eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 مصوبه‌های تاریک 🔹به بهانه تصویب طرح زیست شبانه فضای سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نه تنها از فقدان نظریه‌های ایرانی-اسلامی رنج می‌برد بلکه شاهد سیطره نظریه‌های دنیای مدرن بر ایده‌ها و طرح‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایران هستیم. گاهی این سیطره چنان گسترده است که این شک ایجاد می‌شود که آیا اصلاً کارشناسانی در پشت این طرح‌ها وجود دارند یا صرفاً برآمده از تقلید از جوامع دیگر و نهایتاً برای تأمین اهداف اقتصادی عده‌ای است؟! اخیراً طرح زیست شبانه با هدف نهادینه کردن حیات در شب و ایجاد انگیزه برای همشهریان جهت زیست بانشاط شبانه به تصویب رسیده است. از چند زاویه می‌توان این طرح را مورد نقد قرار داد؛ از منظر پزشکی بعید است کسی معتقد باشد که بیداری شب برای انسان ضرر ندارد. برای اثبات این گزاره در علم پزشکی مدارک بسیاری وجود دارد که قابل کتمان نیست. از منظر سبک زندگی اسلامی نیز اساساً شب طبق آیه ۹۶ سوره انعام، ۶۷ سوره یونس و ۴۷ سوره فرقان قرار است مایه آرامش و سکونت باشد. از منظر جامعه شناختی و مطالعات فرهنگی ماحصل این طرح آیا جز این است که انسان فعال متفکر و خلاق که منطبق بر طبیعت و نه در خلاف جهت آن زیست می‌کند، به یک «» ِ شب‌های چراغانی شده تبدیل شود؟ شب‌هایی که قرار است به وسیله امکانات دنیای مدرن برخلاف طبیعتش برای انسان روشن شود و بستر مصنوعیِ گذران اوقات فراغت را فراهم کند. این پرسه زن که به قول والتر بنیامین قرار است چون لاک پشت در پاساژ قدم بزند، همان انسانی می‌شود که به تدریج عاشق تفاوت‌های شب با روز و شیفته تنوعِ حاصل از این تفاوت‌ها می‌شود. به تدریج شهری مملو از انسان‌های ظاهراً بیدار در شب که خیابان‌های خوش چراغ و ویترین‌های لوکس چشمان خسته آن‌ها را بیدار نگه داشته و روز که وقت فعالیت، تلاش، کار و نشاط است را به زمان کسالت و کرختی تبدیل می‌کند. واضح است که چنین انسان منفعلی آرزوی مدرنیته است چرا که او انسان منفعل را به انسان فعال ترجیح می‌دهد. انسانی که تمام تئوری‌هایی که بر مبنای اصالت سود و لذت بنا شده است را می‌توان بر روی او پیاده کرد و به مرور عنصر «مقاومت» را در او برای همیشه خاموش کرد. اگر سیاستگذار و برنامه‌ریز فرهنگی به دنبال بسط عدالت است باید معنای تناسب در عدالت را فراموش نکند. باید به دنبال طرح‌هایی بود که «انطباق» انسان را با ذات، هدف و خیر او به حداکثر برساند. ذات، هدف و خیری که بر مبنای انسان شناسی و هستی شناسی درست بنا شده باشد. مادامی که هر طرح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از این «انطباق» فاصله بگیرد قطعاً شکافی میان انسان و ماهیتش به وجود می‌آید که حاصلش همین تعارضات بی نهایت انسان مدرنیزه شده خواهد بود. حواسمان باشد که گاهی ما یک مصوبه یک خطی را تصویب می‌کنیم اما جامعه‌ی ما نه یک خط بلکه هزار صفحه تغییر می کند..! 🌐 خبرگزاری مهر ✍احمد اولیایی 🆔@andisheengelabi
فرود امام؛ یک 📌 تنها سالروز مبارک ورود امام به وطن نبود که اگر دچار چنین تقلیل گرایی در موضوع شویم عقبه جدی و ایدئولوژیک ماجرا را به تدریج نحیف و سرانجام فراموش خواهیم کرد. 🔴 به واقع و در یک نگاه جامع، شروع یک حرکت جدید در ساحت تمدنی بود. سلسله دیکتاتوری پهلوی را از صحنه سیاست خارج نمود و اندیشه ورزی را میدان جدیدی در انداخت. 🔸در عرصه کنشگری اجتماعی نیز مردم را از تخدیر دوران شاهنشاهی و بی تفاوتی در سطح مشارکت اجتماعی و سیاسی خارج نمود و افکار عمومی را با صندوق های رأی آشتی داد. 🔹امروز که انقلاب بعد از چهل و دو سال به یک بلوغ و تجربه عمیق در سپهر دانش اندوزی، مردم سازی و جامعه پردازی رسیده است با افتخار می شنویم که واکسن ایرانی کرونای بی رحم انگلیسی را هم شکست داده و به‌طور کامل خنثی نموده است. 🔸هرچند که ما عادت داریم که افتخارات‌مان را در خارج از کشور بیشتر بشنویم تا در داخل وطن و سوئیس مشتری خرید واکسن ما شود ولی همین نقطه قوت در بخشی از روزنامه های زنجیره ای کشور، بایکوت شده و یا انعکاس ضعیف و بدون ضریب لازم داده شود. ◽️به تعبیر سیاستمداران کارکشته آمریکایی، دیگر در ایران پاسخگو نیست و بایستی نسخه تغییر رفتار و کند نمودن سرعت انقلاب را در منطقه و جهان بین الملل و حتی حیات خلوت بلوک غرب(آمریکای جنوبی و لاتین) دنبال کنند. ✍علیرضامحمدلو http://v-o-h.ir/?p=1300 🆔@andisheengelabi
آب و برق مجانی یا رپورتاژ انتخاباتی ميس اينفورميشن (misinformation) در ادبیات رسانه و ارتباطات به تحريف يا انحراف در اطلاعات با تکنيک‌هایی نظير بزرگنمایی اطلاعات ارائه شده و کوچک نشان دادن وقايع به صورت انتخابی و همچنین به تحريف اطلاعات به صورت انتخابی مشهور است. 🔸اینکه ناآگاهانه حرف امام را تحریف کنیم و یا از میس اینفورمیشن‌ها برای استفاده کنیم، به نظر می رسد که مصرف انتخاباتی داشته و عوام فریبی با خلق اعتبار و کانال انحرافی صورت گرفته است. 🔹هفته دوم اسفند ۵۷، روزنامه کیهان تیتر زد که آب و برق مجانی می‌‎شود اما بسیاری از این امر غافل مانده‌اند که در بالای همین تیتر آمده: «سخنگوی دولت» یعنی عباس امیر انتظام این سخنان را گفته است. 🔸امام(ره) ۱۰ اسفند همان سال، در واکنش به این سخنان فرمودند: دلخوش نباشید که مسکن فقط می‌سازیم، آب و برق را مجانی می‌کنیم برای طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت می‌دهیم. 🔹این مدل تحریف و فاصله گرفتن از دال مرکزی یک گفتمان با هر بهانه ای که باشد چه از سر آگاهی و چه به دلایل سیاسی و چشم انداز انتخاباتی نیاز به بازخوانی و تحلیل دارد. ♻️چندی پیش نیز در به دادسرای فرهنگ و رسانه شاهد بودیم که آقای رئیس جمهور، دلیل اقتصادی احضار وزیر را به دوقطبی فیلترینگ تعبیر نمود و با استفاده از تحریک احساسات افکار عمومی، محاکمه وزیرش را خط قرمزی برای دولتش قرار داده و روایت کاریکاتوری تحویل جامعه داد. ✍علیرضامحمدلو https://v-o-h.ir/?p=1378 🆔@andisheengelabi
