eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
484 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم ):‌ ای اسماء! همین که زن به حد بلوغ رسید سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود مگر این و این. آن گاه اشاره فرمود به چهره و قسمت مچ به پایین دست خودش. [1] 💠 سن بلوغ دختران و نشانه های آن💠 ============== ❓سوال: سن بلوغ دختران چه زمانی است و نشانه های آن چیست؟ ✅ پاسخ: سن بلوغ در دختران، تمام شدن «9 سال قمری» است. [2] ✳️ مشهور مراجع: نشانه بلوغ در دختران یکی از این سه مورد است: 1. روییدن موی درشت زیر شکم (بالای عورت) 2. خروج منی 3. تمام شدن 9 سال قمری آیات عظام: سیستانی و وحید: نشانه بلوغ در دختران، تمام شدن 9 سال قمری است. [3] 🔴 نکته 1: تمام شدن نه سال قمری برابر هشت سال و هشت ماه و بیست و هفت روز شمسی. 🔴 نکته2 : هر یک از این نشانه های بلوغ به تنهایی، علامت رسیدن به حد تکلیف شرعی محسوب می شود. ============= ✔️پی نوشت: [1]. سنن ابن داوود، ج 2، ص 383؛ به نقل از: مرتضی مطهری، مسئله حجاب، ص 150. [2]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری،‌ م 1695؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 226. [3]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری،‌ م 2260؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 444. ➖➖➖➖➖➖ ✅ كانال تخصصى فقه واحكام https://eitaa.com/ask_ahkam
@ask_ahkam ✳️ نماز با پنبه آغشته به خون پس از تزریق ✳️ ✳️ ======================= ❓ سوال: اگر پس از تزریق و ، خون کمتر از یک بند انگشت باشد ولی با پنبه الکلی آغشته شود، نماز خواندن با آن صحیح است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅ امام خامنه ای: خونی که کمتر از بند انگشت سبابه است اگر به آن برسد در صورتيکه رطوبت با خون مخلوط و در آن مستهلک شود و مجموع آنها هم بيش از اندازه‌ی مُجاز (بند انگشت) نشود، نماز با آن صحيح است، و در غير اين صورت نماز با آن بنابر احتياط واجب اشکال دارد. [1] ✅ آیت الله مکارم: نماز با آن صحیح نیست. [2] ✅آیت الله وحید: در فرضِ سؤال نماز با آن صحیح نیست. [3] ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: neT05hmTkqU. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9703300096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ======================== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸 پس از ❓ سوال: تکلیف وضوی کسی که عمل جراحی چشم انجام داده است، در دوران یا مضر بودن ، چیست؟ 🍃🌸 پاسخ: 👇👇 🌺 امام خامنه ای: باید به صورت وضو بگیرید، یعنی هنگام شستن صورت برای وضو، دست تر روی باند بکشید. [1] 🌺 آیت الله مکارم: هرگاه روي آن بسته شده است و باز کردن آن ضرر و زيادي ندارد و آب هم براي آن مضر نيست، بايد آن را باز کند و وضو يا کند. در غير اين صورت، اطراف آن را بشويد و بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کند و اگر جبيره، نجس است يا نمي شود روي آن دست تر بکشد، پارچه پاکي را بر آن ببندد و دست تر روي آن بکشد. هرگاه جبيره، تمام صورت يا تمام يکي از دستها را گرفته باشد بايد بنابراحتياط واجب هم وضو يا غسل جبيره اي بگيرد و هم تيمم کند. (پس از باز کردن پانسمان) کسی که مبتلا به درد چشم است و آب برای او ضرر دارد اگر بتواند اطراف چشم را بشوید باید وضو بگیرد و الا تیمم کند. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: در هر دو حال كافى است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بیرون چشم زخم دارد و بسته است، باید وضوی جبیره ای بگیرید. اگر داخل چشم عمل شده و وقتی چشم را می بندید، زخمی وجود ندارد، سه حالت دارد: 🔻 1. اگر آب ضرر دارد، باید تیمم نمایید؛ 🔻 2. اگر آب ضرر ندارد در صورتی که مانعی بر پیشانی باشد و قابل رفع نباشد، باید وضو بگیرید و بنابر احتیاط مثل جبیره روی مانع دست بگشید؛ 🔻 3. اگر مانع فقط ابرو را گرفته است، بنا بر احتیاط تیمم کنید و وضو بگیرید و دست بر مانع بکشید. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اگر برای مدتی چشم شما بسته باشد باید وضوی جبیره ای بگیرید و تیمم لازم نیست. تا زمانی که آب ضرر دارد هرچند باند را بردارید، وضوی جبیره ای بگیرید یعنی در وقت شستن صورت چیزی روی چشم ها بگذارید که آب به چشم شما نرسد اول دست را خیس کنید، از بالای پیشانی تا بالای چشم به نیت وضو بشویید طوری که آب کمی زیر دستها جاری شود و به چشم هم نرسد و بعد روی پارچه یا باندی که روی چشم می گذارید به نیت وضو دست تر بکشید و سپس از باند به پایین، صورت را به نیت وضو بشویید و به وضو ادامه دهید صحیح است. [5] ================== 🍃 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: HZZeGrVkdA. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610120049. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 691372. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 48948. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613152. ============= 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
غسل مستحبی برای حائض
▶️ @ask_ahkam 💠 احتلام و جنابت تا بعد از اذان صبح و صحت روزه 💠 ❓ سوال: اگر فردی بعد از اذان صبح از خواب بیدار شده و متوجه جنابت خود شود، در صورتی که غسل نموده و نیت روزه کند آیا روزه اش – در ماه رمضان و غیر آن - صحیح است؟ ⭕️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🌺 امام خامنه ای: در اگر از قصد داشت فردایش بگیرد و تا صبح از این قصد بر نگشته باشد، در فرض سؤال غسل کند و روزه‌اش صحیح است و اما كسی كه می خواهد قضای روزه رمضان را بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روی عمد نباشد، روزه او باطل است. ولی انجام روزه مستحبی مانعی ندارد. [1] 🌺 آیت الله سیستانی: روزه صحيح است مطلقا. [2] 🌺 آیت الله فاضل: اگر ماه رمضان باشد و قبل از اذان صبح جنب شود و تا بعد از اذان صبح نفهمد که جنب شده و بعد از اذان صبح بفهمد که جنب شده روزه اش صحیح است و برای نماز و روزه های روزهای بعدی باید غسل جنابت کند. اگر روزه قضای ماه رمضان را بگیرد و بعد از اذان صبح بفهمد که قبل از اذان صبح جنب شده بوده و غسل نکرده روزه باطل است. كسى كه مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد اگر بعد از اذان صبح بيدار شود، و ببيند محتلم شده، و بداند پيش از اذان محتلم شده است چنانچه وقت قضاى روزه تنگ است مثلاً پنج روز روزه قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است، احتياط واجب آن است كه هم آنروز را روزه بگيرد هم عوض آنرا بعد از رمضان، و اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست بايد روز ديگرى روزه بگيرد. اگر با صیغه شرعی نذر کرده باشد که روز معینی را روزه بگیرد یا به یکی از نام های خداوند قسم خورده باشد و روز آن معین باشد روزه اش صحیح است. و اگر روزه به واسطه نذر و قسم واجب شده باشد و روز آن را معین نکرده باشد، اگر قبل از اذان صبح جنب شود و غسل نکند و بعد از اذان صبح بفهمد که جنب شده روزه اش باطل است باید روز دیگری را روزه بگیرد. [3] ◀️ ◀️ ------------------------------- ◀️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: jhzo2UxxPLc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 679635. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612630. --------------------------------------- ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 @ask_ahkam 🔷 پرداخت کفاره به جای قضای روزه های پدر 🔷 🔷 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ❓ سوال: آیا می تواند بابت هر روز روزه قضا پدر که بر او واجب شده، بدهد و دیگر خودش یا اجیر قضای روزه ها را نگیرد؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ 🌺 امام خامنه ای: پرداخت کفاره جایگزین انجام روزۀ قضای پدر نمی شود. [1] 🌺 آیت الله مکارم: در فرض سوال پرداخت کفاره از روزه قضای میت کفایت نمی کند. بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. [2] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: پسر بزرگ باید قضای روزه پدر را بجا آورد و احتیاط مستحب هست که علاوه بر قضا یک مد طعام-که مقدار آن حدود900 گرم است که باید به مسکین باید داده شود- هم از اموال میت بدهند. [3] 🌺 آیت الله وحید: خیر این مطلب صحیح نیست و روزه بر او واجب است و جایگزینی ندارد. [4] 🌺 آیت الله فاضل: دادن یک مد طعام به فقیر از قضای روزه مرده یا زنده کفایت نمی کند کسی که پسر بزرگ است و می داند مرحومش روزه قضا داشته باید قضای روزه هایش را بگیرید یا برای آن بگیرد.. اگر برای نماز و روزه وصیت کرده باشد از می تواند کسی را اجیر کند که روزه را بگیرد اگر وصیت نکرده باشد حق استفاده از اصل مال میت را بدون اجازه ندارند و پسر بزرگ باید از اموال خود اجیر بگیرد. [5] .................................... 🔷 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: ZQhRqPQGOs. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603270230. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42620. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 961048 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
قیام متصل به رکوع
https://eitaa.com/ask_ahkam 🌺 پاکی از حیض قبل از نیمه شب و نماز مغرب و عشاء 🌺 🌺 🌺 ===================== ❓ سوال: زنی که بعد از نیمه شب شرعی از حیض پاک شود، آیا فقط نماز عشاء را باید بخواند یا نماز مغرب نیز واجب است؟ آیا می تواند برای غسل کرده و قضای نماز عشاء را نیز بخواند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌺 امام خامنه ای: بنابر احتیاط واجب هر دو نماز را بقصد مافى الذمّة قبل از طلوع صبح بخواند. [1] 🌺 آیت الله مکارم: در صورتی که قبل از اذان صبح پاک شده است، احتیاط آن است که غسل کند و نماز مغرب و عشاء را به قصد ما فی الذمه بجا آورد. [2] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال باید نماز مغرب و عشا را قبل از طلوع فجر بخواند و واجب است- ولو با تهیه مقدمات- کاری کند که اطمینان کند برای نماز بیدار می‌شود. [3] ================ ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Dypa3scYc50. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510160036. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 37253. ==================== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🌺 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌷🌸🌹🌸🌷🍃 ✳️آیا زیر چانه نیز باید از نامحرم پوشیده شود؟ 🔰پاسخ: 🌀همه مراجع (غیر از آیات عظام امام و صافی): زیر چانه باید در برابر نامحرم پوشیده شود 💠امام ره و آیت الله صافی: بنابر احتیاط واجب حتی مقداری از زیر چانه را که بعد از بستن روسری دیده می شود بپوشاند. —------------ رساله مصور – احکام پوشش بانوان – ص ۵۰ ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ✳️ بازی با آلات قمار (مانند پاسور و غیر آن) از طریق کامپیوتر چه حکمی دارد؟ ➖➖➖➖➖ 💠امام خمینی ره: اگر در سرگرمی مذکور طرف مقابلی وجود ندارد، عنوان و حکم قمار و ابزار قمار منتفی است و با فرض عدم مفسده، عنوان ثانوی نیز ندارد و از این حیث هم بلا اشکال است. و در صورت صدق عرفی قمار، فرقی بین بازی با رقیب حقیقی و مجازی نیست. ➖➖➖➖➖ 💠مقام معظم رهبری: اگر بازی بین دو نفر باشد، حکم بازی با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی می‌کند، در صورتی که مفسده‌ای بر آن مترتب نباشد، اشکال ندارد. ➖➖➖➖➖ 💠 آیت الله مکارم: بازی پاسور با کامپیوتر که یک طرف خود شخص و طرف دیگر کامپیوتر است، اشکالی ندارد. ➖➖➖➖➖ 💠 آیت الله سیستانی: بازی وسائل قمار با کامپیوتر و بدون شرط‌بندی، چنانچه در مقابل، طرف دیگری هست که با او بازی می‌کند، حکم بازی با خود آن وسائل را دارد و اگر طرف مقابل، خود دستگاه است، بنابر احتیاط لازم جایز نیست. ➖➖➖➖➖ 💠 آیت الله بهجت: در بازی‌های حرام فرقی بین بازی کردن آن با کامپیوتر یا خود آلت قمار، فی الجمله وجود ندارد. ➖➖➖➖➖ 📕 منابع: سایت imam-khomeini.ir؛ سایت رهبری leader.ir، بخش اجوبه الإستفتائات، قسمت شطرنج و آلات قمار، س 1125؛ استفتائات، رهبری، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، س 1394، ص 242، س 1125؛ استفتائات، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، س 1393، ج 4، ص 148، س 420؛ توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج 1، ص 636، م 2262؛ ایت Sistani.org، بخش سؤال‌ها و جواب‌ها، قسمت قمار؛ استفتائات، بهجت، قم، انتشاراتی دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 554، م 6444. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🐶[نحوه ی آب کشیدن ظرفی که سگ لیسیده، چگونه است؟] 🐶 #خاکمال_آب_قلیل 🐶 #تطهیر_آب_کر_نجاست 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 @ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ❓سوال: ♻️ حکم لباسی 👕 که سگ 🐺به آن دهان زده، یا به دندان گرفته چیست؟ ❗️چگونه پاک میشود؟ آیا باید بیرون 🙁 انداخته شود؟ 🌀پاسخ: 👇 🔶 نیاز به دور انداختن لباس نیست، مثل سایر نجاسات است و با شستن باآب کر 💦 پاک می شود. ⚠️ آنکه می گویند باید خاکمال شود در مورد خاص ظرفی است که سگ دهان زده نه سایر موارد. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❌ نگهداری و‌فروش وسائل سگ ❌ _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_- ❓ سوال: 1⃣ آیا نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرام است؟ 2⃣ فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی دارد؟(تجهیزات نگهداری سگ خانگی) ◀️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🍃🌸 امام خامنه ای: 1⃣ نگهداری سگ غیر از سگ و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار به باشد و باعث آنان گردد و یا باعث و اذیت گردد، حرام است. 2⃣ به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج محسوب می شود، جایز نیست. 🍃🌸 آیت الله مکارم: 1⃣ نگهداري سگ اگر به قصد استفاده و عقلايي مثل باشد اشکالي ندارد ولي و و نگهداري سگهاي و امثال آن جايز نيست. 2⃣ اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و باشد خرید و فروش آن اشکال دارد. 🍃🌸 آیت الله سیستانی: 1⃣ خرید و فروش سگ جایز نیست مگر ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است. 2⃣ به خودی خود اشکال ندارد. 🍃🌸 آیت الله شبیری زنجانی: 1⃣ نگه داشتن ۰_گله و و اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد، دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود. 2⃣ فی نفسه مانعی ندارد. 🍃🌸 آیت الله وحید: خريد و فروش سگِ غيرِ شكارى كه باطل است و بنابر احتياطِ واجب، حرام است. 1⃣ حرام نیست ولی مکروه است. 2⃣ حرام نیست. 🍃🌸 آیت الله فاضل: 1⃣ سگ است تمام بدن حتی ها و سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت و نجاست اشکال ندارد. 2⃣ چنانچه بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_- ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🐩 🐩 1⃣ سگ و که در خشکى زندگى مىکنند حتّى و و و و آنها نجس است. 2⃣ دست زدن به سگ حرام نیست اگرچه سگ نجس است و در صورتی دست شخص نجس می شود که شرط سرایت نجاست، که وجود رطوبت در یکی از دو طرف است، موجود باشد.اما در صورتی که دو طرف باشند و نجاست‌ سرایت نخواهد کرد. بنا براین در صورتی لوازم و یا بدن شما نجس می شود که بدانید دست و بدن و لوازم شخص با رطوبت یا بدن سگ تماس داشته و نجاست از سگ سرایت کرده است. 3⃣ اگر تنها برای و بدون داشتن فایدة قابل اعتنایی باشد، این کار موجب قبول نشدن برخی عبادات می گردد. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_- 🐶 🐩 🔷 کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
https://eitaa.com/ask_ahkam ♻️ ♻️ ♻️ سوال: اگر فرد از طریق برادرش بخواهد که من به صورت وکالتی را جاری کنم، آیا این ها و طلاق صورت گرفته، صحیح می باشد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔆 امام خامنه ای: وکالت صحیح است و طلاق اگر بر طبق ضوابط شرعی اجرا شده است، صحیح می باشد. [1] 🔆 آیت الله سیستانی: اگر شما مطمئنيد كه او برادر را مامور به توكيل شما كرده وساير شرايط طلاق محقق بوده صحيح است. [2] 🔆 آیت الله فاضل: اگر دارید که شخص زندانی شما را برای طلاق همسرش وکیل گرفته و شما را با رعایت تمام شرایط در حضور دو شاهد عادل صحیح خوانده باشید طلاق صحیح است و علقه زوجیّت آنها باطل شده است. وکالت اول و دوم صحیح است، اگر مستقیما شما را وکیل گرفته باشد و پیام را توسط برادرش رسانده باشد، واسطه در وکالت نیست اما اگر برادرش را وکیل گرفته باشد و برادرش شما را وکیل گرفته باشد، وکالت اول و دوم می شود باید طوری صیغه طلاق را بخوانید که وکالت بر وکالت رعایت شود. اگر صیغه طلاق وکالتی را صحیح خوانده باشید صحیح است. اگر در واقع آن مرد زندانی چنین وکالتی نداده باشد و یقین به آن نباشد یا شرایط طلاق رعایت نشده باشد، طلاق باطل است. [3] :.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.: ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: jhzo2UxxPLc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 679635. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612629. ✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) : http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b 🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @zeynab_110
کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند ؟
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam ⚠️❌ ❓ سوال: آیا معامله با افراد بهایی فقط حرام است یا باطل نیز می باشد؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 ♦️ امام خامنه ای: از هر گونه با این فرقه ضاله و مضله باید اجتناب شود. گرچه معامله باطل نباشد. [1] ♦️ آیت الله مکارم: شک نيست که آنها افراد هستند و اساس ساختگي آنها از سوي دولت هاي و و جزء هستند. آنها هستند و هيچ گونه ، و همکاري با آنها جايز نيست. ولی اگر نمی دانسته اید و انجام داده اید، آنچه خریده اید برای شما اشکال ندارد. [2] —------------— ✔️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7ExCt2Hmur4. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9607160122. ======================= ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam 🔷 ❓‌آیا دست دادن به خواهرزن و نگاه به او جایز است؟ 🍃🌺 روایت: احمد بن ابی نصر بزنطی (که از اصحاب عالیقدر امام رضا -علیه السلام - است) می گوید ازحضرت امام رضا علیه السلام سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند؟ 🍃🌺 فرمود: «خیر.» گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ 🍃🌺 فرمود «بله.» (وسائل جلد 3، صفحه 25) 🔷 پاسخ: 👇👇 ✅ خواهر زن با داماد نامحرم است و حکم سایر افراد نامحرم را دارد. خواهر زن به داماد نامحرم است ولی چون خواهر او را براى خود عقد کرده است(دائم یا موقت)، تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمىتواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.[1] ✅ از آنجایی که خواهر زن به داماد نامحرم است، نگاه کردن جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.[2] ✅ نکته: در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. ===================== 🍃🌸 پی نوشت: 👇 [1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج2، ص 465، م 2390؛ بهجت، محمد تقی،جامع المسائل، ج 3، ص 454. [2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص: 485، مسأله 2433. 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam 🔷 به 🔷 💠 سوال: آیا وضو قبل از اذان به نیت نماز، صحیح است؟ نمازهایی که به این صورت خوانده شده چیست؟ 🔷 پاسخ: ⬇️ 🔷 امام خامنه ای: اگر وضو را به این نیت گرفته اید که وضو داشته باشید تا هنگام نماز با وضو باشید و بتوانید نماز بخوانید نمازهای گذشته محکوم به صحت است در غیر این صورت نمازهایی که با وضوی مذکور خوانده اید، باطل است. [1] 🔷 آیت الله مکارم: نسبت به گذشته اشکال ندارد ولی نسبت به آینده این کار را نکند. ضمنا در هر زماني مي تواند وضو را به نيت طهارت بگيرد و تا زماني که وضو دارد مي تواند با آن هر نمازي بخواند اما احتياط آن است که اگر به نيت نماز واجب وضو مي گيرد نزديک وقت نماز باشد (مثلا 10 الي 15 دقيقه قبل از اذان). [2] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:. 5CtTlhenXbc [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9605040100. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
☘🌷☘🌷☘🌷☘ ☘🌷 🌷☘ 🌺 از امیر مؤمنان(علیه السلام) نقل شده که فرمود: «همراه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به حضور رسول خدا شرفیاب شدیم، در حالی که او به شدت گریه می کرد. گفتم: پدر و مادرم به فدایت چه چیزی شما را گریان ساخته است؟ 🌺 فرمود : شبی که مرا به معراج بردند، زنانی از امتم را در عذابی سخت و وضعی بد دیدم که از شدت عذابشان گریستم. (به دليل طولاني بودن روايت ما در اينجا به سه مورد از عذاب اشاره مي كنيم.) 😱😭 پيامبر گرامي اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: زني را ديدم كه به موهاي خود آويخته شده بود و مغز سر او در اثر حرارت و گرمي آتش به جوش آمده بود . او زني بود كه موهاي خود را از نامحرم نمي پوشانيد . ... زني را ديدم كه گوشت بدن خودرا مي خورد و آتش از زير او شعله مي كشيد . او زني بود كه براي غير شوهر زينت مي كرد . ... زني را ديدم كه در تنوري از آتش به پاهاي خود آويخته شده بود ( و سر او آويزان بود ) او زني بود بدون اجازه شوهر از خانه بيرون مي رفت .» ✅ منبع: (شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص 9-11) ==================== ❓ سوال: محدوده واجب پوشش کدام است؟ ✅ پاسخ: تمام به استثنای و ها تا و باید از پوشانده شود؛ به شرطی که دست و صورت و نداشته باشد و گرنه باید قسمت آرایش شده یا زینت دار را هم از نامحرم پوشاند. نکته 1⃣ رعایت محدوده واجب پوشش در مقابل نامحرم واجب است؛ چه نامحرم مسلمان باشد یا غیر مسلمان و چه در کشور اسلامی باشد یا کشور غیر اسلامی. نکته 2⃣ رعایت حجاب، بیش از محدوده واجب آن مستحب است، ولی در صورتی که پوشیده نبودن صورت و کف و روی دست ها موجب مفسده باشد[برای مثال: آرایش داشته باشد.] پوشاندن این مواضع نیز واجب است. —------------ ✅ پی نوشت :⬇️ »> برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391. ☘🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🌷☘ 🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam ☘🌷☘🌷☘🌷☘
خواندن دعاي الهي عظم البلاﺀ (با توجه به مخاطب قرار دادن غير خدا)
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam 🌀 ❓ سوال: نظر جنابعالی در مورد علوم غریبه و عمل به آن چیست؟ ⭕️ پاسخ: 👇👇 💮 امام خامنه ای: آنچه از این علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالبا تا این حد که موجب یقین و اطمینان به کشف امور غیبی و خبردادن از آنها شوند، قابل اعتماد نیستند، ولی آموختن علومی مانند و به طور صحیح اشکال ندارد به شرطی که مفسده ای بر آنها مترتب نشود. [1] 💮 آیت الله مکارم: دستيابي به اين علوم به طور صحيح مشکل است، و چه بهتر که از صرف وقت در آن بپرهيزيد. [2] 💮 آیت الله شبیری زنجانی: برای حل ، دنبال چنین نروید. باید با پیدا کردن ریشه مشکلات، آنها را برطرف نمود. در مشکلاتی که واقعا از اختیار خارج است دعا و توسل و توکل داشته باشید. [3] 💮 آیت الله وحید: اعتبار ندارد. [4] 💮 آیت الله فاضل: استفاده از ستاره_شناسی در حد یک پیش بینی احتمالی و خبر دادن و عمل کرد احتیاطی بر طبق آن اشکال ندارد ولی خبر دادن از یک و اعتقاد به اینکه حتما آنچه از ستاره شناسی به دست می آید اتفاق می افتد، حرام می باشد. [5] _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ⭕️ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: j1pUOK1Kwk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508210002. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 35299. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502513. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_ 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam ♻️ ؛ یا ❓ سوال: منظور از وجوب نفقه زن، دادن غذای آماده به او است یا مواد اولیه نیز کفایت می کند؟ 💠 پاسخ: 👇👇 💮 امام خامنه ای: منظور از نفقه تأمين مسکن و لباس و غذای متعارف و متناسب با و هزینه درمان های متعارف می باشد و لازم نیست که غذای آماده باشد. [1] 💮 آیت الله مکارم: چنانچه هزینه های را مطابق معمول نیز بپردازد کفایت می کند. [2] 💮 آیت الله شبیری زنجانی: تفاوتی ندارد. [3] 💮 آیت الله وحید: باید غذای آماده دهد یا اینکه هزینه موادّ اوّلیّه را بپردازد و بعد هزینه آشپز و آشپزی را هم بدهد. [4] 💮 آیت الله فاضل: منظور از ، تنها غذایی آماده نمی باشد، بلکه منظور تامین و است، یعنی برای باید خانه برای زندگی کردن به مقدار متعارف آماده کند و اسباب و لوازم خانه و زندگی به مقدار متعارف تهیه شود و نیز مخارج او را از غذا و لباس تهیه کند و چون همیشه دادن غذای آماده برخلاف عرف و مشکل است و یا ممکن است برخلاف سلیقه زن باشد، لذا اگر مواد غذایی خریداری کند بدهد و یا پول برای تهیه مواد غذایی بدهد که خودش غذا درست کند، صحیح است بلکه بهتر است. [5] ===================== 💠 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: j1pUOK1Kwk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508210002. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 35299. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502512. =============== 💠 رسانه تخصصى فقه واحكام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam