مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۲) 2️⃣ هدف اصلی ما در شورای فرهنگی اجتماعی زنان این بود که با اس
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۳)
3️⃣ شما نسل جوان تا میتوانید باید مطالعه داشته باشید. وقتی دانش در مورد موضوع داشتهباشید از پا نمینشینید و با فشار مخالفان از صحنه به در نمیشوید.
🔹 توصیه من به نسل جوان این است که تا میتوانید دانش خود را در حوزه تخصصی خودتان بر اساس مبانی اسلامی عمیق کنید، افزایش دهید.
🔹مراقب وسوسههای نفس باشید؛ هرچقدر که سرعت رشدتان بیشتر باشد خطرات برایتان بیشتر است، بنابراین تهذیب نفس را فراموش نکنید.
👈خانم آیتاللهی (رئیس پیشین شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده)
#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🔴عید سعید قربان، عید رها شدن از تعلقات دنیوی و رهایی از هر آنچه غیر خدایی است مبارک باد.
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱)
🔸الگوی معیار در نظریه سیاستی آیت الله خامنه ای در حوزه زنان، نقش آفرینی سه گانه زنان است؛ یعنی هر بانوی مسلمان ایرانی سه نقش «محوریت خانوادگی»، «تعالی فردی» و «مشارکت اجتماعی» را به صورت همزمان ایفا کند. ص7
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱) 🔸الگوی معیار در نظریه سیاستی آیت الله خامنه ای در حوزه زنان، نقش آ
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲)
🔹آیتاللهخامنهای مهمترین نقشهای زن را
مادری (دیدار با مداحان اهلبیت(ع)، ١٣٩٦/١٢/١٧)،
🔹همسری (دیدار با مداحان اهلبیت(ع)، ١٣٩٦/١٢/١٧)،
🔹ایجاد آرامش و سکینه- مایه آرامش جنس مرد (دیدار با مداحان اهلبیت(ع)، ١٣٩٦/١٢/١٧)،
🔹حفظ خانواده (بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه، ١٣٩٠/٣/١؛ بیانات در اجتماع زنان خوزستان، ١٣٧٥/١٢/٢٠)
🔹و تربیت فرزندان (بیانات در اجتماع زنان خوزستان، ١٣٧٥/١٢/٢٠)
برشمردهاند. ص١٥
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲) 🔹آیتاللهخامنهای مهمترین نقشهای زن را مادری (دیدار با مداحان ا
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۳)
🔸سومین عرصهای که [آیت الله خامنهای] اشاره دارند حضور اجتماعی است؛ از عمده دلایل جواز این حضور، بیعت زنان در اسلام است که به عنوان یک امر لازم و یک مسئله زنده مطرح شده است (بیانات در دیدار جمعی از بانوان، ۱۳۷۹/۶/۳۰).
🔸دفاع از حق خود، رشد و پیشروی در میدان علم و تحقیق (دیدار با مداحان اهل بیت (ع)، ۱۳۹۶/۱۲/۱۷)، حضور در میدان سیاسی، شناخت کشور خود، آینده خود، شناخت اهداف بزرگ ملّی و اسلامی، شناخت دشمن و توطئهها و روشهای او، و وضع قوانینی در راستای حاکمیت عدل و انصاف در خانواده (بیانات در دیدار جمعی از بانوان، ۱۳۷۹/۶/۳۰) مثالهایی از این حضور است. ص۱۶
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌زن جلوهاش در بطن عاشوراست آری / نور حسین از زینب کبراست آری
🔹تاریخ گواهی میدهد که آنچه توانست انقلاب اسلامی را بر طاغوت پیروز کند، و آنچه که نیروی مضاعف، به نهال تازه جان گرفتهی انقلاب برای استقامت در دوران جنگ تحمیلی بخشید، لبیک زنان و دختران به ندای خمینی کبیر بود که ندای توحید را از او شنیدند و در نظم جدیدی که برای جهان میاندیشید، منتظم شدند. همافق شدن زنان با امام خمینی، یکسان شدن افق خانوادهها با انقلاب را به ارمغان آورد و این معجزه "خانوادهداری" زن بود.
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن جلوهاش در بطن عاشوراست آری / نور حسین از زینب کبراست آری 🔹تاریخ گواهی میدهد که آنچه توانست ان
🔹از جمله نمودهای ایفای نقش زنان در این قیام لله، تعداد قابل ملاحظه شهیدان زن انقلاب و دفاع مقدس است؛ که به فرموده رهبر انقلاب "اقتدار و جَذبهی تازهای به برکت خون این زنان مجاهد در عصر جدید، ظهور کردهاست که دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان، اثرگذار خواهدشد". و هم ایشان، این زنان را "معماران ایران جدید" خواندند. "زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانهترین میدانها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند".
🔹شهیده نسرین افضل، پیش و پس از انقلاب، توانست خود را در پازل انقلاب جایابی کند و در زمان تجرد و تاهل، بسته به موقعیت خود، وظیفه خود را انجام دهد. تفاوتی نمیکند اعتراض به رژیم طاغوت و تحت پیگرد ساواک قرارگرفتن در زمان دبیرستان باشد، یا ایفای نقش در کمیته امداد، کمیته امام، سپاه یا جهاد سازندگی؛ تدریس در مدارس روستاهای شیراز باشد، یا آموزش به معلمان نهضت سوادآموزی، یا خدمت در مدارس مهاباد و جهادسازندگی کردستان. این شهیده گرانقدر، از حضور در مجالس دعا نیز، حتی در شب آخر حیات پربرکتش، و با وجود بیماری و تب غافل نبود و سرانجام در راه بازگشت از مجلس دعای توسل، به آرزوی دیرینهاش رسید و چون شهید مطهری، هدف گلوله دشمن قرار گرفت.
🔹شهیده نسرین افضل، و دیگر شهدای انقلاب و دفاع مقدس، نقش خود را در پایهریزی تمدن نوین اسلامی به خوبی ایفا کردند و توانستند با مدیریت اولویتها و درک درست و هوشمندانه از موقعیت، حماسه بیافرینند.
✍️مرضیه شعربافچی (دکترای مطالعات زنان)
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۳) 3️⃣ شما نسل جوان تا میتوانید باید مطالعه داشته باشید. وقتی د
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۴)
4️⃣ یکی از مشکلات ما در جمهوری اسلامی است که گامهای پس از گام قبلی را بر نمیداریم و کاری که پیش از ما انجام شده و برایش زحمت کشیده شده رها میکنیم و ادامه نمیدهیم و دوباره از پله اول آغاز میکنیم. به این منظور تعامل میان نسل گذشته با نسل جوان لازم است اتفاق بیفتد.
🔹 نیروهای جوان و نسل جدید باید حضور فعال در عرصه زنان داشته باشند و با استفاده از امکانات و تکنولوژی که در اختیار نسل گذشته نبود و با تقسیم کار تخصصی کارها را پیش ببرند.
👈خانم آیتاللهی (رئیس پیشین شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده)
#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۳) 🔸سومین عرصهای که [آیت الله خامنهای] اشاره دارند حضور اجتماعی است
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۴)
🔸هدایتنیا (۱۳۹۵) در تشریح الگوی سوم زن، سه الگو را برای زن معرفی میکند؛
1️⃣الگوی خانوادهگریزی که در گفتمان زن غربی معنا یافته؛
2️⃣الگوی خانهنشینی که متفاوت است با خانهداری _که اتفاقاً خانهداری امری نیکوست_ به گفتمان زن شرقی تعلق دارد؛
3️⃣الگوی خانوادهگرایی که در گفتمان زن حقیقی یا همان الگوی سوم زن تجلی مییابد و به معنای اولویتدهی به خانواده است هنگامی که با تعالی فردی زن و یا مشارکت اجتماعی_سیاسی تعارض پیدا میکند. ص۱۸ و ۱۹
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۱) 🔹لایحه «پیشگیری از آسیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (کلیپ اول)
🔹مقدمه؛ تصویب کلیات لایحه
#لایحه
#لایحه_پیشگیری_از_آسیبدیدگی_زنان
#لایحه_پیشگیری_از_آسیبدیدگی_زنان_وارتقای_امنیت_دربرابر_سوءرفتار
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۴) 🔸هدایتنیا (۱۳۹۵) در تشریح الگوی سوم زن، سه الگو را برای زن معرفی
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۵)
🔹عنصر اصلی «نقش آفرینی سه گانه زن» است که در ارتباط با چهار عنصر دیگر یعنی
🔹«هویت اسلامی زن» به عنوان منبع،
🔹«روابط اسلامی زن و مرد» به عنوان بستر،
🔹«ستم به زن» به عنوان عدم تحقق الگوی معیار و
🔹«تهاجم فرهنگ» به عنوان معارض بیرونی تحلیل میشود. ص۱۹
🏷برای دیدن منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🔴میلاد حضرت امام علیالنقی (علیه السلام) مبارک باد.
🌹امام هادی (علیهالسلام) میفرمایند: شخص شکرگزار به سبب شکر، سعادتمندتر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است؛ زیرا نعمت کالای دنیاست و شکرگزاری، نعمت دنیا و آخرت است.
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۵) 🔹عنصر اصلی «نقش آفرینی سه گانه زن» است که در ارتباط با چهار عنصر د
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۶)
🔹هر یک از این نقشها را باید به عنوان یک طیف در نظر گرفت که از حد کمینه شروع میشود و به حد بیشینه میرسد. این حدود به لحاظ کمّی و کیفی صدق میکنند؛ نباید تصور آری یا خیر نسبت به این نقشها داشت. مثالً: یک زن، یا کدبانو هست یا نیست؛ و یا از نظر فردی، یا متعالی است یا غیرمتعالی؛ و یا در اجتماع مشارکت دارد یا ندارد.
🔹لازم است نگرش صفر و یکی مذکور اصلاح شود وگرنه به طرح یک سری تعارضها و حذف یک یا دو نقش منجر خواهد شد. درحالیکه اگر هر یک از نقشها طیفی و از کمینه به بیشینه لحاظ شود گاهی اصلا تعارض شکل نخواهد گرفت و جمع شدن سه نقش با یکدیگر تسهیل و ممکن میشود. ص۲۲
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۶) 🔹هر یک از این نقشها را باید به عنوان یک طیف در نظر گرفت که از حد
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۷)
🔹امام خمينی شرط اين حضور را حفظ عفت عمومي بيان میكنند؛ كـه همـين مفهوم، مشاركت اجتماعی را با اين گفتمان مشاركت اجتماعي در رويكرد غربي متمايز میكند. ايشان نقش زنان در پيشبرد انقلاب اسلامی را به دليل نقش آفرينی خـود آنهـا و همچنـين تشجيع و تشويق مردان منحصربهفرد بيان كردند. ص۲۶۲
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🌹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
🔹عید کمال دین
🔹سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت
🔹امیرالمومنین علیهالسلام
🔹بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد
🏷برای دانلود تصاویر با کیفیت اصلی و بدون لوگو کلیک کنید
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۷) 🔹امام خمينی شرط اين حضور را حفظ عفت عمومي بيان میكنند؛ كـه همـين
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۸)
🔹در بیانات امام خمینی، در کنار حضـور اجتماعی زنان، تأکید بر خانواده و نقش های خانوادگی زن نیز دیده میشود و توجه بـه جایگـاه مادری در حدی است که مادری به عنوان بالاترین شغل بیان میشود و بر همـین اسـاس نقـش زن را بالاتر از نقش مرد میداند. ص۲۶۲
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۴) 4️⃣ یکی از مشکلات ما در جمهوری اسلامی است که گامهای پس از گا
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۵)
5️⃣ رهبری به کار کارشناسی در همه امور توجه ویژه دارند به عنوان مثال در تدوین سند تربیت و آموزش سلامت جنسی، از طرف رهبری حتی از افراد متخصص و صاحب نظری که دیدگاههای مخالف هم داشتند برای کارشناسی دعوت به عمل آمد.
👈خانم آیتاللهی (رئیس پیشین شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده)
#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌به بهانه فیلم «کت چرمی»؛ قاعده ای که مغفول میماند... (قسمت اول)
🔹ثریا دختر جوان معتاد، که تنها خویشاوندش مادری است که به جرم قتل، محکوم به اعدام شده و در زندان به سر میبرد. اما چه کسی کشته شده است؟ کسی که قصد هتک حرمت به ثریا و تجاوز به او را داشته و ثریا در دفاع از خود مجبور به زدن چاقو و منجر به مرگ وی شده است. به نوعی دفاع از خود محسوب میشود که در جای جای فیلم به این موضوع اشاره میکند اما حکم اعدام صادر شده است.
🔹در ایران منابع اصلی برای تدوین قوانین، منابع فقهی و روایی هستند و دفاع مشروع یکی از اصول شریعت است. اینکه مسلمان بتواند ازجان، مال و آبروی خود در برابر متجاوز دفاع کند و چنانچه منجر به آسیب یا مرگ متجاوز شد، مجازات و قصاص نشود.
🔹دفاع مشروع موضوع ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی است. قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ در مواد ۱۵۶، ۱۵۷ و ۱۵۸ به این موضوع پرداختهاست. ماده ۱۵۶ میگوید: هرگاه فردی در مقام دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریبالوقوع با رعایت مراحل دفاع، مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب شود، در صورت اجتماع شرایط زیر مجازات نمیشود:
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌به بهانه فیلم «کت چرمی»؛ قاعده ای که مغفول میماند... (قسمت اول) 🔹ثریا دختر جوان معتاد، که تنها خو
1️⃣ رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد.
2️⃣ در دفاع مشروع، تجاوز باید اقدامی باشد که شخص متعارف و عاقل در آن شرایط برای حفظ جان، مال و آبروی خود ناگزیر به انجام دفاع باشد.
3️⃣ خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد.
4️⃣ توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملاً ممکن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر مؤثر واقع نشود.
5️⃣ دفاع باید در حد حمله و با آن متناسب باشد که توسط قاضی احراز میگردد.
🔹تبصره دوم این قانون مقرر دارد: هرگاه اصل دفاع محرز باشد ولی رعایت شرایط آن محرز نباشد، اثبات عدم رعایت شرایط دفاع برعهده مهاجم است.
🔹فقها برای دفاع درجاتی ذکر کردهاند که مدافع باید از آسانترین درجهای که ظن غالب پیدا میکند با آن از خود دفاع نماید. نخستین فقیهی که در این باره اظهار نظر کرده، شیخ طوسی است. ایشان میفرماید: هرگاه کسی قصد جان یا مال یا حریم کسی را داشتهباشد، برای مدافع هجوم به آسانترین چیز ممکن جایز است. پس اگر در جایی است که صدا بزند، کسی به فریاد او میرسد دفاع با همان فریاد محقق میشود و اگر لازم است با دست از خود دفاع کند و اگر متجاوز با دست دفع نشود، با عصا و اگر با عصا نشد میتواند با سلاح متجاوز را دفع کند.
🔹در آیات قرآن هم تأکید بر این شدهاست که از حدود خویش تعدی و تجاوز نکنید که خداوند اهل تعدی را دوست ندارد. شهید ثانی در شرح لمعه میگوید: "جایز است دفعکردن محارب ولو به کشتن او، و هرگاه جز با کشتن مهاجم حملۀ او را نتوان دفع کرد و باعث کشته شدن مهاجم شود خونش هدر است و دیهای بر عهدۀ مدافع نیست." در ماده پانزده قانون آمده: کسی که در مقام دفاع مشروع موجب خسارت بدنی یا مالی شخص متجاوز شود، خسارت نیست، مشروط بر این که خسارت وارده بر حسب متعارف متناسب با دفاع باشد.
🔹در حال حاضر در پروندههای قضایی با موضوع دفاع مشروع، آنچه مشکل ساز است اثبات همخوانی میزان دفاع با حملهای است که رخ داده با این هدف که فردی که از خود دفاع کرده بتواند ثابت کند که مورد سوءقصد قرارگرفته و نمیتوانسته دفاع سبکتری برای نجات خود انجام دهد.
ادامه دارد...
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۸) 🔹در بیانات امام خمینی، در کنار حضـور اجتماعی زنان، تأکید بر خانواد
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۹)
🔹زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابـت کـرد کـه میتوان زن بود، «عفیف» بود، «محجبه و شریف» بود و درعینحال، «در متن و مرکـز» بود. میتوان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشـت و در عرصـه سیاسـی و اجتمـاعی نیـز سنگرسازی های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغـان آورد. ص۲۶۸
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌به بهانه فیلم «کت چرمی»؛ قاعده ای که مغفول میماند... (قسمت اول) 🔹ثریا دختر جوان معتاد، که تنها خو
📌به بهانه فیلم «کت چرمی»؛ قاعده ای که مغفول میماند... (قسمت دوم)
🔹اما یک مسئله مهم وجود دارد که در واقع حلقه مفقودهی چنین پرونده هایی است؛ هنگامیکه زن یا دختری مورد سوءقصد قرار میگیرد و در تنگنای خطر تجاوز است، طبیعتا متجاوز شرایط این سوءقصد را مهیا کرده تا بتواند به هدف خود برسد و در بسیاری از موارد، شخص یا امکانی برای نجات فرد، یا کسی به عنوان شاهد حضور ندارد کما اینکه معمولا به لحاظ فیزیکی توانمندی جسمی مردان بیش از زنان است و زنان بدون استفاده از ابزار نمیتوانند خود را نجات بدهند. علاوه بر این زنی در این شرایط از لحاظ روانی تحت فشار شدیدی است و به علت احساس خطر شدید به چیزی جز نجات خود فکر نمیکند. قانونگذار از فرد که در اینجا موضوع ما زنی است که در خطر تجاوز قرار دارد، میخواهد مراحل دفاع از خود را رعایت کند و اگر مثلا میتوانسته به پای متجاوز بزند نباید به سینه او بزند!
