#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۶۶)
💠امام در اين كلام پربار حكمت آميز به نكته اى اشاره مى كند كه سبب عزت و سربلندى هر انسانى است، مى فرمايد:
🍃فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا ( از دست رفتن حاجت بهتر از آن است كه آن را از نااهل طلب كنى)
💠 كسانى كه انسان برای برطرف ساختن نیازهای خود دست حاجت به سوى آنها دراز مى كند دو گروه اند: گروه اهل و گروه نااهلان. اهل كسى است كه داراى سخاوت و انسان دوستى و مهر و محبت و علوّ طبع باشد. نااهلان آنها كه بخيل اند و تنگ نظر و منت گذار
💠بديهى است هرگاه انسان دست طلب به سوى نااهل دراز كند از يك سو خود را حقير كرده و از سوی دیگر اگر این افراد اقدام به رفع نياز و حاجت هم كنند؛ ممكن است ماه ها يا سال ها دست از منت گذارى بر ندارند، پس چه بهتر كه انسان قناعت ورزد و شخصيت خود را حفظ نمايد و از دست رفتن حاجتى را تحمل كند و دست نياز به سوى اين گونه افراد دراز نكند
💠یکبار امير مؤمنان در محضر پیامبر عرضه داشت: خداوندا مرا به احدى از خلقت نيازمند نكن. حضرت رسول فرمود: اى على! اين سخن را مگو، زيرا هر انسانى نيازمند به ديگران است. امير مؤمنان عرض كرد: اى رسول خدا! چگونه بگويم فرمود بگو:قُلْ اللَّهُمَّ لاَ تُحْوِجْنِي إِلَى شِرَارِ خَلْقِكَ; خدايا مرا به انسان هاى شرور نيازمكن. على (ع) عرض كرد: «يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ؛ شرار خلق كيانند؟» فرمود: «الَّذِينَ إِذَا أَعْطَوْا مَنُّوا وَإِذَا مَنُّوا عَابُوا؛ كسانى كه اگر چيزى ببخشند منت مى گذارند و هنگامى كه منت مى گذارند بر انسان عيب مى گيرند
🆔 @ashora_karbala
TanTanVaSandbad(@informationit).pdf
2.89M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
«تنتن و سندباد» اثری خیالی و استعاری از تقابل دو شخصیت تنتن و سندباد به نمایندگی از دو فرهنگ غرب و شرق؛ که برای رده سنی نوجوانان می باشد.
✍مؤلف محمد میرکیانی
📚کتاب تنتن و سندباد نمونهای موفق از نگاه اجتماعی یک هنرمند و دغدغهی او دربارهی حفظ فرهنگ بومی کشور است، میرکیانی با نگاهی دقیق از کارکرد ماهواره و ابزارهای رسانهای جدیدتر و پیچیدهتر برای تسلط و یکسانسازی فرهنگی و خدمت ابزاری آنها به دگرگونی فرهنگی مطلع شد و این مسئله را در کتاب خود به شکل داستانی مطرح کرده است.
📖برشی از کتاب
در جایی در انتهای کتاب، پس از شکست تنتن و دوستانش، کاروان سندباد به شهری میرسند و میفهمند که این بار غربیها از آسمان حمله کردهاند، چنین میخوانیم: علاءالدین پرسید: «چطور از آسمان حمله کردهاند؟» پیرمرد آهی کشید و گفت: «میگویند با ماهواره. صنعت این قرن است. آنها اینبار از بالا به سرزمین قصههای مشرق زمین حمله کردهاند. میگویند قصد کردهاند با این دستگاه همه چیز ما را عوض کنند. میخواهند رنگِرو، زندگی، حرف زدن، راه رفتن، خورد و خوراک؛ پوشاک و همهچیز ما را به جانبی که خودشان صلاح میدانند ببرند.
🔰 #رهبر_معظم_انقلاب در یادداشت کوتاه خود بر این کتاب چنین نوشتهاند: «من هم همین قصه( تهاجم فرهنگی) را همیشه تعریف میکردم! حیف که خیلیها آن را باور نداشتند... حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخهی این کتاب را به همهی بچهها بدهم.»
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰ایمان آگاهانه (بخش پنجم)
[تخطئه ایمان نا آگاهانه]
🔹یک مطلب سومی هم هست که آن را خیلی مختصر عرض میکنم؛ مطلب این است که چون ایمان آگاهانه ازنظر اسلام مطلوب است، چونکه خدای متعال ایمان ناآگاهانه ر ا قبول ندارد و ارج و ارزشی برایش قائل نیست؛ لذا چندین جای قرآن، ایمانهای کورکورانه؛ مقلّدانه؛ متعصبانه؛ که غالباً هم اینجور ایمانها آدم را بامغز به زمین میکوبند، این چنین ایمان هایی را با شدت توبیخ می کند.
🔹 یک آیه را اینجا نوشتیم که اگر بخواهیم پیدا کنم در قرآن یک قدری مشکل می شود."وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَی مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ" ۱-صحبت از کافران و مرتجعان است- و چون به آنان گفته شود که بیایید به سوی آنچه خدا فرستاده است و پیامبر می آموزد؛ بیازمیید و بفهمید؛ بیایید به سوی پیامبر.
🔻خب بیایید نزدیک بفهمید دیگر،بیایید گوش کنید ؛ ببینید چه میگوید پیغمبر؟ حرفی دارد پیغمبر؟ جوابشان چیست؟ به جای اینکه بیایند، به جای اینکه فکر کنند، به جای اینکه سعی کنند تا بفهمند و راهشان را انتخاب بکنند،"قالوا" می گویند: "حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَیهِ آبَاءَنَا" راه و رسمی که پدران خور را بر آن یافتیم، ما را بس. ما دنبال این حرفهای تازه نمیرویم.
🔻کافر، به گفته یکی از محققین، کفار در قرآن، همه جا یک اسم و تعبیر دیگری هستند از مرتجعان قرنها و عصرها. همه جا پیغمبر، روشنفکرِ زمان است، حرف نو دارد، راه نو دارد، به سوی نو دعوت می کند، اما کافران و مخالفان، متعصبان و مقلّدان و متحجّران و مرتجعانی هستند که راه نوی او را نمی پسندند.
🔹حرفشان هم این است که: ره چنان رو که رهروان رفتند -٢. ما، پدر، مادرهایمان را اینجور ندیدیم، ما پدرهایمان را جور دیگری دیدیم، می خواهیم همان جور بفهمیم، همان جور عمل کنیم.
🔻 آنوقت قرآن در جواب چه میگوید؟
"أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ یعْلَمُونَ شَیئاً وَ لاَ یهْتَدُونَ"، اینها کارتقلید از پدران را به آنجا رساندند که قرآن به اینها میگوید: ولو پدرهایتان هیچ چیز نمی داشتند؛ هیچ چیز نمی فهمیدند، هیچ راهی نمی یافتند، نمی توانستند درست خیر و شرّ خودشان را بفهمند؛ بازهم شما از آنها تقلید میکنید؟ ببینید تقلید را چطور ملامت و شماتت میکند...
▫️۱- سوره مبارکه مائده آیه ۱۰۴
▫️٢- این نصیحت قبول کن از ما / تا درآیی به جنه المأوی _ ره چنان رو که رهروان رفتند / راه رفتند و راه را رفتند (شاه نعمت الله ولی)
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
🔰رسالت حسین(ع) و رسالت زینب (س)
◾️من تنها یک صحنه را ذکر میکنم تا دریابید که مقصود از شهادت حسین (ع) چه بود و زینب چه نقشی در موفقیت و تحقق این مقصود داشت. آنان تصمیم گرفتند که زنان را از مسیری ببرند که اجساد کشته شدگان هستند؛ اما رسالت حسین (ع) چگونه ادا میشود؟ با عزت و کرامت
◾️زینب آمد و دیگر زنان هم همراهش بودند و بالطبع، کودکان نیز در پی او روان بودند. آمدند تا رسیدند به اجساد پاک؛ به مقتل. زینب به پیکر پاک حسین نزدیک شد. میدانیم که دهها بلکه صدها نفر در قتل حسین مشارکت داشتند. بی شک، پیکر حسین پاره پاره بود، پوشیده از تیر و نیزه و سنگ بود. زینب، خواهر حسین، بر سر پیکر پاک رسید و در برابر دیدگان شماتت کنندگان و دشمنان و همه، پیکر را به آسمان برد و گفت:«پروردگارا، این قربانی را از ما بپذیر»
◾️خواهش میکنم توجه کنید به معنی این کلمه: این«ما» که از خدا میخواهد قربانیاش را بپذیرد، کیست؟ مقصود آل البیت است. مقصود زینب این است که ما حسین را در محراب آزادی قربانی کردیم تا از دین پاسداری کنیم، از کرامت انسان پاسداری کنیم. قتل حسین و شهادت حسین بر ما تحمیل نشده است. شهادت امری اجتناب ناپذیر بود و ما آن را تقدیم کردیم
◾️از این روست که زینب در این موضع و اتفاق از رسالت حسین پاسداری کرد. همۀ دشمنان دریافتند که زینب (س) با همۀ توان و با نهایت عزت ادامه دهندۀ رسالت است و نمیخواهد ضعف و ناتوانی نشان دهد و تسلیم شود. او هم در موضع حسینی ثابت قدم است که میگوید:«دست خواری به شما نمیدهم و چون بیمایگان نمیگریزم»
🎙سخنرانی #امام_موسی_صدر در جمع بانوان شهر صور
🆔 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(ادامه تفسیر آیات ٢٣ و ٢۴ آل عمران)
💠توضیح می دادیم که چرا یهود از احکام الهی اعراض می کردند؟ آیه می فرماید؛ چون بر اساس یک فکر باطل، معتقد بودند: از نژاد ممتازى هستند و ارتباط ویژه اى با پروردگار دارند و از فرزندان و دوستان خاص خدا هستند. لذا مى گفتند:[ نَحْنُ أَبْناءُ اللّهِ وَ أَحِبّاؤُهُ] یا اینکه می گفتند جز چند روزى؛ آتش دوزخ به ما نمى رسد [ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النّارُ إِلاّ أَیّاماً مَعْدُودات ] و اگر مجازاتى داشته باشیم بسیار محدود است.
⁉️اما آیا ممکن است انسان دروغى بگوید و یا افترائى به خدا ببندد و بعد خودش تحت تأثیر آن واقع گردد، و به آن مغرور شود، آن چنان که قرآن در آیات فوق درباره یهود نقل مى کند؟ آیا این باورکردنى است؟
💠پاسخ این سؤال چندان مشکل نیست؛ زیرا مسأله فریب وجدان از مسائل مسلّم روان شناسى امروز است که گاهى دستگاه فکر و اندیشه در پى اغفال وجدان برمى آید، و چهره حقیقت را در نظر وجدانِ خویش دگرگون مى سازد.
💠بسیار دیده ایم افراد آلوده به گناهان بزرگى همچون قتل و سرقت، و یا اعتیادهاى گوناگون با این که زشتى اعمال خود را به خوبى درک مى کنند براى به دست آوردن آرامش کاذبِ وجدان، مى کوشند افراد و اجتماع و مشکلات را بهانه کنند و عمل خود را توجیه نمایند.
💠به علاوه، این گونه افترائات و امتیازات دروغین را نسل هاى پیشین اهل کتاب درست کرده بودند و تدریجاً براى نسل هاى آینده که از واقعیت آگاهى چندانى نداشتند و براى کشف حقیقت به خود زحمت نمى دادند؛ به صورت عقیده مسلّمى در آمده بود.
♻️ادامه دارد..
🆔 @ashora_karbala
🔰فقط خودش را بخواه...
✍علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
💠در حیرتم که چه نویسم؟روی سخنم با کیست، با خفته است یا با بیدار؟ اگر با خفته است،خفته خفته را کی کند بیدار؟ نویسنده چه نویسد که خود نامه سیاه و از دست خویش در فریاد است. به خویشتن خطاب می کنم: ای همبازی اطفال، ای سرگرم به قیل و قال،ای اسیر اصطبل و علف، ای دور از سعادت و شرف، عمر به بی حاصلی و بوالهوسی گذشت چه شود گر به خود آیی؟
💠کلمه ای چند تقریر شود، شاید که دلپذیر افتد: ندانم چه کسی به در خانه دوست رفت و ناامید برگشت؟در به روی همه باز است و دربان ندارد،تعیین وقت لازم نیست. در باب سیزدهم ارشاد القلوب دیلمی آمده است که: نبی مکرم(ص) فرمود که خداوند تعالی می فرماید:کسی که دچار حَدَث بشود و وضوء نگیرد پس به تحقیق مرا ستم کرده است،و کسی که محدث شد و وضوء گرفت ولی دو رکعت نماز نگذارد،پس به من جفا کرد،و کسی که دو رکعت نمازبخواند و چیزی از من نخواهد؛ پس به من جفا کرد،و کسی که محدث شد و دو رکعت نماز گذارد و مرا خواند، پس من جوابش را در آنچه که از امر دین دنیایش خواسته است ندادم؛ همانا من به او ستم کردم در حالیکه من پروردگار جفا کار نیستم
💠حالا که در این عمل سهل؛ چنین نتیجۀ عظیمِ نفیس است،خوشا به حال آنکه از علوّ همّت خود بعد از ادای این دستور از حق تعالی مطلبی بخواهد که آن را زوال و نفاد نباشد،أعنی حلاوت ذکر و لذّت لقاء بخواهد [اللّهم ارزُقنی حلاوةَ ذکرِک و لقائَک و الحضورَ عندک]و زبان حالش این باشد که:
ما از تـو نـــــداریم به غیــر از تـو تمنــّا
حلوا به کسی ده که محبّت نچشیده است
📚تازیانه های سلوک ص ٩٣
🆔 @ashora_karbala
7.safaee_fozesalekTSB-4.mp3_98387.mp3
6.33M
🎙کلام استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع سخنرانی: فوزسالک(۴)
✔️جمع بندی مطالب؛ اهداف سلوک، مراحل سلوک ، مراکب سلوک و حالات سالک. (سخنان پر سوز استاد)
4⃣ جلسه چهارم
🕗 مدت: ٢۶:٢٢
📶حجم: ۶ مگابایت
🔍با دقت بشنوید....
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰 "ایمان زاینده و همراه با تعهدات عملی"
(جلسه چهارم _ بخش اول)
🔹مسأله این است که #ایمان، بر طبق فرهنگ غیرقابل تردید قرآن، صرفاً یک امر قلبی نیست. درست است که ایمان یعنی #باور و باور مربوط است به دل، اما قرآن هر باوری را، هر ایمان و قبول و پذیرشی را به رسمیت نمیشناسد.
🔻 ایمان مجرد، ایمان قلبی خشک وخالی، ایمانی که در جوارح و اعضای مؤمن شعاعش مشهود نیست؛ این ایمان ازنظر اسلام ارزشمند نیست.
🔹اول مؤمن به خدا، شیطان است. ابلیس پیش از آنکه بندگان پرمدعای پروردگار و فرزندان پرناز و افاده آدم به این سرزمین خاکی بیایند، سالیانی خدای متعال را عبادت می کرد و دلش کانون معرفت خدا بود، اما در آن بزنگاه، در آنجایی که ایمانها همه آنجا به کار می آیند؛ یعنی در هنگام تعیین #راه_نهایی، این ایمان به کار ابلیس نیامد، این ایمان در همان دل ماند.
🔹 من میگویم ایمانی که فقط در دل بماند، می پوسد و می خشکد؛ تو بگو نه، باقی می ماند؛ ما هم شبهه را قوی می گیریم، می گوییم ایمان در اعماق دل می ماند؛ اما ایمانی که در دل می ماند و به دست و پا و چشم و گوش و مغز و اعضا و جوارح و زندگی و نیروها و انرژی های ما نمی رسد، آن ایمان ازنظر فرهنگ قرآنی ارزشمند نیست.
🔹 #ایمان_زاینده، ایمانی است که مثل سرچشمه ای فیاض عمل می زاید، ایمانی همراه با #تعهد، ایمانی که باری بر دوش مؤمن می گذارد، ایمانی که همراهش عمل است.
🔻 بنا کردم "إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ" ها را در قرآن شمردن. دیدم با همین تعبیر، دهها مورد، ایمان همراه با #عمل_صالح آمده است. ایمان تنها، ایمان بی تعهد، ایمانی همراه آن احساس مسئولیتی نباشد، نه به درد دنیا می خورد، نه به درد عُقبی می خورد ، این #منطق_قرآن است.
🔹آن کسانی که فرض می کردند ایمان یک چیزی است برای منطقه قلب آدمی، ولو انسان به لوازم و تعهدات ایمان پایبند نباشد، می تواند در حوزه مؤمنین باشد
🔻 آن کسانی که خیال می کردند با مؤمن بودنِ فقط، یعنی با باور داشتنِ فقط، بدون عمل، بدون تلاش، بدون مجاهدت، نویدهای خدا در مورد مؤمنین نصیب انسان می گردد؛ آنهایی که گمان می کردند بهشت را به یک امر قلبی می دهند و بدون عمل، حکومت روی زمین را به یک امر قلبی می دهند نه به عمل؛ آن کسانی که تصور می کنند به طور خلاصه که اگر عمل را حذف کنیم، از ایمان چیزی باقی می ماند
🔻اینها بایستی به این آیات و آیات دیگری که در تلاوت بعدی هست و دهها مورد دیگر در قرآن و سراسر قرآن با دقت بیندیشند تا ببینند، آن ایمانی ازنظر اسلام ارزش دارد که با عمل،با مسئولیت، با تکلیف، با تعهد همراه است.
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | در این اسلام شک کنید!
➖ #رهبر_معظم_انقلاب
🔹 اسلامی که نتواند آرزوهای خفته #قشرهای_مظلوم را در سطح دنیا زنده کند در اسلام بودنش شک کنید.
🔹 راه ما، راه آن اسلامی است که #مستضعفان را خوشحال و امیدوار میکند. آن اسلامی که طبقات مستضعف و محروم به آن امیدوار نشوند اسلام نیست.
🆔 @ashora_karbala
🔰چگونه بر امام حسین (ع) گریه می کنی اما حرکتی برای اصلاح جامعه انجام نمی دهی !؟
✍ #امام_موسی_صدر
☑️آیا میشنوی؟ ای كسی كه برای امام حسین اندوهگین هستی و بر امام حسین گریه میكنی، امروز هر چه فساد بیشتر شود و اصلاح جامعه كمتر، راه برای به نابودی كشاندن اهداف امام حسین هموارتر شده است؛ اهدافی كه امام حسین(ع) برای آنها كشته شد.
☑️به همان اندازه که در ایـن روزهـا احسـاس مصـیبت و انـدوه عمیق و نیز احساس قدردانی فراوان میکنیم، به همان اندازه باید در زندگی و اوضاعمان بازنگری کنیم و خط تازهای برای رفتار و سلوکمان برگزینیم؛ باید تجسم حسینی بودن روی زمین باشیم.
📚 مقاله ی به سوی خط حسینی صفحه ۶ و مقاله ی زینب شکوه شکیبایی
🆔 @ashora_karbala
🔰قبله ی خانه....
🔹من معنای حضور قلب را وقتی فهمیدم که در هنگام تماشای برنامه کودک ، چند بار فرزندم را صدا زدم اما او یکبارش را هم نشنید .
چند بار دست روی شانه اش زدم تا توانستم او را از حالت خلسه بیرون بیاورم . نمی خواهم نامش را تلویزیون بگذارم ؛ نام این قاب را قبله ی خانه می گذارم و میگویم ، از وقتی که آمده کودکم رو به سوی او نماز تربیتش را اقامه می کند.
برای اینکه شرط انصاف را زیر پا نگذارم ، باید بگویم قبله ی دلِ من هم مدت هاست رو به سوی این قاب چرخیده است.
📚 من دیگر ما ، محسن عباسی ولدی ، جلد ۵ ، ص ۲۹
🆔 @ashora_karbala
دلدادگی به کفار و تحقیر جبهه خودی.mp3
9.29M
🎧 دلدادگی به جبههی کفار و تحقیر جبههی خودی
🎙استاد سید محمد مهدی #میر_باقری
🔹میگویند حتی اسلام واقعی هم آنجاست!چون دلداده آن طرف است. در حالی که تقوای آنها تقوای مادی است. در آمریکا ٢۴ ساعت برق قطع شد بعد از آن ببینید چه غارتهایی شد! شما کنترلهای با دوربین را آنجا قطع کن تا باطن این آدمهای اتو کشیده ی کراوات زده را هم به تو نشان بدهیم . جنایاتی که غربیها در جنگ جهانی اول و دوم انجام دادهاند، شگفتیآور است. فقط در ایران با مرگ خاموش ٩ میلیون ایرانی را در قحطی کشتند.
🔹 ما با نظم و نظافت و علم مخالف نیستیم؛ با تحقیر خودی در برابر دشمن مخالفیم.
▫️ با توجه به تفسیر آیهی "فَتَرَى ٱلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضࣱ یُسَـٰرِعُونَ فِیهِمۡ یَقُولُونَ نَخۡشَىٰۤ أَن تُصِیبَنَا دَاۤئرَةࣱۚ فَعَسَى ٱللَّهُ أَن یَأۡتِیَ بِٱلۡفَتۡحِ أَوۡ أَمۡرࣲ مِّنۡ عِندِهِۦ فَیُصۡبِحُوا۟ عَلَىٰ مَاۤ أَسَرُّوا۟ فِیۤ أَنفُسِهِمۡ نَـٰدِمِینَ"
[مائده: ۵۲]
🆔 @ashora_karbala
حسین وارث آدم _ ۱۹.pdf
2.84M
📕پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب (حسین وارث آدم)
✍ اثر : #دکتر_شریعتی
📕حسین وارث آدم، واقعه کربلا را چکیده و خلاصه تمام درگیریهای تاریخ از فرعون تا خود امام حسین(ع) میداند که بر ضد تثلیث فرعون و قارون و بلعم (زر و زور و تزویر) شوریده است.
📕این کتاب به نوعی فلسفه تاریخ است. شریعتی با الهام از زیارت وارث به نوعی پیوستگی و وراثت تاریخی معتقد است. از نظر او وراثت یک تعبیر ادبی نیست بلکه یک اصطلاح علمی تاریخی است. این کتاب، حوادث زمانه را با استفاده از زیارت وارث، به حوادث تاریخی صدر اسلام گره زده است.
📕شریعتی معتقد است آنگونه که دجله و فرات از یک منبع سرچشمه میگیرند و بر بستر تاریخ پیش میآیند، از هم دور میشوند و در پایان کار، به آرامش یکنواخت نخستین میرسند، آغاز تاریخ بشر نیز در آغاز، اشتراک و برابری است، سپس نابرابری و حق و باطل آغاز میشود و سرانجام به وحدت بازمیگردد.
📕در این کتاب، انسان دو گونه است؛ طبقه برخوردار و استعمارگر، و فقیر و استثمار شده. طبقه حاکم و برخوردار سه چهره دارد: سیاست، اقتصاد، مذهب(نفاق گونه)؛ یا [صاحبان زر، زور و تزویر] که اولی سر خلق را به بند میآورد، دومی جیبش را خالی میکند، و سومی آرام و مهربان فریبش میدهد. از نظر شریعتی، قصر و دکان و معبد، سه شعبه یک بنگاهاند. تیغ و طلا و تسبیح یک کار میکنند. نظام حاکم بر تاریخ همواره همین بوده است و آنچه غیر از این بوده نهضتهایی بوده محکوم، قیامها و انقلابهایی بوده دلسوزانه و مذبوحانه.
🆔 @ashora_karbala