5.safaee_fozesalekTSB-2.mp3_98389.mp3
5.99M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع سخنرانی: فوزسالک(٢)
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع سخنرانی: فوزسالک(٢)
▪️بلایا و فتن؛ موانع رسیدن به فوز عظیم
✔️ در بيان اباعبد اللَّه (ع) مطرح است كه؛ «النَّاسُ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعِقٌ عَلى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ بِهِ مَعَايِشُهُمْ فَاذَا مُحِّصُواْ بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ»، اين است كه تمحيص به واسطه بلاست.
خدا مىخواهد آن چه را كه همراه تمامى دلهاست و او همراه و به آنها آگاه است، همه آنها را آشكار كند تا تو مغرور هّمت و تخيّلت و غرورت نشوى. خيال نكنى كه سالكى! خيال نكنى كه به جايى رسيده اى! خيال نكنى كه با ادّعاها چيزى به دست آورده اى! اينها حرف است!
با قدرت و معرفت و يقين هيچ حاصلى به دست نمىآيد. همه اينها توشه اى نيست كه تو را به فوزى برساند، كه سرود فوز را تنها كسى مىتواند بخواند كه به اين مرحله رسيده باشد و با بلا زير و رو شده باشد
2⃣جلسه دوم
🕗 مدت: ٢۴:۵٧
📶حجم: ۵ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰تجلی زینب(س) از عصر عاشورا...
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔘در حماسه حسینی آن که بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، زینب(س)بود. راستی که موضوع عجیبی است. زینب با آن عظمتی که از اول داشته است و آن عظمت را در دامن زهرا(س) و از تربیت علی(ع) به دست آورده بود؛ در عین حال زینبِ بعد از کربلا با زینب قبل از کربلا متفاوت است، یعنی زینب بعد از کربلا یک شخصیت و عظمت بیشتری دارد
🔘 تا عصر عاشورا زینب چقدر بی تابی میکند؟ اصلا آرام نمی شود؛ حتی دومرتبه از گریه بیهوش شد؛ اما همینکه عاشورا سپری می شود و زینب، حسین را با آن روحیه قوی و نیرومند و با آن دستورالعمل ها می بیند، زینب دیگری می شود که دیگر احدی در مقابل او کوچک ترین شخصیتی ندارد
🔘در مجلس یزید که این اسرا را با آن وضع؛ وارد کردند؛ چنان موجی در روحش پیدا شد که یزیدِ معروف به فصاحت و بلاغت را لال کرد. فریادش بلند می شود: به خدا قسم تو الآن در نظر من بسیار کوچک و حقیر و بسیار پست هستی و من برای تو یک ذره شخصیت قائل نیستم
🔘فرمود:«یا یزیدُ! کدْ کیدَک وَ اسْعَ سَعْیک ناصِبْ جَهْدَک فَوَ اللَّهِ لا تَمْحوا ذِکرَنا وَلا تُمیتُ وَحْینا» زینب؛ به کسی که مردم با هزار ترس و لرز به او «یا امیرالمؤمنین» می گفتند، خطاب می کند که یا یزید! به تو می گویم: هر حقّه ای که می خواهی بزن و هر کاری که می توانی انجام بده اما یقین داشته باش که اگر می خواهی نام ما را در دنیا محو کنی، نام ما محو شدنی نیست؛ آن که محو و نابود می شود تو هستی. زینبی که از مدینه خارج شد با زینبی که به مدینه برگشت اصلا یکی نبود
📚مجموعه آثار،ج۱٧ص ۴۰۶
🆔 @ashora_kabala
4258-fa-imam-hossien-va-mahdi.pdf
1.27M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(از حسين(ع) تا مهدى(عج))
✍مؤلف: محمد رضا فؤاديان
📕هدف نويسنده، تحليل گوشههايى از ارتباطى است كه بين قيام امام حسين (ع) و ظهور مهدى(عج) در اذهان شكل گرفته، می پردازد. او اين پيوند را از منظرها و زواياى مختلف و در ابعاد گوناگون بررسى کرده و نتايج حاصل از اين رهيافت را در اختيار محققان قرار داده تا آنان نيز اين دستمايه را از ابعاد ديگر مورد كنكاش و تحقيق قرار دهند
📖برشی از کتاب
قيام او نقطه غليان تاريخ و شوك بزرگ تاريخى است كه عليه ستمگران جهان و براى رها شدن بشريت صورت خواهد گرفت. از آدم(ع) تا خاتم(ص) و از على(ع) تا مهدى(ع)، چشمانتظار دولت او هستند. روز ظهور، هنگام پاسخ به استغاثه مظلومانه امام حسين(ع) و پاسخ به نداى «هل من ناصر ينصرنى» او در روز عاشورا مىباشد، تا پرچم بر زمين ماندهاش را به دوش گيرد و آرمانهاى بلندش را لباس تحقق بپوشاند.
📕کتاب، مشتمل بر يك مقدمه و دو بخش است
📝 بخش اول، مرورى بر پيوند هايى است كه بين قيام امام حسين(ع) و ظهور مهدى (عج) ، ازديدگاه قرآن، روايات، ادعيه و زيارت و تشرفات وجود دارد
📝در بخش دوم نیز، با دانستن اينكه عاشورا پشتوانه فرهنگى عصر غيبت و استراتژى انتظار است، به وظايف و رهيافتهاى اين فرهنگ اشاراتى دارد.
✍روش مؤلف در مستندسازى مطالب، با بهرهگيرى از آيات قرآن و مجامع روايى اماميه و كتب تاريخى مىباشد. شيوه نگارش هم بدين صورت است كه متن روايت، ادعيه يا توقيع را به زبان عربى آورده و سپس به ترجمه آن اقدام نموده است و فهرست منابع و مآخذ در پايان کتاب گنجانده شده است.
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰ایمان آگاهانه ( بخش چهارم)
🔹"وَ یَتَفَکَّرونَ فی خَلقِ السَّماوات وَ الارضِ" و می اندیشند در آفرینش آسمانها و زمین، در حال تفکرند.
🔻ببیند اولی الالباب، خردمندان آن کسانی اند که در حال تفکر باشند، بعد که این تفکر واندیشمندی را انجام می دهند، به زبان دل و زبان ظاهر چنین میگویند: "رَبَّنا مَا خَلَقْتَ هذَا بَاطِلاً سبحانک"
پروردگار ما؛ اینها را بیهوده نیافریدی، منزهی تو از این کار؛که بیهوده بیافرینی یعنی مهمترین و اساسی ترین نقطه یک ایدئولوژی.
🔹هر ایدئولوژی زندگی ساز، نقطه اساسی اش این است که من اینجا برای کاری هستم. اگر معتقد به خداست، میگوید مرا برای کاری آوردند؛ اگر معتقد به خدا نیست، میگوید من به هرحال کاری دارم اینجا.
🔻 ببینید اساسی ترین نقاط یک فلسفه فکری؛ که الهام بخشِ یک زندگی فردی و اجتماعی بشود، همین است: "رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هذَا بَاطِلاً" معتقد به خداست؛ لذا میگوید پروردگار ما، تو این آسمان و زمین را، اینهمه غوغا را، بیهوده و پوچ نیافریده ای.
🔹"سُبْحَانَکَ" تو از این منزه و پیراسته ای که کار بیهوده بکنی؛ پس من مسئولیتی دارم، پس من باید راهی را بِپِیمایم، پس من در
مقابل این نظم عجیب و شگفت آور، یک نقطه ای هستم.
🔻برای کاری در این نظم عجیب، یک جایی هم من دارم که اگر آنجا را به صورت درست و صحیح، آن عمل را به صورتِ آن چنانی که تو خواسته ای انجام ندهم، این نظم را خراب کرده ام.
🔹 "سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ" پس ما را از شکنجه آتش محفوظ و مصون بدار؛ آتش قیامت که باوجوداینکه واقعیتی است، سمبل آتش قهر و خشم و انتقام خدا و تکوین عالم نیز هست.
🔻باید دقت کنید، اینها همه مقدمه است، برای اینکه ایمان آگاهانه را از توی این آیات، درست لمس کنیم، باید تا حالا خود دوستان توجه پیداکرده باشید که چگونه آگاهی از این آیات متصاعد میشود، برمی خیزد.
♻️ادامه دارد
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
🔰منتظران راستین....
✍استاد حسن #رحیم_پور_ازغدی
💠همهی اعتقادات اسلامی قابل تقسیم به دو نوع هستند؛ نوع دردمندانه و نوع بی درد.
⬅️دیندار دردمند کسی است که دین برای او مسئولیت فردی و اجتماعی درست میکند، و گاهی خواب و خوراک را از او میگیرد؛ کسانی که خوابشان هم بیداری است.
⬅️اما در مقابل دینداران بیدردی هم هستند که وقتی بیدارند هم خوابند.
💠انتظار هم دو نوع است، انتظار بیدردها و انتظار دردمندان. هر گروه هم وظایف منتظران را به گونه ای ترسیم می کند.
⬅️اگر از بیدردان بپرسی وظایف منتظران چیست میگویند: هر صبح جمعه دعای ندبه خواندن و عاشقانه یا مهدی گفتن و دیگر هیچ.
⬅️اما گروهی هم هستند که در آتش انتظار سوختند و خانواده و جان و مالشان را فدا کردند
☑️(گزیده جلسه دینداری، دردمندی و بی دردی)
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ٢٣ سوره آل عمران)
💠در تفسیر مجمع البیان ذیل این آیه آمده که در زمان پیامبر(ص) زن و مردى از یهود خیبر مرتکب زناى محصنه شدند و در تورات دستور مجازات سنگباران درباره این چنین اشخاص داده شده بود، چون آنها از طبقه اشراف بودند، یهود از اجراى این دستور در مورد آنها سر باز زدند و پیشنهاد شد که به پیامبر اسلام مراجعه کنند تا او داورى کند، به این امید که شاید مجازات خفیف ترى را تعیین کنند
💠وقتی نزد پیامبر آمدند حضرت فرمود: همین تورات فعلى میان من و شما داورى مى کند، آنها پذیرفتند و قرار شد عالمشان حکم را از تورات استنباط کند و آن عالم یهودی هم چون میدانست که این زن و مرد از خاندان اشراف هستند؛ خواست قسمتی که حکم به سنگباران میداده را نخواند اما حضرت فرمود آن قسمتی را که نخواندی بخوان و حکم صحیح را بده! وبعد دستور دادند؛ مجازات مزبور طبق آئین آنها در مورد این دو مجرم اجرا شود، در اینجا جمعى از یهود خشمناک شدند و این آیه درباره وضع آنها نازل گردید
💠چرا تسلیم حق نیستند؟ چرا از کتاب الهی و احکام آن؛ با آگاهی به اینکه اینها حق میباشد؛ اعراض میکنند؟ بعد خود قرآن پاسخ میدهد؛ چون آنها بر اساس یک فکر باطل، معتقد بودند: از نژاد ممتازى هستند (همان گونه که امروز نیز چنین فکر مى کنند و خود را نژادِ برتر و ژن های خوب می دانند) به همین دلیل، براى خود مصونیتى در مقابل مجازات الهى قایل بودند
💠در آیات بعد؛ به طور کامل؛ نوع افکارشان؛ علت بوجود آمدن این تفکرات و خط بطلان بر تمام این ادعاهای واهى و خیالات باطل را بیان میکند
♻️ادامه دارد....
🆔 @ashora_karbala