eitaa logo
کانال آیت الله توکل
2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
160 ویدیو
25 فایل
متون اخلاقی و فایل های صوتی آیت الله توکل (نمایندهٔ خبرگان رهبری در استان مازندران) @ayatollahtavakkol ارتباط با ادمین @smtavakol
مشاهده در ایتا
دانلود
14030420-96.pdf
131.5K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب پنجم محرم 💠موضوع: عبودیت (گروه هالکون) 🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030421-96.mp3
30.98M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب ششم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۱ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب ششم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 پنج
خلاصۀ سخنرانی شب ششم محرم پنج شنبه 21 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت (عنوان «هالکین») ✅ بحث به اینجا رسید که در دنیا باید اعمالی انجام داد که هم دنیا با عزت باشیم و هم بعد از مرگ با ما با عزت برخورد کنند. برای رسیدن به این حالت ابتدا باید در خود یک حالت تذکری را ایجاد کنیم این همان حالتی که در در روایات از آن به «وَاعِظٍ مِنْ‏ نَفْسِهِ‏» تعبیر شده است 1️⃣ نکتۀ اول: تمامی ما انسان ها در دنیا نقاط ضعفی داریم. این نقاط ضعف باید مورد توجه قرار گیرد و جبران شود و الا در طول زمان شدیدتر می شود و درمان آن نیز سخت تر می گردد. 2️⃣ نکتۀ دوم: انسان در سیرهای معنوی نباید از خودش انتظار بیش از حد داشته باشد و باید به اندازۀ دهانش لقمه بردارد. اگر کسی بیش از ظرفیت خودش اقدام کند چون توان انجام آن را ندارد به جایی نمی رسد در نتیجه دلسرد و ناامید می شود و سپس آن را رها می کند. شیطان در این حالت او را وسوسه می کند که این سیر معنوی به کار تو نمی آید به همین دلیل به جایی نرسیده ای. 3️⃣ نکتۀ سوم: مقامات معنوی در طول زمان و به تدریج به افراد داده می شود. در امور دنیوی برای گرفتن مدرک دیپلم باید دوازده سال زحمت کشید، انسان بخیل در عرض یک شب سخاوتمند نمی شود و انسان ترسو در یک شب شجاع نمی گردد. 4️⃣ نکتۀ چهارم: خداوند برای اینکه به کسی مقاماتی معنوی را عطا کند ابتدا از او امتحان می گیرد و او را آزمایش می کند و سپس در هر مرحله که از امتحان سربلند بیرون آمد، به همان مقدار در را برای او باز می کند و به هیچ وجه مقامات بالاتر را به او نشان نمی دهند. در روایت است که سلمان دارای درجۀ ده ایمان و اباذر دارای درجۀ نهم بوده است. در همین یک درجه آنقدر فاصله عظیم است که در روایتی از امام صادق ع می خوانیم: به خدا قسم اگر اباذر می دانست چه اسراری در جان سلمان وجود داشت اباذر چون نمی کشید و او را می کُشت (یا آن اسرار موجب مرگ اباذر می شد چون افزون بر توان و درک او بود). 5️⃣ نکتۀ پنجم: نقاط ضعف انسان در ابتدا نقاط ضعف است و اگر درمان نشود بدتر می شود تا جایی که دیگر قابل درمان نیست. گاه تکبری مانند تکبر شیطان به جایی می رسد که نه تنها در برابر فرمان خداوند به سجده بر آدم تکبر می ورزند بلکه استدلال هم می کند و می گوید: من از او بالاترم زیرا من را از آتش خلق کرده و او را از خاک. سپس حتی دست به انتقام می زند‏ تصمیم گرفت همه را گمراه سازد. 6️⃣ نکتۀ ششم: انسان در ابتدای کار که سن کمتری دارد ممکن است گناهانی را انجام می دهد و تصور کند بعدها توفیق توبه پیدا می کند. هرگز کسی نباید چنین تصور کند زیرا کسی خبر ندارد عمر او کفایت می کند تا به توبه موفق شود یا نه. از سوئی دیگر، گناه به تدریج برای انسان عادی می شود و به شکل ملکه در می آید در نتیجه در انسان حالت انقلاب ایجاد می کند و واقعیت او را از انسان به حیوان تغییر می دهد. 💠 در روایتی می خوانیم: «كن‏ لي‏ أكن‏ لك‏» یعنی برای من باش در نتیجه من هم برای تو هستم. در ادامۀ همان روایت می فرماید: «و تقرّب إليّ بالاستهانة بالدنيا» یعنی اگر می خواهی نزد من محبوب شوی به دنیا بی اعتنا باشد. نمی فرماید در دنیا لذت نبر می فرماید: به دنیا با استهانت و بی مقداری نگاه کند. 📌 به عنوان مثال اگر موش یا گربه ای در استخر آب بیفتد پس از مدتی که می پوسد استخر را به گند می کشد ولی همین اتفاق اگر در دنیا بیفتد نه تنها اتفاقی نمی افتد بلکه گندزدائی هم می کند. ما باید به جایی برسیم که همانند دریا شویم که نه تنها خودمان تغییر نکنیم بلکه در دیگران نیز تغییر ایجاد کنیم. نه آنها تا با چند شبهه و یا با انسان هائی که گنهکار همراه شویم به گناه تمایل پیدا می کرده و اعتقادات ما نیز سست شود. ❗️ دل حریم الهی و مالِ خداست و فقط باید کسی وارد آن شود که با خدا همراه است این همان است که امام صادق ع می فرماید: «الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ‏ حَرَمَ‏ اللَّهِ‏ غَيْرَ اللَّه‏» البته گاه انسان نمی تواند با گنهکاران با تندی برخورد کند و حتی باید به آنها احترام کند ولی در درون قلبش نباید گناه آنها را دوست داشته باشد و به کسانی که اهل گناه هستند محبت داشته باشد.
