eitaa logo
استاد عشایری منفرد
1.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
144 ویدیو
11 فایل
﷽ ڪانـاݪ جامع استاد محمد عشایری منفرد 👤مدیر @Adminmmeshkat 🔔 کانال با نهج البلاغه @banahjolbalaghe 🎥 آپارات https://b2n.ir/w88343 🌐 پایگاه اندیشوران https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🟣تبعیض مثبت؛ مطالبه‌ی فرصت‌سوز خوارج از امیرالمؤمنین علیه السلام 1️⃣پرده اول: عصر رسول الله و خلفای سه‌گانه؛ به مقتضای کتاب خدا و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله، تا زمان وفات پیامبر، در جامعه اسلامی هیچ قبیله‌ای بر هیچ قبیله دیگری برتری نداشت و تنها سنجه برتری، تقوا بود. پس از رحلت رسول الله، در مدرسه خلفا برتری قریش بر قبایل دیگر که از زمان سقیفه «موجّه» شده بود، به تدریج با تفسیر به رأی و جعل روایات، به یک امر «مقدّس قرآنی» نیز تبدیل شد تا بتواند جایگاه «اهل البیت» را در فرهنگ مسلمانان بگیرد. امتداد سیاسی این تحریف آشکار این بود که کارگزاران خلفا غالبا از قریشیان انتخاب می‌شدند و غیرقریشیان حتی در صورت کارآمدی، جایگاه چندانی در دستگاه کارگزاری خلفا نداشتند. شورای شش نفره از قریشیان انتخاب شد و دستورات به گونه‌ای برای شورا صادر شد که خروجی شورا یک خلیفه قریشی باشد. در عصر عثمان نیز استیلای قرشیان بر امر سیاست ادامه یافت (لم تمض سنة من إمارة عثمان حتى اتخذ رجال من قريش أموالا في الامصار وانقطع إليهم الناس...) (تاریخ طبری) قریشیان افزون بر اشغال بیشترین جایگاه حاکمیتی، از جهات دیگر نیز غلبه یافته بودند؛ در عرصه‌ی اقتصاد رانتهای مالیِ موجّه شده و مقدس شده‌ای که به قریشیان اختصاص می‌یافت، به بالاترین حد ممکن رسیده بود! در عرصه فرهنگ و دانش، خلیفه دوم قاریان معروف بلاد را از قرائت قرآن با لهجه‌ی غیرقریشی منع می‌کرد! چنان‌که ابن‌مسعود را از قرائت حتی یک کلمه‌ی قرآنی به لهجه‌ی هذیل منع کرد (فإذا أتاك كتابي هذا فأقرء الناس بلغة قريش ولا تقرئهم بلغة هذيل) و کتابت قرآن را فقط به رسم الخط قریش قبول داشت (فاكتبوها بلغة مضر فإن القرآن نزل على رجل من مضر) املای قرآن را نیز فقط توسط جوانان قریش مقبول می‌داشت (لا يُملِينّ في مصاحفنا هذه إلا غلمان قريش او غلمان ثقیف)! خلیفه سوم نیز چهار نفر را مأمور توحید مصاحف کرد که فقط یکی از آنها (زید بن ثابت) غیرقرشی بود اما دستور داد که در هنگام اختلاف، نظر زید را کنار بگذارند چون قرآن به لغت قریش نازل شده است! با این‌که زید از همه آنها قرآن‌شناس‌تر بود! یکی از دلایل اعتراض مسلمانان به عثمان که منجر به قتل او شد، اعطای امتیازات ویژه به قریش (بویژه امویان و مروانیان) بود! پروژه برترسازی قریش در عرصه‌های مختلف سیاست،اقتصاد و فرهنگ موجب خشم سران و فعالان قبایل دیگر شده بود... 2️⃣پرده دوم: جنگ صفین؛ در ماجرای حکمیت، پس از آنکه امیرالمؤمنین علیه السلام با اکراه فراوان آتش‌بس را پذیرفت، نوبت به تعیین حَکَم رسید. حضرت که می‌دانست معاویه عمروعاص را انتخاب خواهد کرد، فرمود: «معاویه هیچ یک از قریشیان اطراف خودش را به شایستگی عمروعاص نمی‌داند بنابراین او را به حکمیت انتخاب خواهد کرد پس شما هم باید ابن عباس را انتخاب کنید چرا که ابن‌عباس هر گرهی را که عمرو ببندد می‌تواند بگشاید و هر گرهی را که او بگشاید می‌تواند ببندد...» اما اشعث به ایشان اعتراض کرد که ما نمی‌توانیم بپذیریم که در میان مسلمانان دو نفر از قریش به حکمیت انتخاب شود! اگر آنان یک قرشی انتخاب کرده باشند، ما باید یک غیرقرشی انتخاب کنیم! امام که دانست منظورش ابوموسی است، فرمود: شخصی که شما می‌گویید در مقابل خدانشناسی مانند عمرو فریب خواهد خورد.... اما اشعث در پاسخ گفت: «به خدا سوگند اینکه حکمین به چیزی که ما دوست نداریم حکم کنند اما یکی از آنها یمنی باشد برایمان دوست‌داشتنی‌تر است تا این‌که به آن‌چه که دوست داریم حکم کنند اما هر دو مُضَری (قریشی) باشند!» (وَ اللَّهِ لَأَنْ يَحْكُمَا بِبَعْضِ مَا نَكْرَهُ وَ أَحَدُهُمَا مِنْ أَهْلِ الْيَمَنِ أَحَبُّ إِلَيْنَا مِنْ أَنْ يَكُونَ بَعْضُ مَا نُحِبُّ فِي حُكْمِهِمَا وَ هُمَا مُضَرِيَّان‏)! ❌این استدلال اشعث استدلال عجیبی است! چرا یک غیرقرشی، حتی اگر ناکارآمد باشد و به ضرر کوفیان حکم کند، باز هم باید مقبول‌تر باشد؟! چنین استدلالی نشان می‌دهد که او برای مبارزه با سیطره قریش بر امر سیاست، می‌خواهد یک «غیرقریشی ناکارآمد» را بر یک «قریشی کارآمد» ترجیح دهد! این همان «تبعیض مثبت» است که «کارآمدی» در پای آن قربانی می‌شود و آتشی به پا می‌کند که «منافع ملیِ» کوفیان در آن می‌سوزد. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
هدایت شده از مدرسه فقه و اصول
👤استاد محمد عشایری ۱۳۵۴/فیروزآباد 🔸اساتید: آیات و حجج اسلام: علید‌وست، گنجی،مددی،سبحانی،احمدی میانجی 🔸فعالیت ها: استاد سطوح عالی حوزه‌ علمیه، عضو هیأت مدیره انجمن فقه حوزه علمیه قم، و دانشیار جامعه المصطفی العالمیه قم 📚تالیفات: حجاب پژوهی، متن‌فهمی فقیهانه، معناشناسی بلاغی قرآن، تحلیل ادبی صحیفه سجادیه و نهج البلاغه. 🎙موضوع درس: 🔸موضوع شناسی در فقه هنر 🔻شنبه ۶ مرداد 🌐مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
📣موضوع شناسی فقه هنر 📆شنبه ششم مرداد 🕰ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🗓 روز دوم، یکشنبه ۷ مردادماه ۱۴۰۳ 📝 نشست تخصصی ″مطالعات تطبیقی دانش‌های زبانی با سایر دانش‌ها″ 🎙 حجت‌الاسلام محمد عشایری‌‌منفرد «زید عزّه» امروز ⏰جلسه اول: ساعت ۸:۳۰ –جلسه دوم: ساعت ۱۰:۰۰ جلسه سوم: ساعت ۱۶:۰۰ 📍مدرس ادیب نیشابوری (ره) | سالن شهید حاج‌قاسم سلیمانی 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
▫️گعده علمی بعد از درس فقه هنر استاد عشایری 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 انا لله و انا الیه راجعون 🏴 شهادت غریبانه سردار سرافراز جبهه مقاومت و دژ نفوذناپذیر اسلام در مقابل کفار صهیونیستی را محضر ولی عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب و امت اسلام تسلیت عرض می‌کنیم. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
موضوع شناسی فقه هنر استاد عشایری زیدعزه یکی از شگفتی های کتاب مکاسب این بود که مرحوم شیخ پس از بررسی درباره تعریف سحر، که حس می شود که جمع بندی دشوار است، می گوید فقیه کاری به موضوع ندارد و در انتهای بحث به احتیاط ختم می شود، چون موضوع دقیق روشن نشده و کسی از فقهاء حاشیه نزده است. مرحوم شهید صدر در المدرسة القرآنیه فرق تفسیر ترتیبی و موضوعی را بیان می کند، ترتیبی آن است که از اول تا آخر تفسیر شود ولی در تفسیر موضوعی یک موضوع نکته مرکزی بحث قرار می گیرد، و بعد برای بررسی بیشتر، دلالات تطابقی و التزامی جمع آوری و بحث می شود و ترابط آنها تحلیل می شود، کاری که بزرگان ما در فقه انجام میدپ دهند شبیه تفسیر موضوعی است، چون اگر وسائل الشیعه را به ترتیب بیان می کردند، ترتیبی می شد، بلکه موضوعات را یک به یک بحث کردند. امروزه مباحث دانش اخلاق به دانش نظری و هنجاری و اخلاق کاربردی تقسیم می شود و در اخلاق نظری سخنگو از علم اخلاق و حکم رفتارها بحث میکند و این سبک اخلاق هنجاری است ولی در اخلاق کاربردی این بحث ها مفروض انگاشته شده است فلذا صحبت در اخلاق کاربردی در حوزه تکنولوژی و فناوری و خدمت و اشتغال است مثل اینکه؛ در فقه امنیتِ مراقبت از تروریست مطرح می شود که چیزی نمانده افراد اصلی را شناسایی شوند و اگر دستگیر شود، اطلاعات از دست می رود و اگر دستگیر نشود، فردا مکانی را منفجر می کند، به همراه او تلفنی است که اطلاعات برنامه فردایش در آن است آیا میتوان برای عقب افتادن انفجار آن را دزدید؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
استاد عشایری منفرد موضوع‌شناسی در فقه هنر ‌ موضوع‌شناسی فقه هنر چندان مسئله مهمی نیست بلکه موضوع‌شناسی در فقه هنر حائز اهمیت است. نکته: بحث‌های توصیه‌ای و تجویزی را از نگاه توصیفی به الگوهای موفق می‌توان بررسی کرد. الگویی در فقه سیاسی مرحوم امام وجود دارد مبنی بر آنکه آنچه در موضوع‌شناسی موضوعات فقه سیاست در سیره مرحوم امام وجود داشت، این بود که ایشان در زمانه‌ای پیرامون فقه سیاست می‌زیست که نظریه دولت-ملت شکل گرفت. مباحثی نظری مثل یکپارچگی ملت و ... . مرحوم امام وقتی با پدیده‌ای جدید به عنوان دولت مدرن روبرو می‌شود، دوباره تمام موضوعات و محمولات فقهی را (ادله زکات و نماز و ...) بازنگری و باز پژوهی می‌کنند. برای این بازنگری، توجه به سه امر ضروری است: 1. برنامه کلی شامل مقررات دینی از طهارت تا دیات ۲. غایت؛ یعنی تمام این برنامه‌ها برای رسیدن به آن غایت است. ۳. مجری که باید قوانین شریعت را بشناسد تا اگر مانعی از اجرای عدالت وجود داشت ولایتی بر قوانین داشته باشد. مرحوم امام طبق همین سه رکن گزاره و اصل الاسلام هو الحکومة را تاسیس کرد. حال اگر بین ساحت‌های جدید و موضوعات منصوص بازاندیشی کنیم و مسئله‌های جدید را استخراج کنیم که در فقه هنر آیا ما می‌توانیم از الگوی امام در بازاندیشی در احکام اسلامی استفاده کنیم یا نه؟ مثلاً موضوعاتی از قبیل رقص، آواز، قصه و داستان و ... را اگر در نظر بگیریم، در همه این موضوعات، عنوان و گزاره لهو، در بازنگری ما نسبت به ادله بسیار اثرگذار است. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله صفت «انزع بطین» از اوصاف امیرالمؤمنین، صفت مدح یا صفت ذم؟ در زیارت مخصوص امیرالمؤمنین علیه السلام، کلمه «السلام علی الانزع البطین» به کار رفته است. دکتر عبدالکریم سروش برای تضعیف متن زیارتنامه، گفته بود: «انزع بطین، یعنی کچل شکم گنده و این لقب رو مخالفان علی به او نسبت می دادند.» 🔸چنین شبهه‌‌ای را با دو رویکرد می‌توان پاسخ داد :یک رویکرد با تعبد به روایاتی که دو وصف «انزع» و «بطین» را معنا کرده‌اند و یک رویکرد دیگر بدون تعبد به روایات و صرفا با توجه به معنای لغوی این دو کلمه . استاد عشایری در مقاله «تحلیل معنایی صفت «انزع بطین» در منابع فریقین» سعی کرده‌اند این دو وصف امیرالمؤمنین علیه السلام را با هر دو رویکرد بررسی کنند. در چکیده مقاله آمده است: ✍️یکی از بایسته‌های پژوهش، شرح و تفسیر صفات و فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام است. «انزع بطین» یکی از صفات حضرت علی علیه السلام است که در متون تاریخی، روایی و زیارات مأثوره ‌به‌کار رفته است. اخیرا برخی محققان این دو کلمه را به‌ معنای صفت مذمت و نکوهش دانسته و از همین روی این فرضیه را مطرح کرده‌اند که این دو صفت توسط دشمنان امیرالمؤمنین جعل و به ایشان نسبت داده شده است. چنین رویکردی این مسأله را ایجاد می‌کند که این دو صفت در ادب و فرهنگ عربی به چه معنایی است؟ مقالۀ پیش رو با بررسی این دو واژه در زبان و فرهنگ عربی و منابع فریقین به‌معنای واقعی آن پرداخته و اثبات کرده است که «انزع» و «بطین» معنای مدح دارند و از صفات اصیل امیرالمؤمنین علیه السلام هستند. علاقمندان میتوانند این مقاله را در اینجا بخوانند: https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/UserShowArticle.html?ItemId=51250 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم ✅مصلحت‌سنجیِ صلح و جنگ در منظومه‌ی فقهی آیت‌الله خامنه‌ای دام ظله به اقتضای کتاب و سنت، یکی از احکام مورد تسالم در فقه اسلامی، "عقد مهادنه" به معنای قرارداد آتش‌بس یا صلح موقت است. عمومات لفظیِ قرارداد مهادنه، به وسیله دلیل عقل، تناسب حکم و موضوع یا متفاهم عرفی از مجموع الادلة، مقید به مصلحت شده‌ است یعنی فقط مهادنه‌ای جایز است که مطابق با مصلحت مسلمانان باشد. 🔻نکته این‌جا است که منظور از این مصلحت چیست و معیار سنجش مصلحت چیست؟ در آثار فقهی وقتی می‌خواهند این مصلحت را تبیین کنند، این موارد را مثال می‌زنند: «قلّت مجاهدان مسلمان، امید به مسلمان شدن دشمن کافر حربی در زمان مهادنه یا تقویت عِدّه و عُدّه‌ی سپاه اسلام» (لقلة المسلمين أو رجاء إسلامهم أو ما يحصل به الاستظهار و الاستعانة و القوة). البته برخی فقیهان، با استناد به ادله‌ای مانندِ «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْن» تنها مصلحت مجوّزِ مهادنه را ضعف سپاه مسلمین دانسته‌اند (جواهر 21/297) و غیر از این هیچ مصلحتی را برای صلح قبول ندارند! در کتاب مهادنه‌ی آیت‌الله خامنه‌ای، اما، درباره‌ی مصلحت‌هایی که می‌توان با تکیه بر آن، جنگ را متوقف کرد، آمده است: «مصلحت در باب مهادنه، منحصر درمواردی چون ضعف مسلمین، امید به مسلمان شدن دشمن و ... نیست چرا که در این‌جا مصالح دیگری نیز هست که با "شرایط جهانی در زمان" تناسب دارد؛ یکی از این مصالح، شهرت و نام نیکوی نظام اسلامی به عنوان نظامی است که حاضر است حتی به دشمنان خود پیشنهاد صلح بدهد. مصلحت دیگر، نگران کردن دشمن دوّمی است که مشغول شدن نظام اسلامی به جنگ با دشمن کنونی او را خوشنود و طمعکار کرده است؛ چه آن دشمن دوم وقتی ببیند که امام مسلمین با دشمن کنونی‌اش صلح کرده ، ترس بر جانش می‌افتد و امیدش ناامید می‌شود و نیز مصلحتهای دیگری که ولیّ امر، خود در هر زمان و مکان می‌تواند آن را تشخیص دهد.» (المهادنة، ص: 11) 📚ثم إن المصلحة في هذا الباب لا تنحصر فيما ذكره الفقهاء (رحمهم اللّه) من ضعف المسلمين و قلتهم عن المقاومة، أو رجاء دخول الكفار في الإسلام، أو الحصول على المال الذي يبذلونه للمسلمين؛ فهناك مصالح أخرى تُناسب ظروف العالم في كل عصر، منها تحسين سمعة النظام الإسلامي كنظام يقترح الصلح على مناوئيه، و منها تخويف عدو آخر طامع في بلاد المسلمين من جهة كونهم مشغولين بالحرب، فإذا رأى ذاك العدو أن الإمام بصدد الصلح مع مقاتليه، فإنه يخاف و يقطع طمعه، و منها غير ذلك مما يعرفه الذي بيده‌ أمر تشخيص المصلحة في كل زمان و مكان. محمد عشایری منفرد حوزه علمیه قم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈آیا کمک به فقرا از دست دادن است یا بدست آوردن؟⁉️ بیانات استاد عشائری منفرد با توجه به مضامین بلند کتاب شریف نهج البلاغه پیرامون صحیح ترین نوع نگرش به مسئله ی کمک و رفع حوائج فقراء و نیازمندان در جامعه👌 🎙 : 1403.05.21 📡 فضای‌‌مجازی‌‌شبکه‌‌‌ولایت‌در👇 ایتا | سروش | تلگرام | روبیکا | آپارات | یوتیوب | سایت | اینستاگرام | روبینو | ایکس 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
bayan amir 1403.6.18.mp3
12.02M
🔊 ✍🏼1. طبق بیان حضرت علی(ع) یکی از مصادیق (تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ) در , دادن است 2. حضرت علی(ع) می فرمایند به وسیله صدقه دادن روزی را مجبور کنید به سمت شما بیاید 3. صدقه و مصادیق آن چیست؟ 4. بر چه اساسی حضرت علی(ع) می فرمایند با صدقه دادن روزی را به سمت خود بیاورید؟ 5. صدقه دادن چه اثراتی در پی دارد؟ : 1403.6.18 📡مرکز رسانه ای ولایت 📲مدیریت فضای مجازی 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈چگونه با خداوند یک تجارت مالی انجام دهیم؟⁉️ بیانات شیرین استاد عشائری منفرد با استناد به فرمایشات مولا امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه که راه یک تجارت سودمند مالی با خداوند را بیان می کنند. 🎙 : 1403.06.18 📡 فضای‌‌مجازی‌‌شبکه‌‌‌ولایت‌در👇 ایتا | سروش | تلگرام | روبیکا | آپارات | یوتیوب | سایت | اینستاگرام | روبینو | ایکس 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈وعده ی جالب خداوند درباره ی صدقه و ربا در قرآن کریم‼️🧐 خداوند در قرآن کریم دو وعده ی متضاد با ظواهر در مورد صدقه و ربا می دهد که بسیار جالب و شنیدنی است. توضیحات استاد عشائری منفرد پیرامون این مسئله رو بشنوید👌 🎙 : 1403.06.25 📡 فضای‌‌مجازی‌‌شبکه‌‌‌ولایت‌در👇 ایتا | سروش | تلگرام | روبیکا | آپارات | یوتیوب | سایت | اینستاگرام | روبینو | ایکس 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared