eitaa logo
گروه علمی زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان
1.4هزار دنبال‌کننده
541 عکس
83 ویدیو
165 فایل
✅ اهداف کانال: 📌دانش افزایی و ارتقاء سطح ادب عربی طلاب، دانشجویان و تمامی علاقه مندان به دانش های «زبان و ادبیات قرآن کریم» و «زبان و ادبیات عربی» 📌اطلاع رسانی رویدادهای ادبی «حوزه علمیه خراسان»
مشاهده در ایتا
دانلود
گروه علمی زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان
✍واحد آموزش و #پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان و مدرسه علمیه مس
♨️توجه ♨️توجه ♨️توجه ✅نشست علمی آیت الله ابوالقاسم علیدوست «حفظه الله تعالی» با عنوان «فلسفه دانش لغت» لغو گردید! ✳️ان شاء الله پس از بهبودی و رفع کسالت استاد، این نشست در فرصتی دیگر برگزار خواهد شد! 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh
📣قابل توجه عموم استادان، پژوهشگران، دانش پژوهان حوزه و دانشگاه و علاقه مندان به دانش زبان و ادبیات قرآن کریم/ زبان و ادبیات عربی: 🕌با عنایت به پیشینه کهن علمی_ادبی حوزه علمیه خراسان، در راستای دانش افزایی و ارتقاء سطح علمی ادبی حوزه علمیه خراسان،کانال «سامانه پاسخگويي و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» ایجاد شد: 🔗لینک عضویت:👇 🆔 @https://eitaa.com/sepentaLiterary 🔻آنچه در این کانال ارائه می شود: 1️⃣نشر و معرفی منابع تخصصی و امکان ارائه درباره: 2️⃣پاسخگویی به پرسش های ادبی در موضوعات: علم لغت، علم صرف، علم نحو، علم بلاغت، منبع شناسی تخصصی زبان و ادبیات قرآن کریم ، منبع شناسی تخصصی زبان و ادبیات عربی و ... ♻️ راه های ارتباطی ✔️ شناسه: 🆔 @sepenta110 ✔️سایت حوزه علمیه خراسان: 🔸سامانه اساتید/ سامانه پرسش علمی/ گروه زبان و ادبیات عربی 🔸سامانه طلاب/پورتال آموزش/ سامانه پرسش علمی/ گروه زبان و ادبیات عربی 🔸سامانه پرسش علمی/ گروه زبان و ادبیات عربی (ویژه غیر طلاب حوزه علمیه خراسان) 🔷قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان با مشارکت گروه علمی زبان و ادبیات عربی مدرسه علمیه عالی نواب و اشراف علمی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان •┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh
{مصاف امپراطوری و با امام محمد باقر علیه السلام} خلیفه مقتدر اموی هشام بن عبدالملک که مورخین در وصف عظمت حکومت و هوش سیاست ورزی او، قلمفرسایی کرده اند، قصد ضربه زدن به مرجعیت علمی امام محمد باقر علیه السلام از سه جهت را داشت که در پایان هر سه جهت، شکست مفتضحانه ای نصیبش شد. جهت اول ؛ : القاب افراد در جامعه عرب می توانست نشانه ای از خصوصیات های آنها در جامعه را بیان کند. این خلیفه پَست اموی در گفتگویی با جناب زید برادر امام، قصد داشت لقب "باقر" را که در اصل پیامبر"ص" به امام محمد باقر علیه السلام داده بود و نشان از مقام والای علمی ایشان داشت را تحریف کند و از این طریق به جنبه اجتماعی موقعیت علمی امام ضربه بزند، که البته با جواب کوبنده جناب زید مواجه شد. أَنَّ هِشَاماً قَالَ لِزَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ مَا فَعَلَ أَخُوكَ الْبَقَرَةُ فَقَالَ زَيْدٌ سَمَّاهُ رَسُولُ اللَّهِ بَاقِرَ الْعِلْمِ وَ أَنْتَ تُسَمِّيهِ بَقَرَةً لَقَدِ اخْتَلَفْتُمَا إِذاً. (نام کتاب : مناقب آل أبي طالب - ط علامه ؛ نویسنده : ابن شهرآشوب ؛ جلد : 4 ؛ صفحه : 197) جهت دوم ؛ : این خلیفه احمق اموی زمانی خیال کرد که می تواند امام را در مباحثه ای معرفتی دینی و از پیش طراحی شده، در تله بیاندازد و موقعیت علمی ایشان را به چالش بکشد تا بلکه شاید بتواند از طریق طرح مباحث علمی معرفتی و ناتوان نشان دادن امام در این دست مباحث، خود مقام علمی امام را هدف قرار دهد، که البته اینبار هم شکست خورد. حَجَّ هِشامُ بنُ عبدِ الملكِ فدخلَ المسجدَ الحرامَ مُتكِئاً على يدِ سالمٍ مولاه ، ومحمّدُ بنُ عليِّ بنِ الحسينِ : جالسٌ في المسجدِ ، فقالَ له سالم مولاه : يا أميرَالمؤمنينَ هذا محمّدُ بنُ عليّ ؛ قال هشامٌ : المَفْتُوْنُ به أهل العراق؟ قالَ : نعم ؛ قالَ : اذهبْ إليه فقُلْ له يقولُ لكَ أميرُ المؤمنينَ : ما اَلّذي يأْكلُ النّاسُ ويَشربونَ إِلى أن يُفْصَلَ بينهم يوم القيامةِ؟ قالَ له أبوجعفرٍ : «يُحشرُ النّاسُ على مثلِ قُرْصِ النَّقِيِّ، فيها أنهارٌ متفجِّرةٌ ، يأكلونَ ويشربونَ حتّى يُفرغَ منَ الحسابِ ». قالَ : فرأىَ هِشامٌ أنّه قد ظفرَ به ، فقالَ : اللهُ أكبرُ ، اذهبْ إِليه فقلْ له : ما أشغَلَهم عنِ الأكلِ والشُّربِ يومئذٍ؟! فقالَ له أبو جعفر : «هم في النّارِ أشغلُ ولم يُشْغَلوا عن أنْ قالوا : ( أفِيْضُوْا عَلَينَا مِنَ الماءِ أو ممٌا رَزَقَكمُ اللهُ )» فسكتَ هشامٌ لا يرجعُ كلاماً. (نام کتاب : الإرشاد ؛ نویسنده : الشيخ المفيد ؛ جلد : 2 ؛ صفحه : 164و163) جهت سوم ؛ : در سفر اجباری که امام محمد باقر علیه السلام به شام داشتند، ایشان با بزرگ مسیحیان شهر شام گفتگویی علمی داشتند که در آن بزرگ مسیحیان منکوب شد و خبر پیروزی و علم و معرفت امام محمد باقر علیه السلام در شهر شام پیچید. از اینرو خلیفه نامرد اموی وقتی از این ماجرا باخبر شد، خشمگین گشت و دستور داد ضمن اخراج هر چه سریعتر امام از شام، این شایعه را منتشر کنند که امام محمد باقر به دین مسیحیت وارد شده است تا مردم شهرهای مسیر شام تا مدینه از ورود امام به شهر خود جلوگیری کرده و موجبات یک ضربه بر اعتقاد مردم به عقیده و دین امام فراهم شود تا خبر پیروزی امام در مناظره بر بزرگ مسیحیان شام و اثبات شدن علم و معرفت فراوان امام بر همگان در حاشیه برود، که البته اینبار هم شکست خورد و حادثه بزرگ شهر مدین رخ داد. امام صادق علیه السلام این حادثه را چنین روایت می کند : ... ورفع ذلك الخبر(خبر پیروزی امام محمد باقر علیه السلام بر بزرگ مسیحیان شام در مناظره) إلى هشام. فلما تفرق الناس نهض أبي وانصرف إلى المنزل الذي كنا فيه ، فوافانا رسول هشام بالجائزة وأمرنا أن ننصرف إلى المدينة من ساعتنا ولا نجلس ، لان الناس ماجوا وخاضوا فيما داربين أبي وبين عالم النصارى ، فركبنا دوابنا منصرفين وقد سبقنا بريد من عند هشام إلى عامل مدين على طريقنا إلى المدينة أن ابني أبي تراب الساحرين : محمد بن علي وجعفر بن محمد الكذابين بل هو الكذاب لعنه الله فيما يظهران من الاسلام وردا علي ولما صرفتهما إلى المدينة مالا إلى القسيسين والرهبان من كفار النصارى وأظهر الهما دينهما ومرقا من الاسلام إلى الكفردين النصارى وتقربا إليهم بالنصرانية ، فكرهت أن انكل بهما لقرابتهما ، فإذا قرأت كتابي هذا فناد في الناس : برئت الذمة ممن يشاريهما أو يبايعهما أو يصافحهما أو يسلم عليهما فإنهما قد ارتدا عن الاسلام ، ورأى أميرالمؤمنين أن يقتلهما ودوابهما وغلمانهما ومن معهما شر قتلة (در ادامه این ماجرا، اتفاق بزرگ شهر مدین افتاد و بکبار دیگر هشام بن عبدالملک شکست خورد. تفصیل این ماجرا را در "نام کتاب : بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء ؛ نویسنده : العلامة المجلسي ؛ جلد : 46 ؛ صفحه : 312" مطالعه کنید.) 👇👇
👆👆 : شاید اکنون فقط یک اسم از هشام بن عبدالملک لا به لای کتب تاریخ باقی مانده است ... اما آنها که با تاریخ خلفاء آشنایی دارند می دانند که چقدر نام این خلیفه اموی در نزد عام و خاص، دوست و دشمن بنی امیه، سرزمینهای اسلامی و غیر اسلامی، پر آوازه بود ... منصور دوانقی خلیفه عباسی او را رجل القوم بنی امیه می دانست و در سیاست به او اقتدا می کرد ... طبق گفته ابن قتیبه از سرزمینهای روم و هند و فارس و ترک برای او خراج و جزیه می آوردند ... در دوره او هیچ قیامی-جز قیام جناب زید ره- رخ نداد و این را کنار سایر اقدامات رفاهی او برای مردم(مثل ساختن بیمارستان و مراکز نگه داری معلولین)، نشانه های رضایت مردم از او می دانند ... حتی برخی منابع عامه در وصف او این حدیث نبوی را نقل کرده اند که پس از او دیگر دوران راحتی عرب به سر می رسد ... همه اینها را در مورد هشام بن عبدالملک نگفتم که صرفا موقعیت او را در زمانه خودش معرفی کنم و قصد بررسی کامل صحت و سقم تمامی این گزارشهای تاریخی را نیز ندارم ... فقط می خواستم تنبه دهم که گمان نکنیم تقابل او با مرجعیت علمی امام محمد باقر علیه السلام به معنای تقابل یک لات چاقوکش خیابانی با امام عزیز ما است ... بلکه در واقع تقابل او با مرجعیت علمی امام محمد باقر علیه السلام به معنای تقابل یک دستگاه عظیم امپراطوری جهانگشا و جهاندار با وصی الاوصیاء و وارث علم الانبیاء امام محمد باقر علیه السلام می باشد ... گاهی دشمنان اهل بیت را به هر علتی کوچک نشان می دهیم ... و این ممکن است در ذهن مخاطب تداعی کند که اختلافات دشمنان با اهل بیت علیهم السلام در صدر اسلام، در مسائلی جزئی و قبیلگی و شخصی خلاصه میشده ... و ناخودگاه از شأن و جایگاه والای امامان معصوم در ذهن مخاطب بکاهد. 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh
📣 پیش اجلاسیه دومین کرسی نظریه پردازی مجتمع عالی قرآن و حدیث (حضوری / مجازی) 💎 فلسفه دانش تفسیر ✳️ ارائه دهنده: دکتر محمد امینی تهرانی ♨️ داوران کرسی : 1️⃣ دکترمحمد باقر سعیدی روشن 2️⃣دکتر سیف الله صرامی 3️⃣استاد احمد قدسی 4️⃣دکتر سید رضا مودب 5️⃣استاد محمد فاکر میبدی ♨️ ناقدان کرسی : 1️⃣دکتر سید حمیدجزایری 2️⃣دکتر محمد علی رضایی اصفهانی 3️⃣استاد حسین علوی مهر 4️⃣دکترعلیرضا قاعمی نیا 5️⃣دکترمحمد علی اسدی نسب ❇️مدیر کرسی: دکتر سید عیسی مسترحمی 📆 زمان: پنج شنبه 1401/04/16 ساعت 17:30 الی 20 🏢مکان: میدان جهاد، مجتمع امام خمینی، مجتمع عالی قرآن و حدیث، طبقه دوم ساختمان آموزشی، سالن عارف 🌐ورود مجازی به جلسه کرسی از طریق:👇 https://vc.miu.ac.ir/mqres1 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh
📚جلسه دفاعیه پایان نامه سطح ۳ 🎤موضوع: نقد و بررسی مباحث ادبی در کتاب الغیبه و احوال الحجه القائم (عج) در بحارالانوار تدوین گر: حجت الاسلام ابراهیم اژدری 🗓سه شنبه ۲۱تیر ماه 🕑ساعت: ۱۳ ┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈• مدرسه علمیه عالی نواب ╚════🌼🦋═╝
بسم الله الرحمن الرحیم واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه برگزار می‌کند : 🔸نشست علمی _ پژوهشی با موضوع : ادبیات عرب، ضرورت و کاربرد ها مصاحبه علمی و تعيين سطح اعضای کارگروه ادبیات عرب 🔹با حضور اساتید محترم : ✅جناب آقای دکتر حمید عباس زاده (مدیر گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه علوم اسلامی رضوی) ✅حجت الاسلام جناب آقای مهدی رضایی (مسئول قرارگاه زبان وادبیات عرب حوزه علمیه خراسان) ⏰زمان : سه شنبه ٢١ تیر ماه ١۴٠١ ساعت ۱٠ صبح مکان : شیرازی ١٩، پلاک ١٩، مدرسه علمیه رضویه •┈┈••••✾••✾•••┈┈• 📕🌸════╗ @razaviehpajohesh ╚════🌼📘═╝
💎برخی اصولیون عیب من میکنند چون از برای حل کمک میگیرم!!!! سمطا اللّئال في مسألتي الوضع والاستعمال تصدير [١] 🔹لا يخفى أنّ هذه الرسالة جزء من كتابنا المسمّى ( وقاية الأذهان والألباب ولباب أصول السنّة والكتاب ) الموضوع في فنّ أصول الفقه ، وقد أفرزتها عنه ، لدواع ، أهمّها : أنّ إيضاح عدّة من مسائلها كان متوقّفا على استطراد بعض المباحث الأدبيّة ، وسرد الشواهد الشعرية ، وفي ذلك ما تنبو عنه طبائع كثير ممّن يتعاطى فنّ أصول الفقه في هذا الزمان ، ولا أقول جميعهم ، وربّما أخذ بعضهم ذلك طعنا عليّ ، ونقصا في ذلك الكتاب ، فليقل من شاء ما شاء ، ولكنّ الفاضل البصير يعلم أنّ أوضاع العلوم يدور بعضها على بعض ، والاستعانة على فنّ بفنّ آخر إن كان يعدّه ذنبا فإنّي وايم الحقّ يسرّني أن أكون في صفّ يعدّهم من المذنبين ، فيه شيوخ العلم وأئمّة الدين. 🔸هذا ، على أنّها ـ كما ذكرت في أوّلها ـ نمط جديد من العلم فيحقّ لها الاستقلال ، وأن تعدّ مدخلا لسائر العلوم ، والحمد لله أوّلا وآخرا. [١] صدّر المصنّف رحمه الله مباحث الألفاظ بهذه الجمل التي لا تخلو من فائدة تاريخية. (نام کتاب : وقاية الأذهان ؛ نویسنده : النجفي الإصفهاني، محمّد رضا ؛ صفحه : 57) 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh
💎برگزاری نشست علمی پژوهشی «ادبیات عربی، ضرورت و کاربرد ها» با همت واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه، سه شنبه «۱۴۰۱/۰۴/۲۱» 📊با حضور ارزشمند استادان ارجمند: ✳️حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی رضایی (مسئول قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان) ✳️جناب آقای دکتر حمید عباس زاده (مدیر گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی) 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh 🏢«سامانه پاسخگويی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @sepentaLiterary
Voice 047.amr
10.2M
بسم الله الرحمن الرحیم واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه برگزار نمود : 🔸نشست علمی _ پژوهشی با موضوع : ادبیات عرب، ضرورت و کاربرد ها مصاحبه علمی و تعيين سطح اعضای کارگروه ادبیات عرب 🔹با حضور اساتید محترم : ✅حجت الاسلام جناب آقای مهدی رضایی (مسئول قرارگاه زبان وادبیات عرب حوزه علمیه خراسان) ✅جناب آقای دکتر حمید عباس زاده (مدیر گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه علوم اسلامی رضوی) ⏰زمان : سه شنبه ٢١ تیر ماه ١۴٠١ ساعت ۱٠ صبح مکان : شیرازی ١٩، پلاک ١٩، مدرسه علمیه رضویه https://razavie.lms2.hozehkh.com/ws/arabi •┈┈••••✾••✾•••┈┈• 📕🌸════╗ @razaviehpajohesh ╚════🌼📘═╝
💎بنابر گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه عالی نواب، دویست و دهمین جلسه دفاعیه پایان‌نامه‌های سطح سه مدرسه علمیه عالی نواب در رشته تخصصی زبان و ادبیات عربی، با موضوع «نقد و بررسی مباحث ادبی در کتاب الغیبة و احوال الحجة القائم (عجل الله فرجه) در بحار الانوار» برگزار گردید. ✅لازم به ذکر است، این اثر علمی توسط حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم اژدری نگارش یافته و در پایان پس از مشورت استاد داور، استاد راهنما و استاد مشاور با کسب نمره خوب پذیرفته شد. 🔷بیشتر بخوانیم🔷 https://b2n.ir/n27274 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh 🏢«سامانه پاسخگويی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @sepentaLiterary
💎 🔹یحیی بن اکثم از علمای وابسته به دربار متوکل عباسی مامور شد تا با طرح سوالاتی از امام هادی علیه السلام در حوزه های مختلف معرفتی ، مقام علمی آن امام همام را به چالش بکشد. 🔸پس از آنکه امام هادی علیه السلام همه سوالهای آنها را با پاسخ های عالی و علمی، جواب دادند و عجز علمی علمای درباری بنی عباس را در مقابل گوشه کوچکی از مقامات شامخ امامت اثبات کردند، یحیی بن اکثم در اعترافی تلخ به متوکل خلیفه عباسی گفت : ... قال ابن أكثم للمتوكل : ما نحب أن تسأل هذا الرجل عن شئ بعد مسائلي هذه وانه لا يرد عليه شئ بعدها إلا دونها وفي ظهور علمه تقوية للرافضة . (پس از پاسخ گویی امام هادی "ع" به سوالات) یحیی ابن اکثم به متوکل گفت : از این مرد(امام هادی "ع") درباره هیچ مسئله ای پس از سوالات من، دوست نداریم که سوال بپرسی. قطعا پس از (پاسخ گویی) سوالات من، سوالی از او پرسیده نمی شود مگر آنکه (از لحاظ علمی) از سوالات من پایین تر است(پس وقتی سوالات مرا پاسخ داده، آنها را هم پاسخ می دهد و شهرت علمیش بیش از پیش پخش می شود) و ظهور علمش، باعث تقویت (سیاسی عقیدتی) شیعه می گردد. [نام کتاب : المناقب - ط المكتبة الحيدرية ؛ نویسنده : ابن شهرآشوب ؛ جلد : 3 ؛ صفحه : 509] 📊نقل تاریخی فوق حاوی گزاره های مهمی در زمینه و دستگاه خلافت عباسی در مقابل امام هادی علیه السلام می باشد : 1️⃣ ... ما نحب أن تسأل هذا الرجل عن شئ بعد مسائلي هذه ... 👈 این گزاره به خوبی نشان می دهد دستگاه خلافت هیچ علاقه ای به ادامه دادن مباحثات علمی با امام هادی علیه السلام نداشت و از مطرح شدن جایگاه علمی امام هادی علیه السلام در جامعه اسلامی و محافل علمی آن، از طریق این مباحثات علمی، وحشت داشت فلذا چاره را در سانسور کردن و بایکوت کردن ایشان می دید. 2️⃣ ... و انه لا يرد عليه شئ بعدها إلا دونها ... 👈 این گزاره به خوبی نشان می دهد آنچه از امام پرسیده شده بود ، در عالی ترین سطح معرفتی و دانشی علمای وابسته به دستگاه خلافت عباسی قرار داشته و از نظر علمای درباری هر مسئله علمی دیگر در سطح پایین تر از آن قرار دارد. این یعنی دستگاه خلافت به عجز علمی و معرفتی خود در مقابل امام هادی علیه السلام پی برده بود. 3️⃣ ... و في ظهور علمه تقوية للرافضة ... 👈 این گزاره نشان می دهد دستگاه خلافت به خوبی درک کرده بود که ظهور و بروز علنی مقامات علمی امام هادی علیه السلام باعث تقویت همه جانبه جریان شیعی می شود. دقت شود که یحیی بن اکثم ، تقویت رافضیان را به صورت مطلق و بدون قید آورده است و این یعنی ظهور علم امام هادی صرفا موجب تقویت جایگاه علمی شیعیان نمی شود بلکه موجب تقویت همه جانبه ایشان خصوصا در بعد سیاسی می شود چرا که عمدتا واژه رافضی در مواقع نشان دادن عمق دشمنی مکتب شیعه با دستگاه خلافت در مسئله حساس رهبری امت اسلامی به کار برده می شد و اساسا این واژه برای نشان دادن این بعد از اختلافات مکتب اهل بیت با دستگاه خلافت ، وضع شده بود. ✅مشخص است در مجموع گزاره های موجود در سخن یحیی بن اکثم خطاب به متوکل ، تهدید بالفعل امامت حضرت هادی و مرجعیت علمی ایشان برای دستگاه خلافت عباسی نمایش داده شده است. تهدیدی که البته با ، و در نهایت با به رساندن علیه السلام هیچگاه از بین نرفت. ❇️يرِيدُونَ أَن يُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ﴿32 سورة التوبة﴾ 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh 🏢«سامانه پاسخگويی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @sepentaLiterary
💎 🔹امام هادی علیه السلام در سامرا شرایط سختی داشتند و تحت نظر مامورین امنیتی حکومت بنی عباس بودند. به خاطر همین، ارتباطات ایشان با مردم به شدت محدود و سخت بود. 🔸روایت تاریخی زیر به خوبی نشان می دهد که امام هادی علیه السلام، در آن شرایط امنیتی سخت، چگونه و از چه راه های مخفیانه ای، با مراجعین خود ارتباط می گرفتند : 🔹کلینی رحمه الله با سند خود از احمد بن محمد بن عبدالله نقل می‌کند که گفت: عبدالله بن هلیل، به امامت عبدالله افطح(فرزند امام صادق علیه السلام *) قائل بود، به سامرا رفت، و از آن عقیده برگشت. از او سبب (بازگشتن از عقیده اش) را پرسیدم. گفت: من خود را در معرض امام هادی علیه‌السلام قرار دادم تا از او (درباره عقیده ام) سوال بپرسم، پس در یک راه باریکی ایشان با من برخورد کرد، به سویم آمد تا چون با من روبرو شد، چیزی از دهان خود به سویم انداخت که بر سینه‌ام نشست، آن را برداشتم و دیدم کاغذی است که بر آن نوشته است: عبدالله مقام امامت را نداشت، و شایسته آن نبود. (نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام ؛ نویسنده : جمعی از نویسندگان ؛ صفحه : 1124) 🔸بنابر نقل برخی منابع تاریخی، عبدالله افطح یکی از فرزندان امام صادق علیه السلام بود که به دروغ پس از ایشان ادعای امامت کرد و البته چندی نگذشت که از دنیا رفت و طرفداران او متوجه اشتباه خود شدند و رفته رفته به امامت امام موسی کاظم علیه السلام و سپس سایر امامان از نسل ایشان، اعتقاد پیدا کردند. 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh 🏢«سامانه پاسخگويی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @sepentaLiterary
🔆عید الله الاکبر! 🔆عید امامت و ولایت! 🔆عید سعید غدیر را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم «عجل الله تعالی فرجه الشریف»، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله امام خامنه ای و منتظران ظهور حضرتش، تبریک و شادباش عرض می کنیم. 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh 🏢«سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @SepentaLiterary
🔆میلاد با سعادت باب الحوائج، امام حلم و شکیبایی، ابو الرضا، امام کاظم «علیه السلام» را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم «عجل الله تعالی فرجه الشریف»، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله امام خامنه ای و منتظران ظهور حضرتش، تبریک و شادباش عرض می کنیم. 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh 🏢«سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @SepentaLiterary
❇️ رونمایی از پوستر و سایت همایش ملی مرجعیّت علمی قرآن کریم 📊 محورها و موضوعات پیشنهادی و همچنین راه های ارسال آثار به همایش ملی مرجعیت علمی قرآن در سایت مربوطه با آدرس: https://qsaconf.isca.ac.ir اطلاع رسانی شده است. 🕰مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۳۰ دی ۱۴۰۱ و ارسال اصل مقالات ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ می باشد. ✳️گفتنی است، زمان برگزاری اولین همایش مرجعیت علمی قرآن کریم خردادماه ۱۴۰۲ خواهد بود. https://hawzahnews.com/xbPh2 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh
📣📣 اطلاعیه قابل توجه استادان رتبه 4 و 5 زبان و ادبیات عربی (آقا) معرفی شده در فایل ذیل لطفا فرم‌های داخل فایل پیوستی را تکمیل و از طریق آِیدی کانال قرارگاه ارسال بفرمایند. باتشکر 🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎۲۴ ذی الحجة روز مباهله مبارک! ❇️آیت الله جوادی آملی «حفظه الله تعالی» ❓چرا روز مباهله مهم است؟ ♨️از غریب ترین ایام زندگی ما همین روز مباهله است! روز غدیر و روز مباهله از واجبات رکنی امر ولایت است! 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh 🏢«سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @SepentaLiterary