#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۱٩ سوره آل عمران)
💠واژه دین در اصطلاح، عبارت از مجموعه قوانین و آدابى است که انسان در سایه آنها مى تواند به خدا نزدیک شود و به سعادت دو جهان برسد. واژه اسلام هم به معنى تسلیم است، بنابراین معنى جمله این می شود: آئین حقیقى در پیشگاه خدا، همان تسلیم در برابر فرمان او است
💠آیه نکته دقیقی دیگری دارد و سرچشمه اختلافات مذهبى را نیز بیان میکند و می فرماید: ریشه این اختلافها؛ معمولاً جهل نیست، بلکه بیشتر به خاطر ظلم، انحراف از حق و اعمال نظرهاى شخصى است، اگر مردم مخصوصاً طبقه دانشمندان تعصب، کینه توزى، تنگ نظرى ها، منافع شخصى را؛ کنار بگذارند و با واقع بینى و روح عدالت خواهى احکام خدا را بررسى نمایند، تمام اختلافات به سرعت حل مى شود
💠این آیه، در واقع پاسخ دندان شکنى است به آنها که مى گویند: مذهب در میان بشر ایجاد اختلاف کرده است و خونریزى هاى فراوانى در طول تاریخ به بار آورده. اینها مذهب را با تعصبات مذهبی و افکار انحرافى اشتباه گرفته اند؛ زیرا هنگامى که دستورهاى مذاهب را مورد بررسى قرار دهیم مى بینیم همه، یک هدف را تعقیب مى کنند و همه براى سعادت انسان آمده اند، اگر چه با گذشت زمان تکامل یافته اند
💠در واقع ادیان آسمانى همچون دانه هاى باران هستند که از آسمان نازل مى گردد دانه هاى باران همه حیات بخش هستند، ولى، هنگامى که روى زمین هاى آلوده مى ریزند که یکى شور است و دیگرى تلخ؛ به رنگ ها و طعم هاى مختلف درمى آیند و این اختلافات مربوط به باران نیست بلکه مربوط به این زمین هاى آلوده است
🆔 @ashora_karbala
🔰تمثیل زیبایی از منتظران ظهور ...
🔸مرحوم #حاج_اسماعیل_دولابی
🔹پدری چهار تا بچه را گذاشت توی اتاق و گفت اینجا را مرتب کنید تا من برگردم، خودش هم رفت پشت پرده. از آنجا نگاه میکرد میدید کی چه کار میکند، مینوشت توی یک کاغذی که بعد حساب و کتاب کند.
🔹یکی از بچهها که گیج بود، حرف پدر یادش رفت. سرش گرم شد به بازی. یادش رفت که آقاش گفته خانه را مرتب کنید. یکی از بچهها که شرور بود شروع کرد خانه را به هم ریختن و داد و فریاد که من نمیگذارم کسی اینجا را مرتب کند. یکی که خنگ بود، ترسید. نشست وسط و شروع کرد گریه و جیغ و داد که آقا بیا، بیا ببین این نمیگذارد، مرتب کنیم.
🔹 اما آنکه زرنگ بود، نگاه کرد، رد تن آقاش را دید از پشت پرده. تند و تند مرتب میکرد همهجا را. میدانست آقاش دارد توی کاغذ مینویسد. هی نگاه میکرد سمت پرده و میخندید. دلش هم تنگ نمیشد. میدانست که آقاش همین جاست. توی دلش هم گاهی میگفت اگر یک دقیقه دیرتر بیاید باز من کارهای بهتر میکنم. آن بچه شرور همه جا را هی میریخت به هم، هی میدید این خوشحال است، ناراحت نمیشود. وقتی همه جا را ریخت به هم، آن وقت آقا آمد.
🔹ما که خنگ بودیم، گریه و زاری کرده بودیم، چیزی گیرمان نیامد. او که زرنگ بود و خندیده بود، کلی چیز گیرش آمد.
زرنگ باش. خنگ نباش. گیج نباش.
شرور که نیستی الحمدلله. گیج و خنگ هم نباش. نگاه کن پشت پرده رد آقا را ببین و کار خوب کن. خانه را مرتب کن، تا آقا بیاید.
🆔 @ashora_karbala
5.safaee_fozesalekTSB-2.mp3_98389.mp3
5.99M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع سخنرانی: فوزسالک(٢)
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع سخنرانی: فوزسالک(٢)
▪️بلایا و فتن؛ موانع رسیدن به فوز عظیم
✔️ در بيان اباعبد اللَّه (ع) مطرح است كه؛ «النَّاسُ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعِقٌ عَلى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ بِهِ مَعَايِشُهُمْ فَاذَا مُحِّصُواْ بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ»، اين است كه تمحيص به واسطه بلاست.
خدا مىخواهد آن چه را كه همراه تمامى دلهاست و او همراه و به آنها آگاه است، همه آنها را آشكار كند تا تو مغرور هّمت و تخيّلت و غرورت نشوى. خيال نكنى كه سالكى! خيال نكنى كه به جايى رسيده اى! خيال نكنى كه با ادّعاها چيزى به دست آورده اى! اينها حرف است!
با قدرت و معرفت و يقين هيچ حاصلى به دست نمىآيد. همه اينها توشه اى نيست كه تو را به فوزى برساند، كه سرود فوز را تنها كسى مىتواند بخواند كه به اين مرحله رسيده باشد و با بلا زير و رو شده باشد
2⃣جلسه دوم
🕗 مدت: ٢۴:۵٧
📶حجم: ۵ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🌐 @ashora_karbala
🔰تجلی زینب(س) از عصر عاشورا...
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔘در حماسه حسینی آن که بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، زینب(س)بود. راستی که موضوع عجیبی است. زینب با آن عظمتی که از اول داشته است و آن عظمت را در دامن زهرا(س) و از تربیت علی(ع) به دست آورده بود؛ در عین حال زینبِ بعد از کربلا با زینب قبل از کربلا متفاوت است، یعنی زینب بعد از کربلا یک شخصیت و عظمت بیشتری دارد
🔘 تا عصر عاشورا زینب چقدر بی تابی میکند؟ اصلا آرام نمی شود؛ حتی دومرتبه از گریه بیهوش شد؛ اما همینکه عاشورا سپری می شود و زینب، حسین را با آن روحیه قوی و نیرومند و با آن دستورالعمل ها می بیند، زینب دیگری می شود که دیگر احدی در مقابل او کوچک ترین شخصیتی ندارد
🔘در مجلس یزید که این اسرا را با آن وضع؛ وارد کردند؛ چنان موجی در روحش پیدا شد که یزیدِ معروف به فصاحت و بلاغت را لال کرد. فریادش بلند می شود: به خدا قسم تو الآن در نظر من بسیار کوچک و حقیر و بسیار پست هستی و من برای تو یک ذره شخصیت قائل نیستم
🔘فرمود:«یا یزیدُ! کدْ کیدَک وَ اسْعَ سَعْیک ناصِبْ جَهْدَک فَوَ اللَّهِ لا تَمْحوا ذِکرَنا وَلا تُمیتُ وَحْینا» زینب؛ به کسی که مردم با هزار ترس و لرز به او «یا امیرالمؤمنین» می گفتند، خطاب می کند که یا یزید! به تو می گویم: هر حقّه ای که می خواهی بزن و هر کاری که می توانی انجام بده اما یقین داشته باش که اگر می خواهی نام ما را در دنیا محو کنی، نام ما محو شدنی نیست؛ آن که محو و نابود می شود تو هستی. زینبی که از مدینه خارج شد با زینبی که به مدینه برگشت اصلا یکی نبود
📚مجموعه آثار،ج۱٧ص ۴۰۶
🆔 @ashora_kabala
4258-fa-imam-hossien-va-mahdi.pdf
1.27M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(از حسين(ع) تا مهدى(عج))
✍مؤلف: محمد رضا فؤاديان
📕هدف نويسنده، تحليل گوشههايى از ارتباطى است كه بين قيام امام حسين (ع) و ظهور مهدى(عج) در اذهان شكل گرفته، می پردازد. او اين پيوند را از منظرها و زواياى مختلف و در ابعاد گوناگون بررسى کرده و نتايج حاصل از اين رهيافت را در اختيار محققان قرار داده تا آنان نيز اين دستمايه را از ابعاد ديگر مورد كنكاش و تحقيق قرار دهند
📖برشی از کتاب
قيام او نقطه غليان تاريخ و شوك بزرگ تاريخى است كه عليه ستمگران جهان و براى رها شدن بشريت صورت خواهد گرفت. از آدم(ع) تا خاتم(ص) و از على(ع) تا مهدى(ع)، چشمانتظار دولت او هستند. روز ظهور، هنگام پاسخ به استغاثه مظلومانه امام حسين(ع) و پاسخ به نداى «هل من ناصر ينصرنى» او در روز عاشورا مىباشد، تا پرچم بر زمين ماندهاش را به دوش گيرد و آرمانهاى بلندش را لباس تحقق بپوشاند.
📕کتاب، مشتمل بر يك مقدمه و دو بخش است
📝 بخش اول، مرورى بر پيوند هايى است كه بين قيام امام حسين(ع) و ظهور مهدى (عج) ، ازديدگاه قرآن، روايات، ادعيه و زيارت و تشرفات وجود دارد
📝در بخش دوم نیز، با دانستن اينكه عاشورا پشتوانه فرهنگى عصر غيبت و استراتژى انتظار است، به وظايف و رهيافتهاى اين فرهنگ اشاراتى دارد.
✍روش مؤلف در مستندسازى مطالب، با بهرهگيرى از آيات قرآن و مجامع روايى اماميه و كتب تاريخى مىباشد. شيوه نگارش هم بدين صورت است كه متن روايت، ادعيه يا توقيع را به زبان عربى آورده و سپس به ترجمه آن اقدام نموده است و فهرست منابع و مآخذ در پايان کتاب گنجانده شده است.
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰ایمان آگاهانه ( بخش چهارم)
🔹"وَ یَتَفَکَّرونَ فی خَلقِ السَّماوات وَ الارضِ" و می اندیشند در آفرینش آسمانها و زمین، در حال تفکرند.
🔻ببیند اولی الالباب، خردمندان آن کسانی اند که در حال تفکر باشند، بعد که این تفکر واندیشمندی را انجام می دهند، به زبان دل و زبان ظاهر چنین میگویند: "رَبَّنا مَا خَلَقْتَ هذَا بَاطِلاً سبحانک"
پروردگار ما؛ اینها را بیهوده نیافریدی، منزهی تو از این کار؛که بیهوده بیافرینی یعنی مهمترین و اساسی ترین نقطه یک ایدئولوژی.
🔹هر ایدئولوژی زندگی ساز، نقطه اساسی اش این است که من اینجا برای کاری هستم. اگر معتقد به خداست، میگوید مرا برای کاری آوردند؛ اگر معتقد به خدا نیست، میگوید من به هرحال کاری دارم اینجا.
🔻 ببینید اساسی ترین نقاط یک فلسفه فکری؛ که الهام بخشِ یک زندگی فردی و اجتماعی بشود، همین است: "رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هذَا بَاطِلاً" معتقد به خداست؛ لذا میگوید پروردگار ما، تو این آسمان و زمین را، اینهمه غوغا را، بیهوده و پوچ نیافریده ای.
🔹"سُبْحَانَکَ" تو از این منزه و پیراسته ای که کار بیهوده بکنی؛ پس من مسئولیتی دارم، پس من باید راهی را بِپِیمایم، پس من در
مقابل این نظم عجیب و شگفت آور، یک نقطه ای هستم.
🔻برای کاری در این نظم عجیب، یک جایی هم من دارم که اگر آنجا را به صورت درست و صحیح، آن عمل را به صورتِ آن چنانی که تو خواسته ای انجام ندهم، این نظم را خراب کرده ام.
🔹 "سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ" پس ما را از شکنجه آتش محفوظ و مصون بدار؛ آتش قیامت که باوجوداینکه واقعیتی است، سمبل آتش قهر و خشم و انتقام خدا و تکوین عالم نیز هست.
🔻باید دقت کنید، اینها همه مقدمه است، برای اینکه ایمان آگاهانه را از توی این آیات، درست لمس کنیم، باید تا حالا خود دوستان توجه پیداکرده باشید که چگونه آگاهی از این آیات متصاعد میشود، برمی خیزد.
♻️ادامه دارد
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
🔰منتظران راستین....
✍استاد حسن #رحیم_پور_ازغدی
💠همهی اعتقادات اسلامی قابل تقسیم به دو نوع هستند؛ نوع دردمندانه و نوع بی درد.
⬅️دیندار دردمند کسی است که دین برای او مسئولیت فردی و اجتماعی درست میکند، و گاهی خواب و خوراک را از او میگیرد؛ کسانی که خوابشان هم بیداری است.
⬅️اما در مقابل دینداران بیدردی هم هستند که وقتی بیدارند هم خوابند.
💠انتظار هم دو نوع است، انتظار بیدردها و انتظار دردمندان. هر گروه هم وظایف منتظران را به گونه ای ترسیم می کند.
⬅️اگر از بیدردان بپرسی وظایف منتظران چیست میگویند: هر صبح جمعه دعای ندبه خواندن و عاشقانه یا مهدی گفتن و دیگر هیچ.
⬅️اما گروهی هم هستند که در آتش انتظار سوختند و خانواده و جان و مالشان را فدا کردند
☑️(گزیده جلسه دینداری، دردمندی و بی دردی)
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ٢٣ سوره آل عمران)
💠در تفسیر مجمع البیان ذیل این آیه آمده که در زمان پیامبر(ص) زن و مردى از یهود خیبر مرتکب زناى محصنه شدند و در تورات دستور مجازات سنگباران درباره این چنین اشخاص داده شده بود، چون آنها از طبقه اشراف بودند، یهود از اجراى این دستور در مورد آنها سر باز زدند و پیشنهاد شد که به پیامبر اسلام مراجعه کنند تا او داورى کند، به این امید که شاید مجازات خفیف ترى را تعیین کنند
💠وقتی نزد پیامبر آمدند حضرت فرمود: همین تورات فعلى میان من و شما داورى مى کند، آنها پذیرفتند و قرار شد عالمشان حکم را از تورات استنباط کند و آن عالم یهودی هم چون میدانست که این زن و مرد از خاندان اشراف هستند؛ خواست قسمتی که حکم به سنگباران میداده را نخواند اما حضرت فرمود آن قسمتی را که نخواندی بخوان و حکم صحیح را بده! وبعد دستور دادند؛ مجازات مزبور طبق آئین آنها در مورد این دو مجرم اجرا شود، در اینجا جمعى از یهود خشمناک شدند و این آیه درباره وضع آنها نازل گردید
💠چرا تسلیم حق نیستند؟ چرا از کتاب الهی و احکام آن؛ با آگاهی به اینکه اینها حق میباشد؛ اعراض میکنند؟ بعد خود قرآن پاسخ میدهد؛ چون آنها بر اساس یک فکر باطل، معتقد بودند: از نژاد ممتازى هستند (همان گونه که امروز نیز چنین فکر مى کنند و خود را نژادِ برتر و ژن های خوب می دانند) به همین دلیل، براى خود مصونیتى در مقابل مجازات الهى قایل بودند
💠در آیات بعد؛ به طور کامل؛ نوع افکارشان؛ علت بوجود آمدن این تفکرات و خط بطلان بر تمام این ادعاهای واهى و خیالات باطل را بیان میکند
♻️ادامه دارد....
🆔 @ashora_karbala
🔰سلوک با صلوات...
💠نسبت به هیچ پیامبری این را نداریم تنها نسبت به حضرت رسول(ص) است: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيمًا» خدای متعال و ملائکه الهی مرتب صلوات می فرستند. شما هم اقتدای به ملائکه کنید صلوات بفرستید
💠صلوات ما موجب می شود خدا بر ما صلوات بفرستد. «هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْکمْ وَمَلَائِکتُهُ لِيُخْرِجَکمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» صلوات خدا ما را از ظلمات به سمت نور هدایت می کند. گناهان، صفات رذیله، شرک؛ ظلمات است و توحید نور است. «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» اگر خدای متعال بر کسی صلوات فرستاد نتیجه صلوات خدا این است که انسان را از ظلمات به وادی نور هدایت می کند.
💠 در روایتی هست که فرمود اگر شما یک صلوات بفرستید خدای متعال در هزار صف از ملائکه بر شما صلوات می فرستد. این است که اگر کسی اهل کثرت صلوات بود خدا دائما بر او صلوات می فرستد؛ لذا اگر دائم الصلوات باشیم؛ خدای متعال هم بر صلوات بر ما مداومت می کنند و صلوات خدا «يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ». است برای همین می فرمایند؛ صلوات طهارت نفس می آورد.
💠 اینها خاصیت صلوات است لذا در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «وَ جَعَلَ صَلَوَاتِنَا عَلَيْکمْ … طِيباً لِخَلْقِنَا» با کثرت صلوات خلقت آدم پاک و گوارا می شود طیب و معطر می شود.
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری ۵ اسفندماه ٩۴
🆔 @ashora_karbala
6.safaee_fozesalekTSB-3.mp3_98388.mp3
6.06M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع سخنرانی: فوزسالک(٣)
✔️هدف از خلقت، آمادگی نفس و قلب است برای رسیدن به کمال حقیقی و با همت عالی می توان به غنای حقیقی رسید.
3⃣ جلسه سوم
🕗 مدت: ٢۵:۱٣
📶حجم: ۵ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🆔 @ashora_karbala
🔰حیات والای انسانی را نشناختیم....
✍استاد #علامه_جعفری
💠حیات انسان یك پدیده بسیار با عظمت است كه در دسترس بودن آن موجب شده تا ساده لوحان آن را مانند یك پدیده معمولی تلقی نمایند. كسانی كه سعی كرده اند پدیده حیات را با ماده تفسیر كنند و یا منشاء حیات را مجهول بدانند، نمی توانند به عظمت و ارزش های والای حیات انسانی بنگرند
💠لهذا بدون به فعلیت رسیدن بعد روحی حیات، حیات انسانی شناخته نخواهد شد. این یك قانون كلی است كه اگر انسان در پدیده ای غوطه ور شود، چون بر آن پدیده احاطه نخواهد داشت، لذا نه تنها فهم و درك آن پدیده به نحو عمیق امكان پذیر نخواهد بود، بلكه آن پدیده چهره حقیقی خود را نیز نشان نخواهد داد. اگر حیات انسان شكوفا شود، مبداء حركت و مسیر و مقصد حیات مشخص خواهد شد
💠اما اگر بعد روحی حیات به فعلیت برسد، ابزارهای شناسایی انسان تحت تأثیر هوی و هوس ها قرار نگرفته، به نحو صحیح به فعلیت منطقی خود خواهد پرداخت، زیرا بعد روحی حیات یك نوع روشنایی را برهمه معلومات و معارف ما خواهد افكند كه جلوی هر نوع فریبكاری را می گیرد و اگر بعد روحی حیات به فعلیت نرسد، حیات جلوه حقیقی خود را از دست خواهد داد و آدمی با آرایش و پیرایش حیات، آن را به بازی خواهد گرفت
💠اگر انسان حیات را در زندگی طبیعی محض - یعنی در احساس و حركت و تمایلات ناشی از غرایز حیوانی و توالد و تناسل - خلاصه كند، هیچ گاه هدفی والا برای حیات پیدا نخواهد كرد. انسان باید از حیات طبیعی بالاتر رود تا حیات معنای حقیقی خود را باز یابد
📚تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی (ج ٩ ص ٢۵۶)
🆔 @ashora_karbala
🔰دو سنت معمول؛ میان ائمه (علیهم السلام)
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔹 شما دو سنت را در میان همه ی ائمه( علیهم السلام) می بینید كه به طور وضوح و روشن هویداست.
💠 یكی عبادت و خوف از خدا و خداباوری است. یك خداباوری عجیب در وجود اینها هست، از خوف خدا می گریند و می لرزند، گویی خدا را می بینند، قیامت را می بینند، بهشت را می بینند، جهنم را می بینند. درباره ی موسی بن جعفر می خوانیم: {حَلیفِ السَّجْدَةِ الطَّویلَةِ وَ الدُّموعِ الْغَزیرَةِ}، یعنی هم قَسم سجده های طولانی و اشكهای جوشان. تا یك درونِ منقلبِ آتشین نباشد كه انسان نمی گرید.
💠 سنت دومی كه در تمام اولاد علی (علیه السلام) از ائمه ی معصومین، دیده می شود همدردی و همدلی با ضعفا، محرومان، بیچارگان و افتادگان است. اصلاً «انسان» برای اینها یك ارزش دیگری دارد. امام حسن را می بینیم، امام حسین را می بینیم؛ زین العابدین، امام باقر، امام صادق، امام كاظم و ائمه ی بعد از آنها؛ در تاریخِ هر كدام از اینها كه مطالعه می كنیم، می بینیم اصلاً رسیدگی به احوال ضعفا و فقرا برنامه ی اینهاست، آن هم به این صورت كه شخصاً رسیدگی كنند نه فقط دستور بدهند، یعنی نایب نپذیرند و آن را به دیگری موكول نكنند. بدیهی است كه مردم اینها را می دیدند.
📚مجموعه آثار (سیرى در سیرهء ائمه اطهار علیهم السلام) ج۱٨، ص: ۱۰۶
🆔 @ashora_karbalaa
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۶۶)
💠امام در اين كلام پربار حكمت آميز به نكته اى اشاره مى كند كه سبب عزت و سربلندى هر انسانى است، مى فرمايد:
🍃فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا ( از دست رفتن حاجت بهتر از آن است كه آن را از نااهل طلب كنى)
💠 كسانى كه انسان برای برطرف ساختن نیازهای خود دست حاجت به سوى آنها دراز مى كند دو گروه اند: گروه اهل و گروه نااهلان. اهل كسى است كه داراى سخاوت و انسان دوستى و مهر و محبت و علوّ طبع باشد. نااهلان آنها كه بخيل اند و تنگ نظر و منت گذار
💠بديهى است هرگاه انسان دست طلب به سوى نااهل دراز كند از يك سو خود را حقير كرده و از سوی دیگر اگر این افراد اقدام به رفع نياز و حاجت هم كنند؛ ممكن است ماه ها يا سال ها دست از منت گذارى بر ندارند، پس چه بهتر كه انسان قناعت ورزد و شخصيت خود را حفظ نمايد و از دست رفتن حاجتى را تحمل كند و دست نياز به سوى اين گونه افراد دراز نكند
💠یکبار امير مؤمنان در محضر پیامبر عرضه داشت: خداوندا مرا به احدى از خلقت نيازمند نكن. حضرت رسول فرمود: اى على! اين سخن را مگو، زيرا هر انسانى نيازمند به ديگران است. امير مؤمنان عرض كرد: اى رسول خدا! چگونه بگويم فرمود بگو:قُلْ اللَّهُمَّ لاَ تُحْوِجْنِي إِلَى شِرَارِ خَلْقِكَ; خدايا مرا به انسان هاى شرور نيازمكن. على (ع) عرض كرد: «يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ؛ شرار خلق كيانند؟» فرمود: «الَّذِينَ إِذَا أَعْطَوْا مَنُّوا وَإِذَا مَنُّوا عَابُوا؛ كسانى كه اگر چيزى ببخشند منت مى گذارند و هنگامى كه منت مى گذارند بر انسان عيب مى گيرند
🆔 @ashora_karbala