14030421-96.pdf
142.2K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب ششم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030422-96.mp3
29.77M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب هفتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۲۲ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب هفتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓جمع
خلاصۀ بحث شب هفتم محرم جمعه 22 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت (عنوان «هالکین») ✅ هم أعمال انسان ها در نیت های آنها اثر می گذارد و هم نیت های آنها در اعمالشان. أعمال خوب موجب نورانیت روح و أعمال بد موجب ظلمت و تاریکی در روح می شود در نتیجه روح در مورد نیت های بعدی یا بهتر عمل می کند یا بدتر. 💠 در اینجا یک سِیر چهار مرحله ای وجود دارد: در مرحلۀ اول اثرات، سطحی است، سپس تبدیل به اثرات عمیقی می شود، سپس در روح حالت رسوخ و استقرار پیدا می کند و در مرحلۀ آخر به حد ملکه می رسد که در این مرحله یک حالت انقلاب در روح انسان ایجاد می شود به این گونه که انسان یا از حجاب ها بیرون می آید و یا در حجاب های سنگین تری وارد می شود. هلاکت ها در این مرحله است که ایجاد می شود به این گونه که گناهان لحظه به لحظه بیشتر شده و ظلمت ها در جان او اثر کرده و فرد هرچند در ظاهر انسان نماست در باطن حیوانی بیش نیست. 💠 وقتی أعمال در نیت ها اثر بگذارد، این نیت ها در أعمال بعدی انسان اثر می گذارد. مثلا انسانی که نماز صبح را به شکل کامل خوانده است، این نماز صبح در جان او، اثر می گذارد و در باطن او نورانیتی ایجاد می کند. این نورانیت موجب می شود وقتی که فرد می خواهد نماز ظهر را بخواند آن را با توجه دیگری بخواند و این حالت ادامه دارد و به تدریج پرده ای حجاب از دیده ها کنار می رود. ✴️ برای دست یابی به مقامات بالا هم باید «لیاقت» داشت و هم «ظرفیت». در یک عبارت ساده لیاقت ها را به انسانی می دهند که با تقوا باشد نه کسی که قوانین خدا را محترم نمی شمارد. ✅کسب لیاقت یک سِیر پنج مرحله ای دارد: 1️⃣ مرحلۀ اول آن همان تقوا است که انسان واجبات الهی را انجام دهد و از محرمات پرهیز کند. 2️⃣ اگر مرحلۀ قبلی به درستی انجام شود به مرحلۀ «وَرَع» می رسد. فرد در این مرحله اهل احتیاط می شود و علاوه بر واجب و حرام، حتی آن چیزی که احتمال می دهد واجب و حرام است را نیز مراعات می کند. 3️⃣ مرحلۀ بعدی «تخلیة السِّرّ» و تطهیر باطن است یعنی انسان حتی در نیّت ها هم دقت می کند و به حرام فکر نمی کند. فکر به حرام هرچند گناه ندارد ولی باطن را کدر می کند. هرقدر روح انسان بیشتر کدر شود میل به عبادت در او ضعیف تر می شود. اضافه بر اینکه فکر گناه، بستر برای انجام گناه می شود 4️⃣ مرحلۀ بعد این است که در حد توان به مستحبات و مکروهات نیز دقت کند و فقط به انجام واجبات و ترک محرمات بسنده ننماید. مکروهات هرچند دارای ظلمت اندک هستند ولی این ظلمت های اندک اگر جمع شوند تبدیل به ظلمت عظیمی می شوند که باطن انسان را به تاریکی و تعفن می کشاند. 5️⃣ سپس باید به سراغ مباحات برود عمل مباح نه نور دارد و نه ظلمت ولی اگر آن را به نیت خداوند انجام دهد دارای ثواب می شود. مثلا آب را به نیت اینکه تشنگی اش برطرف شود تا توان عبادت بیشتر پیدا کند بنوشد. در مورد شیخ مفید نقل شده است که بیست سال آخر عمرش حتی عمل مباحی را انجام نداد. کار او نیز به جایی رسید که امام زمان (عج) برای شیخ مفید نامه می نویسد: سلام بر تو ای برادر من که در دین محکم بودی و شیخ مفیدی هستی. (ما هم اگر مانند او باشیم به همان مقام دست خواهیم یافت). 📌 این ها همه مربوط به مرحلۀ «لیاقت» است حال اگر انسان در هر پنج مرحله سربلند بیرون بیاید نوبت به «ظرفیت» می رسد. مَحرم اسرار شدن نیاز به ظرفیت نیز دارد. یکی از راه های بسیار مهم برای کسب ظرفیت خواندن نماز شب است. کسی که نماز شب نمی خواند مقامش در بهشت خیلی بالا نیست. در روایت است که انسانِ با تقوایی را در روز محشر می آورند و او را می خواهند به بهشت ببرند و فرد دیگری در کنار اوست که او هم با تقواست ولی اهل نماز شب بود در روایت است که آن فردی که نماز شب نمی خواند در کنار او همانند فقیری در کنار یک فرد ثروتمند است. خداوند در سورۀ مزمّل به پیامبر دستور می دهد به سبب بار سنگینی که می خواهد بر دوشش بگذارد باید نماز شب بخواند. به همین دلیل در میان پیامبران، نماز شب فقط بر پیامبر ص واجب بود 🖌 در روایتی از رسول خدا (ص) می خوانیم که می فرماید: هر کسی به من صلوات بفرستد من برای او صد صلوات می فرستم. در اینجا یک رمزی وجود دارد و آن اینکه با هر صلواتی که ما می فرستیم مقام حضرت یک درجه بالاتر می رود در نتیجه ظرفیت حضرت بیشتر می شود و این موجب می شود اسرار جدیدی بر دل او سرازیر شود. آن صد صلواتی که حضرت برای انسان می فرستد تشکر حضرت از آن فرد است.
14030422-96.pdf
120.8K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب هفتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030423-96.mp3
32.3M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب هشتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۳ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب هشتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 شن
خلاصۀ سخنرانی شب هشتم محرم شنبه 23 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت (عنوان «هالکین») ✅ گنهکار، حرمت خداوند را هتک می کند. خداوند که مالک و همه کارۀ عالَم است فرمان هایی را صادر کرده است و بر ما که عبد ذلیلی هستیم واجب است آنها را امتثال کنیم؛ ما نیز به همان مقدار که امتثال می کنیم نزد او منزلت و قرب داریم. ❗️ دنیا محل بلاء و ابتلاء و سختی های فراوان می باشد. امیر مؤمنان ع در مورد دنیا می فرماید که دیا محلی است که با بلا پیچیده شده است. اگر کسی با تقوا باشد و با این بلاها مواجه شود به تصریح قران، نجات می یابد و در بن بست نمی ماند. گناه گناه سدّ و حجاب است و راه حرکت را مسدود می سازد. رعایت تقوای الهی راه نجات برای او ایجاد می کند. 📌 در آیۀ دیگر در مورد اهل تقوا می خوانیم که موجب می شود که خداوند این گناه که سد است را مورد بخشایش قرار دهد و در عوض، به انسان اجر عظیمی عطا نماید. حتی اگر أعمال انسان کم باشد ولی چون به خاطر خداست، خداوند به مقدار اخلاص و مراعات در تقوا آن را عظیم تر و عظیم تر می کند. کسی که در مسیر معنوی نیاز به استاد دارد ولی کسی را پیدا نمی کند اگر اهل تقوا باشد با الهاماتی که به ذهنش می رسد می توان راه درست را بیابد همان گونه که خداوند می فرماید: کسانی که در راه ما تلاش می کنند ما مسیر صحیح را به او نشان می دهیم. 💧 حضرت یوسف پس از آن همه سختی ها که از برادران طرد شد و در چاه افتاد و به عنوان برده ای فروخته شد و سپس به زندان افتاد هنگامی که عزیز مصر شد و برادرانش نزد آنها آمدند و او را شناختند به آنها گفت: «إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ» هر کس اهل تقوا باشد و صبر پیشه کند، خداوند اجر محسنین را ضایع نمی کند. خداوند می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ‏ اتَّقَوْا» یعنی اگر با تقوا باشد خداوند همراه اوست و او را در سختی ها کمک می کند. ❗️باید توجه داشت که کسانی که در این جلسات هستند و این نکات و آیات را می شنوند حجت بر آنها تمام می شود و روز قیامت اگر بی تقوایی به خرج داده باشیم مورد سؤال قرار می گیریم که مگر این سخنان را نشنیدید چرا مخالفت کردید؟ ✅ گاه خداوند بدون نگاه به عمل انسان درب عنایت را برای او باز می کند ولی گاه این عنایت ها فقط به سبب اعمال نیک انسان انجام می شود همان گونه که می فرماید: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‏ يَنْصُرْكُمْ» یعنی ابتدا باید خدا و دین او را یاری بکنید تا خداوند شما را یاری کند. در جنبۀ منفی هم همین قاعده جاری است. خداوند می فرماید: «نَسُوا اللَّهَ‏ فَنَسِيَهُمْ» یعنی آنها ابتدا خدا را فراموش کردند در نتیجه خداوند نیز آنها را به فراموشی سپرد. 📌 انسان قبل از انجام هر عملی، باید یک لحظه فکر کند که آیا خداوند راضی هست یا نه و بعد اقدام کند. 🖌 نکتۀ بعدی بی اعتنایی به دنیاست. مراد بی اعتنایی به مظاهر خلقت خدا در دنیا همانند کوه ها و دریاها نیست بلکه مراد بی اعتنای به جلوه های دنیوی است که انسان را از خدا دور می سازد که همان ریاست، شهوت، شهرت مال و منال و مانند آن است. وقتی دنیا دارِ فنا باشد تام آنچه در دنیا هست نیز فانی است. 📌 باید بدانیم اگر امری دنیوی را عظیم دیده ایم در واقع خود را حقیر دیده ایم. اما اگر عکس شود، انسان خودش را عظیم بدانیم همۀ امور دنیوی را حقیر می بینیم. در حدیث قدسی می خوانیم: «عبدي خلقت الأشياء لأجلك و خلقتك‏ لأجلي‏» یعنی تمام عالَم را برای تو آفریدم ولی تو را برای خودم خلق کرده ام. از این تعبیر استفاده می شود که ای انسان! باید از تمامی نعمت ها و داشته های عالَم استفاده کنی تا به من برسی. اگر شهوت داری و شهوت بر تو مسلط شود از حیوان هم پست تر می شوی ولی اگر تو بر شهوت مسلط شوی از فرشتگان نیز بالاتر می روی. من این شهوات و جوانی ها را به تو دادم تا نردبانی برای صعود تو شود ولی برعکس، اینها تو را زمینگیر کرده است؟! 🖌 باید به خداوند عرضه داریم: «وَ قَعَدَتْ بِي أَغْلَالِي وَ حَبَسَنِي‏ عَنْ‏ نَفْعِي‏ بُعْدُ أَمَلِي وَ خَدَعَتْنِي الدُّنْيَا بِغُرُورِهَا» غل هایم من را زمینگیر کرد و آرزوهای طول و دراز من را از اهداف محروم کرد و دنیا من را فریب داد. ❗️ چرا وقتی انسان همچنان از عمرش می گذرد و نماز می خواهد و روزه می گیرد و برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کند چرا پس از گذشت عمر، بهتر نمی شود؟ پس این نمازها و عبادات کجا رفته است و من چرا عوض نشده ام؟ این نشان می دهد یک جای کار خراب است. 🖌 امام حسین علیه السلام می فرماید: انسان ها بندۀ دنیا هستند و دین فقط بر زبانشان می گردد آن هم تا زمانی که معیشت آنها به خوبی بگردد و روزی آنها برسد و در جانشان نفوذ نکرده است و وقتی در منگنۀ بلا قرار بگیرند دین داران کم می شوند.
14030423-96.pdf
147K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب هشتم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030424-96.mp3
27.4M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب نهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۴ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030425-96.mp3
24.92M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠روز تاسوعا 💠موضوع: 🗓 دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۵ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030425-96.mp3
35.71M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب دهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۵ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030426-96r.mp3
29.9M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠روز عاشورا 💠موضوع: 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۶ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب نهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 یکش
خلاصۀ بحث شب نهم محرم یکشنبه 24 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت 💠 اگر بخواهند به کسی مقاماتی معنوی عطا کنند ابتدا به لیاقت او نگاه می کنند و اگر لیاقت او محرز شود به ظرفیت او نظر می نمایند. این دو عنوان نیز فقط از طریق امتحانات الهی مشخص می شود. 💠امام حسین علیه السلام می فرماید: انسان ها بندۀ دنیا هستند. زیرا دنیا مملو از جذبه ها و جلوه های بسیار است و اگر انسان با خودش کار نکند گرفتار این جلوه ها می شود و زمین می خورد. سپس می فرماید: دین و دینداری نیز بازیچۀ زبان آنهاست و تا زمانی ادامه دارد که زندگی دنیوی آنها به جلو رود. ولی اگر در منگنۀ بلا بیفتند، دینداران بسیار اندک می شوند. 👌 انسان ها غالبا از دین دم می زنند در نماز جماعت شرکت می کنند و واجبات الهی را انجام می دهند ولی تا زمانی که انجام این واجبات با دنیای آنها در تعارض نباشد و الا دنیا را ترجیح می دهند. 📌 وقتی مسلم بن عقیل وارد کربلا شد افراد بسیاری دور او را گرفتند و حدود هجده تا بیست و پنج هزار نفر نیز با او بیعت کردند. اما هنگامی که عبید الله بن زیاد آنها را تهدید کرد حتی از ظهور در نماز جماعت او سر باز زدند. 📌 کسانی که با حسین علیه السلام نیز وارد مکه شدند بسیار بودند ولی وقتی امام به سوی کوفه حرکت کردند، در میان راه جملاتی را بیان کردند که خبر از شهادت می داد اندک اندک از حضرت جدا شدند. ⛔️ خداوند در قرآن در سورۀ فتح از گروهی سخن می گوید که از رفتن به جبهه سر باز می زدند و به عنوان بهانه به پیامبر می گفتند: که ما تصمیم به همراهی با شما داریم ولی به سبب داشتن اهل و عیال و داشتن زمین زراعی و کِشت نمی توانیم، در نتیجه برای ما استغفار کن تا خداوند از گناه ما بگذرد. این گروه چیزهایی بر زبان جاری می کنند ولی در دلشان چیز دیگری وجود دارد. سپس اضافه می فرماید: واقعیت این است که آنها تصور می کردند پیامبر و مؤمنان در همان جنگ به شهادت می رسند در نتیجه اوضاع دست دشمن می افتد. این گروه در و اقع می خواستند تدبیری اندیشیده باشند که اگر حکومت به دست دیگران افتاد، بتوانند در آن دستگاه نیز حضور داشته باشند و به عنوان مخالف شناخته نشوند. ⛔️ افرادی از همین قبیل بعد از جریان غدیر که 134 هزار نفر با امیر مؤمنان ع بیعت کردند، وقتی رسول خدا ص از دنیا رفت با کسانی که سقیفه را بر پا کردند مخالفت ننمودند. سپس پس از 25 سال خانه نشینی امیر مؤمنان وقتی با حضرت بیعت کردند، با معاویه جنگ نکردند، تا جایی واقعۀ نهروان رخ داد و از دلِ آن، ابن ملجم بیرون آمد که حضرت را شهید کرد. در زمان امام حسن ع نیز با آنکه به حضرت وعدۀ یاری داده بودند با اموالی که معاویه در اختیار آنها می گذاشت از حضرت جدا می شدند. سرانجام در جریان کربلا نیز به حمایت از عبید الله بن زیاد برخاستند و اباعبد الله و اهل بیت او را به شهادت رساندند. ✅ خداوند در توصیف مؤمنان راستین می فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ‏ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ» مؤمنان واقعی کسانی هستند که پنج خصوصیت داشته باشند: ایمان به خدا و رسول داشته باشند، سپس هرگز در دین شک نکنند، با مال و جانشان نیز در راه خدا اقدام کنند. افرادی مانند طلحه و زبیر سالیان سال با امیر مؤمنان ع بودند ولی وقتی دیدند پست خاصی به آنها داده نشد درب خانۀ حضرت آمدند. مشاهده کردند حضرت چراغی را خاموش کردند و چراغ دیگری را روشن نمودند. حضرت فرمود: تا به حال مشغول انجام امور بیت المال بودم در نتیجه از روغن بیت المال استفاده می کردم ولی الآن کار شخصی پیش آمده است و نمی توان از روغن بیت المال استفاده کرد. آنها نگاهی به هم انداختند و وقتی دیدند حضرت در مورد چند قطره، اهل رعایت است آیا پست خاصی به ما می دهد؟ از حضرت فاصله گرفتند و جنگ جمل را راه انداختند.
Shabe 9 14030424-96.pdf
126.2K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب نهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠روز تاسوعا 💠موضوع: 🗓 دوشنبه ۱۴۰
خلاصۀ بحث ظهر نهم محرم (تاسوعا) دوشنبه 25 تیرماه 1403 موضوع: چگونگی برخورد با دشمن ✅ ما شیعیان اعتقاداتی داریم که به آنها مقید هستیم تا جایی که حاضریم همه چیز را بدهیم ولی آن اعتقادات را از دست ندهیم. اما کسانی هستند که به اعتقادات ما عقیده ای ندارند. اینها خود به دو گروه تقسیم می شوند: 1️⃣ گروه اول هرچند ما را قبول ندارد ولی با ما معارضه و مبارزه نمی کنند. 2️⃣ گروه دوم کسانی هستند که با ما در تضاد و مبارزه هستند و برنامه هایی دارند که به ما ضربه بزنند. ✅ خداوند در سورۀ ممتحنه در مورد هر دو گروه از مخالفان سخن گفته است 1️⃣ ابتدا می فرماید: «لا يَنْهاكُمُ‏ اللَّهُ‏ عَنِ الَّذينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ» افرادی را که با شما جنگ ندارند و شما را از وطنتان بیرون نکرده اند و فقط از نظر اعتقادی با شما مخالفت می کنند، اینها را اگر رفیق و دوست به حساب بیاورید و با آنها با عدالت رفتار کنید شرعا مانعی ندارد و خداوند شما را از انجام این کار نهی نمی کند 2️⃣ سپس در آیۀ بعد می فرماید: «إِنَّما يَنْهاكُمُ‏ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ قاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ...» یعنی خداوند شما را نهی می کند با کسانی ارتباط داشته باشند که با شما در جنگند و شما را از خانه و کاشانه تان بیرون کرده اند، شما نباید آنها را دوست داشته باشد و الا جزء ظالمان به حساب می آیید. 📌 در آیۀ اول از سورۀ ممتحنه می خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده اید کسانی را که با من که خدا هستم دشمنند و با شما نیز دشمنی می کنند را نباید به دوستی بگیرید. ذکر «عدوی» که قبل از «عدوکم» در این آیه بیان شده اشاره به این است که مشکل اصلی آنها دین خداست و به همین دلیل با شما مشکل دارند. ❗️ این آیه صراحت دارد که هنگام مذاکره با دشمنان باید دست بالا و برتر داشت و نباید با آنها خندید و خوش و بش کرد. نهی در «لا تَتَّخِذُوا» دلالت بر حرمت دارد. سپس می فرماید: آنها اگر دستشان به شما برسد و توانایی داشته باشند دشمنی خودشان را ظاهر می کنند. با دست قدرت با شما می جنگندند و با تمام توانشان از شما بد می گویند و شما را خیانت کار می خواهند. 📌 نمایندگان مردمِ ایران با چند صد هزار شهید در مذاکرات، باید با طرف مذاکره با قدرت برخورد کنند، آنها حقیر و ضعیفند و اگر از ما ضعف ببینند بر ما مسلط می شوند و تا توان دارند در ذلت ما می کوشند. کسانی که غیر از این عمل کرده اند با حکم صریح قرآن مخالفت کرده اند. در این مذاکرات و مباحثات باید مبنای رهبر انقلاب را به عنوان الگو قرار داد. ✳️ خداوند در سورۀ ممتحنه می فرماید ابراهیم و یاوران او را به عنوان الگوی نیک برای ما معرفی می کند که به قوم بت پرستشان می گفتند: ما از شما و بت هایی می پرستید بیزاریم، به شما کافر هستیم، بین ما و شما تا آخر عمر دشمنی و بغض وجود دارد. (اگر می خواهید ما نابود شویم ما نیز می خواهیم شما نابود شوید) مگر اعتقاد شما همانند ما شود و به خدای ما و پیغمبر و قرآن ما اعتقاد پیدا کنید. این آیات نشان می دهد که خنده های دشمان، دست دادن ها، همراهی های آنها همه از روی نفاق است. مذاکرات برجام نمونه ای از این بدعهدی های کافران بود. 📌 برخورد امام قدس سره و رهبر معظم انقلاب همواره برخورد از موضع برتر بوده است. باید با صلابت سخنان را بگوییم اگر قبول کردند چه بهتر و گرنه نباید از موضع خود پائین آمد. اگر این صلابت را به خرج دهیم چون آنها از طرف خداوند و اهل بیت حمایت کننده ای ندارند، می ترسند و خضوع می کنند و اگر مقاومت کنند زمین می خورند. واقعا اگر کسی با فرزند ما دشمنی داشته باشد و بدانیم اگر از دستش برآید فرزند ما را به قتل می رساند آیا با آنها با خنده و مهربانی برخورد می کنیم؟ 📌 خداوند می فرماید: «وَ لِلَّهِ‏ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ» یعنی عزت فقط با بودن با خدا و پیامبر و اهل ایمان است. نه با اهل کفاری که با ما در نبرد هستند. 📌 رسول خدا (ص) در روایتی می فرماید: خداوند از مؤمن ضعیفی که دین ندارد بیزار است و سپس در توضیح می فرماید: همان کسانی که نهی از منکر نمی کنند. آنچه مهم است عبارت «چنین کسی دین ندارد» می باشد. 📌 کسی نزد امام صادق ع آمد و عرضه داشت من در زمان بنی امیه با آنها همراه بودم و الآن می خواهم توبه کنم آیا امکان دارد؟ حضرت فرمود: آری ولی باید هر آنچه از آنها گرفتی همه را باید برگردانی. او وقتی رفت امام ع به گریه افتاد و فرمود: اگر امثال آنها دشمنان ما را یاری نمی کردند، برای آنها پول جمع نمی کردند و در جماعات آنها حاضر نمی شدند و در صحنۀ جنگ آنها را کمک نمی کردند آنها نمی توانستند حق ما را ضایع نمایند.
Zohre 9 14030425-96.pdf
114.5K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠روز تاسوعا 💠موضوع: چگونگی برخورد با دشمن 🗓 دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب دهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 دوش
خلاصۀ بحث شب دهم محرم دوشنبه 25 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت ✅ در جلسات قبل روایتی از امام حسین ع خواندیم که می فرماید: مردم بندۀ دنیا و اسیر آن هستند، دین و تقوا نیز فقط چیزی هست که بر زبان جاری می سازنند ولی در عمق جانشان نفوذ ندارد. آنها تا زمانی با دین همراه هستند که زندگی دنیوی شان اداره شود. به همین دلیل اگر به بلا مبتلا شوند دینداران، بسیار اندک هستند. در حالت عادی مشخص نیست چه چیزی در درون انسان می گذرد و تا چه حد مقاوم و یا ضعیف است؛ ولی وقتی نعمت ها گرفته شود و امنیتی در کار نباشد و جنگی پیش آید، اینکه چه کسانی واقعا استقامت دارند مشخص می شوند. 💧 خداوند در قرآن می فرماید: اگر بخواهیم می توانیم انسان را بالا ببریم ولی او خود به زمین چسبیده و از هوای نفسش پیروی می کند. ما برای اینکه انسان از دنیا رها شود انبیاء و کتب آسمانی را برای او فرو فرستادیم و نور عقل را در اختیارش گذاشتیم و اگر زمین خورد و گناهی مرتکب شد، باب توبه را برای او باز گذاشتیم. در واقع تمامی مقدمات رشد را برای او آماده کرده ایم ولی او خودش به دنیا چسبیده است و نمی خواهد از آن کنده شود. 📌 گاه وقتی خطر سنگین است خداوند نیز گوشزد بیشتری می کند از جمله هنگامی که ابلیس از سجده بر آدم امتناع ورزید و تکبر کرد خداوند بدون واسطه با ایجاد صوت از او پرسید: چه چیزی مانع شد که از کسی با دست قدرت خودم خلق کرده ام سجده نمی کنی؟ زیرا این عدم سجدۀ آدم مصیبتی به همراه داشت که تا دامنۀ قیامت ادامه پیدا می کرد. 🩸 جالب اینکه هر کسی که روز عاشور با اهل بیت وارد مبارزه می شد، امام ع و یاوران ایشان ابتدا سریع وارد جنگ نمی شدند بلکه حجت را بر طرف مقابل اتمام می کردند، حسین علیه السلام را معرفی کردند و واقعیت ها را روشن ساختند ولی این سخنان در طرف مقابل اثر نمی کرد زیرا به تعبیر امام ع «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ‏ مِنَ الْحَرَام‏» شکم های آنها از مال حرام پر شده است و حرف حق در آنها تأثیر نمی گذاشت. 🌷 جلوه ها و جذبه های دنیا شدید است و اگر در انسان نورانیت خاصی نباشد انسان یقینا زمین می خورد. این نورانیت عبارت است از: تقوا، امید به وعده های الهی و توسل به اهل بیت. اگر انسان مواظب نباشد، شهوات، شهرت ها، مال و منال ابزاری هستند که به راحتی انسان را زمین می زنند. 📌 وقتی دنیا دار فنا باشد هر آنچه در آن هست نیز برچسب فنا خورده است، عمر انسان، جوانی، زیبایی و قدرت، پول و هر چیزی که از منافع دنیوی دارد همه روزی از بین می روند. ✅ انسان دو گونه به دنیا نگاه می کند: نگاه استقلالی و نگاه آلی. مثلا کسی می خواهد آئینه ای بخرد به شکل آئینه نگاه می کند نه آنکه خودش را در آن ببیند این نگاه استقلالی است یعنی فقط آئینه دیده می شود نه چیزی دیگر. ولی گاه نگاه، آلی می شود به این گونه که به آئینه نگاه می کنیم تا تصویر خودمان را در آن ببینیم و سر و وضع خود را مرتب نماییم. نگاه به دنیا نیز به همین شکل است، گاه انسان به دنیا نگاه می کند تا فقط دنیا و جلوه های جذاب آن را مشاهده کند، این نگاه موجب زمین خوردن انسان می شود. ولی گاه انسان به دنیا نگاهی «آلی» دارد یعنی اگر به دنیا نگاه می کند برای این است که در آن عمل صالحی انجام دهد، مظاهر الهی را در آن ببیند و به دنبال أعمال و نورانیت ها باشد. ❗️ امیر مؤمنان ع می فرماید: «اجْعَلِ الدُّنْيَا شَوْكاً وَ انْظُرْ أَيْنَ تَضَعُ قَدَمَكَ مِنْهَا» مراد از «شوک» تیغ هایی است که اطراف یک گیاه را فرا گرفته است. حضرت می فرماید: دنیا همانند همین تیغ هاست پس نگاه کن گام هایت را در کجا می گذاری. 🖌 طبقات آسمان دروازه هایی دارد که از آنها اعمال انسان ها را بالا می برند، ملائکۀ این دروازه ما را از اعمال ما می شناسند و می دانند چه کسی اهل دل شب است، خیِّر است و اهل جلسات عزا می باشد. هنگامی که روح انسان را پس از مرگ بالا می برند، این افراد در هر طبقه به بدرقۀ او می آیند. اما اگر کسی در دنیا اهل مراعات نباشد با لعن و نفرین با او برخورد می کنند. سپس وقتی از این طبقات رسید، خداوند با او صحبت می کند در آن عالم بالا که هرگز گناهی انجام نشده است خداوند با فرد، اگر مؤمن بود از او تشکر می کند ولی اگر فرد گنهکار باشد او را سرزنش می نماید.
Shabe 10 14030425-96.pdf
150.7K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠شب دهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠روز عاشورا 💠موضوع: 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰
خلاصۀ سخنرانی ظهر دهم محرم (عاشورا) سه شنبه 26 تیرماه 1403 موضوع: چگونگی برخورد با دشمن ✅ خداوند متعال کمال محض و غنی مطلق است؛ نه به ما نیاز دارد و نه به عبادات ضعیف ما. اگر ما را خلق کرده و به عبادت خود دستور داده برای این است که ما به جایی برسیم. مسیر عبادت یک مسیر ملکوتی است به همین دلیل خداوند انبیاء را به سوی ما فرستاد تا ما را راهنمایی کنند. آمدن پیامبران و فروفرستادن کتاب های آسمانی از بابت هدایت عامۀ خداوند است که بر مؤمن و کافر به شکل یکسان نازل شده است. خداوند در قرآن می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ»‏ ما تو را نفرستادیم مگر برای تمامی مردم. همچنین در مورد نزول قرآن می فرماید: «شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ» «للناس» یعنی تمامی انسان هاست. 💠 انسانی که جوان است و در فوران غریزه های جنسی است اگر نمی تواند خود را کنترل کند می تواند سورۀ یوسف را بخواند. برای یوسف تمامی اسباب مهیا بود، یوسف عبد زلیخا بود و باید به دستور مالکش عمل می کرد. هفت در تا اندرونی زلیخا همه قفل بود و کلیدش فقط دست زلیخا بود، تقاضا نیز از طرف زلیخا که زن بود انجام گرفت، یوسف را هم تهدید کرده بود که اگر به خواستۀ او تن در ندهد او را تنبیه می کند. اتفاقا زلیخا زیبا هم بود. ولی وقتی یوسف عصمت به خرج داد و از صحنۀ گناه فرار کرد، تمامی درهای قفل شده باز شد. سرآخر هم طفلی به بی گناهی او شهادت داد. 📌 در حدیث آمده است: «من‏ كان‏ لله‏ كان‏ الله‏ له‏» هر کس با خدا باشد خداوند نیز با او خواهد بود. البته انسان باید تا جائی که می تواند سعی و تلاش کند و سپس مابقی را به خدا بسپارد. 💠 اگر انسان می خواهد در مسیر دین اهل استقامت باشد و امتحانات و مشکلاتی که وجود دارد سربلند بیرون آید سورۀ نوح را بخواند. او 950 سال دین خدا را تبلیغ کرد با آنکه قوم او او را مورد ضرب و شتم قرار می دادند. 💠 اگر ما در برابر دشمن ها قرار گرفتیم و با قدرت شدید آنها موجه شدیم به کار حضرت ابراهیم نگاه کنیم که یک تنه تمامی بت ها را جز بت بزرگ شکست. بت پرستان برای انتقام آتشی عظیم برپا کردند و ابراهیم را با منجنیق به سمت آتش پرت کردند. در این وسط جبرئیل بر ابراهیم نازل شد که اگر دستوری داری بگو تا انجام دهم. اما او گفت: خداوند خود از حال من باخبر است و خود برای من تصمیم می گیرد. 💠 وقتی یونس وارد شکم ماهی شد، جبرئیل به او گفت: ای یونس! چه کسی تو را پیغمبر کرد؟ چه کسی تو را به سوی آن قوم مبعوث کن؟ چه کسی به تو گفت که در این قوم تبلیغ کن؟ عرضه داشت خداوند عالم سپس پرسید: با اذن چه کسی قوم خودت را ترک کردی؟ همین ترک اولی از حضرت یونس موجب شد که خداوند می فرماید: اگر یونس در شکم ماهی به تسبیح ما مشغول نبود و عذرخواهی نمی کرد، در همان جا او را تا روز قیامت نگه می داشتیم. 💠 خداوند رسول خدا ص را به عنوان الگو مطرح می کند یکی از این الگوها در سورۀ فتح آمده که می فرماید «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» پیغمبر اکرم (ص) و هر کسی که با او بود از یک سو با دشمنان به شدت سخت تند و غلیظ بودند ولی در میان خودشان با رحمت و عطوفت برخورد می کردند. اینکه ابتدا شدت با کفار مطرح شده است و بعد رحمت این است که ابتدا باید محبت دشمنانی همانند معاویه از دل بیرون رود تا محبت امثال امیر مؤمنان ع بتواند در دل وارد شود. در زیارت عاشورا نیز ابتدا صد لعن می فرستیم و سپس صد صلوات و باز به سراغ لعن می رویم. 📌 خداوند در جنگ به رسول خدا (ص) دستور می دهد: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ» یعنی با کفار و منافقان بجنگ و بر آنها شدت بگیر زیرا آنها همانند خاری در سر راه هستند و سرانجام آنها نیز آتش است. اینها که سردمداران کفر هستند باید از بین بروند. اگر آنها نباشند سایر مردم نیز با دین خدا مشکلی ندارند. ❗️ امروزه نیز اگر بناست عده ای از طرف ایران با خارجی ها ملاقات و مذاکره داشته باشند باید حتما دقت کنند که باید بر کفار شدید و بر خودی ها رحیم باشند. کافران به هیچ حدی قانع نیستند مگر اینکه ما را هم مثل خودشان بی دین کنند. خداوند می فرماید: «وَ لَنْ‏ يَجْعَلَ‏ اللَّهُ‏ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً» یعنی کفار نباید بر مسلمانان دست برتر داشته باشند.
Zohre 10 14030426-96.pdf
144.5K
🔸 متن کامل سخنرانی آیت الله توکل (همراه با آدرس دقیق منابع) 💠روز عاشورا 💠موضوع: چگونگی برخورد با دشمن 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030426-64.mp3
19.31M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب یازدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۶ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
هدایت شده از هیئت فاطمیه
14030427-64.mp3
18.95M
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب دوازدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۷ *واحدفرهنگی هیئت فاطمیه* @fatemiyeh_qom
کانال آیت الله توکل
◾️السلام علیک یا اباعبدالله◾️ 🔸سخنرانی؛ 🎤آیت الله سیدرحیم توکل 💠شب یازدهم محرم 💠موضوع: عبودیت 🗓
خلاصۀ سخنرانی شب یازدهم محرم 26 تیرماه 1403 موضوع: عبودیت ✅ اگر شرایط زندگی انسان طبق میل او رقم بخورد، طبیعی است انسان اعتراضی نمی کند. ولی اگر شرایط بر خلاف میل او رقم بخورد مثلا انسان، بیمار و یا فقیر شود و یا مبتلا به جنگ و ناامنی گردد، در این وضعیت های بحرانی، واقعیتِ درون ااو ظاهر می شود و مشخص می گردد او تا چه مقدار برای حفظ دین استقامت به خرج می دهد. به همین دلیل امام حسین ع می فرماید: «مردم بندۀ دنیا هستند و دین بر روی زبانشان می گردد و آن هم مادامی که معاش آنها به خوبی بگذرد ولی وقتی بلا و مشکلات پدید می آید دین داران واقعی اندک هستند». 💠 وقتی ملک الموت برای قبض روح حاضر می شود، اگر فرد، باایمان باشد، با او با احترام رفتار می کند، اما اگر کسی گنهکار بوده احترامی پیش خداوند نداشته باشد، ملک الموت نیز به او احترامی نمی کند، با نکبت جان او را قبض می کند و بالا می برد. خداوند در قرآن می فرماید: کسانی که با گناه به خودشان ظلم کردند و ملائکه می خواهند جان آنها را بگیرند به آنها می گویند که کجا بودید که این همه گناه در پروندۀ شما ثبت است؟ آنها در پاسخ می گویند: ما در دنیا مستضعف بودیم و در جایی بودیم که از ما کاری بر نمی آید (مثلا برای ادامۀ تحصیل به خارج رفته بودیم و محیط مملو از فساد بود و ما هم مبتلا شدیم). ملائکه به آنها می گویند: آیا زمین دنیا، وسیع نبود تا جای دیگری بروید تا دینتان محفوظ بماند. (آیا مثلا به خاطر اینکه مدرک بالاتری به دست آورید دینِ خود را از دست دادید؟ یا اگر شغلی دارید که نمی توانید دین خود را حفظ کنید مثلا فردی طلافروش است که بیشتر با زن ها سر و کار دارد و نمی تواند نگاه خود را حفظ کند چرا شغل خود را عوض نکرده است؟) سپس قرآن می فرماید: جایگاه آنها در جهنم است که بد جایگاهی است. ✅ خداوند سنت هایی دارد و مراد از این «سنّت» این است که خداوند قوانینی دارد که برای همۀ انسان بدون استثناء جاری می شود. 1️⃣ از جمله این سنت ها همان است که خداوند می فرماید: اگر کسی نعمت های الهی را شکر کند خداوند آنها را بیشتر می کند ولی اگر کسی کفران کند بداند که عذاب الهی بسیار شدید است. نام خداوند نیز «شاکر» و «شکور» است یعنی اگر انسان از نعمت های الهی تشکر کند، خداوند نیز در عوض از او تشکر می نماید. تشکر انسان به این است که نعمت های خداوند را در مسیری که او قرار داده مصرف کند و اما تشکر خداوند در آیۀ دیگر مطرح شده که می فرماید: «اللَّهُ‏ وَلِيُ‏ الَّذينَ‏ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» یعنی خداوند سرپرستی و ولایت بندۀ شاکر را برعهده می گیرد و او را از وادی ظلمات به وادی نور وارد می سازد در نتیجه آنچه مردم در ظلمتند و نمی بینند، نمی شوند و استشمام نمی کنند آن فرد می بیند، می شنود و استشمام می کند. حال اگر کسی عمری را صرف کرد ولی این پرده ها کنار نرفته است مشخص است که در تشکر، به خوبی عمل نکرده است. 2️⃣ از سنت های دیگر الهی این است که خداوند از تمامی افراد در حد خودشان امتحان می گیرد. هیچ کس از این قاعده استثنا نیست. با چند جلسه شرکت در روضۀ امام حسین علیه السلام و انجام چند کار خوب، کار به پایان نمی رسد و امتحانات الهی تمام نمی شود. 📌 این امتحانات مخصوصا در زمان غیبت بسیار زیاد است همان گونه که امام صادق ع می فرماید: شما را امتحان می کنیم امتحان کردنی! و غربال می کنیم غربال کردنی! هرقدر به زمان ظهور امام زمان (عج) نزدیکتر می شویم این امتحانات سنگین تر می شود تا جایی که هر کس هر چیزی در درون دارد اعم از سعادت و شقاوت ظاهر شود. 3️⃣ از دیگر سنت های الهی این است که انسان هر عملی که در دنیا انجام می دهد مقداری از آن به خودش بر می گردد، اگر کسی به دیگران ظلم کند، تهمت بزند، دلشان را به درد بیاورد، آنها را معطل کند و یا حقشان را نادیده بگیرد دیگران نیز همین کارها را در مورد او می کنند خداوند در قرآن می فرماید: تمامی ظلم های شما در همین دنیا بر سر خودتان خراب می شود. سپس از دنیا می روید و در روز قیامت نیز به شما نشان می دهیم که این ظلم ها چه نکبت هایی به دنبال دارد. 4️⃣ از جمله سنت های الهیه این است که خداوند بر اساس أعمال انسان با آنها برخورد می شود. اگر کسی الآن عزیز است و یا ذلیل می باشد و یا بابّ نعمت و یا نکبت به روی او باز شده است همه به سبب کارهایی است که انجام داده است. باید از خداوند خواست که به ما عمری که دارای برکت است عنایت بفرماید.