🚨 ماجرای کف پای مادر حاج قاسم 💠 مادر بزرگوار سردار حاج قاسم سلیمانی که از دنیا رفتند، پس از چند روز با جمعی از خبرنگاران تصمیم گرفتیم برای عرض تسلیت به روستای قنات ملک برویم. با هماهنگی قبلی، روزی که سردار هم در روستا حضور داشتند، عازم شدیم. وقتی رسیدیم ایشان را دیدیم که کنار قبر مادرشان نشسته و فاتحه می‌خوانند. بعد از سلام و احوالپرسی به ما گفت من به منزل می‌روم شما هم فاتحه بخوانید و بیایید. بعد از قرائت فاتحه به منزل پدری ایشان رفتیم. برایمان از جایگاه و حرمت مادر صحبت کرد و گفت: این مطلبی را که می‌گویم جایی . گفت: همیشه دلم می‌خواست کف پای مادرم را ببوسم ولی نمی‌دانم چرا این توفیق نصیبم نمی‌شد. آخرین بار قبل از مرگ مادرم که این‌جا آمدم، بالاخره سعادت پیدا کردم و کف پای مادرم را بوسیدم. با خودم فکر می‌کردم حتماً رفتنی‌ام که خدا توفیق داد و این حاجتم برآورده شد.  سردار در حالی که اشک جاری شده بر گونه‌هایش را پاک می‌کرد، گفت: نمی‌دانستم دیگر این پاهای خسته را نخواهم دید تا فرصت بوسیدن داشته باشم. 🆔@andisheengelabi
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
💠 جایگاه حقیقی بانوان امروز گذشته بیشتر فرهنگ‌ها، زن را عنصری بی ارزش یا حداکثر طفیلی جنس مرد معرفی می کرد و نهایت نقش برای زن این بود که نیازهای جنسی مرد را درخانه برطرف کند و مسئول زاد و ولد باشد و شستشو و پخت و پز را انجام دهد؛ البته بودند زنانی که در این دوره کارکردشان برطرف کردن نیاز عیش و نوش مردان در اجتماع بود. با رونق گرفتن فعالیت های اقتصادی، افزایش تبلیغات نیز اهمیت یافت. و زیبایی های زن، پای او را به این عرصه نیزکشاند. رقابت های اقتصادی، سرمایه داران را به طمع انداخت تا نیروی کار ارزان را به خدمت بگیرند و زنان به خاطر صدمات ناشی از جنگ های جهانی،برای فعالیت در کارخانجات گماشته شدند. رفته رفته، فعالیت بیرون از خانه برای زنان تبدیل به یک پُز اجتماعی شد.مهم نبود شغل زن چه باشد، کافی بود درآمدی کسب کند و از قافله حقوق بگیران عقب نماند. دموکراسی نیز بهانه ای شد تا برخی سیاست مداران برای کسب قدرت ،زنان را پای صندوق رأی کشاندند و با وعده های افزایش خدمت رسانی به این قشر در بخش آموزش و تفریحات و درمان،خود را مدافع حقوق زن معرفی نمایند. در این میان، نظریه پردازانی پیدا شدند که برای کمک به حق بانوان، به حذف موضوع جنسیت در اجتماع معتقدشدند و غافل از آنکه با این اقدام فقط زن را شبیه به مردان کردند و اصل زن بودن او را انکار کردند. و چقدر آسیب ها از این نظریه به پیکره اجتماع و صدالبته به جامعه زنان وارد شد. ✍️ امین محمدلو @HOWZAVIAN
با چاشنی واکسن در رسانه آلمانی دویچه وله ورود واکسن روسی از نگاه دویچه وله برای آلمان خوب و ضروری و برای ایران چالش تلقی می شود! 🆔@andisheengelabi
سلبریتی، سوز واکسن یا ساز آنارشیسم؟ هر متنی در زمینه ای فهم می شود و همچون جزیی که در یک کل قابل فهم است و قطعه ای که در سیستمی معنادار می شود بایستی سراغ فرامتن هر متن برویم تا شان نزول آن تک بیت در منظومه حاکمش شود. اینکه واکسن بخریم یا بسازیم مساله ای طبیعی و البته ضروری است که باید اتفاق بیفتد. اما وقتی یک مساله از ریل عادی خود خارج می شود و در بستر هیجانات عمومی ضریب جعلی و تورمی پیدا می کند، قابل تامل و بررسی می شود و از آن دست مسائلی است که باید فضای حاکم بر مساله را واکاوی نمود تا اصل مساله و چرایی مساله بودنش شفاف و روشن شود. داستان وقتی پیچ می خورد و تبدیل به یک داده سرگردان در فضای مجازی می شود که با پدیده های غیرمرتبط ترکیب می شود. ترکیب ساخت یا خرید واکسن با پدیده انسان های موسوم به سلبریتی و اهالی شهرت! اساسا خرید واکسن و تشخیص تزریق و استعمال آن امری پزشکی و تخصصی است که کمیته های تخصصی هر جامعه ای ماموریت دارند که پیگیر این موضوع باشند و ورود افراد غیرمتخصص صرفا با تکیه بر شهرت و بدون پشتوانه دانشی و و شخصی، باعث تشدید مساله و نه بخشی از راه حل خواهد بود. از آنجایی که مساله جان و بهداشت عمومی اجتماع در میان است، دقت و ظرافت بیشتری هم می طلبد تا خدای ناکرده با یک خطای شناختی و تعجیل یا تاخیر بدموقع و هیجان محور، مساله از حالت عادی اش خارج و تبدیل به یک نشود. زمینه چنین گزافه گویی ها از جانب برخی بظاهر دلسوز و به واقع فریب خورده و بازیگر در زمین دشمن، فرهنگ در برخی اهالی رسانه و عدم فهم و سواد رسانه ای از جانب همان ها و مارپیچ سکوت حاکم در رسانه های رسمی کشور جهت اعتراض و نقد چنین کنشگری های غیرمسئولانه ای است که جز ، چیزی نمی افزاید. بنظر می رسد، در یک تحلیل پدیدارشناختی، سلبریتی بعنوان یک پدیده فرهنگی، نقش خود را گم کرده و بطور آنارشیستی در همه جا ورود غالبا نابجایی داشته است و بجای همراه سازی و آگاه سازی افکار عمومی، باعث تردید و تشویش و چندمرجعیتی شدن و اعتمادسوزی مردم و مخاطبینشان می شوند. این مساله ناشی از فقدان گفتمان مشخصی در فهم و کاربرد و نقش پذیری واردات فرهنگی همچون سلبربتی در عرصه های رسانه ای است. با این اوصاف و با فاکتورگیری از هیجانات برساخته و احتمالا مهندسی شده، مسئولان امر بایستی در تدبیر ماقبل و مابعد تزریق و مدیریت شرایط اجتماعی و جلب اعتماد عمومی برای رو آوردن به واکسیناسیون جهت پیشگیری و افزایش سیستم ایمنی با حداقل عوارض پیش بینی شده، ابعاد ماجرا را در نظر گرفته و مقدمات لازم را بدون توجه به شانتاژ کانالیزه و شارلاتانیزیم فیک و مهندسی شده، به سمت بهترین سرانجام هدایت کنند. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