🔹در حالیکه اولا بسیاری از مردم اساسا در جریان چنین مراحلی برای دفاع از خود نیستند و آگاهی کافی از قانون موجود در این حوزه ندارند. ثانیا زنی که اسیر شده یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته تا به تقاضای متجاوز تن دهد یا فرد متجاوز چنان به او نزدیک شده که کار دیگری از دستش بر نمیآید طبیعتا به محل فرود آمدن ابزار دفاعی خود فکر نمیکند؛ او فقط به فرار فکر میکند و زمینهای که این امکان را برای او فراهم سازد. در نتیجه اینکه بگوییم باید دفاع با حمله هماهنگی داشته باشد در شرایط چنین زنی چندان امکانپذیر نیست و اظهارنظر در این مورد احتیاج به تامل جدی دارد، چرا که دفاع مشروع برای یک زنِ در خطرِ تجاوز، متفاوت است از دفاع مشروع در برابر سارق یا موارد مشابه.
🔹اما خوشبختانه نظام فقه برای چنین موقعیت هایی تمهیداتی اندیشیده و راهکارهایی ارائه داده است؛ یکی از مشهورترین قواعد فقه جزایی «قاعدة درأ» است که از سال ۱۳۹۲ در قانون مجازات اسلامی وارد شدهاست. مفاد اجمالی قاعده آن است که حدود با شبهه برداشته میشوند و مجازات حدی تنها در صورتی جاری میشود که هیچ گونه شک و شبههای در میان نباشد. در ماده ۱۲۰ و ۱۲۱ به طور صریح به این قاعده اشاره شده است؛ منبع این قاعده حدیث «ادرئوا الحدود بالشبهات» است (حدود با وجود شبهه برداشته میشوند و جاری نمیشوند). طبق این قاعده اگر در وقوع جرم، انتساب جرم به متهم، شک کنیم و شبههای ایجاد گردد یا در علم متهم به جرم بودن عمل، در علم متهم به موضوع جرم، در مختار بودن یا نبودن متهم هنگام وقوع جرم تردید کنیم، باید به نفع متهم حکم کنیم و در یک کلام با این شکها و تردیدها جرم اثبات نمیگردد.
🔹ماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی در این خصوص مقرر میکند که: هرگاه وقوع جرم یا برخی از شرایط آن و یا هر یک از شرایط مسئولیت کیفری مورد شبهه یا تردید قرار گیرد و دلیلی بر نفی آن یافت نشود حسب مورد جرم یا شرط مذکور ثابت نمیشود. در ماده ۱۲۱ قانون مجازات اسلامی نیز ذکر شده که در جرائم موجب حد به استثنای محاربه، افساد فی الارض، سرقت و قذف، به صرف وجود شبهه یا تردید و بدون نیاز به تحصیل دلیل، حسب مورد جرم یا شرط مذکور ثابت نمیشود.
🔹ده ها پرونده مشابه ماجرای مادر ثریا در فیلم «کت چرمی» در دادگاهها وجود دارد. زنان و دخترانی که در معرض تجاوز قرار گرفتهاند، در مرحله دفاع از خود، منجر به آسیب یا مرگ مهاجم شدهاند و حال باید قصاص شوند یا دیه را پرداخت کنند. با نگاهی دقیقتر به چنین حوادثی، درمییابیم زن هم متحمل یک تهاجم شدهاست و اگر از خود دفاع کند احتمالا منجر به آسیب به متجاوز شده که موفق به فرار شده است و حالا علاوه بر آسیب روانی که به او وارد شده، ملزم به پرداخت ضرر مالی که در بهترین حالت دیه است و اگر هم منجر به مرگ مهاجم شود که در صورت عدم کسب رضایت، قصاص میشود و جان خود را از دست میدهد.
🔹عملا در حکم صادره چه پیامی را به جامعه منتقل میکنیم؟!
با توجه به مشکل بودن اثبات جرم، مردان ضعیفالنفس و هوسران مجازات سختی در برابر خود نمیبینند که پیشگیرنده باشد.
زنان و دختران از ترس آبرو و در عین حال ترس از مجازات و زندان، از دفاع از خود میهراسند و قانون را در جایگاه حمایت نمیبینند؛ گویی ناموس و آبرو چندان بهایی ندارد!
🔹در نتیجه به نظر میرسد یکی از دلایل عدم کاهش چنین حوادثی نبود جهتگیری صحیح و شفاف قانون در تعیین مجازات این بزه میباشد و مجازاتها آنچنان که باید بازدارنده نیستند. از این رو با گذشت زمان روز به روز به میزان این جرایم و تجاوز به عنف افزوده میشود.
✍️م. کامیار (دکتری مطالعات زنان)
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم
🔹میان همه اما و اگرهای مربوط به اجباری بودن یا نبودن پوشش، یکی از نکاتی که کمتر بدان پرداخته میشد، فردا و فرداهای بعد از برداشته شدن اجبار قانونی پوشش بود. امروز اما با گذشت بیش از دو فصل از شروع اعتراضات به اجباری بودن پوشش، و با ورود به فصل گرما، میتوان واقعبینانهتر نسبت به این موضوع اندیشید.
🔹از دیرباز بازار صحبت از مقایسه جامعه ایرانی با جوامع اروپایی در این موضوع گرم بوده و مخالفان پوشش اجباری به تعامل افراد جوامع دیگر استناد میکنند که بیش از ایران عاری از نگاه جنسیتی است و چه بسا زنان، چه محجبه و چه بدون حجاب، از امنیت و احساس امنیت بیشتری برخوردار هستند. این امنیت نیز ماحصل عادی شدن پوششهای مختلف و قائل شدن حق انتخاب برای آن مردمان دانسته میشود.
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم 🔹میان همه اما و اگرهای مربوط به اجباری بودن یا نبودن پوشش، یکی ا
🔹حال آنکه این مقایسه بین دو جامعه کامل و همهجانبه نیست.
قدم بعد از برداشته شدن اجبار برای پوشش چیست؟ حداقل شواهد این چند ماه گذشته، نشان میدهد برداشته شدن حجاب سر، حد یقف نیست. شاید بتوان از حجاب تعبیر ویترین را داشت. حجاب قدم اول و ضروری است برای دومینویی از مسائل که مستقیم و غیر مستقیم بدان وابستهاند.
🔹گزاره "در جوامعی که آزادی پوشش وجود دارد، اتفاقا زنان امنیت بیشتری دارند و از نگاهها و آزارهای جنسی بیشتر در امان هستند"، میتواند گزاره صحیحی باشد، با در نظر گرفتن این مساله که، امکان تخلیه هیجان و غریزه جنسی نیز در آن جوامع برای همه فراهم است. به عبارتی در جامعه اسلامی، ارتباط آزاد نیست، زمینه هم برای این عدم آزادی و محدودیت فراهم است. فضای کلی جامعه در این زمینه مساعد است و حجاب خط مقدم این کنترل است.
🔹حال اصرار بر این چرخه معیوب، چه وجهی میتواند داشته باشد؟ راهِ رفتهی غرب، آن هم با یک بازه زمانی معقول، و نتیجهای که امروز حاصل شده، قرار است در کشور ما، با دخالت همه عوامل بیرونی و درونی، در یک شیب تند و غیر منطقی با سرعت هرچه تمامتر طی شود!
🔹سادهانگاری است که حجاب را فقط پوشش سر بدانیم و وسیلهای برای رعایت تقوای مردان جامعه. البته که حجاب کارکرد جنسیتزدایی از جامعه را داراست تا محیط اجتماع برای فعالیت هر دو جنس ایمن و مناسب باشد؛ اما قضیه به همین جا ختم نمیشود. حجاب مهره اول دومینویی است که اگر بیفتد، گریزی از اتفاقات پسینی نخواهد بود. تعامل دو جنس در جامعه غربی جنسیتزده نیست، اما آیا غرب مساله خود را با بارداریهای نوجوانان دختر، ارتباط آزاد دختران و پسران نوجوان، گرایشهای جنسی متعدد، تجاوزها و مسائل دیگر حل کرده است؟
✍️مرضیه شعربافچی (دکترای مطالعات زنان)
#یادداشت
#یادداشت_روز
#روزعفاف_وحجاب
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan