#تفسیر_قرآن_کریم
( تفسیر آیه ۱۱۰ سوره آل عمران)
💠در آیه میفرماید ویژگی این امت امر به معروف است؛ اما مقصود از معروف چیست؟ امر به معروف یعنی چیزی را انسان به عنوان معروف شناخته و یافته به دیگران امر کند. معروف از ماده معرفت و عرفان است و معرفت یعنی حقانیت آن امر برای او به اثبات رسیده و مشاهده شده باشد
💠این امت خدا را و آنچه منسوب به اوست معروف یافته و به میزان شدت عاشقی، این یافتهها را اظهار میدارند. زمانی که عاشق؛ معشوق را صاحب همه کمالات یافت، به دیگران نيز این عاشقی را توصيه میکند. لذا مؤمنین دیگران را امر به ایمان به خداوند (که همان امر به معروف است)؛ دعوت میکنند
💠 در رأس منکر هم شیطان و شیطنت قرار دارد. در نهی از منکر نیز فرد مییابد که شیطان با نظام عالم سازگار نیست و همگان را از پیوست به این وجودی که به انسانیت ضرر میزند باز میدارد
💠 اما شرط ابتدایی امر به معروف چیست؟ این است که خود آمِر ؛ متصف به آن معروف باشد و شرط ناهی از منکر این است که منصرف از آن منكر باشد؛ چون معنا ندارد کسی متصف به منکر باشد و دیگران را از آن منکر باز دارد
💠 مثلاً نمیشود که یک بی حجاب کنگره حجاب بگذارد یا یک شیاد و مفسد اقتصادی کنگره مبارزه با فساد برگزار کند. اینجا هم همینطور است انسان باید خودش اهل معروف باشد یعنی اهل الله
💠(لَكانَ خَيْراً لَهُمْ) خدا به آنها میفرماید شما هم؛ به امت پیامبر که بهترین امم هستند بپیوندید این برای شما بهتر است از مادیات (حب ریاست و مقام ) که بخاطر آن تن به این خیر نمی دهید دست بردارید.
🆔 @ashora_karbala
🔰چهره حقیقی #امام_سجاد (علیه السلام)
#رهبر_معظم_انقلاب:
▪️ آن چهرهى مظلوم بىصداى سربهزیرِ منفعلى که از امام سجاد درست کردند به کلى برخلاف واقع است؛ چهرهى حقیقى امام سجاد علیهالسّلام چهرهى یک مبارزِ قهرمانِ خستگىناپذیرِ آشتىناپذیرِ پیگیرى است، که با تدبیر تمام، با دقت کامل راهها را مىشناسد و انتخاب مىکند و به سمت هدفها این راهها را مىپیماید، خودش خسته نمىشود و دشمن را خسته مىکند؛ و بالاخره دشمن وقتى هیچ کار دیگری نتوانست بکند، آن حضرت را مسموم کرد و این امام بزرگوار بعد از یک عمر پربرکت و پرمبارزه به رضوان الهى پرواز کرد. این خلاصهى زندگى امام سجاد است.
▫️خطبههای نمازجمعه تهران۴ مهر۶۵
🆔 @ashora_karbala
4.safaee_fozesalekTSB-1.mp3_98390.mp3
6.63M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع سخنرانی: فوزسالک(۱)
✔️اهداف سلوک؛ چه کنیم که از فتنه ها و بلاهای گوناگون، سرافراز بیرون آییم و به فوز عظیم که همان کمال الهی است برسیم؟
1⃣جلسه اول
🕗 مدت: ٢٧:٣۵
📶حجم: ۶ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
soshiant.sdk.apk
9.45M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(صحیفه سجادیه)
📕كتاب که داراى ۵۴ دعا و شامل مباحث عرفانى، اخلاقى، اعتقادى، اجتماعى و سياسى مىباشد، در ميان علماى شيعه به «انجيل اهلبيت» و «زبور آل محمد» ملقب شده است. امام سجاد (ع) در قالب دعا، خدا، رسول و امام را با برهانى كه بر پايههای عقل و علم استوار است به همگان معرفى مىكند؛ خفتگان راه حق و حقيقت را بيدار كرده و اوصاف حسنه و اخلاق نيكو را مىآموزد. چگونگى حاجت خواستن از خداى تعالى و دعانمودن
به راه خداشناسى راهنمايى مىكند؛ بزرگان، فرمانروايان و زمامداران را به فروتنى و مهربانى در برابر زيردستان و ضعيفان جامعه تشويق مىنمايد.
🔰 #رهبر_معظم_انقلاب
من به یکایکِ شما عزیزان توصیه میکنم تا آنجا که میتوانید، با صحیفه سجادیّه مأنوس شوید. کتاب بسیار عظیمی است. این که گفتهاند زبور آل محمّد، واقعاً همین طور است؛ پُر از نغمههای معنوی است، دعا و درس است؛ هم درس اخلاق است، هم درس علمالنّفس است، هم درس امور اجتماعی است. این خصوصیات معنوی و اخلاقی و این ریشههای فاسدی را که در نفس ما هست، در زبان دعا به ما معرفی میکند. شما باید علاج اینها را هم از خدا بخواهید. وقتی که با خدا راز و نیاز میکنید، از جمله چیزهایی که میخواهید، علاج همین مشکلات درونی و نفسانی است. آن جامعهای که حداقل مجموعه بزرگی از آن با این خصوصیات پرورش پیدا کند، همان جامعهای است که هیچ ترفندی در آن کارگر نخواهد شد
📱از جامعترین نرم افزارهای #صحیفه_سجادیه؛ که شامل متن و صوت ادعیه و ترجمه؛ با شروح مختلف و امکان جستجو و اشتراک متن و ترجمه و شرح می باشد.
🆔 @ashora_karbala
🔰اهداف خلق (صحیفه سجادیه) والاترین اثر معنوی جهان اسلام توسط امام زین العابدین(علیه السلام)
💠 #صحیفه_سجادیه، محصول معنوی دورانی خطیر و سرنوشت ساز در تاریخ اسلام است؛ دورانی که فتوحات و کشورگشایی های پی در پی مسلمانان، جامعه اسلامی را با دو خطر بزرگ مواجه ساخته بود؛ یکی ورود فرهنگ های بیگانه به حریم جامعه دینی و ضعف عقیدتی مسلمانان در مقابل آن فرهنگ ها و دیگری موج راحت طلبی و لذت جویی و #دنیا_زدگی که با سرازیر شدن غنیمت های بسیار به سوی سرزمین های اسلامی، به راه افتاده بود.
💠از حدود سال سی ام هجری (نیمه دوم دوران خلافت عثمان)، فساد مالی و انحطاط اخلاقی در جامعه اسلامی، گسترش یافت و بزرگان و ثروتمندان قریش که درآمد کلانی از بیت المال داشتند و از حاتم بخشی های خلفای وقت نیز برخوردار بودند، به ثروت اندوزی روی آوردند و در نتیجه، رفاه طلبی، #اشرافیت و تجمل پرستی رواج پیدا کرد و خریدن غلامان و کنیزان، به ویژه کنیزان خواننده و بزم آرا و گردآوردن خانه ها و مستغلات درآمدزا، امری عادی میان پول داران تلقی شد؛ تا جایی که این روش ناپسند و انحطاطی در زمان حکومت یزید به دو شهر مقدس «مکه» و «مدینه» نیز سرایت کرد و آن دو را نیز آلوده و ناپاک گردانید.