دگماتیسم روش شناختی پاشنه آشیل اعتدال! 🔸هر دولتی فارغ از آمار و ارقام باید در کسب رضایت عمومی و سنجش میدانی، کارنامه موفقیت یا عدم موفقیتش را محک بزند. شعارهای کیفی باید به میزان و معیار کمی هم آزموده شوند والا که با یک سخنرانی و رسانه ای هم می شود ژست موفقیت گرفت و وعده پیروزی برای آینده ای همچون گذشته داد. 🔹آمار و ارقام نشان از کارنامه ضعیف دولت در کنترل بازار و پیشرفت درون زا دارد و البته حس و حال عمومی مردم و سفره های کوچک و تحت فشار نیز گویای این ضعف در ساحت اهداف و استراتژی های دولت است. 🔸اینکه بارها صندوق ذخیره ارزی و توسعه را خالی کنیم و با چاپ پول و بدهی به بانک و فشار بر ملت، هزینه های دولت را جبران کنیم نشان از یک بیماری در گفتمان حاکم بر برنامه و بودجه بسته شده دارد. 🔹توسعه در ادبیات اعتدالی، عادی سازی روابط اقتصادی با دنیاست که به زعم دولت و آشنایانش، بدلیل اندیشه های ایدئولوژیک و الهیات استکبارستیزی وارد مسیر سنگلاخی و صعب العبوری شده است. 🔸از این رو در تلاش بودند و هستند که مبانی را به نفع نتایج تخیلی و خوش بینانه و پیش داورانه خود ، یا نمایند. اینکه نگاه امام به آمریکا چه بود و دیدگاه آمریکا به انقلاب و نظام چیست را فاکتور می گیرند و ادعا می کنند که در منطقه الفراغ برجامی و بدون ذهنیت، بایستی با آمریکا و متحدانش پای میز مذاکره نشست. 🔹از تمام مختصات فکری و عملیاتی شیطان بزرگ و روباه پیر، غمض عین نموده و تصور می کردند یا می کنند که با هم می شود مذاکره منصفانه و بدون پیش شرط داشت و مطالبه حق نمود. این سوپرمن های حامی برجام ما فارغ از خطای شناختی در بازی دیپلماتیک، مبتلا به ویروس تک راهبردی شده و با هیجان زدگی و اصرار هشت ساله بر عملیاتی کردنش، از دیدن سایرگزینه ها برای رفع تحریم، بیگانه شده اند. 🔸می توان اذعان نمود که دولت اعتدال با سرمایه گذاری و اعتماد بیش از حد بر تعاملات فرضی با دول غربی زیر سایه برجام، دچار یک شد و با هدر دادن ظرفیت های دیپلماتیک در نسبت با کشورهای قوی و مشتاق دیگر و همچنین کم توجهی به اقتصاد درون زا به یک انسداد راهبردی در حصول نتیجه به نفع اقتصاد کشور رسید. 🔹تاکید بیش از حد بر روابط با آمریکا و برجام حتی در سالروز ۲۲بهمن برای حل مساله تحریم و ارسال سیگنال ضعف و نیاز به دشمنان نظام و تعارف زدن به آنها برای نقش آفرینی در چرخه اقتصادی کشور، چیزی جز دگماتیسم روشی نیست که باعث شرطی شدن سفره ملت به تعاملات ازپیش باخته شده و ابتکار عمل را در اتخاذ پلنB و C و...از دسترس خارج می کند. ✅دولت هوشمند و جوان حزب اللهی می طلبد که با یک نگاه هیبریدی به ظرفیت های انرژیک و اطلاعاتی و استعدادی کشور، گزینه های متعددی را روی میز برنامه ریزی و عملیاتی خود داشته باشد تا هیچ موقع ضعف و ناکارمدی در یک روش، باعث سرریز بحران سمت بازار مردم نگردد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
📌یادداشت؛ فضای مجازی چگونه احمق می‌کند؟ 🔴پرویز امینی در یادداشتی نوشت: کتاب «فقر احمق می‌کند» زوایه جالبی را برای تبیین مسئله فقر طرح می‌کند. 🔸این کتاب که به قلم یک روان‌شناس و یک اقتصاددان نوشته شده، بر این فرض استوار است که فقر با ایجاد اشتغالات ذهنی فراوان ذیل نیازهای روزمره و ضروری مثل تأمین خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و درمان، تحصیل فرزندان و…، پهنای باند ذهن افراد فقیر را اشغال کرده و این اشغال شدن، موجب ایجاد اختلال در قوای شناختی افراد فقیر می‌شود. 🔹مشابه همین منطق، می‌توان ادعا کرد؛ فضای مجازی نیز به‌خصوص به شیوه‌ای که غالباً در ایران استفاده می‌شود؛ مانند فقر می‌تواند تولیدکننده نادانی باشد. درواقع شاید بتوان گفت: فضای مجازی، احمق می‌کند! 🔸مصداق بارز این احمق شدن را اما می‌توان در بسیاری از چهره‌های ورزشی، هنری و موسیقیایی دید که تحت عنوان شناخته می‌شوند. برخی حرف‌ها و گزاره‌هایی که از سوی این افراد طرح و بیان می‌شود، چنان عجیب‌وغریب و بی‌حساب‌وکتاب است که انسان را در وضعیت «ما هیچ؛ ما نگاه» قرار می‌دهد. ♻️اعلام مرگ مرحوم علی انصاریان در اثر ابتلاء به کرونا به عنوان ، فریادهای جگرخراش یک بازیگر بر سر وطن به عنوان خراب شده یا بکار بردن تعابیری مثل سرزمین نفرین شده برای ایران و…، در این چارچوب قابل‌تأمل است. برای مطالعه متن کامل یادداشت به سایت مراجعه بفرمائید: https://v-o-h.ir/?p=2381 صدای حوزه امروز🔻 @sedayehowzeh
🎯 فلسفۀ خبر: رسانه‌ها مقصرند یا خوانندگان؟ — اینکه سوزنی نداشته باشیم فرق چندانی ندارد با اینکه سوزنمان در انباری از کاه گم شده باشد. 📍فکر کنید وقتی تلویزیون را روشن می‌کنید، اخبار شروع می‌شود و مجری با کمی لکنت می‌گوید: «بینندگان عزیز، به‌دلیل اینکه امروز اتفاق مهمی رخ نداده، تا بخش بعدیِ اخبار با شما خداحافظی می‌کنیم». البته این اتفاق ناممکن است. گزارشگران همیشه باید رویدادهایی پیدا کنند تا به خورد مخاطبانشان بدهند، وگرنه آسمان به زمین می‌آید. مهم نیست اخبار چقدر بی‌اهمیت باشند، باید طوری روایت شوند که با خود بگویید «بدون اخبار، هرگز». واقعاً چرا رسانه‌های رسمی و غیررسمی اخبار بی‌مصرف و بی‌اهمیت را پوشش می‌دهند؟ و مهم‌تر از آن: چون اخبار مهم‌اند ما پیگیرشان هستیم، یا چون ما پیگیر خبرهاییم آن‌ها مهم شده‌اند؟ 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/neveshtar/10062/ 🆔@andisheengelabi
📌یادداشت؛ سیمای محافظه کاری که صدا را دوست ندارد 🔹حجت الاسلام علیرضا محمد‌لو در یادداشتی نوشت: در دانش جامعه شناسی یکی از دوگانه های معروف یا بهتر بگویم شاخص ترین دوگانه، تقابل عامل و ساختار است. برخی با تاکید بر نقش اراده و مبتنی بر انسان شناسی، عامل را مقدم می دانند و عده ای نیز بر استدلال می کنند و اصالت را به جامعه می دهند. 🔹این مقدمه تاملی است بر این روزهای صدا و سیمای ملی که در مواجهه با کارمندان و برخی خطاواره ها در برنامه زنده تلویزیونی ناشیانه عمل می کند که متوجه نیست که انگار اقتضای برنامه زنده بدلیل ریسک بالا و غیرقابل پیشی بینی بودن تمام عیار و البته جذابیت بالایش بعضا همین است. 🔹حداقل در مدل برخورد با برنامه جهان آرا و ثریا و نود و زاویه و… اخیرا هم برنامه شب یلدا نشان دادند که توان اعمال تعادل و تراجیح را در سوژه های داغ و مخاطب ساز و رقابت پذیر ندارند و صدمتاسفانه اقدام به حذف مجریان برنامه یا اصل برنامه جهت رفع حواشی می کنند. 🔹باید برای مدیران رسانه جای تامل و تاسف باشد که لایو کارمند و مجریانشان را بی بی سی و ایران اینترنشنال پخش کنند و از عدم صبر و بصیرت مدیریت، حکایت نمایند. 🔹چقدر باید هزینه شود که یک مجری به مرز پختگی برسد و در اوج دوران ثمردهی بدلیل تعلل و ضعف مدیریتی، علی رغم تعهد و تخصصش به حاشیه رفته و در افق محو شود یا در بستر جنگ روانی دشمنان، به کشور بیگانه ترانسفر شود. متن کامل این یادداشت را در سایت بخوانید: https://v-o-h.ir/?p=2700 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌همرنگ جماعت شدن چگونه رخ می‌دهد؟! یک آزمایش جالب اجتماعی 🔹برنامه که از شبکه افق پخش می‌گردد، مجموعه‌ای از آزمایشات اجتماعی مفید و کارآمد است که مخاطبان را در موقعیت‌های مختلف به چالش می‌کشد. شاید بتوان گفت خطرناک ترین تکنیک است که قابلیت دارد که فاجعه ای به عمق بیافریند همین تکنیک همرنگ جماعت شدن و افتادن در تله اجتماعی است.. @andisheengelabi @sedayehowzeh
ده ویژگی یک کنشگر و فعال رسانه ای در شرایطی که به جدی ترین انتخاب سیاسی کشور نزدیک و نزدیک تر می شویم، نقش رسانه ها در ریکاوری حافظه ملت و بیدارنگهداشتن چشمان مردم بسیار حیاتی بنظر می رسد. خیلی نمی توان شفاف سرود ولی در پس واژه ها و کلیاتی بر آن شدم تا ده ویژگی یک رسانه کنشگر را بازتعریف یا مرور نماییم و ان شاالله که سایه کنایه ها، سنگین تر از مصادیق و تاریخی که بر ما گذشت نباشند. ۱.زیر سایه گام برداشته و قلم می زند. وقتی افراط و تندوری از مبانی عبور می کند یا ترس و تفریط از آرمان ها چشم می بندد، تیغ عدالت از نیام در می آید و جیغ رسانه کنشگر نیز بلند می شود. ۲.آنتی پوپولیسم است. یعنی وقتی مدیران جامعه قصد خام کردن مردم را دارند و با الفاظ کف بازاری بجای حل مساله بر طبل شعار می کوبند، شلاق را بر پوست کلفت مدعیان بی عمل فرود می آورد.(از توصیه به جوانی تا سوپرمن هایی که طبق مدعا، ایران را برایمان نگهداشتند!) ۳.در غرق نمی شود. وقتی همه ساکتند و در موقعیتی که ابهام و تناقض و تردید، جامعه را فراگرفته، و فساد برخی مدیران غوغا می کند و عده ای بر فقر و جهل و دوقطبی سوار می شوند و معدودی نیز سواری می دهند، در این میدان غبارآلود، صدای مردم می شوند و خارج از قاعده بازی، مفسد را رسوا می کنند. ۴.رادیکالیسم را برنمی تابد. وقتی جامعه از نقد تهی شده و روشنفکران و دولتمردان در یک صف قرار می گیرند، رسانه ی کنشگر، دست تبانی را رو می کند و چون مشتی بر صورت دولتی و سبک اعلی حضرتی فرود می آید. ۵.با صنعت فرهنگ و هژمونی، بیگانه است. وقتی قدرت از کانال فرهنگ، خیز بر می دارد تا جامعه را در نوردد و با ساخت رضایت فانتزی، فرهنگ توده ای رقم می زند، کنشگر رسانه ای افشا می کند و در خامی و خماری جا نمی ماند.خلاف موج شنا کرده و تلویزیون و سینما و ورزش و سرگرمی و را با میزان خودآگاهی و بیداری ملت سبک_سنگین کرده و حساسیت نشان می دهد. ۶. و هرج و مرج است. همانطور که نظم مکانیکی و موافق طلبی بی روح را بر نمی تابد با بهم ریختگی و دیالکتیک بی نهایت نیز مخالف است. با فرد یا جناحی که ثبات معقول اجتماعی را به چالش بکشد میانه ای نداشته و با هرگونه نافی امنیت جامعه نیز دست به یقه می شود. ۷.فیک نیوزها را پاتوق دشمن می داند. بدون تعارف، افکار عمومی و آرامش خیال مردم را خط قرمز خود دانسته و نسبت به شعور اجتماعی غیور است و زین جهت هرگونه و نوع پیشرفته شان که دیپ فیک نام گرفته را طرح و پازل دشمن تعریف می کند. ۸. است. یعنی از طرف دیگران مهندسی نمی شود و اهل بده بستان نیست و سر اخبار و حقیقت معامله نمی کند. استقلال یک کنشگر رسانه ای مهمترین سرمایه اوست که فروشی هم نیست حتی به قیمت گزافی چون جان و آبرو به نفع اهالی زر و زور و تزویر غش نمی کند. ۹. آرمان فراموش نشدنی است. در نسبت با تولیدات رسانه ای فریب نمی خورد و ساده اندیش نیست. منابع تجاری و منافع سیاسیِ همراه متن های رسانه ای را درک می کند. یعنی هوشمندانه مصرف می کند و زیرمتن (لایه های دوم و سوم هدف) و فرامتن( تاریخ و جغرافیای و زمان و مکان ) هر متنی را واکاوی و رهگیری می کند. ۱۰.حقیقت را رسانش می کند. همزمان که عقلانیت چاشنی کارش بوده، هراسی نیز به جهت زبان گویا و قلم سرخش ندارد. را به چالش می کشد و وانمودها، مجازها و برساخته های اهالی سیاست و تجار را در ریل حقیقت، وزن کشی می نماید. نسبت هر شخص و جناحی را با حقیقت می سنجد و بی تعارف، اعتباریات را برملا می کند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
ساسی مانکن، نگاه تکنوفیلی و حاد ابتذال ✅ساسی مانکن که با شوی جدیدش همراه با یک پورن استار معروف، وارد شبکه های اجتماعی شد و بخش بزرگی از اذهان نوجوانان و جوانان میهن را جلب نمود از نگاه جامعه شناسی رسانه نیز قابل تحلیل و بررسی است و بدون تعارف عرض می کنم که با پرداخت ساده و سطحی به این پدیده نمی توان برای آینده، دکترین عمل طراحی نمود و امیدوارم تا انتهای بحث همراه ما باشید. فناوری بدون اخلاق در یک نگاه فلسفی 🔸برای ورود به بحث از واژه تکنوپولی بهره می بریم که به تسلط تکنولوژی بر فرهنگ نیز ترجمه شده و اولین بار نیز نیل پستمن این اصطلاح را به کار برد که در معنای دقیق تر، "فناوری بدون اخلاق" نیز نامیده می شود. 🔸این نوع نگاه به فناوری که در نسبت جامعه و فرهنگ، از یک نگاه ابزاری صرف، فراتر رفته و یک بینش هستی شناختی و جهت دار در را همراهی می کند، در اندیشه فیلسوفان و اندیشمندان دیگر نیز ظهور و بروز دارد. 🔸جورج دانیلز در ارتباط فناوری و جامعه، مدعی است که جهت گیری جامعه، ماهیت نوآوری های تکنولوژیک را تعیین می کند. توماس هیوز نیز در پژوهش خود از تأثیر اقتصاد، سیاست و ساختار اجتماعی در فناوری سخن می گوید. این مدل دیدگاه ها به نسبت تکنولوژی و جامعه، به این معناست که فناوری در نگاه بخشی از فیلسوفان و جامعه شناسان اساساً یک امر خنثی نیست و عاری از جهان بینی و جهت نمی باشد. 🔸 مارتین هایدگر فیلسوف آلمانی با یک رهیافت انتقادی در نسبت با تکنولوژی قائل است که فناوری یک وسیله صرف نیست. فناوری نحوی انکشاف است. چنانچه به این امر توجه کنیم قلمرو کاملاً متفاوتی در مورد ماهیت فناوری به روی ما گشوده خواهد شد. این قلمرو، ساحت انکشاف است و حقیقت. 🔸این دیدگاه هایدگر نشان می دهد که فناوری در ذات خود با یک جهان بینی آمیخته است و نگاه انسان به محیط و اشیاء و جهان و فرهنگ را کانالیزه می کند و زاویه می دهد. سایبردمکراسی و حادابتذال 🔹فارغ از معرفت شناسی و میزان مطابقت این دیدگاه با واقعیت، پدیده ای مثل ساسی مانکن در بستر اینستاگرام نشان داد که فناوری در جهان ما به معنای واقعی از اخلاق بریده شده است. زمانی که تکنیک از معنا عاری شود اباحه گرایی مشروعیت پیدا می کند و با پدیده ای بنام مواجه خواهیم شد. 🔹حاد ابتذال یعنی ولنگاری مشروع که عین آب خوردن به مصرف اپیدمیک برسد و همراهی بخش بزرگی از تینیجرهای جامعه را در غفلت ساختارهای مسئول و خانواده های مشغول رقم بزند. 🔹ذهنیت های بکری که زیرلوای و شعار آزادی در فضای مجازی، با پورنوگرافی آشنا می شوند و اختلال در سن بلوغ و ، کمترین اتفاقی است که بلحاظ روانشناختی برای بدنه کودک و نوجوان جامعه اتفاق می افتد. 🔹چالش هایی مثل ساسی مانکن که دعوت به دابسمش می کنند و مرزهای یک فرهنگ را به چالش می کشند علاوه بر تضعیف نظام اجتماعی و کمرنگ نمودن حساسیت های هویتی چند رخداد نامیمون دیگر را نیز باعث می شوند. نتایج جامعه شناختی تکنوپولی 1⃣ترویج و عاری از معنا که به مرور افسردگی اجتماعی و ترس از دیده نشدن و لایک نگرفتن و هراس از فقدان تایید اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. 2⃣نهادینه کردن و خلق رفتار جامعه ستیز و خلاف قاعده که به کجروی ها و خشونت های اجتماعی و آنرمال خواهد انجامید و میزان جرایم اجتماعی را بالا خواهد برد. 3⃣تولید نیازهای کاذب در قشر نوجوان و جوان که به و اختلالات و جرایم جنسی منجر خواهد شد و استیصال شخص و خانواده اش را همراه خواهد داشت. 4⃣نظام نیاز و ارضای جامعه را بیمار کرده و شخصیت های به بلوغ رسیده ی کم مهارت و کم بینش عصبی و تکانشی را تحویل جامعه خواهد داد. 5⃣ ذهنیت مبتذل به عادات مبتذل تبدیل خواهد شد و و بحران شخصیتی، فضای فرهنگ را پر خواهد کرد و یک انسان مصرف کننده، منفعل و وابسته ظهور خواهد کرد. ⏯برآیند چنین فرایندی انسانی خواهد بود که تبدیل به شده و به کالاشدگی مبتلا می شود و تمام هویت و فرهنگ و تاریخش را بر بادرفته خواهد دید. این اتفاق ناشی از یک به فرهنگ و فضای مجازی است که به تعبیر پستمن، مانند یک عاشق به تکنیک نظاره می کنند، بدون اینکه به نقاب پشت پرده آن توجه کنند و به عواقب آن و ویرانی‌های فناوری بیندیشند. از نظر وی این انسان ها خطرناکند و باید با احتیاط با آن روبرو شد که در ساحت مسئولان جهان مجازی، کم نداریم. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
استراتژی پنهان آنگلوساکسونی از سفر پاپ به عراق ⏯ پاپ در دیدار با نخست وزیر عراق گفت که اسلحه ها را کنار بگذارید و  اجازه دهید خشونت در اینجا و همه جا محدود شود. همچنین او خواستار خاتمه یافتن خشونت و افراط گرایی و مشارکت مسیحیان در جامعه عراق شد. این در حالی است که مخاطب سخنان ایشان بلحاظ دولت و ملت دچار مغالطه ای جدی است. 1⃣اگر پاپ از سکوی کشور عراق دولت آمریکا را خطاب می کرد، که با حضور چندین ساله و اشغالگرانه خود ژئوپلتیک منطقه را مجروح کرده و به نفع سیاست “جنگ راه بنداز و اشغال کن” یا دکترین “برادر بزرگتر”،  این کشور را به آشوب و آتش  کشانده است جای خوشحالی داشت. 2⃣یا با شجاعت به جای کلی گویی و دعوت به مهربانی و صلح، بانیان خون و آتش و تروریسم را محکوم می نمود و استراتژی های نظامی همچون در منطقه با خلق داعش توسط دولت معترف آمریکا را به چالش می کشید جای امیدواری داشت. 3⃣اما انگار این راس هرم مسیحیت نه برای تقریب ادیان که برای و خشونت آمریکایی وارد عراق شده و قصد دارد منتقمان به حق خون شهدای منطقه را به عقب نشینی و صلح به نفع امریکا دعوت کند. با این اوصاف و مثل همیشه ، تاکتیکی جنگی است که فرصت تنفس بیشتری اجاره کنند و به نوعی اتصال حلقه مقاومت را خصوصا میان ایران و عراق که با شعار استراتژیک “ایران و العراق لایکمن الفراق” به یک اتحاد تاریخی و ایدئولوژیک رسیده اند، دچار خدشه و توقف کنند. 4⃣ قرائت کاتولیک از دین که فقط جنبه رحمانیت را برجسته می کند و قرائت مارکسیستی از مذهب که دین را افیون توده ها می خواند در نگاه سیاستمداران غربی به مخرج مشترکی رسیده اند که حاصل آن، سفر پاپ به عراق و دیدار با مرجعیت عراق و دعوت به صلح و مهربانی و در ترجمه درست تر عمق دینی بخشیدن به دخالت نظامی امریکا در منطقه است. 5⃣عده ای در داخل نیز با ایجاد جنگ روانی و  دمیدن در طبل دوقطبی مکتب قم و نجف سعی دارند که با نادیده گرفتن قدرت مقاومت در منطقه که حاصل همین قرائت مکتب قم از دین و فلسفه اجتماعی اسلام است، روایت سکولار را برجسته نموده و با مصادره کردن و سوء استفاده از شخصیت متین و صبور آیت الله سیستانی که البته در نظر ما در کنار ایران و لبنان و یمن و…هستند، برش و امتداد تفکر انقلابی و مقاومت اسلامی را در برابر استکبار کند نموده و تضعیف نمایند. 