر استفاده می کنند و بیان مقامات واقعی معنوی معصومین (علیهم السلام) را برنمی تابند. روشنفکر نمایان #خرافه_پندار از یک سو و مداح نمایان و روحانی نماهای #خرافه_پرداز از سوی دیگر خواسته یا ناخواسته هدف مشترکی دارند و آن دور شدن مردم از حقایق ناب دینی است.
@andalibhamedani
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
#دفن_مظلومانه
﴿انساب الأشراف /ج۳/ص۶۴ و ۶۵﴾
«وَقَالَ أَبُو مخنف: منع مروان من دفن الحسن مَعَ رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى كاد يكون بين الْحُسَيْن وبينه قتال، واجتمع بنوهاشم وبنو المطلب ومواليهم إِلَى الْحُسَيْن، وَقَالَ أبو سعيد الخدري وأبو هريرة لمروان: أتمنع الحسن من أن يدفن مع جده (رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟) وقد قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: [الحسن والحسين سيدا شباب أهل الجنة.] فَقَالَ مروان: لقد ضاع حَدِيثِ رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أن كَانَ لا يرويه إِلا مثلك ومثل أَبِي هريرة.»
____
جهت بررسی اسناد حدیث نبوی فوق در کتب اهل سنت به عنوان نمونه ر،ک:
سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها
نویسنده : الألباني ، ناصر الدين جلد : ۲ صفحه : ۴۲۳ به بعد
و:
نظم المتناثر من الحديث المتواتر نویسنده : الکتانی الشیخ محمد جعفر
جلد : ۱ صفحه : ۱۹۶
@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت//۱۸ #خرافه_پردازان #خرافه_پذیران #خرافه_پنداران هیئت خرافه ساز یا هیئت خ
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۱۹
سنجهٔ صدق و صواب؟
«نَبِّئُونِی بِعِلْمٍ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ١٤٣ انعام
«اِئْتُونِی بِکِتَابٍ مِنْ قَبْلِ هَذَا أَوْ أَثَارَةٍ مِنْ عِلْمٍ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ» ٤ احقاف
«قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ »١١١ بقره
✔️از سه سخن الهی فوق و..... استفاده می شود که استواری هر سخنی و نیز صلاحیت هر سخنوری وابسته به صواب و اتقان برهان عقلی و صحت و اعتبار دلیل نقلی است.
«یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَقُولُواْ قَوُلْا سَدِیدا.»احزاب ۷۰
✔️راویان راستین روضهٔ حسینی ، رؤیا پرداز و افسانه سرا نیستند بلکه با تکیه بر منابع معتبری همچون ارشاد مفید ، امالی صدوق ، لهوف ابن طاووس ، نفس المهموم محدث قمی و...رایت وپرچم رساترین رسانهٔ شیعه را در دست گرفته و راه و رسم راستگویی را پیشهٔ خود ساخته اند؛ اینان چه در روایتگری ، چه در ستایشگری و چه در سوگواری ، سرمشق و ٱسوهٔ نسل های آینده هستند.
.✔️افرادی که یا کم بهره از علوم دینی هستند ، یا اطلاعات عمومی آنها اندک است ، ، یا به مقتضیات زمان آشنا نیستند ، یا کم مطالعه اند ، یا بدون فکر و تأمل بر منبر می نشینند و یا استاد حاذق ندیده اند هرگز نمی توانند خطیب موفقی به حساب بیایند.همچنانکه نباید عوام فریبان ، عوام زدگان ، متملقان و لفاظان را سخنور مذهبی شمرد.
✔️دانشمند فقید و خطیب فرزانه مرحوم حسینعلی راشد تربتی نمونه ای بسیار خوب از بزرگان منبر بود. او سالها در محافل مذهبی تهران و نیز در رادیو ایران سخنرانی می کرد و همهٔ مردم در هر سطحی از دانش آن بزرگ مرد بهره می بردند در عین حال هرگز از او مطلب بی مدرک و سخیف و سست و موهونی شنیده نشد ، چون هم با سواد بود و هم با مطالعهٔ فراوان و فکر زیاد سخن می گفت و نیز دارای سلیقهٔ زیبایی هم در انتخاب موضوع و هم در کیفیت بیان مطالب بود.
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۲۰
زمان شناسی
«اَلْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لاَ تَهْجُمُ عَلَيْهِ اَللَّوَابِسُ»
امام صادق (علیه السلام)
کافی ج ۱ /ص ۲۶
✅ یکی از مهمترین عناصر مؤثر در کم شدن خطا و لغزش چه در اصل تصمیم گیری و چه در اجرای تصمیم؛ درک صحیح از اقتضائات و الزامات زمانه است.
✅ به نظر می رسد خطاهای برخی از سرپرستان بزرگوار محافل دینی و بعضی از سخنرانان محترم و نیز تعدادی از مداحان عزیز در اثر عدم توجه به اقتضائات زمانه است.
در حالی که :
اولا// میزان دانش و اطلاعات عمومی و نیز دقت مردم و پرسشگری آنها بالا رفته است.
ثانیا // در اثر گسترش فضای مجازی سخنان خطیب و مداح در معرض انتقال به همگان است و مستمعین فقط حضار در مجلس نیستند.
✅ من از انجام تصمیمات گروهی منظم ، کارشناسی شده و متناسب با زمان در زمینهٔ اصلاح وضع موجود مجالس مذهبی ناامید هستم ولی از همهٔ حوزویان زمان شناس ، از همهٔ خطبای صالح و مداحان صادق ، از همهٔ متصدیان دردآشنای هیئت ها ، از همهٔ محبان روشن و آگاه اهل بیت ( علیهمالسلام ) و از همهٔ دانشگاهیان عزیز به خصوص از جامعه شناسان محترم و روان شناسان بزرگوار می خواهم با ارائهٔ راهکار به صورت گفتار و نوشتار از جمله در فضای مجازی در این جهاد مقدس سهمی داشته باشند.
✅ لزوم مطالعه و افزایش اطلاعات عمومی برای
واعظ ، هرگز به معنای مطرح کردن مطالب تخصصی ( چه در علوم تجربی و چه در علوم انسانی) در منبر نیست . من طلبه اگر فقط در حوزه درس خوانده ام و در رشته های دیگر علوم تحصیلات دانشگاهی به صورت جدی نداشته ام حق ندارم با مطالعات سطحی در آن دانش ها اظهار نظر کنم.
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۲۱
سوگنامهٔ سوداگری ؟❗️
«بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ» ۹۰ بقره
✔️ بسیاری از ما سوز و گداز سخنوران و ستایشگران سوخته جان را نسبت به سراشیبی سقوط که توسط سوداگران سبکسر در ساحت مقدس محافل سوگ و سرور آیینی به وجود آمده شنیده و یا خوانده ایم.
دنیاپرستان زیانکاری که هم نفس نفیس خود را و هم سرمایهٔ پرارزش خویش(=هنر سخنوری و ستایشگری) را ارزان فروخته و شوربختانه شعائر پر شکوه شیعه را دست آویزی برای دست اندازی و دست یازیدن به ثروت و شهرت قرار داده اند.
به تعبیر حضرت مولا ( سلام الله علیه):
«وَ لَبِئْسَ اَلْمَتْجَرُ أَنْ تَرَى اَلدُّنْيَا لِنَفْسِكَ ثَمَناً، وَ مِمَّا لَكَ عِنْدَ اَللَّهِ عِوَضاً. وَ مِنْهُمْ مَنْ يَطْلُبُ اَلدُّنْيَا بِعَمَلِ اَلْآخِرَةِ، وَ لاَ يَطْلُبُ اَلْآخِرَةَ بِعَمَلِ اَلدُّنْيَا.»نهج البلاغه خطبه ۳۲
آن بزرگوار از تجارت زشتی سخن می گوید كه گروهی در آن خود را به بهای اندک دنیا معامله می کنند و نیز کسانی که به وسيله کارهای به ظاهر دینی و اخروی ،دنيا را مىطلبند در حالی که بايد با انجام کارهای خدایی در دنيا ، آخرت را طلب می کردند.
✔️پیشکسوتان پارسای ما به خوبی می دانستند که مجلس اهل بیت ( علیهم السلام ) دار العبادة ، دارالمعرفة ، دار الصفاء و دارالشفاء است نه دار داد و ستد و دستمزد❗️، سلف صالح ما با زبان و با عمل به ما آموختند که هنر خطابه و ستایشگری سرمایهٔ هدایت است نه رأس المال تجارت❗️
✔️مجلس مورد تایید قرآن و عترت مجلسی است که بانی ، خطیب ،مداح و حضار برای انعقاد ، اجراء و حضور در آن محفل قصد قربت کنند و عمل خود را عبادی بشمرند، از این رو مرحوم آیت الله آخوند همدانی به اهل منبر سفارش کرده بودند که به همان نیتی روی منبر بروند که با آن نیت روی سجاده رفته و نماز می خوانند. همانگونه که توصیهٔ دیگر آن مرحوم این بوده که خطیب دقت کند در طول خطابه چه خوراک معنوی به مستمعینی می دهد که مغزشان را در اختیار او قرار داده اند.
✔️اگر سرپرستان محافل دینی مشاهده کردند که واعظ یا مداح به هنگام دعوت تعیین نرخ می کند❗️ و یا پس از مراسم نسبت به هدیه ای که به او داده شده اعتراض دارد❗️ ، بدانند این منبری و مداح شایستگی نوکری آستان ملکوتی آل الله ( علیهم السلام ) را ندارد.
✔️روایتی منقول از حضرت امیر المؤمنین ( سلام الله علیه) است که :«أَكْثَرُ شَيْءٍ يُرْدِي الْكِذْبُ وَ الْخِيانَةُ»(عیون الحکم /ص۱۱۱) ،
بنابر این می توان گفت ، برای یک هیئت خطرناک تر و مهلک تر از این نیست که خائنان کاسب ، کاذب بلکه کذاب هم باشند و مبادا هیئتی برای رقابت با هیئت های دیگر و یا برای گردآوردن جمعیت بیشتر به واعظ نمایان و مداح نمایان کاسب و کاذب روی بیاورد.
✔️ بر طبق روایتی که از امام صادق (علیه السلام) در کتاب ﴿معانی الاخبار/ص ۱۸۱﴾ آمده است؛ پرداخت زیبای #هدیهٔ مناسب به ناشرین علوم آل محمد ( علیهم السلام) و نیز پذیرش این #هدایا مانعی ندارد ، روشن است این عمل از سنخ کسب و تجارت با علوم دینی نیست ، زیرا نه نرخی تعیین می شود و نه هیچگونه اعتراضی نسبت به مقدار #هدیه صورت می گیرد.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت//۲۱ سوگنامهٔ سوداگری ؟❗️ «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ» ۹۰ بقر
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۲۲
موسم مراسم
«ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ ۗ»
حج//۳۰
«ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»
حج//۳۲
«......وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَةً يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ يَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِينَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ إِلَيْنَا»
خصال/ ص ۲۶۵
✔️شیعیان با برپایی مراسم و محافل مذهبی:
اولا/ پیوند معنوی خود را با اسوه های زیبای انسانیت محکم تر و زمینه های تقوی و پارسایی خود را تقویت می کنند.
ثانیا/ موجب عزت و زنده نگاه داشتن مکتب و پیام های زیبای قرآن و عترت و در نتیجه نصرت دین می شوند.
ثالثا / باعث دعوت همگان برای رسیدن به سعادت و خیر می گردند.
رابعا/حرمت مقدسات و شعائر را عملا پاس می دارند.
خامسا/ توشه ای برای جهان آخرت و حیات جاودانهٔ خود می فرستند.
✔️اگرچه اقامهٔ شعائر الهی و برپایی مجالس مذهبی اختصاص به زمان خاصی ندارد و سیرهٔ همیشگی عاشقان قرآن و عترت است، اما قطعا تشکیل اهمیت این محافل در یادبود سوگ و سرور آل الله ( علیهم السلام ) مؤکد است.
✔️ تعدادی از مناسبت ها یی که اکنون در هیئت ها مطرح است مستند محکم دارد و یا حد اقل در برخی از روایات و کتب قدما به نحوی و لو در حد احتمال عنوان شده اند ، این گونه مناسبت ها از بحث من خارج است ولی بعضی از به اصطلاح مناسبت ها به هیچ وجه مدرکی و لو در حد یک قول ضعیف از مورخان قابل قبول ندارد و فقط توسط کمپانی و کارگاه کاسبان کاذب جعل شده است، و عجیب این است که گاهی گروهی پس از جعل دنبال سندسازی هم هستند❗️
✔️به عنوان نمونه قبلا هم عرض کرده ام:
❌«آن چه در صفحهٔ ۱۹۰ از کتاب #تقویم_الشیعة تألیف #خطیب_خاطی آمده و نیز #کمپانی_صادرات_دروغ در تهران به ترویج آن پرداخته مبنی بر اینکه روز دهم رجب سالروز میلاد حضرت علی اصغر (سلام الله علیه) است هیچ مستندی ندارد، چنانکه شش ماهه بودن آن شهید مظلوم نیز مدرک معتبری ندارد، و نمی تواند مبنای محاسبه برای به دست آوردن تاریخ تولد قرار گیرد.
❌«دروغ در هرجا و توسط هر شخصی عقلا و شرعا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ رنگ دین و لعاب آیین زده شود زشتی و حرمت آن قطعا بیشتر خواهد بود .جعل در مناسبت های آئینی نیز رو به گسترش است.
حقیر تکلیف خودم را در این زمینه انجام داده و خواهم داد و همه هزینه آن را هم می پردازم، بنده که همواره مدافع سرسخت شعائر دینی بوده ام به صراحت عرض می کنم که مشخص کردن روزهایی به عنوان:
رحلت حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها)
رحلت بانو ام البنین(سلام الله علیها)
تولد و رحلت حضرت معصومه(سلام الله علیها) رحلت بانو رباب(سلام الله علیها)
تولد حضرت رقیه(سلام الله علیها) و....هیچ مدرک تاریخی ندارد
🆔@andalibhamedani
#روضه_خوان
به راستی چقدر تفاوت است بین فقیه بزرگ شیعه مرحوم میرزا جواد آقای تبریزی که در جلسهٔ درس با حالت گریه آرزوی مقام روضه خوانی را داشت با کسانی که این واژه را برای طعنه و کنایه به رقیب خود کار می برند ؟❗️
روضه خوانی با تکیه بر منابع معتبر مقام و منصب معنوی بسیار والاییست که اساسا قابل قیاس با مناصب دنیوی نیست.
روضه خوان زادهٔ ناقابل
محمد عندلیب همدانی
۲۹ مرداد ۱۴۰۳
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت//۲۲ موسم مراسم «ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۲۳
قرآن ؛ محور هدایت در هیئت
«إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا »٩/ اسراء
✅ بنیان هیئت بر هدایت خلق برای گام نهادن بر استوارترین راه است ، و راه استوار را باید از قرآن آموخت.
✅ هیئتی ها ، انسان های قرآنی و مؤمنی هستند که به دستور کتاب الهی در پی انجام عمل صالح بوده و همین ایمان و قرآنی بودنشان باعث می شود که قرآن به آنها بشارت پاداشی بزرگ دهد.
✅ قرآنی بودن هیئت فقط به این نیست که فقط در ابتدای مجلس چند آیه قرائت شود بلکه لازم است مطالب سخنران بر محور قرآن باشد ، همانگونه که اگر در بین مداحی و حتی سینه زنی به مناسبت با صدای زیبا تلاوت قرآن شود، بسیار دلنشین خواهد بود.
✅ مداحان پیشکسوت سعی می کردند نخست سروده های ناب اخلاقی را که مستند به قرآن مجید و احادیث آل الله ( علیهم صلوات الله) بود می خواندند ، استمرار و تکامل این سنت زیبا ضروری است.
✅ از آنجا که زیبنده نیست برخی از هیئتی های ما حتی با روخوانی قرآن آشنا نباشند پس چه نیکوست سرپرستان هیئت زمانی را مستقلا برای آموزش قرآن در نظر بگیرند.
✅ چه زیباست هیئت ها از کودکان ، نوجوانان و جوانانی که در پی تدبر در قرآن و یا حفظ آن هستند ،حمایت و تقدیر کنند.
✅ روشن است که جلسات و محافل قرآنی در زمینهٔ تعلیم کتاب خدا و گسترش حفظ قرآن کریم و ترویج آموزه های آن وظیفهٔ ویژه دارند اما این باعث نمی شود که هیئت های حسینی از این امور مهم غافل بمانند.
✅ نکند ما هیئتیان اعم از متصدی ، منبری ، مداح و مستمع جزء گروهی باشیم که پیامبر رحمت( صلی الله علیه و آله و سلم) در روز جزا از ما شکوه و شکایت کند که اینان در هیئت خود قرآن محور نبودند.
« وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا »۳۰/فرقان
🆔@andalibhamedani
بخشی از دعای امام صادق (علیه السلام)
در سجدهٔ پس از نماز برای:
#زوار_کربلا
قابل توجه سرزنش کنندگان
✅«.....اللَّهُمَّ إِنَّ أَعْدَاءَنَا عَابُوا عَلَيْهِمْ بِخُرُوجِهِمْ فَلَمْ يَنْهَهُمْ ذَلِكَ عَنِ الشُّخُوصِ إِلَيْنَا- خِلَافاً مِنْهُمْ عَلَى مَنْ خَالَفَنَا فَارْحَمْ تِلْكَ الْوُجُوهَ الَّتِي غَيَّرَتْهَا الشَّمْسُ وَ ارْحَمْ تِلْكَ الْخُدُودَ الَّتِي تَتَقَلَّبُ عَلَى حَضْرَةِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ ﴿علیه السلام﴾ وَ ارْحَمْ تِلْكَ الْأَعْيُنَ الَّتِي جَرَتْ دُمُوعُهَا رَحْمَةً لَنَا وَ ارْحَمْ تِلْكَ الْقُلُوبَ الَّتِي جَزِعَتْ وَ احْتَرَقَتْ لَنَا وَ ارْحَمْ تِلْكَ الصَّرْخَةَ الَّتِي كَانَتْ لَنَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ تِلْكَ الْأَبْدَانَ وَ تِلْكَ الْأَنْفُسَ حَتَّى تُوَفِّيَهُمْ عَلَى الْحَوْضِ يَوْمَ الْعَطَشِ الْأَكْبَرِ»
📚 کامل الزیارات/ص ۱۱۷
🔸...... بار الها با اینکه دشمنان بر شیعیان ما برای این سفر زیارتی خرده گرفته و می گيرند( آن را نامعقول شمرند) اما این سرزنش ها به هيچ وجه مانع اینان از این زیارت نشده و نمی شود.پروردگارا بر اين رخسارهایی كه در اثر تابش خورشید رنگشان دگرگون گشته،و بر اين گونهها كه بر قبر حسين (عليه السّلام) قرار گرفته و بر اين ديدگان اشکبار كه از سوز دل براى ما می گرید ، و بر اين دل های سوخته و بی تاب در مصيبت ما ،و بر اين فغان و خروش ها كه براى مظلوميّت ما بر كشيده شده، رحمت آور. بار الها من اين جان ها و جسم ها را به تو مي سپارم تا در آن روز كه تشنگى همه را فرا مي گيرد،ازحوض کوثر سیرابشان کنی.
✅نکند ما هم مثل دشمنان بر زائران عاشق و بر زیارت اربعین خرده بگیریم.
🆔@andalibhamedani
عبارتی ناب از جناب:
#ابن_سینا
به مناسبت اول شهریور روز بزرگداشت حکیم نامدار جناب ابوعلی سینا عبارتی را از کتاب معراج نامهٔ ایشان نقل می کنم:
✅ «شريفترين انسان و عزيز ترين انبيا و خاتم رسولان صلى الله عليه و آله و سلم چنين گفت با مركز حكمت و فلك حقيقت و خزينه عقل امير المؤمنين عليه السلام كه يا على: اذا رأيت الناس يتقربون الى خالقهم بانواع البر تقرب اليه بانواع العقل تسبقهم و اين چنين خطاب جز ما چون او بزرگى راست نيامدى كه او در ميان خلق آن چنان بود كه معقول در ميان محسوس گفت يا على چون مردمان در كثرت عبادت رنج برند تو در ادراك معقول رنج بر تا بر همه سبقتگيرى لاجرم چون بديده بصيرت عقلى مدرك اسرار گشت همه حقايق را دريافت و ديدن يك حكم دارد كه گفت لو كشف الغطا ما ازددت يقينا هيچ دوست آدمى را زيادت از درك معقول نيست بهشتى كه بحقيقت آراسته باشد بانواع نعم و زنجبيل و سلسبيل ادراك معقول است دوزخ با عقاب و اغلال متابعت اشغال جسمانى است كه مردم در جحيم هوى افتد و دربند خيال بماند»
📚 معراج نامه / ص ۱۵
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۲۴
جایگاه نسل جدید در هیئت
امام صادق ( علیه السلام) :
«بَادِرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَكُمْ إِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ»
📚 کافی ج ۶ /ص ۴۷
✔️با نگاهی گذرا به قرآن کریم از جمله آیات مربوط به حضرت ابراهیم و جناب لقمان می توان به اهمیت توجه قرآن به تربیت اخلاقی و دینی نسل های آینده پی برد.
✔️دشمنان اخلاق و ادب انسانی و بدخواهان آئین آسمانی همواره در پی به انحراف کشاندن نوجوانان و جوانان بوده و هستند ، تبلیغ و ترویج مکتب های انحرافی و فرهنگ های فاسد و خرافی برای این است که نسل نو از دین عقلانی و اخلاقی و سازنده بی بهره باشند.
✔️بر دانشمندان دینی و بر هیئتیان آگاه است که اساس برنامه های خود را بر تعلیم و تبیین صحیح مبانی قرآنی و روایی برای نوجوانان و جوانان قرار دهند و علاوه بر پاسخ به پرسش ها و شبهه ها ، به صورت عالمانه راه های نفوذ بیگانگان را ببندند.
✔️در طول عمر تبلیغی خود هیئت هایی را دیده ام که ادارهٔ جلسه توسط جوانان ولی با مشورت و بهره برداری از تجربیات پیشکسوتان صورت می گیرد و این امر می تواند در همهٔ هیئت های ما اجرا شود.
✔️وقتی خطیبی به جای بکار گیری تمام توان خود برای ارائهٔ خطابه ای بر پایهٔ برداشت صحیح از قرآن کریم و بر اساس تبیین درستی از روایات معتبره ، به لفاظی و خواب و خیال و خرافه و افسانه و کذب روی آورد؛ وقتی مداحی بدون اطلاعات دینی و بدون دیدن استاد لایق ، محور محافل مذهبی قرار گرفت و شروع به خزعبلات و دروغ و بافندگی کرد ، دیگر نباید انتظار داشت که جوانان تحصیل کردهٔ ما رغبتی به حضور در مجالس دینی از خود نشان دهند.
در چنین حالتی اگر مشاهده کردیم دشمنان قرآن و عترت با نقشه های شیطانی خود این سرمایه های عظیم را جلب می کنند ، باید فقط خود را سرزنش کنیم و از ادامهٔ این مسیر غلط بپرهیزیم.
🆔@andalibhamedani
#سه_نکته
در بارهٔ :
#زیارت_کربلا
توسط:
#فرشتگان
از روایات بسیاری که در منابع روایی از جمله کتاب شریف کامل الزیارات در مورد زیارت کربلا توسط فرشتگان آمده است چنین برداشت می شود که:
۱/ این زیارت، عبادت ، تسبیح ، تقدیس و تحمید خداوند است ، زیرا ملائکه همواره به ذکر و یاد حق مشغولند.
۲/ زیارت حضرت سیدالشهداء ( علیه السلام) همراه آسمانیان یعنی این زائر عارف هم در این زمین ، آسمانی است.
۳/ از آنجا که زیارت فرشتگان هیچگاه قطع نمی شود ، عاشقان کربلا نیز سعی می کنند حتی المقدور این زیارت را ترک نکنند.
◾️ به عنوان نمونه به این روایت توجه کنیم :
«... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: زُورُوا كَرْبَلَاءَ وَ لَا تَقْطَعُوهُ فَإِنَّ خَيْرَ أَوْلَادِ الْأَنْبِيَاءِ ضُمِّنَتْهُ أَلَا وَ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ زَارَتْ كَرْبَلَاءَ أَلْفَ عَامٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَسْكُنَهُ جَدِّيَ الْحُسَيْنُ ع وَ مَا مِنْ لَيْلَةٍ تَمْضِي إِلَّا وَ جَبْرَائِيلُ وَ مِيكَائِيلُ يَزُورَانِهِ فَاجْتَهِدْ يَا يَحْيَى أَنْ لَا تُفْقَدَ مِنْ ذَلِكَ الْمَوْطِنِ»
📚 کامل الزیارات/ ص ۲۶۹
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از استاد عندلیب همدانی
🔘نوشتاری در بارهٔ تاریخ ورود مجدد آل الله(علیهم السلام)به کربلا و حوادثی که در اربعین سال ۶۱ رخ داده است.
☑️در این کتاب که در ذیل کتاب « ثارالله » به طبع رسیده است به پرسشها و اشکالات پاسخ داده شده و ثابت شده است که اسیران آزاده در همان اربعین اول وارد کربلا شدهاند.👇👇👇
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از استاد عندلیب همدانی
تحقیقی درباره اربعین حسینی.pdf
7.28M
📄تحقیقی دربارۀ اربعین حسینی
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۲۵
🛑 روضهٔ مشهود ؟‼️🛑
«قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»
١١١/ بقره
✅ چنانکه در پیش اشاره شد ،از این سخن پروردگار در سورهٔ بقره و از آیهٔ ۱۴۳ انعام و ۴ احقاف و.... به خوبی استفاده می شود که صدق و صواب و استواری هر گفته و هر باوری به این است که قابلیت ارائهٔ استدلال منطقی و برهان محکم برای مخاطب داشته باشد ، پیام تمام پیامبران الهی مستند به دلیل و برهان است و اگر معجزه ای یا إخبار غیبی هم دارند که دارند به عنوان یک محرک جهت بیدار شدن فطرت و پذیرا شدن سخن منطقی آنان است.
✅ اگر غیر معصومی مطلبی را پیش خودش حق بداند ، و بدون داشتن برهان عقلی مقبول و یا دلیل نقلی معتبر آن مطلب را بیان کند ، من حق ندارم آن مطلب را از او قبول کنم ، هر چند ممکن است برخی بسیار معدود از مکاشفات و مشاهدات غیبی برای خود او معتبر باشد اما برای ما فقط و فقط دلیل عقلی و نقلی معتبر معیار است.
✅دغلکاران دورو و دروغگو ، و شیاطین
شیاد و شارلاتان از جهل بعضی از مردم سوء استفاده می کنند و چه بسا هنگامی که از آنان مطالبهٔ دلیل شود ، پاسخ دهند این مطلب مستند به مکاشفات و مشاهدات عرفانی و یا رؤیایی راست است‼️
✅ اگر چه همهٔ حادثهٔ کربلا برای ما گزارش نشده و اگر چه همهٔ گزارش ها به دست ما نرسیده است ، ولی این موجب نمی شود که ما به هر کتابی و لو خطی هم باشد اعتماد کنیم، همانگونه که موجب پذیرش ادعای مشهود بودن گزارش نخواهد بود.
عزیزان هیئتی از ذاکر مطالبهٔ مدرک معتبر کنند و اینکه فلان آقاجون ‼️ این روضه را در مشاهدات عرفانی خود دیده و نوشته و یا گفته است حجت برای نقل حادثهٔ عاشورا نیست.
✅ برای هیئت های حسینی ما زیبنده نیست مثل فرقه های آقاجونیه ‼️رفتار کنند.
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۲۶
🛑روضهٔ مشهور🛑
«نَبِّئُونِي بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»/۱۴۳ انعام
✔️شنیده میشود عدهای برای توجیه روضهای را که خواندهاند استناد به یک یا چند نفر از ذاکرین میکنند و یا میگویند چون این روضه مشهور است ما هم نقل میکنیم، آیا اساسا این قبیل توجیهات قابل قبول است یا نه؟!
✅ اگر شخصی را مشاهده کردیم که:
اولا/ حدیث شناس و متخصص در مقتل بود.
ثانیا/ سیرهٔ او در اعتماد به گزارشهای مقتل، تسامح و سهل انگاری نبود، و معمولا با اتکاء به منابع معتبر سخن میگفت.
ثالثا/ از عوامزدگی و خدای ناکرده عوامفریبی به دور بود.
در این صورت است که ذاکر میتواند به استناد به گفتهٔ این عالم مطلبی را نقل کند.
و لذا اعتماد به نقل هر عمامه به سر و هر مداح قطعا جایز نیست.
✅ شهرت هم وقتی احتمال تحقق یک رخداد را تقویت میکند که بین همان متخصصینی باشد که اهل تسامح و عوامزدگی نباشند. و الا چه بسیار مطالبی که در زبان بعضی از ذاکرین مشهور است اما هیچ اصل و اساسی ندارد.
✅بر همین اساس مرثیه خوان می تواند با استناد به کتابی مثل «ابصار العین» مطلبی را نقل کند، اگر چه باز جای نقد و بررسی برای پژوهشگران در تاریخ باقی است.
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۲۷
🛑 روضهٔ مکشوف 🛑
«ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» حج/۳۲
✅ در بحث شعائر حسینی ثابت شده که اگرچه انجام همهٔ مراتب تعظیم شعائر واجب نیست، ولی اگر در جایی از فعل یا ترک فعل مکلف، عرف برداشت اهانت به شعائر حسینی کند، و اگر مکلف متوجه این برداشت عرفی شود و در عین حال کارش را ادامه دهد، مرتکب حرام شده است.
✅ گاهی عملی به خودی خود مشکلی ندارد و نه تنها اهانت محسوب نمیشود بلکه مصداق تعظیم شعائر اس، اما با توجه به شرائط زمانی، مکانی و ... چه بسا مستلزم نوعی اهانت باشد، به عنوان مثل اگر شخصی با خلوص نیت پرچم عزای حسینی را در محلهای نصب کند ولی علم دارد و یا احتمال قوی میدهد که توسط دیگران به پرچم توهین می شود، در چنین مواردی در اثر به وجود آمدن این تزاحم نباید پرچم را نصب کند.
✅بیان مصائب امام شهید (روحی فداه) و اهل بیت باوفا و اصحاب بزرگوار او (علیهم السلام) چه در قالب نظم و چه به صورت نثر یکی از بارزترین مصادیق تعظیم شعائر حسینی و موجب زنده ماندن حادثهٔ عاشوراست، اما باید توجه داشت که:
اولا/ به لحاظ زمانی، مجالس با یکدیگر تفاوت دارند و در نتیجه مرثیهٔ ویژهٔ روز عاشورا با روزهای معمولی متفاوت خواهد بود.
ثانیا/ مکانها هم متفاوت هستند، از این رو مثلا خواندن برخی مصائب سخت در حرم مطهر حسینی آن هم در مواردی خاص، قابل توجیه است.
ثالثا/مخاطبین به لحاظ معنوی یکسان نیستند، گاهی اکثر مستمعین اهل بکاء و جزع هستند و گاهی اینگونه نیست، ذاکر نباید در مجلسی که مردم به هر دلیلی توجه چندانی به عمق مصیبت ندارند، روضههای سخت بخواند.
✅ گاهی مشاهده میشود مداح محترمی در مجلس ختمی، جانسوزترین روضهها از جمله روضهٔ قتلگاه و ... را میخواند در حالی که بیشتر حضار یا اساسا اهل روضه نیستند و یا به تسلیتگویی و گفتگو با یکدیگر مشغولند، اگرچه این ذاکر قطعا قصد توهین ندارد ولی این نحوه مرثیه خوانی مسلما مصداق تعظیم شعائر حسینی نیست.
✅ سلف صالح ما به ما یاد دادهاند که ذاکر باید مصائب دشوار را با زبان کنایه و اشاره بخواند مگر در موارد بسیار بسیار نادری مثل روز عاشورا و یا در حرم حسینی آن هم در جمعی که اهل جزع و عویل و بکاء باشند آن هم در حدی که مجلس کشش دارد. اساتید و پیشکسوتان بزرگ ما نه تنها سفارش به روضهٔ مکشوف خواندن نمیکردند، بلکه ما را از آن برحذر میداشتند و میگفتند: خواندن روضهٔ مکشوف در جایی که حق آن روضه (البته در حد توان و درک مردم) ادا نمیشود، مناسب ادب رثا نیست و حتی چه بسا در مواردی ناخواسته موجب استهزاء و توهین توسط دیگران شود.
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۲۸
🔸 منهج #مقبول در منبر 🔸
🔹 چهار نوع گزارش 🔹
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقولوا قَولًا سَديدًا»
۷۰/احزاب
✅ دانشوران دادگر و دوراندیش دانش رجال با داوری دقیق، ردیف راستگویان امین را از ردهٔ دروغگویان خائن جدا کرده اند.و نیز آنان به آسیب ها و آفت های پرآزاری همچون تخلیط ، خیال پردازی ، اعتماد بر منابع ضعیف و یا بی سند ، اعتناء به اشخاص مجهول الحال ، اعتیاد به نقل روایت های غریب و تساهل و تسامح در گزارشگری تصریح دارند.
✅ تعدادی اندک از رامشگران راثی نما و راهزنان به ظاهر راهنما با دانشی بس نارسا و با اتخاذ روشی به غایت ناصواب ، شعائر باشکوه و پر از شور و شعور شیعه را به نمایشی شنیع مبدل کرده اند و شوربختانه با پوشیدن ناروای ردای پاک رثای اهل بیت ( علیهم السلام ) و با تکیه بر مسند رفیع مرثیه خوانی و مدیحه سرایی، گویا رسالت راستین‼️ خود را در برافراشتن رایت رمانخوانی و نقل گزارش های ضعیف و غریب و پرداختن به خواب و پردازش خیال و ایراد خطابهٔ خرافی می دانند‼️ شگفت این که تلبیس ابلیسی و تزیین شیطانی شیوهٔ نادرست این واعظ نمایان و افسانه سرایان خاطی را آنچنان آرایش داده که هرگز آمادهٔ اصلاح سنت سیئهٔ خویش نیستند.
✅ اما در برابر همواره پایمردان و پارسایانی بوده و هستند که پاسداری از حریم منبر و مدح و مرثیه را بر خود فرض می دانستند، اینان کسانی هستند که:
✔️ اولا/اثری از روایات ساختگی و خیال و خرافه ﴿یعنی گزارش های #مجعول و #مکذوب} در منبر آنان نیست .
✔️ ثانیا/ از نقل هر روایت که به هر دلیل فنی در اعتبار آن تأمل جدی باشد ﴿ یعنی گزارش های #مشکوک} در منبر خودداری می کنند،البته در مورد صحت و یا سقم آن روایت اظهار نظر قاطعانه هم نمی کنند.
✔️ ثالثا/از آمیختن راست و دروغ و پنهان کردن دروغ در زیر لوای راست {یعنی گزارش های #مدسوس } پرهیز دارند.
✔️ رابعا/با تکیه و استناد به منابع اصیل، ملتزم به نقل روایات معتبر { یعنی گزارش های #مقبول} می باشند.
✅ اکنون پیام آیهٔ فوق برای اهل منبر روشن می شود، چه این که نخست دعوت به تقوی و پارسایی می کند و آنگاه دستور به گفتار سدید و محکم و استوار می دهد، و سپس بدون فاصله در آیهٔ بعد می فرماید:« یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ». پس صلاح کار من به عنوان یک منبری در دو کلمه نهفته است:#تقوی و #قول_سدید.
✅ معیار منبری مقرب و منبر مقبول الهی تقوی است چرا که: «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ المُتَّقينَ» و نشان مهم این مقرب بودن منبری و مقبول بودن منبر او ، اعتماد بر گزارش های #مقبول و اجتناب از گزارش های #مجعول و #مشکوک و #مدسوس است.چرا که:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلاسَدِیدًا -- یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا»
🆔@andalibhamedani
گزارشی از صحیح بخاری و صحیح مسلم
#پنج_پرسش_علمی
از علمای محترم اهل سنت
▪️«حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى، حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ مَعْمَرٍ، وحَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَفِي البَيْتِ رِجَالٌ، فِيهِمْ عُمَرُ بْنُ الخَطَّابِ، قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «هَلُمَّ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ» فَقَالَ عُمَرُ: إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ غَلَبَ عَلَيْهِ الوَجَعُ، وَعِنْدَكُمُ القُرْآنُ، حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ. فَاخْتَلَفَ أَهْلُ البَيْتِ فَاخْتَصَمُوا، مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: قَرِّبُوا يَكْتُبْ لَكُمُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ، فَلَمَّا أَكْثَرُوا اللَّغْوَ وَالِاخْتِلاَفَ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «قُومُوا» قَالَ عُبَيْدُ اللَّهِ: فَكَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ، يَقُولُ: «إِنَّ الرَّزِيَّةَ كُلَّ الرَّزِيَّةِ مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَيْنَ أَنْ يَكْتُبَ لَهُمْ ذَلِكَ الكِتَابَ، مِنَ اخْتِلاَفِهِمْ وَلَغَطِهِمْ»//صحیح بخاری ج ۷ ص ۱۲۰ و نیز ر.ک:ج ۶ ص۹//صحیح مسلم ج ۳ ص۱۲۵۹
گزارش بسیار تلخ فوق مربوط به اواخر حیات پربرکت حضرت رسول خاتم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است مبنی بر این که آن بزرگوار به اصحاب دستور دادند قلم و کاغذی بیاورند تا نامه ای بنگارند تا امت بعد از او دچار ضلالت نشوند ، اما عمربن الخطاب پس از جسارتی که به پیامبر کرد گفت : حسبنا کتاب الله و همین گفت وگوها ومشاجرات بین اصحاب باعث شد که آن نامهٔ مهم نوشته نشود....
واینک پنج پرسش :
۱/ به نظر شما چرا خلیفهٔ دوم اصرار داشت نامه نوشته نشود مگر با نگارش آن نامه چه رخ می داد؟‼️‼️
۲/ از دیدگاه شما چرا عمر بین کتاب الله و سخن پیامبر تفکیک کرد و از سویی گفت قرآن مارا بس و از سوی دیگر مانع از نگارش سخن نبوی شد، مگر نه اینکه به صراحت قرآن، اطاعت نبی اطاعت خدا و عصیان او عصیان خداست ؟‼️‼️
۳/ آیا می پذیرید که به نظر خلیفهٔ دوم و همراهان او ، عصمت نبوی ( عدم خطا در گفتار و رفتار ) در آخرین لحظات حیات ایشان از بین رفته است؟‼️‼️
۴/منافات سرپیچی عمر و همراهان او از انجام دستور پیامبر را با اصل عدالت صحابه چگونه تفسیر می کنید ؟‼️‼️
مگر اینکه بگویید او می تواند در برابر نص کلام نبوی هم اجتهاد کند‼️‼️
۵/آیا شما بهتر از عمق فاجعهٔ آن روز آگاه هستید یا راوی مستقیم ماجرا یعنی ابن عباس که می گوید همهٔ مصیبت ها در آن روز روی داد؟‼️‼️سخن ابن عباس را چگونه معنا می کنید؟!‼️‼️
🆔@andalibhamedani
#عذر_بدتر_از_گناه
شش پرسش علمی دیگر
✔️ممکن است به ذهن برخی خطور کند که خلیفهٔ دوم از روی دوراندیشی و نگرانی نسبت به آیندهٔ امت مانع نگارش نامهٔ نبوی شده باشد ، چه اینکه او از کینه های منافقین و بعضی از تازه مسلمان ها نسبت به حضرت علی ( علیه السلام) در جنگ های صدر اسلام ، با خبر بود و احتمال قوی می داد که آنان در اثر مخالفت با حضرت مولا، مجددا با اساس دین به جنگ برخیزند، از این رو نگذاشت آن نامه نوشته شود.این توجیه در گزارشی که ابن ابی الحدید به نحو مرسل از خود عمر نقل کرده نیز آمده است:
«و لقد أراد في مرضه أن يصرح باسمه فمنعت من ذلك إشفاقا و حيطة على الإسلام لا و رب هذه البنية لا تجتمع عليه قريش أبدا و لو وليها لانتقضت عليه العرب من أقطارها فعلم رسول الله ص أني علمت ما في نفسه فأمسك و أبى الله إلا إمضاء ما حتم»
نهج البلاغة ج ۱۲ ص ۲۱
✔️حال از مدافعان خلیفه می پرسم:
▪️۱/ آیا آگاهی و حساسیت و دغدغهٔ پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله) از عمر کمتر بوده است ؟‼️
▪️۲/چرا اساسا رسول خدا مطلبی را مطرح فرموده باشد ، تا عمر مجبور شود به نحوی قضیه را جمع و جور کند؟‼️
▪️۳/اگر او چنین قصدی داشته چرا همان جا صراحتا با پیامبر و اصحاب درمیان نگذاشت؟‼️
▪️۴/آیا تحقق این هدف ادعا شده بدون جسارت به محضر مقدس پیامبر ممکن نبود؟‼️
▪️۵/طبق نقل صحیح بخاری و مسلم نوشته شدن نامه موجب عدم ضلالت امت می شد ، حال که نامه نگاشته نشد چه کسی مسئولیت ضلالت و اختلاف امت را باید برعهده بگیرد؟‼️
▪️۶/آیا اگر همهٔ مهاجرین و انصار بدون هیچگونه بهانه ای با مضمون نامه همراهی و از آن دفاع قاطع می کردند ، باز خطر عمده ای از جانب منافقین و.. متوجه اسلام بود؟‼️
🆔@andalibhamedani
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَبارِكْ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَتَحَنَّنْ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَسَلِّمْ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ كَأَ فْضَلِ ما صَلَّيْتَ وَبَارَكْتَ وَتَرَحَّمْتَ وَتَحَنَّنْتَ وَسَلَّمْتَ عَلىٰ إِبْراهِيمَ وَآلِ إِبْراهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
#تحلیلی_عام_نسبت_به_مواضع
#عترت_پس_از_شهادت_نبی_خاتم
عترت پپامبر (علیهم السلام) بر طبق نصوص و ادله ی فراوان متکفل و متصدی هدایت خلق پس از شهادت رسول خدا بودند، آنچه برای تمام عترت اصل غیر قابل تنازل در همه ی حالات و در جمیع شرائط بود، محور قرار دادن دعوت به قرآن و سنت نبوی بود. مهم ترین برنامه های عترت در این موضوع مهم از این قرار است:
۱/ وظیفه ی اول آنها که در رأس برنامه های پیامبر هم بود، در قرآن کریم با واژه هایی مثل، تبیین، تبلیغ و.....ترسیم شده است، آنچه در اهمیت این امر می توان گفت اینکه:
اولا\به گواهی تاریخ هنوز بسیاری از مطالب حتی برای اصحاب پیامبر، و در مراحل بعد تابعین و حتی فقهای نامدار در دوران عترت، معلوم نبود، هنوز برخی از آنها از اصلی ترین حقایق قرآن و عترت آگاهی نداشتند، تمام ائمه (علیهم السلام) از امیر المؤمنین تا امام حسن عسکری (سلام الله علیهم اجمعین) و نیز وجود مقدس صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در پی تبیین حقیقتهای قرآن و سنت برای مردم بودند، تا پرده های جهالت و ضلالت را کنار بزنند و مردم رابا زلال قرآن و سنت آشنا کنند
ثانیا\ طبیعی است که با دور شدن مردم از عصر نبوی و آمدن نسلهای جدید که پیامبر را درک نکرده اند، کسانی که اطلاع آنها نسبت به اسلام در مقایسه با نسلهای گذشته کمتر بود، وظیفه ی آگاهی بخشی سنگین تر می شد.
ثالثا\ گذر زمان، ترقی و پیشرفت علم، گسترده تر شدن مرزهای اسلامی و رسوخ فرهنگهای غیر اسلامی به داخل جوامع مسلمین، از یک سو باعث طرح سؤالات و ایجاد شبهات کلامی، فقهی و تفسیری و.. شد و از سوی دیگر مسائلی نوپدید به وجود آمد که پاسخ به آن پرسشها و حل این مسائل مستحدثه از متن قرآن و سنت کار هر شخصی که اطلاع اندکی به قرآن و سنت داشت نبود.
رابعا\ وظیفه ی عترت مثل خود رسول خدا«اتمام حجت» است، و روشن است که اتمام حجت بدون تبیین و تبلیغ ممکن نیست.
با توجه چهار نکته فوق است که می توان به این واقعیتها پی برد که:
الف\روح واحدی در سیره ی تمام عترت جاری است و آن «تبیین» است، و اختلافهای صوری در مواضع به شرائط زمانی و مکانی برمی گردد.
ب\ اینکه در مورد پیامبر بزرگوار (صلی الله علیه و آله وسلم) وظیفه ی تبلیغ و تبیینش را باید با توجه به جایگاه پیامبری ایشان تفسیر کرد، ولی عترت در عین داشتن ارتباط ویژه با عالم غیب، هرگز پیامبر نیستند، ولی رسالت تبلیغی مهمی بر دوش آنهاست..
ج\ اصل رسالت تبلیغی نباید توسط عترت ترک شود، اگر چه کیفیت تبلیغ باتوجه به شرائط قطعا متفاوت خواهد بود، و در این راه مقدس نباید از چیزی به غیر خداوند خوف و خشیتی داشته باشند
«الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون أحدا الا الله و کفی بالله حسیبا»
۲/ وظیفه ی دوم که در راستای همان وظیفه ی اول است زدودن آفت خطرناک بدعت از شجره طیبه دین است، آفتی که دین را از درون می پوساند، آفتی که حیات بخشی دین را از آن سلب می کند، بدعت به مانند داروی تقلبی است که نه تنها شفابخش نیست بلکه دردی را بر روی درد اضافه می کند، عترت تنها گروهی هستند که با توجه به علم به حقایق قرآن و سنت، می توانستند پرچمدار مبارزه با بدعت باشند، آنها به قیمت بذل جان در مقابل بدعتها ایستادند. و در این راه نیز اتمام حجت به خوبی صورت گرفت.
۳/ سومین وظیفه ی عترت این است که به مردم این حقیقت را اعلام کنند که:
اولا\ اولی و احق برای حکومت بر خلق و برای اجرای قرآن و سنت، داناترین، معصوم ترین و شجاع ترین انسانهاست. و از نظر مصداقی این ویژگی فقط در آنهاست و نه در غیر.
ثانیا\ امامت همچون نبوت است و نصب و جعل الهی را می طلبد، و این نصب هم مصداقا فقط در عترت است لا غیر.
پس دعوت به سوی تحقق حکومت قرآن و سنت واقعی از طرف عترت همواره صورت گرفته و در این بخش هم اتمام حجت صورت گرفته است.
۴/امامت وحکومت از نظر عترت، مثل حکومت نبوی است که نخست دلها باید جلب شود، آنها هرگز حکومت را به هر قیمتی پذیرا نبودند، آنها احقیت خویش را بیان می کردند، اما:
الف\ حاضر نبودند با زور و جنگ و ترور و حیله و عوام فریبی بر مردم حکومت کنند.
ب\حاضر نبودند در اثر حق خواهی آنان آسیبی به ریشه شجره طیبه قرآن و سنت وارد شود.
ج\حاضر نبودند در اثر این حق خواهی بین امت واحده اختلافی ایجاد شود.
د \حاضر نبودند در اثر این حق خواهی به وظیفه ی اصلی و اساسی آنها که تبیین دین و زدودن بدعتهاست آسیبی برسد.
۵ / افرادی از عترت معصوم در زمانی که وظیفه ی امامت را بر عهده ندارند در تبیین حقیقت ظلم ظالمان به دین و آسیبهای حکومت جائران آزادتر بودند، و تفاوت بیان فاطمی با بیان علوی، و نیز تفاوت بیان حسینی با بیان حسنی در زمان امامت امام مجتبی (علیه السلام) و پس از ماجرای صلح با همین نکته ی مهم قابل تفسیر است.
🆔@andalibhamedani
یاد از:
#دو_مصیبت_بی_نظیر
به هنگام رنج و مصیبت
۱✔️مصیبت شهادت خاتم الانبیاء( صلی الله علیه و آله و سلم):
◾️«عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ قَالَ: إِنْ أُصِبْتَ بِمُصِيبَةٍ فِي نَفْسِكَ أَوْ فِي مَالِكَ أَوْ فِي وُلْدِكَ فَاذْكُرْ مُصَابَكَ بِرَسُولِ اللَّهِ (ص) فَإِنَّ الْخَلَائِقَ لَمْ يُصَابُوا بِمِثْلِهِ قَطُّ»
📚کافی، ج ۳، ص ۲۲۰.
۲✔️مصیبت شهادت سبط شهید( روحی فداه):
امام رضا ( علیه السلام):
◾️«يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ»
📚اقبال ج ۲، ص ۵۴۴.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت //۲۸ 🔸 منهج #مقبول در منبر 🔸 🔹 چهار نوع گزارش 🔹 «يا أَيُّهَا الَّذينَ
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۲۹
زبانحال
امام صادق ( علیه السلام):«أنشِدْنِي كَمَا تُنْشِدُونَ يَعْنِي بِالرَّقَّةِ»
کامل الزیارات ص ۱۰۴
✔️در کتاب اقرب الموارد {،ج٢ ، ص ١١٤٢} در توضيح واژه « لسان الحال» مي نويسد:
«ما دل علی حالة الشیی أو کیفیة من ظواهر أمره ، فکأنه قام مقام کلام یعبر به عن حاله ، فلم یفتقر معه الی کلام، یقولون :نطق بلسان حاله»
با توجه به سخن فوق و نیز آنچه در کتاب های لغت دیگر از جمله لغت نامه دهخدا آمده است می توان گفت :
«اگرشاعر و یا نویسنده ای حال شخصی را به نحوی توصیف کند که « منسوب الیه » ( = همان شخص توصیف شده)خود نگفته باشد ، ولی اگر می گفت ، از نظر این گوینده این چنین می گفت ، از زبان حال استفاده کرده است».پس زبانحال از نوع گزارشگری و تاریخ نگاری نیست.
✔️ زبانحال در مرثیه سرایی به ویژه برای اهل بیت (علیهم السلام ) از دیر باز امری رائج بوده و هست , و اساس این کار هم امری پسندیده و زیبا و هنری و شورآفرین است،و شاید این که امام صادق ( علیه السلام) به ابوهارون مکفوف فرمود:
«همان گونه كه در جمع خود شعر و مرثيه مىخوانيد برای من بخوان» اشاره به استفاده از هنرهای عزاداری مردمی بوده، که از آن جمله می توان به زبانحال در قالب نظم و نثر اشاره کرد.
✔️اما باید توجه داشت که :
۱/زبانحال باید بیانگر عزت، کرامت و حریت اهل بیت ( علیهم السلام) و نیز مظومیت آنان باشد ،نه نشانگرضعف و زبونی و ذلت، زیرا که این ها زبانحال خاندان عزت و شرف نیست.
۲/ ذاکر باید به گونه ای بیان کند که مخاطب متوجه شود این قسمت نقل تاریخ نیست بلکه زبانحال است.
﴿ ر. ک : ثار الله ، ص ۳۹۵ ﴾
✔️گاهی دروغ های بزرگی از #کمپانی_صادرات_دروغ و دنباله روان آنان شنیده می شود و هنگامی که به آنها اعتراض می کنند، بهانه می آورند و می گویند این ها زبانحال است‼️ و این در حالی است که مخاطب ، سخن گوینده را عین گزارش تاریخ می پندارد و نه زبانحال.
✔️هیچ دروغی و هیچ مطلب توهین آمیزی را نمی توان با برچسب زبانحال توجیه کرد و مجاز دانست.
🆔@andalibhamedani