💠در کنار این موقعیت ناهنجار، وقتی ناآگاهی مردم از تعالیم دینی و پیدایش بدعت ها و انحراف های عقیدتی را در نظر بگیریم، عمق مصیبت و فاجعه بیشتر نمایان می شود. به گفته برخی از دانشمندان، بنی هاشم در زمان امام سجاد(علیه السلام)، نمی دانستند چگونه نماز بخوانند و چگونه حج به جای آورند و در واقع، شیعیان درباره احکام دینی جز آن چه از دیگران شنیده بودند، هیچ آگاهی دیگری نداشتند. آن جا که فریضه ای همچون نماز که از #ارکان_اسلام است و هر مسلمانی باید در شبانه روز پنج بار آن را به جای آورد، در میان بنی هاشم که باید در این مسائل از همه آگاه تر و آشناتر باشند، چنین سرنوشتی یافته بود، می توان حدس زد که آگاهی دینی دیگر مردمان و شناخت آنها از برنامه های اسلام، چه اندازه بوده است
💠امام سجاد(علیه السلام) با درک عمیق و همه جانبه اوضاع اجتماعی عصر خودش، با وجود دشواری های سیاسی و فاصله بزرگی که حاکمیت جور میان مسلمانان و پیشوای بر حقشان ایجاد کرده بود، با هدف عمل به تکلیف الهی خود، قیام کرد و با بهره گیری درست و تأثیرگذار از زبان نیایش و #مناجات، به تعمیق و ترویج اندیشه های دینی، همت گماشت؛ تا از این رهگذر، امت مسلمان را در برابر هجمه های فرهنگ بیگانه و امواج دین برانداز دنیاطلبی و بی بند و باری، مصونیت بخشد و فضیلت های فراموش شده دین جدّش رسول خدا را به یادها باز آورد و در مسیر پرپیچ و خم زندگی ها، به جریان اندازد.
💠اقدام امام(علیه السلام)، به حق، یک جهاد فرهنگی و یک #مبارزه_عظیم در راه تحقق آرمان های الهی پیامبر اکرم (ص) و احیای ارزش های اخلاقی از طریق آراسته شدن به اخلاق نیک و دوری از خصلت های ناپسند و سرانجام، رسیدن به #حیات_طیبه ای بود که در کلام خداوند به مردان و زنان شایسته و فرهیخته، وعده داده شده است[ اشاره به آیه ۹۷ سوره نحل است که در آن آمده است: «هر مرد و زن مؤمن که کار نیک انجام دهد، او را به زندگی ای پاک، زنده بداریم و به بهتر از آن چه می کرده اند، به آنها پاداش دهیم»]
💠این #پیکار_معنوی، در طول قرن های متمادی، آثار و دست آوردهای مبارک و گران ارجی را باعث شد و زمینه های مناسب بسیاری برای بیدار کردن فطرت های خفته و دستگیری از فرو افتادگان در گرداب دوری از خدا و مقابله بی تسامح با سلطه گران و دشمنان درونی و بیرونی بشر، فراهم آورد.
📚[ مهدی پیشوایی؛ سیره پیشوایان، نگرشی بر زندگانی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امامان معصوم(علیهم السلام)، ص ۲۶۴ و ۲۶۸]
🆔 @ashora_karbala
🔰به همه مسائل نپردازید!!
✍ #مقام_معظم_رهبری
شما هر مسئلهایکه برای ذهنتان مطرح شد اول نگاه کنید ببینید آیا این مسئله، مسئلهای است که برای زندگی شما، برنامه شما، خط مشی شما، آیندهی شما تأثیری دارد یا ندارد؟ جهت بخش است یا نیست؟ اگر نیست، رهایش کنید. امروز آن روزی نیست که ما هر مسئلهای را بخواهیم بفهمیم و هر مشکلی را بخواهیم حل کنیم؛ برای خاطر اینکه ما اولیترین مشکلاتمان را هم هنوز ندانستهایم. ما هنوز ضروریترین مسائل زندگیمان را نمیدانیم؛ تعارف هم نداریم.
📚همرزمان حسین، صفحه۸
🆔 @ashora_karbala
🔰بازی نخورید....
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
💢اين يك خطر بزرگ است براى يك اجتماع كه افرادش ناآگاه باشند. دشمن اگر زيرك باشد خودِ اينها را ابزار عليه خودشان قرار مىدهد: يك داستان جعل مىكند، بعد اين داستان را به زبان خود اينها مىاندازد تا خودشان قصه و حرف و سخنى را كه دشمنشان عليه خودشان جعل كرده بازگو كنند.
💢اين علتش ناآگاهى است و نبايد مردمى اينقدر ناآگاه باشند كه حرفى را كه دشمن ساخته، ندانسته بازگو كنند؛ اين يكى مىگويد چنين حرفى را شنيدهام، ديگرى مىگويد من هم شنيدهام، و همين طور...
💢 اينها نمىدانند حرفى كه دشمن جعل مىكند وظيفه شما اين است كه همان جا زير پايتان دفنش كنيد. اصلًا دشمن مىخواهد اين حرف بين مردم پخش بشود. شما بايد دفنش كنيد و به يك نفر هم نگوييد، تا به اين وسيله با توطئه سكوتْ نقشه دشمن را نقش بر آب كنيد
💢اسلام چه مىگويد؟ مىگويد هر وقت چنين چيزى شنيدى ابداً به زبان نياور. اگر دغدغه دارى، خودت برو تحقيق كن. تو كه حوصله تحقيق كردن ندارى ديگر چرا بازگو مىكنى؟! حق تحقيق دارى، برو تحقيق كن اما حق بازگو كردن ندارى.
📚 آشنایی با قران ج ۴ (ص ٣۵ و ٣٨)
🆔 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۱٩ سوره آل عمران)
💠واژه دین در اصطلاح، عبارت از مجموعه قوانین و آدابى است که انسان در سایه آنها مى تواند به خدا نزدیک شود و به سعادت دو جهان برسد. واژه اسلام هم به معنى تسلیم است، بنابراین معنى جمله این می شود: آئین حقیقى در پیشگاه خدا، همان تسلیم در برابر فرمان او است
💠آیه نکته دقیقی دیگری دارد و سرچشمه اختلافات مذهبى را نیز بیان میکند و می فرماید: ریشه این اختلافها؛ معمولاً جهل نیست، بلکه بیشتر به خاطر ظلم، انحراف از حق و اعمال نظرهاى شخصى است، اگر مردم مخصوصاً طبقه دانشمندان تعصب، کینه توزى، تنگ نظرى ها، منافع شخصى را؛ کنار بگذارند و با واقع بینى و روح عدالت خواهى احکام خدا را بررسى نمایند، تمام اختلافات به سرعت حل مى شود
💠این آیه، در واقع پاسخ دندان شکنى است به آنها که مى گویند: مذهب در میان بشر ایجاد اختلاف کرده است و خونریزى هاى فراوانى در طول تاریخ به بار آورده. اینها مذهب را با تعصبات مذهبی و افکار انحرافى اشتباه گرفته اند؛ زیرا هنگامى که دستورهاى مذاهب را مورد بررسى قرار دهیم مى بینیم همه، یک هدف را تعقیب مى کنند و همه براى سعادت انسان آمده اند، اگر چه با گذشت زمان تکامل یافته اند
💠در واقع ادیان آسمانى همچون دانه هاى باران هستند که از آسمان نازل مى گردد دانه هاى باران همه حیات بخش هستند، ولى، هنگامى که روى زمین هاى آلوده مى ریزند که یکى شور است و دیگرى تلخ؛ به رنگ ها و طعم هاى مختلف درمى آیند و این اختلافات مربوط به باران نیست بلکه مربوط به این زمین هاى آلوده است
🆔 @ashora_karbala
🔰تمثیل زیبایی از منتظران ظهور ...
🔸مرحوم #حاج_اسماعیل_دولابی
🔹پدری چهار تا بچه را گذاشت توی اتاق و گفت اینجا را مرتب کنید تا من برگردم، خودش هم رفت پشت پرده. از آنجا نگاه میکرد میدید کی چه کار میکند، مینوشت توی یک کاغذی که بعد حساب و کتاب کند.
🔹یکی از بچهها که گیج بود، حرف پدر یادش رفت. سرش گرم شد به بازی. یادش رفت که آقاش گفته خانه را مرتب کنید. یکی از بچهها که شرور بود شروع کرد خانه را به هم ریختن و داد و فریاد که من نمیگذارم کسی اینجا را مرتب کند. یکی که خنگ بود، ترسید. نشست وسط و شروع کرد گریه و جیغ و داد که آقا بیا، بیا ببین این نمیگذارد، مرتب کنیم.
🔹 اما آنکه زرنگ بود، نگاه کرد، رد تن آقاش را دید از پشت پرده. تند و تند مرتب میکرد همهجا را. میدانست آقاش دارد توی کاغذ مینویسد. هی نگاه میکرد سمت پرده و میخندید. دلش هم تنگ نمیشد. میدانست که آقاش همین جاست. توی دلش هم گاهی میگفت اگر یک دقیقه دیرتر بیاید باز من کارهای بهتر میکنم. آن بچه شرور همه جا را هی میریخت به هم، هی میدید این خوشحال است، ناراحت نمیشود. وقتی همه جا را ریخت به هم، آن وقت آقا آمد.
🔹ما که خنگ بودیم، گریه و زاری کرده بودیم، چیزی گیرمان نیامد. او که زرنگ بود و خندیده بود، کلی چیز گیرش آمد.
زرنگ باش. خنگ نباش. گیج نباش.
شرور که نیستی الحمدلله. گیج و خنگ هم نباش. نگاه کن پشت پرده رد آقا را ببین و کار خوب کن. خانه را مرتب کن، تا آقا بیاید.
🆔 @ashora_karbala
5.safaee_fozesalekTSB-2.mp3_98389.mp3
5.99M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع سخنرانی: فوزسالک(٢)
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع سخنرانی: فوزسالک(٢)
▪️بلایا و فتن؛ موانع رسیدن به فوز عظیم
✔️ در بيان اباعبد اللَّه (ع) مطرح است كه؛ «النَّاسُ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعِقٌ عَلى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ بِهِ مَعَايِشُهُمْ فَاذَا مُحِّصُواْ بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ»، اين است كه تمحيص به واسطه بلاست.
خدا مىخواهد آن چه را كه همراه تمامى دلهاست و او همراه و به آنها آگاه است، همه آنها را آشكار كند تا تو مغرور هّمت و تخيّلت و غرورت نشوى. خيال نكنى كه سالكى! خيال نكنى كه به جايى رسيده اى! خيال نكنى كه با ادّعاها چيزى به دست آورده اى! اينها حرف است!
با قدرت و معرفت و يقين هيچ حاصلى به دست نمىآيد. همه اينها توشه اى نيست كه تو را به فوزى برساند، كه سرود فوز را تنها كسى مىتواند بخواند كه به اين مرحله رسيده باشد و با بلا زير و رو شده باشد
2⃣جلسه دوم
🕗 مدت: ٢۴:۵٧
📶حجم: ۵ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰تجلی زینب(س) از عصر عاشورا...
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔘در حماسه حسینی آن که بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، زینب(س)بود. راستی که موضوع عجیبی است. زینب با آن عظمتی که از اول داشته است و آن عظمت را در دامن زهرا(س) و از تربیت علی(ع) به دست آورده بود؛ در عین حال زینبِ بعد از کربلا با زینب قبل از کربلا متفاوت است، یعنی زینب بعد از کربلا یک شخصیت و عظمت بیشتری دارد
🔘 تا عصر عاشورا زینب چقدر بی تابی میکند؟ اصلا آرام نمی شود؛ حتی دومرتبه از گریه بیهوش شد؛ اما همینکه عاشورا سپری می شود و زینب، حسین را با آن روحیه قوی و نیرومند و با آن دستورالعمل ها می بیند، زینب دیگری می شود که دیگر احدی در مقابل او کوچک ترین شخصیتی ندارد
🔘در مجلس یزید که این اسرا را با آن وضع؛ وارد کردند؛ چنان موجی در روحش پیدا شد که یزیدِ معروف به فصاحت و بلاغت را لال کرد. فریادش بلند می شود: به خدا قسم تو الآن در نظر من بسیار کوچک و حقیر و بسیار پست هستی و من برای تو یک ذره شخصیت قائل نیستم
🔘فرمود:«یا یزیدُ! کدْ کیدَک وَ اسْعَ سَعْیک ناصِبْ جَهْدَک فَوَ اللَّهِ لا تَمْحوا ذِکرَنا وَلا تُمیتُ وَحْینا» زینب؛ به کسی که مردم با هزار ترس و لرز به او «یا امیرالمؤمنین» می گفتند، خطاب می کند که یا یزید! به تو می گویم: هر حقّه ای که می خواهی بزن و هر کاری که می توانی انجام بده اما یقین داشته باش که اگر می خواهی نام ما را در دنیا محو کنی، نام ما محو شدنی نیست؛ آن که محو و نابود می شود تو هستی. زینبی که از مدینه خارج شد با زینبی که به مدینه برگشت اصلا یکی نبود
📚مجموعه آثار،ج۱٧ص ۴۰۶
🆔 @ashora_kabala
4258-fa-imam-hossien-va-mahdi.pdf
1.27M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(از حسين(ع) تا مهدى(عج))
✍مؤلف: محمد رضا فؤاديان
📕هدف نويسنده، تحليل گوشههايى از ارتباطى است كه بين قيام امام حسين (ع) و ظهور مهدى(عج) در اذهان شكل گرفته، می پردازد. او اين پيوند را از منظرها و زواياى مختلف و در ابعاد گوناگون بررسى کرده و نتايج حاصل از اين رهيافت را در اختيار محققان قرار داده تا آنان نيز اين دستمايه را از ابعاد ديگر مورد كنكاش و تحقيق قرار دهند
📖برشی از کتاب
قيام او نقطه غليان تاريخ و شوك بزرگ تاريخى است كه عليه ستمگران جهان و براى رها شدن بشريت صورت خواهد گرفت. از آدم(ع) تا خاتم(ص) و از على(ع) تا مهدى(ع)، چشمانتظار دولت او هستند. روز ظهور، هنگام پاسخ به استغاثه مظلومانه امام حسين(ع) و پاسخ به نداى «هل من ناصر ينصرنى» او در روز عاشورا مىباشد، تا پرچم بر زمين ماندهاش را به دوش گيرد و آرمانهاى بلندش را لباس تحقق بپوشاند.
📕کتاب، مشتمل بر يك مقدمه و دو بخش است
📝 بخش اول، مرورى بر پيوند هايى است كه بين قيام امام حسين(ع) و ظهور مهدى (عج) ، ازديدگاه قرآن، روايات، ادعيه و زيارت و تشرفات وجود دارد
📝در بخش دوم نیز، با دانستن اينكه عاشورا پشتوانه فرهنگى عصر غيبت و استراتژى انتظار است، به وظايف و رهيافتهاى اين فرهنگ اشاراتى دارد.
✍روش مؤلف در مستندسازى مطالب، با بهرهگيرى از آيات قرآن و مجامع روايى اماميه و كتب تاريخى مىباشد. شيوه نگارش هم بدين صورت است كه متن روايت، ادعيه يا توقيع را به زبان عربى آورده و سپس به ترجمه آن اقدام نموده است و فهرست منابع و مآخذ در پايان کتاب گنجانده شده است.
🆔 @ashora_karbala