6⃣اما با فراست و بصیرتی که در طول مرجعیت آیت الله سیستانی از ایشان شاهد بودیم خصوصا در دوران جنگ آمریکا و بعد از آن داعش در عراق، یکپارچگی عراق و تقویت مقاومت منطقه و حمایت از حشدالشعبی از اصول لاینفک فلسفه سیاسی ایشان و منظومه فکری و فقاهتی شان بوده و خواهد بود قطعا و لاریب فیه و تیر دجالان و خناسان داخلی و خارجی به سنگ خواهد نشست ان شاالله. https://v-o-h.ir/?p=5285 🆔@andisheengelabi
آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا به اینستاگرام اعتیاد دارید؟ 🔸 اگر کسی شما را لایک کند آن بالا نشان داده می‌شود که یک نفر مطلب شما را لایک کرده است، اگر کسی به شما کامنتی بدهد آن بالا نشان داده می‌شود که یک نفر برای شما کامنتی فرستاده، اگر کسی شما را فالو کند آن بالا نشان داده می‌شود که کسی شما را فالو کرده است، اگر کسی از فالوینگ‌های شما بگذارد آن بالا نشان داده می‌شود که کسی لایو گذاشته است، اگر بپریم و آن بالا را کاری کنیم که چیزی نشان ندهد آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟ درون ما جریان دارد که برگردیم و دائم چک کنیم که آیا اتفاقی رخ داده یا نه؟ در حالی که الحق و الانصاف اکثر این اتفاقات اصلا مهم نیستند و چیزی به ما اضافه نمی‌کنند. مثلا گرفتن یک لایک چه اتفاق خاصی است؟ یا فالوری که می‌دانیم می‌تواند چند روز دیگر صفحه‌مان را آنفالو کند؟ تازه به غیر از یک صفحه داریم به نام صفحه سرچ، پر شده از مطالب عوام پسندانه بر اساس علایق ما، صفحه‌ای که از سر بیکاری و بی برنامگی همیشه آن جا علاف می‌شویم. یک صفحه بی انتها با اطلاعات نامتناهی که هیچ وقت تمام نمی‌شود و اگر ما هم تمام شویم او وجود دارد. اینستاگرام پا را این فراتر گذاشته و اطلاعات بیشتری درباره استوری‌ها و پست‌ها به ما می‌دهد که چه کسانی دیده‌اند، چند بار بوکمارک شده و برای چند نفر دایرکت شده. این اطلاعات سطحی و بی فایده، به همراه صفحه سرچ تضمین کننده بقای اینستاگرام‌ هستند. را می‌شود طور دیگری تصور کرد. معیارهایش را کمی دستکاری کرد و حاصل را دید. اولا مفهوم لایک را از آن حذف کنیم. بخش عظیمی از نوتیفیکیشن‌ها حذف می‌شود و برای لایک گرفتن مطلب نمی‌گذاریم. و فالوینگ باشند ولی معلوم نباشد چه کسانی ما را فالو و آنفالو می‌کنند. این طور افراد واقعا به قصد واقعی فالو می‌کنند. نه فالو بک که می‌شود اسمش را گدایی متقابل گذاشت. صفحه سرچ حذف شود و فقط بتوانیم افراد را پیدا کنیم. نظارت قدرتمندی روی باشد که اگر کسی هشتگ نا به جا زد صفحه‌اش حذف شود. اگر کسی کامنت داد همه جمع شود و فقط ۲۴ ساعت بعد مشخص شود که کامنت‌ها چه بوده‌اند. آن وقت کاربر این فقط هر ۲۴ ساعت یک بار آن را چک خواهد کرد. اما اینستاگرام برای این طراحی شده که با اطلاعات پراکنده مغزمان را پر کند و وقت‌مان را در حدی که می‌تواند، با سیستم اعتیادآورش از بین ببرد. چه ضرورتی دارد که بسیاری از اطلاعات آماری در دسترس مخاطبین باشد آن هم وقتی که نه این‌ها آدم‌های مهمی‌اند و محتوای مهمی تولید می‌کنند. مثلا یک شرکت اقتصادی نیستند، صرفا یک صفحه شخصی دارند که خیلی جدی‌اش گرفته‌اند. 🆔@andisheengelabi
هدایت شده از زمانه
⚫️ | امام موسی بن جعفر(ع) الگوی مبارزه با طاغوت 🔻 | سیره سیاسی و مبارزاتی حضرت امام موسی بن جعفر با شکنجه ها و زندانی های طولانی بر کسی پوشیده نیست. سیره ایشان در مسیر انقلاب و مقاومت الگوی تمام عیاری برای انقلابیون و مبارزان است. ذوجهات بودن ایشان در مسیر انقلاب و مبارزه شاخصه ممتاز این امام همام است. ▪️: این پیشوای انقلابی به عبد صالح، زین المجتهدین در میان اهل سنت و شیعه معروفند. دعاهای «عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ » و « اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ الرّاحَهَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ» یادگار ایشان برای سجده نماز مومنان است. عبادت های زیاد و سجده های طولانی این بزرگ مرد انقلابی، برای زندانیان و زندانبانان شگفت آفرین بود. ▪️: از بزرگترین حرکات جهادی امام در مقابل بنی عباس جهاد اقتصادی بود. حضرت در مسیر مبارزه، در تولید ثروت، توزیع ثروت، و تشکیل شبکه اقتصادی دریافت وجوهات و مالیات نقش داشتند. احداث مزرعه کشاورزی، کمک های مومنانه که به کیسه های زر کاظم معروف بود و تشکیل شبکه وکالت برای دریافت وجوهات شیعیان از جمله فعالیت های اقتصادی حضرت در مسیر مبارزه بود. ▪️: تقوای حضرت تقوای گوشه نشینی وعزلت گزینی نبود. تقوای ایشان تقوای مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی بود. درکرامت اخلاقی معروف بودند. عصبی مزاج نبودند، با حوادث بیرونی انفعالی برخورد نمی کردند، به خاطر منافع شخصی عصبانی نمی شدند. مجسمه کظم غیظ در برابر تند خویی های فردی بودند. ▪️: چیدمان اتاق خصوصی حضرت نشان از مبارزه داشت. در اتاق خصوصی ایشان که فقط برخی اصحاب می¬توانستند وارد شوند سه چیز قرار بود؛ شمشیری آویزان بر دیوار، نشان از جهاد، لباسی خشن، نشان از زندگی خشونت بار رزمی و انقلابی و قرآنی که هدف مبارزه را نشان می داد در این اتاق قرار داده بودند. روشنگری ایشان حتی در درون غاری در شام برای یک نفر نصرانی و در درون زندان ها برای زندانی ها و زندانبانان در سختترین شرایط ادامه داشت. این نوع روشنگری میفهماند که جهاد متکی به قرآن هیچ شرایطی متوقف نمیشود. ▪️ : حضرت در طول مبارزه با رویش ها و ریزش ها مواجه شدند. رویشی مانند علی بن یقطین که حضرت در مورد ایشان می فرمایند: برای تو چیزی را دوست دارم که برای خود دوست دارم. حضرت با اعتماد کامل ایشان را به درون درون حاکمیت برای انجام مأموریت و دفاع از عدالت و مظلومان می فرستند. علی بن یقطین در مسیر مبارزه تا پایان عمر ثابت قدم بودند و پیش از حضرت جان به جان آفرین تسلیم کردند. در مقابل این رویش ها، حضرت موسی الکاظم در مسیر مبارزه از ریزش هایی مانند علی ابن حمزه خبر داده بودند. جریان علی بن حمزه و حیان السراج(واقفیه) با وسوسه شدن در برای مبالغ هنگفت وجوهات در دسترس خود و با توجیه‌ این که بهره گیری از این اموال بهره آنان از سفره مبارزه است، به اموال دست درازی کرده و منکر امامت فرزند امام موسی کاظم شدند. 🖌 [کارشناس زمانه] [ : آنچه یڪ تحلیلگر بایست بداند ] ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻اگر میخوانید 🔻اگر میخواهید 🆔 | http://t.me/joinchat/AAAAAEOsJgWAqXvCnsxz-w 🆔 | eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd 🆔 | sapp.ir/zamanehh 🌼 جامع ترین کانال نخبگانی در
🎯 اسکرول بی‌انتها: زندگی در زمانۀ اینستاگرام یکی از شلوغ‌ترین جاهای دنیاست، ولی هیچ‌جا به آن اندازه احساس تنهایی نمی‌کنید 📍 عصبی و سیاسی و پر از فحاشی است، اینستاگرام زیبا و آرام و رنگارنگ. گاهی بستن توییتر و بازکردن اینستاگرام، مثل این است که از زیر آفتاب سوزان تابستان، ناگهان پا بگذارید به خنکای خوشایند بهار. اگرچه در اینستاگرام دعوا کم است، اما فرقه‌ها فراوانند: فرقۀ بدن‌سازها با شکم‌های شش تکه‌شان، فرقۀ شیرینی‌پزها با کیک‌ها و نان‌هایشان، فرقۀ مدل‌ها، سلبریتی‌پرست‌ها، کتاب‌دوست‌ها و غیره. و بالای سر همۀ آن‌ها، ترسناکی که همه‌جا تعقیبتان می‌کند. دینا تورتوریچی دربارۀ زندگی در اینستاگرام نوشته است. 🔖 ۶۰۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۳۴ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9700/ 🆔@andisheengelabi
برشی از «از دیازپام تا پورنوگرافی: زندگی در » 🎯 زندگی در دنیای امروز چنان فرسوده‌کننده و ملال‌آور است که هر کسی برای اینکه بتواند ادامه بدهد، باید راهی برای خوشحال‌کردن خودش پیدا کند. از یک فنجان قهوه بگیرید، تا سریال‌دیدن، سیگارکشیدن، ور رفتن با ، یا امتحان‌کردن انواع و اقسام مسکن‌ها، محرک‌ها یا مخدرهای قوی‌تر. عادت‌هایی که در ظاهر بی‌ضرر و عادی‌اند، اما قابلیت آن را دارند که ما را در دام خودشان فروبکشانند. دنیای امروز، دنیای اعتیاد است، اما سؤال اصلی این است: آیا تقصیرها گردن ماست؟ 📌 متن کامل را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9511/ 🆔@andisheengelabi
38.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 📹 ببینید | توصیه به نقش‌آفرینی جوانان در 📲 قابل استفاده در استوری اینستاگرام و... 🆔@andisheengelabi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن 💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از در افراد را باهم مرور می کنیم. ۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت. ۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است. ۳.خستگی و و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد. ۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد. ۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ... ۶.تنبلی ذهنی و و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای ۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و ۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن ۹.لاغرشدن و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی ۱۰. و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند. 🖌 پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی @andisheengelabi
📌 الگوریتم موتورهای جستجو چگونه اطلاعات دروغین را تقویت می‌کنند؟! 🔹 موتورهای جستجو ، مثل ، از روی کلیک‌هایی که قبلا شما و دیگران کرده‌اید، یاد می‌گیرند چگونه به شما کمک کنند. 🔹از آنجا که مردم معمولا به مسائل مهیج و جالب گرایش دارند، این رقص بین الگوریتم‌ها و ماهیت انسان می‌تواند عاملی شود برای تقویت هرچه بیشتر اطلاعات دروغین. 🔹یک مطالعه نشان داده احتمال اینکه ویدئوهای کم‌طرفدار یوتیوپ درباره دیابت دارای اطلاعات معتبر پزشکی باشد بیشتری است، تا مثلا ویدئوهای پرطرفدار درباره این موضوع. 🔹شرکت های موتورهای جستجو مثل اکثر سرویس‌های آنلاین، نه تنها از فروش آگهی‌های تبلیغاتی بلکه از ردگیری کاربران و فروش داده‌های آنها در مزایده‌ها، پول در می‌آورند که در زمان مشخص و به طور مستمر برای خرید این داده‌ها برگزار می شود متن کامل یادداشت آقای Chirag Shah در : https://v-o-h.ir/social/6925 🆔@andisheengelabi
سه گانه شعار راهبردی، آنتی تز آنفولانزای نیویورکی 🔹آنفولانزای نیویورکی که درسال1386 توسط نیکلاس برنز، مسئول دفتر ایرانِ وزارت خارجه آمریکا و در پنج ضلع ۱.نفرت از اسلام، ۲.نفرت از ایران، ۳.نفرت از حکومت اسلامی، ۴.نفرت از رهبران نظام و دست آخر نیز ۵.نفرت مردم از همدیگر و ایجاد آنارشیسم اجتماعی و سیستمی و استارت زدن شورش های مدنی صورتبندی شده بود، دکترینی است که از بهترین بسترهای تحققش فاز اقتصادی و امور معیشتی جامعه هدف است. 🔸این دکترین با ابعاد و اضلاع مذکور، توانایی ایجاد شکاف میان اجزاء سیستم و حاکمیت و همچنین تولید گسل اجتماعی و زمینه چینی برای شورش های سازماندهی شده را دارد. 🔹با این پیشفرض می توان فلسفه شعار امسال و سال های ماقبل با شعارهای مشابه را درک و تبیین نمود. رهبرمعظم انقلاب با درک درست از اوضاع اقتصادی کشور و نقطه اتکای دشمن برای ایجاد شکاف سیستمی و ، امسال را سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامیدند. 🔸در یک تامل ساده و با مقدمه ای که عرض شد، می توان ارتباط این چرخه سه گانه را هضم نمود. علاوه بر اتحاد ملی و کارآمدی نظام که آنتی تز دکترین آنفولانزای نیویورکی است، شعار استقلال اول انقلاب، در وادی عمل نیازمند اهرم تولید است والا که واردات موز و پرتغال و چوب بستنی کمر اقتصاد کشور را به مرور خواهد شکست و گمرکی بی خاصیت خواهیم داشت. 🔹مولد بودن یک نظام نیاز فوری به حمایت و پشتیبانی دارد در غیراینصورت اگر رسانه پاتوق بیگانه بوده و اپوزسیون گونه در خدمت تبلیغ کالای خارجی باشد یا اینکه دولت، تسهیلات لازم را در خدمت تولیدکننده و سرمایه گذار قرار نداده و ریسک لازم و عادلانه را به جان نخرد یا در مقام ارائه خدمات و مصرف، و برندینگ خارجی قرار گیرد، انگیزه لازم برای تولیدکننده در خدمت منافع کشور نخواهد ماند. 🔸 ، عادت به مصرف کالای خارجی، رخنه کردن فساد در برخی ساختارها، رانت دولتی در واردات و آپارتاید سرمایه گذاری در ید عده ای آشنا و آقازاده موانعی هستند که نیازمند حضور جدی قوای سه گانه خصوصا قضاییه و مقننه است. در واقع رونق بخش تولید، نیازمند لوایح و قوانین چابک و دولتمردان تازه نفس و بریده از رانت و فساد است و پشتیبانی ها نیز مجلسی جسور و خوش فکر و حاضر در صحنه می خواهد و مانع زدایی ها نیز رفتارانقلابی قوه قضاییه را در راس خود، خواهان است. 🔹حال که طرف غربی برجام شرط لغو تحریم ها را بازگشت ایران به و عقب نشینی از تولید و تکثیر سانتریفیوژها و در گام های بعدی به اذعان آلمان و فرانسوی های خبیث، توقف تولید موشک و خالی کردن حضور موثر در منطقه می داند، تبیین عملیاتی از شعار راهبردی امسال، به دور از حاشیه پراکنی های انتخاباتی یک واجب تعینی بر گرده قوای سه گانه است. ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهاسازی فضای اینترنت باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد
تئوری انتخاب رئیس جمهور در اندیشه امام خامنه ای 🔻ویژگی های چندگانه ای که رهبرمعظم انقلاب برای رییس جمهور برشمردند حاوی نکات عدیده ای بود که با مقابل خوانی می توان به یک نظریه انتخاب رسید و هم اینکه مصادیق را به درستی تحلیل و جریان کاوی و شخصیت شناسی نمود. 1⃣در سخنان ایشان، اشاره شد به مدیریت و کفایت یک رییس جمهور و اینکه بیشترین مسئولیت و بازترین ید را در کشور داراست و تعابیری چون و... نوعی شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است. فردی که بیشتر از تیم کاردان و تخصصی، مشاورانش هستند و هرگونه ضعف و سستی را یا توجیه می کنند یا فرافکنی کرده و به تحریم خارجی و کمبود اختیارات و...حواله می دهند توان افق گشایی و خط شکنی در صحنه مشکلات و مدیریت چالش و بحران های احتمالی را ندارد. 2⃣تاکید کردن به عنصر ایمان هم یک تاریخ سخن دارد که چه خواص و بزرگانی چه در صدر اسلام چه معاصرین انقلاب و مشروطه، بدلیل ضعف ایمان دچار تحریف و و باج دهی شدند. 3⃣عنصر عدالتخواهی و ضدیت با فساد در برابر ویژه خواری و باندبازی و خویشاوند سالاری است که همچون حضرت امیر علیه السلام حتی خود را نقره داغ کرد و به احدالناسی باج نداد و سلامت دستگاه حکومت و اعتماد عمومی را تضمین نمود. 4⃣عملکرد انقلابی و جهادی در برابر شخصیت های یقه سفید و پشت میزنشینی است که به کنترل از راه دور و معتقدند و آستین خدمتشان نه خیس می شود نه خاکی. اتوکشیده و شیک و مجلسی رفت و آمد می کنند و پز سیاسی و وجهه بین المللی غالب بر خستگی و خاکی شدن های انقلابی و جهادی است. سر ساعت می آیند و می روند و برای میزخدمت و در قالب یک نظم بروکراتیک، فرم ساعتی پر می کنند. 5⃣اعتقاد به توانمندی های داخل و جوانان وطن، مخصوص یک تفکر غیرمحافظه کار، ریسک پذیر و در مختصات یک شخصیت انقلابی است. شخصیتی که تفکرات و تجربیاتش تماما امنیتی و محافظه کار بوده یا مبتنی بر تجربه شده هاست و روبه سوی بیگانه دارد و به تعبیری رسوب زده است، توان حل مسائل جدید و را ندارد. 6⃣امیدوار بودن هم از مهمترین ویژگی هایی است که نه فقط در شعار بلکه در آینده پژوهی و سیاست گذاری باید عنصر امید و نگاه روشن را جانمایی کرد. شخصیت و تفکر در برابر بیگانه زانو خم نمی کند و بدون هراس از دشمن و مطابق قانون و آرمان های انقلاب عمل می کند. همیشه در راس کار و بالادست تصمیمات است. نه اینکه از طرفی از مسائل باخبر شود و از طرفی زیر باران، ژست خدمت گرفته و علی رغم تذکرات دیگران تشکیل جلسه هیات دولت دهد. 🔷فاکتورهایی که مخالف پوپولیسم در ارتباط با مردم و رادیکالیسم و کج خلقی در ارتباط با جوانان و توانمندی های داخلی است. در تعارض اساسی با لیبرالیسم در نسبت با آرمان ها و مبانی انقلاب و تلورانس و تسامح در نسبت با ارزش ها و عدالتخواهی است. نظریه انتخاب، زاویه جدی با ساختارهای سوژه تلف کن و هرز رفتن استعدادها در پیچ و خم بروکراسی ها دارد. 🔹امیدواریم که با این فاکتورها در فرهنگ اجتماعی و عینیت یافتن این تئوری در صحنه کنش سیاسی، دولتی انقلابی و کارآمد را شاهد باشیم که با انگیزه، بابرنامه و جسور و امیدآفرین بوده و ایران اسلامی را به قله های تمدن اسلامی نزدیک تر نماید. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi