eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1هزار ویدیو
26 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ داستان کوتاه (شماره 245) 🔸 سابقه عذاب یهود! 🔻 زمانی موسی به قوم یهودی‌اش گفت: «ای مردم! الطاف خدا به خودتان را به یاد داشته باشید! وقتی که پیامبرانی در میان شما قرار داد و شما را از بردگی نجات داد و صاحب اختیار خودتان کرد و نعمتهایی به شما داد که به احدی از مردم دنیا نداده بود. * مردم! وارد سرزمین مقدّس شامات شوید که خدا ورود به آن را بر شما واجب کرده. مبادا فرار کرده و در زمان ورود به شهر عقب‌نشینی کنید که این عقب‌نشینی، شکست و خسران قطعی شماست.»* یهودیان متمرّد در جواب موسی گفتند: «موسی! در این سرزمین، قومی زورگو و ظالم زندگی می کنند و تا آنها از آن خارج نشوند، ما در آن پا نخواهیم گذاشت؛ بنابراین اگر آنها از این سرزمین بروند، ما آن وقت وارد آن می شویم.» * در این میان دو نفر از مردان خداترس که از نافرمانی یهودیان از دستور واجب خدا بیمناک بودند و خدا نعمت صراط مستقیمِ اعتدال و اطاعت از خودش را به آن دو داده بود، جلو آمده و به یهودیان گفتند: «ای مردم! شما طبق دستور خدا فقط وارد دروازه شهر شوید! همین که وارد شدید، قطعاً بر آنها غلبه کرده و پیروز خواهید شد؛ در ثانی شما اگر واقعاً خدا را قبول دارید، طبعاً باید از طریق اطاعت از دستورات او مدیریت تمام امورتان را فقط به او بسپارید.» * اما یهودیان باز هم گفتند: «موسی! تا این مردم زورگو و ظالم در این سرزمین هستند، ما هرگز وارد آن نمی شویم؛ پس تو خودت و خدایت بروید و با آنها بجنگید! ما همین جا منتظر می نشینیم.» * موسی از انجام دستور خدا توسط یهودیان که ناامید شد، خطاب به خدایش گفت: «مولای من! من برای انجام دستور تو فقط اختیار خودم و برادرم را دارم. بقیه فاسق و فرمان‌ناپذیرند؛ پس خودت بین ما و این قوم فرمان‌ناپذیر که در معرض خشم تو هستند، جدایی بینداز!» * خدا هم پاسخ داد: «حالا که از دستور واجب من سرپیچی می کنند، پس ورودشان به این سرزمین حاصلخیز، تا چهل سال ممنوع است و در این مدّت در بیابانها گم می شوند و سرگردان و آواره می مانند؛ پس دیگر غصه این جماعت فاسق و فرمان‌ناپذیر را نخور!» یهودیانی که ادّعا می کنند پسران خدا و محبوب او هستند، پس چرا خدا آنها را این گونه شکنجه کرده؟ 🔹 بر اساس آیات 20 تا 26 سوره مائده
✅ معلمان چگونه دانش آموزان را تربیت کنند؟ با چه دستورالعملی؟ 🌷 سخن امام خمینی در جمع معلمان: به آنها (به دانش آموزان) بفهمانيد كه انسان تا سرش توى اين آخور طبيعت است انسان نيست. اينهايى كه همه توجهشان به اين است كه چيزى به دست بياوريم و يك زندگى با رفاه درست كنيم، توى آخورِ طبيعت سرشان هست. در آخر هم مثل يك حيوانى كه در آخور، سرش هست محسوب مى‏شود. شماها بايد به اينها بفهمانيد كه زندگى شرافتمندانه، زندگى است. زندگى انسانى زندگى شرافتمندانه است. بايد شما آنها را از ‏ غير خدا بازداريد، و به ‏ خدا، به بندگى خدا آنها را تربيت كنيد. اگر از راه ‏ خدا انسان وارد شد در جامعه، يا نظر انداخت به امور، از اين راه و از اين كانال وقتى واقع شد، وارد شد، كارهايش همه الهى مى‏شود. 📚 صحيفه امام، ج‏14، ص: 37 ✍️ توضیح: خدا یعنی خدا را مولا، و خود را عبد او بدانیم و از دستورات و اطاعت کنیم مثل اطاعت یک عبد از مولایش
☑️ دو شرط بهشتی شدن چیست؟ 🌹کلام امام حسین (ع): كسى كه حق دو پدر برتر (از پدر) خود يعنى حق محمّد و على را به رسمیت بشناسد و از دستورات و آنها آن طور كه شايسته است، كند، در بهشت به او گفته مى شود: در هر جاى بهشت كه دوست دارى، ساکن شو! ✍️ شرح: بهشتی شدن دو شرط دارد: 1. به رسمیت شناختن حق پیامبر و امام علی و به عبارت دیگر، شیعه بودن 2. انجام و ترک . 📖 منْ عَرَفَ حَقَّ اَبَوَيْهِ الْأفْضَلَيْنِ: مُحَمَّدٍ وَ عَلّىٍ وَ اَطاعَه ما حَقَّ طاعـتِهِ، قيلَ لَهُ: تَبَحْبَحْ في اَىِّ جِنانٍ شِئْتَ. 📚 موسوعة كلمات الامام الحسين ع ص 590، ح589.
✅ شناخت خدا به چیست؟ 🌹 امام حسین (ع) نزد یارانش آمد و فرمود: «ای مردم! خداوند بندگانش را آفرید تا او را به خدایی بشناسند و آنگاه که او را به خدایی شناختند، عبد او شوند و آنگاه که عبد او شدند، با از او، از از غیر او بی‏ نیاز شوند.» سپس مردی گفت: ای فرزند پیامبر خدا! پدر و مادرم فدای تو! راه شناختن خدا چیست؟ فرمود: «مردم هر زمان، رهبری را که واجب است، بشناسند». 📖 خرَجَ الحُسَینُ بنُ عَلِیٍّ علیه السلام عَلی أصحابِهِ فَقالَ: أیُّهَا النّاسُ!إنَّ اللّهَ جَلَّ ذِکرُهُ ما خَلَقَ العِبادَ إلاّ لِیَعرِفوهُ،فَإِذا عَرَفوهُ عَبَدوهُ،فَإِذا عَبَدوهُ استَغنَوا بِعِبادَتِهِ عَن عِبادَةِ مَن سِواهُ. فَقالَ لَهُ رَجُلٌ:یَا ابنَ رَسولِ اللّهِ بِأَبی أنتَ و امّی،فَما مَعرِفَةُ اللّهِ؟ قالَ:مَعرِفَةُ أهلِ کُلِّ زَمانٍ إمامَهُمُ الَّذی یَجِبُ عَلَیهِم طاعَتُهُ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 1 ص 64
🔹 از علی آموز ... ✅ چرا نباید گناه کنیم؟ آیا فقط به خاطر تهدیدهای خدا به عذاب کردن ما؟ 🌷 امام علی (ع): حتی اگر خدا انسانها را تهدید به عذاب نکرده بود، عقلاً واجب بود که انسان به خاطر شکر نعمتهای خدا از دستورات و نافرمانی نکند. 📖 لوْ لَمْ يَتَوَاعَدِ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لَوَجَبَ أَنْ لَا يُعْصَى شُكْراً لِنِعْمَتِهِ. 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 184
✅ در رفتار، گفتار و عملکردمان کدام قاعده را باید رعایت کنیم؟ 🌷 امام خامنه ای: خودم و همه ى شما برادران و خواهران عزيز را توصيه و دعوت مى كنم به الهى. در رفتارمان، در گفتارمان، در عملكردمان، رعايت و پرهيزگارى را بكنيم. (20/ 06/ 1388) ✍️ شرح: و پرهیزگاری یعنی انجام واجبات و ترک حرامها در زندگی فردی و اجتماعی پند 166
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 درباره تقوا (شماره 52) س: زهد چيست؟ چند مصداق عيني آن را بفرمایید. ج: زهد به معناي اعراض است. از مقداری كه در زندگي مادي لازم نيست داشته باشيم، اعراض كنيم؛ اما مقداری از آن، واجب شرعي است. بايد به دنبالش بدويم. اين واجب است. باید پول در بياوريم؛ نان در بياوريم؛ اجاره خانه بدهيم و ساير نيازها را تأمين كنيم. اين واجب است. نمي شود از اين ها زهد ورزيد؛ اما اضافه اش قابل اعراض است. چه كسي گفته شما اضافه بر این هشت ساعت، هشت ساعت ديگر هم كار كني؟ شب تا صبح هم كار كني؟ با موبايل هم كار كني؟ با اينترنت هم كار كني؟ اینکه مدام كار كني كه نمي شود. باید از اضافه اعراض كني. اگر نكني، عمرت تلف شده و گرفتاري هاي زيادي پيش مي آيد. س: منظور از حدیث «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَة» چیست؟ ج: همه ی گناهانی که مردم مرتکب می شوند، ریشه در علاقه به دنیا دارد. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت
✅ چرا برخی منحرف می شوند؟ عامل اصلی اش چیست؟ راه علاجش کدام است؟ 🌷 امام خامنه ای: اينى كه مى بينيد يك عده اى در مقابل دشمن منهزم مى شوند، طاقت نمى آورند، نمى توانند ايستادگى كنند، به خاطر آن چيزى است كه قبلًا از اين ها سرزده است؛ باطن خودشان را با و با خطا خراب كرده اند. لغزشها انسان را فاسد مى كند. اين فساد، به انحراف در عمل و گاهى به انحراف در عقيده منتهى مى شود. اين هم بمرور پيش مى آيد؛ دفعتاً پيش نمى آيد كه ما فكر كنيم يك نفرى شب مؤمن مى خوابد، صبح منافق از خواب بيدار مى شود؛ نه، بتدريج و ذره ذره پيش مى آيد. اين، علاجش هم از خود است. مراقبت از خود هم يعنى همين . بنابراين علاجش . مراقب خودمان باشيم. نزديكان افراد مراقبت كنند؛ زنها از شوهرهايشان، شوهرها از زنهايشان، دوستان نزديك از همديگر؛ «و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر». از يكديگر مراقبت كنيم، براى اينكه دچار نشويم. مردم مسئولين را موعظه كنند، نصيحت كنند، خيرخواهى كنند، بنويسند براى آن ها، بگويند براى آن ها، پيغام بدهند تا مبادا دچار لغزش بشوند. خطرات لغزش مسئولين هم براى نظام، براى كشور و براى مردم بيشتر است. انسان گاهى در بعضى از حرفها، در بعضى از اقدامها و تحركات، اين را احساس مى كند؛ نشانه هاى يك چنين انحرافى را انسان مشاهده مى كند. به خدا بايد پناه برد، از خدا بايد كمك خواست. (20/ 06/ 1388) ✍️ شرح: مراقبت و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 167
سیده، محترمه، ممتحنه، حنانه حانیه، عالمه، اُم النجبا، ریحانه عطر او آمد و عالم نفسی تازه گرفت و به یمن قدمش نام زن آوازه گرفت شهر با آمدنش عاطفه راباورکرد زن به شکرانه او چادر شوکت سر کرد... (س) وروزمادرمبارکباد
✅ داستان کوتاه (شماره 249) 🔹 قصه آفرینش آدم و حوا 🔻 بر اساس آیات 11 تا 27 سوره اعراف خدا قصه را از اینجا شروع می کند که: این ما بودیم که اوّلینِ شما، آدم را آفریدیم و روح و بدنتان را طراحی کردیم و پس از آن به فرشتگان دستور دادیم برای این آدم سجده کنید. به همین دلیل آنها سجده کردند مگر ابلیس جِنّی که از ساجدان نشد.* خدا از ابلیس پرسید: «وقتی من به تو دستور سجده داده‌ام، چه چیزی مانعت شده که سجده نمی کنی؟» ابلیس پاسخ داد: «خُب من بهتر از آدمم. مرا از آتش آفریده‌ای و آدم را از گِل.»* خدا هم دستور داد: «پس، از این باغ ویژه که بر روی این تپه است، برو پایین! وقتی من به تو فرمان می دهم و تو مأمور به اجرا هستی، پس تو در اینجا حق تکبّر و نافرمانی نداری؛ بنابراین حالا که از دستور من نافرمانی کرده‌ای، از این باغ برو بیرون! چون تو حقیر و کوچکی؛ حقیر که حق تکبّر ندارد.» * ابلیس از خدا درخواست کرد: «خدایا! تا روزی که انسانها دوباره زنده می شوند، به من مهلت زندگی بده!»* خدا هم پاسخ داد: «به تو مهلت می دهم.»* ابلیس به خدا گفت: «حالا که مرا از راه به در کردی، قسم می خورم در مسیر فرزندان آدم به سمت اطاعت از تو، در کمینشان بنشینم. * بعد، از سمت جلو، پشت سر، طرف راست و طرف چپ به سراغشان بروم برای منحرف کردنشان از مسیر بندگی و اطاعت از تو. خواهی دید که بیشتر بندگانت از دستورات واجب و حرام تو تبعیّت نکرده و در عمل، شاکر نعمتهایت نخواهند بود.» * خدا به ابلیس فرمان داد: «از این باغ، با خفّت و خواری برو بیرون! شک نکن که جهنّم را از تو و همه کسانی که از دستورات تو تبعیت کنند، پر خواهم کرد.»* خدا همچنین به آدم گفت: «آدم! با همسرت در این باغ ساکن شو و از هر چیزی که خواستید، بخورید؛ ولی به این درخت نزدیک نشوید که در آن صورت با نافرمانی‌تان از دستور من در حق من ظلم کرده‌اید.» * بعد شیطان، برای آنکه اندام جنسی آدم و همسرش را که تا آن زمان برایشان پوشیده مانده بود، نشانشان دهد، وسوسه‌شان کرد و با تظاهر به دلسوزی، به آنها گفت: «اینکه مولایتان شما را از خوردن میوه این درخت نهی کرده، فقط به خاطر آن است که مبادا فرشته شوید یا زندگی جاودان پیدا کنید.»* ابلیس همچنین برای آن دو، قسم خورد که: «شک نکنید من خیرخواه شما هستم.»* پس با فریب بود که آن دو را به نافرمانی از خدا نزدیک کرد و آنها هم از آن درخت خوردند. بنابراین وقتی از میوه آن درخت خوردند، برای اوّلین بار، شکمشان به کار افتاد و لباسشان بر زمین افتاد و عورتشان برایشان نمایان شد. به همین دلیل شروع کردند به چسباندن برگ درختان آن باغ به عورتهایشان. خدا هم به آنها خطاب کرد: «مگر شما دو نفر را از نزدیک شدن به آن درخت، نهی نکرده بودم و مگر به شما نگفته بودم شیطان قطعاً دشمن علنی و رو در روی شماست؟»* آدم و همسرش پشیمان از نافرمانی‌شان از دستور خدا به خدا گفتند: «مولای ما! ما با نافرمانی از دستور تو به خودمان ظلم کرده‌ایم و اگر ما را نیامرزی و به ما رحم نکنی، قطعاً از زیانکاران خواهیم شد.»* خدا به آدم، همسرش و شیطان دستور داد: «از این باغ ویژه که بر روی بلندی است، بروید پایین؛ در حالی که بعضی از شما (ابلیس) دشمن بعضی دیگر است. ضمن اینکه تا مدّتی در زمین زندگی خواهید کرد و امکاناتی نیز خواهید داشت.» * خدا همچنین ادامه داد: «در همین زمین زندگی خواهید کرد و در همین زمین خواهید مرد و پس از مرگ، از همین زمین بیرون آورده خواهید شد.»* و اما شما ای فرزندان آدم! ما به شما لباس داده‌ایم که عورتهایتان را می پوشاند و مایه زینتتان است؛ حال آنکه لباس تقوا که حاصل انجام دستورات واجب و حرامِ ماست و زشتی‌ها را می پوشاند و مایه زینتتان است، قطعاً بهتر است.» محمد! این از نشانه‌های خداست که عمل به دستورات واجب و حرامش پوشاننده زشتی‌ها و مایه زینت و آبروست. این را گفتیم تا فرزندان آدم متنبّه شوند. * ای فرزندان آدم! مبادا شیطان گولتان بزند؛ همانطور که پدر و مادرتان را با فریب از آن باغ بیرون کرد؛ آن هم در حالی که لختشان کرده بود تا عورتهایشان را به آنها نشان دهد؛ چون شیطان و دار و دسته‌اش که جسم مادّی ندارند، شما را از منظری می بینند که شما نمی بینید.
✅ راه فهم ملکوت عالم و رسیدن به آن چیست؟ 🌹 امام خامنه ای: همه اين حوادثى كه شما در انقلاب ديديد و امام در باره آن چيزى گفتند و شد، از اين قبيل بود. نه اينكه تصور كنيد ايشان محاسبه مادّى و سياسى مى كردند. نه، آن بزرگوار اهل اين محاسبات نبودند. البته فكر سياسىِ خيلى پخته اى داشتند و حقايق را مى فهميدند؛ اما اين طور نبود كه همان محاسباتى را كه معمولًا مى كنند، انجام بدهند. اين، همان غيب و ملكوت عالم و ملكوت وجود شماست كه بايد به آن ايمان و اعتقاد داشت. راه رسيدن به آن هم . (29/ 06/ 1369) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 170
✅ خدا زندگی دنیا را به چه چیزی تشبیه کرده؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: حکایت این دنیای ناپایدار مانند بارانی است که ما از آسمان بر زمین می ریزیم و با جان گیاهان زمین که انسانها و چهارپایان از آن می خورند، آمیخته می شود. تا وقتی که زمین به اوج سرسبزی و زیبایی می رسد و سطح آن آراسته می شود و انسانها خیال می کنند همیشه می توانند از آن بهره‌مند باشند؛ اما ناگهان شبی یا روزی فرمان ما صادر می شود و آن را چنان می خشکانیم و درو می کنیم که انگار اصلاً دیروز گیاهی در اینجا نبوده. حکایت تمام خوشی‌های دنیا همین است؛ ناپایدار و غیر قابل اعتماد. ما نشانه‌های فرماندهی و مدیریت خود در جهان هستی را به این صورتِ مفصّل برای اهل تفکر بیان می کنیم. این در حالی است که خدای همین دنیای ناپایدار، انسانها را به سرای آخرت که سرای امنیت و جاودانگی است، دعوت می کند و هر کس را بخواهد هدایت کند، به سوی مسیر معتدلِ اطاعت از خودش راهنمایی می کند. 📖 إنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلاً أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ * وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلى‏ دارِ السَّلامِ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (یونس، 24 و 25) آیه شماره 404